Auteur Topic: Theo van Gogh vermoord  (gelezen 13873 keer)

Scholasticus

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #50 Gepost op: november 03, 2004, 09:12:17 am »

quote:

Pleun schreef op 02 november 2004 om 23:13:
[...]

Als moslims vinden dat ze door bepaalde uitlatingen onheus bejegend zijn, kunnen ze naar de rechter stappen. Dat hebben christenen in het verleden ook gedaan (o.a. toen Theodor Holman het woord 'christenhonden' gebruikte). Het is dan aan de rechter om te bepalen of er een grens overschreden is. Maar daar zijn rechters heel terughoudend in.

Hier ligt wel een probleem: rechters veroordelen bijna nooit wegens opzettelijke belediging. Dat betekent dat onze maatschappij/rechtstaat nauwelijks bescherming biedt tegen doelbewust kwetsen op grond van religieuze of andere overtuigingen.
Ik vind dat vrijheid van meningsuiting alleen een groot goed kan zijn, als het gepaard gaat met respect en inachtnemen van grenzen. Als individuen of een maatschappij geen mechanismen hebben om dat te reguleren móet het wel gigantisch uit de hand lopen.

lonneke

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #51 Gepost op: november 03, 2004, 09:23:02 am »
Hoezo vrijheid van meningsuiting? Die man ( theo van gogh ) maakte zich schuldig aan taalvervuiling en laster. Dat heeft niets meer te maken met het uiten van een mening.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2004, 09:24:00 am door lonneke »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #52 Gepost op: november 03, 2004, 10:32:42 am »
Zelf heb ik een ernstig vermoeden dat de kogel wederom van links kwam. In het traditionele linkse veld had hij namelijk veel meer vijanden die uit waren op bloedwraak. De film die hij gemaakt heeft met mevr. Ali is niet aanstootgevend geweest, om enige wraak (vanuit bezieling) te mogen rechtvaardigen.

Hugo Borst laat in zijn colum weer zien dat hij slecht geinformeerd is, moslims slachten namelijk geen varkens.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #53 Gepost op: november 03, 2004, 10:36:30 am »

quote:

lonneke schreef op 03 november 2004 om 09:23:
Hoezo vrijheid van meningsuiting? Die man ( theo van gogh ) maakte zich schuldig aan taalvervuiling en laster. Dat heeft niets meer te maken met het uiten van een mening.

Zou je daar voorbeelden van kunnen geven? Denk eerder dat het te maken heeft met frustratie.
Taalvervuiling vind ik humoristisch bedacht, maar iedereen maakt zich er schuldig aan. De Nederlandse taal is immers geen dode taal.
Liefde is vreemd

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #54 Gepost op: november 03, 2004, 10:40:35 am »
"Taalvervuiling" is niet de juiste term, Lonneke bedoeld "vuile taal" en dat is nog zacht uitgedrukt. En het lijkt me toch ook wel dat dit onder laster valt.

quote:

Adinomis schreef op 02 november 2004 om 22:43:
Dit is o.a. een uitspraak van Theo van Gogh:
"Moslims uit Europa, oprotten die vieze vuile geitenneukers met hun gore pedofiele profeet genaamd mohammed. Platbranden al die moskeen. Wegwezen jullie of we stenigen jullie ons land uit, godverlaten varkens."
Bombus terrestris Reginae

lonneke

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #55 Gepost op: november 03, 2004, 06:01:51 pm »
Gisteren bij van Barend gehoord, uitspraak van theo van Gogh: Je moet prikkeldraad om je lul heen binden zodat je geil wordt en dan keihard roepen auschwitz, auschwitz!! dan kom je spontaan klaar. Dat was een opmerking naar iemand met een joodse achtergrond.

Arjan1979

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #56 Gepost op: november 03, 2004, 06:11:29 pm »
Laten we wel vorozichtig zijn, moet ik zeggen, d'r zijn natuurlijk wel grenzen met hoever je leifdevol kan zijn soms, wat Theo altijd deed dat ging natuurlijk tever, maar gevaren moeten we natuurlijk ook niet onderkennen, als er bijvoorbeeld bij Hitler meer daadkracht was geweest inplaats van altijd alleen maar diplomatisch empeacement zoals dat toen ging, dan hadden er in 1945 misschien 6 miljoen meer Joden en ik weet niet hoeveel meer miljoenen andere mensen geleefd (ok, misschien was er dan inderdaad nog een wereldoorlog met Stalin geweest, want dat was ook een machtswellusteling, maar dat zullen we nooit weten) ook Jezus was scherp op momenten wanneer het nodig was, maar altijd wel uit liefde natuurlijk :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #57 Gepost op: november 03, 2004, 06:38:35 pm »
Voor de duidelijkheid: ik heb het zelf ook over liefde gehad (uit liefde op je woorden letten, ook als het gaat om moslims) en ik zeg niet dat daar alles mee is gezegd. Ik hoop zelf ook echt wel dat onze regering en justitie daadkracht zal tonen. Maar ik dacht meer aan onszelf, gewone burgers en ook aan filmmakers en stukjesschrijvers enzovoort. Er zal angst ontstaan denk ik. Als dat er al niet was. Ik bedoelde alleen zoiets te zeggen: wij hoefden toch niet op angst te wachten voordat we op onze woorden zullen gaan letten, we hadden en kunnen toch ook los van die angst, uit vrijheid zeg maar, en uit liefde tot God en de naaste, op onze woorden letten, ook als het gaat om moslims? Ook daarin verwacht ik niet dat Arjan het met mij onseens zal zijn. Maar ik wilde zelf even voorkomen dat ik gezien wordt als iemand die alleen maar zou willen sussen.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2004, 06:39:54 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Arjan1979

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #58 Gepost op: november 03, 2004, 07:20:57 pm »
OHh nee, Mirt ik ben het er helemaal mee eens, ik zal ook voor de duidelijkheid zeggen dat het een waarschuwing is voor de gezaghebbenden ;), waarschuwing is ook wel eens nodig :D, maar ik ben het helemaal met je eens hoor Mirt ;)

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #59 Gepost op: november 03, 2004, 10:55:27 pm »
Mijn predikant verwoordde het vanavond heel mooi in zijn gebed.
Hij bad voor onze samenleving waar mensen bruut worden vermoord,
met wapens of door een woord!
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Arjan1979

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #60 Gepost op: november 03, 2004, 10:58:46 pm »
OEhhh, dat is inderdaad mooi gezegd Pola, beter kan je het denk ik niet zeggen ook :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #61 Gepost op: november 04, 2004, 10:47:17 am »
Jan Blokker schrijft vandaag in zijn column: 'Ontzettend veel mensen hebben zijn bloed wel willen drinken: allemaal uitgedaagd, allemaal geneigd om iets terug te doen. Maar niemand zou het in zijn redelijke hersens hebben gehaald om hem dood te schieten en ook nog eens dood te steken'.

Remco Campert schrijft in zijn column: '' Over de doden niets dan goeds. Dat is een stelregel waaraan Theo van Gogh zich nooit heeft gehouden en ik denk dat ik hem zou beledigen als ik nu aardige praatjes over hem hield. Jaren geleden waren de joden zijn slachtoffer. Ik vind dat iemand die toen schreef 'wat ruikt het hier naar caramel… vandaag verbranden ze alleen suikerzieke joden zeker' niet als een held van de vrije meningsuiting de geschiedenis in moet gaan'.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #62 Gepost op: november 04, 2004, 10:53:49 am »
Ik sluit me aan bij Campert. Het is verschrikkelijk dat van Gogh vermoord is laat dat heel duidelijk zijn. Maar de credits die hij nu krijgt verdient van Gogh absoluut niet. Het vrijelijk verkondigen van onderbuikgevoelens doet het uiteraard erg goed bij mensen die dezelfde gevoelens hebben, maar ze zijn niet datgene waar de vrijheid van meningsuiting voor bestaat.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 10:54:16 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #63 Gepost op: november 04, 2004, 10:55:20 am »

quote:

Bumblebee schreef op 04 november 2004 om 10:47:
Remco Campert schrijft in zijn column: '' Over de doden niets dan goeds. Dat is een stelregel waaraan Theo van Gogh zich nooit heeft gehouden en ik denk dat ik hem zou beledigen als ik nu aardige praatjes over hem hield. Jaren geleden waren de joden zijn slachtoffer. Ik vind dat iemand die toen schreef 'wat ruikt het hier naar caramel… vandaag verbranden ze alleen suikerzieke joden zeker' niet als een held van de vrije meningsuiting de geschiedenis in moet gaan'.

Inderdaad! Wat niet wegneemt dat je geen mensen moet vermoorden als ze een andere mening verwoorden dan de jouwe.
Wat mij wel verbaast is dat iemand als van Gogh dat zomaar mag schrijven in Nederland. In een land als Duitsland is veel minder 'vrijheid van meningsuiting' op dat gebied.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #64 Gepost op: november 04, 2004, 11:07:41 am »

quote:

lonneke schreef op 03 november 2004 om 09:23:

"Die man" ???
Een mens, bedoel je, net als jij en ik, een mens met een naam.

flipkoos

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #65 Gepost op: november 04, 2004, 11:34:48 am »

quote:

Iris schreef op 04 november 2004 om 11:07:
[...]

"Die man" ???
Een mens, bedoel je, net als jij en ik, een mens met een naam.

Huh? Sinds wanneer is een 'man' een dier? Iemand om zijn geloof een geitenneuker noemen, dan heb je het over ontmenselijking! En dat is inderdaad geen mening. Want Van Gogh meende hoogstwaarschijnlijk niet dat moslims daadwerkelijk geiten neukten. Dit is een beschuldiging en geen mening.
Het is vreselijk wat er is gebeurd, maar we moeten nu niet ineens beginnen het werk van Theo van Gogh goed te praten. Hij was gewoon fout. Hij heeft alleen een te hoge prijs betaald!
Er stond een mooi stuk in het Nederlands Dagblad over de mening van André Rouvoet. Een mening waar ik van harte achter sta.

Iris

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #66 Gepost op: november 04, 2004, 11:42:33 am »

quote:

flipkoos schreef op 04 november 2004 om 11:34:
[...]

Huh? Sinds wanneer is een 'man' een dier? Iemand om zijn geloof een geitenneuker noemen, dan heb je het over ontmenselijking! En dat is inderdaad geen mening. Want Van Gogh meende hoogstwaarschijnlijk niet dat moslims daadwerkelijk geiten neukten. Dit is een beschuldiging en geen mening.
Het is vreselijk wat er is gebeurd, maar we moeten nu niet ineens beginnen het werk van Theo van Gogh goed te praten. Hij was gewoon fout. Hij heeft alleen een te hoge prijs betaald!
Er stond een mooi stuk in het Nederlands Dagblad over de mening van André Rouvoet. Een mening waar ik van harte achter sta.

Ik vind "die man" niet netjes klinken. Alsof het om een inheemse diersoort gaat.
En vele van de uitspraken die Theo van Gogh gedaan heeft in zijn leven vind ik ronduit kwetsend en afschuwelijk.

Jij zegt dat Theo van Gogh gewoon fout was. Bedoel je dat zijn opmerkingen vaak erg fout waren, of dat hij als mens fout was?
In de Bijbel staat toch dat wij niet mogen oordelen?
Welnu, laten we dan ook niet oordelen over de mens Theo van Gogh.
Dat moet God maar doen.

Iris

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #67 Gepost op: november 04, 2004, 11:47:00 am »
Iemand "die man" noemen vind ik nou niet bepaald een oordeel hoor. Als ze nou schreef "die eikel van een Van Gogh" had je gelijk.

Om heel eerlijk te zijn zou ik trouwens rustig "die eikel" ergens kunnen schrijven (en er dan later weer op terug komen want ik ben nogal een flapuit). Is het niet óók vrijheid van meningsuiting om iemand een eikel te vinden...?   O-)

Ik ben het met je eens hoor, dat je dat niet zo moet zeggen, maar "die man" vind ik zelf niet kwetsend of respectloos.

flipkoos

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #68 Gepost op: november 04, 2004, 11:49:38 am »
Ik bedoel uiteraard dat hij fout was in zijn uitspraken. Ik hoop echt dat ik hem later zal tegenkomen in het eeuwige paradijs. Hoewel hij zelf ooit eens gezegd heeft (niet precies in deze woorden) dat hij het een laffe daad zou vinden wanneer hij zich op het laatste moment tot een God zou bekeren.

Iris

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #69 Gepost op: november 04, 2004, 12:23:55 pm »
"Die man" zeggen, noem ik ook geen oordeel, maar gevoelsmatig klinkt het voor mij hetzelfde als "dat mens". (In geval van een vrouw) Niet netjes dus. Maar goed, het gevoel bij die woorden kan voor iedereen weer anders zijn.  ;)  Sorry Lonneke, als ik het anders opgevat heb dan jij bedoelde.

Ik vind verder dat we wel onderscheid mogen maken tussen goed en kwaad, dus in die zin "oordelen" dat Theo's opmerkingen absoluut niet door de beugel konden.
Maar verder mag je als Christen Theo van Gogh niet VERoordelen, volgens mij.

"Heb U naaste lief gelijk Uzelve" moet dus ook HIER serieus genomen worden.
Hoe MOEILIJK dat ook is, we moeten ZOWEL Theo van Gogh als zijn moordenaar lief hebben.
Ook al lijkt dit onmogelijk, dit is dus PRECIES wat Jezus van ons vraagt.

En laten we eens stil staan bij het 13-jarig zoontje van Theo van Gogh, dat nu geen papa meer heeft.
Of laten we stilstaan bij het feit dat de moordenaar ook iemands zoon is, en dat zijn ouders nu moeten leven met het feit dat hun zoon iemand vermoord heeft.
(Ik las namelijk dat zijn ouders niet naar de radicale moskee gingen waar hij naartoe ging)

Iris

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #70 Gepost op: november 04, 2004, 01:22:58 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 03 november 2004 om 10:40:
"Taalvervuiling" is niet de juiste term, Lonneke bedoeld "vuile taal" en dat is nog zacht uitgedrukt. En het lijkt me toch ook wel dat dit onder laster valt.

[...]

Staat dit citaat in de juiste context?
In dit geval valt er weinig te zeggen of het laster is.
Liefde is vreemd

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #71 Gepost op: november 04, 2004, 01:23:28 pm »

quote:

lonneke schreef op 03 november 2004 om 18:01:
Gisteren bij van Barend gehoord, uitspraak van theo van Gogh: Je moet prikkeldraad om je lul heen binden zodat je geil wordt en dan keihard roepen auschwitz, auschwitz!! dan kom je spontaan klaar. Dat was een opmerking naar iemand met een joodse achtergrond.
<font color=blue>laten we dit soort uitspraken hier maar niet doen</font>
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 01:27:45 pm door Wybo »
Liefde is vreemd

Marloes

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #72 Gepost op: november 04, 2004, 01:25:22 pm »
[Prediker 7:29]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #73 Gepost op: november 04, 2004, 01:27:38 pm »
Het is een belachelijke vertoning, behoorlijk hypocriet.  Waar waren de mensen toen Endstra werd vermoord? Of is dat een rechtvaardige moord geweest, mag men dan wel eigen rechter spelen.
Was Ensdstra nu een foute man en van Gogh een goede? of was het om de methode? nu lijkt het teminste een provocatie jegens de Islam.
Liefde is vreemd

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #74 Gepost op: november 04, 2004, 01:28:47 pm »

quote:

Dat lijkt me toch niet, ik neem aan dat die onder hele zware beveiliging staat, net als toen met vd G.

aan de andere kant hoeveel gevangenen hebben een kogel in hun been?
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 01:30:15 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #75 Gepost op: november 04, 2004, 02:43:55 pm »

quote:

Picardijn schreef op 04 november 2004 om 13:27:
Was Ensdstra nu een foute man en van Gogh een goede? of was het om de methode? nu lijkt het teminste een provocatie jegens de Islam.

Dit speelt volgens mij voor veel mensen ook behoorlijk mee ja.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #76 Gepost op: november 04, 2004, 02:55:11 pm »

quote:

Picardijn schreef op 04 november 2004 om 13:27:
Het is een belachelijke vertoning, behoorlijk hypocriet.  Waar waren de mensen toen Endstra werd vermoord? Of is dat een rechtvaardige moord geweest, mag men dan wel eigen rechter spelen.
Ik denk dat meespeelt dat de liquidatie van Endstra een afrekening was in het criminele milieu, en dat Endstra dus een wat dubieus figuur was.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #77 Gepost op: november 04, 2004, 03:57:58 pm »

quote:

Pleun schreef op 04 november 2004 om 14:55:
Ik denk dat meespeelt dat de liquidatie van Endstra een afrekening was in het criminele milieu, en dat Endstra dus een wat dubieus figuur was.

Dat speelt ook mee, natuurlijk. "Als je je daarin begeeft moet je niet raar opkijken als dat gebeurd" tja "als van Gogh zich niet zo beledigend had uitgelaten..." Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar ik begin me serieus af te vragen of er ook zo'n ophef over de dood van van Gogh was gemaakt als de moordenaar geen buitenlander was geweest.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 03:59:20 pm door Tave »
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

lonneke

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #78 Gepost op: november 04, 2004, 05:02:16 pm »

quote:

Picardijn schreef op 04 november 2004 om 13:23:
[...]

<font color=blue>laten we dit soort uitspraken hier maar niet doen</font>
Nee, ik twijfelde ook behoorlijk om het er neer te zetten omdat ik zulke uitspraken niet voor herhaling vatbaar vindt maar het onderstreept gewoon hoe vunzig hij was. Wat mij aansprak in Theo van Gogh was zijn openheid, je niets aantrekken van een ander, gewoon doen wat je wilt. Tegelijk denk ik dat je hier ook in door kunt slaan. Ik had hem meer gewaardeerd als hij ook iets van integriteit had laten zien. Als je het mij vraagt was hij op en top een vrijdenker en die zijn meestal atheistisch.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #79 Gepost op: november 04, 2004, 05:06:53 pm »

quote:

Moskee weert bezoeker met begrip voor moord

Uitgegeven: 4 november 2004 16:57

AMSTERDAM - De moskee El-Tawheed in Amsterdam heeft een vaste bezoeker de toegang ontzegd omdat die woensdag in Twee Vandaag had gezegd dat Van Gogh de moord heeft "uitgelokt". Dat zei woordvoerder F. Zaari van de moskee, die enkele malen in opspraak is geraakt wegens de verkoop van radicale lectuur, donderdag.

De bezoeker heeft volgens Zaari "vreselijke dingen" gezegd. De man zei de dood van Van Gogh te betreuren, maar tekende daarbij aan dat de filmmaker en columnist die door zijn gescheld op de islam had uitgelokt. Van Gogh had volgens hem "klappen voor zijn bek" verdiend.

De bezoeker, die zich door Van Gogh "gekwetst" voelt, sprak niet van een moord maar van een "afrekening" onder criminelen. "Extremen rekenen met elkaar af." De Amsterdamse wethouder Aboutaleb sprak er in de uitzending zijn ongenoegen over uit dat Twee Vandaag de man voor de camera had gehaald. De bezoeker is volgens Aboutaleb een bekende verschijning in Amsterdam met wie "van alles mis" is.

Zaari ontkende dat de verdachte van de moord op Van Gogh, Mohamed B., een vaste bezoeker van El-Tawheed was. Op de lijst van mensen die in de moskee lessen volgden of lezingen bezochten, komt zijn naam niet voor. "We kennen hem niet, maar het zou best kunnen dat hij hier wel eens geweest is. Je kunt overal het gebed doen."

Inispiratie

Als het zo is dat B. geregeld in de moskee kwam, zegt dat volgens Zaari niets over het gebedshuis. Hij zou er zeker geen inspiratie voor zijn daad hebben kunnen opdoen, verzekerde de woordvoerder. "Als hij hier lessen had gevolgd, had hij juist inspiratie opgedaan om zoiets nooit te doen."

Minister Donner van Justitie kondigde in september stappen tegen El-Tawheed aan, maar zei niet waar die uit bestaan. De moskee kwam in april in het nieuws, toen was gebleken dat daar geschriften werden verkocht die onder meer geweld tegen homo's en vrouwenbesnijdenis goedkeuren.
Ook lekker zeg, iemand de toegang tot een gebedshuis ontzeggen om zijn mening... hoe verderfelijk die mening verder ook is....
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #80 Gepost op: november 04, 2004, 06:01:36 pm »
Ik begrijp het wel... er is onder moslims veel spanning. Ze zijn bang dat veel mensen zich nu tegen hen gaan keren. Dus logisch dat ze er alles aan doen om niet nog meer negatieve beeldvorming te veroorzaken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Does

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #81 Gepost op: november 04, 2004, 06:03:25 pm »
De hel breekt nog een keer los hier. Hoorde dat er op Rotterdam Centraal ook opstootjes zijn geweest tussen Marokkanen en Nederlanders om dit... ;(
Live vanuit de luie stoel

Does

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #82 Gepost op: november 04, 2004, 06:08:59 pm »
Die moskee gaat hard aangepakt worden. De imam moet het land uit ofzo hoor ik net op nieuws...
Naja, iig iets goeds.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #83 Gepost op: november 04, 2004, 06:10:56 pm »
welke, die in Amsterdam of die waar ali b... eh mohamed b zo vaak kwam?

:o
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 06:11:26 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #84 Gepost op: november 04, 2004, 06:11:38 pm »
El-Tawheed. Waar hij laatste tijd veelvuldig kwam...

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #85 Gepost op: november 04, 2004, 06:13:09 pm »
En in zekere mate ben ik het met die kerel eens.
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #86 Gepost op: november 04, 2004, 06:14:44 pm »

quote:

Does schreef op 04 november 2004 om 18:11:
El-Tawheed. Waar hij laatste tijd veelvuldig kwam...

quote:

Zaari ontkende dat de verdachte van de moord op Van Gogh, Mohamed B., een vaste bezoeker van El-Tawheed was. Op de lijst van mensen die in de moskee lessen volgden of lezingen bezochten, komt zijn naam niet voor.

Inispiratie

Als het zo is dat B. geregeld in de moskee kwam, zegt dat volgens Zaari niets over het gebedshuis. Hij zou er zeker geen inspiratie voor zijn daad hebben kunnen opdoen, verzekerde de woordvoerder. "Als hij hier lessen had gevolgd, had hij juist inspiratie opgedaan om zoiets nooit te doen."

hmm

/edit: ik had een beetje last van selectief quoten zag ik net :X
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 06:27:53 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #87 Gepost op: november 04, 2004, 06:15:34 pm »
Tuurlijk gaan ze ontkennen...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #88 Gepost op: november 04, 2004, 06:18:16 pm »
de verdachte komt uit de Haag, en daar heb je ook moskeeën dus het lijkt me niet zo raar om te denken dat hij wel eens in een andere moskee kwam over het algemeen ;)
Pinkeltjefan

JeeHaa

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #89 Gepost op: november 05, 2004, 01:00:06 am »
Hee allemaal,

Ik ben net van terug van een 24 uurs ban. Ik heb in deze draad nogal heftig gereageerd op een aantal posts (en een in het bijzonder) die suggereerden dat van Gogh dit hele gebeuren zo'n beetje over zichzelf afgeroepen heeft. Not to worry, die post is (verstandig misschien) in een zwarte gat verdwenen.

Ik ervaar een onstellende teleurstelling in het feit dat hier, juist hier, er een aantal posters zijn die menen te moeten vergoelijken wat van Gogh is overkomen.

Van Gogh was geen fijnzinnig man. Hij was af en toe tot op het bot beledigend en dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden toen hij in een interview refereerde aan Jezus met de woorden 'Rotte vis uit Nazareth' en een aantal opmerkingen over christenen in het algemeen van eenzelfde niveau. Maar dergelijke ongenuanceerde praat is uiteindelijk vrij makkelijk om of naaste je neer te leggen, of te counteren met argumenten. Hebben degenen die hier zo makkelijk roepen dat van Gogh het over zichzelf heeft afgeroepen zo weinig vertrouwen in hun eigen geloof dat ze van Gogh weg wensen, omdat hij ongemakkelijke opmerkingen maakt.

Maar dat feit had nooit, nooit een reden voor zijn verscheiden mogen zijn. En dat gegeven mag nooit of te nimmer een reden zijn, voor wie dan ook, om zich op enige wijze vergoelijkend of excuserend uit te laten over wat er eergisteren gebeurd is. 'Vengeance is mine, sayeth the Lord'. Het is niet aan ons om uit te maken wie wel en wie niet blijft leven, en waarom.

Sommigen hier roepen, dat van Gogh geen held van het vrije woord was. Waarom ze dat beweren begrijp ik niet zo goed. Omdat hij af en toe stevig over de schreef ging? Hij was wel degene die ons tien jaar geleden al waarschuwde voor de effecten die we heden ten dage op straat met eigen ogen waar kunne nemen. Hij was niet benauwd om die dingen te signaleren toen het nog helemaal niet en vogue was om dergelijke dingen te zeggen.

Ik ben zo bang, dat er een tijd komt dat we mensen als van Gogh (en Fortuyn, en Hirsi-Ali) gaan missen, omdat niemand meer durft te zeggen wat-ie werkelijk denkt. In de media de afgelopen dagen heb ik al een aantal opmerkingen gehoord, dat nu maar weer eens blijkt dat je beter je mond kunt houden.

NEE! Juist niet! Juist nu moet je volhouden te zeggen wat je denkt, hoe ongenuanceerd ook.

Maar...

Zelfs hier zijn er dus mensen die vinden dat iemand die van zijn hart geen moordkuil maakt het over zichzelf afroept als hij daarom uit de weg geruimd wordt.

Ik was boos daarover. Aan die boosheid heb ik uiting gegeven. Ik heb een aantal minder aardige woorden gebruikt om aan te geven hoe ik over die stellingname en de posters die ze aannemen dacht. Ik zal ze niet herhalen, maar dat sentiment is niet minder geworden.

Dat ik een ban aan mijn broek krijg is tot daar aan toe. Maar dat de post ook gedelete is (zo heftig was-ie tenslotte ook niet), terwijl degenen die suggeren dat van Gogh zijn lot verdiend heeft vrolijk leesbaar zijn (en aangemoedigd worden) is zo... intens... teleurstellend en zelfs ontluisterend, dat ik eigenlijk geen kans meer zie met goed fatsoen hier nog iets te posten en antwoorden daarop serieus te nemen. Mijn respect voor dit forum en zijn deelnemers (op een enkeling na dan) is echt geknakt.

Ik heb Alfredt al gemeeld dat hij mijn ban niet op hoeft te heffen. Blijkbaar heeft-ie dat wel gedaan (bless his heart). Maar ik ben gedaan hier.

Tot ooit...

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #90 Gepost op: november 05, 2004, 01:33:50 am »
Hmmm....JeeHaa, ik heb de topic niet zo gevolgd de afgelopen dagen en weet dus niet wat jou post was. Jou uithaal naar dit topic, ik kan me er voor een deel wel in vinden.
Jou verhaal over van Gogh daar ben ik het wel mee eens.
Natuurlijk was ook ik het niet altijd eens met zijn bewoordingen, maar de intentie van voornamelijk zijn columns is een heel ander verhaal. Overigens moet ik hierbij wel opmerken dat ik het dan voornamelijk heb over columns in de metro, want zo vaak zag ik hem niet op TV.

En wat betreft de term onderbuikgevoelens: Het is maar hoe je het bekijkt.
Je kunt ook zeggen dat Fortuijn en in mindere mate van Gogh hardop zeiden wat heel veel mensen dachten. Zij waren dus de stem van heel veel mensen. Niet dat bvb Fortuin in staat was om de oplossing te brengen, maar zij gaven wel een stem aan het volk.
En ga nou aub dus niet denken dat ik een groot fan was van een van de twee, ik geef alleen maar aan wat ik van de situatie vind.

P.s. ik dacht dat hij alleen was neergeschoten en gestoken, lees ik in het AD dat ook zijn keel was opengesneden. Walgelijk!!!!! en dat in Nederland.......
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #91 Gepost op: november 05, 2004, 08:26:32 am »
Toch ben ik benieuwd naar de posts waar staat dat hij het verdiend heeft. Misschien dat ik die dan gemist heb. Het enige wat ik wel gezien heb, en ook zelf gezegd heb, is dat van Gogh door zijn keuze van zich uiten bij fundamentalistische gekken de boel getriggerd kan hebben. Daarmee blijft de moord natuurlijk afschuwelijk. Het is alleen een verklaring van hoe het heeft kunnen gebeuren, geen verdediging van de moord.
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #92 Gepost op: november 05, 2004, 09:26:37 am »
Van Gogh heeft het verdient? Lijkt me heel erg sterk dat je dat hier tegen gaat komen.
Niemand verdient het om vermoord te worden namenlijk... :/

Does

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #93 Gepost op: november 05, 2004, 09:30:04 am »
Radicale moslims hebben dodenlijst

http://www.nu.nl/img.db?208903+s(120!x120!)

Uitgegeven: 5 november 2004 07:18

AMSTERDAM - Radicale moslims zouden reeds voorbereidingen hebben getroffen voor aanslagen op prominente politici. Op deze 'dodenlijst' staan de Kamerleden Hirsi Ali en Wilders, minister Verdonk, burgemeester Cohen en wethouder Aboutaleb. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag.

Volgens het dagblad is het bestaan van een dodenlijst naar voren gekomen tijdens het onderzoek naar de moord op Theo van Gogh. De moslims zouden deel uit maken van zelfmoordcommando's van gehersenspoelde jongeren.

"Nederland wordt bedreigd door een brigade islamitische martelaren, bestaande uit jongeren die zijn opgeleid om zelfmoordacties te plegen", aldus de krant. Mohammed B., verdacht van de moord op Van Gogh, zou ook tot deze groep behoren.

De Telegraaf citeert niet met name genoemde bronnen die beweren dat rekruten voor de commando's worden geworven in allochtonenwijken van grote steden.

Kamerleden Hirsi Ali en Wilders zijn donderdag ondergedoken. Zij bevinden zich in zwaar bewaakte 'safe houses', schrijft De Telegraaf. Ook VVD factieleider Van Aartsen en Cohen, de burgemeester van Amsterdam, worden extra bewaakt.

Donderdag werd bekend dat Mohammed B. een brief met bedreigingen en waarschuwingen aan het adres van onder andere Hirsi Ali, achterliet op het lichaam van Van Gogh. Zowel Van Aartsen als Cohen worden met name genoemd in die brief.

[ www.nu.nl ]

Promtus

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #94 Gepost op: november 05, 2004, 09:37:45 am »
Jozias van Aartsen:

“Ik hoop dat we in Nederland de ontkennende fase voorbij zijn. Wat bij een weerbare democratie past, is werkelijk tot actie overgaan.(...)”

“Dit is fascistisch islamisme. Er is sprake van de jihad in Nederland. Een kleine groep jihadistische terroristen heeft het op de principes van onze samenleving voorzien. Daar valt niet mee te praten. Deze mensen willen onze samenleving niet veranderen, maar vernietigen. Dat is ontoelaatbaar en vereist, weerbaarheid, alertheid en daadkracht.”

[www.vvd.nl] (goh, eerste keer dat ik daar kom.) 8)

Does

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #95 Gepost op: november 05, 2004, 09:40:56 am »
Ik stel voor dat men in Nederland eens wat razzia's gaat houden. Blijkbaar kan het niet meer anders want ze hebben gewoon vrij spel in Nederland. Ze zijn bij politie en justitie allemaal bekend maar er iets tegen doen dan alleen maar half half te volgen doen we niet. Nee, hou razzia's en schrijf wat uitzettingsbevelen uit en wegwezen met die mik.

Tijd om wat wetten aan te passen?

Promtus

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #96 Gepost op: november 05, 2004, 09:49:11 am »
Ach, daar in Den Haag gaan ze nu allemaal heel hard roepen. Vooral harder dan je buurman....

De 'gewone' man zoals ik, zag dit alles al lang aankomen. Ik was echt niet verbaasd, afgelopen dinsdag ochtend, zo zal ik ook niet verbaasd zijn als Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders of anderen met deze mening vermoord worden. Jammer maar waar......

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #97 Gepost op: november 05, 2004, 10:04:41 am »
Wat me wel opviel was dat er in het begin heel hard geroepen werd dat de brief bij van Gogh in het arabisch zou zijn, nu blijkt dat hij in het nederlands is geschreven....
Niet dat het er veel toe doet, maar het viel me gewoon op.

Verder zou men moord uit politiek of ideologisch motief van mij op de een of andere manier in een apart artikel van het wetboek van strafrecht mogen plaatsen. En er zou door de rechters meer oog voor gehouden moeten worden dat moorden op deze wijze strenger beoordeeld moeten worden dan normale moorden. Er zou dus eerder levenslang voor gegeven moeten kunnen worden.
Ook zou het goed zijn als minister Donner zijn plan om de maximum straf bij bepaalde delicten zou verhogen naar 30 jaar.

Ik weet dat levenslang op zich geen 'straf' is maar een maatregel om mensen uit de maatschappij te houden, dat lijkt mij voor mensen die een moord om ideologische redenen uitvoeren zeker niet teveel gevraagd.

Ik ben het overigens niet eens met Does, zolang iemand geen strafbare feiten pleegt mag je hem natuurlijk ook niet aanpakken. (Tenzij bij voorbereidende handelingen natuurlijk... Maar dat is gewoon een wettelijke grond.)
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #98 Gepost op: november 05, 2004, 10:07:23 am »
Ik bedoel ook niet dat je onschuldige mensen uit moet gaan zetten...

Promtus

• Bekijk profiel
Theo van Gogh vermoord
« Reactie #99 Gepost op: november 05, 2004, 10:09:40 am »
Ben benieuwd naar de invloed van dit alles op de politieke peilingen.

Ga zo ook even kijken wat Job Cohen te zeggen heeft... :X
« Laatst bewerkt op: november 05, 2004, 10:10:56 am door Promtus »