RommelmarktZaterdag was dan eindelijk de rommelmarkt waar ik zo naar had uitgezien. Het lukte me niet om op het afgesproken tijdstip (7.15) present te zijn, maar dat was dan ook een krankzinnige opgave voor Pleuntje. Enige reden tot beschaamdheid was er wel, want Pulpeet was ook opgetrommeld voor de rommelmarkt en hij was keurig op tijd. En dan is hij ook nog eens geen medewerker van het Open Huis..
De hoeveelheid te verkopen romme ehh spullen was overweldigend. De 8 meter aan tafels die we hadden gehuurd was dan ook nauwelijks voldoende om alles fatsoenlijk uit te stallen. Dat maakte de kopers niet uit, die graaiden er lustig op los. Bij dit soort vlooienmarkten loopt het bij de opening altijd storm, mensen willen er vroeg bij zijn om de beste spullen uit de rommel te kunnen vissen. Bij onze kraam was het de hele dag het drukst, maar we hadden dan ook erg veel en waren spotgoedkoop. Glaswerk, servies, een kooi met volgels, kaarsen, een oude fiets, lampen, boeken, lp’s met christelijke kinderliedjes, huishoudelijke artikelen… je kan het zo gek niet bedenken of we hadden het wel in de aanbieding. Echt veel verkooptalent heb ik niet. Op een rommelmarkt is het natuurlijk onnodig, maar ik voelde iets van gene om geld te vragen voor spullen die ik zelf bij het vuilnis zou zetten. Mijn verkoopfilosofie zaterdag was: hoe meer rommel je verkoopt, hoe minder je mee terug hoeft te zeulen. Daarom vroeg ik voor de meeste dingen 20 of 50 cent. Dat ik daarmee wel eens de mist inging nam ik op de koop toen. ‘Je hebt net iets verkocht voor 20 cent, maar dat was zilver’ kreeg ik op een gegeven moment te horen. Oeps…
Zo’n rommelmarkt is een wereldje op zich. De meeste verkopers kennen elkaar omdat ze er altijd staan, en het koopvolk is voor het overgrote deel afkomstig uit de, laten we zeggen, lagere sociale klasse van Vlaardingen. Veel Turken en andere sloebers dus. De sfeer doet me denken aan die op een bazaar in het Oostblok. Al die grote en kleine sjacheraars, het is een apart slag mensen. Ik raakte in gesprek met onze buurvrouw, die, in tegenstelling tot ons, niet veel verkocht. Ze vertelde dat ze 78 was en dat de rommelmarkt voor haar een hobby was. Ze vond het altijd erg gezellig. ‘Hoe vindt u het om op de rommelmarkt te staan?’ vroeg ze. ‘Wel leuk’ loog ik, ‘maar ik denk niet dat ik de volgende keer weer kom.’ Ach, ergens was het wel gezellig ook, het was tof dat Pulpeet erbij was. We verbaasden ons erover wat mensen allemaal kopen op zo’n rommelmarkt. Toen aan het einde van de middag de centjes werden geteld, bleek dat we ruim 300 euro hadden verdiend. Niet slecht voor een berg afval.
PannenkoekenbootRond 13.00 uur kon ik m’n ogen niet meer openhouden en werd ik gelukkig afgelost door m’n moeder. Zo kon ik nog even relaxen voor het tweede onderdeel van m’n dagprogramma: een tochtje met de
pannekoekenboot. Op deze boot vaar je over de Nieuwe Maas en mag je ondertussen onbeperkt pannenkoeken schransen. Ik maakte het tochtje met een oud-collega, haar zusje en haar zwager. Dat was best gezellig, ook omdat ik nog nooit met de pannenkoekenschuit was mee geweest. We hadden geboekt voor een uur, van 18.00 tot 19.00, wat eigenlijk een beetje kort is. De tijd wordt vrijwel geheel opgesoupeerd door het bunkeren van pannenkoeken, voor een gezellig gesprek is nauwelijks tijd. De route van de boot voerde ons onder beide Maasbruggen door tot het Feijenoord stadion, en weer terug.
Het weer en het water waren grijs, de uitzicht op de skyline van Rotterdam fraai. Van de vroegere bedrijvigheid aan de Nieuwe Maas is niets meer over, oude pakhuizen worden gesloopt en aan beide kades verrijzen steeds meer woontorens. Zoals Montevideo, een woontoren op de Kop van Zuid die 150 meter hoog wordt. Daar zou ik best willen wonen.
Voor we het wisten meerde de boot weer aan in de Parkhaven, onder de euromast. Het was me wel gelukt om de voorgenomen hoeveelheid pannenkoeken naar binnen te werken: 4 stuks, mijn buikje was weer gevuld.
Na bij het meisje thuis nog een paar bakken koffie en enkele biertjes achterover geslagen te hebben, was ik tijdig terug in Vlaardingen om nog even bij m’n maatjes Pulpeet en Santaarnpaal langs te gaan, alwaar we o.a. terugblikten op de rommelmarkt. We kwamen tot de gezamenlijke conclusie dat we voor het fenomeen rommelmarkt niet de juiste mentaliteit hebben, hoewel het een opmerkelijk lucratieve bezigheid is.

Vanmiddag ben ik even naar Rotterdam geweest om met een mevrouw van Thuiszorg te praten. Ze adviseerde me om me in te schrijven bij een uitzendbureau voor zorgwerk, omdat ik alleen tijdelijk en flexibel inzetbaar ben. Dat gaan we maar doen dan. Momenteel staat de cd ‘Wish’ van The Cure op. Die is best wel lekker moet ik zeggen. Vooral het hartstochtelijke ‘From the edge of the deep green sea’ Hmm, ik bedenk me opeens dat ik nog boodschappen moet doen…
O ja, ik vergeet bijna te vermelden dat ik voor het eerst in m'n leven wordt geinterviewd. Details volgen later...