Auteur Topic: 2 evangeliën?  (gelezen 27898 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #100 Gepost op: september 22, 2004, 03:09:42 pm »
Beste DoubleUP,

Jij:
 quote:
P. Strootman schreef op 22 september 2004 om 09:42:
[...]Op wélke redelijke grond zou God Zich met de wereld verzoenen, omdat een mens zich vrijwillig overgeeft in de dood? DoubleUP interpreteert het zelfs als een straf voor Jezus.

Piet, hierop is één even simpel als diepgaand en ondoorgrondelijk antwoord op te geven:

L I E F D E

Johannes 3 : 14 - 18
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hierop zeg ik ja en amen! Maar het gaat voor ons dus om de VERHOOGDE Zoon des mensen, die, aldus Petrus, tot Here en Christus is GEMAAKT, en volgens Paulus een levendmakende Geest WERD. Paulus was juist daarom niet zozeer een 'Jezus-prediker', maar een Geest-prediker. Hij raadde ons zelfs aan om Christus niet meer naar het vlees te kennen. Ook noemde hij zich niet voorniets een apostel van Christus Jezus. De innerlijke Zoon werd IN hem geopenbaard, opdat hij Hem, die verhoogde Zoon des mensen, Christus, onder de heidenen, zou verkondigen. Als het dus (om met jouw woorden te spreken), alleen bij het offer van Jezus LICHAAM gebleven zou zijn, zag het er voor ons zeer en zeer droevig uit. We komen toch echt dichter bijelkaar!
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: september 22, 2004, 03:10:27 pm door P. Strootman »

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #101 Gepost op: september 22, 2004, 03:33:30 pm »
DoubleUP,
Ik ben nog iets vergeten n.a.v. de tekst die je aanhaalde uit Matt.20.28, dat de Zoon des mensen zijn leven zou geven als losprijs voor VELEN. Die velen zijn dezelfden als in 26.28, waar staat:'Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor VELEN vergoten wordt tot vergeving van zonden'. Vergelijk dit nu met 1 Tim.2.6, waar staat, dat de mens Christus Jezus zijn leven gaf tot een losprijs voor ALLEN. Christus Jezus is volgens Paulus de MENSGEWORDEN Geest van God.
Piet Strootman

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #102 Gepost op: september 22, 2004, 03:48:27 pm »
Piet, gelukkig maar dat we dichter bij elkaar komen, Gods Geest werkt...

Maar ik heb ook een beetje het gevoel van een circel... want bij jouw bovenstaande posts vraag ik me echt (weer) af waarom je de mens Jezus Christus en de Geest Christus Jezus uit elkaar trekt.
Je zei eerder omdat de Bijbel dat leert, maar dat beantwoordt mijn vraag niet, want dieper liggend vraag ik mij dan af met welk doel de Bijbel dat verschil zou maken.

De Heer Jezus is 100% mens, en tegelijkertijd 100% God. Gods Geest gaat uit van Beiden (de 3-eenheid).
God heeft de wereld zo onvoorstelbaar lief, dat Hij zijn Zoon, de Heer Jezus als mens naar de aarde 'stuurt'. Jezus gaat overigens geheel vrijwillig én in overeenstemming met Gods Wil. God heeft aan Abraham belooft dat Jezus uit zijn geslacht geboren zou worden, daarom is hij Jood.

Door middel van een zondeloos leven als mens, gesteund door zijn Goddelijke natuur, ondergaat Hij (mens en God) vrijwillig de straf op de zonde voor de mensen. God de Vader straft Hém voor ons.
In Hem sterven ook de gelovigen. Omdat Zijn Goddelijke natuur de menselijke ondersteunt, volbrengt Jezus de eeuwige straf.

God beloont Hem daarvoor door Hem op te wekken uit de dood. Met Hem staan ook de gelovigen op uit de dood (en dat is pure onverdiende genade!)

De mens Jezus vaart na Zijn opstanding op ten hemel. Van daaruit sturen Hij en de Vader de Heilige Geest als Trooster naar de geredde kinderen die op aarde Zijn Bruid vormen.
De Heilige Geest leeft in het hart (= woont in) van elke gelovige, maakt hem tot een tempel. Zodat bij hem het geloof van een mosterdzaadje kan uitgroeien tot een volwaardige boom. Zodat zij het Lichaam van Christus vormen, Zijn Kerk, Zijn Bruid.

Op de jongste dag, als de Heer Jezus terug zal komen op deze aarde, zullen alle mensen geoordeeld worden. Zij die zijn kruisdood hebben afgewezen, zullen zelf aan de straf moeten voldoen: de tweede dood.
Zij die zijn kruisdood hebben aanvaard, zullen bij Hem in de hemel genodigd worden, om in eeuwigheid aan het doel waarvoor we geschapen zijn te voldoen: Leven in volmaakte gemeenschap met de Schepper!
« Laatst bewerkt op: september 22, 2004, 03:51:15 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #103 Gepost op: september 22, 2004, 05:00:13 pm »
DoubleUP,

Jij:
Piet, gelukkig maar dat we dichter bij elkaar komen, Gods Geest werkt...
Maar ik heb ook een beetje het gevoel van een circel... want bij jouw bovenstaande posts vraag ik me echt (weer) af waarom je de mens Jezus Christus en de Geest Christus Jezus uit elkaar trekt.
Je zei eerder omdat de Bijbel dat leert, maar dat beantwoordt mijn vraag niet, want dieper liggend vraag ik mij dan af met welk doel de Bijbel dat verschil zou maken.
Antwoord:In zeker opzich heel eenvoudig, DoubleUP. Met Jezus Christus wordt bedoeld de MENS Jezus, waarin God Geest woont Met Christus Jezus wordt de GEEST bedoeld, die in Jezus woonde. In beide namen valt de nadruk a.h.w. vanzelfsprekend op de eerste naam. Uit meer dan 80 teksten, waarin de naam Christus Jezus voorkomt, kan afgeleid worden, dat Paulus hiermee in de allereerste plaats de Geest bedoelde, die in Jezus was.

Jij:
De Heer Jezus is 100% mens, en tegelijkertijd 100% God. Gods Geest gaat uit van Beiden (de 3-eenheid).
God heeft de wereld zo onvoorstelbaar lief, dat Hij zijn Zoon, de Heer Jezus als mens naar de aarde 'stuurt'. Jezus gaat overigens geheel vrijwillig én in overeenstemming met Gods Wil. God heeft aan Abraham belooft dat Jezus uit zijn geslacht geboren zou worden, daarom is hij Jood.
Antwoord: Daar kan ik niet in meegaan, DoubleUP! Als je van Jezus ook nog eens 100% God maakt,  kleineer je (wellicht onwetend) het werk van Hem. Dan zou Hij niet waarlijk een mens zijn geweest! Bovendien verwacht de bijbel, dat wij Hem zullen navolgen in zijn mens-zijn. Volgens Paulus zullen wij immers eenmaal de volle kennis van de Zoon Gods bereiken. Ook moeten wij zelfs ons eigen vlees kruisigen, want dat is de mystiek, geestelijke betekenis van het kruis.

Jij:
Door middel van een zondeloos leven als mens, gesteund door zijn Goddelijke natuur, ondergaat Hij (mens en God) vrijwillig de straf op de zonde voor de mensen. God de Vader straft Hém voor ons.
In Hem sterven ook de gelovigen. Omdat Zijn Goddelijke natuur de menselijke ondersteunt, volbrengt Jezus de eeuwige straf.
Antwoord: Vindt jij het een straf voor Jezus, als Hij weer teruggaat naar zijn Vader en verhoogd wordt tot Here en Christus? Bovendien: Iemand, die niets verkeerds heeft gedaan, kan toch geen straf krijgen. Het woord 'straf' verliest dan zijn betekenis!

Jij:
God beloont Hem daarvoor door Hem op te wekken uit de dood. Met Hem staan ook de gelovigen op uit de dood (en dat is pure onverdiende genade!)
Antwoord: Je vergist je daarin, want Paulus kwam tot het inzicht, dat 1 voor allen gestorven was. Dus, zo voegt hij er onmiddellijk aan toe: zijn allen gestorven. Het gaat hier over de Geest, die in alle mensen gestorven is. Zo komen wij op de wereld, als doden. (De eerste dood?) Maarvoor allen is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt. Niet meer ik leef, schreef Paulus, maar Christus leeft in mij. Dat moet je niet verwarren met 'Jezus', want een ander mens kan niet IN je wonen.
Overdenk het eens rustig, DoubleUP.
Op de twee ander punten hoop ik morgen terug te komen.
Met vriendelijke groet,
Piet Strootman

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #104 Gepost op: september 22, 2004, 05:31:44 pm »
Nou, Piet, we zijn inderdaad weer terug bij af...
Hier beschrijf je een leugenleer. Die ik en andere posters al verschillende keren hebben weerlegd, op grond van de Schrift, waar je alleen maar eigen interpretaties en vage combinaties van losse teksten tegenover stelt. Terwijl je de aangedragen (voor jou tegen-)argumenten niet weerlegt.

Het spijt me, maar ik kan het niet anders zien.

Bijvoorbeeld het 100% mens en 100% God. Jij stelt dat het een het ander uitsluit, terwijl de Bijbel ze naast elkaar laat bestaan. Als Hij 100% God is zegt dat niet dat Hij daarom niet 100% mens kan zijn.
Als je zegt dat dat volgens jou niet kan, kleineer jij juist de almacht van God. Wij kunnen dat niet: beide zijn. Wij kunnen het niet eens begrijpen. Maar dat zegt niks over dat het bij God onmogelijk zou zijn.

Jij noemt de verhoging straf. Ik zeg juist dat Jezus Christus NA de straf die hij voldaan heeft die verhoging als beloning heeft gekregen. De verhoging is niet de straf. De kruisdood en het van God verlaten zijn (de hel) is de straf. Daar is Hij doorheen gekomen, 'Het is volbracht' riep Hij.

Het is zelfs in onze rechtsstaat mogelijk dat een onschuldige voor een schuldige betaalt. Bij God ook.
Lees de Heidelbergse Catechismus er nog maar eens op na. Daar wordt mijn standpunt goed uitgelegd, en DAT is Bijbelgetrouw.
Jij zegt dat de straf in mijn standpunt zijn betekenis verliest. Ik zeg dat die betekenis juist ten volle tot zijn recht komt als je beseft dat Jezus Christus het ongelofelijk zware heeft volbracht, en dat Hij mij dat gratis geeft! Dan worden genade en redding uitermate groot! En de straf evenredig!

Ik zeg ook niet dat Jezus Christus als mens in mij leeft. Ik zeg het juist andersom. Ik leef in Christus (ben een lid van zijn Lichaam (Paulus)). De Heilige Geest woont in mij. Zijn doel is mij bij Jezus Christus houden, opdat ik in het eeuwige leven tot volle bloei kan komen.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2004, 05:32:12 pm door DoubleUP »

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #105 Gepost op: september 22, 2004, 09:47:10 pm »
DoubleUP,

Jij:
Op de jongste dag, als de Heer Jezus terug zal komen op deze aarde, zullen alle mensen geoordeeld worden. Zij die zijn kruisdood hebben afgewezen, zullen zelf aan de straf moeten voldoen: de tweede dood.
Zij die zijn kruisdood hebben aanvaard, zullen bij Hem in de hemel genodigd worden, om in eeuwigheid aan het doel waarvoor we geschapen zijn te voldoen: Leven in volmaakte gemeenschap met de Schepper

Antwoord:
Heel jammer, DoubleUP, maar intussen heb ik je laatste reactie gelezen, en we moeten constateren, dat we inderdaad mijlenver van elkaar verwijderd zijn. Ik zal nog een heel korte samenvatting geven van mijn opvatting over wat je schreef, maar beslist niet met de bedoeling om er nog verder over te discussieren.
Je geeft een verbazingwekkend korte samenvatting van je geloofsvoorstellingen. Zij, die zijn kruisdood hebben afgewezen, zullen zelf aan de straf moeten voldoen: de tweede dood. In Openbaring 2.10b en 11 zegt de Engel der gemeente:'Wees getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens. Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint zal van de tweede dood geen schade lijden'.
Het gaat hier onweerlegbaar over de lichamelijke dood. Wees getrouw tot in de dood, wil zeggen, dat zij die getrouw zijn, wellicht gedood zullen worden. Dat is dus de lichamelijke dood, die in vers 11b de tweede dood wordt genoemd. Niemand uitgezonderd komt, hoe dan ook, in de tweede dood. Nu staat er in Openbaring 20.6:'Gelukkig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding (dat is de geestelijke opstanding, zie daarvoor o.a.Joh.5.24 en 25); over hen heeft de tweede dood geen macht. Zij worden dus niet beschadigd door de tweede dood, maar die dood kan hen ook niet vasthouden. Een en ander betekent natuurlijk wel, dat zij IN die tweede dood komen. Als men niet in de tweede dood zou komen, geeft de bijbel een overbodige veronderstelling. Hoe zou je immers beschadigd kunnen worden door de tweede dood, als je er niet inkomt?
En al die miljarden en miljarden mensen, die geloofd hebben voordat 'het kruis'kwam, wat gebeurt daar allemaal mee,DoubeUP? Nee, laten we het boek erover maar sluiten, want onze bijbeluitleg staan bijna lijnrecht tegenover elkander. Desalniettemin heb ik waardering voor sommige dingen, die je schreef. Maar ik geloof, dat God eenmaal alle mensen, die Hij tot zondaren gesteld heeft, ook eens tot rechtvaardigen zal stellen. Ja, uiteindelijk zal elke knie (vrijwillig) voor Hem buigen. Hallelujah! Jezus zei ergens:'Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn'. Kan dat in onze tijd dan niet zo zijn, odat je je steeds beroept op onze voorvaderen?
 Met vriendelijke groet,
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: september 22, 2004, 09:47:36 pm door P. Strootman »

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #106 Gepost op: september 22, 2004, 10:27:44 pm »
Ja, Piet, hoor eens, als je me vragen stelt moet je me minstens gelegenheid geven daarop te antwoorden.
Miljarden die geloofden voordat Christus aan het kruis stierf? Gelijk Abraham: het geloof werd hem tot gerechtigheid gerekend (Paulus!). Jezus Christus' lijden en sterven heeft wat dat betreft 'terugwerkende' kracht. Ik denk dat je hier vraagt naar de bekende weg.

Elke knie zal voor hem buigen. Een goed voorbeeld van een ongelovige die buigt kun je lezen in "The shock of your life". Die jongen heeft nooit geloofd, en erkent voor Christus dat Zijn oordeel volkomen rechtvaardig is. Ook al werkt dat uit in zijn nadeel. (Hij zal op basis van zijn ongeloof naar de hel gestuurd worden.)
Ik weet, het is maar een impressie van een mens om andere mensen te proberen te overtuigen, maar toch. (http://www.theshockofyourlife.com/)

Elke knie zal zich inderdaad vrijwillig buigen. Iedereen zal erkennen dat Jezus Christus alle macht heeft in de hemel en op aarde. Maar dat zal niet voor iedereen een buigen zijn in devote aanbidding.

Er zijn zóveel aanwijzingen in de Bijbel dat er mensen zijn die niet door God gered zullen worden, dat ik er niet eens aan begin dat op te sommen. Die teksten moet zeker iemand die zo vlast en vorst als jij tegen zijn gekomen.

Het sterkste argument is in mijn ogen wel dat, als iedereen door God rechtvaardig gesteld zal worden, of zij nu geloven of niet, Jezus Christus dan voor niets Zijn Leven als offer gegeven heeft. En waarom zou Jezus dan zijn discipelen/apostelen de wereld insturen om zijn Evangelie te prediken? Want iedereen wordt in dat geval toch behouden???
« Laatst bewerkt op: september 22, 2004, 10:30:24 pm door DoubleUP »

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #107 Gepost op: september 23, 2004, 07:41:36 pm »
Beste DoubleUP,

Nu moet je eens goed opletten:
Jij schreef op 22-9 17:00:
’Door middel van een zondeloos leven als mens, gesteund door zijn Goddelijke natuur, ondergaat Hij (mens en God) vrijwillig de straf op de zonde voor de mensen. God de Vader straft Hém voor ons.

Ik antwoordde jou:’Vindt jij het een straf voor Jezus, als Hij weer teruggaat naar zijn Vader en verhoogd wordt tot Here en Christus? Bovendien: Iemand, die niets verkeerds heeft gedaan, kan toch geen straf krijgen. Het woord 'straf' verliest dan zijn betekenis!

In je volgende reactie schrijf je dan:
’Jij noemt de verhoging straf. Ik zeg juist dat Jezus Christus NA de straf die hij voldaan heeft die verhoging als beloning heeft gekregen. De verhoging is niet de straf. De kruisdood en het van God verlaten zijn (de hel) is de straf. Daar is Hij doorheen gekomen, 'Het is volbracht' riep Hij.

Zie je niet, dat je nauwkeuriger moet lezen. Ik heb niet gezegd dat zijn verhoging een straf was, maar ik vroeg jou, óf dat een straf was. Maar ik wees jou erop, dat Jezus toch zéker na zijn dood, ofwel na zijn opstanding naar de hemel is gegaan en daar tot Here en Christus is gemaakt. Dát is toch geen straf!
Dan heb ik nóg iets:
Jij schreef op 22-9:1533:
‘Op de jongste dag, als de Heer Jezus terug zal komen op deze aarde, zullen alle mensen geoordeeld worden. Zij die zijn kruisdood hebben afgewezen, zullen zelf aan de straf moeten voldoen: de tweede dood. Zij die zijn kruisdood hebben aanvaard, zullen bij Hem in de hemel genodigd worden, om in eeuwigheid aan het doel waarvoor we geschapen zijn te voldoen: Leven in volmaakte gemeenschap met de Schepper’
Over die tweede dood schreef ik je al, maar je geeft hier een zeer summiere samenvatting van het werelddrama. Paulus deed dat ook, en wel in Romeinen 5 vanaf vers 18, waar staat:
‘Daarom, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden’.
Het zal je beslist niet meevallen, om die laatste uitspraak van jouw, hiermee in overeenstemming te brengen. Nu is de algemene opvatting, als je dat laatste ‘slechts’ gelooft, dat je dan ‘in de hemel genodigd zal worden’, zoals je schreef. Het kan echter ook van een geheel ánder kant benaderd worden. In Deut. 30.11 tot het einde staat (ik geef het in eigen bewoordingen weer), dat de Here God tegen het volk Israël zegt, dat de geboden, die Hij hun opgelegd had niet te zwaar waren voor hen. Ze hoefden daarvoor niet naar de hemel op te klimmen, of naar de overkant van de zee te gaan, want het woord (dabar=is woord/daad) was IN hen. Zij konden kiezen tussen het leven en de dood. Ongelooflijk? Toch staat hier, dat de mens uiteindelijk in staat zal zijn, de volmaaktheid te bereiken. Hoe? Jezus heeft het VOORGEDAAN want Hij was de VOLEINDER DES GELOOFS. Hij is dus het BEWIJS, dat Gods Geest in de mens woont. Geloofde Jezus dan ook? Zeker, Hij geloofde, dat God Geest in Hem woonde. Wij zullen Hem dáárin dus na moeten volgen! Welnu, ik heb het al meer gezegd; geloven in Christus Jezus betekent, dat je gelooft, dat God de Geest, die in Jezus was, ook in je eigen hart heeft uitgezonden. Ook wij zullen dus ons vlees met zijn hartstochten moeten kruisigen. Dat is nog iets anders, dan geloven, dat een Ander het voor jou gedaan heeft. Ja, Hij heeft het ons vóórgedaan en laten zien, dat wat bij de mens onmogelijk is, bij God wél mogelijk is. Tot slot heb ik nog een mooi citaat van een gereformeerde theoloog. Hij schreef in een van zijn boeken:
‘Het is merkwaardig, dat de christelijke traditie altijd al beseft heeft, dat de mens niet was wat hij eigenlijk behoorde te zijn. Zij schreef dit echter niet toe aan een gebrek van ONVOLWASSENHEID, maar aan de gevolgen van de erfzonde, de verduistering van het verstand en de verzwakking van de wil. Gezien het ontbreken van het EVOLUTIEPERSPECTIEF kon de christelijke traditie niet anders dan dit als een BLIJVENDE situatie binnen het aarde bestaan te beschouwen, die zelfs door de verlossing van Christus niet doorbroken werd’.
Daar kunnen wij veel uit leren, vriend. Weet wel, dat niemand onvolmaakt ‘in de hemel komt’, want van de oud testamentische gelovigen wordt in Hebr.11.39 en 40 gezegd, dat ZIJ, hoewel  door het geloof een getuigenis aan hen gegeven heeft, het beloofde (het hemels Vaderland) niet verkregen hebben, daar God iets beters met ONS voor had opdat ZIJ niet zonder ONS tot de volmaaktheid konden komen. Let vooral op de woordjes ZIJ en ONS.
Het laatste wat ik op wil merken is, dat jij schreef:
‘Ik zeg ook niet, dat Jezus Christus als mens in mij leeft. Ik zeg het andersom. Ik leef in Christus.
Goed bedoeld, maar Paulus zegt: ‘Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Zo leef ik door het geloof van de Zoon van God’. Tegelijkertijd zien jullie (Knee en anderen), dat Paulus hier héél duidelijk Christus dat is de Geest, de Zoon van God noemt. Hij bedoelde hier niet Jezus.

Met vriendelijke groet.
Piet Strootman

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #108 Gepost op: september 23, 2004, 09:10:18 pm »
Beste Knee,
Ik was je nog antwoord verschuldigd.
Jij:
‘Toch ben ik het met DoubleUP eens. Jezus is mens geworden, maar zonder zonde! Hijzelf heeft dus nooit die lijdensweg en kruisdood verdiend! Hij heeft echter vrijwillig de wil van de Vader gedaan’.

Je‘zus is mens geworden’, zo schreef je. Paulus zegt, dat Christus Jezus, die in de gestalte Gods was, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht aangenomen, en aan de mensen gelijk is geworden’. Dat begrijp ik beter dan de uitdrukking: ‘Jezus is mens geworden’, want dan begín je met een mens. Paulus begínt echter met de Geest! De Geest (Christus Jezus, want daarmee geeft hij aan, dat met C.J. de Geest bedoeld wordt), was in de gestalte Gods en werd mens.

Jij: ‘Hijzelf heeft nooit die lijdensweg en kruisdood verdiend’.
Heb ik dat ooit beweerd?

Jij:‘Hij heeft echter vrijwillig de wil van de Vader gedaan’.
Heb ik dat ontkend?

Je citeert Joh.1.29:’ om hiermee zijn werk aan te geven
‘Des andere daags zag Johannes Jezus tot zich komen, en zei: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt’.
Natuurlijk denk je hier, terecht, aan een metafoor, net zoals in Openbaring 13/8b, waar staat, dat het lam al geslacht is sinds de grondlegging (nederwerping)  der wereld. Vaak denk ik, dat jullie zeer verknocht zijn aan de letter. Bijbelwoorden hebben dikwijls meervoudige betekenissen. Vooral in het ‘meerdimensionaal evangelie van Johannes, zoals ik een gereformeerde predikant eens hoorde zeggen in zijn preek. Wie beide teksten puur letterlijk opvat, gaat onherroepelijk de mist in. Nogmaals, vooral in dit evangelie! Eigenlijk ÍS Jezus in dit evangelie de GEEST. Een abstracte Zaak wordt voorgesteld in een Persoon. Of ik het al geschreven heb naar jullie, weet ik niet meer, maar in Joh. 10.17 en 18 zei Jezus:’Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen…’. Wie deze woorden zou willen toepassen op het lichamelijk lijden en sterven, én zijn opstanding, komt bedrogen uit. Hoewel Hij zijn leven vrijwillig gaf, het werd Hem wel degelijk ontnómen. En wat zijn lichamelijke opstanding betreft, Hij wérd door zijn Vader opgewekt. Wees dus voorzichtig om al te snel conclusies te trekken uit een van andere teksten ‘geïsoleerde’uitspraken over hetzelfde onderwerp.
Je schreef nog meer:
Citaat van mijn woorden:
Als Paulus schrijft, dat één voor allen gestorven is (2 Kor.5.14/15), dan noemt hij de naam Jezus niet. Meer nog, de liefde van Christus dringt hem, om dat te zeggen. Dat hij juist die naam gebruikt, is niet zonder betekenis, Knee. Het gaat uiteindelijk hierom, dat Gods Geest in alle mensen gestorven is én weer opgestaan. Een ondoorgrondelijk wonder!
Hier zou ik graag een bijbelse onderbouwing zien. Waar staat dat de Geest IN ONS is gestorven????
WIJ zijn gestorven MET Christus, toen Hij stierf aan het kruis.
Door te geloven in het lijden en sterven van de Here Jezus, zijn we verlost van de straf van de zonde. Dat is niet gering! Dat noem ik een wonder.
Door te geloven in Christus, die zit aan de rechterhand Gods, worden wij verlost van de macht der zonde en komen wij tot een "matig, rechtvaardig en godzalig leven". Dat is ook een wonder.

Door het geloof ontvangen we de Heilige Geest. Hierdoor zijn we een met de Here Jezus Christus. Hij als ons Hoofd in de hemel, wij als zijn Lichaam op de aarde. Vanwege deze eenheid, geldt alles wat de Here Jezus Christus gedaan heeft voor ons.

Je wilt dus een onderbouwing van de bewering, dat de Geest in ons gestorven is.
Knee, over welke dood gaat het eigenlijk in de bijbel? Toch over de geestelijke dood. Wanneer trad die dood in? Toen de mens zich een maakte met de stoffelijke natuur.Het vleselijk lichaam is een bewijs van de zondeval, want het is een lichaam des doods. De Here God had gezegd:’Ten dage dat gij daarvan eet zult gij sterven’. De term ‘ten dage’ komt nog meer voor in de eerste hoofdstukken van Genesis, en het betekent altijd, dat iets onmiddellijk plaatsvindt. De mens, oorspronkelijk een geestelijk wezen, stierf dus terwijl hij fysiek leefde. Ten diepste was het de Christus, Gods Geest, die toen al stierf. Daarom schreef Paulus, dat één voor allen gestorven is. En hij voegt er onmiddellijk aan toe:’Dus zijn allen gestorven’. De Schrift ziet ons als doden, ondanks het feit, dat wij fysiek leven. ‘Laat de doden hun doden begraven’, zei Jezus tegen iemand, die eerst zijn vader wilde begraven. De Statenvertalers tekende hierbij aan, dat met de doden, die hun doden moesten begraven, diegenen worden bedoeld, die in hun zonden leefden. Dat is echter geen juiste verklaring, want dat zou beteken, dat zij, die níet in hun zonden leven, hun doden niet zouden hoeven te begraven. Nee, Marcus en Lucas bedoelden hier hetzelfde als Petrus in zijn brief 1ste brief, hoofdstuk 4.6, waar staat: ‘Want daartoe is aan doden het evangelie gebracht, opdat zij wél, naar de mens, wat het vlees aangaat, zouden geoordeeld worden, doch naar de geest zouden leven’. Ook hier vergisten de kanttekenaren zich, want die ‘verklaarden, dat hiermee die mensen bedoeld  worden, die tijdens de zonvloed verdronken. Het zijn ook dezelfde doden, waarover Jezus in Joh.5.25 sprak, toen Hij zei:’Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven’.
Kijk het maar eens na, Knee.
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

Knee

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #109 Gepost op: september 24, 2004, 01:03:46 pm »
Beste Piet,

Bedankt dat je me nu duidelijk hebt gemaakt wat je bedoeld met dat de Geest IN ons gestorven is. Ik moet hier nog eens grondig op studeren. Maar je uiteenzetting verheldert wel de zaak. Ik denk dat we wel een hele tijd langs elkaar heen hebben gepraat omdat dit aspect nog niet duidelijk was.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Knee

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #110 Gepost op: oktober 09, 2004, 05:22:35 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 23 september 2004 om 21:10:
Je wilt dus een onderbouwing van de bewering, dat de Geest in ons gestorven is.
Knee, over welke dood gaat het eigenlijk in de bijbel? Toch over de geestelijke dood. Wanneer trad die dood in? Toen de mens zich een maakte met de stoffelijke natuur.Het vleselijk lichaam is een bewijs van de zondeval, want het is een lichaam des doods. De Here God had gezegd:’Ten dage dat gij daarvan eet zult gij sterven’. De term ‘ten dage’ komt nog meer voor in de eerste hoofdstukken van Genesis, en het betekent altijd, dat iets onmiddellijk plaatsvindt. De mens, oorspronkelijk een geestelijk wezen, stierf dus terwijl hij fysiek leefde. Ten diepste was het de Christus, Gods Geest, die toen al stierf. Daarom schreef Paulus, dat één voor allen gestorven is. En hij voegt er onmiddellijk aan toe:’Dus zijn allen gestorven’. De Schrift ziet ons als doden, ondanks het feit, dat wij fysiek leven. ‘Laat de doden hun doden begraven’, zei Jezus tegen iemand, die eerst zijn vader wilde begraven. De Statenvertalers tekende hierbij aan, dat met de doden, die hun doden moesten begraven, diegenen worden bedoeld, die in hun zonden leefden. Dat is echter geen juiste verklaring, want dat zou beteken, dat zij, die níet in hun zonden leven, hun doden niet zouden hoeven te begraven. Nee, Marcus en Lucas bedoelden hier hetzelfde als Petrus in zijn brief 1ste brief, hoofdstuk 4.6, waar staat: ‘Want daartoe is aan doden het evangelie gebracht, opdat zij wél, naar de mens, wat het vlees aangaat, zouden geoordeeld worden, doch naar de geest zouden leven’. Ook hier vergisten de kanttekenaren zich, want die ‘verklaarden, dat hiermee die mensen bedoeld  worden, die tijdens de zonvloed verdronken. Het zijn ook dezelfde doden, waarover Jezus in Joh.5.25 sprak, toen Hij zei:’Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven’.
Kijk het maar eens na, Knee.
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

Hoi Piet,

Volgens mij kreeg Adam niet de Heilige Geest van God, maar een 'gewone' geest. (Ik weet niet hoe ik anders het onderscheid duidelijk moet maken...). Doordat die geest in het lichaam kwam, werd Adam een levende ziel. Deze geest is inderdaad gestorven, dood. Dood is ten diepste scheiding. Scheiding tussen God en mens in dit geval. Ik kan dus niet met je meegaan dat de Geest van Christus IN ons is gestorven. Ik geloof dat het juist zo is dat onze geest weer tot leven wordt gewekt door de Heilige Geest, ten tijde dat we wedergeboren worden. Dan is er weer gemeenschap met God mogelijk. De Heilige Geest maakt dan woning in onze geest.

Het verschil tussen Adam en Christus (de opgestane Heer) is dat Adam een levende ziel werd, maar Christus een levendmakende Geest. Adam was aards. Christus is hemels. En wij (onze nieuwe mens) ook als we wedergeboren worden. Dat is het grote verschil.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #111 Gepost op: oktober 16, 2004, 03:23:53 pm »
Knee,

Ik heb alles, wat wij besproken hebben, nog eens rustig doorgenomen. Het allervoornaamste verschil blijft, dat jij niet gelooft dat Christus in alle mensen gestorven en weer opgestaan is. Goed begrepen: Ik bedoel hiermee niet, dat je een ongelovig mens bent. Integendeel! Maar je schreef op 9-10 17:22:
Hoi Piet,
Volgens mij kreeg Adam niet de Heilige Geest van God, maar een 'gewone' geest. (Ik weet niet hoe ik anders het onderscheid duidelijk moet maken...). Doordat die geest in het lichaam kwam, werd Adam een levende ziel. Deze geest is inderdaad gestorven, dood. Dood is ten diepste scheiding. Scheiding tussen God en mens in dit geval. Ik kan dus niet met je meegaan dat de Geest van Christus IN ons is gestorven. Ik geloof dat het juist zo is dat onze geest weer tot leven wordt gewekt door de Heilige Geest, ten tijde dat we wedergeboren worden. Dan is er weer gemeenschap met God mogelijk. De Heilige Geest maakt dan woning in onze geest.
---------------------------------------------------
Je maakt dus geen onderscheid tussen nephes, dat is de levensadem, die zowel in de mens als in het dier is. De adem van het fysieke, stoffelijke leven, heeft echter niets geestelijks in zich. De neshamah echter, de zuivere Geest Gods, die moet in de mens gekomen zijn, toen de Here God zei:'Zie, de mens is geworden als onzer Een'. Dat is dus die 'gewone geest, die - volgens jou - gestorven is. Maar dat is onmogelijk, want dan zou de mens gewoon niet meer geleefd hebben. Nee, Knee, ik denk, dat Gods Geest vanaf het begin IN de mens gestorven is. Maar het doel van het menselijk bestaan is, om uit die geestelijke dood op te staan. 'Ontwaakt, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus (die in u gestorven is) zal over u lichten. Als je er liever niet op terugkomt, vind ik het best. Maar denk er nog eens over na.
Vriendelijke groet,
Piet
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2004, 05:38:29 pm door P. Strootman »

Knee

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #112 Gepost op: oktober 16, 2004, 06:09:20 pm »
Hoi Piet,
Ik wil wat citeren van Watchman Nee, uit De Geestelijke Mens:

DE SCHEPPING VAN DE MENS
‘Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levende ziel’ (Gen 2:7). Toen God de eerste mens schiep vormde Hij hem vanuit het stof der aarde en daarna blies Hij de ‘levensadem’ in zijn neusgaten. Zodra die levensadem, waardoor de mens tot geest werd, in contact kwam met het lichaam van de mens, kwam de ziel tot stand. De ziel is de samenvoeging van lichaam en geest. De Schrift noemt daarom de mens ‘een levende ziel’. De adem des levens werd de geest van de mens, de oorsprong van het leven in hem. De Heer Jezus zegt ons: ‘De Geest is het Die levend maakt’ (Joh 6:6). Deze levensadem komt van de Heer der schepping. We moeten echter de geest van de mens niet verwarren met Gods Heilige Geest. Deze laatste verschilt van onze menselijke geest. Rom 8:16 toont dit onderscheid aan door te stellen dat ‘het de Geest Zelf is die getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. De grondtekst van dit woord ‘leven’ in ‘levensadem’ is chay wat een meervoudsvorm is. Dit kan er op wijzen dat het inademen, van God tweevoudig leven voortbracht, zieleleven en geestelijk leven. Toen de adem van God het menselijk lichaam binnenkwam werd het de geest van de mens; doch waar de geest in aanraking kwam met het lichaam bracht dit de ziel voort. Dit verklaart het ontstaan van ons geestelijk leven en ons zieleleven. We moeten echter erkennen dat deze geest niet Gods eigen leven is. Want ‘de adem van de Almachtige geeft mij leven’ (Job 33:4). Hier komt niet het ongeschapen leven van God in de mens, en ook is het niet dat leven van God dat wij bij de wedergeboorte ontvangen. Wat wij bij de wedergeboorte ontvangen is Gods eigen leven zoals dit wordt uitgedrukt door de boom des levens. Maar onze menselijke geest, hoewel voortbestaande, heeft niet het eeuwige leven in zichzelf.

U ziet dit anders, begrijp ik?

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #113 Gepost op: oktober 17, 2004, 06:44:28 pm »
Knee,
Bedankt voor je reactie, zij het dat het een citaat was van Watchman. Wij moeten inderdaad de levensgeest (nephes) niet verwarren met de Heilige Geest (neshama). We verschillen echter wellicht van mening, wannéér Gods Geest woning maakte in de mens. Nu weet ik niet wat deze auteur bedoelt, als hij zegt:’De Schrift noemt daarom de mens een levende ziel: De adem des levens werd de geest van de mens, de oorsprong van het leven in hem. De Here Jezus zegt ons: ‘De Geest is het die levend maakt’. Welke levendmaking bedoelt hij dan? Lichamelijk of geestelijk? Hij bedoelt wellicht het eerste. Dat móet hij wel bedoelen, want  vervolgens zegt hij:’We moeten echter de geest van de mens niet verwarren met Gods Heilige Geest’. Ik ben het daar wel mee eens, maar ik leid uit de bijbel af, dat Gods Geest vanaf het begin in de mens woonde. En die Geest maakt de mens inderdaad Levend. Geestelijk gezien dan! Louter biologisch gezien, stelt de bijbel mens en dier gelijk (Prediker 3.18 en 19). Maar de mens onderscheidt zich van het dier door zijn Geest. Niet dus door zijn levensgeest, want die bezit het dier ook.Wie de Geest Gods (noem het Heilige Geest, Geest, of Christus, zoals de bijbel dat ook doet) wegneemt van de mens, houdt een dier over. Een bekende antropoloog schreef eens:’Met de middelen van de geest overschrijdt de mens zijn stoffelijk bestaan en verheft hij zich tot hoogten, waarvan het hoogst ontwikkelde dier geen notie heeft’ Op de keper beschouwd zijn alle mensen zonen van God, dus woont Hij met zijn Geest in ieder mens. Het maakt de mens juist goddelijk. Jezus ontleende het bewijs van zijn eigen goddelijkheid zelfs aan de Joden, die Hem wilden doden. Ik denkt trouwens, Knee, dat er nimmer iets aan de mens toegevoegd wordt. Toen God alles overzag wat Hij gemaakt had, was het zeer goed. Nooit zou het noodzakelijk zijn om 'in te grijpen'. Alles wat ooit in de mens tot openbaring komt, is potentieel in de mens aanwezig. Alleen….de bijbel houdt niet van ‘automatisme’, en spreekt daarom wel in termen van: Indien de Geest Gods in u is….’.
Met vriendelijke groet,
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2004, 06:45:29 pm door P. Strootman »

Knee

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #114 Gepost op: oktober 18, 2004, 10:04:40 am »
Piet,
Dan vraag ik me af waarom God de boom des Levens had geplant in de hof. Adam en Eva hadden daarmee de keus: Kies ik voor het Leven (terwijl ze al leefden in biologische zin), of kies ik voor Kennis van goed en kwaad. De boom des Levens geeft dat Leven dat de Geest ons wil geven. Dat is beter en meer dan het biologische leven.

Laat ik nog maar weer even WatchMan Nee citeren (voor de duidelijkheid):

Een groot aantal van Gods dienstknechten zien in deze boom des levens het leven dat God de wereld aanbiedt in Zijn Zoon, de Heer Jezus. Dit is eeuwig leven, de goddelijke natuur, Zijn ongeschapen leven. We zien hier dus twee bomen, één waardoor geestelijk leven ontkiemt, terwijl de ander het zieleleven ontwikkelt. In zijn oorspronkelijke staat is de mens nóch zondig nóch heilig of rechtvaardig. Hij staat nog tussen deze twee in. Óf hij kan Gods leven aanvaarden en zo een geestelijk mens worden en deel hebben aan de goddelijke natuur, of hij kan het in hem geschapen leven zo doen ontwikkelen dat het zieleleven overheerst, met het gevolg dat hij doodsheid in zijn geest inbrengt. God gaf een volmaakt evenwicht aan de drie delen van de mens. Als echter één deel wordt overontwikkeld, worden de andere aangetast.

(De drie delen waar hij naar verwijst zijn: geest, ziel en lichaam.)

Nog een ander stukje:

Nog een andere zaak moeten wij zorgvuldig in het oog houden in verband met de wedergeboorte, namelijk dat we veel meer hebben verkregen dan wat we in Adam vóór de val bezaten. Toen bezat Adam wel een geest, doch die was door God geschapen. Het was niet Gods ongeschapen Leven, waarvan de boom des levens een type was. Er bestond geen levensgemeenschap tussen Adam en God. De naam ‘zoon van God’ wordt voor Adam gebruikt in dezelfde betekenis als voor de engelen, want hij was direct door God geschapen. Wij echter, die geloven in de Heer Jezus zijn ‘uit God geboren’ (Joh 1:12,13). Daarom is er levensgemeenschap. Een kind ontvangt het leven van zijn vader door geboorte; wij zijn uit God geboren, daarom hebben wij zijn Leven (2Pe 1:14). Had Adam het door God in de boom des levens aangeboden leven ontvangen, dan zou hij onmiddellijk het eeuwige ongeschapen leven van God hebben ontvangen. Zijn geest kwam van God en is daarom eeuwig. Hoe deze eeuwige geest zou leven, hangt ervan af hoe hij Gods inzettingen in acht neemt en welke keuze hij maakt. Het leven, dat wij als christen bij de wedergeboorte verkregen hebben, is hetzelfde leven dat Adam kon verkrijgen maar nooit heeft gehad, het Leven van God.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #115 Gepost op: november 01, 2005, 03:43:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 oktober 2005 om 22:57:

[...]

Klopt, en toch denk ik dat dit vers uit Jesaja ook voor Israel waarheid zal worden. Was ook bedoeld dat ze een licht zouden zijn voor de andere volken, maar dat is niet zo gelukt. (Zoals wij christenen vaak ook falen in onze opdracht)
Als Christus koning zal zijn vanuit Jeruzalem, zal dit koninkrijk zich uitstrekken vanuit Israel over de gehele wereld:

Jesaja 2
 Het komende vrederijk
2
1 Het woord, dat Jesaja, de zoon van Amoz, aanschouwd heeft over Juda en Jeruzalem.
2 En het zal geschieden in het laatste der dagen: dan zal de berg van het huis des HEREN vaststaan als de hoogste der bergen, en hij zal verheven zijn boven de heuvelen. En alle volkeren zullen derwaarts heenstromen 3 en vele natiën zullen optrekken en zeggen: Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan en des HEREN woord uit Jeruzalem. 4 En Hij zal richten tussen volk en volk en rechtspreken over machtige natiën. Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen; geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren. 5 Huis van Jakob, komt, laten wij wandelen in het licht des HEREN.

(Hetzelfde staat ook in Micha 4)

Priscilla en Aquilla,
Je hebt een uitgebreid pleidooi gehouden voor het evangelie der besnijdenis, dat nooit bestemd geweest is voor de volkeren. Wie het evangelie der besnijdenis 'verzelfstandigt' komt dan ook nooit tot een aannemelijke verklaring van dit evangelie. De komst van Jezus Christus bracht het Koninkrijk der hemelen nabij. Er gebeurden wonderen en tekenen, doden werden opgewekt en zieken genezen. Een bijzonder belangrijke  en unieke bedeling. Maar Jezus was wel een wetsprediker! Alleen het volk Israel was een 'proeftuin' omdat alleen dit volk een Wet had ontvangen. Dat heeft Hij aan geen enkel ander volk gedaan. Zijn verordeningen kennen zij niet (Psalm 147.19 en 20). Indien wij hiermee geen rekening houden, kunnen wij het evangelie der besnijdenis niet begrijpen. Zou de mens in staat zijn om door werken der wet gerechtvaardigd te worden? Het bleek al heel spoedig, dat de poort eng  en weg smal was, die tot het leven leidt. Velen waren geroepen, maar weinigen uitverkoren. Het zou te ver voeren, om alles te repeteren, maar het is bijzonder duidelijk, dat de naar het vlees verwekte zoon (eigen werken) bij de slavin, niet zal erven met de zoon der vrije, de naar de Geest verwekte. Die laatste Zoon nu, de door de Geest verwekte, wordt verkondigd door Paulus. Ergo: Zonder het evangelie van Paulus, kan het evangelie der besnijdenis niet begrepen worden. Helaas wordt nu juist het evangelie der besnijdenis verzelfstandigd. Het speelt  over het algemeen namelijk een veel grotere rol in de prediking, dan het evangelie van Paulus.
Ook kunnen en mogen wij  de Koninkrijksprediking  niet voortzetten. Dit  Koninkrijk zou immers een aards Koninkrijk zijn, waarin de Abrahamitische zegeningen in vervulling zouden gaan. Het gaat nu om het openbaar worden van de zonen Gods, waarnaar de schepping als in barensnood verkerende, met reikhalzend verlangen uitziet. God werkt nu  strikt individueel in ieder mens en niet meer via een uitverkoren volk.

klaas f

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #116 Gepost op: november 02, 2005, 02:25:43 am »
Beste Els,

Al in de bijbel worden "de Joden" genoemd als een gevaar voor de volgelingen van Jezus.
Je mag wel uitkijken! Straks wordt jouw hartekreet nog als "onbijbels" weggemodereerd...

Beste Strootman,

Het evangelie van de geest, dat jij kennelijk ziet in het "evangelie van Paulus", is m.i. geenszins een sublimatie van het evangelie van Jezus Christus. Integendeel: Paulus' en Jezus' opvattingen zijn zelfs op essentiële punten onverenigbaar.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2005, 02:27:56 am door klaas f »
vriendelijke groet, klaas.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #117 Gepost op: november 02, 2005, 10:46:33 am »

quote:

klaas f schreef op 02 november 2005 om 02:25:
Beste Els,

Al in de bijbel worden "de Joden" genoemd als een gevaar voor de volgelingen van Jezus.
Je mag wel uitkijken! Straks wordt jouw hartekreet nog als "onbijbels" weggemodereerd...

Beste Strootman,

Het evangelie van de geest, dat jij kennelijk ziet in het "evangelie van Paulus", is m.i. geenszins een sublimatie van het evangelie van Jezus Christus. Integendeel: Paulus' en Jezus' opvattingen zijn zelfs op essentiële punten onverenigbaar.
Noem eens enkele punten van Jezus en Paulus, waaruit blijkt dat zij onverenigbaar zijn?

klaas f

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #118 Gepost op: november 02, 2005, 03:34:53 pm »
Beste Strootman,

Probleem hierbij is dat vooral de latere evangeliën, en vanzelfsprekend de geschriften van Paulus zelf, beïnvloed zijn door godsdienstige opvattingen en ideeën die niet in de lijn liggen van het Oude Verbond. Schermen met citaten uit het Nieuwe Testament levert hierdoor alleen maar een schijngevecht op.
Hele boekenkasten zijn al volgeschreven over de "vreemde invloeden" in het jonge Christendom en over de discrepanties tussen hellenistisch (Paulinistisch) en joods (Jacobijns) Christendom. Dat hoeven we hier niet nog eens dunnetjes over te doen.
Kortheidshalve laat ik het daarom nu even hier bij:
Het idee van Jezus' offerdood, de verzoening met God daardoor, en de metafysische opstanding van zijn volgelingen (sterven en opstaan in Jezus Christus) zijn essentieel verschillend van Jezus' eenvoudige oproep om je te bekeren en een beter mens te worden. Die oproep heeft niets metafysisch of symbolisch. Het betekent gewoon: Houd van God en houd van je naaste, zoals je ook van jezelf houd.
Dat Jezus werd gedood, lag in het verlengde van zijn opdracht. Hij was de zoon van de eigenaar van de wijngaard, die als laatste van de huur-inners (profeten) ook nog werd vermoord door de huurders. Jezus wist dat dit moest gebeuren, alvorens zijn volk tot bezinning en bekering zou kunnen komen. Zie Deutero Zacheria.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2005, 03:36:59 pm door klaas f »
vriendelijke groet, klaas.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #119 Gepost op: november 02, 2005, 05:30:29 pm »

quote:

klaas f schreef op 02 november 2005 om 15:34:
Beste Strootman,

Probleem hierbij is dat vooral de latere evangeliën, en vanzelfsprekend de geschriften van Paulus zelf, beïnvloed zijn door godsdienstige opvattingen en ideeën die niet in de lijn liggen van het Oude Verbond. Schermen met citaten uit het Nieuwe Testament levert hierdoor alleen maar een schijngevecht op.
Hele boekenkasten zijn al volgeschreven over de "vreemde invloeden" in het jonge Christendom en over de discrepanties tussen hellenistisch (Paulinistisch) en joods (Jacobijns) Christendom. Dat hoeven we hier niet nog eens dunnetjes over te doen.
Kortheidshalve laat ik het daarom nu even hier bij:
Het idee van Jezus' offerdood, de verzoening met God daardoor, en de metafysische opstanding van zijn volgelingen (sterven en opstaan in Jezus Christus) zijn essentieel verschillend van Jezus' eenvoudige oproep om je te bekeren en een beter mens te worden. Die oproep heeft niets metafysisch of symbolisch. Het betekent gewoon: Houd van God en houd van je naaste, zoals je ook van jezelf houd.
Dat Jezus werd gedood, lag in het verlengde van zijn opdracht. Hij was de zoon van de  eigenaar van de wijngaard, die als laatste van de huur-inners (profeten) ook nog werd vermoord door de huurders. Jezus wist dat dit moest gebeuren, alvorens zijn volk tot bezinning en bekering zou kunnen komen. Zie Deutero Zacheria.

KlaasF,
Ik geloof zeker niet, dat het evangelie van Paulus beinvloed werd door hellenistische tendenzen. Dat zijn dooddoeners van diverse theologen, die schoorvoetend moesten erkennen, dat het evangelie van Johannes niet vrij was van een zeker gnosticisme.  De enige oplossing was, hem te beschuldigen van het overnemen van gnostische elementen. Professor C.J. den Heyer, kwam niet verder dan: Wie het gnostisch denken uit de 2/3de eeuw als maatstaf neemt, zal moeten concluderen, dat Paulus geen gnosticus was. Maar later schreef hij, dat Johannes en Paulus zich toch hadden laten beinvloeden door het Hellenisme.  
Ondertussen weet ik nog niet, waarom Jezus en Paulus niet door 1 deur zouden kunnen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #120 Gepost op: november 04, 2005, 03:47:54 pm »

quote:

Els schreef op 04 november 2005 om 14:52:
[...]

Misschien moet ik het scherper stellen: de kerk heeft zich losgemaakt van de God van Israël. Want waarom vieren wij de feesten van Jahweh niet en waarom gedenken wij de sabbatdag niet om die te heiligen? Jahweh Zelf heeft deze dagen ingesteld, dus wie zijn wij om die terzijde te schuiven? Lees jij ergens in de bijbel dat die dagen afgeschaft zouden zijn?

Els,
Is het jou wel eens opgevallen, dat Paulus eigenlijk voorbijgaat aan de God van Israel? In Rom 3.29 schreef hij niet, dat de God van Israel ook de God der heidenen is, maar dat de God der JODEN, ook de God der heidenen is. 'Israel' en het Joodse volk vallen in de bijbel niet per definitie samen. Paulus scheef immers, dat het niet allemaal Israel is, wat Israel genoemd wordt. God had bijvoorbeeld net zogoed een ander volk kunnen kiezen, waarin een 'Israel Gods' was.
Natuurlijk zijn die wetten van Israel nooit voor ons bestemd geweest. Zo ja, dan zouden alle sociale wetten, die wij hebben, op de schop moeten. Nee, alleen Israel wordt voorgesteld een theocratisch volk te zijn, dus rechtstreeks geregeerd door de God van Israel. Alstublieft nu geen theocratie!

Els

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #121 Gepost op: november 04, 2005, 04:22:59 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 04 november 2005 om 15:47:
[...]

Els,
Is het jou wel eens opgevallen, dat Paulus eigenlijk voorbijgaat aan de God van Israel? In Rom 3.29 schreef hij niet, dat de God van Israel ook de God der heidenen is, maar dat de God der JODEN, ook de God der heidenen is. 'Israel' en het Joodse volk vallen in de bijbel niet per definitie samen. Paulus scheef immers, dat het niet allemaal Israel is, wat Israel genoemd wordt. God had bijvoorbeeld net zogoed een ander volk kunnen kiezen, waarin een 'Israel Gods' was.
Natuurlijk zijn die wetten van Israel nooit voor ons bestemd geweest. Zo ja, dan zouden alle sociale wetten, die wij hebben, op de schop moeten. Nee, alleen Israel wordt voorgesteld een theocratisch volk te zijn, dus rechtstreeks geregeerd door de God van Israel. Alstublieft nu geen theocratie!
Piet, even alles op een rijtje: wie is/zijn volgens jou: Israel, joden, heidenen? Want anders gaan we weer zo langs elkaar heen praten.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #122 Gepost op: november 04, 2005, 07:37:03 pm »

quote:

Els schreef op 04 november 2005 om 16:22:
[...]
Piet, even alles op een rijtje: wie is/zijn volgens jou: Israel, joden, heidenen? Want anders gaan we weer zo langs elkaar heen praten.

Els,

De bijbel verdeelt de mensheid in twee groepen, namelijk Joden en heidenen, ofwel besnedenen en onbesnedenen. Op deze tweedeling is de bijbel gebaseerd. Wij mogen gerust stellen, dat de bijbel voor 99 procent door Joden is geschreven en ook voor 99 procent aan Joden is gericht. Maar het blijft een tweedeling! Nu wordt het Joodse volk wel Israel genoemd, maar het is niet alles Israel, wat Israel genoemd wordt. Een driedeling is echter altijd fout, want Paulus stelde de rethorische vraag:'Is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen' Heidenen zijn niet per definitie ongelovigen, of slechte mensen. Paulus noemde zich zonder enige terughoudenheid vaak een apostel der heidenen:
Romeinen 1.5:'...door wie wij genade en het apostelschap ontvangen hebben om gehoorzaamheid des geloofs te bewerken voor zijn naam onder de heidenen'
Efeze 3.1:'Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus, voor u, heidenen in gevangenschap ben'

Els

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #123 Gepost op: november 04, 2005, 11:55:08 pm »
Piet, de bijbel verdeelt de mensen toch ook in gelovigen en ongelovigen?

En ik "zie" het zo: God schiep de aarde en daarop de mens, naar Zijn beeld, en met hem en haar had Hij omgang en praatte Hij. Door de zondeval is er scheiding gekomen, want de Heilige kan geen gemeenschap hebben met de zonde. In het begin beloofde Hij al dat het goed zou komen. Je leest in de bijbel hoe God steeds mensen kiest om mee verder te gaan. En Hij sluit met hen steeds een verbond: Noach, Abraham, Isaak, Jakob (die later Israel gaat heten en van hem stammen de 12 stammen van Israel af). Uit dat geslacht is de Messias, naar het vlees, geboren. JHWH, zo heeft God Zich bekendgemaakt aan Mozes, zond Zijn Zoon. En dat heeft Hij gedaan in het vlees. O ja God heeft met het volk Israel, dat Hij verkoos boven alle andere volken, een verbond gesloten, bestaande uit de 10 woorden en inzettingen en verordeningen. Dat heeft Israel niet kunnen houden. De wet was wel goed, maar de zonde zat in de weg. Daarom heeft Gods Zoon Zijn bloed geofferd en is daarmee de hemel doorgegaan en heeft zo verzoening gedaan voor het volk: het nieuwe verbond, zoals oa beloofd in Jer. 31. Daarna heeft God Zijn Geest gezonden, in de eerste plaats op de mensen die gelovig reageerden op de preek van Petrus op de pinksterdag. Dat waren allen joden. Later, bij Cornelius, die overigens veel op had met de joden en hun geloof, is er ook een uitstorting van de heilige Geest. En later erkennen de besnedenen dat God de heidenen, de niet-besnedenen, ook de bekering ten leven geschonken heeft. Dat was ook het plan van God geweest, getuige Ef.1, waar oa staat dat God Zich in Hem had voorgenomen om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is de Messias, samen te vatten en ook verderop in Ef.2 vanaf vers 11 staat hoe de scheidsmuur tussen jood en heiden is weggehaald, de vijandschap zelfs is gedood. In Christus Jezus zijn de heidenen medeërfgenamen, medeleden en medegenoten door het evangelie. En dan is mijn punt dus: waarom dan een eigen dag en andere feestdagen? Wij bouwen weer een scheidsmuur op? Nu snap ik heus wel dat er een eeuwenlange geschiedenis intussen is geweest, maar wordt het nu geen tijd om daar juist van te leren, als je ziet hoe er een verdeeldheid is in het Lichaam van Christus. Zou dat niet kunnen komen door de hoogmoedige houding van de gelovigen uit de heidenen tov het joodse volk (ook wel onze oudste broer genoemd),dat per slot van rekening van JHWH Zelf is?

Ik hoop dat je me kan volgen. Het is best moeilijk het onder woorden te brengen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #124 Gepost op: november 05, 2005, 02:03:49 pm »

quote:

Els schreef op 04 november 2005 om 23:55:
Piet, de bijbel verdeelt de mensen toch ook in gelovigen en ongelovigen?

En ik "zie" het zo: God schiep de aarde en daarop de mens, naar Zijn beeld, en met hem en haar had Hij omgang en praatte Hij. Door de zondeval is er scheiding gekomen, want de Heilige kan geen gemeenschap hebben met de zonde. In het begin beloofde Hij al dat het goed zou komen. Je leest in de bijbel hoe God steeds mensen kiest om mee verder te gaan. En Hij sluit met hen steeds een verbond: Noach, Abraham, Isaak, Jakob (die later Israel gaat heten en van hem stammen de 12 stammen van Israel af). Uit dat geslacht is de Messias, naar het vlees, geboren. JHWH, zo heeft God Zich bekendgemaakt aan Mozes, zond Zijn Zoon. En dat heeft Hij gedaan in het vlees. O ja God heeft met het volk Israel, dat Hij verkoos boven alle andere volken, een verbond gesloten, bestaande uit de 10 woorden en inzettingen en verordeningen. Dat heeft Israel niet kunnen houden. De wet was wel goed, maar de zonde zat in de weg. Daarom heeft Gods Zoon Zijn bloed geofferd en is daarmee de hemel doorgegaan en heeft zo verzoening gedaan voor het volk: het nieuwe verbond, zoals oa beloofd in Jer. 31. Daarna heeft God Zijn Geest gezonden, in de eerste plaats op de mensen die gelovig reageerden op de preek van Petrus op de pinksterdag. Dat waren allen joden. Later, bij Cornelius, die overigens veel op had met de joden en hun geloof, is er ook een uitstorting van de heilige Geest. En later erkennen de besnedenen dat God de heidenen, de niet-besnedenen, ook de bekering ten leven geschonken heeft. Dat was ook het plan van God geweest, getuige Ef.1, waar oa staat dat God Zich in Hem had voorgenomen om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is de Messias, samen te vatten en ook verderop in Ef.2 vanaf vers 11 staat hoe de scheidsmuur tussen jood en heiden is weggehaald, de vijandschap zelfs is gedood. In Christus Jezus zijn de heidenen medeërfgenamen, medeleden en medegenoten door het evangelie. En dan is mijn punt dus: waarom dan een eigen dag en andere feestdagen? Wij bouwen weer een scheidsmuur op? Nu snap ik heus wel dat er een eeuwenlange geschiedenis intussen is geweest, maar wordt het nu geen tijd om daar juist van te leren, als je ziet hoe er een verdeeldheid is in het Lichaam van Christus. Zou dat niet kunnen komen door de hoogmoedige houding van de gelovigen uit de heidenen tov het joodse volk (ook wel onze oudste broer genoemd),dat per slot van rekening van JHWH Zelf is?

Ik hoop dat je me kan volgen. Het is best moeilijk het onder woorden te brengen.

Els,
Ik kan je hierin best volgen, Els. Maar dat de bijbel de mensheid bij voorbaat verdeelt in gelovigen en ongelovigen, nee, dat betwijfel ik. Althans, dat zie ik niet zo. Natuurlijk gaat er wél een oproep uit van de Schrift, om te geloven, dat Gods Geest in de mens woont. Het is eigenlijk het énige noodzakelijke geloof!  Maar de schrijvers van de bijbel laten er geen twijfel over bestaan, dat het evangelie der besnijdenis in die tijd, alleen bestemd was voor de besnedenen. Dit onderscheid kan niet weggepoetst worden. Uiteindelijk zijn inderdaad die twee wél te onderscheiden goede boodschappen a.h.w. 'samengesmolten' tot één  evangelie, geldig voor álle  mensen. (Efeze 2.11 e.v. zoals je terecht aangaf). Dit éne evangelie, vatte Paulus heel kort samen in Ef.2.17, waar staat, dat wij allen, zowel Joden als niet Joden, in  één Geest toegang hebben tot de Vader. Niet in één persoon, hoe belangrijk die persoon ook was,  maar in één Geest, die niet alleen in Jezus was, maar in beginsel in álle mensen!

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #125 Gepost op: november 21, 2005, 09:46:46 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 09 september 2004 om 17:21:
Chaveriem,

het is eigenlijk de apostel Paulus geweest, die de Geest ‘introduceerde’.

Jezus Christus zei voor de Hemelvaart het volgende:

Handelingen 1:8
 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde
Alleen door JEZUS

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #126 Gepost op: november 22, 2005, 01:52:42 pm »

quote:

rinuz schreef op 21 november 2005 om 21:46:
[...]

Jezus Christus zei voor de Hemelvaart het volgende:

Handelingen 1:8
 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde
Dat is dan ook gebeurd. Lees het Pinkstergebeuren. Ons 'Pinksteren' staat echter niet in Handelingen 2, maar in Galaten 4.4 en 6. De opdracht, die Jezus aan zijn discipelen gaf, is nooit uitgevoerd. Daarvoor in de plaats trad Paulus op, die zich nadrukkelijk een apostel der heidenen noemde.

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #127 Gepost op: november 22, 2005, 04:24:21 pm »
Galaten 4 laat zien dat wat in Handelingen 2 begon inderdaad beschikbaar is voor ieder die gelooft. De conclusie dat dit 'ons Pinksteren' is is nogal vreemd, zeker als je ervan uitgaat dat de Geest al in alle mensen in beginsel aanwezig is. Dan hoeft Hij niet meer uitgestort te worden.
Bovendien spreekt Galaten 4 over kinderen van God tegenover 'de wereld', die uiteraard ook uit mensen bestaat. Waarmee maar weer eens gestaaft wordt, dat de heilige Geest niet aan iedereen is gegeven.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #128 Gepost op: november 22, 2005, 07:55:39 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 22 november 2005 om 16:24:
Galaten 4 laat zien dat wat in Handelingen 2 begon inderdaad beschikbaar is voor ieder die gelooft. De conclusie dat dit 'ons Pinksteren' is is nogal vreemd, zeker als je ervan uitgaat dat de Geest al in alle mensen in beginsel aanwezig is. Dan hoeft Hij niet meer uitgestort te worden.
Bovendien spreekt Galaten 4 over kinderen van God tegenover 'de wereld', die uiteraard ook uit mensen bestaat. Waarmee maar weer eens gestaaft wordt, dat de heilige Geest niet aan iedereen is gegeven.

DoubleUP,
De verhalen in de bijbel beelden uit, wat in beginsel in ieder mens aanwezig is. Er is dus eigenlijk niets nieuws onder de zon. De 'zichtbare' uitstorting van Heilige Geest is slechts een beeld van een werkelijkheid, die al bestond IN DEN BEGINNE. Onlangs heb ik dat nog geschreven in een van mijn posts en gewezen op 1 Johannes 1.1, waar staat:'Hetgeen was in den beginnne, hetgeen wij gezien en getast hebben....'
Ik vind het daarom een mooie uitdrukking van je:'Galaten 4 laat zien, wat in Handelingen  begon, beschikbaar voor ieder die gelooft'.
Ook hier geldt, DoubleUP, de mens bezit alles, maar dan ook alles in potentie. Maar de bijbelschrijvers gaan er gewoon van uit, dat je de Geest niet hebt, als je niet gelooft. Daarvan zijn genoeg voorbeelden te vinden in de bijbel. De Schrift zegt bijvoorbeeld van alle mensen, dat zij goden zijn. Ieder mens is 'van nature' goddelijk. Maar je bent pas zoon van God, als je dat gelooft! Het goddelijke is niet iets, dat bestaat, ergens ver weg weg in de hemel. Het is iets, dat de mens ZELF tot ontwikkeling moet brengen. Het goddelijke zal je daarom in zoverre bezitten, als je het in jezelf tot ontwikkeling brengt.

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #129 Gepost op: november 23, 2005, 01:33:06 pm »
Maar mijn uitdrukking stelt wel dat NIET alle mensen de heilige Geest hebben. Ook niet 'in beginsel'. Want Hij moet worden uitgestort. Dat impliceert dat het van buiten de mens moet komen. Van God naar mensen.

Kun je overigens uitleggen wat je met 'in beginsel' exact bedoelt? Is dat 'slapend', of 'rudimentair', of als 'zaad', of wat anders?
Ik kan namelijk niet aannemen dat als God zijn Geest 'in beginsel' in ieder mens aanwezig zou laten zijn, dat Hij dan blijkbaar te kort schiet in het tot bloei brengen van die Geest bij alle mensen. Dit ook in combinatie met jouw redenatie dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn (want alles was 'zeer goed').

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #130 Gepost op: november 23, 2005, 01:58:09 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 23 november 2005 om 13:33:
Maar mijn uitdrukking stelt wel dat NIET alle mensen de heilige Geest hebben. Ook niet 'in beginsel'. Want Hij moet worden uitgestort. Dat impliceert dat het van buiten de mens moet komen. Van God naar mensen.

Kun je overigens uitleggen wat je met 'in beginsel' exact bedoelt? Is dat 'slapend', of 'rudimentair', of als 'zaad', of wat anders?
Ik kan namelijk niet aannemen dat als God zijn Geest 'in beginsel' in ieder mens aanwezig zou laten zijn, dat Hij dan blijkbaar te kort schiet in het tot bloei brengen van die Geest bij alle mensen. Dit ook in combinatie met jouw redenatie dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn (want alles was 'zeer goed').

DoubleUP,

Ik schreef je, dat wij in zoverre het goddelijke bezitten (Geest), als wij het tot ontwikkeling brengen. Ik denk inderdaad, dat het is zoals Paulus het bedoeld:'Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten'. De mens heeft natuurlijk zelf ook een taak. God schonk zijn Geest, maar wij moeten het zelf  'tot bloei brengen' (Fil.2.12 en 13).

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #131 Gepost op: november 23, 2005, 02:20:34 pm »
Maar hoe zit het dan met het uitstorten van de heilige Geest, 'ons Pinksteren' zoals jij eerder zei?

En weer haal je een tekst los uit zijn verband: Ef 5:14, hier wordt helemaal niet gesproken over het tot bloei brengen van de Geest, maar opgeroepen tot een heilige levenswandel.
En in Fil.2 vers 12 en 13 staat nota bene dat GOD die bloei moet brengen.
Waar ben je nu mee bezig?

quote:

Fil. 2,12-13:
12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #132 Gepost op: november 23, 2005, 02:56:51 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 23 november 2005 om 14:20:
Maar hoe zit het dan met het uitstorten van de heilige Geest, 'ons Pinksteren' zoals jij eerder zei?

En weer haal je een tekst los uit zijn verband: Ef 5:14, hier wordt helemaal niet gesproken over het tot bloei brengen van de Geest, maar opgeroepen tot een heilige levenswandel.
En in Fil.2 vers 12 en 13 staat nota bene dat GOD die bloei moet brengen.
Waar ben je nu mee bezig?

[...]

Paulus schreef, dat wij ons eigen behoudenis  moeten bewerken met vreze en beven, want het is God, die om zijn welbehagen zowel het werken als het willen in u werkt.
 Zie dit 'evenwicht' te vinden, DoubleUP.
Is Efeze 5.14 geen OPDRACHT? Ik dacht van wel!
Pinksteren is ook 'een verhaal' om iets duidelijk te maken. 'Ons Pinksteren' is inderdaad Galaten 4.6, waar staat, dat God de Geest, die in Jezus was, ook heeft uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #133 Gepost op: november 24, 2005, 03:02:48 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 23 november 2005 om 14:56:
[...]

Paulus schreef, dat wij ons eigen behoudenis  moeten bewerken met vreze en beven, want het is God, die om zijn welbehagen zowel het werken als het willen in u werkt.
 Zie dit 'evenwicht' te vinden, DoubleUP.
Is Efeze 5.14 geen OPDRACHT? Ik dacht van wel!
Pinksteren is ook 'een verhaal' om iets duidelijk te maken. 'Ons Pinksteren' is inderdaad Galaten 4.6, waar staat, dat God de Geest, die in Jezus was, ook heeft uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.

Met het vetgedrukte ben ik het bijna eens!
Ik zou zeggen: "... die in Jezus is ...". Want dat klopt met zijn goddelijkheid, en het feit dat Hij na de kruisdood weer is opgestaan.
En het klopt ook met het feit dat de Geest uitgezonden moet worden in onze harten. Wat weer wil zeggen dat je hem dus niet 'in beginsel hebt'.
(Bijna) goed gesproken dus, maar dat bijna kan eraf als jouw woordje 'was' een verschrijving is, en je eigenlijk 'is' bedoelde. Een kleine verschrijving is zo gemaakt...

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #134 Gepost op: november 24, 2005, 07:15:44 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 24 november 2005 om 15:02:
[...]

Met het vetgedrukte ben ik het bijna eens!
Ik zou zeggen: "... die in Jezus is ...". Want dat klopt met zijn goddelijkheid, en het feit dat Hij na de kruisdood weer is opgestaan.
En het klopt ook met het feit dat de Geest uitgezonden moet worden in onze harten. Wat weer wil zeggen dat je hem dus niet 'in beginsel hebt'.
(Bijna) goed gesproken dus, maar dat bijna kan eraf als jouw woordje 'was' een verschrijving is, en je eigenlijk 'is' bedoelde. Een kleine verschrijving is zo gemaakt...
Nogmaals, DoubleUP, de laatste Adam werd een levendmakende Geest. Wij moeten niet doen alsof de Christus wat het VLEES betreft, als zodanig, in de hemel is. De Geest is niet meer IN Hem, maar Hij is een levendmakende Geest GEWORDEN!

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #135 Gepost op: november 25, 2005, 12:12:43 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 24 november 2005 om 19:15:
[...]

Nogmaals, DoubleUP, de laatste Adam werd een levendmakende Geest. Wij moeten niet doen alsof de Christus wat het VLEES betreft, als zodanig, in de hemel is. De Geest is niet meer IN Hem, maar Hij is een levendmakende Geest GEWORDEN!

We doen ook niet alsof, we belijden het feit ervan!
Zie de hemelvaart: letterlijk gebeurd, 11 getuigen!

Waarom kun je niet inzien dat de Almachtige God ook in staat is om een menselijk lichaam/leven aan te nemen, en zowel in zijn lichaam te zijn als overal elders.
God is immers alomtegenwoordig?

Iemand die de lichamelijke hemelvaart van Jezus van Nazaret de Christus, bestrijdt is een valse profeet!
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 12:13:43 pm door DoubleUP »

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #136 Gepost op: november 25, 2005, 02:40:04 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 25 november 2005 om 12:12:
[...]

We doen ook niet alsof, we belijden het feit ervan!
Zie de hemelvaart: letterlijk gebeurd, 11 getuigen!

Waarom kun je niet inzien dat de Almachtige God ook in staat is om een menselijk lichaam/leven aan te nemen, en zowel in zijn lichaam te zijn als overal elders.
God is immers alomtegenwoordig?

Iemand die de lichamelijke hemelvaart van Jezus van Nazaret de Christus, bestrijdt is een valse profeet!

DoubleUP,

Niet zo met scheldnamen (valse profeet) werken, DoubleUP.
Ik ga er dan ook niet op in, over wat je beweert over de hemelvaart van Jezus van Nazareth nogwel, maar dat je hier iets zegt, wat, bijbels gezien, al een onmogelijkheid is, is duidelijk.
Wees toch voorzichtig met zogenaamde feiten en maak van God geen 'tovenaar' Ik kan zelf van heel wat dingen inzien, die God niet kan.

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #137 Gepost op: november 25, 2005, 05:11:07 pm »
Ik geef het op.
Dit staat zeker niet in de Bijbel, of het is een sprookje... maar dan is niks betrouwbaar meer.

quote:

handelingen 14 Toen hij eens bij hen was, droeg hij hun op: ‘Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. 5 Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest.’ 6 Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ 7 Hij antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden. 8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. 10 Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. 11 Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’

en, net zo letterlijk:

quote:

Lucas 24
36 Terwijl ze nog aan het vertellen waren, kwam Jezus zelf in hun midden staan en zei: ‘Vrede zij met jullie.’ 37 Verbijsterd en door angst overmand, meenden ze een geestverschijning te zien. 38 Maar hij zei tegen hen: ‘Waarom zijn jullie zo ontzet en waarom zijn jullie ten prooi aan twijfel? 39 Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf! Raak me aan en kijk goed, want een geest heeft geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat ik heb.’ 40 Daarna toonde hij hun zijn handen en zijn voeten. 41 Omdat ze het van vreugde nog niet konden geloven en stomverbaasd waren, vroeg hij hun: ‘Hebben jullie hier iets te eten?’ 42 Ze gaven hem een stuk geroosterde vis. 43 Hij nam het aan en at het voor hun ogen op. 44 Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’ 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften. 46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47-48 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem. 49 Ik zal ervoor zorgen dat de belofte van mijn Vader aan jullie wordt ingelost. Blijf in de stad tot jullie met kracht uit de hemel zijn bekleed.’
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.

Dit zijn natuurlijk maar onzinverzen, een gedachtenspinsel van een dromer... :(

Geef mij één reden waarom ik jouw citaten uit de bijbel nog serieus moet nemen, als deze hierboven slechts verhaaltjes zijn...

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #138 Gepost op: november 25, 2005, 05:31:23 pm »
DoubleUP,
Ik heb het nooit over 'verhaaltjes' gehad, DoubleUP. Je gaat kennelijk wat slordig om met je uitdrukkingen. Ik weet niet of je dat citaat heb gelezen uit de ZOHAR. Daarin is geen sprake van'verhaaltjes', maar van het kleed (het verhaal) en het lichaam, dat er in verborgen is. Voel jij je nu niet benadeeld  door God t.o.v. die mensen, die dat allemaal letterlijk gezien zouden hebben? Waarom zij wel en wij niet? Denk nog eens heel goed na. De verhalen WINNEN juist aan diepte en betekenis, als je zoekt naar de KERN van de boodschap. Bovendien, voor je behoud, om het zo eens te zeggen, maakt het niets uit, want de mens wordt alleen gerechtvaardigd, als hij werkelijk gelooft, dat Gods Geest in hem woont. Maar je moet het helemaal zelf weten, DoubleUP. Even goede vrienden, wat mij betreft.

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #139 Gepost op: november 25, 2005, 05:38:38 pm »
Benadeeld?  8)7 Not at all!!!

quote:

Tomas antwoordde: ‘Mijn Heer, mijn God!’ 29 Jezus zei tegen hem: ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.’

Door vast te houden aan wat er staat, heeft de boodschap vaste inhoud, en is het niet afhankelijk van allerlei 'wind van leer' die interpreteert zoals het de mens goed uitkomt.
Want dat zal de mens van God afleiden!

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #140 Gepost op: november 26, 2005, 10:16:08 am »

quote:

DoubleUP schreef op 25 november 2005 om 17:38:
Benadeeld?  8)7 Not at all!!!

[...]

Door vast te houden aan wat er staat, heeft de boodschap vaste inhoud, en is het niet afhankelijk van allerlei 'wind van leer' die interpreteert zoals het de mens goed uitkomt.
Want dat zal de mens van God afleiden!
Jij legt toch ook uit. En dat is je goed recht. Maar noem jij alleen de uitleg van ANDEREN 'allerlei wind van leer'?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #141 Gepost op: november 26, 2005, 11:05:10 am »

quote:

P. Strootman schreef op 26 november 2005 om 10:16:
[...]

Jij legt toch ook uit. En dat is je goed recht. Maar noem jij alleen de uitleg van ANDEREN 'allerlei wind van leer'?

Uitleggen is geen proces van betekenis VERZINNEN, maar van zo goed mogelijk betekenis ACHTERHALEN. Jij gaat meer dan eens voorbij aan de overduidelijke directe betekenis van een tekst wanneer je de voorkeur geeft aan een esotherische lezing. Naar mijn mening is dat dus gewoon 'betekenis verzinnen'. Temeer omdat je allerlei zaken moet aannemen, die cruciaal zijn voor je uitleg, maar die nergens opgeschreven staan.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #142 Gepost op: november 27, 2005, 08:04:36 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 november 2005 om 11:05:

[...]

Uitleggen is geen proces van betekenis VERZINNEN, maar van zo goed mogelijk betekenis ACHTERHALEN. Jij gaat meer dan eens voorbij aan de overduidelijke directe betekenis van een tekst wanneer je de voorkeur geeft aan een esotherische lezing. Naar mijn mening is dat dus gewoon 'betekenis verzinnen'. Temeer omdat je allerlei zaken moet aannemen, die cruciaal zijn voor je uitleg, maar die nergens opgeschreven staan.

Nunc,

Er staat heel wat in de bijbel, waar we dikwijls naar de verborgen betekenis moeten zoeken. Ik ga nooit direct uit van de LETTERLIJKE betekenis, Nunc. Als je denkt, dat ik iets ga zitten verzinnen, heb je het mis!  Er staan inderdaad dingen in de bijbel, die wij niet met de LETTER kunnen verklaren. Maar je neemt het gewoon niet aan. Als ik bijvoorbeeld erop wijs, dat Jezus geen antwoord geeft aan een HEIDENSE vrouw, omdat zij Hem aanspreekt met de titel: Here, zoon van David, maar haar wel antwoord geeft, als zij Hem Here noemt, dan zegt dat jou niets. Mij wel!! Want ik zou nog veel meer voorbeelden kunnen noemen. Ook hier weer het VERSCHIL tussen ons: Het INNERLIJKE en het UITERLIJKE.

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #143 Gepost op: november 27, 2005, 10:02:31 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 26 november 2005 om 10:16:
[...]

Piet, ik citeerde Lucas die een beschrijving van de lichamelijke hemelvaart van Jezus van Nazaret geeft.
Lucas begint zijn verslag met de volgende woorden:

quote:

Lucas 1
1 Nadat reeds velen zich tot taak hebben gesteld om een verslag te schrijven over de gebeurtenissen die zich in ons midden hebben voltrokken, 2 en die ons zijn overgeleverd door degenen die vanaf het begin ooggetuigen zijn geweest en dienaren van het Woord zijn geworden, 3 leek het ook mij goed om alles van de aanvang af nauwkeurig na te gaan en deze gebeurtenissen in ordelijke vorm voor u, hooggeachte Theofilus, op schrift te stellen, 4 om u te overtuigen van de betrouwbaarheid van de zaken waarin u onderricht bent.

Lucas vertelt hier dat hij een verslag schrijft van de gebeurtenissen die zich in zijn omgeving hebben voltrokken, welk hij overgeleverd heeft gekregen van ooggetuigen.

Zou hij dat zeggen als hij vervolgens in verborgen verhulsels op zou gaan schrijven om diepere waarheden te verbergen en moeilijk te begrijpen te maken?

Ik ben dan heel benieuwd naar de diepere betekenis van de kern van Lucas 24:51, waar staat:

quote:

Lucas 24:51
Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel.
Welke betekenis is werkelijk nog dieper dan dat de Zoon van God, die mens is geworden om de straf voor de zonden van de mensen weg te nemen, weer naar Zijn Vader terugkeerde, toen dat werk volbracht was?

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #144 Gepost op: november 28, 2005, 04:40:43 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 27 november 2005 om 22:02:
[...]

Piet, ik citeerde Lucas die een beschrijving van de lichamelijke hemelvaart van Jezus van Nazaret geeft.
Lucas begint zijn verslag met de volgende woorden:

[...]

Lucas vertelt hier dat hij een verslag schrijft van de gebeurtenissen die zich in zijn omgeving hebben voltrokken, welk hij overgeleverd heeft gekregen van ooggetuigen.

Zou hij dat zeggen als hij vervolgens in verborgen verhulsels op zou gaan schrijven om diepere waarheden te verbergen en moeilijk te begrijpen te maken?

Ik ben dan heel benieuwd naar de diepere betekenis van de kern van Lucas 24:51, waar staat:

[...]

Welke betekenis is werkelijk nog dieper dan dat de Zoon van God, die mens is geworden om de straf voor de zonden van de mensen weg te nemen, weer naar Zijn Vader terugkeerde, toen dat werk volbracht was?

Laten we éérst de vraag stellen, DoubleUP, of het noodzákelijk is tot behoud, als we het wel of niet zouden geloven, of iets 'echt gebeurd' is? Daarop geef ik vrijmoedig mijn antwoord: Absoluut niet noodzakelijk! Hoe wordt de mens dán verlost? Omdat hij gelooft, dat bepaalde dingen 'echt gebeurd' zijn, zoals jij aangaf m.b.t. een letterlijke Hemelvaart van Jezus? Dat is dus een geloof in historische gebeurtenissen. Dat zou wel een heel wankele basis zijn, want dat zegt nog niets over iemands innerlijk. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld, bijbelkennis. Als zou iemand de hele bijbel uit zijn hoofd kennen, dat zegt nog niets over zijn geloofsleven. Iemand dichtte eens:
'Al was Christus duizendmaal in Betlehem geboren,
maar niet in mijn eigen hart, dan ga ik nog verloren'

Dan is er nog een belangrijke factor betreffende deze verhalen, DoubleUP. Er staat nergens in de bijbel, dat wij dat allemaal moeten geloven. Sterker nog, het is helemaal niet aan ons gericht! De bijbel richt zich voor negenennegentig procent tot de Joden. Dat wil niet zeggen, dat wij, wat aan Joden gericht is, niet mogen bestuderen. Maar wij zullen toch heel veel dingen moeten beschouwen, als niet voor ons bestemd en dus niet op óns toepassen. Zoals je weet is de apostel Paulus, bij uitstek de apostel voor de niet-joden. Voor ons dus! Naar hém moeten wij luisteren. Probeer echter niet met hem ‘in debat te gaan’over de Hemelvaart, want hij rept er met geen woord over. Bethlehem, Golgotha, het zijn namen, die in het christendom zowat de belangrijkste rol spelen, maar in Paulus’ evangelie komen ze niet voor. Jezus’ rondwandeling op aarde, zijn wonderen, die Hij verrichtte, zijn prediking, zij voeren de boventoon in de kerken. Paulus zegt er niets over! Dr. S. Schoon, indertijd voorzitter van het OJEC, schreef in zijn boek ‘Paulus, grensganger tussen Israël en de volken’:’Paulus beroept zich helemaal niet op het leven van Jezus’ Maar gelukkig hebben wij de evangeliën nog’ Dat laatste was tóch een misvatting van hem, want, hoe onaannemelijk het ook klinkt, zij waren niet voor óns bestemd. Natuurlijk mogen wij die ook lezen en bestuderen, maar lang niet alles geldt voor ons.
Tot slot: Moeten wij ons geloof bewijzen met ZICHTBARE, HISTORISCHE gebeurtenissen? Het geloof is een bewijs, van zaken die men NIET ziet, zegt de Schrift.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #145 Gepost op: november 28, 2005, 06:27:10 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 november 2005 om 16:40:
of het noodzákelijk is tot behoud, als we het wel of niet zouden geloven, of iets 'echt gebeurd' is? Daarop geef ik vrijmoedig mijn antwoord: Absoluut niet noodzakelijk!

Is het niet noodzakelijk dat je gelooft dat Jezus voor jou, mij en ieder ander heeft geleden, is gestorven en opgestaan is uit de dood? Vertelt de Bijbel je niet dat  je gered bent van de eeuwige dood wanneer je in Jezus gelooft? Lees Johannes 3 vers 16!

quote:

Er staat nergens in de bijbel, dat wij dat allemaal moeten geloven.

Wie - willens en wetens - niet gelooft, gaat verloren!

Dat jij denkt dat ieder mens behouden zal zijn, is een hersenspinsel van je. De Bijbel beweert iets geheel anders.

P. Strootman

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #146 Gepost op: november 28, 2005, 09:04:12 pm »

quote:

Heidi schreef op 28 november 2005 om 18:27:
[...]

Is het niet noodzakelijk dat je gelooft dat Jezus voor jou, mij en ieder ander heeft geleden, is gestorven en opgestaan is uit de dood? Vertelt de Bijbel je niet dat  je gered bent van de eeuwige dood wanneer je in Jezus gelooft? Lees Johannes 3 vers 16!

[...]

Wie - willens en wetens - niet gelooft, gaat verloren!

Dat jij denkt dat ieder mens behouden zal zijn, is een hersenspinsel van je. De Bijbel beweert iets geheel anders.

Beste Heidi,
Laten we vooropstellen, dat je er geen kwaad mee doet, als je het anders zegt als ik. Je intentie is ongetwijfeld goed, maar dat het noodzakelijk is om te geloven, dat Jezus voor je gestorven is, nee, ik denk toch dat het anders is. Zoals je misschien weet, heb ik vaak op die teksten gewezen, waarin dat weersproken wordt. Jezus offerde zijn LICHAAM voor zijn eigen volk. Voor ons gaat het om de dood en opstanding van Christus, Gods Geest. Laten we eens rustig kijken naar Romeinen 5. 6 en 8:
Vers 6:'
'Zo zeker als Christus,
toen wij nog zwak waren,
te zijnertijd
voor goddelozen is gestorven'
Ik zet de zinsdelen expres onder elkaar, zodat je ziet, dat Paulus er eigenlijk een eigenaardige zinsbouw op nahoudt. Dat deed hij niet voorniets.

Nu opnieuw:
Zo zeker als Christus....'

Nee, nu gaat Paulus eigenlijk niet verder over die Christus, maar onderbreekt met:
'Toen wij nog zwak waren'

Waarom deed hij dat eigenlijk? Hij had het toch veel gemakkelijke kunnen zeggen? Ik denk, dat hij de aandacht eerst nog eens extra wilde vestigen op het feit, dat wij nog zwak waren, toen Christus voor ons gestorven is.
Wanneer waren wij dan nog zwak?
Vlak voordat Jezus stierf? En waren wij er toen al?  
Maar Paulus had het in deze tekst niet over Jezus, maar over de Christus, Gods Geest.  Hij gaat dus veel verder terug, dan 2000 jaar geleden. Hij gaat terug naar het IN DEN BEGINNE. En, ja, toen waren wij er al!
Vervolgens weer die nadruk, door nog eens te schrijven:
'te zijner tijd'

En dan komt het slot van deze tekst:
'voor goddelozen is gestorven'

Bedoelde Paulus, dat wij toen dan zo 'slecht' waren en maar 'raak leefden'? Nee, hij bedoelde hier heel letterlijk: God-loos. Zonder God in de wereld. God WOONDE toen namelijk nog niet in de mens. En toen Gods Geest in de mens ging wonen, stierf Hij IN de mens. En dat was ook IN DEN BEGINNE.
Zo zou je ook vers 8 uit kunnen leggen.

Nogmaals, ik beweer niet, dat je 'iets slechts' doet, maar het gaat niet zozeer over een PERSOON, maar over de GEEST!
Overigens hoop ik niet, dat ik een spinweb in mijn hoofd heb.

Wat Johannes 3.16 betreft, Heidi, dat geloof ik van harte, maar in dit vers wordt de GEEST voorgesteld in een persoon. Dat is niet iets op mij ergens vanaf te maken, zoals mij wel voor de voeten geworpen wordt, maar dat is nu eenmaal het spraakgebruik van Johannes.
Als jij je dit nog niet kan voorstellen, dat het over de Geest gaat, dan doe je dat maar gerust met de voorstelling van een Persoon, Jezus. Maar je mag van anderen niet verlangen, dat zij dat ook zo zien, want eens zal je erachter komen, dat het Heil zich IN de mens zelf moet voltrekken.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #147 Gepost op: november 28, 2005, 09:33:16 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 november 2005 om 21:04:
Jezus offerde zijn LICHAAM voor zijn eigen volk. Voor ons gaat het om de dood en opstanding van Christus, Gods Geest.

Jezus stierf voor àlle mensen, niet enkel voor de Joden. Een ieder die Hem aanneemt, diens zonden zijn verzoend, door het BLOED van Jezus Christus!
Vertel jij mij eens hoe een geest bloed kan hebben...?

quote:

Hij gaat terug naar het IN DEN BEGINNE. En, ja, toen waren wij er al!

Nee Piet, in den beginne was God (Vader, Zoon en Geest) er alleen. God schiep ons pas een enorme tijd ná "in den beginne", en ieder mens op de daarvoor door God bepaalde tijd.

quote:

En toen Gods Geest in de mens ging wonen, stierf Hij IN de mens. En dat was ook IN DEN BEGINNE.

Gods Geest (de Heilige Geest) woont in iedere wedergeboren Christen. Je bent wedergeboren wanneer je belijdt dat Jezus de enige weg tot God is, wanneer je Zijn verzoenend werk aanvaard.
Mocht je bedoelen dat je oude leven dood is, gestorven is toen je opnieuw geboren werd, dan kan ik het met je eens zijn. Maar jij schrijft dat Christus IN ons stierf, en dat klopt natuurlijk niet. Jezus Christus stierf vóór ons, Hij droeg de straf die wij verdiend hebben, opdat wij zouden leven.

quote:

Wat Johannes 3.16 betreft, Heidi, dat geloof ik van harte, maar in dit vers wordt de GEEST voorgesteld in een persoon. Dat is niet iets op mij ergens vanaf te maken, zoals mij wel voor de voeten geworpen wordt, maar dat is nu eenmaal het spraakgebruik van Johannes.
Als jij je dit nog niet kan voorstellen, dat het over de Geest gaat, dan doe je dat maar gerust met de voorstelling van een Persoon, Jezus. Maar je mag van anderen niet verlangen, dat zij dat ook zo zien, want eens zal je erachter komen, dat het Heil zich IN de mens zelf moet voltrekken.
God gaf Zijn Zoon om ons te redden. Overigens is de Heilige Geest ook een Persoon, maar dat terzijde. Jezus Christus heeft de dood overwonnen, éénmalig voor alle mensen die Hem aannemen. Dat is geenszins iets dat zich in de mens zelf voltrekt zoals jij suggereert.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #148 Gepost op: november 28, 2005, 09:50:52 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 november 2005 om 21:04:
Beste Heidi,
Laten we vooropstellen, dat je er geen kwaad mee doet, als je het anders zegt als ik. Je intentie is ongetwijfeld goed, maar dat het noodzakelijk is om te geloven, dat Jezus voor je gestorven is, nee, ik denk toch dat het anders is. Zoals je misschien weet, heb ik vaak op die teksten gewezen, waarin dat weersproken wordt. Jezus offerde zijn LICHAAM voor zijn eigen volk. Voor ons gaat het om de dood en opstanding van Christus, Gods Geest. Laten we eens rustig kijken naar Romeinen 5. 6 en 8:

Piet, je weet dat wij die mening niet delen, en wij hebben sterke argumenten om te geloven dat er geen onderscheid gemaakt dient te worden tussen 'Christus' en 'Jezus'.

quote:

Vers 6:'
'Zo zeker als Christus,
toen wij nog zwak waren,
te zijnertijd
voor goddelozen is gestorven'
Ik zet de zinsdelen expres onder elkaar, zodat je ziet, dat Paulus er eigenlijk een eigenaardige zinsbouw op nahoudt. Dat deed hij niet voorniets.

Nu opnieuw:
Zo zeker als Christus....'

Nee, nu gaat Paulus eigenlijk niet verder over die Christus, maar onderbreekt met:
'Toen wij nog zwak waren'

Waarom deed hij dat eigenlijk? Hij had het toch veel gemakkelijke kunnen zeggen? Ik denk, dat hij de aandacht eerst nog eens extra wilde vestigen op het feit, dat wij nog zwak waren, toen Christus voor ons gestorven is.
Wanneer waren wij dan nog zwak?

Piet, je lijkt hier even te vergeten dat je citeert uit een brief die Paulus ongeveer 20 jaar na Jezus' dood schreef. De meeste lezers waren dus geboren voordat Jezus stierf. Paulus kon dus inderdaad gewoon zeggen 'toen wij nog zwak waren' omdat dat gewoon simpelweg de waarheid was. Paulus vervolgde al joodse christenen een paar jaar na Jezus' dood, dus hij was zeker al volwassen en een groot deel van zijn lezers ook. Tenzij jij wilt suggereren dat de lezers van de Romeinenbrief allemaal guppies van 20 of jonger waren?

quote:

Vlak voordat Jezus stierf? En waren wij er toen al?

Degenen die Paulus' brief ontvingen, konden ronduit zeggen: JA!

quote:

(..knip..)
En dan komt het slot van deze tekst:
'voor goddelozen is gestorven'

Bedoelde Paulus, dat wij toen dan zo 'slecht' waren en maar 'raak leefden'? Nee, hij bedoelde hier heel letterlijk: God-loos. Zonder God in de wereld. God WOONDE toen namelijk nog niet in de mens. En toen Gods Geest in de mens ging wonen, stierf Hij IN de mens. En dat was ook IN DEN BEGINNE.

Als je leest in Romeinen 1, dan zie je daar: "Want toorn van God openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen (..)". Het gaat bij Paulus helemaal niet over 'letterlijk: God-loos' zoals jij suggereert. Het gaat over 'goddeloos' leven. Zie ook bv. rom 11:26 ("De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden") of rom 4:5 ("Hem, die de goddeloze rechtvaardigt").

quote:

Zo zou je ook vers 8 uit kunnen leggen.

Ja, zo kun je het ook doen ja, maar dan moet je wel andere gedeelten van de bijbel negeren of net zolang buigen totdat ze iets anders zeggen dan de overduidelijke betekenis.

quote:

Nogmaals, ik beweer niet, dat je 'iets slechts' doet, maar het gaat niet zozeer over een PERSOON, maar over de GEEST!
Overigens hoop ik niet, dat ik een spinweb in mijn hoofd heb.

Dus als Johannes steeds bezig is met het beschrijven van Jezus in menselijke, fysieke, lichamelijke situaties, dna moeten we juist geloven dat Johannes eigenlijk bedoelde te zeggen dat hij de geest voorstelde in de vorm van een persoon? Jezus drinkt, Jezus eet (ook na z'n opstanding), Jezus nodigt Thomas uit om Hem aan te raken, de soldaten willen Jezus' benen breken, ze steken een speer in z'n lichaam, de dienaren van de priesters slaan Jezus, de soldaten geselen Jezus, ze zetten Jezus een kroon op het hoofd, Pilatus zegt 'zie de mens' over Jezus, de soldaten nemen de kleren van Jezus,  en dat alleen al in de laatste paar bladzijden van het evangelie van Johannes.

Dus óf Johannes was zo ongeveer de duivel zelf, dat hij, terwijl hij eigenlijk een verhaal over de GEEST wilde vertellen, z'n boodschap zo goed verborg onder honderden, zo niet duizenden, hints dat Jezus gewoon een fysiek mens was, dat vrijwel alle lezers volkomen in de war gebracht worden door alle Johannische misleiding.

Óf Johannes bedoelde gewoon dat Jezus ook echt fysiek mens was: Het woord is vlees GEWORDEN. Het Woord van God heeft dus daadwerkelijk als mens rondgelopen op aarde, en al die duizenden refrenties naar fysieke gebeurtenissen zijn gewoon precies wat ze zijn: beschrijvingen van wat er echt gebeurd is.

Het mag wellicht gek klinken, maar ik ga toch voor de tweede optie, die veel natuurlijker past bij wat Johannes zegt. De eerste optie is met geweld, tegen de aanwijzingen in, op de tekst van het boek Johannes geplakt.

quote:

Het heeft niks te maken met 'niet kunnen voorstellen'. Ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoelt en hoe Johannes over de geest zou moeten gaan, etc. En ik heb er ook helemaal geen a priori psychologische of filosofische bezwaren tegen dat er zoiets als een goddelijke geest zou bestaan die in ieder mens zit. Waar het hier echter om gaat, is wat de BIJBEL over deze zaken zegt. En dan kan je dus niet voordat je de bijbel gaat lezen al bepalen wat er voor geestelijke boodschap in moet staan, en dan de bijbel lezen door die bril.

DoubleUP

• Bekijk profiel
2 evangeliën?
« Reactie #149 Gepost op: november 28, 2005, 11:02:57 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 november 2005 om 16:40:
[...]

Laten we éérst de vraag stellen, DoubleUP, of het noodzákelijk is tot behoud, als we het wel of niet zouden geloven, of iets 'echt gebeurd' is? [/q]
Ik zou het meer op prijs stellen als je eerst antwoord gaf op de vraag naar de diepere/geestelijkere betekenis van het ooggetuigenverslag... ;(

quote:

Daarop geef ik vrijmoedig mijn antwoord: Absoluut niet noodzakelijk! Hoe wordt de mens dán verlost? Omdat hij gelooft, dat bepaalde dingen 'echt gebeurd' zijn, zoals jij aangaf m.b.t. een letterlijke Hemelvaart van Jezus? Dat is dus een geloof in historische gebeurtenissen. Dat zou wel een heel wankele basis zijn, want dat zegt nog niets over iemands innerlijk.
En als je op zoek gaat naar een (voor mijn part esoterische) niet letterlijke betekenis zegt dat wel wat over je innerlijk?  |:( Waarom dan wel?

quote:

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld, bijbelkennis. Als zou iemand de hele bijbel uit zijn hoofd kennen, dat zegt nog niets over zijn geloofsleven. Iemand dichtte eens:
'Al was Christus duizendmaal in Betlehem geboren,
maar niet in mijn eigen hart, dan ga ik nog verloren'

quote:

Dan is er nog een belangrijke factor betreffende deze verhalen, DoubleUP. Er staat nergens in de bijbel, dat wij dat allemaal moeten geloven. Sterker nog, het is helemaal niet aan ons gericht! De bijbel richt zich voor negenennegentig procent tot de Joden.

Keep on dreaming, dit heb je ook nog nooit vanuit de bijbel hard kunnen maken.
Filippus heeft tegen de kamerling er vast ook bijgezegd: 'maar dit verhaal is voor de Joden, niet voor jou, want jij moet wachten tot Paulus zijn brieven geschreven heeft.', of zoiets  8)7

quote:

Dat wil niet zeggen, dat wij, wat aan Joden gericht is, niet mogen bestuderen. Maar wij zullen toch heel veel dingen moeten beschouwen, als niet voor ons bestemd en dus niet op óns toepassen. Zoals je weet is de apostel Paulus, bij uitstek de apostel voor de niet-joden. Voor ons dus! Naar hém moeten wij luisteren. Probeer echter niet met hem ‘in debat te gaan’over de Hemelvaart, want hij rept er met geen woord over. Bethlehem, Golgotha, het zijn namen, die in het christendom zowat de belangrijkste rol spelen, maar in Paulus’ evangelie komen ze niet voor. Jezus’ rondwandeling op aarde, zijn wonderen, die Hij verrichtte, zijn prediking, zij voeren de boventoon in de kerken. Paulus zegt er niets over! Dr. S. Schoon, indertijd voorzitter van het OJEC, schreef in zijn boek ‘Paulus, grensganger tussen Israël en de volken’:’Paulus beroept zich helemaal niet op het leven van Jezus’ Maar gelukkig hebben wij de evangeliën nog’ Dat laatste was tóch een misvatting van hem, want, hoe onaannemelijk het ook klinkt, zij waren niet voor óns bestemd. Natuurlijk mogen wij die ook lezen en bestuderen, maar lang niet alles geldt voor ons.

Nunc en ik heben al meerdere keren de onzin van deze stelling aangetoond.
En bovendien: als Lucas voor de Joden schreef, en het alleen voor hen bestemd was, dan doet dat nog niks af van de letterlijke hemelvaart van Jezus. Want voor hún schreef hij het dan toch maar mooi wél op.
Piet, je verhaal rammelt aan alle kanten!
[q]Tot slot: Moeten wij ons geloof bewijzen met ZICHTBARE, HISTORISCHE gebeurtenissen? Het geloof is een bewijs, van zaken die men NIET ziet, zegt de Schrift.
Pffff.... ik ZIE ze toch ook niet? Ik lees de ooggetuigen verslagen, en die GELOOF ik.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 10:52:31 am door DoubleUP »