Jullie doen nu net of de mensen met een wao uitkering en dergelijke zo'n beetje omkomen van de honger, als je als gezin moet rondkomen van € 900,00 in de maand dan klinkt dat inderdaad erg weinig, maar waarschijnlijk is er ook nog zoiets als huursubsidie, kinderbijslag, kwijtschelding of vermindering van bepaalde gemeentelijke heffinging. (ik als rijke werkende vrijgezel moet het allemaal zelf betalen hoor, niks geen kwijtschelding, vermindering of subsidies)(
En daar komt bij dat er ook nog zoiets is als
bijzondere bijstand. Klik hier maar eensAls mijn wasmachine stuk is of mij koelkast is naar z'n grootje of mijn ogen worden slechter, zal ik zelf mijn portomonee moeten trekken, voor mensen die geen geld hebben is daar dus bijzondere bijstand voor.
Ik ken een gezin bij ons in de gemeente waarvan de man in de wao zit, waarvan de man én de vrouw er zwart bijklussen, (wat ik goed begrijp hoor) en ook zij gaan zomers lekker naar de camping, en óók hun kinderen lopen met dure mobieltjes te zwaaien, en óók zij hebben internet via de kabel, en ook zij hebben een mooie auto voor de deur staan. En dat mag allemaal van mij hoor, maar kom niet aan te zeuren dat alle mensen met een minimum inkomen het zo slecht hebben, en op een één of andere manier roken die mensen ook nog eens een keer bijna allemaal, een pakkie sjek kost toch al gauw zo'n vier euro dacht ik, reken maar uit wat dat op jaarbasis kost.
En binnen een gemeente is er ook nog zoiets als diakonie, ook daar kunnen mensen aankloppen voor hulp.
Afgelopen weekend hebben schoolkinderen een sponsorloop gehouden voor een fonds waar mensen aan kunnen kloppen voor geld als ze hun kinderen naar een gereformeerde school elders willen sturen, maar ze hebben geen geld voor openbaar vervoer.
Óók hier wordt er (terecht) omgekeken naar de minderbedeelden.
Oké, het is misschien niet leuk als je je handje op moet houden, maar kom niet aan met dat mensen met een minimum inkomen helemaal nergens aan mee kunnen doen of nooit eens iets leuks kunnen kopen.
Bij ons in de gemeente krijgen mensen met een minimum uitkering zelfs eens in de zoveel tijd kaartjes voor het zwembad en de bioscoop, zodat ze met hun kinderen af en toe eens iets leuks kunnen doen.
Zo assosiaal is het nou ook allemaal weer niet.