even wat artikelen uit het wetboek van strafrecht integraal plaatsen hier:
quote:
Artikel 83
Onder terroristisch misdrijf wordt verstaan:
1º.
elk van de misdrijven omschreven in de artikelen 92 tot en met 96, 108, tweede lid, 115, tweede lid, 117, tweede lid, 121, 122, 157, onderdeel 3°, 161quater, onderdeel 2°, 164, tweede lid, 166, onderdeel 3°, 168, onderdeel 2°, 170, onderdeel 3°, 174, tweede lid, en 289, alsmede in artikel 80, tweede lid, Kernenergiewet, indien het misdrijf is begaan met een terroristisch oogmerk;
2º.
elk van de misdrijven waarop ingevolge de artikelen 114a, 114b, 120a, 120b, 130a, 176a, 176b, 282c, 289a, 304a, 304b, 415a en 415b, alsmede artikel 80, derde lid, van de Kernenergiewet gevangenisstraf is gesteld;
3º.
elk van de misdrijven omschreven in de artikelen 140a, 282b, 285, derde lid, en 288a, alsmede in artikel 55, vijfde lid, van de Wet wapens en munitie, artikel 6, vierde lid, van de Wet op de economische delicten, artikel 33a van de Wet explosieven voor civiel gebruik en artikel 79 van de Kernenergiewet.
quote:
Artikel 83a
Onder terroristisch oogmerk wordt verstaan het oogmerk om de bevolking of een deel der bevolking van een land ernstige vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie wederrechtelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen.
Dat laatste artikel is op 10 augustus van dit jaar in werking getreden. Artikel 83 zelf is op 10 augustus veranderd maar bestaat al sinds begin september 1986.
Artikel 83 is een strafverzwarend artikel, waardoor er in principe een hogere tijdelijke straf opgelegd kan worden of zelfs een levenslange straf. Waar ik nu nog even naar moet kijken is of er bij een meerdaadse samenloop (de moord op van Gogh en de bedreiging op Hirsch Ali ook mogelijk is dat er een langere straf dan 20 jaar is toegestaan, dat weet ik zo snel niet...)
/edit: waar ik al bang voor was, ik kan geen uitzondering op artikel 10 lid 3 en 4 Sr vinden....
quote:
Artikel 10
1.
De gevangenisstraf is levenslang of tijdelijk.
2.
De duur van de tijdelijke gevangenisstraf is ten minste een dag en ten hoogste vijftien achtereenvolgende jaren.
3.
Zij kan voor ten hoogste twintig achtereenvolgende jaren worden opgelegd in de gevallen waarin op het misdrijf levenslange en tijdelijke gevangenisstraf ter keuze van de rechter zijn gesteld, en in die waarin wegens strafverhoging ter zake van samenloop van misdrijven, terroristische misdrijven, herhaling van misdrijf of het bepaalde bij artikel 44, de tijd van vijftien jaren wordt overschreden.
4.
Zij kan in geen geval de tijd van twintig jaren te boven gaan.
Dus hebben we vrij weinig aan die extra verzwarende omstandigheden als de rechter zou bepalen dat een tijdelijke gevangenisstraf hier op zijn plaats is.