Auteur Topic: Zware aardbeving in Zuidoost-Azië  (gelezen 23887 keer)

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
Zware aardbeving in Zuidoost-Azië
« Reactie #150 Gepost op: januari 03, 2005, 12:35:23 am »

quote:

zidane schreef op 03 januari 2005 om 00:21:
Wat ik me wel afvraag, zouden mensen nu gaan nadenken over het leven, en dat die mensen met al die enorme  ego's misschien wel in de gaten krijgen dat ze eigelijk helemaal niks voorstellen?

Ik denk dat de meeste mensen, onder wie ikzelf misschien wel, heel veel televisiebeelden kunnen verdragen zonder zulk soort gedachten te krijgen. Veel mensen voelen pas hoe klein ze zijn als ze echt zelf getroffen worden door iets. Pas dan voelen veel mensen een gevoel van oneerlijkheid en onmacht... En de ramp hoeft dan lang niet eens zo erg te zijn als deze catastrofe. :)

Wat mij persoonlijk kan frustreren, is het feit dat er eerst bij de VN tijd gestoken wordt in het zoeken van een coördinator voor hulpacties... dan gaan ze eens 'inventariseren' wat voor hulp er nodig is...
Terwijl ik denk, dudes, mensen hebben geen huis en geen eten. Doe eens een paar dekens en drop schoon drinkwater en brood. Dat kon verdorie in de Tweede Wereldoorlog bij ons ook, waarom moet het hier dan meer dan een week duren en lopen we nog te neuzelen dat bepaalde gebieden zo moeilijk bereikbaar zijn. :/
Pak een stel vrachtvliegtuigen en duw die goederen naar buiten, schiet op en doe iets! :)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: januari 03, 2005, 09:50:53 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 januari 2005 om 22:17:
In Atjeh werkt een Nederlands echtpaar. Ze gingen op de bewuste dag maar eens samen joggen tewijl ze dat anders nooit doen.
Buiten waar ze dat gingen doen kwamen ze allemaal mensen tegen die hun waarschuwden dat er iets niet in de haak was.
Ze zijn toen naar het kindertehuis gegaan en hebben alle kinderen in auto's meegenomen. Toen ze na de vloedgolf terugkwamen op de plek van het tehuis, was het helemaal verdwenen.
Dit zijn toch bijzondere dingen om te horen.
Natuurlijk kom je bij een massale ramp dit soort verhalen tegen; daar is niets wonderbaarlijks aan- het is een statistische waarschijnlijkheid. Het tegengestelde gebeurt vaker: een jongen moest naar z’n werk in de binnenlanden, maar kwam te laat. De vloedgolf kreeg hem te pakken. Hij ligt nu gewond in het ziekenhuis. Niet zo romantisch, dus niet vermeldenswaard. Niet meer dan logisch dat er bij die honderdduizenden getroffenen ook geluksvogels zitten. Bij deze ramp blijft het aantal van deze 'gelukkige gevallen' overigens ver achter op het aantal dat je statistisch zou verwachten.  ;(

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: januari 03, 2005, 10:16:35 am »

quote:

Iris schreef op 01 januari 2005 om 18:15:
Ik heb vandaag iets vreselijks gehoord. Iemand die wij kennen (zal niet in details treden ivm privacy) zei: "Er is ons mooi een vakantie naar Phuket door de neus geboord door die zeebeving." (Met een verongelijkt gezicht daarbij) Dat bestaat dus. Mensen die vooral oog hebben voor zichzelf, en niet voor de vele, vele doden van deze vreselijke ramp. Maar goed, "Gij zult niet oordelen". Dat is moeilijk, wanneer je een verwend, rijk nest zo'n opmerking hoort maken. Maar misschien weet ze wel niet beter. Sorry, moest ik even kwijt.
Iris, ben jij de juiste persoon om de intenties van een ander te veroordelen? Sinds wanneer ben jij zonder fouten? Heb jij geen huis terwijl een ander in de kou slaapt; loop jij nooit langs een bedelaar op weg naar een restaurant?  Voor iemand met jouw ervaringen en jouw creativiteit valt me je impulsieve verbale aanval op iemand anders enigszins tegen.
Bovendien: als ze getrouwd is met een miljonair, heeft ze alvast minimaal één ding goed gedaan. ;)
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2005, 10:18:49 am door Suighnap »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: januari 03, 2005, 10:36:48 am »
Er schijnen ook relatief opvallend weinig christenen getroffen te zijn door de ramp...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: januari 03, 2005, 10:41:20 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 januari 2005 om 10:36:
Er schijnen ook relatief opvallend weinig christenen getroffen te zijn door de ramp...

Met alle respect Mezza, maar dit soort berichten hoor je vlak na een ramp vaker. Meestal uit bepaalde Amerikaanse hoek.
Tegen de tijd dat alle statistieken echt op orde zijn blijkt er echter niets meer van. Ik denk dus dat hier de wens meer vader van de gedachte is dan onafhankelijke getallen die rekening houden met de omstandigheden.
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: januari 03, 2005, 10:43:13 am »
Ik wilde het nou eens een keer niet zeggen, (ben altijd al zo'n zeikerd  ;) ) maar ik ben het van harte eens met Alfredt.
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: januari 03, 2005, 10:58:20 am »
Goed, ik zal even quoten waar ik het vandaan heb en de conclusie voor de rekening van die man laten. Het komt deze keer in ieder geval niet uit Amerikaanse, maar uit Zuid-Afrikaanse hoek. Vooralsnog zie ik geen reden hem niet te geloven:

quote:

,,God heeft zich laten gelden'', vertelt de Zuid-Afrikaan Jan de Bruin, als zendeling werkzaam bij de Dutch Reformed Church in Sri Lanka. ,,Hij laat zijn almacht zien.'' En daar is De Bruin, en volgens eigen zeggen veel christenen met hem, enkele dagen na de ramp nog steeds diep van onder de indruk. ,,In vijf minuten tijd slaat een vloedgolf in een strook van honderd tot vierhonderd meter bij de kust alle huizen plat. Mensen zijn in een oogwenk verdwenen. Dit is voor mij een teken hoe de eindtijd zal zijn. Jezus Christus zal onverwachts komen, en als ik niet gereed ben, zal ik ook in een oogwenk weggevoerd worden.''

Het waarom van de ramp is volgens hem voor Srilankese christenen een heel belangrijke vraag. Ligt er een verband met de ongerechtigheid op het eiland, waar jarenlang een burgeroorlog woedde en het geweld tegen christenen aan het toenemen is, opperen zijn geloofsgenoten. ,,Sommigen denken dat God de aardbeving heeft toegestaan wegens de ongerechtigheden hier, wegens de vervolging van christenen door boeddhisten. God heeft laten zien dat Hij bestaat.'' Vindt hij dat zelf ook? ,,Ik ben heel voorzichtig om te zeggen dat dit een straf is, al is er wel veel ongerechtigheid op Sri Lanka. Ik zie liever het positieve: nu mensen door de nood in elkaars armen wordt gedreven, is dit een kans om het evangelie te brengen.''

De Bruin reisde de afgelopen week over het eiland en komt tot de slotsom dat God bij deze ramp de christenen heeft ontzien. Op wonderlijke wijze zijn mensen beschermd, onder de christelijke gemeenschap zijn volgens hem relatief weinig slachtoffers gevallen. ,,Wij hebben ervaren dat God handelt in deze ramp.''
Bron: http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20041230/dinp3650061.xml
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2005, 10:59:40 am door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: januari 03, 2005, 11:05:28 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 januari 2005 om 10:58:
Het komt deze keer in ieder geval niet uit Amerikaanse, maar uit Zuid-Afrikaanse hoek.

Nee, uit de Zuid-Afrikaanse  :)

Ik wacht officiele statistieken nog eventjes af. Verderop in het artikel staat overigens dat er in het zwaarstgetroffen Atjeh bijna geen christenen wonen, maar voornamelijk moslims. Dan is het ook geen wonder dat er relatief weinig christenen zijn omgekomen (áls dat al zo zou zijn).

Na, je had het net gewijzigd  :D  Grappig dat de quote dan ook meeveranderd...
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2005, 11:06:02 am door Bumblebee »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: januari 03, 2005, 12:03:25 pm »
Wat een "geluk" in Myanmar(Birma) maar 90 doden zijn gevallen, met een kustlijn bijna net zo groot als India. In Irak ligt men in greppels om nieuws te vergaren tussen overvliegende granaten, in Israel gaat men op straat mee met terroristen om mooie plaatjes te maken. Maar Myanmar is toch teveel van het goede als je ook mooie plaatjes in Skri Lanka en Thailand kunt schieten.

Trouwens wie een vakantie geboekt heeft naar thailand kan hier checken of zijn hotel nog staat.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: januari 03, 2005, 12:29:15 pm »
Ik lees op internet dat er zoveel ramptoeristen zijn, mensen die zich laten fotograferen bij een stapel lijken...
Hoe ziek is de mensheid eigenlijk?!

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: januari 03, 2005, 02:43:59 pm »

quote:

Superdeboer schreef op 03 januari 2005 om 00:35:
[...]
(...)
Wat mij persoonlijk kan frustreren, is het feit dat er eerst bij de VN tijd gestoken wordt in het zoeken van een coördinator voor hulpacties... dan gaan ze eens 'inventariseren' wat voor hulp er nodig is...
Terwijl ik denk, dudes, mensen hebben geen huis en geen eten. Doe eens een paar dekens en drop schoon drinkwater en brood. Dat kon verdorie in de Tweede Wereldoorlog bij ons ook, waarom moet het hier dan meer dan een week duren en lopen we nog te neuzelen dat bepaalde gebieden zo moeilijk bereikbaar zijn. :/
Pak een stel vrachtvliegtuigen en duw die goederen naar buiten, schiet op en doe iets! :)

...en toen stonden daar op dat vliegveld al die pakketten hulpgoederen die niet verder vervoerd konden worden....
Luk 14,28vv pleit voor wat jij noemt 'neuzelen'
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2005, 02:44:48 pm door alfasierra »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: januari 03, 2005, 04:11:00 pm »
Wordt een hoop onzin geblaat hier zeg.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: januari 03, 2005, 04:48:54 pm »
Wat een onzinpost van jou zeg.

Of heb je ook argumenten?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: januari 03, 2005, 06:01:17 pm »
Was deze animatie al bekend? Het gebied van de zeebeving is er wel goed op te zien.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/2004_Indonesia_Tsunami.gif
[Prediker 7:29]

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: januari 03, 2005, 07:47:27 pm »

quote:

Suighnap schreef op 03 januari 2005 om 10:16:
[...]

Iris, ben jij de juiste persoon om de intenties van een ander te veroordelen? Sinds wanneer ben jij zonder fouten? Heb jij geen huis terwijl een ander in de kou slaapt; loop jij nooit langs een bedelaar op weg naar een restaurant?  Voor iemand met jouw ervaringen en jouw creativiteit valt me je impulsieve verbale aanval op iemand anders enigszins tegen.
Bovendien: als ze getrouwd is met een miljonair, heeft ze alvast minimaal één ding goed gedaan. ;)

Beste Suighnap

Dat ik jou tegenval kan me niks schelen. Ik ben aan jou geen verantwoording schuldig.
En de intenties van deze persoon begrijp ik helaas maar al te goed, want ze is bepaald geen vreemde voor me.
En verder is niets menselijks mij vreemd, Suighnap. En jou ook niet, merk ik, gezien deze "terechtwijzing".

Iris
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2005, 08:02:37 pm door Iris »

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: januari 03, 2005, 09:01:10 pm »

quote:

alfasierra schreef op 03 januari 2005 om 14:43:
...en toen stonden daar op dat vliegveld al die pakketten hulpgoederen die niet verder vervoerd konden worden....[/q]
Helicopters, vliegtuigen... volladen, vliegen, dumpen. Klaar. Nederland heeft in WOII brood uit de lucht ontvangen... dat kan daar net zo goed. En als het niet kan, dan moet onze beschaafde westerse wereld zich schamen. Als wij wél voor honderden miljoenen een stinkwagentje naar Mars kunnen sturen om daar een beetje foto's te maken, en we zijn niet in staat om deze slachtoffers binnen een week van water, brood en kleding te voorzien... dan is dat een grote schande.

[q]Luk 14,28vv pleit voor wat jij noemt 'neuzelen'
Praat je nu over Lucas 14 vers 28?
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2005, 09:01:37 pm door Superdeboer »
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: januari 03, 2005, 09:19:20 pm »
Helicopters zijn er nu en het zijn amerikanen......
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: januari 04, 2005, 10:30:46 am »

quote:

Mensenhandelaren slaan hun slag in Atjeh (video)

Uitgegeven: 3 januari 2005 23:26
Laatst gewijzigd: 4 januari 2005 10:18

BANDA ATJEH/STOCKHOLM - Door de aardbeving en vloedgolven van vorige week zondag zijn ongeveer 35.000 kinderen in Atjeh wees geworden of hun ouders kwijtgeraakt. Mensenhandelaren jagen op deze kinderen en proberen ze naar het buitenland te smokkelen, aldus Indonesische functionarissen maandag.

Bekijk video:
Modem/ Breedband

Woordvoerder Masriza van een stichting die voor de rechten voor kinderen opkomt, stelt in de dinsdageditie (plaatselijke tijd) van de krant The Jakarta Post dat hij is geïnformeerd dat twintig weeskinderen uit Atjeh naar Bandung op West-Java en naar Maleisië zijn gesmokkeld. Volgens Masriza worden kinderen door "onverantwoordelijke mensen" uit vluchtelingenkampen gehaald.

Adoptie per SMS

Vooral kinderen onder de vijftien zouden het doelwit van de smokkelaars zijn. The Jakarta Post schrijft dat zeker één organisatie via sms-berichten wezen van Atjeh aan potentiële adoptieouders aanbiedt.

Om kinderhandel te voorkomen heeft de regering in Jakarta maandag verboden dat kinderen jonger dan zestien, die door het natuurgeweld zijn getroffen, Indonesië verlaten. Minister van Justitie en Mensenrechten Awaluddin liet weten dat in havens en vliegvelden op Sumatra strenger zal worden gecontroleerd op het smokkelen van kinderen.

Ontvoering

In Thailand lijkt ondertussen een eerste geval van ontvoering aan het licht te zijn gekomen. Een westerse man zou de twaalfjarige Zweedse jongen Kristian Walker uit een ziekenhuis in Khao Lak hebben meegenomen. Agenten uit Zweden zijn naar Thailand gereisd om daar de politie te helpen in de zaak, meldden Zweedse media.

nu.nl

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: januari 04, 2005, 12:37:11 pm »

quote:

Superdeboer schreef op 03 januari 2005 om 21:01:
[...]

Helicopters, vliegtuigen... volladen, vliegen, dumpen. Klaar. Nederland heeft in WOII brood uit de lucht ontvangen... dat kan daar net zo goed. En als het niet kan, dan moet onze beschaafde westerse wereld zich schamen. Als wij wél voor honderden miljoenen een stinkwagentje naar Mars kunnen sturen om daar een beetje foto's te maken, en we zijn niet in staat om deze slachtoffers binnen een week van water, brood en kleding te voorzien... dan is dat een grote schande.

[...]

Praat je nu over Lucas 14 vers 28?

Helicopters, vliegtuigen volladen... het is minder simpel dan het lijkt. Simpele gegevens als de actiradius van een heli... En waar moet je droppen? Zijn daar wel mensen, en hoeveel? En hoe vervoer je het verder? Staat daar vervoer om het verder te brengen? En via welke wegen? Moet je die eerst (opnieuw) aanleggen? En hoe kom je aan brandstof voor dat transport? Kunnen ze 'onderweg' wel tanken? Weet je eigenlijk wel wat je nodig hebt? Hoe kom je dat te weten? En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.
Om te voorkomen dat je in het wilde weg spullen gaat vervoeren naar mensen die dat niet nodig hebben en anderen onthoudt wat elders staat te rotten zul je snel(!) met overleg te werk moeten gaan. Luk 14 geeft aan dat wanneer iemand iets onderneemt hij eerst vooraf zijn plan maakt. Als je zonder overleg te werk gaat is het risico op mislukken te groot. En dat kunnen we ons in deze situatie niet veroorloven.
Overigens: dat stinkwagentje op Mars had iets meer dan een week voorbereidingstijd nodig, en in de hongerwinter hadden we de beschikking over een goed functionerende infrastructuur.
Overigens geeft jouw 'dadendrang' wel blijk van een goed gemoed en daar ben ik wel blij om.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2005, 12:41:13 pm door alfasierra »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: januari 04, 2005, 05:32:20 pm »
Wat iedereen ook kan doen: zoeken met Ilse ipv/naast Google de komende dagen.

quote:

De Nederlandse zoekmachine Ilse start dinsdag 4 januari om 13.00 met een speciale actie om geld in te zamelen voor Azië. Bezoekers van Ilse kunnen door te zoeken de slachtoffers van de zeebeving helpen. Ilse stort voor elke 'zoeker per dag' 1 eurocent op Giro 555. De actie loopt tot en met vrijdag 7 januari 17.00. De zoekmachine streeft ernaar om in drie dagen 10.000 euro bij elkaar te sparen.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: januari 04, 2005, 06:43:20 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 januari 2005 om 16:48:
Wat een onzinpost van jou zeg.

Of heb je ook argumenten?

Deze mega-natuurramp gaat ons bevattingsvermogen te boven en een verklaring is er niet. Veel mensen zijn overleden, sommigen zijn gered, soms op wonderbaarlijke wijze. Waarom zou dit de hand van God zijn? Niemand kent Gods plan met individuele mensen en deze aarde, hoeveel er ook gegoocheld wordt met bijbelteksten.

De tijd van de ark van Noach ligt al een tijdje achter ons. Dat God de mensheid destijds strafte staat in de bijbel (of het echt gebeurd is is vers 2), en het is natuurlijk makkelijk om in grote rampen een nieuwe straf van God te zien. Maar natuurrampen horen bij de aarde, iedere verwijzing naar religie vind ik onzin. Waarom kunnen mensen niet hun nuchtere verstand gebruiken en accepteren dat iets onverklaarbaar is?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: januari 04, 2005, 08:40:13 pm »

quote:

alfasierra schreef op 04 januari 2005 om 12:37:
Luk 14 geeft aan dat wanneer iemand iets onderneemt hij eerst vooraf zijn plan maakt. Als je zonder overleg te werk gaat is het risico op mislukken te groot. En dat kunnen we ons in deze situatie niet veroorloven.

Nah, ik vind het 'mislukken' als je mensen laat sterven doordat er in de eerste weken na de ramp nog meer mensen omkomen doordat een vergaderzieke cultuur te lang in het papierwerk zat om 'in kaart te brengen' waar er problemen waren en wat er nodig was, terwijl het óveral een drama is, en er óveral wel een helpende hand gestoken kan en moet worden. :)

quote:

Overigens: dat stinkwagentje op Mars had iets meer dan een week voorbereidingstijd nodig, en in de hongerwinter hadden we de beschikking over een goed functionerende infrastructuur.

Haha, ja... mijn punt met dat stinkwagentje op Mars was meer, dat ik het schaamrood op m'n kaken krijg als ik zie dat de NASA voor miljoenen per jaar aan techniek met onbekende bestemming en onduidelijk effect de ruimte in schiet, terwijl we hier op aarde met dat geld heel veel praktische dingen kunnen doen. Overigens bedoel ik niet direct dat ruimtevaart moet worden afgeschaft ofzo... het gaat me meer in algemene zin om het feit dat wij zo enorm veel geld aan dingen besteden waarvan het nut twijfelachtig is, terwijl we daar en nu ontstellend veel goed daarmee kunnen doen. :)

[q]Overigens geeft jouw 'dadendrang' wel blijk van een goed gemoed en daar ben ik wel blij om.[/quote]
Jouw rustige bezinning heeft evenzo z'n goede kanten. ;)

atjehhulp

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: januari 04, 2005, 11:17:38 pm »
Vrijwilligers gezocht voor hulp in Atjeh (Sumatra).
Meer informatie op http://atjehhulp.piranho.com

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: januari 04, 2005, 11:35:41 pm »

quote:

Superdeboer schreef op 04 januari 2005 om 20:40:
[...]

Jouw rustige bezinning heeft evenzo z'n goede kanten. ;)

Dank je. Ik denk dat we het meer met elkaar eens zijn dan op het eerste gezicht lijkt.
Een ding: logistiek is een vak. En bij deze ramp is de logistieke uitdaging ongekend groot. Met grote risico's op stagnerende hulp. Je kunt niet mensen laten sterven omdat je nog zonodig moet vergaderen. Maar je mag een ramp ook niet groter laten worden door slordige en onzorgvuldige hulp. Met als gevolg dat er een veeelvoud getroffen wordt door uitbrekende ziektes, of door gebrek aan voedsen waar een overvloed aan dekens is, en elders sterven mensen door koude en onderkoeling (regen) terwijl er plenty voedsel is.
Er heerste een groot gebrek aan communicatie in het begin. Toen iedereen het had over duizenden doden in Sri-Lanka en Thailand wist de wereld nog niet van misschien wel honderdduizend doden in Atjeh. Goede en zorgvuldige planning houdt de gevolgen daar misschien wel beperkt.
Maar ook wij hebben onze plicht: bidt en geef.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: januari 05, 2005, 09:08:08 am »

quote:

De Bruin reisde de afgelopen week over het eiland en komt tot de slotsom dat God bij deze ramp de christenen heeft ontzien. Op wonderlijke wijze zijn mensen beschermd, onder de christelijke gemeenschap zijn volgens hem relatief weinig slachtoffers gevallen. ,,Wij hebben ervaren dat God handelt in deze ramp.''

Bron: http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20041230/dinp3650061.xml
Brrrr. Is dit goed nieuws? Het feit dat Christenen ontzien zijn? Is niet ieder mensenleven even belangrijk? Ik walg van dit soort nieuws. Waarom moet er bij zo'n ramp weer een scheiding gemaakt worden tussen Christenen en niet-Christenen? Wat is het nut daarvan?

Iris
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2005, 09:08:44 am door Iris »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: januari 05, 2005, 09:58:56 am »

quote:

Iris schreef op 05 januari 2005 om 09:08:
[...]

Brrrr. Is dit goed nieuws? Het feit dat Christenen ontzien zijn? Is niet ieder mensenleven even belangrijk? Ik walg van dit soort nieuws. Waarom moet er bij zo'n ramp weer een scheiding gemaakt worden tussen Christenen en niet-Christenen? Wat is het nut daarvan?

Iris
Precies Iris.  d:)b

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: januari 05, 2005, 10:12:12 am »
Is het erger als er mensen die geen familie, vrienden of bekenden van je zijn bij een ramp overleven? Nee, toch ben je God dan dankbaar. Hetzelfde geldt ook hier....
Dat is ook waarom we in europa doodgegooid worden met info over west europeanen die daar zitten. Niet omdat het erger is als die overlijden, maar om dat nou eenmaal dichter bij ons staat.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2005, 10:12:41 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: januari 05, 2005, 11:24:28 am »
het is wat offtopic, maar de discussie die hier eerder woedde, werd in Trouw genoemd:
http://www.trouw.nl/relig...ikelen/1104821962041.html

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: januari 05, 2005, 11:27:33 am »
Modbreak:
Knipje ivm copyright. Originele bericht: http://www.trouw.nl/archi...n_het_begin_van_het_einde

Denken we overigens nog aan de 3 minuten stilte om 12 uur...?
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2007, 09:07:44 pm door Pooh »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: januari 06, 2005, 11:56:10 am »
He he, eindelijk een goed onderbouwd verhaal waarin serieus en enigszins bevredigend ingegaan wordt op de vragen waar ik mee rondliep:

Tsunami Gods straf?.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: januari 06, 2005, 12:11:52 pm »

quote:

Uit Mezza's artikel
Het is juist het ontkennen dat je zelf geen haar beter bent dan mensen die iets vervelends overkomt, wat Jezus boos maakte. Een tekst die dan ook vaak onterecht bij een ramp gebruikt wordt, is Lukas 13:4+5: ,,Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen? Zeker niet, zeg ik jullie.'' Jezus zegt hier juist dat ze NIET vanwege hun ‘meer schuldig zijn dan anderen’ omkwamen.

Heel goed inderdaad  d:)b  

Hier blijkt ook uit wat een onzin het is om te praten over aantallen christenen versus niet-christenen die omkwamen bij de ramp. Als er al minder christenen omkwamen dan ligt de oorzaak volgens mij eerder erin dat er meer christenen onder (rijke) westerlingen zijn die hun zaakjes beter voor elkaar hebben, en wiens huizen dus op de betere plekken stonden en beter bestand waren tegen de ellende.

<niet persoonlijk bedoelde rant>
Eerder dus iets om ons voor te schamen (voor de omstandigheden van de arme bevolking) dan om op te bogen "kijk eens, wij van de ware godsdienst zijn beschermd!" Weet je dat er zwaardere zeebevingen voor de kust van San Fransisco zijn geweest waarbij veel minder schade en doden waren, puur omdat het rijke SF er beter tegen bestand was? Wij moeten dus eens de hand in eigen boezem steken en minder jammeren over de wrede natuur, en al helemaal niet met ons vingertje wijzen naar "Gods oordeel". Dat oordeel gaat ONS als nutteloze omstanders die via giro 555 de put willen dempen nadat het kalf verdronken is namelijk een heel stuk harder treffen.</rant>

edit:niet dat ik 555 een slecht idee vind hoor!! Het is ongeveer het enige wat je nu nog kan doen dus moeten we dat ook vooral wel doen.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 12:13:33 pm door Bumblebee »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: januari 06, 2005, 02:38:46 pm »
Dit is ook cool!  d:)b

quote:

Een grote groep Nederlandse christelijke artiesten heeft de handen ineengeslagen om een single uit te brengen waarvan de opbrengst in zijn geheel ten goede komt aan de hulp van het door de zeebeving getroffen gebied in Azië.

De single, Wake Up World is een initiatief van het duo Stonewashed en ’Intro Music’, het managementbureau van onder andere singer/songwriter Ralph van Manen. Zij benaderden diverse artiesten voor belangeloze medewerking aan Wake Up World. Het nummer is geschreven door Ralph van Manen en Bruce Smith en roept op om niet alleen stil te staan bij de ramp in Azië, maar ook daadwerkelijk betrokken te zijn. Daarom zullen alle opbrengsten van de verkopen gestort worden op giro 300 300 van EO-Metterdaad. Dit is één van de organisaties die hulp bieden door alle giften ook daadwerkelijk rechtstreeks te besteden aan hulp in het getroffen gebied.

De verkoop en distributie van de single is in handen van GMI Music in Duiven. Op www.gmi.nl is een fragment van het nummer te beluisteren en zijn meer details te lezen op de speciale pagina die voor de single is gemaakt.

Meewerkende artiesten aan de single zijn: Ralph van Manen, Stonewashed, Kees Kraaijenoord, Reni & Elisa Krijgsman, Gerald Troost, Rivelino, Linda Wagenmakers, Suzanne van der Velde, Barbara Lok, Gert Visscher, Orville, Double G, Gospel Boulevard, Inside Out, NoButs, !Kboemm, The Rock, e.a.

Op de landelijke en lokale radio en TV wordt Wake Up World deze dagen onder andere op de volgende manieren belicht:
- Donderdag 6 januari is elk uur een item over de single te horen bij de NCRV op radio 1.
- Ook in de landelijke TV-actie op 6 januari wordt er aandacht aan besteed; Ralph van Manen en Stonewashed zullen bij Paul de Leeuw tekst en uitleg geven over de single.
- Op RTV Utrecht wordt een reportage getoond van de opnames van Wake Up World.
- De single wordt verspreid onder lokale en regionale radiostations.
- Zondag 9 januari wordt op Nederland 2 om 10:40 uur een item uitgezonden over de single-opname in Veenendaal.
- Donderdag 13 januari komt Wake Up World aan bod in het TV-programma Blinq.
- Op 15 januari komt er een benefietconcert in Schiphol-Rijk.

Vanaf dinsdag 11 januari ligt de single in alle christelijke en reguliere cd-winkels.
Bron: CCMplanet, GMI Music Partners
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 02:48:48 pm door Mezzamorpheus »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: januari 06, 2005, 03:49:55 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 januari 2005 om 11:56:
He he, eindelijk een goed onderbouwd verhaal waarin serieus en enigszins bevredigend ingegaan wordt op de vragen waar ik mee rondliep:

Tsunami Gods straf?.
Mezzamorpheus, met de opvatting van de auteur van dit artikel kan ik het eens zijn; met de onderbouwing niet. In het stukje dat je onder de noemer ‘goed onderbouwd’ laat verdergaan, wordt de Bijbel aangehaald om de opvatting van de auteurs kracht bij te zetten; dat is niet helemaal eerlijk. Hun onderbouwing ontstijgt volgens mij de subjectiviteit niet, die reeds binnen hun stellingname lag besloten. Natuurlijk kunnen we dezelfde mening zijn toegedaan als zij; maar betreft het uiteindelijk niet eenvoudig een opinie, vergezeld met bijeengesprokkelde passages om deze opinie de schijnautoriteit mee te geven welke jij ‘goede onderbouwing’ noemt?
EDIT:(@Mezzamorpheus, ik ben benieuwd waarom je met dit artikel op de proppen komt, aangezien het de suggestie van door jou gedane uitspraken als: “er schijnen ook relatief opvallend weinig christenen getroffen te zijn door de ramp...” tracht te weerleggen).
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 05:25:39 pm door Suighnap »

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: januari 06, 2005, 05:46:52 pm »
Vandaag een bijzonder goed hoofdredaktioneel commentaar in het ND.
Iets waar ik dus helemaal achter sta.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: januari 06, 2005, 09:38:37 pm »

quote:

Marloes schreef op 04 januari 2005 om 17:32:
Wat iedereen ook kan doen: zoeken met Ilse ipv/naast Google de komende dagen.

[...]

http://www.studentenonderzoek.com/

http://www.321ringtones.nl/

http://www.tvgids.nl/

http://www.filmtotaal.nl/module.php?section=555

http://www.cyber-space.nl/

http://www.societystore.nl/

deze sites storten per unieke bezoekler vandaag een aantal cent op 555, dus bezoek ze vandaag nog even

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: januari 06, 2005, 10:01:12 pm »
kheb ze allemaal ff bezocht... ;)
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: januari 06, 2005, 11:33:45 pm »

quote: http://www.cnn.com/2005/W...ia.survivor.ap/index.html

Tsunami survivor expecting child

Woman was rescued after five days at sea

KUALA LUMPUR, Malaysia (AP) -- An Indonesian tsunami survivor rescued after five days at sea learned Wednesday that she'll have her first baby in less than six months.

Malawati, 24, is recovering in a northern Malaysian hospital after being plucked from shark-infested waters last Friday by a Malaysian tuna boat west of Sumatra island.

She refused to tell anyone that she was more than three months pregnant because she feared she had lost the child, said Helena Tuanakotta, the Indonesian vice consul in Penang state.

Doctors were stunned when medical tests revealed she was carrying a baby and that it was alive and well in the womb, Tuanakotta said Thursday.

Malawati is expected to deliver the baby in five to six months.

"I am happy and thankful," Malawati told officials when she heard the news Wednesday.

Malawati was swept out to sea from her home in Aceh on December 26 when the tsunami hit.

She clung to a sago palm tree and kept alive by eating its fruit and bark.

Malawati suffered fish bites and sun burn, but she is expected to be released from the hospital next week.

Officials have not traced Malawati's husband, who was swept out with her and then vanished.

Malawati, a coconut farmer who has been married for four years, would probably remain in Malaysia until some of her relatives in Aceh are found, Tuanakotta said.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: januari 07, 2005, 12:03:12 am »
Eindstand: 112.144.000 euro. Wel een symbolisch bedrag :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: januari 07, 2005, 12:58:28 am »
check voor de grap is www.darfur.nl

8)7  :?  :?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: januari 07, 2005, 01:34:10 am »
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 01:34:28 am door Roodkapje »

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: januari 07, 2005, 08:25:21 am »

quote:

oh, zo. Ja, da`s eigenlijk ook best logisch... :/

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: januari 07, 2005, 01:33:31 pm »
Thailand en India willen geen financiele steun.

En verder zijn de moskeeen blijven staan, terwijl de huizen weggevaagd werden.
http://www.middle-east-online.com/pictures/big/_12318_mosque-3-1-2004.jpg
Sommige moslims denken dat de aardbevingen ed veroorzaakt worden door (een straf van God voor) de christenen; tenslotte gebeuren de meeste natuurrampen op christelijke feestdagen.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 01:34:09 pm door Marloes »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: januari 07, 2005, 02:21:45 pm »

quote:

Sommige moslims denken dat de aardbevingen ed veroorzaakt worden door (een straf van God voor) de christenen; tenslotte gebeuren de meeste natuurrampen op christelijke feestdagen
Denken sommige moslims dat? Daar word ik echt verdrietig van. Wat een onzin.  ;(

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: januari 07, 2005, 02:33:41 pm »
Ja, en sommige christenen denken dat het een straf is voor de goddeloosheid van de getroffenen. Lees dit maar eens.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: januari 07, 2005, 02:37:50 pm »

quote:

Marloes schreef op 07 januari 2005 om 14:33:
Ja, en sommige christenen denken dat het een straf is voor de goddeloosheid van de getroffenen. Lees dit maar eens.
Oeps, wat afschuwelijk!    :'(  Zijn dit Christenen of bezetenen? Eng hoor....
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 02:38:28 pm door Iris »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: januari 07, 2005, 02:38:17 pm »
Boeddha staat trouwens ook nog steeds overeind (bron).
http://www.ad.nl/images/Boeddha2.jpg

Iris, het is een zeer fanatieke club (die op internet berucht is), maar die vind je bij alle godsdiensten wel.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 02:39:34 pm door Marloes »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: januari 07, 2005, 02:41:01 pm »

quote:

Marloes schreef op 07 januari 2005 om 14:38:
Boeddha staat trouwens ook nog steeds overeind (bron).
[afbeelding]

Iris, het is een zeer fanatieke club (die op internet berucht is), maar die vind je bij alle godsdiensten wel.
Ja, dat is waar. Zulke fanatiekelingen zijn overal te vinden. Maar ik sta er telkens weer van te kijken.

Doarsie

• Wijze uit &#039;t oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: januari 07, 2005, 02:42:52 pm »

quote:

Marloes schreef op 07 januari 2005 om 14:33:

Terwijl God zelf best duidelijk is:

Gensisis 8

21 De geur van de offers behaagde de HEER, en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: januari 07, 2005, 02:50:02 pm »
hmm als ik dat lees, denk ik: grote kans dat die tsunami een straf van God was, maar niet: de slachtoffers zullen het er wel naar gemaakt hebben... eerder: ik heb minstens die straf ook verdiend...  :o
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 02:51:20 pm door E-line »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: januari 07, 2005, 02:50:28 pm »
Het is niet zo gek dat die godsdienstige gebouwen zijn blijven staan, aangezien men hier meer tijd en moeite in heeft gestoken om ze te funderen en betere bouwmatrialen gebruikte.
Diverse hotels zijn ook blijven staan, moeten we die maar zien als tempels van de manon?

Volgens mij is de bijbel ook vrij duidelijk:  Matt 24:3 tot 28, Marc 13:3-23 en/of Luc 21:7-24
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.