Hoi Liudger,
Nice talking to you
-------------------------------------------------------------------------------
quote:
Maar blijft staan dat Paulus op vele plaatsen zegt doe dit, of doe dat niet,
Als de boodschap van Paulus helder is, dan vergen zulke passages nader onderzoek.
- wat moet iemand doen?
- wie moet wat doen?
- waarom moet diegene dat doen?
- moet iemand wel iets doen, of moet ie het anders doen?
- zegt paulus dat iemand iets moet gaan doen, of zegt ie "als je dat niet (vanzelf) doet, zit het met je geloof niet goed"?
- hebben we de strekking van de brief in de gaten?
Ik stel voor dat je één duidelijk voorbeeld pakt, dan kunnen we die eens bekijken. (liever niet een hele lijst

)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
quote:
dat Jezus duidelijk zegt als je dit niet doet dan kom je er niet,
Kun je hier ook een duidelijk voorbeeld van geven?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
quote:
dat Jacobus zegt geloof zonder werken is onvoldoende.
Jakobus 2
14 Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden?
17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.
Wat Jakobus stelt is dat geloof iets met mensen doet, anders is het geen echt geloof. Hij spoort iemand zeker niet aan om te gaan werken. Jakobus weet, en maakt bekend, dat waar geloof iets uitwerkt in je leven.
Geheel in overeenstemming met Paulus trouwens:
1 tes 2:13 En hierom danken ook wij God onophoudelijk, dat gij, toen gij het gepredikte woord Gods van ons hebt ontvangen, het hebt aangenomen niet als een woord van mensen, maar, wat het inderdaad is, als een woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft.
Waar Jakobus dus op wijst is zelfbeproeving, heb ik wel echt geloof? Werkt het bij mij wel iets uit? Of heb ik het evangelie aangenomen als een woord van mensen waarmee ik het opzich wel eens ben, maar wat verder geen echte inhoud voor me heeft.
Als we dus maar zelf gaan werken om daarmee aan te tonen dat we wel geloven (al komt dat niet vanzelf, van binnen uit) dan houden we onszelf voor de gek, en zijn dat dode werken.
quote:
Wat vind je van:
Geloof alleen kan je redden. Geloof zonder resultaat is geen geloof.
Ben ik het helemaal mee eens.
Wil ik nog even een citaatje van Luther aan toevoegen wat volgen mij heel kernachtig weergeeft waarom het allemaal draait:
Navolging maakt geen kinderen, maar het kindschap maakt navolgers.
quote:
Heb trouwens het gevoel dat de term 'geloof' mogelijk vaak verkeerd geinterpreteerd wordt.
Geloof kan zijn:
1. Geloof dat Jezus mij (op wat voor manier dan ook, wellicht op manieren waar ik echt niets van kan snappen) naar het Koninkrijk zal leiden als ik op Hem vertrouw en Zijn levensadvies volg.
2. Geloof in een hele theologie van de betekenis van Jezus.
Snap je het verschil. Dewelke is het?
Ik geloof het niet dat ik het begrijp
Als ik een tegenstelling zou geven dan was het in de trend van:
1. Geloven dat Jezus heeft bestaan en dat hij iets belooft, en daarom naar de regeltjes die ik wel begrijp leven. (naar het vlees)
2. Geloven dat Jezus gestorven is, maar leeft, en dat ik persoonlijk met Hem gestorven ben, en in Hem leef. (naar de Geest)
Maar ik vraag me af of het wel verstandig is om zulke tegenstellingen te maken
Hartelijke groet,
Driepinter