Auteur Topic: De speelplaats van Pleun (deel 10 alweer)  (gelezen 23243 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleun (deel 10 alweer)
« Reactie #100 Gepost op: september 30, 2004, 12:13:28 pm »
Tsja, als je iets wil veranderen in je post, maar je klikt op 'quote' i.p.v. 'wijzig' krijg je ongewenste toestanden...  :/
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: september 30, 2004, 12:37:21 pm »
*Mezza leeft met Pleun mee.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: september 30, 2004, 02:00:05 pm »
Vanmorgen werd ik opeens overvallen door een vlaag van verbijsterende burgermansijver. Ik besloot namelijk dat het hoog tijd was om het trappenhuis eens schoon te schrobben. Niet het hele trappenhuis uiteraard, dat de trap bij de buren vies is is niet mijn probleem.

Toen ik de emmer had gevuld met water en er een halve bus Jif in had gespoten, ging ik aan de slag. Na een kwartiertje verscheen een Turkse benedenbuurvrouw in het trappenhuis. Omdat ze nooit echt is geintegreerd in onze fijne samenleving spreekt ze gebrekkig Nederlands, maar uit haar woorden en gebaren werd me wel duidelijk wat ze wilde. 'Shit, ze zal toch niet bedoelen dat...?' Maar helaas, het was wel degelijk haar bedoeling om, samen met mij, het hele trappenhuis schoon te vegen.

Omdat ik zeer sociaal ben, ging ik uiteraard in op haar verzoek, en haalde nog een emmer water. Ach, zo erg was het nu ook weer niet, ik was toch al bezig. De Turkse vrouw belde aan bij haar eveneens Turkse bovenbuurvrouw (die weer mijn benedenbuurvrouw is, kunnen jullie het nog volgen?). Na een half uurtje flink schrobben, ik heb er verdorie een blaar op m'n duim aan overgehouden, was het hele trappenhuis schoon, en bedankte de dames me voor mijn hulp. 'Als u de volgende keer vindt dat het trappenhuis moet worden schoongemaakt, moet u maar gewoon aanbellen hoor. Dan kom ik wel weer helpen', bood ik aan. 'Een keer in de twee weken? Drie weken?', stelde m'n benedenbuurvrouw voor. 'Een keer in de maand', antwoordde ik. Zo ijverig ben ik nou ook weer niet. De andere buurvrouw lachte en knikte instemmend.

Ahhh, wat is het toch heerlijk om sociaal bezig te zijn.  :)  O-)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: september 30, 2004, 03:39:13 pm »
De maatschappij, dat ben jij!  _/-\o_
[Prediker 7:29]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: september 30, 2004, 06:12:16 pm »
Ze moesten eens wat vaker nieuwe toiletpotten verstrekken.
Wel leuke humor, er zullen wel geen beelden van zijn...als je nou ook voorstelt om een schoenenrek bij de ingang neer te zetten dan ben je helemaal de man.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: oktober 01, 2004, 10:30:15 am »
Goed zo Pleun!    d:)b

In één klap een trappenhuis schoongemaakt, je buurvrouwen geholpen met integreren, Turks-Nederlandse samenwerkingsverbanden naar een hoger plan getild en een voorbeeld gegeven aan iedereen op dit forum.

Dat is wel een blaartje waard zou ik zeggen  :)
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: oktober 01, 2004, 10:40:39 am »
LOL, ik sluit me aan bij de opmerking van BBB :D
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: oktober 01, 2004, 11:14:51 am »
*Mezza sluit zich ook aan  d:)b

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: oktober 01, 2004, 01:33:00 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 01 oktober 2004 om 10:30:
Goed zo Pleun!    d:)b

In één klap een trappenhuis schoongemaakt, je buurvrouwen geholpen met integreren, Turks-Nederlandse samenwerkingsverbanden naar een hoger plan getild en een voorbeeld gegeven aan iedereen op dit forum.

Dat is wel een blaartje waard zou ik zeggen  :)

Dit is eerlijk gezegd rijkelijk overdreven. Ik ben weliswaar een vriendelijke, alleraardigste jongen ( O-) ), ik hou me doorgaans niet zo bezig met buren, de buurt waarin ik woon of de openbare ruimte. Dat ligt natuurlijk ook aan de buren, Turkse mensen gaan bijna alleen met soortgenoten om, maar zelf vind ik het ook best.

Nog even over 'Brave New World'... Je zei dat je een onbehaaglijk gevoel kreeg toen je het las, maar dat je er geen vinger op kon leggen waardoor dat nou precies kwam. Maar zo moeilijk is het toch niet? De maatschappij die Huxley heeft gecreeerd is een naargeestige mix van o.a. een tot het uiterste doorgevoerde vorm van communisme (hoofdpersonen die Bernard Marx en Lenina heten... grappig), kapitalisme (de god heet niet voor niets Ford) en het kastensysteem. Iedere vorm van individualiteit is uitgebannen, alles wat de mensen doen staat in dienst van de Society.

Babies worden in fabrieken kunstmatig op de wereld gezet, en vanaf hun geboorte eindeloos gehersenspoeld. Het resultaat is een bevolking die feitelijk niet meer bestaat uit 'normale' mensen, maar uit biochemische, geprogrammeerde machines, die denken dat hun samenleving perfect is en dat ze gelukkig zijn. Maar dat denken ze alleen maar omdat het hen tienduizenden keren is ingeprent. Wat geluk echt is kunnen ze niet weten.

Ik vind het een erg boeiend verhaal. Het thema mens vs machine komt in literatuur en film heel vaak terug. Terecht, want wetenschap & techniek zijn gevaarlijk als ze verabsoluteerd worden.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2004, 01:33:44 pm door Pleun »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: oktober 01, 2004, 01:56:08 pm »

quote:

Pleun schreef op 01 oktober 2004 om 13:33:
Nog even over 'Brave New World'... Je zei dat je een onbehaaglijk gevoel kreeg toen je het las, maar dat je er geen vinger op kon leggen waardoor dat nou precies kwam. Maar zo moeilijk is het toch niet? De maatschappij die Huxley heeft gecreeerd is een naargeestige mix van o.a. een tot het uiterste doorgevoerde vorm van communisme (hoofdpersonen die Bernard Marx en Lenina heten... grappig), kapitalisme (de god heet niet voor niets Ford) en het kastensysteem. Iedere vorm van individualiteit is uitgebannen, alles wat de mensen doen staat in dienst van de Society.

Babies worden in fabrieken kunstmatig op de wereld gezet, en vanaf hun geboorte eindeloos gehersenspoeld. Het resultaat is een bevolking die feitelijk niet meer bestaat uit 'normale' mensen, maar uit biochemische, geprogrammeerde machines, die denken dat hun samenleving perfect is en dat ze gelukkig zijn. Maar dat denken ze alleen maar omdat het hen tienduizenden keren is ingeprent. Wat geluk echt is kunnen ze niet weten.
Ja, zo ver was ik natuurlijk ook al, maar waar het om gaat is dit: waarom is een wereld als deze moreel fout? Alles in je roept: dit is fout, als je dat boek leest, maar waarom?

Iedereen is gelukkig door een geperfectioneerde vorm van conditionering, waarvan het grootste deel onbewust gebeurd (in je slaap, of terwijl de babies nog niet eens zijn geboren) dus waar een persoon geen last van heeft. Waarom is individualiteit goed, en is het fout als dat wordt uitgebannen, terwijl iedereen gelukkig is zonder individualiteit? Wat versta jij onder "echt geluk" en waarom is dat beter dan het soort geluk dat die mensen wél hebben? Waarom is het kastensysteem verkeerd als iedereen zich er vrijwillig en zonder morren in schikt? Waarom is de wereld zoals wij 'm hebben met al onze individualiteit (en daarmee ook onderdrukking, honger en andere ellende) te verkiezen boven die wereld zónder oorlog en honger?

Ik zeg dat je volgens mij onherroepelijk bij God uitkomt als je jouw redenering (waarmee ik het volledig eens ben) tot het einde volgt. Ik stelde m'n vraag aan jou dan ook verkeerd: vanuit een atheistische wereldvisie is het foute van Brave New World niet te verklaren.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2004, 01:57:16 pm door Bumblebee »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: oktober 01, 2004, 02:25:55 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 01 oktober 2004 om 13:56:

[...]

Ik zeg dat je volgens mij onherroepelijk bij God uitkomt als je jouw redenering (waarmee ik het volledig eens ben) tot het einde volgt. Ik stelde m'n vraag aan jou dan ook verkeerd: vanuit een atheistische wereldvisie is het foute van Brave New World niet te verklaren.

Hmm, zou het? M'n gevoel zegt van niet. Huxley zelf was in ieder geval niet christelijk. Hier ga ik eens over nadenken.  B)

Een leuk weetje (vind ik zelf) is dat de band The Doors hun naam hebben afgeleid van een boek van Huxley over de werking van geestverruimende middelen als LSD: The Doors of Perception (1954). Gezien de leefwijze van Jim Morrison en de manier waarop hij aan z'n einde kwam (overdosis) verbaast me dit niet echt.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: oktober 04, 2004, 01:53:51 pm »
Lezen etc.

Nog even over 'Brave New World.' Ik heb er nog eens over nagedacht, maar ik blijf van mening dat het foute van de door Huxley beschreven maatschappij niet alleen kan worden verklaard door middel van het christendom. Het antwoord wordt mijns inziens gegeven in de roman zelf, door het personage John Savage. Deze, buiten de Society opgegroeide, 'wilde' heeft nauwelijks een besef van God of religie, zijn afkeer van de Society wordt voor een groot deel veroorzaakt door wat hij leest van Shakespeare. Het gesprek met de 'World Controller' Mustapha Ford vind ik een van de interessantste passages in het boek. Het komt er op neer dat de door Ford als 'perfect' beschouwde maatschappij door John Savage wordt afgewezen omdat het een leugen is. Een schijnwereld van gelukkige 'mensen', kunstmatig gevoed door drugs (soma). Savage geeft de voorkeur aan alles wat mensen menselijk maakt, inclusief de negatieve consequenties van het mens-zijn. Hierbij zijn de bijbel en de God van het christendom slechts aspecten die inherent zijn aan het mens-zijn. Mijn indruk is dat Huxley God ziet als iets dat door mensen is gecreeerd, niet als een verklaring voor alles.

Pleuntje heeft verder een tamelijk saai weekend gehad. De dingen die gedaan moeten worden zijn sowieso niet de moeite waard om te noemen (huishoudelijke zaken), en de dingen die niet gedaan moeten worden eigenlijk ook niet, simpelweg omdat ik nauwelijks iets heb gedaan. In demonstreren had ik geen trek, zeker niet in Amsterdam. In plaats daarvan heb ik zaterdag mijn conditie op peil gehouden door hard te lopen. Dat ging best goed. Hardlopen is een ideaal middel om je hoofd schoon te vegen en je fysieke/mentale grenzen te verleggen. Push the limits. Vroeger was ik hier iets fanatieker in, en had na afloop soms zelfs last van hyperventilatie. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, daarom loop ik ook nooit meer met een stopwatch. Heel soms gaat het nog mis, bijvoorbeeld door bij het verrekken van een kuitspier gewoon door te lopen en 'm vervolgens bijna af te scheuren.

's Avonds stond er een filmpje op de agenda. Pulpeet kwam met het idee voor The Shawshank Redemption aanzetten. Deze film had ik in een donkergrijs verleden als eens gezien, maar goede films zijn het waard om nog eens bekeken te worden. Een voorwaarde daarvoor is wel dat het apparaat de video bereid is af te spelen en dat van Santaarnpaal bleek daar geen zin in te hebben. Ach, het is ook al een oude band. Maar niet getreurd, op zondagavond verzamelden we nogmaals, dit keer in huize Pleun, wiens apparaat de videoband wel wenste te accepteren.

Over de film: die is best goed, maar waarom ie zo hoog staat genoteerd bij IMDB snap ik nu ook weer niet. Een fout die Santaarnpaal en mij direct opviel: wanneer Andy door zijn tunnel ontsnapt uit de gevangenis en de directeur er de volgende dag achterkomt, hangt er een poster (en wat voor poster...) voor de ingang van de tunnel die op vier plaatsen is bevestigd aan de muur. Dit kan de ontsnapte nooit zelf gedaan hebben, erg opvallende 'movie mistake.'

http://www.posterplanet.net/images/shawshank.jpg

Verder ben ik momenteel bezig in In Europa, reizen door de twintigste eeuw van Geert Mak, een boek dat, wanneer je eenmaal aan het lezen bent, je met moeite weg kan leggen. Geert Mak kan goed vertellen, de plaatsen die hij beschrijft zie je voor je ogen opdoemen. Daarbij helpt het wel dat ik op sommige plekken ooit zelf ben geweest, zoals Londen, Parijs en Ieper/West-Vlaanderen. Van de tot nu toe geconsumeerde 200 pagina's (de totale dikte is bijna 1200 blz.) vind ik Maks bezoek aan Ieper en de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog het beste beschreven. Heel levendig. Drie jaar geleden heb ik met o.a. Santaarnpaal en Pulpeet een tripje gemaakt naar West-Vlaanderen, waaronder Ieper, en na het lezen begon het spontaan weer te kriebelen.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2004, 01:55:46 pm door Pleun »

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: oktober 04, 2004, 09:06:49 pm »
Als je nog een keer gaat richting Ieper enz, geef dan maar ff een seintje.
Ik kom'gemiddeld 1x per jaar ook aan die kant en heb al heel veel plaatsten bezocht ivm WO 1 .
Mocht je nog tips nodig hebben:

Vladslo, Passendale, en ik weet niet of je er bent geweest maar als je vlaams nationalisme wil zien, dan moet je in Diksmuide bij de IJzertoren gaan kijken.

En als je nog meer wilt weten, ik hoor het wel.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: oktober 04, 2004, 09:14:05 pm »

quote:

zidane schreef op 04 oktober 2004 om 21:06:

Vladslo, Passendale, en ik weet niet of je er bent geweest maar als je vlaams nationalisme wil zien, dan moet je in Diksmuide bij de IJzertoren gaan kijken.

Daar zijn we (Pulpeet, Pleun en ik) al geweest. Naargeestig ding waarvan je wel een mooi uitzicht hebt over de streek.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: oktober 04, 2004, 10:09:31 pm »
O ja, ook bij de last post geweest in Ieper? Ik dit jaar voor het eerst, hoewel ik er al vaak ben geweest.

En naargeestig hoe bedoel je dat?
Ik heb een voorliefde voor geschiedenis en dan in het bijzonder de beide wereldoorlogen.
Dan ben ik wel blij om zelf op heel veel plaatsen te zijn geweest, en naargeestig, mwah, indrukwekkend was het wel.

Overigens vind ik bvb diksmuide niet bepaald naargeestig te noemen.
Ook al ben je het niet eens met vlaams nationalisme, je leert er wel een heleboel over de oorsprong daarvan.

btw mijn mok met daarop de vlaamse leeuw is vorige week gebroken, dus als je nog ene keer in de souvernierswinkel bij de ijzertoren komt..... 8)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: oktober 04, 2004, 10:27:10 pm »
Dat soevernierswinkeltje dat ken ik. Ik heb daar nog een joekel van een Vlaamse vlag gekocht.
Naargeestig is misschien niet het goede woord maar toen we in de Westhoek waren was dit het laatste wat we bezochten, misschien had ik wel eventjes genoeg van al die ellende van WOI.

Verleden jaar ben ik ook nog in een museum geweest bij Ieper, Hill 60 (?) met nog een restant van een loopgraaf. Was ook wel indrukwekkend.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: oktober 04, 2004, 10:30:07 pm »

quote:

Santaarnpaal schreef op 04 oktober 2004 om 22:27:
Dat soevernierswinkeltje dat ken ik. Ik heb daar nog een joekel van een Vlaamse vlag gekocht.

Me 2. Mooie vlag is dat.  :)

De IJzertoren vond ik trouwens ook een beetje deprimerend, vermoedelijk omdat er verder in de wijde omtrek alleen maar weilanden te zien zijn. Die leegte.  :/

http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2004, 10:37:51 pm door Pleun »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: oktober 05, 2004, 12:35:15 am »
Al dat beton maakt je ook niet vrolijker...
Plus de wetenschap dat het een plaats is die nogal geliefd is bij extreme groeperingen. :/

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: oktober 05, 2004, 11:20:17 am »
Zijn jullie nou helemaal van de pot ge#@kt? Zo maar een discussie beginnen in mijn blog die een apart draadje verdient...  :/

Overigens ben ik het niet eens met BBB.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: oktober 05, 2004, 11:27:01 am »
Alfredt, zou je deze discussie een eigen draadje kunnen geven? Ik zit te popelen om inhoudelijk te reageren.

Oeps... was al gebeurd. Dank collega.  _/-\o_
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2004, 11:33:10 am door Pleun »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: oktober 06, 2004, 12:30:08 am »
Voor het slapengaan nog even ontspannen door een stukje te schrijven. Sommige mensen drinken een glas warme melk, maar dat vind ik vies.

Vandaag was het de bedoeling dat ik m'n zusje 'college' ging geven over haar scriptie. Vrijdag heeft ze er namelijk een afstudeergesprek over. Het liep echter iets anders. Ten eerste kon ze niet haar bed uitkomen waardoor ze er pas vanmiddag was, en ten tweede had de muziekleraar nog niet het beloofde lijstje met vragen gemaild. Daarom hebben we er maar een gezellige middag van gemaakt en een filmpje gehuurd: Under the Tuscan Sun, met Diane Lane. Afgezien van het typische Hollywood-einde (eind goed, al goed) vond ik het een mooi verhaal. Schrijfster Frances krijgt totaal onverwacht te horen dat haar man een ander heeft en wil scheiden. Hij zegt zelfs dat hij nooit van haar heeft gehouden. De pijn die je op zo'n moment ervaart kan ik me niet voorstellen, maar het lijkt me verschrikkelijk.

Frances raakt dan ook in de put, en wordt na een tijdje door vriendinnen op vakantie gestuurd naar Italie. In Toscane koopt ze in een opwelling een vervallen villa, en begint een nieuw leven. Met alle problemen van dien. Ook in de liefde wil het maar niet lukken, tot het einde van de film dan. De laatste scenes waren slap en overbodig, de makers hebben er krampachtig een happy end aan gebreid dat tamelijk uit de lucht komt vallen.

Verder belde vanmiddag m'n persoonlijke cliente. Ze had een vraag over de urgentie-aanvraag van haar moeder. Die wil een andere woning omdat ze last heeft van haar buurman. Alleen biedt het woningbedrijf een 4-kamerwoning aan, terwijl moeder (+3 kindertjes) nu een 5-kamerwoning heeft. Even gebeld met het woningbedrijf, dat heb ik wel voor m'n cliente over. Ik hou het altijd zakelijk, maar ergens vind ik dat wel jammer. Het is namelijk een heel leuk grietje, een echt Gijsmeisje. Maar ja, onbereikbaar. Heel soms, als ik over dit soort dingen nadenk, gaat er ff een pijnscheut door m'n hartje. Maar dan gaat het leven weer verder. M'n moeder heeft wel eens gezegd dat ik een dromer ben, en dat klopt wel. Ik ben (onbewust) op zoek naar iets onbestemds, iets dat misschien wel niet te vinden is in een vrouw.

Vanavond in de kille duisternis nog wat rondjes hardgelopen. Ik loop altijd in m'n eentje, maar voor het eerst voelde ik me een beetje lonely in het donkere park.

En nu is dit verhaaltje uit.  :O
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2004, 12:33:46 am door Pleun »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: oktober 06, 2004, 10:59:13 am »

quote:

Pleun schreef op 06 oktober 2004 om 00:30:
Vandaag was het de bedoeling dat ik m'n zusje 'college' ging geven over haar scriptie. Vrijdag heeft ze er namelijk een afstudeergesprek over. Het liep echter iets anders. Ten eerste kon ze niet haar bed uitkomen waardoor ze er pas vanmiddag was, en ten tweede had de muziekleraar nog niet het beloofde lijstje met vragen gemaild.

Gaat het nog wel goedkomen met dat afstudeergesprek?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: oktober 06, 2004, 12:36:11 pm »
Ja hoor. Vrijdag is het gesprek en donderdag gaan we er ons op voorbereiden. En dan is ze klaar met 'r studie.  :)

Wat ik gisteren was vergeten te melden: de eerste HebbeZ lag in de bus, met o.a. een zeeer boeiend interview met Switchfoot.  ;) Interview met Nelly Furtado vond ik ook leuk. En ik heb gezien dat je een romantisch verhaal kan insturen.  d:)b  :+

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: oktober 06, 2004, 12:41:33 pm »

quote:

Pleun schreef op 06 oktober 2004 om 12:36:
Wat ik gisteren was vergeten te melden: de eerste HebbeZ lag in de bus, met o.a. een zeeer boeiend interview met Switchfoot.  ;) Interview met Nelly Furtado vond ik ook leuk. En ik heb gezien dat je een romantisch verhaal kan insturen.  d:)b  :+

Cool hoor!  d:)b  :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: oktober 06, 2004, 10:25:42 pm »
Een zonnige herfstmiddag in Rotterdam

Santaarnpaal heeft deze week vrij, een mooie aanleiding om er weer eens op uit te trekken. Daar moeten de lezers zich niet al te veel van voorstellen, we kwamen namelijk niet verder dan Rotterdam.

Bij de bibliotheek leverde ik m'n allerlaatste boek in over de Matthaus Passion. Daarna snuffelde ik nog wat rond op de literatuurafdeling. Ik zocht een boek van de Amerikaanse schrijver Carson McCullers (The Heart is a lonely Hunter), maar kon het niet vinden. Een roman van Graham Greene (The Quiet American) waar ik nieuwsgierig naar ben, liet ik bij nader inzien nog maar even staan. Ik heb inmiddels een vermogen aan boetes opgebouwd, en mezelf kennende zou daar alleen maar meer bij komen. Daarom ben ik verstandig en lees eerst de turf van Geert Mak uit.

Toen we na het bezoekje aan de bieb op de Meent liepen, keek ik naar boven en zag tot mijn verbazing een strakblauwe hemel. Er stond weliswaar een aardige bries, dit was voor ons toch een gelegenheid die we niet lieten passeren. Bij het eerste het beste cafe ploften we op het terras en bestelden een biertje. En daarna nog een. Het laagstaande herfstzonnetje was best aangenaam, de stevige windvlaag die de asbakken van de tafels blies zullen we maar vergeten.

Hierna voerde onze toeristische route ons naar het Schouwburgplein, waar we bij de volgende horecagelegenheid neerstreken. Het was namelijk hoog tijd voor een kopje koffie. Toen we het ook op dit terras wel gezien hadden, gingen we richting Nieuwe Binneweg om voor de afwisseling een muziekwinkel van binnen te bekijken. Het aanbod bij de Plaatboef viel me tegen, maar ik had toch geen zin om iets te kopen. Alleen een cd'tje van Muse was een welkome aanwinst geweest, maar die hadden ze niet.

Omdat de zon nog steeds hardnekkig aan de hemel stond, streken we maar weer neer op het volgende terrasje, naast Rotown. Er dook opeens een zwerver op die vroeg of we een vuurtje hadden om de brand in z'n sigaar te steken. Uiteraard hadden we dat, we paften er namelijk zelf ook flink op los. "Hey, je hebt dezelfde broek aan als ik" zei ie. Ik keek eens goed en verhip... z'n broek leek inderdaad verdacht veel op de mijne. Alleen was bij hem een van z'n kontzakken half afgescheurd. "Je bent mijn vriend!... heb je misschien een euro voor me?" Die had ik wel, maar ik gaf 'm een muntstuk van 50 cent. Eigenlijk moet je zwervers niks geven, maar als ik los geld in m'n zak heb doe ik dat soms toch. Dan ben je snel van ze af. Dat was nu ook het geval, even een bedankje en weg was ie.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: oktober 06, 2004, 10:32:35 pm »
Met die zwerver was wel komisch.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: oktober 07, 2004, 12:08:36 am »

quote:

Pleun schreef op 06 oktober 2004 om 22:25:
Een roman van Graham Greene (The Quiet American) waar ik nieuwsgierig naar ben, liet ik bij nader inzien nog maar even staan.

Dat is het beste boek van hem dat ik ken. Heb ik ooit nog gelezen voor mijn boekenlijst... :)

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: oktober 07, 2004, 12:29:26 am »

quote:

Pleun schreef op 06 oktober 2004 om 22:25:
... Ik zocht een boek van de Amerikaanse schrijver Carson McCullers (The Heart is a lonely Hunter), maar kon het niet vinden...
Je kunt ook via hun website  http://www.bibliotheek.rotterdam.nl/  kijken of dat boek aanwezig is. (wat dus na nader onderzoek niet het geval was)  :+

Doe ik ook altijd voordat ik naar de bieb ga.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2004, 12:30:09 am door Macguinness »

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: oktober 07, 2004, 10:17:13 am »
die tip heb ik eerder ook al aan unser Pleuntje gegeven, maar schijnbaar is het niet helemaal doorgedrongen destijds....
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: oktober 07, 2004, 11:05:43 am »
En om hoge boetes te voorkomen kun je via die website met enkele muisklikken al je boeken verlengen. :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: oktober 07, 2004, 11:17:28 am »
Ik begrijp Pleun wel.  :)

Websites van bibliotheken zijn helemaal niet leuk, net zo min als boeken kopen via Amazon of (nog erger) uit een ECI blaadje.

De helft van het plezier bestaat eruit om lekker naar de bieb/boekwinkel te lopen, lekker buiten, en dan in zo'n grote ruimte met miljoenen boeken (voor je gevoel dan) rond lopen. Bladeren, rondkijken enzo, en boeken moet je kunnen voelen en ruiken en niet vanaf je schermpje bekijken. Als je gericht voor een bepaald boek naar de bieb gaat, kom je geheid met een andere (of één extra  :+ ) weer daar vandaan. Dat maakt het nou juist leuk! Het rondneuzen.

(Boeken verlengen per muisklik is trouwens wel handig... kan een hoop geld schelen)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: oktober 07, 2004, 11:29:29 am »
Als je eerst via internet uitzoekt of ze het boek ook hebben, kun je het ook uit een ander filiaal laten opsturen en het dan zelf afhalen, kun je ook tussen de andere boeken rondneuzen. ;)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: oktober 07, 2004, 11:30:07 am »

quote:

Marloes schreef op 07 oktober 2004 om 00:08:

Dat is het beste boek van hem dat ik ken. Heb ik ooit nog gelezen voor mijn boekenlijst... :)

The Quiet American is een tijdje geleden verfilmd. Die film wil ik nog eens zien, maar eerst wil ik het boek lezen.

quote:

Pulpeet schreef op 07 oktober 2004 om 11:05:
En om hoge boetes te voorkomen kun je via die website met enkele muisklikken al je boeken verlengen. :)

Dat weet ik en heb ik ook een paar keer gedaan. Maar ik vergeet het ook regelmatig. Toen ik klaar was met m'n afstudeerscriptie had ik destijds iets van 35 euro boete bij de universiteitsbibliotheek.

quote:

Ein-delijk een vrouw die me begrijpt.  :+

Jullie onderschaten mijn geestelijke vermogens toch wel een beetje hoor, zo seniel ben ik nu ook weer niet. Ik moest in de bieb zijn om een boek in te leveren en maakte van de gelegenheid gebruik om wat rond te neuzen en ideetjes op te doen. Ik zou wel weer eens een boek willen lezen dat me echt wat doet, dat gebeurt niet zo vaak helaas.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2004, 08:55:42 pm door Pleun »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: oktober 07, 2004, 11:32:41 am »
Erg gezellig staan de boeken anders niet in de Bibliotheek, niet een echte verassingstocht. Maar het vooraf weten dat bepaalde boeken ook in de collectie aanwezig zijn is toch wel ee pre van internet.
Liefde is vreemd

Slim blondje

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: oktober 07, 2004, 12:02:04 pm »
Pleuntjah (ook bekend als BB), je wilt een boek dat je echt raakt? Ik heb een boek dat mij erg raakte. Dat was "Thuiskomst" van Randy Alcorn. Momenteel ben ik het voor Engels aan het lezen.
Nu ben jij mij niet, en is de Randy Alcornstijl niet bij iedereen geliefd, maar het leest wel gemakkelijk en er zit een boodschap in. Al ligt die er nogal dik bovenop. Misschien een aanrader voor de liefhebber? Of heb je het al gelezen?
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: oktober 07, 2004, 12:05:53 pm »

quote:

Slim blondje schreef op 07 oktober 2004 om 12:02:
Pleuntjah (ook bekend als BB),

Huh?  :?

quote:

je wilt een boek dat je echt raakt? Ik heb een boek dat mij erg raakte. Dat was "Thuiskomst" van Randy Alcorn. Momenteel ben ik het voor Engels aan het lezen.
Nu ben jij mij niet, en is de Randy Alcornstijl niet bij iedereen geliefd, maar het leest wel gemakkelijk en er zit een boodschap in. Al ligt die er nogal dik bovenop. Misschien een aanrader voor de liefhebber? Of heb je het al gelezen?
Hm, je hebt groot gelijk, ik vond/vind Randy Alcorns stijl persoonlijk he-le-maal niks terwijl ik al van veel mensen heb gehoord dat ze het geweldig vinden. (Heb ze trouwens wel allemaal gelezen, hoe consequent ben je dan  :+  )

Slim blondje

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: oktober 07, 2004, 07:24:55 pm »

quote:

Da's voor insiders... :P

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: oktober 07, 2004, 11:42:14 pm »
Het is iig geen Berend Botje.  :+

7 oktober zal de geschiedenis ingaan als de dag dat Chello kuren had en dat het zusje van Pleun zich voorbereidde op haar afstudeergesprek, onderwijl foto's bekijkend van een 'surfdude' waar ze pas een date mee had. Om een uur of 12.00 belde Santaarnpaal: "Doet internet het bij jou? Ik kan er niet opkomen." "Uh, vreemd, bij mij doet ie het gewoon." Een uurtje later kwam m'n zusje. "He Pleun, wat is er met de pc? Ik kan niet op msn komen!" Het lag dus niet aan de pc van Santaarnpaal, Chello was de boosdoener. Santaarnpaal had inmiddels Pulpeet opgetrommeld om z'n pc te genezen, maar dat was dus zinloos. Dat Pulpeet in de buurt was kwam voor m'n zusje echter prima uit, want ze kon wel wat uitleg gebruiken van een deskundige over de MP. En ondanks de, in alle bescheidenheid, geniale scriptie die ik uit m'n pc heb gerammeld, beschouw ik Pulpeet nog steeds als de enige ware Bach-kenner.

Zusje van Pleun: "Jammer dat we de geest van Bach niet kunnen oproepen om hem wat vragen te stellen."
Pleun: "Zeker, dan zou ik hem nog wat stompen na kunnen geven vanwege al het werk dat hij me heeft bezorgd."

Doorgaans is m'n zusje tamelijk relaxt, maar nu is ze stiknerveus. Niet echt nodig als je het mij vraagt, ze kletst zich er wel uit. Bovendien heeft ze altijd nog haar vrouwelijke charmes. Jongens hebben het wat dat betreft minder getroffen bij docenten. Vandaar de 6- die ik had voor m'n Nederlandse mondeling destijds, denk ik. Hoewel... ik had voor m'n mondeling Frans een 5, en die kreeg ik van een vrouw. Maar dat was m'n type niet :+

http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2004, 11:50:49 pm door Pleun »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: oktober 08, 2004, 09:59:24 am »

quote:

OK, ik dacht heel even dat je dacht dat ik (meestal ben ik hier namelijk BBB) een kloon van Pleun was of zoiets...   :+

@ Pleun: ja mijn eerste rij-examinator was ook een vrouw... had ik weer  :+  

Daarom was ik ook gezakt natuurlijk... had er vast niets mee te maken dat ik een tank inhaalde op de ringweg (ik vind nog steeds dat het makkelijk kon) net zo min als jouw 6- iets te maken had met het feit dat je alleen de uittreksels van de boeken op je lijst had gelezen...

Gelukkig had ik bij het tweede examen een man, anders had ik nu NOG niet autogereden ben ik bang  :P

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: oktober 08, 2004, 10:42:22 am »
* Marloes wil, om de veiligheid op de Nederlandse wegen te vergroten, alleen nog eunuchen als examinators. :+
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2004, 10:42:50 am door Marloes »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: oktober 08, 2004, 10:43:04 am »

quote:

Bumblebee schreef op 08 oktober 2004 om 09:59:
[...]

OK, ik dacht heel even dat je dacht dat ik (meestal ben ik hier namelijk BBB) een kloon van Pleun was of zoiets...   :+

Het idee alleen al. Denk je dat ik voor m'n lol een babyblog zou beginnen.  8)7

quote:

@ Pleun: ja mijn eerste rij-examinator was ook een vrouw... had ik weer  :+  

Daarom was ik ook gezakt natuurlijk... had er vast niets mee te maken dat ik een tank inhaalde op de ringweg (ik vind nog steeds dat het makkelijk kon) net zo min als jouw 6- iets te maken had met het feit dat je alleen de uittreksels van de boeken op je lijst had gelezen...

Ik had niet alleen uittreksels gelezen, maar literatuur interesseerde me toen niet. Ik stond bij docenten bekend als een ongemotiveerde leerling en als je dat stempel eenmaal hebt zal je voor een mondeling nooit een hoog cijfer halen. Leeringen die gemotiveerd zijn en slijmen bij docenten daarentegen wel.

Voor m'n mondeling Frans had ik trouwens lang niet alles gelezen, ook niet alle uittreksels. Twee weken voor het mondeling kwam ik erachter dat ik nog wat punten miste. Bij de bieb op school hadden ze helaas alleen nog maar dikke pillen die ik onmogelijk op tijd uit kon hebben, maar ik had geen keus. Uitgerekend over dat boek begon die dwei ehh docente vragen te stellen. Volgens haar had ik het niet gelezen. Heb toen moeten jokken dat het wel zo was, anders had ik een 1 gekregen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: oktober 08, 2004, 11:09:03 am »
Pleun, een man-van-nu geeft ook ruimte aan zijn vrouwelijke kant. Zo'n vreemd idee was dat niet. En juist jij zou dat goed onder een schuilnaam kunnen doen gezien het macho-imago dat je zo zorgvuldig in deze blog opbouwt. :P

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: oktober 08, 2004, 11:11:39 am »
_/-\o_  @ Marloes   :D

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: oktober 08, 2004, 11:38:56 am »

quote:

Marloes schreef op 08 oktober 2004 om 11:09:
Pleun, een man-van-nu geeft ook ruimte aan zijn vrouwelijke kant.

Ik heb verschillende kanten hoor, ben heel veelzijdig.  :) Zo heb ik een:
- lieve kant  :)
- relaxte kant  8)
- grappige kant  :+
- duistere kant  }:|
- opgewekte kant  :D
- temperamentvolle kant  :(
- onverschillige kant  :/
- mannelijke kant  :*) en dus ook een
- vrouwelijke kant  :o  :>

quote:

Zo'n vreemd idee was dat niet. En juist jij zou dat goed onder een schuilnaam kunnen doen gezien het macho-imago dat je zo zorgvuldig in deze blog opbouwt. :P
Me voordoen als vrouw zou ik nog wel kunnen, maar van baby's heb ik echt geen verstand.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: oktober 08, 2004, 02:12:26 pm »
M'n zusje heeft een 8.  :)

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: oktober 08, 2004, 02:16:03 pm »
Tof zeg, gefeliciteerd. (en zij natuurlijk ook!)
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: oktober 11, 2004, 08:33:45 pm »
Het is hoog tijd voor een update. Bij deze dan.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: oktober 11, 2004, 09:01:34 pm »
En wat is de inhoud van die update?  :?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: oktober 11, 2004, 09:06:24 pm »

quote:

Pleun schreef op 11 oktober 2004 om 20:33:
Het is hoog tijd voor een update. Bij deze dan.
_/-\o_
Liefde is vreemd

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: oktober 11, 2004, 09:14:33 pm »
Dat was de interessantste bijdrage aan deze blog tot nu toe.  _/-\o_