Auteur Topic: naaktlopen, sauneren, topless....?  (gelezen 54461 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
naaktlopen, sauneren, topless....?
« Gepost op: februari 18, 2003, 11:57:47 pm »
Hoe wordt hier door jullie over gedacht? Staat er in de bijbel dat het niet mag?

henriette

• live life
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2003, 08:41:20 pm »
Als je je daar prettig bij voelt, waarom zou je dat dan niet doen?

Adam en Eva zijn toch ook zonder kleren geschapen ?!!!!!!
live life... be happy

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2003, 08:46:10 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 20:41:20 schreef henriette:
Als je je daar prettig bij voelt, waarom zou je dat dan niet doen?

Adam en Eva zijn toch ook zonder kleren geschapen ?!!!!!!
D'r was toch iets met vijgebladeren ofzo?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2003, 08:50:48 pm »

quote:

op 18 Feb 2003 23:57:47 schreef lonneke:
Hoe wordt hier door jullie over gedacht? Staat er in de bijbel dat het niet mag?

Ja, God geeft in het oude testament de opdracht om je schaamte te verbergen.
Schaamte kun je nu vertalen naar schaamdelen ofwel geslachtsdelen.
Waarom?  zal de tegenvraag dan zijn.
Omdat het slechts weinigen gegeven is om zich niet aan een ander te "verlekkeren".

Eigenlijk heel jammer dat mensen zo in elkaar steken want ik ben een redelijke sauna-fan.
In groepsauna valt het mij op dat enkele mensen (vooral mannen) niet voor de gezondheid van huid en lichaam gaan maar voor het gratis kijken... :?

henriette

• live life
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2003, 08:59:20 pm »
Ik vind het zelf ook heerlijk om na het sporten even de sauna in te gaan.
Maar mensen schamen zich er al gauw voor als ze anderen vertellen dat ze naaktlopen, of topless, of  naar de sauna gaan.
dat is iedereen z'n eigen vrij keus.
en de een schaamt zich ervoor, maar de ander kan het weer niks schelen.
tis maar net hoe je jezelf erbij voelt.
live life... be happy

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2003, 09:01:44 pm »
Ik heb wel eens gehoord dat je ook privésauna's hebt, waar bijv een echtpaar een kabine kan huren. En je kunt ze ook bij de Gamma kopen voor in de badkamer thuis ;)
[Prediker 7:29]

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2003, 09:58:15 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 21:01:44 schreef Marloes:
Ik heb wel eens gehoord dat je ook privésauna's hebt, waar bijv een echtpaar een kabine kan huren. En je kunt ze ook bij de Gamma kopen voor in de badkamer thuis ;)

Ooit gekeken wat zo´n ding aan stroom neemt?
Die privékabines bevallen mij prima. :+ ;)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2003, 10:00:31 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 21:58:15 schreef Skynolimit:
Ooit gekeken wat zo´n ding aan stroom neemt?
Nee.. En zolang mijn badkamer niet meer is dan een douchehokje ben ik er sowieso niet echt in geïnteresseerd :)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2003, 10:20:54 pm »
En wie meer wil lezen kan altijd nog terecht bij Alie Hoek-van Kooten...

jacco

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2003, 10:50:37 pm »
Bij ons in de sportschool hebben ze een sauna, mannen en vrouwen apart. Heerlijk, en gezond!!!

Samen met mijn man heb ik in Noorwegen een keer naakt gezwommen in een bergmeer, ijskoud. De enige die nieuwsgierig kwam kijken was een rendier.;)

Toen voelde ik met net Eva in het paradijs, alhoewel, wel iets schaamtegevoel, toch dan na de zondeval.
Ik heb moeite met blote mannelijke dingen om me heen. Ik raak daar opgewonden van. Daar wil ik niet ongevraagd mee geconfronteerd worden. Dus: geen naaktloperij en topless in het openbaar.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2003, 08:15:38 am »
Je wilt ook niet weten watvoor explosie aan ongewenste intimiteiten dat los weekt... wij zijn zondig, wij kunnen er niet meer tegen de mooiste kant van de schepping (wij, de mens) naar zijn volle heerlijkheid te kunnen waarderen en in ere te houden.
Een lichaam is een lust object geworden, sex vernedert tot iets wat lekker is met jan en alleman.

God ergert zich aan de mens.. en dat zullen we merken ook.... :|

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 20, 2003, 09:31:58 am »
Ik hoor dat sommigen hier toch te maken hebben gehad met "wanneer mensen een naakt lichaam zien" geneigd zijn zich te verlustigen.
Zelf heb ik dat niet, ik zie het meer als "in respect met elkaar omgaan"
Zelf ga ik naar de sauna voor ontspanning en ben ik absoluut niet bezig met het kijken naar andere naakte mensen (Het zweet breekt je dan wel uit want de meeste mensen vind ik naakt oerlelijk, vooral mannen ;)
De plaatjes die we in de media zien van topmodellen zijn wel zodanig bijgewerkt dat je een illusie ziet en in de werkelijkheid gewoon niet tegen komt.
Maar misschien heb ik het mis..

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 20, 2003, 10:39:18 am »
Maar wat vinden jullie van al die topless-dames op het strand dan? Ik heb daar ook best moeite mee. Maar bijna iedereen loopt er zo rond tegenwoordig. Waarom is topless zo normaal?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 20, 2003, 02:33:44 pm »
Ik ga best nog wel eens naar de sauna. Maar ik ben altijd best wel blij dat de dames die daar komen nou niet echt meer in mijn leeftijdsgroep zitten. Een sauna in je eigen huis is absoluut een oplossing voor als je het kunt betalen. Maar dat kan lang niet iedereen.

Topless op het strand? Ik probeer gewoon niet te kijken. Ik geloof in elk geval dat je het beter niet kunt doen. Het bevordert toch bij veel mannen de lustgevoelens.... en das toch niet helemaal de bedoeling denk ik.
Pinkeltjefan

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 20, 2003, 04:46:21 pm »
Ten eerste vind ik dat er restricties moeten komen voor de oerlelijke mannen en vrouwen om topless of nakend op een strand aanwezig te zijn. De mooie mannen en vrouwen (hm, misschien moet ik dan mijn zwembroek maar aanhouden) verdienen dit recht op basis van hun uiterlijk wel. Er kan bijvoorbeeld gezord worden voor een strandpatrouille of commissie die naaktlopende mensen grondig keurt op basis van hun uiterlijke kenmerken en vervolgens een bindend kledingadvies geeft.

Nu even serieus:
Ik voel me altijd hoogst ongemakkeloijk als ik op het strand loop/zit/ben en er zitten veel topless vrouwen. Ik weet dan niet waar ik moet kijken, omdat ik niet van sexisme beticht wil worden door vrienden kennisen die zeggen: ik zie je wel stiekum gluren, of erger nog, door die mensen zelf. (Ooit als man een gesprek gehad met een topless vrouw: hoogst ongemakkelijk). Je krijgt van dat wegkijk gedrag.
En als je in gedachten verzonken bent en toevallig zonder dat je het in de gaten hebt je blik in de buurt van een ontbloot vrouwen bovenlichaam laat rusten is de situatie voor die vrouw lijkt me ook niet aangenaam. Ik kan me niet voorstellen dat je het als vrouw leuk vind dat elke oversexte puber al dan niet oudere strandganger (niet iedereen is dat, maar ze zitten er misschien tussen) een blik kan werpen op het op 1 klein stukje na of totaal onbedekte vrouwelijk schoon.

Ik pleit er dan ook voor dat op openbare gelegenheden men zo vriendelijk is om niet topless of naakt te gaan zonnen/recreeren om zo rare, vervelende situaties te voorkomen voor zichzelf en voor de omstanders.
In sauna's en op naakt recreatie gebieden ligt dat natuurlijk anders, omdat iedereen hier (aangezien zij zich hier bevinden) naakt is en er impliciet in toe stemt en er geen aanstoot van zal nemen of zich ongemakkelijk zal voelen.

Met vriendelijke groet,
Gerben

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 20, 2003, 07:37:42 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 10:39:18 schreef angel:
Maar wat vinden jullie van al die topless-dames op het strand dan? Ik heb daar ook best moeite mee. Maar bijna iedereen loopt er zo rond tegenwoordig. Waarom is topless zo normaal?
Waarom hebben we wel moeite met topless vrouwen en niet met mannen die rondlopen met een ontbloot bovenlijf?
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 20, 2003, 08:00:06 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 19:37:42 schreef Santaarnpaal:
Waarom hebben we wel moeite met topless vrouwen en niet met mannen die rondlopen met een ontbloot bovenlijf?
Ik denk omdat het vrij algemeen bekend is dat vrouwenborsten een erotische aantrekkingskracht op mannen hebben. Andersom heb ik er iig nog nooit van gehoord :)
Pinkeltjefan

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 20, 2003, 08:40:38 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 20:00:06 schreef Alfredt:

Ik denk omdat het vrij algemeen bekend is dat vrouwenborsten een erotische aantrekkingskracht op mannen hebben. Andersom heb ik er iig nog nooit van gehoord :)
nooit van de chippendales gehoord zeker. ;) Er zijn zat vrouwen die hun nek verrekken als een man met een goed figuur voorbij loopt hoor en daar bepaalde gedachtes bij krijgen.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2003, 08:42:45 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 20:40:38 schreef Santaarnpaal:
Er zijn zat vrouwen die hun nek verrekken van een man met een goed figuur hoor en daar bepaalde gedachtes bij krijgen.
Helaas voor jou is uit onderzoek wel gebleken dat vrouwen liever naar babies kijken dan naar blote mannen ;)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2003, 09:33:49 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 20:00:06 schreef Alfredt:
nooit van de chippendales gehoord zeker. ;) Er zijn zat vrouwen die hun nek verrekken als een man met een goed figuur voorbij loopt hoor en daar bepaalde gedachtes bij krijgen.

Ik beweer nergens dat vrouwen niet opgewonden (kunnen) worden van mannen. Maar hetgeen waar ze op vallen is toch minder specifiek de borsten als andersom. Dat is wat ik bedoel :)

Ik ben er wel voor dat mannen met een 'wasbordje' verplicht worden om een tshirt te dragen. Maar dat is meer voor de oneerlijke concurrentie :D
Pinkeltjefan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2003, 09:46:13 pm »
Topless heb ik ook wel moeite mee. Maar óók als je je als vrouw mooi kleed kun je een erotische aantrekkingskracht hebben en als dat niet meer kan omwille van de mannen???

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2003, 09:51:08 pm »

quote:

nooit van de chippendales gehoord zeker. ;)
Gaan vrouwen naar de chippendales om de erotische aantrekkingskracht? Ik betwijfel het. Volgens mij gaan ze meer voor de gezelligheid, voor de fun of hoogstens vanuit een misplaatste emancipatiedrift. Hoeveel vrouwen zullen zich na zo'n bezoekje aan de chippendales vertwijfeld hebben afgevraagd 'heb ik dit er werkelijk voor over?'

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 20, 2003, 10:02:18 pm »
Blote borsten hebben in onze maatschappij een sterke erotische aantrekkingskracht, daar wordt ook veel op ingezet door de reclame etc. Maar er zijn zat culturen waarbij dat niet zo is. Waar het heel normaal is om een vrouw met een ontblote borst tegen te komen zonder dat je daar ook maar een moment opgewonden van ben geraakt.

Zomers kom ik vaak op het strand in Zuid Frankrijk. Daar wordt ook best topless gezond, alhoewel het volgens mij wel steeds meer inkomt om maar weer een topje te dragen. Vind ik zelf ook wel net zo chique.

Ik ben ook wel eens in gemengde sauna geweest, maar het kon mij allemaal maar weinig opwinden. Veel opwinderder en gevaarlijker vind ik de vrouwen die door hun geraffineerdheid en uitstraling proberen mannen te verleiden. En daarvoor hoeven ze er meestal helemaal niet bloot bij te lopen. Ook een oogopslag kan al zeer verleidelijk zijn. Als man vind ik het belangrijker me daar tegen te wapenen dan tegen het kijken naar bloot, want dat vind ik meestal allemaal weinig verheffend. Dus in een sauna heb ik ook echt geen behoefte aan een ander...

Wel heb ik geleerd om me hetzelf een stuk minder moeilijk te maken door gewoon te accepteren dat ik een vrouw mooi vindt en daar ook gewoon over te praten. Zo vind ik Bridget Maasland een mooie vrouw, maar ik zou absoluut geen sex met haar hoeven om het maar even duidelijk te zeggen.

Maar mijn vrouw kan zich zo kleden dat ze op mij wel een 'erotische' aantrekkingskracht heeft, en dan hoeft ze heus niet in haar bikini of ondergoed te lopen. Volgens mij is dat gewoon het bijzondere tussen man en vrouw.

Ik denk dat een goede sexuele opvoeding daar in ligt dat je je kinderen leert omgaan met bloot en sex en vooral het verschil tussen bloot en sex. En niet alle bloot is sex, en niet alle bloot is mooi, en niet alle sex is mooi. Mooie sex bestaat in het huwelijk en mooi bloot kan ook daarbuiten bestaan.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 20, 2003, 10:10:44 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 19:37:42 schreef Santaarnpaal:
op 20 Feb 2003 10:39:18 schreef angel:

Ik heb ooit ontdekt dat er verschil is in de bouw van vrouwen en mannen...

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 20, 2003, 10:17:51 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 21:46:13 schreef lonneke:
Topless heb ik ook wel moeite mee. Maar óók als je je als vrouw mooi kleed kun je een erotische aantrekkingskracht hebben en als dat niet meer kan omwille van de mannen???

Het speelt natuurlijk ook andersom.
Een man die zich weet te kleden en zich goed verzorgt kan natuurlijk ook een vrij verleiden of tot bepaalde gedachten brengen.
Omdat ik man ben, heb ik er persoonlijk geen moeite mee om topless te lopen :P
Tel daar mijn gebrek aan bierbuik bij op en zie daar, al zeg iik het zelf, een redelijk goed lijf waar ik mee gezegend ben.
Dat is dus niet het probleem.
Het gaat er om dat ik mijn woord en mijn leven (incl. mijn lichaam) aan mijn vrouw heb gegeven. Ten overstaan van een grote groep mensen en GOD.

Als mijn vrouw topless wil lopen zou ik er moeite mee hebben: de belofte is immers wederzijds gedaan.
Zelf heb ik niet de neiging om vrouwen op uiterlijk te beoordelen, ervaring heeft geleerd dat anderen dat wel doen. Blijkt mijn vrouw ineens een "lekker ding" te zijn etc.
Daarom gaan wij niet naar gemengde sauna etc.
Dan maar wat meer betalen voor een cabine.

(Overigens, bij Roompot Vakanties hebben ze veel huizen met privé-sauna. HEERLIJK.)

Tallulah

• The child bless thee, and keep
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 18, 2003, 11:50:10 am »
Lieve mensen,

zoals jullie kunnen lezen denkt iedereen hier heel anders over. Zlef loop ik nooit topless, zeker niet in het openbaar, maar dat is meer omdat ik het gewoon geen fijn id vind. Als anderen daar geen problemen mee hebben en zich er zelfs fijn bij voelen moeten ze dat zeker doen. Als iemand erotische ideen wil kweken denk ik niet dat een stel blote borsten dat ernstig vermakkelijkt. Het verschil tussen twee veel te kleine lapjes stof of niks ligt voor mij dicht bij elkaar. En ik vind het vaak ranziger om te kijken naar vrouwen die zich ordinair gekleed op het strand rond paraderen of een vrouw die volwaardig haar boezem haar gang laat gaan. :)
kijk op: www.tallulah.tk :D

Arjan_T

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 05, 2003, 12:39:49 am »
Ik wilde hier ook nog even op regeren  :9
O pstranden word je alleen nog maar geconfronteerd met topless lopende dames, en ik meot zeggen dat ik daar eigenlijk neit zoveel aan vind, ik vind de bedekte borsten toch altijd spannender, omdat dat toch iets verhult, dus ik kan neit zeggen dat dat naakt/topless loperij mij opwindt, ik maak ook rustig een praatje met iemand die topless is, dus naar mijn mening gaat het er om , wat het voor gevoel bij jou geeft, voel je je er wel of niet ongemakkelijk bij  :9

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 06, 2003, 09:14:17 pm »
Gaat het erom of jij het wel of niet spannend vindt of gaat het erom wat God erover in Zijn Woord zegt?
Wordt dit topic trouwens weer actueel nu de zomer weer begonnen is, of niet?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 07, 2003, 02:48:34 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 21:14:17 schreef Mezzamorpheus:
Wordt dit topic trouwens weer actueel nu de zomer weer begonnen is, of niet?

Jaaa  :D (geintje  :+)

Ik heb dit draadje een beetje zitten lezen en ik moet zeggen dat ik als man ook wel gevoelig ben voor vrouwen die zich op een bepaalde manier (ont)kleden. In de zomer ben ik vaak naar het strand van Hoek van Holland geweest en wat daar allemaal aan topless voorbij komt... poeh. Het zijn meestal vrouwen die van zichzelf weten dat ze een mooie boezem hebben. Mijn geest wordt hier altijd wat onrustig van en van mij hoeft dat topless ook niet. tis ordinair en dat vrouwen het erom doen om mannen op te winden stoort me ook.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 07, 2003, 06:02:47 pm »
JanW schreef het al: de maatschappij creeerd de schaamte.
Persoonlijk heb ik er niet veel moeite mee, alleen de manier waarop de maatschappij oordelen aan mijn doen en laten hangt zoals bijv. Gerbenn al schreef.

Ik lees nergens een "opdracht" om de schaamte te verbergen, wel dat A&E dat deden toen ze besef hadden gekregen dat ze naakt waren.
Hieruit kun je concluderen dat je niet naakt zou "mogen" rondlopen, maar je kunt hier ook uit opmaken wat de oorsprong is van het feit dat de maatschappij (bewust of onbewust) nudisme en alle aanverwante vormen daarvan, tot iets schaamtevols maken.

Dat er tegenwoordig mensen zijn die die schaamte naast zich neer willen leggen is opzich niet zo'n probleem, wel denk ik dat je er goed bij stil moet staan dat de reden waarom mensen dat (graag) willen doen vaak op zichzelf gericht is ("het voelt lekker om zo rond te lopen") en niet omdat het lichaam zo mooi (door God) is geschapen, want zoals je in voorgaande posts al hebt kunt lezen vinden veel mensen het gros v/d naakte lichamen niet altijd even mooi.

Het is dus m.i. typisch een van de gevolgen van het individuele denken, een gevolg die niet per se verkeerd hoeft te zijn, maar wel in de trand is van "de mens is de maat van alle dingen".
En juist omdat het iets individueels is zul je m.i. rekening moeten houden met mensen die niet zo ver zijn die schaamte opzij te zetten en beseffen dat de maatschappij deze schaamte overduidelijk (nog) niet opzij heeft gezet (om ongewenste situaties te voorkomen die Gerbenn al schetste).

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 07, 2003, 11:05:50 pm »
Ter overweging:

9 Evenzo, dat de vrouwen zich sieren met waardige klederdracht, zedig en ingetogen, niet met haarvlechten en goud of paarlen en kostbare kleding, 10 maar – zó immers betaamt het vrouwen, die voor haar godsvrucht uitkomen – door goede werken.
1 T i m o t e u s 2:9
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 08, 2003, 11:52:48 am »
Ik dacht dat in een eerder stadium ergens afgesproken was dat we op dit forum niet meer 'zomaar' teksten zouden droppen... :? O-)

zacht_moedig

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 07, 2003, 09:28:27 pm »
Naaktlopen vind ik wel prettig. Met name 's zomers als het snikheet is, loop ik graag in mijn blote niks door het huis. Maar dan wel met de gordijnen dicht en als ik alleen thuis ben. Ik wil er namelijk geen anderen mee lastigvallen die er wel moeite mee hebben. Dat vind ik gelijk het probleem van al die topless-dames op het strand: ze zorgen ervoor dat mensen die daar moeite mee hebben, niet meer naar het strand kunnen. De klassieke vraag: wie moet zich aan wie aanpassen? Even voor de duidelijkheid: ik ben dus géén naturist of zo. Maar als 't warm is, vind ik het gewoon lekker  :9
De zachtmoedigen zullen de aarde beërven

Sakura

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 23, 2003, 12:05:26 am »
Ik ga zelf regelmatig naar naakstranden. Heerlijk om in je blote nixie in de zon te liggen, of in het water te zwemmen.

En dat er in de Bijbel staat dat adam en eva hun schaamte bedekten, ach, ik schaam me niet voor mijn naaktheid en heb dus ook niets te bedekken.

hoempa

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 07, 2003, 09:18:26 am »
Moeilijk onderwerp. Andere geloven hebben er helemaal last van.
Is het niet zo dat Christus gekomen is om ons van onze erfzonde te verlossen?
In de Bijbel lees ik dat Christus er makkelijk over praat: Maak je niet druk! over kleding (mattheus 25)

Perse bloot gaan lopen om reacties uit te lokken lijkt mij niet goed.
Perse je zwaar aankleden evenmin.
Beiden gaat over uitlokken.

Hoe weet je van jezelf dat je een dief bent indien al het geld in een kluis zit, in plaats van open en bloot op tafel?

Als je een beetje kunt lachen om jezelf, hoe 'hormonaal' je kunt reageren op bloot, het met een afstandje kunt zien, dan is de schepping zelfs mooi!
Ook die lelijke mannen,eerder genoemd in dit forum. Een mens zit knap in elkaar, net als alles hier op aarde.

Gaarne uwer mening hierover.

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 07, 2003, 09:52:28 am »
Lees Galaten 5:19.

Zie de uitdrukking “losbandig gedrag” we kunnen veronderstellen dat deze uitdrukking (uit het Griekse woord aselgeia) betrekking heeft op gedrag dat wel immoreel is maar dan in geringe of niet zo ernstige mate. Volgens de voorhanden zijnde bewijzen in de Schrift en ook in de oude wereldlijke Griekse geschriften waarin dit woord voorkomt, is dit echter niet het geval. Losbandig gedrag is niet beperkt tot seksueel immorele daden. En in plaats van betrekking te hebben op slecht gedrag van enigszins onbeduidende of geringe aard, geeft het woord klaarblijkelijk daden weer waaruit een onbeschaamde houding blijkt, een houding die geringschatting van en minachting, ja, zelfs verachting voor maatstaven, wetten en gezag verraadt.
De ’losbandigheid’ van het gedrag is derhalve niet in de eerste plaats te wijten aan zwakheid maar vloeit voort uit een oneerbiedige, onbeschaamde of schaamteloze houding.

De houding die door het woord aselgeia wordt omschreven, is thans zeer in het oog springend in de wereld. Veel jonge mensen werpen alle teugels af en aarzelen niet het algemene fatsoen geweld aan te doen, brutaal alle gezag te tarten en schimpend te spreken tegen ouders en anderen. Maar niet alleen jonge mensen doen dit.
Schouwburgen, bioscopen en tijdschriften schotelen openlijk handelingen voor waarin niet alleen publieke naaktloperij en seksuele gemeenschap op de voorgrond treden, maar ook sadistische wreedheid gepaard gaande met vuile, ontuchtige taal. Dit alles geeft een voorbeeld van „losbandig gedrag” in de schriftuurlijke betekenis van de uitdrukking.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

rolandroland

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 18, 2004, 08:32:16 pm »
, gij zult mijn inzettingen en mijn verordeningen
in acht nemen; de mens die ze doet, zal daardoor
leven: Ik ben de Here.
6 Niemand zal naderen tot zijn naaste bloedverwant,
om de schaamte te ontbloten: Ik ben de Here.
7 Gij zult de schaamte van uw vader, dat is de
schaamte van uw moeder, niet ontbloten; het is
uw moeder, gij zult haar schaamte niet ontbloten.
8 De schaamte van de vrouw van uw vader zult gij
niet ontbloten; het is de schaamte van uw vader.
9 De schaamte van uw zuster, de dochter van uw
vader of de dochter van uw moeder, geboren in
huis of geboren daarbuiten, haar schaamte zult gij
niet ontbloten.
10 De schaamte van de dochter van uw zoon of van
de dochter van uw dochter, haar schaamte zult gij
niet ontbloten, want uw schaamte zijn zij.
11 De schaamte van de dochter van uws vaders
vrouw, die aan uw vader geboren is, zij is uw zuster;
haar schaamte zult gij niet ontbloten.
L e v i t i c u s 1 8
12 De schaamte van uws vaders zuster zult gij niet
ontbloten; zij is uws vaders bloedverwant.
13 De schaamte van uw moeders zuster zult gij niet
ontbloten, want zij is uw moeders bloedverwant.
14 De schaamte van uws vaders broeder zult gij niet
ontbloten; tot zijn vrouw zult gij niet naderen, het
is uw tante.
15 De schaamte van uw schoondochter zult gij niet
ontbloten; het is uws zoons vrouw, gij zult haar
schaamte niet ontbloten.
16 De schaamte van uws broeders vrouw zult gij niet
ontbloten; het is de schaamte van uw broeder

rolandroland

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 18, 2004, 08:33:15 pm »
http://www.ganeden.centerall.com/custom1.ph staat op dat het Bijbels is om naakt te lopen maar ja.... Let wel het zijn uit zijn verband gerukte teksten en ook halen ze apocrieve boekdelen er bij.

vrijheid

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 19, 2004, 06:47:17 pm »
Als christen heb ik moeite met dit onderwerp. Ik ontmoet nl heel wat weerstand als ik bv zeg dat ik naar een gemengde sauna oid ga. Ik denk dat heel wat reacties voortkomen uit bekrompenheid. Zorg dat je seksualiteit en schoonheid uit elkaar kunt halen anders ga je je als man op stranden en in zwembaden ook al opwinden. Ontdek de wereld en maak er gebruik van, laat niets je ontnemen omdat de Verleider er ooit aanzat. :?

rolandroland

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 19, 2004, 07:25:29 pm »
2:4  DAVID                 2 Samuel 6:12-23

14 En David danste uit alle macht voor het aangezicht des Heren; David nu was omgord met een linnen lijfrok.  Het woord wat hier vertaald is als ''linnen lijfrok'' is efod.  Dit is ook de benaming van een zeer belangrijk kledingstuk van de hogepriester.  Waarschijnlijk een kledingstuk wat wij hes zouden noemen; dat het lichaam slechts bedekt van de schouders tot de heupen, misschien iets lager en van opzij open.  Ook toen al waren er mensen die aanstoot namen bij het zien van naakt, wat blijkt als Mikal, de dochter van Saul tegen David zegt :  20 Wat een eer heeft de koning van Israel zich thans verworven, dat hij zich heden ontbloot heeft ten aanschouwen van de slavinnen zijner dienaren, zoals een lichtzinnig man zich schaamteloos ontbloot !    21 Maar David zei tot Mikal: ... voor het aangezicht des Heren heb ik gedanst.    22 Ja, ik zal mij nog geringer gedragen dan dat ik deed; ik zal onaanzienlijk zijn in eigen ogen, en bij de slavinnen van wie gij spreekt, bij haar wil ik eer verwerven. Je zou kunnen zeggen dat naaktdansen een vorm van aanbidding is die voorkomt wanneer men in opperste aanbidding, in extage geraakt.  Denk ook aan Saul en de profeten.   We lezen dan ook niet dat God dit naaktdansen afkeurd, hij word er niet op aangekeken of voor gestraft.  Integendeel;  Mikal wordt gestraft,  22 vervolg Mikal nu de dochter van Saul, bleef kinderloos tot de dag van haar dood toe.2:5  PETRUS             Johannes 21:1-13
Toen Petrus hoorde, dat het de Here was, sloeg hij zijn opperkleed om, want hij was ongekleed en wierp zich in de zee en zwom naar Jezus toe, maar de andere discipelen kwamen met het schip...Petrus sloeg zijn opperkleed om, want hij was naakt; hij had dus ook z'n efod, z'n hemd niet aan ! Om te vissen was het natuurlijk heel praktisch om geen kleding aan te hebben; geen last van natte kleren die om je lijf blijven plakken. Daarbij kwam nog bij dat het prachtig weer was toen dit zich afspeelde aan het meer van Galilea. Petrus; een discipel, een volgeling van Jezus, hij was een echte christen-naturist !!:6  DE VOETWASSING    Johannes 13
4 En Jezus legde zijn klederen af en nam een linnen doek en omgordde zich daarmee. 5 Daarna deed Hij water in het bekken en begon de voeten van de discipelen te wassen en af te drogen met de doek waarmee Hij omgord was. 12 Toen Hij dan hun voeten gewassen had en zijn klederen aangedaan en weer plaats genomen had, zei Hij tot hen: Begrijpt gij wat Ik gedaan heb ?   13 Gij noemt Mij Meester en Here, en gij zegt dat terecht, want Ik ben het.  14 Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort gij elkander de voeten te wassen; 15 want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet, gelijk Ik gedaan heb.In bovenstaand bijbelgedeelte geeft Jezus een les.  We moeten ons niet boven anderen willen stellen.  In feite zijn we allemaal gelijk.  We moeten elkaar dienen en liefhebben en niet onze neus ophalen wanneer we eens iets moeten doen voor een ander wat we niet zo leuk vinden.  Jezus zelf geeft hier het goede voorbeeld; Hij stelt zich kwetsbaar op door het werk te doen wat normaal in die tijd een slaaf of bediende zou doen.  Hij stelt zich zelfs zo kwetsbaar op door zich te ontdoen van zijn kleding en slechts een linnen doek omslaat.  Wanneer Hij hun de voeten gewassen heeft, neemt Hij ook die doek af en droogt hun voeten af.  Jezus ligt dan naakt geknield voor zijn discipelen neer. Wat moet dat een ontroerend moment geweest zijn, wanneer daar Gods eigen Zoon, naakt voor de mens ligt neergeknield.                ZIE HIER DE LIEFDE VAN JEZUS VOOR DE MENS !!! 2:7  De naakte jongeman      De gevangenneming van Jezus.  Markus 14:49-52    En Jezus zei: Dagelijks was Ik bij u in de tempel, maar gij hebt Mij niet gegrepen, doch de schriften moeten in vervulling gaan.  En zij lieten Hem alleen en vluchtten.  En een jongeman, die een laken om het naakte lichaam geslagen had, liep mede, Hem achterna en zij grepen hem. Maar hij liet het laken in hun handen en nam naakt de vlucht.

In de bijbelvertaling van het N.B.G. staat ''een laken'' ,de engelse vertaling heeft het over ''the linnen cloth'' ; een linnen kleed.

Vreemde passage in de bijbel, waar ik nog nooit een dominee of iemand anders over heb horen preken.  Wie is deze jongeman die Jezus volgt ? Waarom volgt hij Hem juist nu, op het moment dat Hij gevangen word genomen ?  Is hij een van Zijn volgelingen; dan moet het wel een zeer getrouw discipel geweest zijn.  Deze jongeman volgt Jezus met risico voor eigen leven.  Petrus hield zich op afstand, maar deze blijft tot het einde toe in de buurt van Jezus.  Maar waarom loopt hij, net als koning David, in zijn efod, in z'n hemd; dus in feite gewoon naakt ?   Is er dan een overeenkomst te zien tussen beide personen ? We zien dit ook bij Saul en de profeten dat ze naakt liepen. ( Als er iemand is die hier een antwoord op weet zou ik dat graag willen weten; stuur je reactie naar deze site. Klik op contact. )
2:8  Word zoals de kinderen.In het 37 ste vers van het Evangelie van Thomas, ( een boek wat niet is opgenomen in de canon van de bijbel , zoals deze is vastgesteld in het jaar 325 in Nicea ), vragen de discipelen aan Jezus: Wanneer zult U aan ons geopenbaard worden en wanneer zullen we U zien zoals U bent ?  Jezus antwoordt dan: Als jullie je uitkleedt en je niet schaamt en jullie je kleren pakt en ze onder je voeten legt, net als de kleine jongens en ze vertrapt, dan zul je de Zoon van de levende God aanschouwen en geen angst kennen.
Lucas 18:16-17  Jezus zei: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet; want voor hun is het koninkrijk van God.  Voorwaar, Ik zeg u: Wie het koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.
Lucas 17:20-21
Het koninkrijk van God komt niet zo, dat het te berekenen is; ook zal men niet zeggen: zie,hier is het of daar ! Want zie, het koninkrijk van God is in u.
 2:9  DOPENIn de eerste eeuwen werden de nieuwe gelovigen veelal naakt gedoopt. Het symboliseert het afleggen van eigen status of waardigheid, men komt tot God zoals men gekomen / geboren is.  Job 1:21 en Prediker 5:14  Vaak werd er aan huis gedoopt, de eerste christenen waren immers oorspronkelijk allemaal Joden, dus had men meestal een mikveh, een ritueel reinigingsbad. De apostel Paulus schrijft in zijn brief aan de Galaten: Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed.  Galaten 3:27  Hier zien we  heel duidelijk de betekenis van de doop; het afleggen van het eigen ik en een totale overgave aan God.  Het is dus heel goed denkbaar dat men dit heel letterlijk heeft opgevat en dus naakt in het baptisterium of doopvont stond en werd ondergedompeld of met water werd overgoten.  Van de Adamieten, een groep ''wederdopers'' in Nederland, is bekend dat rond 1530 het de gewoonte was dat ze bij opname in de kerkgemeenschap zich geheel moesten uitkleden, om daarmee aan te tonen dat de zinnelijke lust geen vat meer op hen had.  Zij hielden hun samenkomsten naakt en noemde hun kerk het Paradijs.  Ze wilde als Adam en Eva leven, terug naar het Paradijs.  In Nederland bestaat deze groep niet meer, velen zullen destijds wel op de brandstapel als ketters zijn verbrand.  Ook is men hier nog veel te Calvinistisch ingesteld, dat wordt hier in Nederland ( nog ) niet getolereerd.  In Amerika en Californie bestaat er wel een Naturist Church.

is gekomen.
Meer op
Bron http://www.ganeden.centerall.com/custom2.php

Zo zie je maar hoe je bijbelteksten uit zijn verband kan gaan halen!!!!!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 19, 2004, 09:16:20 pm »
rolandroland,

Fascinerend zoals je het beschrijft. Ik ben benieuwd naar reaktie's.
De meeste mensen (christenen) die naar een sauna gaan ervaren denken ik wel respekt en integriteit van mede saunagebruikers. Mensen die er nooit zijn geweest hebben toch een vooroordeel die ongegrond is. Een verkeerd beeld. ( Ik heb dat in ieder geval wel gehad )

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 19, 2004, 09:16:22 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 22:00:31 schreef Marloes:
Nee.. En zolang mijn badkamer niet meer is dan een douchehokje ben ik er sowieso niet echt in geïnteresseerd :)
We hebben nu een badkamer van vier bij vier meter... Wat denk je ervan?

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 20, 2004, 09:29:08 am »

quote:

op 18 Jan 2004 20:32:16 schreef rolandroland:
, gij zult mijn inzettingen en mijn verordeningen
in acht nemen; de mens die ze doet, zal daardoor
leven: Ik ben de Here.
Ik heb deze teksten altijd gelezen als "schaamte" zijnde geslacht, en dat hiermee met name gedoeld werd op sex hebben met...
Godisnowhere (read it again)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 20, 2004, 11:30:48 am »
Ik ben wel eens met een vriend (NB ouderling) naar de sauna geweest, kon me niet echt boeien allemaal omdat de sauna ook integer was ingericht en de mensen die er liepen er niet ook niet waren om 'aapjes' te kijken.

Naaktstrand ooit wel eens overheen gelopen ik vond het 'smerig' niet omdat het bloot was maar vanwege alles wat er langsblubberde etc. Nee laat de meeste mensen maar hun kleren aan houden. Voor topless geldt toch wel een beetje hetzelfde, het gros van de mensen ziet er niet uit en daarom is het allemaal erg storend.  Wat ik zelf wel heel lekker vindt is in mijn eentje onder de zonnenbank liggen.

Naaktlopen thuis? Nou dat zal niet zo vaak voorkomen met al die kinderen erbij.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 20, 2004, 11:34:57 am »

quote:

op 20 Feb 2004 11:30:48 schreef izzewizze:
Naaktstrand ooit wel eens overheen gelopen ik vond het 'smerig' niet omdat het bloot was maar vanwege alles wat er langsblubberde etc. Nee laat de meeste mensen maar hun kleren aan houden. Voor topless geldt toch wel een beetje hetzelfde, het gros van de mensen ziet er niet uit en daarom is het allemaal erg storend.

Dus naaktlopen zou wel mogen als je jong en mooi bent?
Sorry maar dat vind ik helemaal een vreemde redenering.
Bombus terrestris Reginae

linnas79

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 20, 2004, 12:20:41 pm »
Of een apart strand voor Jong en Mooi en een apart voor lelijk+? Denk je op zo'n naaktstrand je onder gelijkdenkenden te begeven, wordt je NOG ge/ veroordeeld...

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 20, 2004, 12:43:55 pm »

quote:

op 20 Feb 2004 11:34:57 schreef Bumblebee:
[...]

Dus naaktlopen zou wel mogen als je jong en mooi bent?
Sorry maar dat vind ik helemaal een vreemde redenering.
Ik denk dat de gevolgen van de zondeval zo zijn doorgewerkt dat naaktlopen er dus inderdaad niet meer bij hoort in het openbaar. Dus als mensen allemaal een 'perfect' lichaam hebben zou het niet zo'n probleem zijn en dat bleek ook wel want in het paradijs waren Adam en Eva naakt.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 20, 2004, 01:05:49 pm »

quote:

op 20 Feb 2004 12:43:55 schreef izzewizze:
 Dus als mensen allemaal een 'perfect' lichaam hebben zou het niet zo'n probleem zijn en dat bleek ook wel want in het paradijs waren Adam en Eva naakt.
Wat is 'perfect' - zoals je al tussen quotes zette -, naar Gods beeld? Is iemand die niet de mode-maten heeft minder perfect?
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

linnas79

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 20, 2004, 01:17:59 pm »

quote:

op 20 Feb 2004 13:05:49 schreef pola:
[...]

Wat is 'perfect' - zoals je al tussen quotes zette -, naar Gods beeld? Is iemand die niet de mode-maten heeft minder perfect?
Als iemand wordt beoordeeld op een "perfect"uiterlijk is dat NIET naar God's maatstaven lijkt me zo, maar naar die van de huidige maatschappij. Dus; strakke kontjes, strakke buik, slank. Vreemd? Ja, een beetje wel...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 20, 2004, 02:12:31 pm »

quote:

op 20 Feb 2004 13:05:49 schreef pola:
[...]

Pola, goed lezen: Izzewizze heeft het over het lichaam van vóór de zondeval... 'Perfecte' lichamen bestaan nu dus niet meer.