"Dit is namelijk niet iets van een enkele moslim, maar alle moslims gaan zo met de bijbel om."
Het zullen er veel zijn, denk ik. Maar vergeet niet dat moslims Adam, Abram, Mozes, David en Jezus ea als belangrijke profeten erkennen. Paulus en andere apostelen erkennen ze trouwens niet.
Een vriend van mij is behoorlijk fanatiek moslim, maar weet niet echt wat er in de bijbel staat. Dus met hem kan ik redelijk goed discussieren, ook over de qor'an. Hij werpt me niet allerlei dingen voor de voeten, zoals die Mustafa dat doet. En als, dan kan ik dat vaak redelijk pareren, itt wat hij kan met mijn kritiek op de qor'an.
Wat ik merk is dat hij vooral een andere manier van met 'de heilige schrift' omgaan heeft. Hij accepteert onduidelijkheden, en de uitleg van allerlei belangrijke imams, waar wij christenen dat niet doen met de bijbel of kerkvaders. Wij zijn veel kritischer, en veel vatbaarder voor kritiek. Wij roepen niet direct: 'stout, zo mag je niet over de bijbel praten', maar gaan er eerst serieus op in. Dat verschil motiveert denk ik heel veel moslims om op deze schunnige manier met de bijbel om te gaan. Niet beseffend dat ze zich dan ook deels zelf in de vingers snijden, imho.