Hallo Nunc,
quote:
Tja, Quelle.... De ene wetenschapper zegt dat Q zeker bestaan heeft. De andere weet het zo net nog niet. Een tijd lang is Q heel populair geweest, maar ik dacht dat de nieuwe trend tegenwoordig weer anders was. In ieder geval is Q volledig hypothetisch
Ah, volgens mij verlaat je hier je pad.
In bijbelhistorische kring is het een meerderheidsstandpunt dat Q wel degelijk heeft bestaan.
Daarnaast is er volgens mij geen nieuwe trend die beweert dat Q nooit heeft bestaan.
Laat ik het verhaal van AJAX er nog eens bij halen:
Op het moment dat er een nieuwe speler wordt aangetrokken, is iedereen enthousiast over de nieuwe aanwinst.
Echter, na een paar jaar is men wel aan de speler gewend en gaat men verder aan het team bouwen en koopt weer een nieuwe speler. Het is logisch dat daar dan meer aandacht voor is, dan voor de goede speler die er al jaren speelt. Maar die speler is er nog wel degelijk (nee, ik zie geen aanleiding om te denken dat de speler inmiddels verkocht is, er is geen sprake van vervanging).
Dat er op dit moment dus minder aandacht is voor Q, heeft mijns inziens dus eerder te maken met het inmiddels wijd en zijd bekend zijn van de bron.
(hetgeen overigens niets zegt over de betrouwbaarheid van de inhoud van de bron).
Tevens gebruik je hier het argument “hypothetisch” terwijl je dat in andere gevallen juist gebruikt om iets te onderbouwen: de volkstelling.
Ligt nergens vast, zijn geen papieren van bekend en is derhalve behoorlijk hypothetisch.
Toch ga je er wel van uit dat de telling heeft plaatsgevonden, zonder dat deze (buiten de bijbel) ook maar ergens wordt genoemd.
Dus je zwalkt een beetje met het argument: de ene keer is hypothetisch nodig om aan te tonen dat iets wel gebeurd zou kunnen zijn, de volgende keer gebruik je het om juist iets te ontkrachten.
Met hetzelfde recht zou ik dus kunnen stellen dat de telling er niet is geweest, maar dat de bron Q wel bestaat.
quote:
Aangezien we gewoon vrij weinig weten van die periode, is het makkelijk om 'samenzweringstheorieen' te verzinnen
En ook makkelijk om eenstemmigheid te verzinnen?? (argument dat je gebruikt kan tegen je gebruikt worden en is dan even valide).
We weten inderdaad heel weinig van de beginperiode, we zullen niet verder komen dan speculaties.
Ook over vermeende eenstemmigheid.
quote:
Volgens mij is het simpelste plaatje echter gewoon dat je eerst de (nu) canonieke boeken ziet verschijnen en later de (oa gnostische) alternatieve
Het meest logische plaatje is dat er eerst over Jezus werd gepraat, gebakkeleid en gediscussieerd. Dat er vervolgens daaruit een meerderheidsstandpunt komt en dat dat dan wordt vastgelegd om mogelijke tegenstanders tegemoet te kunnen treden.
quote:
Maar als je liberale theologen leest die dingen in het NT proberen te verklaren dan bedoelen ze toch meestal: "die (anonieme) redacteur was wel oprecht, maar hij verzon dit of dat verhaal". In essentie zeggen ze dus gewoon dat er klakkeloos van alles verzonnen is.
De mensen in categorie 2 wel, de mensen in categorie 3 niet.
Die mag je niet op één hoop gooien.
Nee, er wordt niet door alle liberale theologen gezegd dat er maar klakkeloos van alles verzonnen is. Wel dat de gedachten die op papier stonden aan eigen inzichten zijn aangepast.
Soms kwaadwillend, soms goedbedoelend.
Ook dat waren maar mensen.
quote:
1 korinte 1
10 Doch ik vermaan u, broeders, bij de naam van onze Here Jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen. 11 Mij is namelijk omtrent u, mijn broeders, medegedeeld door de (huisgenoten) van Chloë, dat er twisten onder u zijn. 12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus!
Pardon, er was toch eenstemmigheid in het begin?? Iedereen ging er toch vanuit dat het bewolkt was en dat men hooguit verschilde van de mate van bewolking?
Waren er al twisten over pietluttigheden? Scheuringen om details?
Paulus geeft hier toch duidelijk aan dat er toen al verschillende stromingen aanwezig waren.
“Ieder heeft zijn eigen leus” als iedereen het eens was???
Verklaar u nader.
quote:
Want ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus
Dit wijst erop dat hij niet zal refereren aan de apostelen. Hij heeft het niet van hen in ieder geval.
quote:
het evangelie, 6 dat tot u gekomen is. Immers, in de gehele wereld draagt het vrucht en wast het op
Dit begint toch aardig op opleuken te lijken. Hele wereld?? Sorry, zelfs niet de toen bekende gehele wereld. Spanje bijv was toen bekend, daar was Paulus of wie dan ook toen nog niet geweest.
quote:
zoals gij het vernomen hebt van Epafras, onze geliefde mededienstknecht
Ik heb mijn best gedaan, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat Paulus ervan uitgaat dat anderen het evangelie al gebracht hebben en hij daar op voortbouwt. Duidelijke referenties doet hij alleen over zijn eigen werk.
Deze quote noem ik even omdat hij aangeeft dat het zijn mededienstknecht is.
Hij verwijst niet naar andere evangelisten, alleen naar mensen die een verkeerd evangelie brengen. Hij is duidelijk in te stellen dat HIJ als enige het ware evangelie brengt.
Iemand die iets anders verkondigt dan hij, die zij vervloekt. Er staat geen hint wie dat zijn geweest.
Dit wijst erop dat er toen dus al wel degelijk stromingen waren die beweerden dat het heldere lucht was. Waarom vervloeken als iemand verschilt over de mate van bewolking?
Hij zal niet zo fel tekeer zijn gegaan tegen Petrus of Johannes.
Overigens geloof ik absoluut dat het evangelie al rond ging. Je gaat als volgeling niet eerst 20 jaar wachten (tijd tussen dood Jezus en eerste brief Paulus) om dan ineens op pad te gaan.
Wat ik wel betwijfel is dat er vanaf het begin eenstemmingheid zou zijn geweest. Je citaten hier wijzen duidelijk in een andere richting en onderbouwen eerder mijn stelling:
Eerst verschil van mening en uitkristalliseren van meningen, dan een meerderheidsstandpunt en dan vastleggen.
quote:
Mijn vertrouwen geldt ook niet zozeer de apostelen (die ook maar menselijk waren)
Voor mij zijn de apostelen even waardevol als bijv Den Heijer, Ouweneel, Armstrong.
Gewone mensen die, vanuit hun eigen ervaring met God, hun ervaringen op papier hebben gezet.
Voor mij is Jezus vandaag net zo’n levende werkelijkheid als toendertijd.
Mensen die vandaag leven vanuit de liefde van God die zij voelen, zijn voor mij net zulke ooggetuigen als de schrijvers van de evangeliën.
Het hart van de leer van Jezus zijn namelijk niet feitelijke gebeurtenissen, maar wat Hij in jouw leven betekent.
quote:
Wanneer zou jij je vrouw niet meer vertrouwen
Vertrouwen dat ze eerlijk tegen me is, zal ik altijd doen.
Maar dat is wat anders dan alles voor aan te nemen zoals zij de werkelijkheid ziet.
Ben jij het altijd eens met je vrouw?
quote:
namelijk een obstakel richting niet-christenen
Ik kom even terug op een eerder punt van mij: de heidense invloeden en het pantheon.
Het niet goddelijk zijn en het niet-maagdelijk geboren zijn, zijn obstakels voor heidenen om Jezus aan te nemen. Het ging me niet om de romeinse machthebbers, maar om jan-met-de-pet.
Je geeft aan dat mensen niet kunnen kiezen tussen griekse gnosis en christendom.
Met hetzelfde argument kan ik dus onderbouwen dat het christendom zich heeft aangepast om zo ingang te vinden binnen de groep die niet konden kiezen omdat Jezus niet aan bepaalde vereisten voldeed.
quote:
Zonder messias moeten ze het op eigen kracht doen en met messias niet
Helemaal mee eens. Precies wat ik altijd beweer. Zonder Messias moet je het op eigen kracht doen. Het is net als of je naar school gaat en dan dat wil doorlopen zonder gebruik te maken van de beste leraar die je je maar kunt wensen.
En dus niet: zonder die leraar vind je de dood. Nee, zonder die leraar maak je het jezelf wel erg lastig om het te bereiken. Je komt er wel, maar waarom moeilijk doen?
Zonder leraar snap je eigenlijk niet eens waarom je op school zit? Oftewel: wat doe ik hier eigenlijk?
quote:
Ook de gedachte dat we bv. als mens zelf het goddelijke in ons moeten ontdekken is op die manier 'onrechtvaardig'. Wat nou als je nooit van die theorie gehoord hebt?
Ligt eraan hoe je goddelijk definieert.
Nee, er zijn varianten mogelijk waarbij dit absoluut geen probleem is (valt helaas buiten deze discussie).
quote:
Een messias waar je nog nooit van gehoord hebt, kun je ook niet afwijzen
Klopt, en dus zullen we naar sommige teksten anders moeten gaan kijken. Niemand komt tot de Vader dan door Mij??
Dat moeten we dan niet meer letterlijk nemen.
Het pad van de liefde misschien?? Mattheus 25:31-46 misschien??
Dit is wel het einde van de zinsnede: als je Jezus niet als Verlosser aanvaardt, ga je verloren.
Dat gaat dus niet meer op.
Gelukkig zit het allemaal inderdaad wat subtieler in elkaar.
quote:
Of wat als je het niet kan?
Iemand die iets van je vraagt, waarvan hij al weet dat je het niet kunt om je daar vervolgens op af te rekenen. Is dat niet iets voor de duivel??
quote:
Maar dat betekent dus dat we hoe dan ook niet aan gods standaards voldoen
Op dit moment nog niet, maar Jezus heeft vertrouwen in ons. En als Hij dat vertrouwen in jou en mij uitspreekt, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken??
quote:
We kunnen best wel eens iets goeds doen, maar we zijn wel geneigd om rotzooi uit te halen.
Maar natuurlijk zijn we dat. Kiezen voor het goede betekent ook het kunnen kiezen voor het verkeerde.
Als God in ons allen had gelegd dat wij zouden neigen naar het goede, in hoeverre is er dan nog sprake van werkelijk kiezen?
Er is pas werkelijk sprake van kiezen voor het goede als de neiging tot het kwade even sterk is.
quote:
quote:
Dan had Jezus nooit kunnen zeggen: alles wat Ik heb gedaan, kunt gij ook.
Dat was dan onmogelijk geweest.
Nou... als jezus duidde op het feit dat ALS je hem aanneemt, je de heilige geest KRIJGT van God, dan gaat je redenering niet op
Jezus stelde geen voorwaarden. Of wel??
Staat er” ALS je Mij aanneemt, dan kun je alles doen wat Ik heb gedaan??
quote:
Eigenlijk staat er betrekkelijk weinig dreiging in de bijbel en ontzettend veel belofte
Daarom pleit ik er altijd voor om “het oordeel” niet meer de centrale plaats in het geloofsleven te geven, maar de liefde van God. Niet bedreigingen, maar kansen.
quote:
Ik ben er nog niet helemaal over uit of het nuttig is om mensen te bedreigen met de hel als ze al geloven - maar kennelijk heb jij daar slechte ervaring mee?
Nee, geen slechte ervaringen meer.
Je moet je alleen afvragen of mensen die je over de streep trekt door te dreigen met de hel, of die mensen daadwerkelijk geloven en zich willen inzetten om een licht in deze wereld te zijn.
Als je mensen niet kunt overtuigen met de boodschap van Jezus, dan heeft dreigen met de hel ook geen zin meer.
quote:
die laatste van Irenaeus slaat niet op tekstfouten dacht ik, maar op het gegeven dat er 4 evangelien zijn. Windstreken staat niet voor diversiteit maar is gewoon een literaire aanduiding voor het feit dat er precies 4 zijn
Hé, hier had ik een hoop commentaar verwacht. Ik had namelijk gezegd dat Origenes had uitgeroepen dat het bijna niet meer te bepalen is wat Jezus daadwerkelijk heeft gezegd en die uitspraak heb ik hier boven niet staan. Ik dacht: daar kom ik nooit mee weg.
Maar ja……………als jij er niet over begint, doe ik dat natuurlijk ook niet.
Groet,
Henk