quote:
Geeft niet. Ik heb ook niet altijd tijd helaas.
quote:
Waar het mij omgaat is dat er reeds voor Constatijn sentimenten waren die duidelijk een anti-koers gingen varen t.o.v. de Joden. Zie hiervoor b.v. Encyclopaedia Britannica (11e editie, Vol. VIII, pp. 828-829)
Mee eens, je ziet het al bij Origines of Justin Martyr (
bron). Al vrij vroeg begon men een schandalige houding tegenover de joden aan te nemen! Ik heb gelezen, dat dat al rond 70 na christus, of eerder, het geval was. Van BEIDE kanten overigens.
Keizer Claudius heeft bv Rome een tijd lang verboden gebied verklaard voor de joden (jaren 40) en pas in 49 konden de joden weer terug. Men vermoed dat dit was, omdat Claudius het geruzie en de onrust zat was, die voortkwamen uit de (interne) joodse ruzies over de messias (
bron).
Ook - maar ik kan het zo gauw nergens terug vinden - werden al vrij snel (ook rond 70 dacht ik) een aantal joodse gebeden voor in de synagoge aangepast, zodat ze niet meer door christenen/messias-belijdende joden gebeden konden worden (met een oprecht hart) met als gevolg het weren van de messias-belijdende joden uit de synagoges.
quote:
Dat platonische ideeën niet vervolgd werden is vrij logisch, daar dit de gangbare 'denktrend' was in die tijd. Zo was Augustinus iemand die de ideeën van Aristoteles (is leerling van plato geweest) het christendom in bracht.
Klopt, en je ziet dan ook, dat hoe langer de kerkvader na de dood en opstanding van Jezus leeft, hoe meer griekse denkbeelden er in hun werken voorkomen.
quote:
Dit ligt toch wel iets anders dan jij stelt. Om te beginnen was de god van het christendom voor Constatijn lange tijd zeer zeker niet de enige. Ook was er onder 'het christendom' geen eenheid en waren er nogal verschillende ideeën. Van een 'orthodox christendom' was toen nog geen sprake, zeker niet naar onze huidige maatstaven.
Wel heeft Constatijn beslissingen genomen om 'de leer' in 1 vat te gieten. Hier was hij niet democratisch in zullen we maar zeggen. (zie ook Middeleeuwen / druk 2, Boer D.E.H. de
ISBN: 906890485X)
[...]
Het klassieke verhaal is, dat hij in een visioen kreeg. Hierin werd hem een kruis getoond. Hij was zo onder de indruk van het visioen, dat hem een overwinning beloofde tegen de vijand (romeinse burgeroorlog) dat hij na het kruis op ieder uniform van elke soldaat liet bevestigen om zo het kwaad af te wenden. Hij gebruikte het als amulet. Op dat moment was hij zeker nog niet mono-theïstisch.
In een later stadium kreeg hij verzoeken van de 'kerk' om gebedsruimten/ kerken te mogen bouwen. Constatijn zag hier een kans om zichzelf een positie te verschaffen binnen de kerk. Eenmaal binnen ging hij verder. Dit kon om 2 redenen.
1. Was het tot dan toe gebruikelijk dat de koning/ keizer ook de spiriuteel leider was, en 'het christelijke geloof' aanhangend volgde er derhalve weinig verzet, te meer omdat hij zich voor deze groep behoorlijk inspande (hetzij gezegd).
2. De on-enigheid tussen de diverse leider gaf hem de mogelijkheid om door te stomen. (bronnen reeds eerder genoemd).
[...]
Hier ga ik niet in mee, daar met name Constatijn zijn best heeft gedaan om 1 lijn over te houden. Andere volkeren ontkwamen vervolging en verdrukking door over te gaan naar het romeinse christendom (er waren ook toen reeds andere vormen zoals het arianisme). Bij zo'n overgang werden veelal de 'foute' documenten vernietigd. Het feit dat er weinig over bekend is, wil dus niet zeggen dat het er niet was. Gezien de aanhang van het arianisme, kun je stellen dat er wel degelijk meerdere, grotere groepen waren met een andere christelijke visie, maar deze zaten buiten het rijk en in de buitenste gewesten van het rijk.
OK, Constantijn was geen brave jongen, en het was waarschijnlijk niet zo zuiver wat er gebeurde. Ik was ook niet van plan Constantijn te gaan verdedigen (maar ook niet om hem te gaan beschuldigen).
Waar het mij om ging, was dat het christendom juist al wel heel bekend en populair was geworden. Hoe heeft Constantijn anders zulke ingrijpende maatregelen voor elkaar gekregen? Juist ook maatregelen tegen stromingen, anders dan de orthodoxe.
Ik snap dat wat toen orthodox was, niet te vergelijken is met wat nu orthodox heet, maar als je bv. in Origines leest, dan zie je dat de notie orthodox al wel bestond:
quote:
Origenes-Contra Celsus-boek 1, hoofdstuk 7Moreover, since he frequently calls the Christian doctrine a secret system (of belief), we must confute him on this point also, since almost the entire world is better acquainted with what Christians preach than with the favourite opinions of philosophers. For who is ignorant of the statement that Jesus was born of a virgin, and that He was crucified, and that His resurrection is an article of faith among many, and that a general judgment is announced to come, in which the wicked are to be punished according to their deserts, and the righteous to be duly rewarded? And yet the mystery of the resurrection, not being understood, is made a subject of ridicule among unbelievers. In these circumstances, to speak of the Christian doctrine as a secret system, is altogether absurd.
Origenes verdedigt zich hier (rond 250 na christus) tegen aantijgingen van de filosoof Celsus (150 na christus) die zeer veel aanvallen op het christendom had gedaan. Celsus had onderandere geprobeerd om het chrisetndom verdacht te maken door te claimen dat het een geheime (en daarmee gevaarlijke) secte was. De reactie hierop is, dat de maagdelijke geboorte, de kruisiging en opstanding alom bekend zijn. Veel beter dan de theorien van allerlei door Celsus geliefde filosofen.
Overigens is het aardig om te zien, dat Celsus (door Origenes geciteerd) een jood voor de dag haalt, die met aantijgingen komt. Nou denk ik dat dit een verzinsel van Celsus was, omdat deze 'jood' een paar heel domme fouten maakt, maar Celsus laat z'n 'jood' wel zeggen dat Jezus geboren is uit Pantera en dat Hij z'n wonderen geleerd heeft in Egypte. Dat deed me denken aan onze eerdere discussie over referenties naar Jezus in de joodse literatuur, die een paar eeuwen later ook dat soort claims maken. Kennelijk was rond 150 na christus de sfeer tussen joden en christenen ook al ernstig verziekt en probeerde men met dit soort roddels elkaar in discrediet te brengen.
quote:
Dit is voer voor de complot theorien, maar van een aantal pausen is bekend dat zij valsificaties hebben doorgevoerd in documenten om hun gelijk te halen. Van een aantal weten we het, van anderen niet, en van sommige documenten weten we het zeker en van anderen niet. Zowel de Boer, als Palmer maken hier in hun boeken melding van.
[...]
Dit vind ik een leuk punt. Het is namelijk net aan welke kant van de lijn je staat.
Diegene die van dit punt overtuigd zijn vinden in het OT overal de drie-eenheid genoemd en voor hun zal het duidelijk genoeg zijn.
Diegene die wat minder overtuigd zijn, zijn het eens met jouw stelling.
Diegene die tegen zijn, zullen vinden dat het OT (althans de uitleg daarvan) dusdanig aangepast wordt dat het past in het NT.
Ik bedoelde niet aanpassingen in het OT, maar in het NT!... de basis voor de 3-1-heidsleer is het NT. Rond 300 en later na christus was hier een felle discussie over met mensen die (meermalen) in ballingschap werden gestuurd, keizerlijke inmenging, etc. Het nieuwe testament was gewoon niet helemaal duidelijk op dit punt. Het staat er allemaal wel, maar het is vaak moeilijk te lezen. ALS men slechte intenties had gehad, dan had men de boel wel herschreven, zodat het er allemaal wat beter had gestaan! Als je echter teksten van na die tijd vergelijkt met citaten van kerkvaders van voor die tijd, dan kom je geen veranderingen tegen. Ook niet als je ze vergelijkt met manuscripten die men vindt van voor 300-nog wat. Er zijn wel wat kleine weizigingen gevonden, de toevoeging van de formulering 'vader, zoon en geest' ergens, maar mergens grootschalige wijzigingen! En de tekst van het NT die we nu hebben is gewoon niet heel duidelijk op trinitarisch gebied. ALS men dus wijzigingen heeft aangebracht, dan heeft men wel heel slecht werk afgeleverd!!!
quote:
Voor een deel deel ik je punt, maar je moet niet vergeten, is dat die kennis niet bij iedereen bekend was, en dat discussie alleen binnen de leiders plaatsvond. Dat men die punten wel had, blijkt wel uit het feitr dat de concilies nodig waren, om de neuzen 1 kant op te krijgen. Wanneer deze eenmaal 1 kant op staan, hoef je niets meer te corrigeren.
Dit bewijst nou juist m'n bovenstaande punt! Toen de tijd verstreek, de ooggetuigen een voor een overleden (of daar een beetje mee geholpen werden door de romeinen) en de griekse invloeden zich deden gelden in het christendom, kwamen er meer en meer verschillende stromingen. Al dat gedoe over de drie-een-heid STAAT er namelijk wel, en je kan het allemaal wel terugvinden in het NT, maar echt heel OVERDUIDELIJK is het niet.
Je kan bv. best vinden in het NT dat Jezus (echt) mens was, maar onder invloed van grieks denken werd dat voor sommige al snel aanstootgevend, en werd Jezus dus God die in een schijnlichaam (een soort mensvormig masker) op aarde rondwandelde (Valentinus en z'n volgelingen). En doodgaan aan een kruis? Dat was een God onwaardig of zelfs onmogelijk, dus dat was vast slechts symbolisch, etc.
Of andersom, je kan ook best vinden dat Jezus God is (het woord was God en het was bij God, etc), maar 'hoe kan een mens nu god zijn?', dus kwamen er ook varianten (Arius) die veel meer nadruk op het mens-zijn van Jezus legden.
Na een paar honderd jaar was het 'kerkelijk landschap' dus flink verdeeld, maar met een 'orthodox' standpunt in het midden (Jezus als God en mens - maagdelijke geboorte, kruisdood, opstanding), met allerlei gnostische stromingen eromheen. Het orthodoxe standpunt werd door het concilie bevestigd als het juiste standpunt, en de rest als dwalingen.
Dit standpunt was een
meerderheidsstandpunt! De standpunten van de christenen waren namelijk al eeuwen bekend door heel het rijk heen. Mensen geloofden daar vol overtuiging in. ALS e.o.a. dwaze concilie tot een heel ander standpunt besloten had, dan was dat echt niet zomaar overgenomen door de bevolking. Sterker nog, de REDEN dat Constantijn een consilie wilde, was dat z'n rijk uiteengescheurd werd door religieuze twisten onder de burgers! Het was niet een academische aangelegenheid, alleen voor de hoge religieuze bazen, maar een poging om de onruststokers en afwijkende visies te veroordelen. Zo'n actie slaat alleen ergens op als het afwijkingen zijn van een meerderheidsstandpunt!
n.b. Arius had zelfs liedjes gemaakt die makkelijk door gewone mensen te zingen waren, zodat ze zijn ideeen te horen kregen!
quote:
uittreksel van de kerkgeschiedenis van Philostorgius door PhotiusCHAP. 2.--He says that Arius, after his secession from the church, composed several songs to be sung by sailors, and by millers,17 and by travellers along the high road, and others of the same kind, which he adapted to certain tunes, as he thought suitable in each separate case, and thus by degrees seduced the minds of the unlearned by the attractiveness of his songs to the adoption of his own impiety.
Philostorgius leefde rond het jaar 400, en Photius rond 800 na christus.Alleen het uittreksel van Photius is nog bekend, het orriginele boek is verloren gegaan. Photius zag Philostorgius als een afvallige, en een verdediger van Arius (en anderen).
N.b. ik keur niet goed wat er toen is gedaan. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij wil geloven, maar het gaat mij erom, dat men deze onderdrukking alleen had kunnen uitvoeren als dit in ieder geval het gangbare mainstream idee was,
voordat de vervolgingen en onderdrukkingen begonnen. Voor onderdrukkingen heb je namelijk altijd de (passieve) steun van de meerderheid nodig.
En die meerderheid was ontstaan, ondanks de eeuwenlange periode van romeinse onderdrukking en minachting. En dat terwijl de gnostische alternatieven allemaal veel grieks-filosofischer waren en beter bij de klassieke hellenistische wereld pasten. Al die aantrekkelijke concurenten zijn ondanks hun voordelen echter NIET een meerderheids-stroming geworden, en hebben allemaal niet geresulteerd in een keizer die sympatiek stond tegenover hun meerderheids-visie (om er politiek voordeel mee te doen).
Vergelijk het met 2 soorten (A en B.) planten-zaadjes. Beide worden in een kleigrond gezaaid en krijgen heel veel water en een bepaalde temperatuur. Dat is precies wat soort A nodig heeft om goed te groeien, maar soort B heeft juist zandgrond en weinig water en een heel andere temperatuur nodig om goed te groeien.... Maar na een tijdje zijn de zaadjes van soort B toch zo hard gegroeid dat ze de plantjes van soort A overwoekeren. Ondanks alle voordelen voor A, blijkt B toch veel sterker! Als ik m'n geld ergens op moest zetten, dan deed ik dat op zaadje B want dat was kennelijk een heel stuk krachtiger dan zaadje A wat veel meer voordelen had.
Ondanks de absurde boodschap (heiland aan een vervloekt hout, etc) en ondanks de goede aansluiting tussen gnostiek en grieks denken, kwam toch de orthodoxe visie als winnaar uit de bus.
quote:
Lijkt me niet, Clemens, Constatijn, Augustinus, om er maar een paar te noemen, hebben de apostelen zeker niet persoonlijk gekend.
Nee, maar Polycarpus was wel een leerling van Johannes, evenals Ignatius. Papias leefde ook in die tijd en sprak nog met ooggetuigen. Irenaeus was leerling onder Polycarpus. Clemens van Rome (niet te verwarren met Clemens van Alexandrie, uit de 2e eeuw) heeft waarschijnlijk nog contact gehad met Paulus. Clement's brief aan de corintiers heeft zelfs een tijdlang canonieke status gehad.
quote:
Hier {n.l. over het weren van messiasbelijdende joden uit synagogen, mijn toevoeging} zou ik graag een bron van zien. Reden is dat ik ergens gelezen heb, met een verwijzing naar de Talmud, dat b.v. Nicodemus en Jacobus zeer gewaardeerd waren in Jeruzalem.
Zo ver stonden de eerste gelovigen niet van de Joden af, veelal ware nzij het zelf, zeker in Jeruzalem. Zij werden als een aparte stroming gezien. Pas bij de 2e opstand veranderde dit, met groete verbittering aan beide kanten.
Wegens deserte kregen de mesianen de schuld van de nederlaag tegen de romeinen (al zou het met hen ook nog maar de vraag zijn of zij het zouden redden, maar dat zullen we nooit weten).
Ik probeer m'n bron weer te vinden (maar kan je niks beloven)! Wat ik wel weet, is dat juist vaak de onenigheden tussen joden en christenen gebruikt worden om de evangelien te dateren! Dus dan gaat men uit van de ruzies tussen beide als feit! Men redeneert dan dat omdat Johannes zo negatief over de Joden spreekt, zijn evangelie dus geschreven moet zijn toen dat een issue was. Meestal komt men op die manier op einde van de eerste eeuw, ergens na 70 en voor 100 na christus. (wat ik overigens een rare manier van dateren vind... alsof je alleen maar negatief over farizeeen kan schrijven
nadat je er ruzie mee hebt gekregen!?!?)
quote:
Er zijn een paar feitelijke problemen met de volkstelling:
1. Quirinius was consul van het gebied waar Galilea onder viel, maar niet Judea. Daar had hij dus ook geen bevoegdheden. Hij kan derhalve wel een telling organiseren uit naam van de keizer, maar alleen in zijn eigen gebied.
2. Judea was een (vazal) vorstendom en had dus een andere heerser. Deze heerser had op zijn beurt geen bevoegdheid over galilea. De enige reden voor een volkstelling was belastinggerelateerd. Daar Yoseph volgens Lucas in Nazereth woonde, heeft hij niets in betlehem te zoeken.
3. De volkstelling van Querinius was in 6 na ACE, en daar mee 10 jaar later dan het geboorte jaar.
4. Octavianus was formeel geen absoluut heerser. Niet allegebieden waren onder zijn persoonlijke controle. Dit gold wel voor b.v. Egypte en Judea (als vazalstaat). Verder had hij nog een aantal 'keizerlijke' proivincies. Eigenlijk was hij hiervan consul, (voor ik meen 5jr), maar wist zich door de senaat te laten benoemen tot consul 'voor het leven'. Op deze manier had hij goedkeuring en instemming van de senaat, juist dat wat Julius Ceasar ontbrak.
er zijn nog wel rationele redenen op te sommen, maar die zijn minder 'hard'.
Kijk toch nog maar eens naar
http://www.christian-thinktank.com/quirinius.html! Het lijkt erop dat er namelijk ook al eerder een (kleinere) volkstelling was, waarbij Quirinius als uitvoerende werd ingezet (alhoewel hij toen nog geen gouverneur was) omdat
Quirinius veel militaire ervaring had - wat een voordeel was in het kruidvat palestina. Verder heeft het al of niet absoluut heerser zijn er niet veel mee te maken. Rome wilde gewoon controle uitoefenen op z'n vazal-staten, ongeacht wie nu precies de macht had, keizer of senaat. Wij zeggen in nederland toch ook dat een minister iets heeft besloten, terwijl zoiets alleen bij gratie van het parlement kan, wat er weer zit om dat wij het gekozen hebben.