Auteur Topic: Antroposofie  (gelezen 3229 keer)

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Gepost op: november 13, 2004, 10:07:51 am »
Wat is eigenlijk antroposofie, wat houdt het in, waar komt het vandaan, wat zijn de grondbeginselen en wat heb je eraan.

Veel vragen omdat een vriendin van mij met veel problemen in haar gezin haar heil nu hierin gaat zoeken. Ik wil er iets meer van weten en ik ben benieuwd of meer christenen baat gehad hebben bij een antroposofische behandeling.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2004, 10:28:53 am »
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Karina

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2004, 03:14:41 pm »
Oke dank je en nu nog wat persoonlijke ervaringen misschien?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2004, 03:21:30 pm »
Zoek ook eens op Rudolf Steiner.
antropos = mens, sofie = wijsheid.

Zoals de naam al zegt: de antroposofie gaat uit van de wijsheid van de mens, de mens is alles. Veel antroposofen zijn a-theïstisch.

Als je christen bent, not the place to be. Omdat God in de ogen van een antroposoof niet bestaat.
Verder had Rudolf Steiner banden met de NSDAP, dus een heel fris iemand was het niet.

New Age bewegingen putten ook veel inspiratie uit de antroposofie. Zie ook het boekje van Aupers en van Otterloo over New Age bewegingen, uitgebracht door de Vuurbaak. Dit boekje bevat ook een hoofdstukje over antroposofie.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Karina

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2004, 03:36:56 pm »
Vrijheid en eigen inzicht
n mensen leeft de vraag naar het hoe en het waarom van het bestaan. Antroposofie stelt dat zulke vragen in principe beantwoord kunnen worden, ook als die antwoorden ons denken voorbij de grenzen voeren van de meet- en weegbare, materiële wereld. Juist omdat antroposofie in haar onderzoek geestelijke realiteiten betrekt, heet zij ook wel 'geesteswetenschap'.

De antroposofische geesteswetenschap geeft de wegen aan waarop deze antwoorden kunnen worden verkregen, scherpt instrumenten voor het oordeelsvermogen en beschrijft de samenhang van de verkregen inzichten. Zij wekt daarmee in individuele mensen het vermogen te handelen op basis van vrijheid en eigen inzicht.

Antroposofie vindt haar toepassing in verschillende maatschappelijke instellingen in Nederland: op het gebied van de pedagogie, de biologisch-dynamische landbouw, de geneeskunde, de heilpedagogische instituten. Ook op het gebied van cultuur en economie werkt antroposofie inspirerend, onder andere in kunstvormen als euritmie, toneel en architectuur, in organisatie-advieswerk en op bancair gebied.

en ook:

Karma en reïncarnatie
De gedachte dat een mens een geestelijk wezen is dat steeds weer vanuit een geestelijk bestaan terugkeert naar de aarde en daar, in heel andere levensomstandigheden, nieuwe levenservaring opdoet is essentieel in de antroposofie.
Naast deze reïncarnatiegedachte speelt ook het besef van karma een rol: ieder mens heeft zijn eigen levenslot. Door verschillende levens heen ontwikkelt hij zich, met als doel een vrij mens te worden. Daardoor is ontwikkeling mogelijk. Niet alleen de individuele mens ontwikkelt zich. In de antroposofie worden mensheid en wereld beschouwd vanuit een omvattend ontwikkelingsperspectief. Fundamenteel nieuwe opvattingen over de rol van Christus voor de mensheid en de aarde maken hiervan deel uit.

Inderdaad, Roodkapje not a place to be.

Toch ben ik benieuwd wat Antroposofie voor mensen practisch kan betekenen bij ziekte of handicap of psychische problemen.
Bepaalde therapieen?
Andere medicijnen?

Is iemand hiermee bekend?

Karina

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #5 Gepost op: november 13, 2004, 03:37:39 pm »
Ter aanvulling: bovenstaande citaat is van de vereniging en heb ik van internet gehaald.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #6 Gepost op: november 13, 2004, 04:03:59 pm »
Ik studeer neurowetenschappen met als major psychologie, en antroposofen worden binnen de algemene academische psychologie doorgaans als kwakzalvers beschouwd.
Ik kan aanraden om naar een psycholoog / psychotherapeut te gaan die aangesloten is bij de beroepsvereniging van psychologen en psychotherapeuten: het NIP.

Psychotherapeuten dienen bovendien een BIG registratie te hebben.
« Laatst bewerkt op: november 13, 2004, 04:04:20 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Karina

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2004, 03:59:40 pm »
Op mijn vraag aan mijn vriendin per email wat haar zo aantrok aan antroposofie en of ze de achtergronden kende kreeg ik het volgende antwoord ongeveer.

Hoi.

Ik weet wat jij bedoelt , maar als je daar op een gezonde en christelijke manier mee om gaat kun je er vele kanten mee op. Daarom is het belangrijk dat je weet waar je zelf staan en daar je kinderen op wijst. Maar je bent (zoals je zelf heel goed weet) wel eens zoekende. Tegenover de antroposchische manier van leven staat heel wat en daar sta ik dan ook voor en zal mijn kinderen daarop wijzen. Ik hoop dat zij binnen deze therapie iets van hun sociaal-emotioneel gedrag iets kunnen bijdragen in onze huidige maatschappij.
Trouwens mijn zoon zei zelf als tijdens alle onderzoeken dat als hij het moeilijk heeft dat hij bid en dat dat heel goed hielp. Daar was de (antroposofische arts zeer over te spreken.)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2004, 04:18:08 pm »
Waarom in de vrede per se antroposofie? :? :X
Na de verhalen gehoord te hebben in mijn eigen omgeving, kan ik antroposofische therapie met klem afraden.

Het is pertinent onmogelijk om op een christelijke manier om te gaan met een filosofie die uitgaat van de mens en de capaciteiten van de mens om problemen op te lossen. Dan zet je God buitenspel. Dat wil Hij niet.

Als je christen bent kun je ook bij Eleos (url: http://www.eleos.nl/ en Tabitha (url: http://www.tabitha.nl/)

Eleos is gereformeerd en je kunt via diaconie een gedeelte van de kosten van Eleos hulpverlening vergoed krijgen. Persoonlijk vind ik Tabitha beter. Maar dat is dus niet gereformeerd, maar meer bevindelijk christelijk vanuit evangelische hoek. (Niet charismatisch overigens).

Een antroposofisch arts zal bidden altijd goedkeuren. Maar doordat hij geen flauw benul heeft van de normen, waarden (ethiek) van een christen, zal de behandeling nooit 'christelijk verantwoord' zijn. Want de client heeft niet door wat nu antroposofisch is en wat behandeling. Bovendien is antroposofie therapie een levensbeschouwlijke manier van omgaan met problematiek. Christelijke therapie is dat ook, maar die redeneert vanuit de Bijbel en niet vanuit de mens zelf. En is vanuit jezelf redeneren (God niet nodig hebben), niet het begin van het opbouwen van een 'eigen' koninkrijk, en daarmee het begin van zonde?
« Laatst bewerkt op: november 14, 2004, 04:22:22 pm door Roodkapje »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #9 Gepost op: november 14, 2004, 11:29:48 pm »
Ik heb zelf stage gelopen op een antroposofische school (zelfs een baan aangeboden gekregen toen...), en ik heb me verbaasd over het super-optimistische mensbeeld dat er werd uitgedragen.
Dat was te merken in gesprekken over leerlingen, de hele lesmethode ook. En daarnaast werd er een pantheïstisch wereldbeeld neergezet. Euritmie heeft daar ook alles mee te maken: als je als mens maar goed gevoel ontwikkelt voor je lichaam, natuurlijke bewegingen, de lucht, de stenen enz enz, je je een voelt met je omgeving, dan kom je als mens optimaal tot je recht.
Ik heb zelfs de 'paasviering' meegemaakt: eerst in de klas: de kruisiging werd voorgelezen uit de bijbel, er werd daarna doorgepraat over vooroordelen en hoe die een rol spelen in het sociale verkeer; daarna in de aula: uitvoering van een sprookje, omkleed met JesusChrist-Superstar-liederen :X .

Het mens-optimisme kwam me wel goed de keel uit, af en toe. En het vage besef dat er wel 'meer' is, iets wat ook aanbeden moet worden, gevraagd om kracht (aan het begin van de schooldag werd er wat voorgelezen in de personeelskamer, en een soort 'gebed' werd er uitgesproken, elke dag hetzelfde gebed), vond ik tegenstrijdig, al kreeg ik ook vaak het idee dat die kracht waar om gebeden werd vooral vanuit de mensen zelf moest komen.
Het was wel heeel duidelijk voor mij dat ik daar niet in thuishoorde.

Ik liep er als observator en af en toe mocht ik lesgeven. Maar ik moet er niet aan denken later mijn kinderen in die sfeer te laten opgroeien :7

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #10 Gepost op: november 14, 2004, 11:32:26 pm »
één ding moet ik ze wel nageven: de échte antroposofen zijn wel heel strikt en radicaal in hun levensstijl: alles wat met techniek te maken heeft, wordt gemeden, alles moet van natuurlijke middelen zijn gemaakt (dus geen polyester, geen auto, geen tv....) - vond ik toch wel knap!

lonneke

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #11 Gepost op: november 14, 2004, 11:37:34 pm »
Je hebt natuurlijk ook wel mensen die zich geen antroposoof noemen maar zich wel in de visie kunnen vinden en zich tegelijk ook christen voelen. Dat een antroposoof niet in God gelooft hoeft dus ook niet zo te zijn. Het is ook niet zo dat je ervan uitgaat dat alle christenen persé naar een kerk gaan. En niet alle mensen die de antroposofische visie aanspreekt laten hun kinderen naar een vrije school gaan, evenmin dat ze allemaal naar de christengemeenschap gaan.

lonneke

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #12 Gepost op: november 14, 2004, 11:39:48 pm »

quote:

E-line schreef op 14 november 2004 om 23:32:
één ding moet ik ze wel nageven: de échte antroposofen zijn wel heel strikt en radicaal in hun levensstijl: alles wat met techniek te maken heeft, wordt gemeden, alles moet van natuurlijke middelen zijn gemaakt (dus geen polyester, geen auto, geen tv....) - vond ik toch wel knap!
Ik denk dat wij als christenen heel veel van deze mensen kunnen leren.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #13 Gepost op: november 14, 2004, 11:42:06 pm »
Je kunt er vanuitgaan Lonneke, dat therapeuten die bij de antroposofenvereninging aangesloten zijn geen hobby antroposoof zijn.
Net zoals therapeuten die bij christelijke verenigingen zitten, ook geen reli-hobbyisten zijn.

Antroposofie en christendom verhouden zich als licht tot duisternis. Dus dan zijn die 'christenen' zowel geen echte christenen als echte antroposofen.

lonneke

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #14 Gepost op: november 14, 2004, 11:51:36 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 14 november 2004 om 23:42:
Je kunt er vanuitgaan Lonneke, dat therapeuten die bij de antroposofenvereninging aangesloten zijn geen hobby antroposoof zijn.
Net zoals therapeuten die bij christelijke verenigingen zitten, ook geen reli-hobbyisten zijn.

Antroposofie en christendom verhouden zich als licht tot duisternis. Dus dan zijn die 'christenen' zowel geen echte christenen als echte antroposofen.
Wanneer je mensen in hokjes en vakjes wilt plaatsen is dat exact zo. Maar aangezien mijn blik verder reikt dan hokjes en vakjes deel ik die mening niet met jou.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #15 Gepost op: november 15, 2004, 11:13:20 am »

quote:

E-line schreef op 14 november 2004 om 23:32:

En daar moet je dan gelukkig van worden?
Zonder techniek om mij heen word ik juist ongelukkig. Gaan die mensen dan ook in hun nakie lopen? Kleding is ook gemaakt met techniek, hun huis is techniek, dus gaan ze dan in een hol in de grond wonen.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #16 Gepost op: november 15, 2004, 11:19:04 am »
Een beetje beter nadenken over de verwoestende werking die mensen hebben op de schepping, de natuur, het milieu en de dierenwereld zou een hele hoop christenen (inclusief ikzelf) wel passen! Het feit dat de gehele schepping "aan ons onderworpen" is houdt een verantwoordelijkheid in, en geen vrijbriefje om de boel te verpesten.

Ik denk dat Eline en Lonneke dat bedoelen met de opmerkinge dat we heel wat kunnen leren van antroposofen op DAT gebied.
Bombus terrestris Reginae

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #17 Gepost op: november 15, 2004, 11:27:18 am »
Inderdaad, dat bedoelde ik, en daarnaast ook: stel dat God van ons zo'n levensstijl zou vragen, zouden wij dat er dan voor over hebben? Zij kennelijk wel voor hun overtuiging! Radicaal kiezen noem ik dat!

P. Strootman

• Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #18 Gepost op: november 15, 2004, 09:24:36 pm »
Citaat
Karina schreef op 13 november 2004 om 15:36:
Vrijheid en eigen inzicht

Karma en reïncarnatie
De gedachte dat een mens een geestelijk wezen is dat steeds weer vanuit een geestelijk bestaan terugkeert naar de aarde en daar, in heel andere levensomstandigheden, nieuwe levenservaring opdoet is essentieel in de antroposofie.
Naast deze reïncarnatiegedachte speelt ook het besef van karma een rol: ieder mens heeft zijn eigen levenslot. Door verschillende levens heen ontwikkelt hij zich, met als doel een vrij mens te worden. Daardoor is ontwikkeling mogelijk. Niet alleen de individuele mens ontwikkelt zich. In de antroposofie worden mensheid en wereld beschouwd vanuit een omvattend ontwikkelingsperspectief. Fundamenteel nieuwe opvattingen over de rol van Christus voor de mensheid en de aarde maken hiervan deel uit.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wij mogen er zeker van zijn, dat Paulus de wet van karma leerde. In Galaten 6.7 schreef hij:'Dwaalt niet. God laat niet met Zich spotten. Want wat de mens zaait, zal hij ook oogsten'. Dat betekent tevens, dat genade en schukldvergiffenis niet betekent, dat wij de gevolgen van onze slechte daden niet zullen dragen.
Piet Strootman

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #19 Gepost op: november 15, 2004, 10:54:10 pm »
Geen Karma voor gelovigen.
We krijgen van God 1 leven hier op aarde, waarin we voor of tegen God kunnen kiezen. En deze keus bepaald onze uiteindelijke bestemming.
We kunnen dus ontsnappen aan het 'lot' dat boven omns hoofd hangt door de zonde. Maar dat is niet iets wat we in een volgend leven nog eens een keer kunnen proberen als het ons nu niet is gelukt in dit leven.

Als we voor Jezus kiezen zegt Hij ons dat het werk dat nodig was om ons uit onze ellende te halen voldoende is: We zijn vrij van onze zondige natuur en hebben een nieuw leven ontvangen door het geloof. Hij heeft onzew zonden gedragen.
Het is volbracht betekent ook echt dat het volbracht is en niet dat we zelf nog een keer aan de bak moeten om te boeten voor onze zonden. Voorop gesteld dat we Jezus' offer als ook voor ons aanvaarden.

Jes. 53
5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. 6 Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen.
....
 Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. 9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest. 10 Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben. 11 Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen. 12 Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd geteld, terwijl hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft.

Joh 5,24
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Antroposofie
« Reactie #20 Gepost op: november 17, 2004, 09:50:37 am »
Offtopic reacties verwijderd naar een nieuw topic (Wanneer vindt vergelding plaats?)
Dan kan er hier verder gediscussieerd worden over antroposofie :)
« Laatst bewerkt op: november 17, 2004, 09:58:07 am door Roodkapje »