Auteur Topic: Zware aardbeving in Zuidoost-Azië  (gelezen 23729 keer)

alfasierra

• Bekijk profiel
Zware aardbeving in Zuidoost-Azië
« Reactie #100 Gepost op: december 29, 2004, 10:44:32 pm »

quote:

Picardijn schreef op 28 december 2004 om 17:35:
Alfredt, zijn die mensen daar actief of moet men een nieuw netwerk op gaan bouwen. Volgens mij zitten daar straks meer hulpverleners als slachtoffers?
Alleen wie in het rampgebied actief is krijgt geld uit de sho-pot. En een opmerking over meer hulpverleners dan slachtoffers zegt meer over jouw onbekendheid met de materie dan over de besteding van de hulp (aan al die tienduizenden die op die hulp wachten).

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: december 30, 2004, 12:59:50 am »

quote:

alfasierra schreef op 29 december 2004 om 22:44:
[...]

Alleen wie in het rampgebied actief is krijgt geld uit de sho-pot. En een opmerking over meer hulpverleners dan slachtoffers zegt meer over jouw onbekendheid met de materie dan over de besteding van de hulp (aan al die tienduizenden die op die hulp wachten).
U is er geweest.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: december 30, 2004, 01:01:45 am »

quote:

Alsof je alleen op die wijze kennis kan vergaren |:(
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: december 30, 2004, 10:16:43 am »
Ik ken via via mensen die op Sri Lanka werken. Ze waren net een kwartier voor de vloedgolf van het strand weg.
Zij gaan iets doen met een fonds waar je geld in kan storten en ik denk dat ik daar idd wat aan ga geven. Zij kunnen ter plekke zien waar het meeste hulp nodig is. (Ik denk dat je haast niet kan kiezen, dat er veel  nodig is op veel plekken)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: december 30, 2004, 12:47:32 pm »

quote:

Alfredt schreef op 30 december 2004 om 01:01:

[...]

Alsof je alleen op die wijze kennis kan vergaren |:(
Feitenlijk wel.
Liefde is vreemd

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: december 30, 2004, 12:56:02 pm »
We worden overstelpt met beelden van de toeristenoorden die getroffen zijn, af en toe wat beelden van een paar vrachtwagens met lijken. Skri Lanka, India, Thailand wisselen elkaar in rap tempo af.

Myanmar (Birma) kennen geen doden (al zijn deze er overvloedig) dus we krijgen daar geen beelden (journalisten zijn er niet welkom) en men hoeft aldaar geen hulpverlening te hebben (ze willen geen buitenlandse inmenging).  Gelukkig zijn er niet zoveel toeristen naar toe (zijn ook niet welkom) en jammer genoeg al helemaal geen nederlandse slachtoffers (goed voor de nederland PR).

Voor de rest schijnt de schade aan de kust in Afrika en vooral in Madagaskar behoorlijk mee te vallen. Dus kunnen de hulpverleners mooi op vakantie naar Thailand, Skri Lanka en India, hopenlijk is er voor de mensen nog wel een hotel open (of zouden ze volgeboekt zitten met journalisten).

Wat ik wel weer opmerlijk vind is dat er geen dode dieren zijn gevonden in deze gebieden, deze hadden zich namelijk terug getrokken naar hoger gelegen gebieden. Dat schijnen ze anders nooit te doen, alleen in dit geval (dus hoezo waarschuwings mechanisme's bouwen als je het met een olifant aankunt)
Liefde is vreemd

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: december 30, 2004, 01:46:34 pm »
Tsjonge, het dodental blijft maar oplopen.

Maar over die dieren dat is wel een bijzonder verhaal. Ik heb het net zitten lezen, en die lijken een extra zintuig te hebben, zodat ze optijd weg waren.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: december 30, 2004, 02:34:22 pm »
tgaat nou wel erg hard met die aantallen zeg.. 130000 zit het nu al

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: december 30, 2004, 02:39:44 pm »
Het zullen er helaas nog wel meer worden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: december 30, 2004, 02:49:27 pm »
In Sri Lanka zijn de eerste ziektes al uitgebroken :'(
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: december 30, 2004, 05:22:15 pm »
Hoeveel mensen komen trouwens om van de honger op dit moment? Hoeveel mensen sterven er aan de gevolgen van AIDS. Dat word donderdag 6 januari een DVD afspelen, ik meende te horen dat het voor vanavond ook wel verstandig zou zijn.
Liefde is vreemd

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: december 30, 2004, 05:24:04 pm »

quote:

Picardijn schreef op 30 december 2004 om 17:22:
Hoeveel mensen komen trouwens om van de honger op dit moment? Hoeveel mensen sterven er aan de gevolgen van AIDS. Dat word donderdag 6 januari een DVD afspelen, ik meende te horen dat het voor vanavond ook wel verstandig zou zijn.
dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken, niet zo pessimistisch doen ajb, dan kun je namelijk wel met alle noodhulp stoppen en lekker achterover op je luie gat hangen. een druppel op de gloeiende plaat is nog altijd een druppel.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: december 30, 2004, 05:24:35 pm »
'VS gierig met noodhulp'

Uitgegeven: 30 december 2004 16:32

NEW YORK - De Verenigde Staten zijn gierig met noodhulp aan de landen die op tweede kerstdag werden getroffen door de gevolgen van de zeebeving bij de Indonesische kust. Dat schreef de toonaangevende krant The New York Times donderdag in zijn redactioneel commentaar.

De VS hadden aanvankelijk een bedrag van 15 miljoen dollar toegezegd. Volgens The New York Times is dat minder dan de helft van wat de Republikeinen uit denken te gaan geven aan de inauguratie van president George Bush, als die in januari aan zijn tweede termijn begint.

Onder druk van de Verenigde Naties heeft de president het hulpbedrag inmiddels opgeschroefd tot 35 miljoen dollar. Prijzenswaardig, vindt The New York Times, maar nog altijd een armzalige druppel op de gloeiende plaat. De schade in Zuid-Azië, waar enkele van de armste landen ter wereld zijn getroffen, loopt in de miljarden, betoogt de krant.

Volgens een peiling denken de meeste Amerikanen dat hun land 24 procent van zijn budget uitgeeft aan ontwikkelingshulp. In werkelijkheid is dat minder dan een kwart procent, aldus The New York Times.

:w

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: december 30, 2004, 05:26:26 pm »
ach in nederland schijnt 'het volk' ook te denken dat er bakken met geld naar ontwikkelingshulp gaan, en ook hier is het een schijntje.... maar 24%? :D ik denk niet dat veel Nederlanders dat denken ;)

Maar kortom, heel het westen is gierig, tenminste als ik zie wat voor bedragen er hier gegeven worden vind ik dat wel.
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: december 30, 2004, 05:27:45 pm »

quote:

Mart schreef op 30 december 2004 om 17:24:
[...]

dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken, niet zo pessimistisch doen ajb, dan kun je namelijk wel met alle noodhulp stoppen en lekker achterover op je luie gat hangen. een druppel op de gloeiende plaat is nog altijd een druppel.
Het gaat mij erom dat het wel in extreem word overtrokken met ziele mensen helpen mentaliteit. In dit geheel moet er plaats zijn om het in relatieve termen te gaan bekijken, ik pleit dan ook voor een dodenteller in beeld met een SMS nummer erbij.
Liefde is vreemd

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: december 30, 2004, 05:47:30 pm »

quote:

Inmiddels 9,3 miljoen euro op giro 555

Uitgegeven: 30 december 2004 17:26
Laatst gewijzigd: 30 december 2004 17:26
DEN HAAG - Het totale geldbedrag dat Nederlanders hebben gestort op giro 555, is donderdag opgelopen tot 9,3 miljoen euro. De rekening is zondagavond door de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) opengesteld voor hulp aan de slachtoffers van de zeebeving in Azië.

Volgens een woordvoerster is het "gigantische" bedrag de stand tot en met donderdagochtend. Daarbij komt nog de 5 miljoen euro die minister Van Ardenne voor Ontwikkelingssamenwerking heeft toegezegd.
d:)b
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: december 30, 2004, 06:26:18 pm »
Laatste slechte nieuws is dat de VS niet meer dan 15 miljoen dollar wilde geven; en na zware pressie van de kant van de VN niet meer dan 35 miljoen dollar.  :(

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: december 30, 2004, 06:37:41 pm »
Het enige wat je dan nog maar kan hopen is dat ze er van de week bij toeval het grootste olieveld ooit vinden.
Pinkeltjefan

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: december 30, 2004, 08:01:34 pm »
Ja,natuurrampen zijn heel vervelend ,maar niet te voorkomen.

Er worden nog zoveel mensen vermist,dat is jammer.
Ik hoop dat ze nog levende mensen onder het puin vandaan halen,maar de kans is nihiel(heel weinig)
Goed Opgevoed Iemand

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: december 30, 2004, 08:54:42 pm »

quote:

Goed opgevoed iemand
Ja,natuurrampen zijn heel vervelend ,maar niet te voorkomen

Dat is waar, maar de gevolgen kunnen natuurlijk wel flink beperkt worden. Iemand zei al, dat de dieren al wel gevlucht waren, om maar een voorbeeld te noemen. Verder leefden in veel van de getroffen landen, heel veel arme mensen dicht bij de zee in slechte huisvesting. Of de epidemieen, die ongetwijfeld gaan uitbreken? Zouden die ook uitbreken als de ramp hier (Noordzee ofzo) had plaatsgevonden, of is onze medische zorg zoveel beter, dat de effecten beperkt blijven.

Misschien kunnen we de natuurramp niet voorkomen, maar als de landen daar wat rijker waren geweest (denk aan Japan, Australie) dan hadden ze een waarschuwingssysteem gehad. Dan hadden ze betere rampbestrijding gehad, etc.  Het zijn zomaar wat gedachten, niet echt met een bepaald doel opgeschreven, maar het geeft volgens mij wel een beetje aan, dat de ongelijke verdeling van rijkdom in deze wereld, zelfs bij zoiets als een natuurramp, nog invloed heeft!

offtopic:misschien moet er een topic geopend worden over de 'eindtijd'? Over de visies daarop, over of je tekenen zou kunnen/moeten herkennen? Met de verschillende visies die ik hier al gezien heb, zal het daar vast niet saai worden :-)
« Laatst bewerkt op: december 30, 2004, 08:55:18 pm door Nunc »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: december 30, 2004, 09:03:37 pm »

quote:

Nunc schreef op 30 december 2004 om 20:54:

offtopic:misschien moet er een topic geopend worden over de 'eindtijd'? Over de visies daarop, over of je tekenen zou kunnen/moeten herkennen? Met de verschillende visies die ik hier al gezien heb, zal het daar vast niet saai worden :-)

Hier is het al wel redelijk doodgebloed dus om nu nog te splitsen lijkt me niet heel erg nuttig. Maar als iemand er een topic over wil openen staat hem/haar dat natuurlijk vrij :)
Pinkeltjefan

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: december 30, 2004, 09:20:37 pm »
Ik verneem nu via verschillende nieuwsbronnen dat het totale geldbedrag dat Nederlanders hebben gestort op giro 555, donderdag is opgelopen tot 9,3 miljoen euro. Nog even en we hebben de Verenigde Staten ingehaald!   :P
« Laatst bewerkt op: december 30, 2004, 09:21:04 pm door Suighnap »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: december 30, 2004, 09:41:29 pm »

quote:

Alfredt schreef op 30 december 2004 om 18:37:
Het enige wat je dan nog maar kan hopen is dat ze er van de week bij toeval het grootste olieveld ooit vinden.

Waarom? Zodat er weer een miljardenverslindende oorlog kan worden gevoerd? Nee, wat mij mij betreft blijft dat olieveld nog even onontdekt- tot eventueel na de volgende Amerikaanse verkiezingen.  ;)
Zou het niet veel mooier zijn als mensen eens wat meer empathie gingen ontwikkelen ten opzichte van elkaar- dan is vrijgevigheid een logische consequentie. Als je om iemand geeft, dan moét je wel geven, niet? Je kunt niet anders. Hoe kan ik m'n zus of m'n broer laten verkommeren? Helpen gaat automatisch; niet helpen zou veel moeilijker zijn. Zolang ik me nog inspanning getroost mensen te helpen, is dat blijkbaar een teken van gebrek aan empathie.
Maar hoe dan ook: wat mij betreft even geen olieveld a.u.b.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2004, 09:43:24 pm door Suighnap »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: december 30, 2004, 09:47:19 pm »
Ik ben het met je eens hoor, maar als er olie is dan is er ook een kans dat er opeens wel 'empathie' is.

Ik vind het schokkend om te horen hoe 'vrijgevig' Nederland wel niet is.... man er is net een halve euro per inwoner gedoneerd.... de hoofdprijs van alle oudejaarsloterijen samen is al een keer of 10 zoveel. (en dan zwijg ik over de inzetten daarvoor...)
« Laatst bewerkt op: december 30, 2004, 09:48:12 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: december 30, 2004, 10:19:54 pm »

quote:

NASA:aarde draait nu iets sneller  

LOS ANGELES De zeebeving die Azië heeft
 getroffen,heeft grotere gevolgen dan  
 voorzien.Amerikaanse wetenschappers    
 zeggen dat de aarde een fractie sneller
 is gaan draaien.Hierdoor wiebelde onze
 planeet om zijn as,wordt gemeld.      

Volgens NASA is door een verplaatsing  
 van massa naar het centrum van de      
 aarde,de planeet drie microseconden    
 sneller om zijn as gaan draaien.      

De versnelling kan invloed op de tijd  
 hebben.Als de aarde sneller draait,gaat
 de tijd ook sneller.Om het verschil    
 goed te maken zou aan het einde van het
 jaar een soort schrikkelseconde moeten
 worden ingevoerd.

bron: teletekst

schokkend he, een seconde per jaar  B)
« Laatst bewerkt op: december 30, 2004, 10:20:45 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: december 30, 2004, 10:27:12 pm »
Daar gaat heel m'n tijdsplanning.. Leuk... Alles door de war... 8)7
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: december 31, 2004, 12:47:37 am »
Nunc,U heeft gelijk een waarschuw systeem was in dit geval beter geweest.
Ja dat andre landen minder helpen zal wel in de regeringen zitten(niet elke regering kan met de andere regeringen worden,helaas)

Ze zeggen dat er veel gebieden zijn waar de hulpverlening heel moeilijk bij kan door schade e.d.

Jammer,maar wat U zegt klopt,want een gewaarschuwdt Mens telt voor 2
Goed Opgevoed Iemand

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: december 31, 2004, 01:11:10 am »

quote:

Goed opgevoed iemand schreef op 31 december 2004 om 00:47:
Nunc,U heeft gelijk een waarschuw systeem was in dit geval beter geweest.
Ja dat andre landen minder helpen zal wel in de regeringen zitten(niet elke regering kan met de andere regeringen worden,helaas)

Ze zeggen dat er veel gebieden zijn waar de hulpverlening heel moeilijk bij kan door schade e.d.

Jammer,maar wat U zegt klopt,want een gewaarschuwdt Mens telt voor 2
Amerika, Japan en Australie gaan helpen met dat waarschuwingsysteem in het rampgebied hoorde ik gisteren (ze gaan het niet betalen; alleen helpen  :( ).
« Laatst bewerkt op: december 31, 2004, 01:13:57 am door Suighnap »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: december 31, 2004, 01:21:33 am »
Volgens mij red je daar alleen de wat rijkere mensen...
De mensen in een vissersdorpje ergens aan de kust van Somalie zullen echt niet gealarmeerd worden..

-edit-

Heeft somalie uberhaupt een kust ?
« Laatst bewerkt op: december 31, 2004, 01:21:56 am door Joesoef »
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: december 31, 2004, 01:24:00 am »
Als ze een geldbedrag gaven en het systeem instaleerden waren de armere landen pas echt geholpen.

Ik kan mij goed voorstellen dat U en andere daar verdrietig en misschien wel verbittert om zijn.
Goed Opgevoed Iemand

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: december 31, 2004, 01:29:01 am »

quote:

Mart schreef op 30 december 2004 om 17:24:
.................
Volgens een peiling denken de meeste Amerikanen dat hun land 24 procent van zijn budget uitgeeft aan ontwikkelingshulp. ......
die 24% komen ze misschien wel aan, ik denk alleen dat de interpretatie van het woord ontwikkelingshulp wat anders is dan in Nederland. Welke interpretatie ze geven laat ik aan jullie fantasie over.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: december 31, 2004, 01:41:36 am »

quote:

Joesoef schreef op 31 december 2004 om 01:21:
Volgens mij red je daar alleen de wat rijkere mensen...
De mensen in een vissersdorpje ergens aan de kust van Somalie zullen echt niet gealarmeerd worden..

-edit-

Heeft somalie uberhaupt een kust ?
jawel, Somalie heeft een kust. (click).
Het ziet er inderdaad voorlopig naar uit dat de landen die in de buidel tasten, worden gewaarschuwd. Maar misschien dat de VN uiteindelijk betaalt, gezien de relevantie.

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: december 31, 2004, 07:03:15 am »
Onze krant in Australie gaf de volgende links door. Het zijn webboards met veel informatie en discussie, fotos en namen van mensen die vermist worden enz. Het is meest in het Engels maar daar kunnen veel van jullie wel wat mee.  
Er wordt gevraagd om de links door te geven, vooral aan kranten of andere nieuws media.
Doen jullie dat a.u.b?
Zo is het mischien mogelijk om bij te dragen als men iemand herkend, als iemand vermist wordt of doorgeven wil dat ze veilig zijn.

Verder staat er ook heel veel andere informatie en verdere links.  

Het is vreselijk wat er gebeurd is. Wij kunnen niet indenken hoe erg het allemaal is.  

De landen dichterbij doen wel heel veel om te helpen, maar het is niet te overzien hoe moeilijk het is om sommige gebieden te bereiken.
Wij worden stil van wat wij hier horen / zien op de nieuwsberichten.

Wij zullen allen veel bidden. Ook veel voor degenen die hun hulp bieden in deze nood dat ze beschermd worden voor verdere aardbeving en ziekte.

Groeten uit Ozz.
Yana

http://www.manager.co.th/Home/PostPic.aspx   ( Pictures of the missing.)

http://www2.manager.co.th/home/searchInjured.aspx  (Reports of unidentified people. )

http://www.phuketpc.com/     ( Letting people know you are OK .)

http://disaster2004.proboards37.com/index.cgi   (A webboard to help where it can.)

http://www.familylinks.icrc.org/home.nsf/home/webfamilylinks ( From the Red Cross)

http://missing.antalys.net/virtualoffice.php3?Flag=1   (Information., search and news.)

http://203.150.224.71/vac...oard.php?Category=missing  
    (Vachira Phuket Hospital and message board )

http://www.servicesmind.com/list.php  (Search, lists etc )

http://www.missingpersons.or.th/index.en.html   (This is an official website of Thailand for missing persons registration. )
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2005, 10:02:22 am door Yana »
in essentials unity; in non-essentials charity.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: december 31, 2004, 11:25:56 am »

quote:

ps. 46
1 Voor de koorleider. Van de Korachieten. Op de wijs van De jonge vrouwen. Een lied.
2 God is voor ons een veilige schuilplaats,
een betrouwbare hulp in de nood.
3 Daarom vrezen wij niet, al wankelt de aarde
en storten de bergen in het diepst van de zee.
4 Laat de watervloed maar kolken en koken,
de hoge golven de bergen doen beven. sela

5 Een rivier, wijd vertakt, verblijdt de stad van God,
de heilige woning van de Allerhoogste.
6 Met God in haar midden stort zij niet in,
vroeg in de morgen komt God haar te hulp.
7 Volken roeren zich, rijken storten ineen,
zijn donderstem klinkt – de aarde siddert.
8 De HEER van de hemelse machten is met ons,
onze burcht is de God van Jakob. sela
9 Kom en zie wat de HEER heeft gedaan,
verbijsterend is wat hij op aarde verricht:
10 wereldwijd bant hij oorlogen uit,
bogen breekt hij, lansen verbrijzelt hij,
wagens verbrandt hij in het vuur.
11 ‘Staak de strijd, en erken dat ik God ben,
verheven boven de volken, verheven boven de aarde.’
12 De HEER van de hemelse machten is met ons,
onze burcht is de God van Jakob. sela
hadden ze in israel ook last van tsunami's?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: december 31, 2004, 03:48:48 pm »

quote:

EU geeft 300 miljoen aan Azië

Uitgegeven: 31 december 2004 14:39
Laatst gewijzigd: 31 december 2004 14:41
AMSTERDAM - De Europese Unie heeft een bedrag van 300 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de landen die zijn geraakt door de ramp in Azië. Het bedrag komt uit een begroting die bestaat uit 100 miljard euro. Dit bedrag heeft de EU beschikbaar voor hulp bij rampen. Dat geld wordt besteed aan tenten, drinkwater, mobiele ziekenhuizen, medicijnen en lijkzakken.

De EU heeft al 33 miljoen euro hulpgeld naar de door de tsunami's getroffen gebieden gestuurd. EU-commissaris voor Ontwikkelingssamenwerking Louis Michel heeft toegezegd te pleiten voor een donorconferentie tijdens een speciale bijeenkomst op 6 januari in Jakarta, de hoofdstad van Indonesië.

Michel zal dan tevens de kustplaatsen in Sri Lanka en Indonesië bezoeken. De Europese ministers van Ontwikkelingssamenwerking houden daarna op 7 januari een spoedbijeenkomst over de situatie in het gebied.

bron nu.nl

het gaat zowaar ergens op lijken, nu hopen dat de individuele europese landen nu denken klaar te zijn.
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: december 31, 2004, 03:52:55 pm »
Ik hoop wel dat niet alleen de grotere plaatsen hulp krijgen, maar iedereen die getroffen is.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: januari 01, 2005, 02:53:30 pm »

quote: http://www.nu.nl/news.jsp?n=462642&c=29

Britse 'engel' redt honderden toeristen
Uitgegeven: 1 januari 2005 12:58
LONDEN - "Mama, we moeten van het strand af, nu!" Dat riep een 10-jarig Brits meisje vorige week toen ze de aarde voelde beven op het Thaise Phuket.

Tilly had pas op school geleerd dat aardbevingen tsunami's kunnen veroorzaken. Haar doortastendheid redde honderden badgasten het leven, zo berichtte de boulevardkrant The Sun zaterdag.

"Ik was op het strand en het water begon raar te doen", vertelt Tilly. Ze sloeg direct alarm. Haar leraar had uitgelegd dat het vanaf het moment dat het water zich terugtrekt van het strand, ongeveer tien minuten duurt voor een tsunami toeslaat.

Die tien minuten waren precies genoeg om het Maikhao-strand en een nabijgelegen hotel te ontruimen. Volgens The Sun, die Tilly 'de engel van het strand' noemt, raakte op het hele strand niemand ernstig gewond.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: januari 01, 2005, 05:35:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 december 2004 om 10:16:
Ik ken via via mensen die op Sri Lanka werken. Ze waren net een kwartier voor de vloedgolf van het strand weg.
Zij gaan iets doen met een fonds waar je geld in kan storten en ik denk dat ik daar idd wat aan ga geven. Zij kunnen ter plekke zien waar het meeste hulp nodig is. (Ik denk dat je haast niet kan kiezen, dat er veel  nodig is op veel plekken)

Hier zijn ze: (ook voor TV al geweest)

http://www.eo.nl/eoportal/article.jsp?article=5709710
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: januari 01, 2005, 06:15:21 pm »
Ik heb vandaag iets vreselijks gehoord. Iemand die wij kennen (zal niet in details treden ivm privacy) zei: "Er is ons mooi een vakantie naar Phuket door de neus geboord door die zeebeving." (Met een verongelijkt gezicht daarbij) Dat bestaat dus. Mensen die vooral oog hebben voor zichzelf, en niet voor de vele, vele doden van deze vreselijke ramp. Maar goed, "Gij zult niet oordelen". Dat is moeilijk, wanneer je een verwend, rijk nest zo'n opmerking hoort maken. Maar misschien weet ze wel niet beter. Sorry, moest ik even kwijt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: januari 01, 2005, 06:19:55 pm »
mja gekken en dwazen heb je nu eenmaal overal zal ik maar denken...

Aan de andere kant mag je natuurlijk ook balen dat zo'n vakantie niet doorgaat. Ook als je het erg vind van die ramp kun je het voor je zelf ook jammer vinden. Door dat het erg is wat er gebeurd is is het natuurlijk ook waar dat die vakantie waar men misschien al wel tijden naar uitgekeken had niet doorgaat.
Het is daardoor natuurlijk niet zo dat het leed van de een door een groter leed van een ander opeens geen leed meer is. (Ik gebruik even het woord leed maar bedoel een soort baalgevoel)

Nog maar een 2de edit, voor alle duidelijkheid..... ik zeg dus niet dat beide zaken vergelijkbaar zijn. Alleen dat we niet moeten doen alsof iemand alleen iets vervelend mag vinden als een ander niet iets nog vervelenders heeft meegemaakt.
Ik word ook altijd heel moe van dat je als iemand verkouden is niet mag zeggen dat hij dat vervelend vind als hij met iemand praat die een terminale ziekte heeft.... Daardoor wordt die verkoudheid hooguit in een ander perspectief gezet, het wordt er echter niet minder vervelend op.
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2005, 06:49:32 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: januari 01, 2005, 07:37:03 pm »

quote:

Oproep drie minuten stilte in heel Europa

Uitgegeven: 1 januari 2005 18:32
Laatst gewijzigd: 1 januari 2005 18:34

BRUSSEL - Nederland roept als vorig voorzitter van de Europese Unie samen met het huidige Luxemburgse voorzitterschap op tot drie minuten stilte op woensdag in alle lidstaten van de Europese Unie, om de slachtoffers van de ramp in Azië te herdenken en solidair te zijn met de getroffen landen.

Ook hebben zij alle EU-lidstaten gevraagd de vlaggen overal halfstok te hangen. De drie minuten stilte zijn gepland om 12.00 uur lokale tijd in alle lidstaten.
Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=462708&c=21

quote:

Japan schenkt 375 miljoen euro na ramp

Uitgegeven: 1 januari 2005 16:41
Laatst gewijzigd: 1 januari 2005 16:50

TOKIO - Japan geeft een bedrag van 375 miljoen euro voor hulp in de landen die getroffen zijn door de vloedgolven en aan internationale hulpverleningsorganisaties. Dat heeft premier Koizumi zaterdag gezegd, meldde het Japanse persbureau Kyodo.

Koizumi zei dat Japan wil zorgen voor 'maximale hulp op drie punten - geld, expertise en persoonlijke inzet'. Zo zal het land zijn grote kennis over waarschuwingssystemen voor tsunami's inzetten bij de opbouw van een dergelijk systeem voor de Indische Oceaan.

De Japanse premier woont op 6 januari een topoverleg bij over de hulpverlening na de ramp op tweede kerstdag. Aan die top doen zeker 23 regeringsleiders en vertegenwoordigers van vier internationale organisaties mee.

De Verenigde Naties bevestigden zaterdag dat de al eerder aangekondigde donorconferentie voor de getroffen landen op 11 januari in Genève doorgaat. Inmiddels hebben allerlei landen al in totaal voor 1,4 miljard euro aan hulp toegezegd. De VN hadden woensdag gevraagd om 1 miljard euro.

Naast Japan hebben tientallen andere landen en de Wereldbank bijdragen toegezegd voor de hulpverlening aan de landen die getroffen zijn door de zeebevingsramp van tweede kerstdag. In totaal hebben zij omgerekend ongeveer 1,4 miljard euro aangeboden.
Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=462701&c=29

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: januari 01, 2005, 08:09:11 pm »

quote:

Alfredt schreef op 01 januari 2005 om 18:19:
mja gekken en dwazen heb je nu eenmaal overal zal ik maar denken...

Aan de andere kant mag je natuurlijk ook balen dat zo'n vakantie niet doorgaat. Ook als je het erg vind van die ramp kun je het voor je zelf ook jammer vinden. Door dat het erg is wat er gebeurd is is het natuurlijk ook waar dat die vakantie waar men misschien al wel tijden naar uitgekeken had niet doorgaat.
Het is daardoor natuurlijk niet zo dat het leed van de een door een groter leed van een ander opeens geen leed meer is. (Ik gebruik even het woord leed maar bedoel een soort baalgevoel)

Nog maar een 2de edit, voor alle duidelijkheid..... ik zeg dus niet dat beide zaken vergelijkbaar zijn. Alleen dat we niet moeten doen alsof iemand alleen iets vervelend mag vinden als een ander niet iets nog vervelenders heeft meegemaakt.
Ik word ook altijd heel moe van dat je als iemand verkouden is niet mag zeggen dat hij dat vervelend vind als hij met iemand praat die een terminale ziekte heeft.... Daardoor wordt die verkoudheid hooguit in een ander perspectief gezet, het wordt er echter niet minder vervelend op.

Dit ben ik helemaal met je eens Alfredt.  d:)b

Zij heeft echter geen enkele keer gezegd dat ze het ook erg vond voor de slachtoffers. Haar man is bovendien miljonair, dus werkelijk, ze boeken zo weer een reisje naar een ander oord, dus van echt klein "leed" is hier geen sprake. Het viel gewoon even niet goed bij me.

Iris

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: januari 01, 2005, 10:17:05 pm »
In Atjeh werkt een Nederlands echtpaar. Ze gingen op de bewuste dag maar eens samen joggen tewijl ze dat anders nooit doen.
Buiten waar ze dat gingen doen kwamen ze allemaal mensen tegen die hun waarschuwden dat er iets niet in de haak was.
Ze zijn toen naar het kindertehuis gegaan en hebben alle kinderen in auto's meegenomen. Toen ze na de vloedgolf terugkwamen op de plek van het tehuis, was het helemaal verdwenen.

Dit zijn toch bijzondere dingen om te horen.

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: januari 02, 2005, 09:02:50 am »

quote:

Iris schreef op 01 januari 2005 om 18:15:
Ik heb vandaag iets vreselijks gehoord. Iemand die wij kennen (zal niet in details treden ivm privacy) zei: "Er is ons mooi een vakantie naar Phuket door de neus geboord door die zeebeving." (Met een verongelijkt gezicht daarbij) Dat bestaat dus. Mensen die vooral oog hebben voor zichzelf, en niet voor de vele, vele doden van deze vreselijke ramp. Maar goed, "Gij zult niet oordelen". Dat is moeilijk, wanneer je een verwend, rijk nest zo'n opmerking hoort maken. Maar misschien weet ze wel niet beter. Sorry, moest ik even kwijt.

Vreselijk he?

Gelukkig zijn er meer mensen die anders doen en meteen aanbieden om te helpen. Die hun vacatie met alle plezier er aan geven om anderen te helpen.
in essentials unity; in non-essentials charity.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: januari 02, 2005, 12:14:29 pm »
Ik hoorde net een dominee, die in zijn gebed aangaf dat er in Azië meer slachtoffers zijn dan de gehele vrijgemaakte populatie in Nederland. Dat bepaalt je toch wel weer bij de enorme omvang van de ramp.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: januari 02, 2005, 12:24:17 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 januari 2005 om 22:17:
In Atjeh werkt een Nederlands echtpaar. Ze gingen op de bewuste dag maar eens samen joggen tewijl ze dat anders nooit doen.
Buiten waar ze dat gingen doen kwamen ze allemaal mensen tegen die hun waarschuwden dat er iets niet in de haak was.
Ze zijn toen naar het kindertehuis gegaan en hebben alle kinderen in auto's meegenomen. Toen ze na de vloedgolf terugkwamen op de plek van het tehuis, was het helemaal verdwenen.

Krijg je weer allemaal van dat soort verhalen waar ik de helft van geloof...
Tis al allemaal erg zat... we moeten de mensen helpen en niet de mensen die niks hebben, hun verhaal intresseerd me werkelijk weinig.
Live vanuit de luie stoel

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: januari 02, 2005, 01:21:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 januari 2005 om 22:17:

Inderdaad heel bijzonder en mooi.  :)

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: januari 02, 2005, 09:11:15 pm »

quote:

Bijna 130.000 doden door tsunami's

BANDA ATJEH/NEW YORK - Het dodental als gevolg van de zeebeving onder de Indische Oceaan is opgelopen tot meer dan 129.800. Meer dan de helft van de doden is te betreuren aan de noordwestkust van het Indonesische eiland Sumatra.

De Verenigde Naties vrezen dat nog eens 50.000 mensen zullen overlijden door ziektes als gevolg van de ramp.

VN-secretaris-generaal Kofi Annan had het over de "ergste ramp waarmee de Verenigde Naties ooit te maken hebben gehad''. Alleen al in Indonesië leven meer dan 100.000 mensen in tijdelijke onderkomens.

Longontsteking
In de geïmproviseerde kampen lijden de mensen onder diarree, koorts, infecties van de luchtwegen, hoofdpijn en maagproblemen. Het VN-kinderfonds Unicef meldt dat de eerste kinderen aan longontsteking zijn overleden. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn in het rampgebied 5 miljoen mensen verstoken van medische basiszorg.

In Sri Lanka, waar 30.000 mensen zijn omgekomen door de tsunami's, hebben de overlevenden te kampen met nieuwe tegenspoed door een ander natuurverschijnsel. Na zondvloedachtige regenval zijn vluchtelingenkampen overstroomd. Sommige bewoners hebben daardoor hun laatste bezittingen verloren, die zij aan de tsunamiramp hadden overgehouden.

Hulpverlening
In sommige Indonesische dorpen zijn zondag voor het eerst hulpverleners gearriveerd. Hongerende dorpelingen stortten zich op de Indonesische en Amerikaanse legerhelikopters, die hulp kwamen brengen.

Op sommige plaatsen was er een dusdanige stormloop op de hulpverleners, dat de hulpacties moesten worden opgeschort. Volgens VN-functionarissen kan het nog twee weken duren voordat bepaalde door de ramp getroffen gemeenschappen zijn bereikt.

Volgens VN-coördinator Jan Egeland hebben 1,8 miljoen mensen in het getroffen gebied voedselhulp nodig. Honderden organisaties werken met de VN samen. Volgens Egeland ,,werkt het internationale systeem''. Vanuit de hele wereld komen beloftes binnen van hulp. Japan heeft inmiddels een half miljard dollar toegezegd, de Verenigde Staten 350 miljoen.
Wat erg, dan zijn die mensen eerst bijna al hun bezittingen kwijtgeraakt door een vloedgolf, en dan komen er nu overstromingen door regen die zondvloedachtig is. :X Ik hoop dat de regeringen ook echt doen wat ze beloofd hebben.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: januari 03, 2005, 12:05:49 am »

quote:

Does schreef op 02 januari 2005 om 12:24:
[...]

Krijg je weer allemaal van dat soort verhalen waar ik de helft van geloof...
Tis al allemaal erg zat... we moeten de mensen helpen en niet de mensen die niks hebben, hun verhaal intresseerd me werkelijk weinig.

Zeg ik dan dat we alleen maar mooie verhalen op moeten hangen? Ik heb ook info gegeven over waar je geld naar toe zou kunnen doen dat rechtstreeks in het getroffen gebied wordt gebruikt. Dus doe het niet alleen met verhalen. :)
Ik heb reden dit verhaal wel te geloven en heb het er niet bij gezet, maar doe het nu dan toch maar wel:
Ik geloof dat de Heer dit christelijke echtpaar heeft gebruikt om deze kinderen uit het tehuis te redden, door hen op tijd te laten weten dat er iets aan de hand was en ze in actie moesten komen.

En dat vind ik lichtpuntjes in de duisternis, we snappen er toch al niets van dat er zoveel mensen om het leven komen. Of wel dan?
Misschien kunnen we ervan leren gehoor te geven aan datgene wat God ons opdraagt. Door in actie te komen als het nodig is. En dat dan te doen met vertrouwen op God, dat Hij toch erbij is, al wankelt de wereld, bij wijze van spreken.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: januari 03, 2005, 12:21:34 am »
Goeie laatste opmerking P&A :)

Op die enorme ramp waar je wel een beetje stil van wordt, gebeuren er ongetwijfeld zaken die "niet toevallig" zijn.
Wat ik me wel afvraag, zouden mensen nu gaan nadenken over het leven, en dat die mensen met al die enorme  ego's misschien wel in de gaten krijgen dat ze eigelijk helemaal niks voorstellen?
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!