Auteur Topic: Wat vinden wij van de troonrede en de miljoenennota?  (gelezen 1663 keer)

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
Wat vinden wij van de troonrede en de miljoenennota?
« Gepost op: september 22, 2004, 10:33:08 pm »
De troonrede is geweest, alle hoedjes zijn weer in beeld gekomen. De Koningin heeft voor de vijfentwintigste maal plaats genomen in de Ridderzaal om het volk toe te spreken. De bezuinigingen zijn bekend. Nu moeten de algemene politieke beschouwingen beginnen.
De integrale versie van de troonrede staat hier. De hoofdpunten uit de miljoenennota staan hier.

Wat vinden wij nou bijvoorbeeld van:
  • Iedereen gaat er in koopkracht op achteruit. Minima worden daarbij ontzien.

• Het kabinet bevriest net als in 2004 in 2005 de lonen voor ambtenaren, het minimumloon en uitkeringen.

• Mensen met een AOW-uitkering krijgen 5 euro per maand extra.

• Het collegegeld gaat in september 2005 met 100 euro omhoog.

• Het hoger onderwijs krijgt geen overheidsgeld meer voor studenten die na hun dertigste aan hun studie beginnen.

• Ook is er geen bekostiging meer voor studenten van buiten de Europese Unie.

• Aan de Europese Unie draagt Nederland in 2005 rechtstreeks bijna 6,4 miljard euro af. Dat is omgerekend 400 euro per Nederlander. Vorig jaar betaalde het kabinet 5,6 miljard aan Brussel. De EU kost Nederland de eerste jaren meer geld door de uitbreiding met landen in Midden- en Oost-Europa.

• De gevangenissen krijgen er 36,8 miljoen bij voor 720 extra plaatsen.

• Arrestanten krijgen aparte, sobere cellen, met lichtere beveiliging. Daarvoor worden 1200 plaatsen gereserveerd, veelal in meermanscellen.

Is er werkelijk sprake van ongeremde en ongerechtvaardigde afbraak van de verzorgingsstaat, of is er sprake van proportionele ingrepen die noodzakelijk zijn om de verzorgingsstaat op een lager niveau voor de toekomst betaalbaar te houden?
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2004, 10:37:14 pm »

quote:

Superdeboer schreef op 22 september 2004 om 22:33:

• Het hoger onderwijs krijgt geen overheidsgeld meer voor studenten die na hun dertigste aan hun studie beginnen.

Wat hier nu nog van klopt, weet ik zo 1-2-3 niet gezien dit bericht op Nu.nl.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2004, 10:59:29 pm »

quote:

Is er werkelijk sprake van ongeremde en ongerechtvaardigde afbraak van de verzorgingsstaat, of is er sprake van proportionele ingrepen die noodzakelijk zijn om de verzorgingsstaat op een lager niveau voor de toekomst betaalbaar te houden?

Dit is natuurlijk een heel groot probleem...

Verder moet de Nederlander niet klagen.
Zolang je een dak boven je hoofd hebt en eten op je bord....

Ik denk dat we hier meer met een luxeprobleem te maken hebben.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2004, 11:58:59 pm »
Ik vind het 3 maal niks. Ik stem volgende keer op de PVDA.
Live vanuit de luie stoel

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 23, 2004, 12:24:11 am »
Die zelfde PVDA heeft in het paarse kabinet op veel te grote voet geleefd, en nu zitten we met d ebrokken.

Maar het is allemaal wel erg rigoreus denk ik. Bij ons komt er een reorganisatie, en stel dat ik buiten wordt gegooid, dat tesamen met de kabinetsplannen, daar wordt ik niet echt vrolijk van.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2004, 12:36:32 am »
Met alle respect, maar ik denk dat de gemiddelde nederlander niet door heeft welke ontwikkelingen zich in ons land afspelen.

Momenteel wordt er door nagenoeg alle nederlandse bedrijven aan gewerkt om alle vormen van seriestukproductie over te hevelen naar het buitenland. Denk daarbij vooral aan landen als China en India. Het gevolg hiervan is dat Nederland straks geen primaire productieprocessen meer bezit en hierdoor voor een groot deel afhankelijk wordt van welvaartsontwikkeling in het buitenland en de bereidheid om dit met Nederland te delen.

Top-analisten van de grote banken adviseren momenteel beleggers om uit Nederlandse fondsen te stappen en hun geld te beleggen in bedrijven in China en andere landen met een snel groeiende productiviteit. Het gevolg hiervan is grote kapitaalvlucht uit Nederland, waardoor minder geld zal overblijven voor 'sociale voorzieningen' etc. etc.  

Minister de Geus onderkent deze realiteit en grijpt in. Vakbonden en politiek willen dit voor een groot deel niet begrijpen. Niet ingrijpen betekent een verder afglijden naar het Amerikaanse systeem. Met aan de ene kant een grote groep mensen die het op eigen kracht kunnen redden en een grote groep kanslozen.
Opmerkelijk detail hierbij is, dat ik afgelopen halfjaar nog nooit zoveel mensen begeleid heb bij de verkoop van hun onderneming waarbij ze aangaven zich te willen vestigen in het buitenland omdat ze Nederland zat zijn. Leeftijdscategorie 45 plus.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 23, 2004, 12:45:07 am »

quote:

izzewizze schreef op 23 september 2004 om 00:36:
Minister de Geus onderkent deze realiteit en grijpt in.

Ik heb minister De Geus dit verhaal anders ook nog nooit horen vertellen. Misschien dat daar ook wat mis gaat?  :?

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 23, 2004, 12:45:53 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 september 2004 om 00:45:

[...]

Ik heb minister De Geus dit verhaal anders ook nog nooit horen vertellen. Misschien dat daar ook wat mis gaat?  :?
Vandaag (gisteren) radio 1.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 23, 2004, 12:48:39 am »

quote:

Does schreef op 22 september 2004 om 23:58:
Ik vind het 3 maal niks. Ik stem volgende keer op de PVDA.

Ik de ChristenUnie. Prima Inkomensplan 'Omzien naar elkaar'. Zie ook de doorrekening van het CPB..

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 23, 2004, 11:31:27 am »
De coalitiepartijen komen nu met een groot voorstel om enkele maatregelen weer terug te draaien:
D66 wil af van bezuinigen op onderwijs.
VVD wil grijs kenteken houden.
CDA wil niet bezuinigen met prepensioen en WW.

Allemaal politieke spelletjes. Deze partijen weten dat ze de oppositie tegen zich krijgen en dekken zich alvast in door ook met positieve voorstellen te komen. Zo krijgen ze de gunst van de kiezers en kan de oppositie geen vuist maken voor minder bezuinigingen. Stomme politieke achterkamertjesacties. Terecht dat PvdA zich daarover opwindt. Helaas weet de oppositie ook niet goed hoe ze gezamenlijke met een tegenreactie moeten komen, dus kan dit kabinet toch gewoon doorgaan.
Kabinet is kortzichtig en denkt niet aan andere belangen naast de economie. De minima krijgen er een paar euro bij, maar de mensen die net daarboven zitten gaan er op achter uit. En veel ook. De veelverdieners houden vast aan hun graaicultuur en gaan erop vooruit. Aldus berekenigen van CPB. Dat is dus verre van sociaal. Waar is het christelijke-sociale gezicht van het CDA. Nergens. Noch christelijk, noch sociaal. Weliswaar af en toe wel, maar dat weegt niet op tegen het zwakke, laffe imago van deze partij.
Ik hoop dat de oppositie echt veel winst kan boeken en dat we weer een sociale regering krijgen. Dat heeft Nederland harder nodig dan een gezonde welvaartseconomie. En het sluit elkaar niet eens uit.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 23, 2004, 11:59:37 am »
Volgens mij moet de overheid eerst eens op zichzelf gaan bezuinigen. Daar is volgens mij nog een hoop geld te halen. Nederland barst van de regeltje en formuliertjes en bijbehorende ambtenaren. Een hele hoop regelingen zouden een stuk eenvoudiger kunnen. Dat scheelt bakken met geld voor alle systemen die nodig zijn om al die regels uit te voeren en maakt het gelijk weer een beetje begrijpelijk voor de gewone burger. Dat zou ook nog wel eens als bijverschijnsel kunnen hebben dat meer geld op de juiste plek terecht komt en minder mensen 'verdwalen' in de huidige bureaucratie...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 23, 2004, 12:49:45 pm »
Ik snap het probleem niet zo: 't is wat mij betreft logisch dat iedereen inboedt aan koopkracht als de economie slechter is. 't Is alleen sneu voor de echt minimale inkomens, dus dat die ontzien worden is niet meer dan logisch.

Ik snap de heissa rond de VUT en pensioenleeftijd ed ook niet zo.
Wij worden steeds gezonder, blijven steeds langer leven. Kwaliteit van leven is ook verbeterd. Dus waarom zou je niet doorwerken tot je 70ste? Ik voor mij houd daar iig rekening mee.

Mijn idee van de politiek van de afgelopen jaren is dat PvdA en Paars met geld loopt te smijten (bij de PvdA vaak door vergroting van de staatslening). En dan wordt het CDA verkozen en die probeert dan dat tekort weer te verkleinen en Nederland financieel gezond te maken. Dat doen ze dan een aantal jaar, waarna de vakbonden weer ontsteken in woede, de PvdA verkozen wordt en de regering weer met geld gaat smijten.

Het jammere aan het CDA is dat ze naar mijn smaak nog te veel geld aan onzin als kunst en sport uitgeven. Gaat er weer 40 miljoen naar kunst. Van mij mag dat ook naar onderwijs.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 23, 2004, 01:54:18 pm »
40 mln naar kunst en sport weggegooid geld??

Wat dachten wij van de ongeveer 100 miljoen euro die ons koningshuis per jaar(!) kost.....
laten we dat alsjeblieft eens afschaffen of in ieder geval tot de juiste proporties terugbrengen.

Hoe kan onze dierbare koningin nu met droge ogen praten over problemen en geldtekorten in de gezondheidszorg als ze zelf op ongeveer 3 miljard euro aan vermogen wordt geschat.

Maar ja dat is misschien wel een andere discussie....
mvg, Kees

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 23, 2004, 02:24:31 pm »

quote:

Keesss schreef op 23 september 2004 om 13:54:
40 mln naar kunst en sport weggegooid geld??

Wat dachten wij van de ongeveer 100 miljoen euro die ons koningshuis per jaar(!) kost.....
laten we dat alsjeblieft eens afschaffen of in ieder geval tot de juiste proporties terugbrengen.

Hoe kan onze dierbare koningin nu met droge ogen praten over problemen en geldtekorten in de gezondheidszorg als ze zelf op ongeveer 3 miljard euro aan vermogen wordt geschat.

Maar ja dat is misschien wel een andere discussie....

Dat is inderdaad een behoorlijk andere discussie. Bovendien zijn koningshuizen gemiddeld stukken goedkoper dan presidenten.

quote:

Wat vinden wij nou bijvoorbeeld van:
  • Iedereen gaat er in koopkracht op achteruit. Minima worden daarbij ontzien.
Dat lijkt me goed. De broekriem wordt aangetrokken, dus iedereen krijgt 't zwaarder, behalve diegenen die 't niet kunnen missen. Niets op aan te merken.

quote:

• Het kabinet bevriest net als in 2004 in 2005 de lonen voor ambtenaren, het minimumloon en uitkeringen.
Lijkt me ook correct. Geld dat er niet is kun je niet uitgeven.

quote:

• Mensen met een AOW-uitkering krijgen 5 euro per maand extra.

Beetje vage actie. Is een soort halve inflatiecorrectie, maar ik zie niet in waarom je dit zou noemen. Is te weinig geld om relevant te zijn.

quote:

Inflatiecorrectie. Terecht. Vergeet niet te melden dat de studiebeurzen ook geindiceerd zijn.

quote:

Ook correct. studenten betalen ongeveer 25% van hun studie zelf, de rest komt van de overheid. Na je 30e is de toegevoegde waarde van een studie aan de maatschappij veel minder. Je kunt je afvragen of die grens zo hard moet zijn, maar 't onderwijs kan natuurlijk zelf gewoon een langzaam hoger wordend collegegeld invoeren (tussen 27 en 33 jaar ofzo).

quote:

Dit is te zwart-wit gesteld. Studenten buiten de EU worden voortaan niet meer automatisch door onze overheid bekostigd. Rijke landen zullen zelf met geld over de brug moeten komen als hun mensen hier dure opleidingen volgen. Voor armere landen komt er een compensatieregeling, hoewel ik me afvraag wat dat inhoudt. Afwachten hoe 't uit gaat werken dus.

quote:

• Aan de Europese Unie draagt Nederland in 2005 rechtstreeks bijna 6,4 miljard euro af. Dat is omgerekend 400 euro per Nederlander. Vorig jaar betaalde het kabinet 5,6 miljard aan Brussel. De EU kost Nederland de eerste jaren meer geld door de uitbreiding met landen in Midden- en Oost-Europa.
Ja, en? Leuke getallen, maar die zeggen niks, als je geen gegevens geeft over wat europa oplevert (en nee, dat kun je niet in geld uitdrukken).

quote:

• De gevangenissen krijgen er 36,8 miljoen bij voor 720 extra plaatsen.

• Arrestanten krijgen aparte, sobere cellen, met lichtere beveiliging. Daarvoor worden 1200 plaatsen gereserveerd, veelal in meermanscellen.
Lijken me noodzakelijke stappen.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 23, 2004, 10:19:11 pm »

quote:

Keesss schreef op 23 september 2004 om 13:54:
Het koningshuis kost maar maximaal 7 miljoen per jaar. Bron: RD. Een zeer klein bedrag op een totale begroting van 136 miljard euro, zo lijkt me. Daarnaast, een president kost minstens hetzelfde en voor het geld hoef je het koningshuis dus niet af te schaffen. Maar goed, open er een ander topic voor, ik doe mee met de discussie!
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 24, 2004, 10:28:40 am »
Harm,

het koningshuis staat op de Rijksbegroting voor 95 miljoen euro hoor! Jij hebt het alleen nog maar over de riante salarissen....
mvg, Kees