quote:
op 06 Feb 2003 14:17:29 schreef DoubleUP:
Als het een Goddelijke waarheid zou zijn, zou het duidelijk in de Bijbel staan.
c: dan ga je ervanuit, dat jij het vermogen hebt om alle Goddelijke waarheden
uit de bijbel in een keer te begrijpen?
Nee hoor. Maar zoiets kardinaals kan m.i. niet 'verborgen' worden weergegeven
ik denk dat dat juist het inspirerende van de bijbel is, dat de bijbel zich niet in één keer bij ons openbaard maar beetje bij beetje. Zelf heb ik ook meegemaakt dat bepaalde teksten me niets tot weinig zeiden en dat ik er geen "waarde" aan hechtte, ze soms ook niet begreep. En jaren later leek er dan bij een bepaalde tekst een wereld voor me open te gaan.
Wat mij, wanneer je het over verborgenheden hebt, als teksten hebben aangesproken zijn de volgende:
"U is gegeven het geheimenis van het koninkrijk van Gods, maar tot hen, die buiten staan komt alles in gelijkenissen, dat zij ziende zien en niet bemerken, en horende horen en niet verstaan." Marc 4:11,12
"Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoorde te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs" Hebr. 5:12
"Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling. Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad" Hebr. 5 13,14
Die vaste spijs<één van de verborgenheden> kun je niet leren aan een universiteit. Die kun je alleen leren wanneer je je zinnen geoefend hebt, ofwel, wanneer je je eigen Ik hebt leren afleggen (je ego overwonnen)
Met andere woorden, slechts weinigen kunnen bepaalde kennis eigen maken, namelijk zij die het gevecht met zichzelf zijn aangegaan en de weg van de groeiende zelfkennis zijn gegaan.
Kennis is dus niet zozeer een kwestie van verstand alleen maar de vrucht van bepaalde manier van omgaan met jezelf en het leven.
Er zijn momenten in je leven dat er in een flits een bepaald inzicht wordt geboren. Het is een vrucht, een geschenk van het leven zelf, dat kun je niet leren aan de universiteit, maar verover je door het leven.
In Cor. 3:2 lees je ook: "Melk heb ik u gegeven, geen vast voedsel, want dat kon gij nog niet verdragen"
Het betekende m.i. ook dat inzichten, ook onder christenen, verschillend zijn en dat we de bijbel allemaal verschillend lezen. Dit omdat God zich op verschillende manieren openbaart en daarmee ook bijbelteksten..