Auteur Topic: In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest  (gelezen 30093 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest
« Reactie #50 Gepost op: april 23, 2003, 05:28:16 pm »
Profeteren heeft blijkbaar te maken met iets dat mensen vinden lijken op helderziendheid?
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 23, 2003, 05:49:00 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 17:28:16 schreef Marloes:
Profeteren heeft blijkbaar te maken met iets dat mensen vinden lijken op helderziendheid?

HUH?????????? Dan ben je echt van God los hoor.
Profetieen zijn vermanden, stichtend en bemoedigend.
Maar de duivel is de aap van God, dus waarzeggers proberen hetzelfde, echter..............het is God een gruwel.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 23, 2003, 07:52:07 pm »
Daarom zei ik 'lijken op'.
Ik vraag me af hoe jullie uit elkaar houden wanneer iemand uit de gemeente spreekt mbv een waarheidszeggende geest (zo noemen jullie dat toch?) en wanneer iemand uit de gemeente profeteert (iets zegt wat-ie niet zou kunnen weten).
Wat zijn de verschillen, hoe houden jullie 't uit elkaar?
(AUB iets uitgebreider dan 'onderscheiding van geesten', want dat kan natuurlijk ook door een valse geest worden ingegeven.)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: april 23, 2003, 07:55:49 pm »
Deze discussie komt mij bekend voor...

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 23, 2003, 08:11:06 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 19:55:49 schreef Pulpeet:
Hartelijk bedankt, ik wist de naam van die topic niet meer :) Zat me ook al af te vragen waar Wilhelmina en ik die discussie nou eerder hadden gehad.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 23, 2003, 10:39:57 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 20:11:06 schreef Marloes:
op 23 Apr 2003 19:55:49 schreef Pulpeet:

Hartelijk bedankt, ik wist de naam van die topic niet meer :) Zat me ook al af te vragen waar Wilhelmina en ik die discussie nou eerder hadden gehad.
Daar heb ik dus al meer aan je geschreven dan "slechts onderscheiding van geesten" . Het lijkt er nu op dat ik dat toen helemaal voor niets heb geplaatst. Je vraagt nu gewoon weer hetzelfde.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: april 24, 2003, 08:47:27 am »
Ik heb dit daar nog niet gevraagd. Jij noemde wel de volgende dingen ergens in een gekopieerd artikel:

quote:

1) Uit welke geest komt de profetie / leiding voort?Er zijn drie mogelijk­heden:
- de Heilige Geest: (Hand. 4:8)
- de menselijke geest (Tit. 1:12)
- of een satanische macht: (Hand. 16:16-18)
2) Wordt het profetische woord vervuld? (Deut. 18:22) Het bekendste voorbeeld hiervan is Samuel (1 Sam. 3:19-21).
3) Leidt de profetie tot aanbidding of lofprijzing? (Zie Openb. 13; Matth. 24: 11, 24; en 2 Tess. 2:1-12) Ware profeten brengen ons tot aanbidding van de ware God
4) Is de profetie / leiding leerstellig juist?  
5)Brengt de profetie / leiding goede vruchten voort?
6) Is de profeet, c.q. zijn de woorden die gesproken worden, integer en evenwichtig in geestelijk opzicht en niet hebzuchtig
7)Brengt de profetie / leiding zondaren tot God? (Jer. 23:18-23)

ad 1 - > subjectief, zullen verschillende mensen vaak anders over denken;
ad 2 - > ook subjectief (kijk maar naar wat jij zegt over genezingen door Jan Zijlstra, kijk naar horoscopen);
ad 3 - > JZ kan ook leiden tot aanbidding/lofprijzing (hangt meer af van de emotie van de mens, dan van de echtheid vd profeet);
ad 4 - > verschillende mensen vinden verschillende leerstellingen juist;
ad 5 - > ook subjectief, ook van mens zelf afhankelijk;
ad 6 -> vind ik nog 't beste punt, maar is meer 'kun je uit zijn dagelijks leven opmaken dat-ie christen is', blijft dus subjectief;
ad 7 - > zie punt 2 ed.
Ik vind dit dus geen 'harde' punten.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: april 24, 2003, 05:02:00 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 08:47:27 schreef Marloes:
Ik heb dit daar nog niet gevraagd. Jij noemde wel de volgende dingen ergens in een gekopieerd artikel:
Ik vind dit dus geen 'harde' punten.

Ik heb het gevoel dat jij de bijbel gebrukt om te bewijzen dat een aantal bijbelse principes niet bijbels zijn.
Ik geloof dat ik die bijbel juist gebruik om aan te tonen dat die bijbelse principes wel degelijk bijbels zijn. ( Snap je het nog?)

Uiteindelijk heb ik niet eens bewijzen nodig om aan te tonen dat áls er iets in de bijbel staat, God dat er niet voor niets neerzet, dus gewoon bijbels is.

Als er in Handelingen staat dat een ieder die zich bekeert én zich laat dopen de gaven van de Heilige Geest zal ontvangen dab geloof ik dat daar de gaven mee bedoelt worden gewoon zoals ze in de bijbel staan. Inclusief de voor jullie wat ingewikkeldere gaven zoals tongen, profetie, krachten,  zie 1 Cor 12 : 9  aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10  aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11  Doch dit alles werkt een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Let vooral op het : gelijk Hij wil. Ik geloof niet dat Hij over de hele wereld alle gaven wil uitdelen maar een paar weghoudt bij de gereformeerden. Hij wil wel, maar wat wil jij?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: april 24, 2003, 05:21:34 pm »
Ik wil best in tongen praten ofzo, of profeteren of genezen (vooral dat laatste lijkt mij wel wat). Het gebeurt alleen niet. Enig idee waarom?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Esgalmariel

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: april 24, 2003, 05:24:05 pm »
Ik denk dat je je dan moet overgeven aan iets volkomen irrationeels, en dat niet elke type mens daarvoor geschikt is...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: april 24, 2003, 05:29:39 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 17:21:34 schreef elle:
Ik wil best in tongen praten ofzo, of profeteren of genezen (vooral dat laatste lijkt mij wel wat). Het gebeurt alleen niet. Enig idee waarom?

Ik denk dat het antwoord heel duidelijk in de bijbel te vinden is.
Lucas 11: 10  Want een ieder, die bidt, ontvangt en wie zoekt, vindt en wie klopt, hem zal opengedaan worden.
11  Is er soms een vader onder u, die, als zijn zoon hem om een vis vraagt, hem voor een vis een slang zal geven?
12  Of als hij om een ei vraagt, hem een schorpioen zal geven?
13  Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de Heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?

Dit hele stuk gaat over het verlangen naar de Heilige Geest, en dat natuurlijk inclusief de gaven. Je kunt je hele leven geleid worden door de Heilige Geest maar de doop in de Heilige Geest niet ontvangen hebben, gewoon omdat je er nooit om gevraagd hebt. Het wordt ook niet in de gereformeerde kerk geleerd dus is het vaak onwetendheid. Hosea spreekt al over het gebrek aan kennis.
Ik ben 28 jaar gereformeerd geweest, zonder één keer een preek te hebben gehoord over de doop in de Heilige Geest, laat staan over de gaven die daarbij horen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: april 24, 2003, 05:29:46 pm »
Hmmmm.... Mijn IQ is toch te hoog, bedoel je, esgalmariel. Dus: de Heilige Geest is niet bij machte mijn tong los te maken? Of moet ik mijn verstand op 0 zetten?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: april 24, 2003, 05:30:51 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 17:24:05 schreef Esgalmariel:
Ik denk dat je je dan moet overgeven aan iets volkomen irrationeels, en dat niet elke type mens daarvoor geschikt is...
Je overgeven aan de Heilige Geest is het mooiste én het verstandigste dat je kunt doen. De weerstand daartegen komt van de andere kant.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: april 24, 2003, 05:31:21 pm »
Ad Wilhelmina:
Waarom zou ik er om vragen? Mijn geloof is prima, vind ik. Naar mijn idee heb ik het niet nodig om in tongen te praten.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: april 24, 2003, 05:32:30 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 17:29:46 schreef elle:
Hmmmm.... Mijn IQ is toch te hoog, bedoel je, esgalmariel. Dus: de Heilige Geest is niet bij machte mijn tong los te maken? Of moet ik mijn verstand op 0 zetten?

Misschien een goede oplossing. GKV ers  beredeneren bijna alles met hun verstand. Je kunt volgens de bijbel echter God aanbidden met je geest én met je verstand.
En verstand kan behoorlijk in de weg staan ja!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: april 24, 2003, 05:36:03 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 17:31:21 schreef elle:
Ad Wilhelmina:
Waarom zou ik er om vragen? Mijn geloof is prima, vind ik. Naar mijn idee heb ik het niet nodig om in tongen te praten.

Aan jou de keus! Ik wil alles van God ontvangen wat Hij voor mij klaar heeft.

Je gedraagt je nu als iemand die altijd alles op de step heeft kunnen doen, vervolgens een prachtige motor aangeboden krijgt, maar die lekker in de schuur laat staan omdat die step het altijd prima heeft gedaan.
God kan echter beter tot zijn doel komen als je die motor gaat gebruiken, Hij weet namelijk dat je dan verder kunt komen. Hij heeft liever dat je die motor gaat gebruiken. Of wil je niet gesticht worden? Daar zijn tongen heel goed goed voor.
En waar streef jij naar? Is het geen opdracht om te streven naar het profeteren?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: april 24, 2003, 05:43:33 pm »
Is profeteren/in tongen spreken een opdracht?
Paulus ziet het, met name in tongen spreken, als veroorzaker van veel chaos in diensten en haantjesgedrag. Niets om trots op te zijn, lijkt hij te zeggen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: april 24, 2003, 05:48:21 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 17:43:33 schreef elle:
Is profeteren/in tongen spreken een opdracht?
Paulus ziet het, met name in tongen spreken, als veroorzaker van veel chaos in diensten en haantjesgedrag. Niets om trots op te zijn, lijkt hij te zeggen.

Ik vind het echt erg dat je zo over een gave van de Geest spreekt.
Ik ken deze uitleg sinds ik op dit forum kom, dus het zal wel een gereformeerde visie op het spreken in tongen zijn. Absoluut niet bijbels te onderbouwen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: april 24, 2003, 07:22:49 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 17:48:21 schreef Wilhelmina:
Absoluut niet bijbels te onderbouwen.
In onze ogen is het dus juist wel bijbels onderbouwd :). 'k Wil wel eens zoeken naar een website die de Gereformeerde uitleg uitlegt...

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: april 24, 2003, 07:39:11 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 17:43:33 schreef elle:
(...) lijkt hij te zeggen.
@W: Wel lezen wat er staat.. :) elle zegt, lijkt hij te zeggen.. dus ik geloof dat we nu dat stukje van Paulus erbij moeten zoeken en moeten verklaren..

of begrijp ik het nou niet goed :?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: april 24, 2003, 07:41:31 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 19:22:49 schreef Marloes:
op 24 Apr 2003 17:48:21 schreef Wilhelmina:
Absoluut niet bijbels te onderbouwen.
In onze ogen is het dus juist wel bijbels onderbouwd :). 'k Wil wel eens zoeken naar een website die de Gereformeerde uitleg uitlegt...

Die sites heb ik vaker onder mijn neus gekregen, sommige gereformeerde predikanten durven zelfs te zeggen dat tongentaal demonisch is.
Daar ga ik dus niet mee in discussie.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: april 24, 2003, 07:49:05 pm »
Deze uitleg heb ik uit een preek van een GKV predikant ( M de Jong), nog niet eens zo verkeerd. Hij wil in de preek ons leren dat profetie belangrijker is , maar dat wisten we al, want ook dat staat in de bijbel.

Spreken in tongen is spreken met Geest. En dat blijkt een vorm van bidden te zijn. Dat lezen we tenminste in de vers 15-17.
Wie in tongen spreekt is aan het bidden, lofprijzen, en dankzeggen. Daarop sluit aan wat we in vers 2 lezen. Daarin ontdekken we dat het spreken in tongen op God gericht is. Wat later in vers 15 en 16 nog eens wordt bevestigd.
In de derde plaats leert vers 2 ons dat wie in een tong spreekt in geheimenissen spreekt. Het is als een vreemde taal, onbegrijpelijk voor iedereen die het hoort. Buitenstaanders geeft het zelfs de indruk van wartaal, zo zegt vers 23. Van wat gezegd wordt, heeft niemand enige notie. Alleen degenen die de gave van vertalen hebben kunnen van de tongen een zinnig verhaal maken. Je moet je bij het luisteren naar tongen maar voorstellen dat je als Nederlander een Chinees hoort spreken. Zonder vertaling versta je niets van wat hij zegt en begrijp je er ook niets van.
Een vierde kenmerk van tongentaal geeft vers 3. Iemand die in tongen spreekt bouwt zichzelf op. Hij of zij heeft er alleen voor zichzelf iets aan. Een ander, een toehoorder, schiet er niets mee op.
Het vijfde dat van de tongen gezegd kan worden is dat ze een teken voor de ongelovigen vormen. Dat valt te lezen in vers 22. Nu wordt het woord ongelovigen tweemaal vlak na elkaar gebruikt. Eerst wordt gezegd dat de tongen teken voor de ongelovigen zijn. Later, in vers 23 wordt van diezelfde tongen gezegd dat ze voor ongelovigen wartaal zijn. Het lijkt er op dat deze twee uitspraken niet met elkaar te rijmen zijn. Je kunt je voorstellen dat tongen een teken of wartaal zijn, maar niet beide te gelijk.
Aan de andere kant lijkt het onwaarschijnlijk dat hetzelfde woord zo kort na elkaar gebruikt twee verschillende betekenissen heeft. Daarom houden wij het erop dat tongen misschien wel juist door het verwarrende, bijzondere betekenis krijgen voor niet-gelovigen. Tongen zijn een teken, omdat ze op de een of andere manier belangstelling wekken. Maar het blijft wartaal voor de ongelovigen (vers 23).
Samenvattend kunnen we zeggen;
Wie in tongen spreekt heeft zichzelf niet meer onder controle. Een mens is zo verrukt over Gods heil, dat hij of zij er geen (gewone) woorden meer voor heeft. Bekende woorden voldoen niet meer om God te prijzen en te danken. De Geest neemt het helemaal over. Hij stuurt de tong. Een mens begint te lallen (lalein in het Grieks).

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: april 24, 2003, 08:16:18 pm »
En toch nog een ander soort linkje van mij..
http://www.kerken.com/afdelingen/preach.php?PreachId=33

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: april 24, 2003, 09:24:38 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 20:16:18 schreef Marloes:
En toch nog een ander soort linkje van mij..
http://www.kerken.com/afdelingen/preach.php?PreachId=33

Dit is weer één van die vele voorbeelden waarin een gereformeerde predikant vreselijk zijn best doet om aan te geven dat er véél belangrijker zaken zijn dan tongentaal. Notabene in een dienst waarin het nietbijbelse gegeven van de belijdenis op een voetstuk wordt gezet.
Nog steeds begrijp ik niet, waarom er in de gereformeerde kerken op grond van dit soort preken het spreken in tongen gewoon genegeerd wordt.

Hoe kan het toch dat een zo bijbels gegeven op grond van de bijbel wordt weggepreekt, en een onbijbelse menselijke instelling in diezelfde preek gepromoot wordt? Dat is toch een dwaling? ( dit vraag ik met alle respect) Ik begrijp dat echt niet, zeker niet in een kerkgenootschap zoals de gereformeerde kerk, waar beslist geen domme jongens kerken.

Zo ken ik ook vele mensen die beweren dat tongentaal zonderliefde niets voorstelt. Dan zeg ik AMEN. Maar daarmee wordt wél gesuggereerd dat mensen die in tongen spreken dat zonder liefde zouden doen. Het is niet óf óf, de bijbel spreekt van én én.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: april 24, 2003, 10:26:07 pm »
Is er ooit in tongengesproken in de gereformeerd, dat is: katholieke, algemene Kerk onzes Heeren Jezus Christus?

Wat ze vroeger niet deden, daar moet je mee oppassen :9
Ps. 111:10

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: april 24, 2003, 10:28:06 pm »

quote:

op 24 Apr 2003 22:26:07 schreef Wiering:
Is er ooit in tongengesproken in de gereformeerd, dat is: katholieke, algemene Kerk onzes Heeren Jezus Christus?

Wat ze vroeger niet deden, daar moet je mee oppassen :9
Hoe vroeger mag vroeger zijn?

Doet de eerste eeuw ook mee?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: april 24, 2003, 10:29:30 pm »
toen hadden ze nog geen bijbel ;)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: april 25, 2003, 12:48:24 am »
Mensen, mensen.
Wat denken jullie toch min over God. God is de Heilige Geest. Vader, Zoon en Heilige Geest, weet je nog? Alleen even niet als het gaat om spreken in tongen.

Het staat er gewoon. In de bijbel, die we van kaft tot kaft geloven. Hup, aan het werk ermee! Je zult zien, als je je  kleingeloof en twijfel opzij zet......
Dan gaan er dingen gebeuren. Wat is daar nu zo moeilijk aan ?  Gewoon geloven.
Straks weer Hemelvaart en Pinksteren.  Denk er eens goed over wat er nu eigenlijk gebeurt. Waarom is Kerst ( de gift van de Zoon) zoveel meer gewaardeerd dan Pinksteren ( de gift van de Geest) ?  Omdat wij niet goed weten wat we er mee aan moeten? Omdat we het niet voelen, begrijpen? Omdat we niet durven?  Worden we raar gevonden als we jubelen en juichen?  Niet door God, hoor!  Als je de Geest zijn gang laat gaan.....uit ervaring weet ik dat er dan dingen gebeuren die je niet voor mogelijk had gehouden.  Laat de Geest het werk doen. Alstjeblieft. Wij weten het niet beter dan onze Vader.  Hij weet als geen ander dat wij de Geest broodnodig hebben.         Gr. Anne-Marie

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: april 25, 2003, 12:50:32 am »
Ik heb ff redelijk vluchtig het hele topic doorgelezen. Ik vind dit best een interessant onderwerp.

Zelf ben ik opgegroeid in de GKV, de laatste tijd kom ik in veel andere diensten en ga ik veel meer met mensen om van andere stromingen (vooral bij NSR  (studentenvereniging) ).

Ik weet in ieder geval dat er ook mensen binnen de GKV in tongen spreken. Maar tongen spreken vind ik een moeilijk onderwerp. Ik geloof dat het kan zeker! Maar, ik sprak er toevallig afgelopen maandag nog met een evangelische vriend over, ik heb er wel bepaalde vraagtekens bij. Zo had hij wel eens een workshop meegemaakt om te leren in tongen te spreken, moest je maar een beetje beginnen met brabbelen en dan zou het vanzelf komen o.i.d. dit keurde hij zelf ook af hoor! Maar goed.. om maar ff een voorbeeld te geven. Verder denk ik dat het ook gewoon iets is wat gebeurt, als Gods Geest het werkt en je het niet kan beinvloeden, of denken jullie dat niet?

Verder genezing, dat mis ik nou echt in de GKV. Omdat dit gewoon Gods kracht aan het werk is. Ik ben bij verschillende diensten geweest en God belooft het ook in Zijn Woord. Jezus is ook onze Heelmeester (Jesaja 53:6 op de gok). A.s. maandag komt er bij alpha op NSR Erik Munikke de avond over genezing doen. Hij was vroeger ook lid van NSR (ook econometrie gedaan (spreek mij wel aan dus ;)), daarna theologie). Hij is al eens eerder op de vereniging geweest en had toen een heel mooi bijbels 'verhaal'. Kritische vragen werden er gesteld, natuurlijk ;). Daarna was er ruimte voor genezing en dat was heel bijzonder (ging op een andere manier dan ik gewend was van andere genezingsdiensten waar ik geweest was, maar laat ik on-topic blijven). Ik ben benieuwd of ongelovigen geraakt worden door het zien werken van God.. daarover later meer ;).
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: april 25, 2003, 09:50:59 am »

quote:

op 25 Apr 2003 00:48:24 schreef Anne-Marie:
Mensen, mensen.
Wat denken jullie toch min over God. God is de Heilige Geest. Vader, Zoon en Heilige Geest, weet je nog? Alleen even niet als het gaat om spreken in tongen.

Het staat er gewoon. In de bijbel, die we van kaft tot kaft geloven. Hup, aan het werk ermee! Je zult zien, als je je  kleingeloof en twijfel opzij zet......
Dan gaan er dingen gebeuren. Wat is daar nu zo moeilijk aan ?  Gewoon geloven.
Straks weer Hemelvaart en Pinksteren.  Denk er eens goed over wat er nu eigenlijk gebeurt. Waarom is Kerst ( de gift van de Zoon) zoveel meer gewaardeerd dan Pinksteren ( de gift van de Geest) ?  Omdat wij niet goed weten wat we er mee aan moeten? Omdat we het niet voelen, begrijpen? Omdat we niet durven?  Worden we raar gevonden als we jubelen en juichen?  Niet door God, hoor!  Als je de Geest zijn gang laat gaan.....uit ervaring weet ik dat er dan dingen gebeuren die je niet voor mogelijk had gehouden.  Laat de Geest het werk doen. Alstjeblieft. Wij weten het niet beter dan onze Vader.  Hij weet als geen ander dat wij de Geest broodnodig hebben.         Gr. Anne-Marie

hallo Anne-Marie,

Ik vindt dat je de gaven van de Heilige Geest erg beperkt tot alleen het spreken in tongen. (wat het spreken in tongen ook wezen mag, vreemde talen/onbegrijpelijke klanken?)
De Geest geeft vele gaven (zie oa. 1 Cor 12) tot OPBOUW van de gemeente en niet aan iedereen.
Ik vindt het vreemd dat er zoveel mensen zijn die streven naar het spreken in tongen die niemand kan verstaan en die dus dan niet tot opbouw van de gemeente zijn.
Hoeveel mensen hebben eigenlijk de gave tot vertaling gekregen?  (1 Cor 14:13)
Hoeveel vertalingen van 'tongentaal' zijn er gedocumenteerd?
Paulus geeft in 1 Cor 14 duidelijk aan dat het de gave(n) die tot opbouw van de gemeente gebruikt moeten worden. Iemand die in het openbaar in onbegrijpelijk klanken spreekt die niemand kan verstaan , bouwt niet op (vs 6-12)
Sterker nog: in vers 23 geeft hij aan dat het de ongelovigen zal afstoten
.Als je het doet, moet je het dus volgens mij gewoon prive in jezelf doen. ( vs 27& 28)
Dit voorkomt gelijk dat mensen die die gave zouden hebben zichzelf belangrijker gaan vinden dan mensen die de gave niet hebben.

PS:
Ik reageer nu wel op jouw stukje, maar het is meer algemeen bedoeld. Ik had even een 'kapstok' nodig.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: april 25, 2003, 10:15:14 am »
Mee eens...!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: april 25, 2003, 10:15:16 am »

quote:

op 25 Apr 2003 09:50:59 schreef Garfield:
Ik vindt dat je de gaven van de Heilige Geest erg beperkt tot alleen het spreken in tongen. (wat het spreken in tongen ook wezen mag, vreemde talen/onbegrijpelijke klanken?)
Uit haar stukje heb ik juist begrepen dat ze bedoelt te zeggen dat wij (GKV) de gaven van de Geest beperken tot allles behalve spreken in tongen, genezing, etc.  Tuurlijk, dat andere hebben we wel aandacht voor. Daar hoeft dus ook niet over gediscussieerd te worden. Beetje flauw dat je dan de zaak omdraait. Typisch trekje/trucje van vrijgemaakten om maar vooral hier niet over na te denken en meningen te formuleren.... |:(

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: april 25, 2003, 10:48:45 am »
Wij hebben God niet in onze broekzak!

En als Anne-Marie dat kleingelovig vindt, dan ben ik maar kleingelovig en dan denk ik maar min over God.

Hij is de Ontzagwekkende, de Gans Andere, de Onuitsprekelijke, de Onnoembare. Hij is dichter bij dan tongentaal of profetie. Hij is de Adem waarmee wij ademen. Hij houdt ons in leven. Hij is de grond van ons zijn.

En als we op basis van een paar uit z'n verband gehaalde teksten onze sensatiezucht willen bevredigen, doe ik niet mee. Wil je Hem echt ontmoeten, dan zul je dieper moeten kijken dan profetie, genezing en tongentaal. Het zijn slechts oppervlakteverschijnselen, richtingwijzers naar Hem. Het is bijbels om daar de aandacht vanaf te leiden en de liefde centraal te stellen. En die hebben we harder nodig dan tongentaal.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: april 25, 2003, 10:58:51 am »
Inderdaad. Het is tevens geen losse statement van mij dat er in de Kerk van alle eeuwen weinig behoefte was aan spreken in tongen. Ik denk dat dit twee redenen heeft:
a. Men heeft misschien te weinig ontzag voor het werk van de Geest.
b. Het spreken in tongen is niet opbouwend.

Ad a. Ja waarom denken jullie? Als iemand in een gemeente staat te brabbelen, kan ik het in ieder geval niet verstaan. Maar dat er weinig eerbied voor is (er wordt echt lacherig over gedaan vaak) heeft misschien ook wel te maken dat mensen, zondig en onbewust allicht, dat hier meer een soort nieuw ding aan de gang is dat weinig met de kerk te maken heeft. Mij in ieder geval bekruipt het gevoel dat de kerkgang op zo'n manier niet meer hoeft, ik kijk liever naar een show op televisie waar mensen gehypnotiseerd worden. Misschien kan ik wel gewoon zeggen dat ik niet in zo'n God geloof.
In het OT kom ik eigenlijk weinig in tongen spreken tegen, behalve bij de moeilijk uitlegbare profetische teksten dan.

En helemaal belachelijk vind ik dat je klaarblijkelijk een opleiding kunt volgen 'in de Geest vallen'. In de Geest vallen wordt dan tot een soort studie gemaakt waarvoor je klaarblijkelijk kunt zakken en slagen. Ik geloof dan absoluut niet dat mensen echt met de Geest bezig zijn, veeleer volgen ze hun eigen geest. Wanneer je God in een opleiding kunt stoppen, twijfel ik vaak over Zijn zo vaak bejubelde kracht. En God werkt ook niet op die manier.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: april 25, 2003, 11:06:20 am »

quote:

op 25 Apr 2003 10:15:16 schreef Mezzamorpheus:
Uit haar stukje heb ik juist begrepen dat ze bedoelt te zeggen dat wij (GKV) de gaven van de Geest beperken tot allles behalve spreken in tongen, genezing, etc.  Tuurlijk, dat andere hebben we wel aandacht voor. Daar hoeft dus ook niet over gediscussieerd te worden. Beetje flauw dat je dan de zaak omdraait. Typisch trekje/trucje van vrijgemaakten om maar vooral hier niet over na te denken en meningen te formuleren.... |:(
- je moet over alle gaven van de Geest discusseren en je mening vormen, dit is wat ik hier ook probeer. Jouw observatie dat dat juist zegt dat wij de gaven beperken tot tongen, genezeing, etc deel ik niet. Wat versta jij trouwens onder 'etc'?
- ik draai de zaak niet om, ik vraag me af hoe je daar bij komt.
- de opmerking van jou 'typisch trekje van ... ' is weer lekker stigmatiserend en discussie stoppend. Wat is jouw mening?
- het grote probleem is juist, dat de gereformeerde (ja, over de volle breedte van de gereformeerde gezindte) mening over het spreken in tongen over het algemeen niet geaccepteerd wordt door charismatischen en in de hoek gezet wordt als niet bijbels. typisch charismatisch ?

Verder zou ik je er op willen wijzen dat ik onderaan het stukje een PS gezet heb. Die staat er niet voor niets!
« Laatst bewerkt op: april 25, 2003, 11:11:39 am door Garfield »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: april 25, 2003, 11:42:36 am »
Wiering schreef :

En helemaal belachelijk vind ik dat je klaarblijkelijk een opleiding kunt volgen 'in de Geest vallen'. In de Geest vallen wordt dan tot een soort studie gemaakt waarvoor je klaarblijkelijk kunt zakken en slagen. Ik geloof dan absoluut niet dat mensen echt met de Geest bezig zijn, veeleer volgen ze hun eigen geest. Wanneer je God in een opleiding kunt stoppen, twijfel ik vaak over Zijn zo vaak bejubelde kracht. En God werkt ook niet op die manier.  

Hier kan ik mij nou echt kwaad om maken. Ik ben nu 21 Jaar lid van een Pinkstergemeente en heb nog nooit een aanbieding gehad voor een cursus "In de Geest vallen "Maar ja, mensen van buiten af weten het altijd beter te vertellen. En beste Wiering, dan maak je je schuldig aan roddel, dat is zonde der tong.Zelf ben ik nog nooit "in de Geest gevallen" en maak daar ook geen punt van. ik heb er zelf wel eens een oneerbiedig grapje over gemaakt ,van : Al vallen er 1000den aan mijn zijde, tot mij zal het niet genaken.Dus Wiering pas op met het belachelijk maken van andere kerken.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: april 25, 2003, 11:48:34 am »
Jezus zelf kondigt de komst van de Heilige Geest aan (Joh. 12 en 14, meen ik). Daar zegt hij over die Geest dat Hij kennis brengt, kennis over God, verkondigend wat Jezus gezegd en gedaan heeft.
Met pinksteren (Hand. 2) wordt de Geest ook uitgestort. Iets met een wind, vlammetjes en Galileeers die ineens met een andere tong spreken. Maar: alle buitenlanders horen hen in hun eigen taal spreken 'van de grote daden Gods': wederom verkondiging. Zo begon het kennelijk: Geest der kennis, Geest der waarheid.
Ook in zijn brief aan de romeinen schildert Paulus de Geest af als kennisbrenger, verkondiger van het evangelie.
Pas in zijn brieven aan Corinthe komen er andere gaven van de Geest naar voren. Paulus stuurt daar een boel bij, met name het spreken van tongen. Hij zegt over zichzelf dat hij veel in tongen spreekt. Maar, zegt hij ook, ik spreek liever 5 nuttige woorden dan 1000 woorden in tongentaal. Niemand heeft namelijk iets aan wat in tongen gezegd wordt (tenzij er een uitlegger bij is).
Paulus zegt ook: streeft de gaven van de Geest na, doch met name het profeteren (1 Cor. 14, meen ik, heb mijn bijbeltje thuis laten liggen). (Daarna barst hij dus los tegen het onbegrijpelijk in tongen spreken.) Ik weet niet of dit ook aan ons is gericht. Zou best kunnen, maar aan een ieder worden andere gaven gegeven.

'kHeb niet het idee dat in tongen spreken mij gegeven is, noch het profeteren of genezen. 'kZou het prima vinden als de Geest mij 1 van die dingen laat doen (weet 'ie ook), maar de Geest doet ze niet. Kennelijk vindt de Geest het niet nodig om mij die gaven te geven. Ik vind het prima, ik mis het niet (itt sommige anderen die denken dat ze pas een goed Christen zijn als ze iets exotisch kunnen).
Volgens mij heb ik meer de gave van het bijbel lezen en uitleggen. 'kGa iig geen workshop brabbelen volgen (maar ga wel op alpha weekend).

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: april 25, 2003, 11:52:37 am »

quote:

Ik ben blij dat je het durft te zeggen. Het is op dit forum een veel gebruikte truc. Gewoon de zaken omkeren en de aandacht afleiden.

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: april 25, 2003, 11:52:45 am »

quote:

Ik ben blij dat je het durft te zeggen. Het is op dit forum een veel gebruikte truc. Gewoon de zaken omkeren en de aandacht afleiden.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: april 25, 2003, 11:57:50 am »
In aanvulling op wat elle schreef:

Ook in Rom 12 komen de gaven ter sprake. En ook daar staan ze in het teken van de waarschuwing: "acht uzelf niet hoger dan u kunt verantwoorden" (vs3). En ook daar loopt het uit op de liefde (vs 8).

Paulus noemt zelfs ons profeteren stukwerk (1kor13 : 9 ), en in vs 10 heeft hij het zelfs over 'het onvolmaakte'. En dat het onvolmaakt is, blijkt wel uit het enorme toetsingsapparaat dat door charismatischen gemobliseerd moet worden om profetieen op waarde te schatten. Hierdoor verliest het voor mij een groot deel van z'n geloofwaardigheid.

Van mij mag er geprofeteerd, genezen en in tongen gesproken worden, maar ik ben er niet zo van onder de indruk.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: april 25, 2003, 12:01:23 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 11:52:37 schreef bengel:
Heb je ook nog iets inhoudelijks te melden?

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Je maakt altijd van dit soort opmerkingen, maar ik wil wel eens weten wat je inhoudelijk tegen de 'gereformeerde bedenkingen' in te brengen hebt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: april 25, 2003, 12:20:39 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 11:42:36 schreef Mientje:
Ik ben nu 21 Jaar lid van een Pinkstergemeente (...). Zelf ben ik nog nooit "in de Geest gevallen" en maak daar ook geen punt van. ik heb er zelf wel eens een oneerbiedig grapje over gemaakt ,van : Al vallen er 1000den aan mijn zijde, tot mij zal het niet genaken.

Cool... Heb je er nog nooit problemen mee gehad? Heb je je nooit minder waar/minder bekeerd door gevoeld? Zijn er meer pinksterlieden die die gaven (profeteren, in tongen spreken, genezen) niet bezitten? Hebben ook zij er geen moeite mee? Of is er ook wel sprake van jaloezie? Of van haantjesgedrag door lieden die heel goed zijn in in tongen spreken?
Da's natuurlijk 1 van de angsten der gereformeerden, die wordt gevoed door wat Paulus over deze gaven schrijft.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: april 25, 2003, 12:49:49 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 12:01:23 schreef Pulpeet:
op 25 Apr 2003 11:52:37 schreef bengel:
Ik ben blij dat je het durft te zeggen. Het is op dit forum een veel gebruikte truc. Gewoon de zaken omkeren en de aandacht afleiden.Heb je ook nog iets inhoudelijks te melden?

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Je maakt altijd van dit soort opmerkingen, maar ik wil wel eens weten wat je inhoudelijk tegen de 'gereformeerde bedenkingen' in te brengen hebt.

Dank je Pulpeet, je haalt de woorden uit de mond.

Overigens Bengel, doe je nu precies datgene waar jij mij (en anderen) van beschuldigt.
Verder:
- kun jij ook aangeven hoe ik de zaken dan volgens jou omkeer?
- kun jij misschien ook antwoord geven op de vragen die ik gesteld heb in dat door jou zo 'gewraakte'stukje?

Nogmaals aan Anne-Marie: ik heb jouw stukje als 'kapstok' genomen, omdat
daar de meeste inhoud in zat waarop gereageerd kon worden. Niet omdat ik het met de toon oneens ben. Een aantal vragen die jij stelt zijn duidelijk en misschien ook wel confronterend en zetten in ieder geval aan tot nadenken.
Jij komt in ieder geval tot andere antwoorden dan ik.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: april 25, 2003, 01:07:16 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 11:48:34 schreef elle:
....Paulus zegt ook: streeft de gaven van de Geest na, doch met name het profeteren (1 Cor. 14, meen ik, heb mijn bijbeltje thuis laten liggen).....

Bijbel vergeten?
Pak je toch gewoon een online bijbel? Biblija.net - de Bijbel op internet

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: april 25, 2003, 01:27:38 pm »
Het moet toch niet gekker worden...
Even recapituleren: Anne-Marie, Bengel en ik vragen ons af waarom tongentaal, genezing en andere 'bijzondere' gaven van de Geest zo ondergesneeuwd zijn geraakt in de Vrijgemaakte kerk. Vervolgens zegt Garfield dat er veeeel meer gaven zijn en dat we maar moeten kijken naar wat er met die gaven gebeurt in de GKV, ondertussen GEEN antwoord gevend op onze vragen. Als ik Garfield daarmee confronteer, en terloops opmerk dat ik dit vaker tegenkom bij vrijgemaakten en dat dus een typisch vrijgemaakt trekje/trucje vindt, kaatst hij in een keer de bal terug en moeten wij maar beginnen met ons te verantwoorden over het waarom van onze vragen.
Dit is toch werkelijk de omgekeerde wereld (of weglopen voor serieus gestelde vragen)? Zo werkt het toch niet in een discussie?

Overigens vindt ik dat als er ergens in de Bijbel gewaarschuwd wordt voor uitwassen en verkeerd gebruik van iets, dat we dat 'iets' dan maar niet meteen bij het grof vuil moeten zetten. Heb zeer sterk het gevoel dat dat met tongentaal etc. wel gebeurt binnen de GKV.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: april 25, 2003, 01:28:55 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 13:27:38 schreef Mezzamorpheus:
Het moet toch niet gekker worden...
Even recapituleren: Anne-Marie, Bengel en ik vragen ons af waarom tongentaal, genezing en andere 'bijzondere' gaven van de Geest zo ondergesneeuwd zijn geraakt in de Vrijgemaakte kerk. Vervolgens zegt Garfield dat er veeeel meer gaven zijn en dat we maar moeten kijken naar wat er met die gaven gebeurt in de GKV, ondertussen GEEN antwoord gevend op onze vragen. Als ik Garfield daarmee confronteer, en terloops opmerk dat ik dit vaker tegenkom bij vrijgemaakten en dat dus een typisch vrijgemaakt trekje/trucje vindt, kaatst hij in een keer de bal terug en moeten wij maar beginnen met ons te verantwoorden over het waarom van onze vragen.
Dit is toch werkelijk de omgekeerde wereld (of weglopen voor serieus gestelde vragen)? Zo werkt het toch niet in een discussie?

Overigens vindt ik dat als er ergens in de Bijbel gewaarschuwd wordt voor uitwassen en verkeerd gebruik van iets, dat we dat 'iets' dan maar niet meteen bij het grof vuil moeten zetten. Heb zeer sterk het gevoel dat dat met tongentaal etc. wel gebeurt binnen de GKV.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: april 25, 2003, 01:33:07 pm »
Mods, bovenstaande quote is een foutje... Kan die, samen met dit berichtje, ook verwijderd worden?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: april 25, 2003, 01:48:56 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 13:27:38 schreef Mezzamorpheus:
Als ik Garfield daarmee confronteer, en terloops opmerk dat ik dit vaker tegenkom bij vrijgemaakten en dat dus een typisch vrijgemaakt trekje/trucje vindt, kaatst hij in een keer de bal terug en moeten wij maar beginnen met ons te verantwoorden over het waarom van onze vragen.
Ja, natuurlijk. Als je wilt dat de discussie doorgaat, moet je niet zulke dingen gaan beweren.

Kom liever met inhoudelijke argumenten waarom de visie van Garfield niet klopt. Geef antwoord op de vragen die hij stelde ofzo...

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: april 25, 2003, 01:57:47 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 12:20:39 schreef elle:
op 25 Apr 2003 11:42:36 schreef Mientje:
Ik ben nu 21 Jaar lid van een Pinkstergemeente (...). Zelf ben ik nog nooit "in de Geest gevallen" en maak daar ook geen punt van. ik heb er zelf wel eens een oneerbiedig grapje over gemaakt ,van : Al vallen er 1000den aan mijn zijde, tot mij zal het niet genaken.
Cool... Heb je er nog nooit problemen mee gehad? Heb je je nooit minder waar/minder bekeerd door gevoeld? Zijn er meer pinksterlieden die die gaven (profeteren, in tongen spreken, genezen) niet bezitten? Hebben ook zij er geen moeite mee? Of is er ook wel sprake van jaloezie? Of van haantjesgedrag door lieden die heel goed zijn in in tongen spreken?
Da's natuurlijk 1 van de angsten der gereformeerden, die wordt gevoed door wat Paulus over deze gaven schrijft.

Nee ik heb er nooit problemen mee gehad, ik heb me wel eens proberen af te vragen van waarom niet.
Maar het grootste probleem voor jullie en andere buitenstaanders is, dat jullie een verkeerd beeld vormen van wat er bij ons voorvalt.
Als ik zeg dat als er bij een oproep om naar voren te komen, als je gebed ergens voor nodig hebt, dat er dan van de 50 die naar voren gaan, misschien 2 vallen. Een andere keer misschien een paar meer.
Maar als je je dan ook nog realiseert dat die oproep lang niet alle weken gedaan wordt, kun je je indenken hoe weinig het eigenlijk voorkomt.
Dan kan ik zeggen dat er best wel mensen zijn die niet in tongen spreken, maar daar kun je voorzichtig wel een reden voor geven : Het zijn bijna altijd mensen met een kerkelijke achtergrond, en dat schijnt toch remmend te werken.Dan is er beslist geen jaloezie.Trouwens, in een gewone dienst zul je het spreken in tongen bijna niet horen, wel op bidstonden. Dan het profeteren, dat zijn er bij ons over de hele gemeente ook maar enkelen.Ikzelf schijn volgens mijn voorganger wel een profetische gave te hebben, maar dan ben je nog geen echte profeet, daar is meer voor nodig.Dan de gave van genezing, dat is niet het bidden voor iemand voor genezing en dat dat dan ook verhoord wordt, maar echt de authoriteit hebben van : Wees genezen in Jezus naam, en dat het dan ook onmiddelijk gebeurt, dat is bij ons ook niet zichtbaar aanwezig. Dit is een gemis, want ik geloof wel, dat er toch minstens één met die gave aanwezig moet zijn in een gemeente.En dat verschilt ook per gemeente, bij Wilhelmina zal dat weer anders zijn. Ik spreek dan ook alleen voor onze gemeente.
Op conferenties zie je de gaven wel meer naar buiten komen, maar daar is dan ook veel meer gebed en lofprijs, zodat de Geest meer de ruimte heeft om te werken.
Ik hoop dat je nu een beter beeld van een Pinkstergemeente gekregen hebt, al verschilt dat per gemeente.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: april 25, 2003, 02:08:44 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 13:07:16 schreef Garfield:
Pak je toch gewoon een online bijbel? Biblija.net - de Bijbel op internet

Tov, die kende ik nog niet...

Goed, Paulus zegt nog meer:
Werken der Geest:
Gal 5:22 ...de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (...) 25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.

Geest en geloof:
Rom 8: ...maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Geest en exotische gaven (kwam ik alleen in deze brief tegen...)
1 kor 12: 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. (...) Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
1 kor 14: 1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren. 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen. 3 Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend. 4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente. (...) 13 Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen. 14 Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar. 15 Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand (...) 18 Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; 19 maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong.  (...) 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.

Geest, anders dan Paulus:
1 petrus 1:10: Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, 11 terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna. 12 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.
2 Petrus 1:20: Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; 21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.
1 Joh.4:2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God

Heb vast niet alle teksten gevonden. Vind het wel frappant dat teksten over de Geest vooral gaan over kennis verspreiden, en over het 'in christus komen/zijn'.
De enige gemeente waar kennelijk in tongen wordt gesproken ea, is Korinthe. En daar is het kennelijk ook direct uit de hand gelopen.
't Is dus niet fout, in tongen spreken ea, maar om het nu ontzettend belangrijk te gaan vinden is ook niet heel verstandig, lijkt mij.

Maar anderen mogen natuurlijk andere teksten aandragen! Graag zelfs, vooral als die iets anders verkondigen dan mijn mening. Dan zal ik 'm moeten bijstellen...

Ik ga mij trouwens liever bekwamen in andere zaken (Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette, maar ik had de liefde niet, ik ware niets.)

@ Mientje:
Dus je herkent niet zoveel in die afgunst en jaloezie waar Paulus het over heeft (Gal. 5:26)? Da's mooi... Ben er zelf stiekum wel een beetje bang voor. Als ik aan het profeteren sla, dan zijn er vast wat kennissen die raar opkijken en wellicht afgunstig zijn. Zou ik niet fijn vinden.