Auteur Topic: Bijbel en koran (islam)  (gelezen 1062 keer)

isaia

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Gepost op: augustus 20, 2004, 10:36:50 am »
Ik heb het topic 'islam in de bijbel' gelezen van Mustafa. Ik wil in deze graag naar voren halen hoe belangrijk het is om je te kunnen verdedigen tegen dit soort claims van moslims en hier ook zeer veel aandacht aan te besteden. Dit is namelijk niet iets van een enkele moslim, maar alle moslims gaan zo met de bijbel om. Als iemand als Mustafa een claim neer legt door een aantal verzen te plaatsen, ga dan niet alleen verzen zoeken die het tegenovergestelde beweren, maar ga aan de gang met de verzen die hij gegeven heeft. Onderzoek de betekenis van deze verzen en de achtergronden. In 99% van de gevallen zijn de claims gemakkelijk te weerleggen en het is bovendien ontzettend goed voor je eigen inzicht in Gods Woord. Laat Gods Woord een wapenuitrusting voor je zijn.

Ik ben zelf op een islamitisch forum exact dezelfde discussie aan het voeren met een moslim die claimt de broer van deze Mustafa te zijn. Zijn ideeen zijn exact hetzelfde, echter door serieus op zijn claims in te gaan(wat wel wat tijd kost) hebben we een redelijk prettige discussie:

http://www.maroc.nl/islam...hp?s=&threadid=103956
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2004, 11:05:38 am door isaia »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2004, 07:47:06 pm »
Isaia,
Niemand heeft gereageerd op jouw oproep m.b.t. de discussie met moslims. Dat is jammer, want het is toch zeer belangrijk om met elkaar in discussie te gaan. Een jaar of vier geleden kwam er een bundel artikelen uit van de theologe Hanna Kohlbrugge, die zich intensief met de islam heeft beziggehouden. ‘De koran roept ons bijbelse woorden in het geheugen, maar de weg tot de dialoog bieden zijn niet’, vond zij. Wel zegt ze, dat wanneer wij de koran lezen, we gedwongen worden om de bijbel zelf te lezen. Het lezen van de koran zou zelfs onze ogen kunnen openen voor het onheil van slordig, ondoordacht en ongeestelijke gebruik van bijbelwoorden.De islam hééft dan ook, volgens haar, wel een paar punten t.o.v. christelijke dogma’s.
Piet Strootman

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #2 Gepost op: september 18, 2004, 08:09:55 pm »
"Dit is namelijk niet iets van een enkele moslim, maar alle moslims gaan zo met de bijbel om."

Het zullen er veel zijn, denk ik. Maar vergeet niet dat moslims Adam, Abram, Mozes, David en Jezus ea als belangrijke profeten erkennen. Paulus en andere apostelen erkennen ze trouwens niet.

Een vriend van mij is behoorlijk fanatiek moslim, maar weet niet echt wat er in de bijbel staat. Dus met hem kan ik redelijk goed discussieren, ook over de qor'an. Hij werpt me niet allerlei dingen voor de voeten, zoals die Mustafa dat doet. En als, dan kan ik dat vaak redelijk pareren, itt wat hij kan met mijn kritiek op de qor'an.
Wat ik merk is dat hij vooral een andere manier van met 'de heilige schrift' omgaan heeft. Hij accepteert onduidelijkheden, en de uitleg van allerlei belangrijke imams, waar wij christenen dat niet doen met de bijbel of kerkvaders. Wij zijn veel kritischer, en veel vatbaarder voor kritiek. Wij roepen niet direct: 'stout, zo mag je niet over de bijbel praten', maar gaan er eerst serieus op in. Dat verschil motiveert denk ik heel veel moslims om op deze schunnige manier met de bijbel om te gaan. Niet beseffend dat ze zich dan ook deels zelf in de vingers snijden, imho.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2004, 08:10:47 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2004, 08:19:47 pm »
Voordat er discussies overgedaan worden wil ik wijzen op de volgende, reeds bestaande topics:

Islam vs. christendom
Islam

Het is niet verboden om één van deze discussies een kickje te geven ;)

#edit: ik heb alle berichten verwijderd die een reactie waren op de vraag van Davud aan de moderators van dit forum. Ik heb Davud inmiddels geantwoord in een mail, waarin ik hem gevraagd heb om een nieuw draadje te openen voor zijn discussie. In deze discussie gaat het over bewijzen voor de Islam in de Bijbel. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2004, 10:48:00 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)