quote:
Tov, die kende ik nog niet...
Goed, Paulus zegt nog meer:
Werken der Geest:
Gal 5:22 ...de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (...) 25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.
Geest en geloof:
Rom 8: ...maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.
Geest en exotische gaven (kwam ik alleen in deze brief tegen...)
1 kor 12: 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. (...) Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
1 kor 14: 1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren. 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen. 3 Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend. 4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente. (...) 13 Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen. 14 Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar. 15 Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand (...) 18 Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; 19 maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong. (...) 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.
Geest, anders dan Paulus:
1 petrus 1:10: Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, 11 terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna. 12 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.
2 Petrus 1:20: Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; 21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.
1 Joh.4:2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God
Heb vast niet alle teksten gevonden. Vind het wel frappant dat teksten over de Geest vooral gaan over kennis verspreiden, en over het 'in christus komen/zijn'.
De enige gemeente waar kennelijk in tongen wordt gesproken ea, is Korinthe. En daar is het kennelijk ook direct uit de hand gelopen.
't Is dus niet fout, in tongen spreken ea, maar om het nu ontzettend belangrijk te gaan vinden is ook niet heel verstandig, lijkt mij.
Maar anderen mogen natuurlijk andere teksten aandragen! Graag zelfs, vooral als die iets anders verkondigen dan mijn mening. Dan zal ik 'm moeten bijstellen...
Ik ga mij trouwens liever bekwamen in andere zaken (Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette, maar ik had de liefde niet, ik ware niets.)
@ Mientje:
Dus je herkent niet zoveel in die afgunst en jaloezie waar Paulus het over heeft (Gal. 5:26)? Da's mooi... Ben er zelf stiekum wel een beetje bang voor. Als ik aan het profeteren sla, dan zijn er vast wat kennissen die raar opkijken en wellicht afgunstig zijn. Zou ik niet fijn vinden.