2:4 DAVID 2 Samuel 6:12-23
14 En David danste uit alle macht voor het aangezicht des Heren; David nu was omgord met een linnen lijfrok. Het woord wat hier vertaald is als ''linnen lijfrok'' is efod. Dit is ook de benaming van een zeer belangrijk kledingstuk van de hogepriester. Waarschijnlijk een kledingstuk wat wij hes zouden noemen; dat het lichaam slechts bedekt van de schouders tot de heupen, misschien iets lager en van opzij open. Ook toen al waren er mensen die aanstoot namen bij het zien van naakt, wat blijkt als Mikal, de dochter van Saul tegen David zegt : 20 Wat een eer heeft de koning van Israel zich thans verworven, dat hij zich heden ontbloot heeft ten aanschouwen van de slavinnen zijner dienaren, zoals een lichtzinnig man zich schaamteloos ontbloot ! 21 Maar David zei tot Mikal: ... voor het aangezicht des Heren heb ik gedanst. 22 Ja, ik zal mij nog geringer gedragen dan dat ik deed; ik zal onaanzienlijk zijn in eigen ogen, en bij de slavinnen van wie gij spreekt, bij haar wil ik eer verwerven. Je zou kunnen zeggen dat naaktdansen een vorm van aanbidding is die voorkomt wanneer men in opperste aanbidding, in extage geraakt. Denk ook aan Saul en de profeten. We lezen dan ook niet dat God dit naaktdansen afkeurd, hij word er niet op aangekeken of voor gestraft. Integendeel; Mikal wordt gestraft, 22 vervolg Mikal nu de dochter van Saul, bleef kinderloos tot de dag van haar dood toe.2:5 PETRUS Johannes 21:1-13
Toen Petrus hoorde, dat het de Here was, sloeg hij zijn opperkleed om, want hij was ongekleed en wierp zich in de zee en zwom naar Jezus toe, maar de andere discipelen kwamen met het schip...Petrus sloeg zijn opperkleed om, want hij was naakt; hij had dus ook z'n efod, z'n hemd niet aan ! Om te vissen was het natuurlijk heel praktisch om geen kleding aan te hebben; geen last van natte kleren die om je lijf blijven plakken. Daarbij kwam nog bij dat het prachtig weer was toen dit zich afspeelde aan het meer van Galilea. Petrus; een discipel, een volgeling van Jezus, hij was een echte christen-naturist !!:6 DE VOETWASSING Johannes 13
4 En Jezus legde zijn klederen af en nam een linnen doek en omgordde zich daarmee. 5 Daarna deed Hij water in het bekken en begon de voeten van de discipelen te wassen en af te drogen met de doek waarmee Hij omgord was. 12 Toen Hij dan hun voeten gewassen had en zijn klederen aangedaan en weer plaats genomen had, zei Hij tot hen: Begrijpt gij wat Ik gedaan heb ? 13 Gij noemt Mij Meester en Here, en gij zegt dat terecht, want Ik ben het. 14 Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort gij elkander de voeten te wassen; 15 want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet, gelijk Ik gedaan heb.In bovenstaand bijbelgedeelte geeft Jezus een les. We moeten ons niet boven anderen willen stellen. In feite zijn we allemaal gelijk. We moeten elkaar dienen en liefhebben en niet onze neus ophalen wanneer we eens iets moeten doen voor een ander wat we niet zo leuk vinden. Jezus zelf geeft hier het goede voorbeeld; Hij stelt zich kwetsbaar op door het werk te doen wat normaal in die tijd een slaaf of bediende zou doen. Hij stelt zich zelfs zo kwetsbaar op door zich te ontdoen van zijn kleding en slechts een linnen doek omslaat. Wanneer Hij hun de voeten gewassen heeft, neemt Hij ook die doek af en droogt hun voeten af. Jezus ligt dan naakt geknield voor zijn discipelen neer. Wat moet dat een ontroerend moment geweest zijn, wanneer daar Gods eigen Zoon, naakt voor de mens ligt neergeknield. ZIE HIER DE LIEFDE VAN JEZUS VOOR DE MENS !!! 2:7 De naakte jongeman De gevangenneming van Jezus. Markus 14:49-52 En Jezus zei: Dagelijks was Ik bij u in de tempel, maar gij hebt Mij niet gegrepen, doch de schriften moeten in vervulling gaan. En zij lieten Hem alleen en vluchtten. En een jongeman, die een laken om het naakte lichaam geslagen had, liep mede, Hem achterna en zij grepen hem. Maar hij liet het laken in hun handen en nam naakt de vlucht.
In de bijbelvertaling van het N.B.G. staat ''een laken'' ,de engelse vertaling heeft het over ''the linnen cloth'' ; een linnen kleed.
Vreemde passage in de bijbel, waar ik nog nooit een dominee of iemand anders over heb horen preken. Wie is deze jongeman die Jezus volgt ? Waarom volgt hij Hem juist nu, op het moment dat Hij gevangen word genomen ? Is hij een van Zijn volgelingen; dan moet het wel een zeer getrouw discipel geweest zijn. Deze jongeman volgt Jezus met risico voor eigen leven. Petrus hield zich op afstand, maar deze blijft tot het einde toe in de buurt van Jezus. Maar waarom loopt hij, net als koning David, in zijn efod, in z'n hemd; dus in feite gewoon naakt ? Is er dan een overeenkomst te zien tussen beide personen ? We zien dit ook bij Saul en de profeten dat ze naakt liepen. ( Als er iemand is die hier een antwoord op weet zou ik dat graag willen weten; stuur je reactie naar deze site. Klik op contact. )
2:8 Word zoals de kinderen.In het 37 ste vers van het Evangelie van Thomas, ( een boek wat niet is opgenomen in de canon van de bijbel , zoals deze is vastgesteld in het jaar 325 in Nicea ), vragen de discipelen aan Jezus: Wanneer zult U aan ons geopenbaard worden en wanneer zullen we U zien zoals U bent ? Jezus antwoordt dan: Als jullie je uitkleedt en je niet schaamt en jullie je kleren pakt en ze onder je voeten legt, net als de kleine jongens en ze vertrapt, dan zul je de Zoon van de levende God aanschouwen en geen angst kennen.
Lucas 18:16-17 Jezus zei: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet; want voor hun is het koninkrijk van God. Voorwaar, Ik zeg u: Wie het koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.
Lucas 17:20-21
Het koninkrijk van God komt niet zo, dat het te berekenen is; ook zal men niet zeggen: zie,hier is het of daar ! Want zie, het koninkrijk van God is in u.
2:9 DOPENIn de eerste eeuwen werden de nieuwe gelovigen veelal naakt gedoopt. Het symboliseert het afleggen van eigen status of waardigheid, men komt tot God zoals men gekomen / geboren is. Job 1:21 en Prediker 5:14 Vaak werd er aan huis gedoopt, de eerste christenen waren immers oorspronkelijk allemaal Joden, dus had men meestal een mikveh, een ritueel reinigingsbad. De apostel Paulus schrijft in zijn brief aan de Galaten: Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Galaten 3:27 Hier zien we heel duidelijk de betekenis van de doop; het afleggen van het eigen ik en een totale overgave aan God. Het is dus heel goed denkbaar dat men dit heel letterlijk heeft opgevat en dus naakt in het baptisterium of doopvont stond en werd ondergedompeld of met water werd overgoten. Van de Adamieten, een groep ''wederdopers'' in Nederland, is bekend dat rond 1530 het de gewoonte was dat ze bij opname in de kerkgemeenschap zich geheel moesten uitkleden, om daarmee aan te tonen dat de zinnelijke lust geen vat meer op hen had. Zij hielden hun samenkomsten naakt en noemde hun kerk het Paradijs. Ze wilde als Adam en Eva leven, terug naar het Paradijs. In Nederland bestaat deze groep niet meer, velen zullen destijds wel op de brandstapel als ketters zijn verbrand. Ook is men hier nog veel te Calvinistisch ingesteld, dat wordt hier in Nederland ( nog ) niet getolereerd. In Amerika en Californie bestaat er wel een Naturist Church.
is gekomen.
Meer op
Bron
http://www.ganeden.centerall.com/custom2.phpZo zie je maar hoe je bijbelteksten uit zijn verband kan gaan halen!!!!!