Auteur Topic: Zware aardbeving in Zuidoost-Azië  (gelezen 23891 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Zware aardbeving in Zuidoost-Azië
« Reactie #50 Gepost op: december 28, 2004, 10:27:08 am »

quote:

Om ze vervolgens naast je neer te leggen?  :? Nogmaals mijn vraag: waarom zou Jezus zo concreet oorlogen, aardbevingen en hongersnoden noemen, als we daar vervolgens toch niets mee kunnen?  :?
Verder eens met P&A, over de toename van de frequentie en intensiteit van dit soort gebeurtenissen. Sorry, maar het staat toch echt in de Bijbel.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: december 28, 2004, 10:49:49 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 december 2004 om 00:19:

En het kenmerk van weeën is dat de frequentie toeneemt.
Dus dan is waar je naar moet kijken/wat waar te nemen is, de toename van deze dingen.
En hoe zie ik dan of dat zo is?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: december 28, 2004, 10:55:23 am »
Mezza, je kan wel elke post opnieuw vragen waarom wij niet op je reacties in gaan, en ik weet niet waarom Roodkapje dat niet doet (of niet direkt) maar dit soort opmerkingen:

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 december 2004 om 11:00:
Je kan het als geschift of belachelijk afdoen en aan de manier waarop hij het zegt en brengt is misschien ook wel het een en ander af te dingen, maar feit is en blijft dat het wel in de Bijbel staat (of wou je dat ook als belachelijk afdoen?  :? )

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 december 2004 om 17:25:
Ik ben het ook helemaal niet van jullie gewend dat bepaalde dingen die anderen misschien aanstootgevend vinden ofzo maar weggelaten zouden moeten worden ondanks dat het een Bijbelse boodschap is.

vind ik flauw en op de man spelend en ze ontnemen mij in elk geval iedere lust om serieus te reageren. Alsof ik de Bijbel niet serieus neem omdat ik 1 of ander ingezonden zwamverhaal niet serieus neem. En alsof ik vind dat de boodschap van Jezus afgezwakt moet worden alleen omdat ik het met deze gast niet eens ben over wat die boodschap dan wel is.

Verder onderschrijf ik de posts van Doarsie en Dingo. Het is totaal niet bewezen dat de intensiteit van de "weeën" toeneemt, en zelfs al ZOU dat zo zijn dan is het niet onze taak als christenen om met zo'n liefdeloos vingertje te gaan rondzwaaien maar om het koninkrijk Gods te verkondigen. Want dat is WEL de boodschap en de opdracht van Jezus. En waarom die aardbevingen in de Bijbel staan? Wellicht om ons te motiveren dat Koninkrijk te verkondigen want inderdaad, de wederkomst KAN dichtbij zijn. In elk geval niet om deze aardbevingen te gebruiken om oordelend en prekend rond te gaan.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 11:08:13 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: december 28, 2004, 11:05:22 am »

quote:

Bumblebee schreef op 28 december 2004 om 10:55:
 een zwamverhaal van 1 of andere fanaticus niet serieus neem.
= niet op de man spelen?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: december 28, 2004, 11:06:34 am »
Ik had het hier niet over Mezza hoor, maar over die gozer van die ingezonden reactie die Roodkapje aanhaalde.

Maar dat is inderdaad ook op de man spelen. momentje.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 11:07:24 am door Bumblebee »

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: december 28, 2004, 11:11:15 am »
De discussie of de wederkomst van de Here Jezus Christus nu wel of niet aanstaande is, wat zou blijken uit toenemende rampen, lijkt me weinig vruchtbaar. Die wederkomst komt nu eenmaal met elke tik van de klok een tik dichterbij, onafwendbaar.
Mijns inziens is een leermoment van al dit soort rampen, klein of groot, dit: ben je er klaar voor om je Schepper te ontmoeten.
Een ieder van ons is er weer bij bepaald dat de Here je in één ogenblik weg kan halen uit dit leven. En dan moet je dus de goede keus gemaakt hebben. Want die keus kan alleen in dit leven hier gemaakt worden. Als de Here je wegneemt uit dit leven is het te laat voor hen die die keus niet hebben willen maken in hun leven.
Een tweede leermoment is dat de overlevenden door God opgeroepen worden om zich (voor zover nodig) alsnog te bekeren van hun boze werken, Openb. 9: 20 en 21. De rampen van nu en altijd kondigen de definitieve ondergang aan van hen die weigeren zich voor Hem te buigen.
Maar in al die plaatselijke/regionale rampen is nog genade te zien voor hen die overleven. Zij krijgen nog de tijd om zich te bekeren.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: december 28, 2004, 11:12:52 am »
Twee Nederlandse doden geborgen in Thailand

Uitgegeven: 28 december 2004 07:18
Laatst gewijzigd: 28 december 2004 09:19

PHUKET - Onder de doden in Thailand zijn minstens twee Nederlanders. Een medewerkster van de ambassade in Bangkok heeft de vondst van de lichamen van hen dinsdag bevestigd.

Het gaat om een meisje en een volwassen vrouw, aldus de ambassademedewerkster die is gedetacheerd op het eiland Phuket. De slachtoffers werden gevonden op Phuket; een van hen in een hotel, de ander op een onbekende plek.

nu.nl

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: december 28, 2004, 11:15:25 am »

quote:

Bumblebee schreef op 28 december 2004 om 10:55:
Het is totaal niet bewezen dat de intensiteit van de "weeën" toeneemt, en zelfs al ZOU dat zo zijn dan is het niet onze taak als christenen om met zo'n liefdeloos vingertje te gaan rondzwaaien maar om het koninkrijk Gods te verkondigen. Want dat is WEL de boodschap en de opdracht van Jezus. En waarom die aardbevingen in de Bijbel staan? Wellicht om ons te motiveren dat Koninkrijk te verkondigen want inderdaad, de wederkomst KAN dichtbij zijn. In elk geval niet om deze aardbevingen te gebruiken om oordelend en prekend rond te gaan.

Je kan wel elke keer termen als 'liefdeloos vingertje' en 'oordelend en prekend' gebruiken enz, maar dat ontneemt mij ook de lust om te reageren. Ik heb in m'n eerste post al gezegd dat er op de manier waarop die persoon op dat forum niet de schoonheidsprijs verdient, maar het gaat me nu vooral om het inhoudelijke punt. Jezus zegt zelf iets over oorlogen, hongersnoden en aardbeven en over weeën en barensnood voor zijn wederkomst. Dan is het toch niet zo raar om te proberen zulke rampen bijbels te duiden en te kijken waarom Hij dat zo expliciet noemde (ik BLIJF geloven dat Hij dat niet voor niets noemt)? Ik snap het liefdeloze daar niet zo van. :?
De Bijbel is niet alleen maar mooi en prettig enzo. Ik wil gewoon proberen eerlijk onder ogen zien wat over de eindtijd in de Bijbel staat en of dat eventueel iets met de huidige werkelijkheid te maken heeft, maar goed, ik geloof dat dat niet zo gewaardeerd wordt...  :?  :X
Wat jullie dan evt. wel als 'eindtijd-gebeurtenissen' zien, blijft me een raadsel, maar de Bijbel zegt toch echt dat 'die dag U NIET zal overvallen als een dief in de nacht' Wij moeten de tekenen van de tijd verstaan.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: december 28, 2004, 11:21:16 am »
de naschokken gaan nog steeds door, sinds de 9.0 zijn er al meer dan 30 naschokken geweest..:

http://earthquake.usgs.go...Maps/region/Asia_eqs.html

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: december 28, 2004, 11:28:51 am »
Mezza, ik denk dat het 'niet laten  overvallen als een dief in de nacht' niet betekent dat wij weten wanneer hij komt, of kunnen weten dat die tijd nu zeer nabij is. Net als een huiseigenaar dat ook niet weet van die dief. Toch hoef je niet overvallen te zijn, want je moet altijd voorbereid zijn. Wij moeten op elk moment Zijn terugkomst verwachten.
Wat jij zegt over dat er nu meer gebeurt dan vroeger klopt gewoon niet. Als je de geschiedenis nougezet bestudeert zie je dat wij meer kennis hebben van wat er overal gebeurt, maar dat het aantal oorlogen en natuurrampen vrijwel constant is. En dat men ook al sinds Jezus vertrok eindtijdtekenen denkt te zien....
We moeten leven als in de eindtijd, net zoals de appostelen dat moesten.

offtopic:
Aan iedereen:
Het moet mij van het hart dat ik het jammer vind dat men hier denkt elkaar zo hard te moeten aanvallen als men de zaken op een andere manier interpreteert. Is dat positief voor het forum? Is dat positief voor de persoon met wie je het niet eens bent?
Probeer gewoon vriendelijk je mening te geven, en als een ander die mening niet accepteert, let it be... met op de man spelen, zaken als onzin omschrijven vernachel je alleen de sfeer maar hier. Gewoon een klein beetje respect voor elkaar is toch niet te veel gevraagd? Ook als jij die mening volslagen ridicuul vind.
Dus wat meer vriendelijkheid aub.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 11:30:28 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: december 28, 2004, 11:38:10 am »
In plaats van er weer een theorie verhaaltje van te maken (bijbelteksten erbij bla,bla,bla,) kunnen we beter geld storten op giro 555. Of is dat teveel gevraagd.......
Ik heb zojuist 20 euro gestort. Wie volgt?

PS: als we net zo graag betalen als dat de VVB betaald wordt ben ik benieuwd wat we op kunnen halen......
mvg, Kees

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: december 28, 2004, 11:43:30 am »
Je kan ook beiden doen, Waarom moet men hier vertellen dat men geld over maakt? Ik snap daar het nut nooit zo heel erg van. Ik neem aan dat iedereen die kan wel geld overmaakt, en als mensen dat niet doen zullen ze daar wel een reden voor hebben (die ons verder niet aangaat).
En de tegenstelling tussen de eindtijdtheorie en het betalen snap ik al helemaal niet. Zou je dat eens kunnen uitleggen?
Pinkeltjefan

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: december 28, 2004, 12:12:07 pm »
ik bedoel ermee te zeggen dat we er weer een droge discussie van maken zonder stil te staan bij het leed dat er wordt geleden. Het probleem is juist dat men inderdaad heel goed de theorie over de eindtijd weet te vertellen maar de praktische kant (het geven van steun) niet eens bij de mensen opkomt.
mvg, Kees

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: december 28, 2004, 12:27:57 pm »
Als ik dit zo allemaal lees dan vraag ik me af hoe de aardbeving die volgend jaar rond kerst plaatsvind, zo'n 20km naast Istanbul in de zwarte zee, in de discussie te passen? Hierbij komen om en nabij 70.000 mensen om het leven en worden 3 miljoen mensen dakloos.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

He saves lost souls

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: december 28, 2004, 12:30:53 pm »
Het hoofdartikel van dhr. Kamsteeg ND 12/27/2004 ( http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=53624)
geeft naar mijn mening wel wat lucht aan de discussie.

God stond vanaf de zondeval in het recht om er meteen een einde aan te maken. In zijn liefde voor de wereld gaf Hij zichzelf om ons te redden. Dat wil echter helemaal niet zeggen dat het hier op aarde meteen een pretje is geworden. Nee zoals ookal eerder is gezegd, tekenen van de eindtijd zijn ingang gezet vanaf de komst van Jezus en het verval van de schepping sinds de zondeval.

De vraag is (hoe) moeten wij als "wetende" christenen brengen aan een wereld die verloren gaat.

Mij lijkt het niet zinnig om te veel nadruk te leggen op noem het de tekenen van deze tijd maar veel meer op het laten inzien waarom Christus naar deze wereld gekomen is en wat de noodzaak van een niet christen is Jezus als God aan te nemen. Te laten zien dat er in deze wereld geen redding is te verwachten buiten J.C om.

Dat wil weer niet zeggen dat giro 555 / ZOA en al die andere organisaties geen support nodig hebben van ons die vrijwillig in vorm van geld en gebed
Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft (joh 4

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: december 28, 2004, 12:31:53 pm »

quote:

Keesss schreef op 28 december 2004 om 12:12:
maar de praktische kant (het geven van steun) niet eens bij de mensen opkomt.

Hoe kom je daarbij? Ik vind het nogal een rare beschuldiging... serieus. Alsof mensen die hier over discussieren niet begaan zijn met anderen en niet ook een bijdrage leveren aan dat fonds.
Wat weet jij van hoe anderen zijn? Ik denk dat het verstandiger is om in plaats van anderen te beschuldigen van dit of dat dat fonds gewoon positief te noemen en niet als onderdeel van een (semi)beschuldiging. Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt.

Het is volgens mij juist heel bijbels om niet te zeggen dat en hoeveel je geeft, zodat je je er ook niet op kan beroemen. Lijkt mij een mooie bijbelse les. Geef gewoon je bijdrage aan dat fonds, wijs mensen op dat fonds en raad ze aan om er aan bij te dragen. Maar ga het verder niet gebruiken in argumenten of zo.

* Alfredt sluit zich verder aan bij He saves lost souls
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 12:32:52 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: december 28, 2004, 12:37:40 pm »
Hoe kom ik daarbij? Gewoon uit de praktijk van alle dag, het kerkelijk leven, de slechte bereidheid om niet te geven. Ken je dat niet? O ja verder niet altijd met bijbelteksten strooien om iemand de les te lezen a.u.b. De bijbel wordt al zo vaak verkeerd gebruikt...
Het gaat er ook niet om dat je zegt hoeveel je geeft maar dat je wat geeft. We zijn weer prima in staat om er deftig over te praten en hoe erg het wel niet is. Maar verder komen we vaak niet. Maar volgens jouw kan je dat niet zeggen, hoe kan je dat nou weten he. Nou gewoon door te kijken wat er om je heen gebeurt.
mvg, Kees

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: december 28, 2004, 12:39:08 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 december 2004 om 11:15:
Je kan wel elke keer termen als 'liefdeloos vingertje' en 'oordelend en prekend' gebruiken enz, maar dat ontneemt mij ook de lust om te reageren.

Pardon? Elke keer? Ik heb dat precies één keer gezegd nu.

quote:

Ik heb in m'n eerste post al gezegd dat er op de manier waarop die persoon op dat forum niet de schoonheidsprijs verdient, maar het gaat me nu vooral om het inhoudelijke punt.

Precies, mij ook.
Of eigenlijk gaat het mij om beide. De manier waarop en het gekozen moment vind ik liefdeloos, en het inhoudelijke punt vind ik nonsens of op zijn minst overbodig omdat punt hier, naar aanleiding van deze ramp, te maken.

quote:

Jezus zegt zelf iets over oorlogen, hongersnoden en aardbeven en over weeën en barensnood voor zijn wederkomst. Dan is het toch niet zo raar om te proberen zulke rampen bijbels te duiden en te kijken waarom Hij dat zo expliciet noemde (ik BLIJF geloven dat Hij dat niet voor niets noemt)? Ik snap het liefdeloze daar niet zo van. :?

1. Wij hebben geen idee of deze aardbeving een teken is van de naderende wederkomst.
2. Wij weten wel, DAT Jezus terug gaat komen.
3. Wij hebben geen idee wanneer. Ik geloof er niets van dat wij dat makkelijk kunnen afleiden uit het acht uur journaal.
4. Wij hebben de opdracht het koninkrijk Gods te verkondigen, en niet om hel en verdoemenis te prediken aan mensen die net geschokt zijn door een grote ramp.

quote:

De Bijbel is niet alleen maar mooi en prettig enzo. Ik wil gewoon proberen eerlijk onder ogen zien wat over de eindtijd in de Bijbel staat en of dat eventueel iets met de huidige werkelijkheid te maken heeft, maar goed, ik geloof dat dat niet zo gewaardeerd wordt...

Loop niet zo het slachtoffer uit te hangen alsjeblieft.

Iemand die het niet met jou eens is wil dus blijkbaar NIET eerlijk onder ogen zien wat de Bijbel over de eindtijd te zeggen heeft? Wat de Bijbel daar voornamelijk over te zeggen heeft is volgens mij dat wij niet weten wanneer Jezus terugkomt, en dus voorbereid moeten zijn. En nee, wat de Bijbel te melden heeft is inderdaad niet alleen mooi en prettig, de boodschap "je bent slecht en zondig en je hebt Jezus nodig om je relatie met God te herstellen die by the way bestaat" is zeker niet mooi en prettig.

quote:

Wat jullie dan evt. wel als 'eindtijd-gebeurtenissen' zien, blijft me een raadsel, maar de Bijbel zegt toch echt dat 'die dag U NIET zal overvallen als een dief in de nacht' Wij moeten de tekenen van de tijd verstaan.

Wat duidelijk iets anders is dan die tekenen van de tijd, waarvan we helemaal niet zeker kunnen zijn dat dit er één is, aan ongelovigen vertellen. Het effect van een dergelijke actie blijkt overduidelijk uit de reacties op het ingezonden stukje. Denk je dat degene die reageerde op het ingezonden eindtijd-stukje nu nog openstaat voor de boodschap die Jezus wél wilde dat we zouden brengen? Ik vermoed dat hij/zij nu een tijdje niets meer met "die christenen" te maken wil hebben...

Overigens heb ik NOOIT beweerd dat een aardbeving geen eindtijd-gebeurtenis is, dat zou inderdaad onbijbels zijn, maar ik wil ook niet zeggen dat DIT per se een eindtijd-gebeurtenis is. En ALS het er één is, wil dat nog niet zeggen dat wij daarover moeten gaan onheilsprediken want dat heeft geen enkele invloed, nee we moeten het Koninkrijk Gods verkondigen dus de boodschap "je hebt Jezus nodig om bij God te komen". Onderling mogen we best over de eindtijd-tekenen babbelen hoor, maar als evangelisatie methode lijkt het mij toch voornamelijk averechts werken.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: december 28, 2004, 12:39:56 pm »
Oftewel, * Bumblebee sluit zich ook aan bij He Saves Lost Souls.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: december 28, 2004, 12:42:48 pm »
@keesss
Nee die ken ik inderdaad niet nee. Ik maak in mijn omgeving heel andere dingen mee. Maar als jij graag  de bijbel aan de kant wil leggen en daar niet over wilt praten dan moet je dat maar doen.
Maar ik vind het echt raar dat hoewel jij mij, of anderen op dit forum totaal niet kent wel even denkt te kunnen weten dat wij niet geven.

Als dat voor jou christelijk zijn inhoud, dan ben ik blij dat ik een andere invulling van mijn christen zijn ken uit de bijbel.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 12:49:03 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Keesss

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: december 28, 2004, 12:46:33 pm »
oei alfred, je wordt bijna boos...niet doen hoor. Ik geef hier mijn mening die door jouw wordt weersproken. Alleen hoef je daar niet met bijbelteksten iemand mee om zijn oren te slaan. Dat gebeurd al zoveel.....
Hoe is de betalingsmoraal in jullie kerkelijke gemeenschap mbt de VVB bijvoorbeeld? Nee...wil hier niet een discussie over opstarten, vroeg me alleen af of de het verhaal van de tienden (ja,ja ik haal ook de bijbel erbij..) daar opgaat.
mvg, Kees

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: december 28, 2004, 12:51:05 pm »
Die discussies zijn al wel vaker hier gehouden op het forum, zoek maar op tienden. (Kleine inhoudelijke opmerking... ik ben een voorstander van de tienden, maar niet perse via de VVB, dat kan ook middels andere wegen, zoals nu bijvoorbeeld giro 555.)
Pinkeltjefan

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: december 28, 2004, 12:51:55 pm »
Aangezien dit subtopic betreffende een specifieke aardbeving blijkbaar voornamelijk dient als excuus met elkaar te disputeren via standpunten aangaande de eindtijdtheorie, lijkt me een andere naam voor dit subtopic een redelijke optie.
 ;)

Ontopic:
 Het totaal aantal doden als gevolg van de beving en de vloedgolven kan volgens de laatste schattingen oplopen tot 60.000 tot 75.000. De Indonesische regering denkt dat op Sumatra 25.000 mensen zijn omgekomen. Op de Andaman- en Nicobareilanden voor de Indiase kust zijn 30.000 vermisten. Vanmorgen werden op één eilandje 1000 doden gemeld. Thailand houdt rekening met 2000 doden.
Sri Lanka, dat het zwaarst is getroffen, vreest 25.000 doden. Duizenden mensen worden nog vermist. Een trein die langs de kust reed, blijkt te zijn overspoeld. De 1500 passagiers zouden allen dood zijn. Reddingswerkers hebben honderden lijken gevonden.
Ook in Afrika zijn doden gevallen, in Somalië 38  doden, in Tanzania 10 en in Kenia 1.

Toeristen
Tenminste 700 toeristen zijn in de kolkende watermassa omgekomen, zegt Thailand. Ook op Sri Lanka wordt gevreesd voor de levens van vele toeristen. Het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat circa 1600 landgenoten nog vermist worden. De kans dat de Belgische dodental ten gevolge van de zeebeving flink oploopt, wordt volgens het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken steeds groter. "Voor het dertigtal vermiste Belgen is de toestand zorgwekkend", aldus het ministerie. Groot-Brittannië is getroffen met 15 doden. Italië rouwt om 13 landgenoten. Frankrijk telt 22 doden. In totaal zijn in Azië ruim 100 lichamen van buitenlanders geïdentificeerd.

Atjeh
De Indonesische premier Yudhoyono heeft een bezoek gebracht aan Atjeh, de zwaarst getroffen provincie van Indonesië. De eerste vliegtuigen met voedsel, tenten en medicijnen zijn onderweg naar de noordelijke provincie.

De Verenigde Naties hebben toestemming gekregen om Atjeh binnen te trekken om hulp te verlenen. De volkerenorganisatie zegt noodhulp te zullen sturen voor ongeveer 500.000 mensen in het gebied.

"Goed nieuws"
Steeds meer landen maken geld vrij voor noodhulp. Zo geeft Japan voor ruim 22 miljoen euro aan dekens, tenten en generatoren aan Indonesië, de Malediven en Sri Lanka. De Europese Unie stelt nu drie miljoen beschikbaar, maar dat bedrag kan oplopen tot 30 miljoen. Amerika heeft 11 miljoen toegezegd. Verder hebben tal van landen rampenteams gestuurd.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 01:06:11 pm door Suighnap »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: december 28, 2004, 12:52:21 pm »

quote:

Keesss schreef op 28 december 2004 om 11:38:
In plaats van er weer een theorie verhaaltje van te maken (bijbelteksten erbij bla,bla,bla,) kunnen we beter geld storten op giro 555. Of is dat teveel gevraagd.......
Ik heb zojuist 20 euro gestort. Wie volgt?

PS: als we net zo graag betalen als dat de VVB betaald wordt ben ik benieuwd wat we op kunnen halen......

Wie zegt dat mensen dat niet doen... enneh... de ene hand mag niet weten wat de andere geeft. Dus of ik geld heb overgemaakt en hoeveel dat was, dat is wel bekend bij mij en bij God. Ik vind het verder niet nodig om daarmee te lopen pronken.

Ik moest trouwens wel even schamper lachen toen ik las dat de Europese Unie wel 3 miljoen en de VS wel 11 miljoen euro overgemaakt heeft voor directe noodhulp. Druppel op de gloeiende plaat...
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 12:54:29 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: december 28, 2004, 12:54:41 pm »

quote:

Suighnap schreef op 28 december 2004 om 12:51:
Goed nieuws
Steeds meer landen maken geld vrij voor noodhulp. Zo geeft Japan voor ruim 22 miljoen euro aan dekens, tenten en generatoren aan Indonesië, de Malediven en Sri Lanka. De Europese Unie stelt nu drie miljoen beschikbaar, maar dat bedrag kan oplopen tot 30 miljoen. Amerika heeft 11 miljoen toegezegd. Verder hebben tal van landen rampenteams gestuurd.

Pfff ik mag hopen dat deze bedragen nog wel heel wat opgeschroeft gaan worden.

offtopic:(Wat heeft de oorlog in Irak/Afganistan ook alweer gekost? O-) )
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: december 28, 2004, 01:11:28 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 28 december 2004 om 12:39:
Wat duidelijk iets anders is dan die tekenen van de tijd, waarvan we helemaal niet zeker kunnen zijn dat dit er één is, aan ongelovigen vertellen. Het effect van een dergelijke actie blijkt overduidelijk uit de reacties op het ingezonden stukje. Denk je dat degene die reageerde op het ingezonden eindtijd-stukje nu nog openstaat voor de boodschap die Jezus wél wilde dat we zouden brengen? Ik vermoed dat hij/zij nu een tijdje niets meer met "die christenen" te maken wil hebben...

Overigens heb ik NOOIT beweerd dat een aardbeving geen eindtijd-gebeurtenis is, dat zou inderdaad onbijbels zijn, maar ik wil ook niet zeggen dat DIT per se een eindtijd-gebeurtenis is. En ALS het er één is, wil dat nog niet zeggen dat wij daarover moeten gaan onheilsprediken want dat heeft geen enkele invloed, nee we moeten het Koninkrijk Gods verkondigen dus de boodschap "je hebt Jezus nodig om bij God te komen". Onderling mogen we best over de eindtijd-tekenen babbelen hoor, maar als evangelisatie methode lijkt het mij toch voornamelijk averechts werken.

Leg even een link met Noach. Die moest ook een boodschap van redding verkondigen omdat het oordeel eraan kwam.
Hier zie ik toch wel overeenkomsten. (Zeg niet dat het precies hetzelfde is als je alles gaat analyseren)
Hij moest het oordeel aankondigen en zeggen dat de enige redding de Ark was:
- NB- het evangelie lijkt me sowieso altijd een boodschap van oordeel: Pak aan wat God je wil geven anders ben je in principe al in het oordeel.

1 Petr. 3: 20
toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden.

2 Petr.2 : 5
 5 en de wereld van de voortijd niet gespaard heeft, maarNoach, de prediker der gerechtigheid, met zeven anderen bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld der goddelozen bracht;

Noach heeft 120 jaar aan de Ark gebouwd en dus ook 120 jaar heeft de wereld nog van God de tijd gekregen om zich te bekeren. Hij was lankmoedig zoals er staat en Noach had een boodschap dat het oordeel zou komen.
Hij was een onheilsprediker.

Niet dat het nu op deze manier moet, maar ik geef alleen aan dat het niet vreemd is om deze aspecten er wel bij te betrekken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: december 28, 2004, 01:34:21 pm »
Volgens mij is een inhoudelijke Eindtijddiscussie hier zwaar off-topic. Mij ging het met dat plaatsen van dat stukje om de intonatie en timing van een dergelijke 'profetie'. En ik zie dat nu de messen geslepen worden naar aanleiding van dit stukje. Dat was niet mijn bedoeling.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: december 28, 2004, 01:41:36 pm »
Wat ik niet kan begrijpen is dat mensen zich intens bezig houden met het zoeken van een verband tussen een geografisch, en in dit geval een oceanografisch, effect en de theologische uitleg hiervan. Terwijl veel dingen zoals oorlogen, kerkscheuringen, verkeersongevallen, zelfmoord, ziekte allen onder de zelfde noemer vallen.  Misschien is de freqeuntie en de afstand van de materie misschien een oorzaak van dit effect. Misschien de onaantastbaarheid van het menselijk handelen op deze natuurverschijnselen.
Op zich zijn de plekken en de effecten goed te voorspellen, de intensiteit van de ramp had voorkomen kunnen worden. Maar in dit geval wil men de put dempen nu er weer een kalf verdronken is, we geven als land schijnheilig een negatief reisadvies naar deze landen terwijl de kans op een zelfde effect minimaal is. De risico's op ziekten zijn nagenoeg hetzelfde, alleen zal het effect wat forser zijn de komende tijd.
In dit geval pleit ik dan ook voor een negatief reisadvies naar Japan, Californie, Turkeije en Italie, gebieden die in de nabije toekomst zeker negatieve omstandigheden kunnen verwachten op geografische gronden. Misschien kunnen we nu alvast filisoferen over de theologische betekenissen van deze geografische aspecten die zich in de tegenwoordigheid verblijfen van ons aardse bestaan. In dit geval pleit ik ook voor een apart topic waar deze wetenschap zich mag verbreiden.
Liefde is vreemd

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: december 28, 2004, 01:41:44 pm »
Wat ik me afvraag is: Waarom is zeggen dat de wederkomst eraan komt onheilsprediken?  :?
*Verder is Mezza aan het nadenken over de vorige posts... :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: december 28, 2004, 01:46:20 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 december 2004 om 13:34:
Volgens mij is een inhoudelijke Eindtijddiscussie hier zwaar off-topic. Mij ging het met dat plaatsen van dat stukje om de intonatie en timing van een dergelijke 'profetie'. En ik zie dat nu de messen geslepen worden naar aanleiding van dit stukje. Dat was niet mijn bedoeling.

Sorry, ik had mijn messen ook niet willen slijpen...  ;( Maar wat ik wel wou was wat vraagtekens zetten bij het onmiddelijke -en in mijn ogen vrij makkelijke- afkraken van dat stukje.
Een brenger van 'slecht' ('t is trouwens maar wat je slecht vindt hoor, ik verlang wel naar de Wederkomst en de Nieuwe hemel en nieuwe aarde eerlijk gezegd) nieuws is nou eenmaal minder geliefd dan een brenger van goed nieuws, terwijl hij ergens toch best een punt zou kunnen hebben.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: december 28, 2004, 02:13:35 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 december 2004 om 13:41:
Wat ik me afvraag is: Waarom is zeggen dat de wederkomst eraan komt onheilsprediken?  :?
*Verder is Mezza aan het nadenken over de vorige posts... :)

Dat wordt te veel off-topic om uit te leggen..... :)

offtopic:
Je zou Matt. 24 kunnen lezen of Openbaring om te weten wat er allemaal gaat gebeuren voordat Jezus zichtbaar voor iedereen terugkomt.
(Persoonlijk geloof ik in een opname van de Gemeente voordat de oordelen over de wereld echt losbarsten, ieder die ongelovig is zal die oordelen wel mee maken m.i. en dat is een onheil waar je voor wordt bewaard als je gelovig bent)
En wat we nu meemaken zijn dan een soort 'voorweeen'
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: december 28, 2004, 02:22:59 pm »
Ik snap niet dat er onderscheid gemaakt wordt tussen
- aardbevingen die wel een teken zijn van de eindtijd
- aardbevingen die geen teken zijn van de eindtijd

Elke aardbeving, elke oorlog, elke hongersnood, elke natuurramp heeft sinds de woorden van Jezus over de laatste dingen een nieuwe betekennis gekregen: het zijn de weeën van de laatste dagen; Jezus komt snel.

De regenboog was er vast al voordat God bij Noach aan deze regenboog een speciale betekenis gaf: een teken van Gods trouw.
Sinds die woorden heeft de regenboog een betekenis gekregen: teken van Gods trouw, herinnering dat er niet weer een zondvloed zal komen.

Zo ook met oorlogen, natuurrampen etc. Ze waren er al (overigens, als gevolg van de zonde, onderdeel van de vloek die op de schepping ligt, uitingen van Gods toorn en menselijke zonde die leidt tot doodlopende situaties).
Maar ze krijgen nu een nieuwe betekenis. Ze komen nadrukkelijk te staan in een kader van toorn van God die over de aarde uitgegoten wordt (lees Openbaringen 8 en 9 en 16), net zoals milieuverontreiniging trouwens - de dieren in de zee sterven etc (Op 8,8-9). Net zoals de aanslag van een stel gekke islamisten op de torens van het world trade center.

Overigens: wat de intonatie en timing van het stukje dat de discussie opstartte betreft: het is wel een terechte vraag of je zoiets moet zeggen direct na een ramp, of dat je eerst hulp moet bieden.
In elk geval de slachtoffers van de ramp hebben eerst hulp nodig.
Maar gezapige decadente mensen in het rijke westen?
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: december 28, 2004, 03:00:40 pm »
Even wat anders.
Hebben jullie al geld over gemaakt ?  :D

http://www.giro555.nl/documents/banner_azie_468x60.gif

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: december 28, 2004, 03:39:24 pm »

quote:

Macguinness schreef op 28 december 2004 om 15:00:
Even wat anders.
Hebben jullie al geld over gemaakt ?  :D
afbeelding
d:)b

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: december 28, 2004, 03:42:00 pm »

quote:

handenvol? goedzo ;)
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: december 28, 2004, 04:19:32 pm »
Nee naar 555 maak ik geen geld over, men kan veel beter geld over maken op rekening 550 van het ZOA.
http://www.zoaweb.org/Media/view/30761/advertentieversie%20DDinjpg.jpg
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 04:29:12 pm door Picardijn »
Liefde is vreemd

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: december 28, 2004, 04:22:07 pm »
waarom? Maakt dat echt veel uit?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: december 28, 2004, 04:25:29 pm »

quote:

Liedje schreef op 28 december 2004 om 16:22:
waarom? Maakt dat echt veel uit?
Ja, aangezien deze mensen bekend zijn met de materie komt het geld beter terecht. Daarnaast hebben ze goede contacten en hoeven ze niet door middel van diverse strijkstokken de hulp uit te breiden.
Liefde is vreemd

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: december 28, 2004, 04:26:44 pm »
oke, ik begrijp het.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: december 28, 2004, 04:29:26 pm »

quote:

Picardijn schreef op 28 december 2004 om 16:25:
[...]

Ja, aangezien deze mensen bekend zijn met de materie komt het geld beter terecht. Daarnaast hebben ze goede contacten en hoeven ze niet door middel van diverse strijkstokken de hulp uit te breiden.

Ik neem aan dat dat voor

quote:

Samenwerkende
Hulporganisaties
Artsen zonder
grenzen
Kerkinactie
Mensen in Nood
/Cordaid
Nederlandse Rode
Kruis
Novib
Stichting Vluchteling
Tear Fund
Terre des Hommes
Unicef Nederland
niet echt veel anders zal zijn eerlijk gezegd. Maar ja, als het geld maar daarheen gaat ;)
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: december 28, 2004, 05:35:10 pm »
Alfredt, zijn die mensen daar actief of moet men een nieuw netwerk op gaan bouwen. Volgens mij zitten daar straks meer hulpverleners als slachtoffers?
Liefde is vreemd

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: december 28, 2004, 07:37:15 pm »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje een 'einde der tijden' gevoel heb bij de recente gebeurtenissen. Of dat terecht is weet ik niet.
De Bijbel spreekt er wel over....

Iris

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: december 28, 2004, 08:37:01 pm »
RIP.

Wat erg...
Live vanuit de luie stoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: december 28, 2004, 08:39:22 pm »
Tsja, de eerste christenen dachten dat ze het Koninkrijk Gods nog wel zouden meemaken op aarde, maar helaas...

Ik heb het draadje met enige interesse gelezen, en moet zeggen dat BBB wijze dingen zegt.  B)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

domino

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: december 28, 2004, 09:41:41 pm »
Heb je het nieuws van 8 uur gezien.
Bijzonder verheugend...

- Dat het een natuurramp is en geen terroristische aanslag.
- Tussen alle zeebeving berichtgeving was de opmerking dat mensen van diverse religieuze overtuiging gebroederlijk samenwerkten bij diverse hulpinitiatieven.

Zouden alle religieuze onrusten en misvattingen opgelost zijn als er een ramp van globale afmetingen (zoals zuurstoftekkort) plaats zou vinden?

Zie en bewonder. Het kan dus wel. Zelfs de meest onbewusten onder ons denken in tijden van nood toch aan elkaar.

Peterpan80

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: december 28, 2004, 09:49:44 pm »
Nu komt het wel goed uit met zo weinig verkooppunten van vuurwerk, omdat mensen nu nog geld over hebben..... (vorig jaar voor zo'n 50 miljoen de lucht in ofzo??).
Nou, laten we hopen -bidden- dat de hulp effectief mag zijn.

Overigens heb ik ook wel dat gevoel van: zo ver weg, dat raakt mij minder dan het feit dat de opa van een collega op sterven ligt. zeg maar.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2004, 09:54:11 pm door Peterpan80 »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: december 29, 2004, 02:10:57 pm »

quote:

SHO ONDER INDRUK VAN EERSTE TUSSENSTAND: € 2,7 MILJOEN OP GIRO 555
Den Haag, 29 december 2004 – In twee dagen tijd heeft de noodhulpactie voor Azië van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) via giro 555 € 2,7 miljoen opgebracht. De SHO zijn overdonderd en onder de indruk van deze respons van particulieren. Drie dagen nadat enorme vloedgolven duizenden slachtoffers eisten en enorme verwoestingen aanrichtten in kustgebieden in onder meer Sri Lanka, India, Indonesië en Thailand, is de volle omvang van de ramp nog steeds niet duidelijk. Het dodental is inmiddels opgelopen tot bijna 70.000 en wordt nog elke dag naar boven bijgesteld. Meer dan een miljoen mensen hebben noodhulp nodig. De hulp vanuit Nederland aan de getroffen gebieden begint inmiddels op gang te komen. Gisteren vertrokken de eerste vliegtuigen met hulpgoederen naar de getroffen gebieden. Met financiële bijdragen vanuit Nederland zijn vele lokale organisaties al dagen actief met noodhulp. Ze helpen onder meer bij het transport van gewonden en het bergen van lichamen. De meest dringende hulp bestaat uit schoon drinkwater, voedsel, medicijnen en onderdak.

http://www.giro555.nl/
Dat mag nog wel heel wat meer worden....
Pinkeltjefan

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: december 29, 2004, 05:54:39 pm »

quote:

Hans B schreef op 28 december 2004 om 14:22:...
In elk geval de slachtoffers van de ramp hebben eerst hulp nodig.
Maar gezapige decadente mensen in het rijke westen?
Hans B, ook wij in het rijke westen hebben hulp nodig; misschien nog wel meer. Een slachtoffer van een ramp zal al heel blij zijn met wat eten om de dag door te komen, zal dolgelukkig zijn met het bericht dat haar kinderen nog leven… Voor ons ligt de lat hoger. Het westen heeft honderdenmiljarden dollars nodig- en nog steeds zijn we niet verzadigd. Ondanks de enorme toename aan weelde en luxe zijn we dezelfde bedelaars gebleven. We hebben dringend behoefte aan meer. Beursgebouwen zijn voor velen de tempels van deze tijd- en de behoefte aan al deze uiterlijke rijkdom bevestigt een innerlijke armoede. Hebben wij geen Hulp nodig? ;)
« Laatst bewerkt op: december 29, 2004, 05:54:52 pm door Suighnap »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: december 29, 2004, 09:00:00 pm »
Wat is nood is de vraag.
Wat is helpen in de ogen van de mensen aldaar en de mensen hier.
Welke hulp kan men geven en zou men moeten geven?
De lokale economieen lijden al veel schade door de ramp, gaat men nu verder lijden creeren door de lokale stelsels en culturen om zeep te helpen?

Ik stel voor dat men hier de teveel aan visserschepen schenkt aan de getroffen landen, en de nederlandse vissers hiervoor compenseren via het noodhulpfonds.
Liefde is vreemd

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: december 29, 2004, 09:00:41 pm »

quote:

Alfredt schreef op 29 december 2004 om 14:10:
[...]

http://www.giro555.nl/
Dat mag nog wel heel wat meer worden....
Ik hoop van niet eerlijk gezegd.
Liefde is vreemd