Lezen etc.Nog even over 'Brave New World.' Ik heb er nog eens over nagedacht, maar ik blijf van mening dat het foute van de door Huxley beschreven maatschappij niet alleen kan worden verklaard door middel van het christendom. Het antwoord wordt mijns inziens gegeven in de roman zelf, door het personage John Savage. Deze, buiten de Society opgegroeide, 'wilde' heeft nauwelijks een besef van God of religie, zijn afkeer van de Society wordt voor een groot deel veroorzaakt door wat hij leest van Shakespeare. Het gesprek met de 'World Controller' Mustapha Ford vind ik een van de interessantste passages in het boek. Het komt er op neer dat de door Ford als 'perfect' beschouwde maatschappij door John Savage wordt afgewezen omdat het een leugen is. Een schijnwereld van gelukkige 'mensen', kunstmatig gevoed door drugs (
soma). Savage geeft de voorkeur aan alles wat mensen menselijk maakt, inclusief de negatieve consequenties van het mens-zijn. Hierbij zijn de bijbel en de God van het christendom slechts aspecten die inherent zijn aan het mens-zijn. Mijn indruk is dat Huxley God ziet als iets dat door mensen is gecreeerd, niet als een verklaring voor alles.
Pleuntje heeft verder een tamelijk saai weekend gehad. De dingen die gedaan moeten worden zijn sowieso niet de moeite waard om te noemen (huishoudelijke zaken), en de dingen die niet gedaan moeten worden eigenlijk ook niet, simpelweg omdat ik nauwelijks iets heb gedaan. In demonstreren had ik geen trek, zeker niet in Amsterdam. In plaats daarvan heb ik zaterdag mijn conditie op peil gehouden door hard te lopen. Dat ging best goed. Hardlopen is een ideaal middel om je hoofd schoon te vegen en je fysieke/mentale grenzen te verleggen. Push the limits. Vroeger was ik hier iets fanatieker in, en had na afloop soms zelfs last van hyperventilatie. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, daarom loop ik ook nooit meer met een stopwatch. Heel soms gaat het nog mis, bijvoorbeeld door bij het verrekken van een kuitspier gewoon door te lopen en 'm vervolgens bijna af te scheuren.
's Avonds stond er een filmpje op de agenda. Pulpeet kwam met het idee voor
The Shawshank Redemption aanzetten. Deze film had ik in een donkergrijs verleden als eens gezien, maar goede films zijn het waard om nog eens bekeken te worden. Een voorwaarde daarvoor is wel dat het apparaat de video bereid is af te spelen en dat van Santaarnpaal bleek daar geen zin in te hebben. Ach, het is ook al een oude band. Maar niet getreurd, op zondagavond verzamelden we nogmaals, dit keer in huize Pleun, wiens apparaat de videoband wel wenste te accepteren.
Over de film: die is best goed, maar waarom ie zo hoog staat genoteerd bij IMDB snap ik nu ook weer niet. Een fout die Santaarnpaal en mij direct opviel: wanneer Andy door zijn tunnel ontsnapt uit de gevangenis en de directeur er de volgende dag achterkomt, hangt er een poster (en wat voor poster...) voor de ingang van de tunnel die op vier plaatsen is bevestigd aan de muur. Dit kan de ontsnapte nooit zelf gedaan hebben, erg opvallende 'movie mistake.'

Verder ben ik momenteel bezig in
In Europa, reizen door de twintigste eeuw van Geert Mak, een boek dat, wanneer je eenmaal aan het lezen bent, je met moeite weg kan leggen. Geert Mak kan goed vertellen, de plaatsen die hij beschrijft zie je voor je ogen opdoemen. Daarbij helpt het wel dat ik op sommige plekken ooit zelf ben geweest, zoals Londen, Parijs en Ieper/West-Vlaanderen. Van de tot nu toe geconsumeerde 200 pagina's (de totale dikte is bijna 1200 blz.) vind ik Maks bezoek aan Ieper en de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog het beste beschreven. Heel levendig. Drie jaar geleden heb ik met o.a. Santaarnpaal en Pulpeet een tripje gemaakt naar West-Vlaanderen, waaronder Ieper, en na het lezen begon het spontaan weer te kriebelen.