offtopic:Dit bericht had ik al eerder getypt, maar de computer deed raar en ik kan het nu pas postenVoor de zondvloed aten alle dieren alleen plantaardig voedsel:
Gen. 1
30 Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, (geef Ik) al het groene kruid tot spijze; en het was alzo
Na de zondvloed is dit veranderd.
Gen. 9
2 En de vrees en de schrik voor u zij over al het gedierte der aarde en over al het gevogelte des hemels, al wat zich op de aardbodem roert en alle vissen der zee; in uw hand zijn zij gegeven. 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. 4 Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.
Wat betreft de levend begraven mammoet. Ik las hierover in het boekje: Kanttekeningen bij Genesis 1
quote:
De aardlagen kunnen niet geleidelijk ontstaan zijn volgens processen die wij ook kunnen waarnemen, maar zijn het gevolg van geweldige overstromingen van kollosale kracht en omvang, zoals denkbaar is in een vloed beschreven in Genesis.
De aardlagen geven vee bewijzen in korte tijd gevormd te zijn door de ontdekking van veelvuldige massagraven, waar honderdduizend dieren opeengehoopt liggen die kennelijk in zeer korte tijd levend begraven zijn. Massagraven van vissen en schelpdieren komen zelfs hoog in de Alpen voor.
Ook mammoeten in Siberie moetehn zeer snel door het ijs overvallen zijn, want sommigen hadden het voedsel nog in de bek en hun licha,men hebben geen verderf ondergaan.
Ook olievelden en steenkoollagen kunnen volgens vele geologen alleen ontstaan zijn door door een snelle, katastrofale begraving van grote massa's planten en bomen.
Zoheeft men ook vaak grote versteende boomstammen gevonden , die vertikaal (vaak op hun kop) dwars door een aantal aardlagen heensteken en wel zo, dat men niet om de conclusie uit kan, dat die aardlagen zeer snel na elkaar gevormd moeten zijn, zo snel dat toen zo'n boomstam erin kwam te liggen, zij nog geen van alle versteend waren.
De zondvloed heeft de 'toenmalige wereld verzwolgen'. Er is dus een wereld ontstaan na de zondvloed die geheel anders was dan die daarvoor.
Bij de zondvloed was het niet zo dat het alleen maar veertig dagen en nachten regende. Er gebeurde veel meer.
Een paar punten uit hetzelfde boekje:1- Veertig dagen slagregens. (Gen. 7: 12) Het waren regens van ongekende kracht en omvang onder heel andere meteorologische en klimatologiosche omstandigheden dan nu (zie de verspreiding van de fosiele planten- en dierenwereld). De regens kwamen uit de "de sluizen van de hemel". Gen 7: 11)
2- Vulkanische uitbastingen, waterbevingen en vloedgolven, want de fonteinen van de grote afgrond (waterdiepte) werden opengebroken. (Gen. 7: 11; 8: 2)
Toen het water weer daalde waren er krachtige luchtstromingen (gen. 8:1) en enorme getijdewerkingen die grote invloed op de aardkorst hebben.
Gen 8: 3 zegt dat de waterengaan de en terugkerende van boven de aarde, terugkeerden.
Idd zijn er o.a door vulkanisme en geweldige aardverschuivigen, gebergten en canyons ontstaan.
Zo zei God tegen Noach:
Gen 6: 13
13 .. Het einde van al wat leeft is door Mij besloten, want door hun schuld is de aarde vol geweldenarij, en zie, Ik ga hen
met de aarde verdelgen.
3- Voor de zondvloed was het zeeniveau veel lager dan nu, te zien aan veel gebieden verdronken land, en onderzeese canyons. Veel water moest na de zondvloed ergens heen en er is veel bevroren aan de polen.
Psalm 104: 6-9 zegt ons ook iets over de zondvloed:
6 De waterdiepte – Gij hebt haar als met een kleed bedekt,
boven de bergen stonden de wateren;
7 zij vloden voor uw dreigen,
zij haastten zich weg voor de stem van uw donder;
8 bergen rezen op, dalen zonken neer
op de plaats waar Gij hun grondslag hebt gelegd.
9 Gij hebt een grens gesteld, die zij niet overschrijden:
zij zullen de aarde niet weer bedekken.
4- Er moet veel afzettingsgesteente gevormd zijn. Alle aardlagen zijn volgens de algemene opvatting afgezet in stromend water. De hele aardkorst is met zijn bewoners omgewoeld en daarna tot bezinken gekomen. Zie wat ik hierboven citeerde over de massagraven en boomstammen door aardlagen heen.
5- Ideale situatie voor fossilisatie.: Katastrofale vloed met omwoeling van de aardlkorst en snelle begraving van levende organismen.
Er wordt niet gesproken in de bijbel over 'regen' voor de zondvloed, maar een damp bevochtigde de aarde.
Als er al regen was geweest, was ook de 'regenboog' niet iets nieuws. Ook wordt er wordt niet gesproken over bergen. Dit zijn allemaal dingen die we pas tegenkomen na de zondvloed.
Ook na de zondvloed lees je pas iets over
seizoenswisselingen. Er zijn seizoenen omdat de aarde niet recht staat in haar as. Dit kan ik niet helemaal gaan zitten uitleggen. Van de finesses weet ik te weinig.
De zon die gaat tussen de keerkringen heen en weer waardoor de seizoenen ontstaan.
In Genesis 8 lees je als Noach uit de Ark gaat, pas over winter en zomer.
Gen. 8
22 Voortaan zullen, zolang de aarde bestaat, zaaiing en oogst, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht, niet ophouden.