quote:
cyber schreef op 02 februari 2005 om 11:13:[...]
Wat de teksten uit Exodus betreft, zij grijpen geheel terug op God die
toen schiep en nog steeds scheppende bezig is, en of het hier nu in Exodus
staat als maken doet er niets toe of af.
Genesis 2;4 heeft zowel scheppen als maken.
Ik moet je denk ik gelijk geven op het punt van scheppen en maken. Ik was in Jesaja aan het lezen, en daar gebruikt de HEERE verschillende woorden om Zichzelf mee aan te duiden, zoals:
- Formeerder
- Maker
- Schepper
Jes 43:1
1 Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israel! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.
Jes 44:2
2 Zo zegt de HEERE, uw Maker, en uw Formeerder van den buik af, Die u helpt: Vrees niet, o Jakob, Mijn knecht, en gij, Jeschurun, dien Ik uitverkoren heb!
Jes 45:7
7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Jes 45:18
18 Want alzo zegt de HEERE, Die de hemelen geschapen heeft, Die God, Die de aarde geformeerd, en Die ze gemaakt heeft; Hij heeft ze bevestigd, Hij heeft ze niet geschapen, dat zij ledig zijn zou, maar heeft ze geformeerd, opdat men daarin wonen zou: Ik ben de HEERE, en niemand meer.
quote:
Vind jij dan dat de mens geschapen of gemaakt is, er is wel stof van de aarde
voor gebruikt, is dit stof nu gemaakt of geschapen??
Vind jij dat God nog steeds schept ?? of niet meer??
Mijn gedachtengang was als volgt: de mens is geformeerd / gemaakt (van stof uit de aarde). Toen was de mens echter nog niet een levende ziel. Toen God hem de adem des levens inblies, toen schiep Hij hem. En ja het stof van de aarde zelf is uiteindelijk ook geschapen (Gen 1:1).
Nu vraag ik me af of dit onderscheid tussen de woorden scheppen, formeren en maken wel zo strikt is.
Ik denk dat God nog steeds schept. Zie bijv. Jes 45:7 hierboven. Dat staat in de tegenwoordige tijd.
quote:
Ik zou zeggen bij het begin bij vers 1.
Als je kijkt naar de andere verzen uit dit hoofdstuk, dan zie je dat God
eerst al scheppende maakt en dan zegt dat het er is en goed is.
In vers 1 zie je de aankondiging van God zelf.
vers 2 woest, leeg, en de geest van God, uit Johannes 1 weten we ook
dat het Woord er ook bij was.
Her verhaal van de schepping is chronologisch verwoord.
Het begint bij de schepping van hemel en aarde, waarna in vers 2 word
verhaald hoe de aarde eruit zag.
Op de 1e dag word het licht geschapen [vers 3] op de donkere aarde
[vers 2 ] en dan word er verder vertelt wat er die dag gebeurde
[ vers 4 en 5 ]. Het verhaal is duidelijk, vind ik, maar helemaal
met mijn verstand doorgronden kan ik het niet.
De volgende gedachte komt bij me op: Misschien concentreren we (ook ikzelf dus) ons wel te veel op Gen 1, terwijl we andere gedeelten uit de Schrift negeren. Bijv. dit stukje uit Spreuken:
Spreuken 8:22-31
22 De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan.
23 Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.
24 Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water;
25 Aleer de bergen ingevest waren, voor de heuvelen was Ik geboren.
26 Hij had de aarde nog niet gemaakt, noch de velden, noch de aanvang van de stofjes der wereld.
27 Toen Hij de hemelen bereidde, was Ik daar; toen Hij een cirkel over het vlakke des afgronds beschreef;
28 Toen Hij de opperwolken van boven vestigde; toen Hij de fonteinen des afgronds vastmaakte;
29 Toen Hij der zee haar perk zette, opdat de wateren Zijn bevel niet zouden overtreden; toen Hij de grondvesten der aarde stelde;
30 Toen was Ik een voedsterling bij Hem, en Ik was dagelijks Zijn vermakingen, te aller tijd voor Zijn aangezicht spelende;
31 Spelende in de wereld Zijns aardrijks, en Mijn vermakingen zijn met de mensenkinderen.
Ook hier wordt de schepping prachtig beschreven.