quote:
nbo25 schreef op 24 september 2004 om 13:22:Verder is mij niet duidelijk wat het verschil voor Abraham was ten opzichte van ons. Abraham moest het van Christus hebben, en ook zijn nageslacht. Vanuit die belofte werden zijn kinderen besneden. Dat is nu toch ook zo?
Het teken van de besnijdenis was een heenwijzing naar de komst van de messias.
De besnedene stond in de lijn van Abraham naar de messias.
Waarom geen meisjes besneden? De stamboom gaat via de manlijken.
Abraham is de bol---> Israel de stam (drager van...) ---> Jezus de bloem.
In Hem is alles werkelijkheid geworden.
Er was geen geloof voor nodig om het besnijdenisteken in stand te houden.
Alleen nageslacht. (Dit in tegenstelling van tot doop)
Een verbond is een afspraak tussen 2 partijen.
In dit geval een belofte van God en een aanname van de mens.
Een belofte is de voorloper van de werkelijkheid.
Wanneer een kind deze belofte krijgt is het verbond nog geen werkelijkheid.
Het verbond wordt door geloof (aanname van de belofte/ toeeigening des heils) pas van kracht.
quote:
Dat van die logica besnijdenis --> Avondmaal is mij nog steeds niet duidelijk
Het is nog steeds Pascha --> Avondmaal. Het lijkt allemaal wel op elkaar, aangezien het allemaal tekenen zijn die op Christus en het Verbond wijzen.
Pascha en avondmaal zijn verschillende zaken die je niet moet koppelen omdat Jezus dat ook niet koppelt. (hoewel je er wel dezelfde symboliek uit kunt halen en het beide met eten heeft te maken)
Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. Je hoorde bij het fysieke volk van God door de fysieke besnijdenis.
Je hoorde bij het geestelijk volk van God door geloof.
Dat is nu niet anders als in het OT
Het feit dat je nu tot het volk van God hoort laat je zien in het avondmaal.
Door de beker te drinken geef je aan dat Christus' bloed voor jou redding is vergoten.
Je deelname in het werkelijk verbond laat je zien door het drinken uit de beker.
Daarom mag je in de Gerf. kerk pas na je belijdenis aan het avondmaal deelnemen.
De belofte welke, bij jullie kinderdoop, worden genoemd worden bij de belijdenis eigen gemaakt, voor eigen rekening genomen; toegeeigend wat beloofd is.
Bij jullie wordt het verbond dus werkelijkheid door je belijdenis.
Bij ons wordt voort het avondmaal de leefdtijdsgrens van 15 jaar aangehouden.
Wie voor de eerste keer aan wil gaan dient zich, vooraf, wel even voor te stellen en zeggen wie de Here Jezus voor hem/haar is. (een korte belijdenis) Om zo in het verbond te geraken.
De doop staat daar los van. Het volgt wel, als gevolg, uit de belijdenis
Wie zegt, bij Jezus te willen horen, wil ook getuigen van zijn/haar geloof en laat dat zien in de doop.
Gr.