Volgens mij citeer je op de klank af. Voor dit artikel in het Geref. Kerkboek staat : "Bediening van de doop aan de kinderen". Geen speciale verwijzing naar de doop van adoptiekinderen, meen ik.
De link die jij aangeeft leidt naar de verschillende zaken die gespeeld hebben. Zo gaat het ook over de geldigheid van de darbistendoop, doop van een buitenechtelijk kind van een geexcommuniceerde moeder.
De link verwijst naar allerlei synodes en kerkenraden, jurisprudentie van art. 56 om het zo maar ff te zeggen (wat even verderop in de lijst ook nog vermeldt staat).
Al deze zaken komen er sprake, maar art. 56 van de KO geeft de hoofdregel.
De kerk is een gemeenschap van mensen, en alles zal daar in goede orde geschieden. Deze regels zijn naar Gods Woord en als zijn al iets zouden opleggen, ze zijn niet in strijd met Gods Woord. En opdringen en opleggen.
En als wij zeggen: aan de gelovigen mogen geen dingen worden oplegd, dan zeggen wij daarmee ook: iedereen doet wat goed is in zijn eigen ogen, en als jij de Bijbel zo wilt uitleggen, wie ben ik om daar wat over te zeggen? Daarom zijn er juist opzichters aangesteld (kerkenraad) en zijn er regelingen vastgelegd, niet om formalistisch te zijn, maar om echt als herders en leiders van de gemeente op te treden. En dat betekent ook op te treden in zaken waar men ingaat tegen regelingen die eerder vastgelegd zijn.
En als ze tegen Gods Woord zijn, bewandel de kerkelijk weg: brief naar de kerkenraad, naar de classis, Particuliere Synode en als laatste GEnerale Synode. Dat geldt ook voor de belijdenisgeschriften. Ze spreken Gods Woord na! En als je daar niet mee eens bent, spreek daarover met je ouderling/ kerkenraad/ dominee, en bewandel evt. de kerkelijke weg.