Ik heb toch niet echt de 'gave' van uitleg, als je bekijkt hoe lang ik over dit antwoord heb gedaan.

quote:
LaNaussee schreef op 01 april 2005 om 13:25:Ik begrijp wat je bedoelt, denk ik. Volgens mij zijn we het ook wel aardig eens. Ik denk namelijk ook dat het in één keer goed is enzo. Maar ik denk wel dat je het op een juiste manier moet leren gebruiken. Namelijk ter ere van God en dat soort dingen. Bijvoorbeeld met genezing kun je prima mensen genezen, maar de bedoeling is dat je dat tot Zijn eer doet en ontdekken hoe je er het beste achter kunt komen hoe je het het best tot Zijn eer kunt gebruiken, lijkt me wel nodig. In dit geval, bijvoorbeeld eerst aan de zieke vragen of hij wel gelooft ed. Dat was meer wat ik bedoelde.
Als je Jakobus leest zal het gelovig
gebed dus van degene die bidt, de zieke gezond maken.
En als de zieke wel gelooft, maar hij geneest niet, wat dan? Zit het met dat geloof niet snor?
quote:
Eisen lijkt me onzinnig. De Geest deelt uit aan wie Hij wil.
Vind ik dus ook, maar de
praktijk is voor veel mensen zo dat ze het toch willen hebben.
quote:
Absoluut! Opstartoefeningen zijn denk ik onzin. Of het komt en je praat enorm veel (of weinig) en voelt het precies goed. Of anders gezegd, heb je het idee dat wat je zegt ergens klopt al versta je er niets van.
Met opstartoefeningen kom je volgens mij dus ook sowieso niet uit op 'bestaande talen' maar
blijft het gebrabbel. Nep. Daar heb ik eens een stukje van gelezen:
quote:
Waarom ik niet langer in Tongen spreek - Robert Liichow
Toen ik een student was aan de Universiteit van Michigan ging ik onder de invloed van sommige vrienden naar een reeks samenkomsten die “Leven in de Geest”-seminaries genoemd werden, gegeven door de “Woord van God Gemeenschap”. Aan het eind van de zes weken legden twee broeders mij de handen op en ik begon te spreken in een andere taal die niet de mijne was, noch leek die voort te komen uit mijn bewuste geest. Ik had de doop in/van de Heilige Geest ontvangen.
Vanaf dat tijdstip nam mijn gebedsleven een dramatische wending. Ik begon elke dag urenlang in de geest te bidden. Over de jaren heen schat ik dat ik 90% van mijn tijd doorgebracht heb met het bidden in tongen. Biddend op een manier waarbij ik (1) niet begreep wat ik bad, en (2) niet wist of mijn gebeden werden beantwoord.
Ik had geleerd dat, terwijl ik in de geest bad, mijn geest onvruchtbaar was, en ons werd ge-zegd dat dit goed was. Doorheen de jaren spendeerde ik ten minste 5000 uren aan “gebed” met mijn geest in neutraal, niet wetend wat ik aan het zeggen was, en niet echt wetend dat mijn gebeden werden beantwoord … maar op een of andere manier werd ik door deze praktijk mystiek verheven.
Ik had geleerd dat als wij ooit vragen hadden … bidt in tongen.
Ik had geleerd dat bidden in tongen de poort was naar de bovennatuurlijke gaven van de Heilige Geest (Kenneth Hagin).
Ik had geleerd dat ik een geestelijke oorlog voerde door te bidden in een oorlogs-tong (Roberts Lairdon).
Ik had geleerd dat bidden in tongen intieme gemeenschap was met de Heer, van geest tot Geest.
Echter, na de Bijbel eens serieus bestudeerd te hebben en dan te kijken naar de hele kwestie van tongentaal, kwam ik tot een erg ontstellende conclusie! Datgene waarvan ik dacht dat het een machtiging was van de Heilige Geest, was niets meer dan zelfbedrog. Ik had nooit een echte taal, noch had iemand van de duizenden die ik in tongen hoorde spreken een echte taal, en evenmin de bijna duizend mensen die ikzelf de handen oplegde voor de “gave”, ont-vingen een echte taal.
Dit soort artikelen lees ik en denk er over na; het wil niet zeggen dat ik de conclusie dan helemaal zou delen. Wel is dit iemand die vanuit de praktijk dit zo heeft meegemaakt. En dat zegt ook wel weer wat.
quote:
Eén van de leuke dingen van discussies is natuurlijk dat dergelijke langs elkaar heen praat momenten samen kunnen vallen tot eensgezindheid

Ik doelde niet op jou, maar op iemand anders waarmee het heel lastig ging om elkaar te begrijpen.
Met jou heb ik juist wel een bepaalde 'klik' in discussies als deze, al zijn we het niet altijd eens, dat is daar niet van afhankelijk.

quote:
Op zich vind ik wel wat in je redenatie zitten. Zeker het idee dat Paulus natuurlijk kon bidden met uitleggers erbij, lijkt mij ook. Ik zit echter met een klein probleempje en ik ben benieuwd hoe je dat verklaart:
LaNaussee in een post naar Roodkapje: In de gemeente moet iemand wanneer hij in tongen wil spreken en er geen uitlegger is zijn klep houden, maar mag wel tot zichzelf en tot God spreken(vers 28).
Ik zou het zo formuleren: 'maar spreekt dan maar alleen tot zichzelf en tot God' – niet tot de gemeente want dat heeft geen zin.
quote:
LaNaussee naar Roodkapje:
Op het moment dat daar geen spreken in tongen mee bedoeld wordt, dan kom je in een hele moeilijke situatie in de context. In dat hele stuk gaat het over hoe het er in de gemeente aan toe behoort te gaan. Alles moet dienen tot stichting (vers 26), hoe om te gaan met tongen (27, 28), wat te doen met profetieën (29-33), de positie van vrouwen (34-36), de kracht van Paulus aanwijzingen (37, 38) samenvatting (39, 40). In dat hele stuk (en ook daarvoor) wordt niet gesproken over gewone woorden.
Profetie is toch ook in een bestaande taal? Of je bedoelt dat alles door de Geest is, en dat die woorden
tot zichzelf spreken en tot God niet door de Geest is?
Ik zou het zo zeggen: Alles moet voor de gemeente zijn, in dienst van de gemeente en tot stichting. En dat zijn nu net de drie punten waar dit zinnetje
tot zichzelf en tot God spreken niet aan voldoet. Het kan wel door de Geest zijn, maar omdat er geen uitleg is moet het niet uitgesproken worden in de Gemeente maar
gewoon dan maar tot jezelf en uiteraard God spreken – Die het altijd hoort.
Ik zie het echt als een bijzinnetje wat erbij staat om aan te geven, dat zo iemand niet in de gemeente het woord moet gaan voeren, als er geen uitleg is.
quote:
LaNaussee naar Roodkapje:
Op het moment dat in vers 28 daar wel op gedoeld wordt, dan valt dat onder gewoon praten in de gemeente waar niets over gezegd wordt, behalve dat dat ook ordelijk zou moeten gebeuren. En voor die gewone woorden zijn geen uitleggers nodig, want iedereen kan het verstaan. Waarom zou je dan alleen voor jezelf en tot God moeten spreken???
Gewoon praten, je bedoeld zomaar iets voor jezelf zeggen in de gemeente? Dat slaat toch nergens op zou ik denken.

Want alles moet ter stichting
van de gemeente zijn.
Ik gaf hierboven ook al aan dat voor een lied, een profetie of een gebed etc. ook niet iemand nodig is met de gave van uitleg want dat kan je toch ook gewoon verstaan?
Het criterium is dus ten eerste niet
dat ieder het kan verstaan, maar dat het voor de gemeente tot stichting moet zijn. Bijgevolg moet er dan in een verstaanbare taal worden gesproken.
Wordt hier niet aan voldaan, dan moet je dus niet in de gemeente het woord voeren.
Hierbij kun je meenemen dat de geesten van de profeten aan de profeten onderworpen dienen te zijn. Dat je ZELF beslist wat dat wat de Geest wil doorgeven, je ook iid
gaat doorgeven. Is er geen uitlegger, dan is het al een aanwijzing dat je niet in de gemeente het woord moet gaan voeren.
quote:
Ik vind dit een logisch geredeneerde gedachte. Mogelijk onhandig opgeschreven, maar ja, ik ben ook maar mens. Als ik het echt fout zie, dan wil ik dat wel graag weten...
Ik ben wel benieuwd of ik nu eigenlijk precies heb begrepen wat je wilde zeggen in dit stukje.
Wat me duidelijk is ook door dit hele hoofdstuk met betrekking tot de gaven, dat ze tot stichting van anderen zijn. Voor de gemeente dus en niet voor jouzelf persoonlijk bedoeld.
quote:
Met deze uitleg ben ik het natuurlijk wel eens

. Het artikel wat je quote was veel stelliger...
…
Wederom eensgezindheid

Over het toetsen waar we het allebei over eens zijn: Heb je wel eens gehoord/gelezen hoe je dat moet (laten) doen?
quote:
Maar Jezus zegt in Marc.16:17 zelf dat die tekenen ook door niet-apostelen gedaan kunnen worden
15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’
Ik geloof absoluut dat de apostelen meer begaafd waren dan wij, maar als ik Jezus woorden moet geloven, en dat doe ik, dan zijn er onder de christenen zeker mensen die dergelijke gaven hebben. Het houdt niet op bij de apostelen.
Ik heb hierover gelezen dat Jezus hier speciaal zijn
discipelen aanspreekt en deze opdracht geeft. En in de lijn van de
uitzending van de apostelen in bijvoorbeeld
quote:
Matt. 10
1 En Hij riep zijn twaalf discipelen tot Zich en gaf hun macht over onreine geesten om die uit te drijven en om alle ziekte en alle kwaal te genezen.
….
5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; 6 begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. 7 Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 8 Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.
Dit heeft toch veel weg van het rijtje wat wordt genoemd in
quote:
Marcus 16 (NBG)
14 Daarna verscheen Hij aan de elven zelf, terwijl zij aanlagen ….
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.
Waarom hier in Marcus er ineens
spreken in nieuwe tongen erbij komt, is wel duidelijk: In Matt. 10 mogen de apostelen alleen in Israël prediken; buiten de grenzen komen wordt hen ronduit
verboden.
Maar nu in Marcus wordt gezegd in vers 14 dat het evangelie in de
gehele wereld gepredikt moet worden. Dus geen restrictie meer en daarom komt dit teken van de vreemde talen erbij.
Dit is een merkteken van een apostel zoals in aangaf in
quote:
2 Kor. 12: 12:
12 De tekenen van een apostel zijn bij u verricht met alle volharding, door tekenen, wonderen en krachten.
Als dit dan tegenstrijdig is, moet je dingen gaan vergelijken zodat je dan tot conclusies kan komen.
En als het ook speciaal genoemd wordt een merkteken
van een apostel, wie ben ik om dan te zeggen dat het wel voor ieder zou kunnen gelden. Of zou
moeten gelden als je Marcus 16 op alle gelovigen toepast. In het algemeen bedoeld, niet omdat jij dit aangaf.

Ik vind de NBV meer de vrijere kant opgaan waar ze echt noemen
degenen die tot geloof zijn gekomen op de prediking van de apostelen terwijl dat toch blijkbaar niet wordt bedoeld.
Wat mij dan ook vreemd en selectief overkomt, is het feit dat men in charismatische kringen het nog wel heeft over tongen en de gaven van genezing/krachten, die je zou kunnen hebben:
-
tongen toch wel
voor ieder als echt bewijs van de Geest –in de praktijk;
-
gaven van genezing moet je jezelf toch ook kunnen aanleren:
Begin maar met het wegbidden van wratten. - Hoezo klein beginnen en langzaam beter worden in het genezen….. Alsof Gods gave niet in één keer volmaakt is.- Dit vond ik de laatste tijden toch wel erg naar voren komen ivm de gave van genezing voor de gelovigen e.d.)
Maar het vreemde feit doet zich voor dat ik nog nooit gehoord heb dat we als gelovigen worden aangespoord om
-
een slang op te nemen- om
iets dodelijks te drinken zonder er wat van te merken.
Evenmin worden we aangemoedigd
- om
doden op te wekken.
Sommige van deze dingen worden als bijzondere ‘gaven’ naar voor gebracht.
Bij de apostelen gingen deze voorzeggingen van de Heer woordelijk in vervulling - en werkelijk allemaal, niet slechts een of twee.
Alle dingen die hier genoemd worden, de uitdrijving van demonen (Hand 16:18), het spreken van nieuwe talen (Hand 2:4), het opnemen van slangen (Hand 28:3-6), het opleggen van de handen (Hand 3:7; 5:12), enz., gingen daadwerkelijk in het leven van de apostelen in vervulling. Zij hadden als eerste geloofd en de belofte gold in eerste instantie degenen, die de grote opdracht van de Heer vervulden.
Deze tekst uit Hebreeën geeft ook aan dat God getuigd heeft met deze dingen en dat is een brief geschreven
aan de Joden in de verstrooiing:
quote:
Hebr. 2
3…zulk een heil, dat allereerst verkondigd is door de Here, en door hen, die het gehoord hebben, op betrouwbare wijze ons is overgeleverd, 4 terwijl ook God getuigenis daaraan geeft door tekenen en wonderen en velerlei krachten en door de heilige Geest toe te delen naar zijn wil.
Het gaat hier om
tekenen, met welke God bij het begin van de gemeente bevestigde dat de verkondiging van het Evangelie onder Zijn opdracht geschiedde.
Het geeft de autoriteit aan die de apostelen van de Heer hadden gekregen.
Zo had Hij eertijds Mozes door wonderen en tekenen voor de farao als Zijn dienaar gelegitimeerd.Mozes was de eerste die de gave van genezing had, bij de Farao z'n hand melaats liet worden en weer gezond. De reden was om Israel te laten geloven. Dat is dus volgens Pualus nog steeds het doel: Voor de ongelovige Joden.
quote:
Ex. 4
29 En Mozes ging met Aäron op weg en zij verzamelden al de oudsten der Israëlieten. 30 Aäron sprak al de woorden, die de HERE tot Mozes gesproken had, en hij deed de tekenen voor de ogen van het volk. 31 Het volk nu geloofde, en toen zij hoorden, dat de HERE op de Israëlieten acht geslagen en hun ellende gezien had, knielden zij en bogen zich neder.
De tekenen en wonderen in verbinding met de uittocht van het volk Israël duurden niet voort. Evenals in Hebr. 2:4 staat er over de uittocht uit Egypte in
quote:
Deut. 26:8:
En Jahweh voerde ons uit Egypte met sterke hand en met uitgestrekte arm en met grote vrees en met tekenen en met wonderen.
Zo ging Jezus' bediening ook gepaard met wonderen en tekenen maar heeft Hij toch ook
nooit in tongen gesproken, want Hij in eerste instantie kwam alleen voor Israel.
quote:
Toch interessant als je dat vergelijkt met bijv. Marcus 16,
maar ook de rest van de 1 Kor.14. Want het zijn wel de gelovigen die in tongen spreken. Blijkbaar is het voor hen dan geen teken meer. Een normaal iets misschien???
In handelingen 2 was het zo dat de mensen die door de apostelen tot geloof waren gekomen, in tongen gingen spreken. En dat waren er wel een paar duizend. Het was een teken dat de apostelen volgde bij hun prediking. En de apostelen genazen mensen, maar ere staat niet dat ieder tot geloof gekomen persoon
ook mensen ging genezen. Dat was blijkbaar toch niet zo algemeen.
quote:
1 Kor. 14
22 Derhalve zijn de tongeneen teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen. 23 Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt?
Er wordt dacht ik bedoeld dat
gelovigen in tongen spreken en dat dat een teken is voor de
ongelovige toehoorders. En dan Joden bedoeld in de context van dat hoofdstuk (‘tot dit volk spreken’)
quote:
te gek

, maar hoe ga jij daarmee om?
Ik snapte deze opmerking van jou:
… en heb de neiging om dan maar vol erin te gaan en dan te toetsen of het inderdaad bijbels is/was. Ik vroeg me gewoon af, hoe jij daar tegenaan keek.Ik heb me opengesteld om in tongen te spreken
mits het van de Heer was en het is niet gebeurd. In die zin heb ik me er niet afzijdig van gehouden, maar me
wel willen onderwerpen aan Gods woord. En vertrouwde erop dat als het goed was, God mij het zou geven.
Ik vroeg me af wat jij precies bedoelde met
vol erin te gaan en dan te toetsen. Betekent dat dat jij in tongen hebt gesproken? Of wil je het wel maar is het nog niet gebeurd, en ga je toetsen
als het gebeurd?
Toetsen kun/moet je aan de hand van de bijbel: is er aan de voorwaarden voldaan? In de samenkomst, zo ja is er uitleg etc…
Of: (ook) het toetsen van de geesten of zij uit God zijn…
Dat is een ander verhaal en moet zeer zorgvuldig gebeuren als je dat wilt doen.
quote:
geen idee, maar als je als kerk gericht bent naar buiten, kunnen zat ongelovigen de kerk binnen komen en dan zou het wel weer een functie hebben
Wat bedoelde je precies met dit zinnetje:
Wel moge duidelijk zijn dat ik de conclusie betreft 1 Kor. 14 behoorlijk verkeerd verwoord vind? Is dat n.a.v. dat citaat wat ik gaf?
De functie is denk ik als teken voor de ongelovige
Jood. Dat zal toch niet zo snel gebeuren denk ik. Dat die in de kerk zit.

Het zou een functie hebben als er buitenlanders in de kerk zitten
die het Nederlands niet machtig zijn. Maar dat is toch niet het doel wat Paulus aangeeft. Het is een mooie bijkomstigheid van het teken van de talen.
En heb je je wel eens afgevraagd waarom er alleen in Korinthe van deze tekenen van een apostel wordt gesproken - en het dus ook in het rijtje van de gaven in de gemeente staat:
Zie: 1 Kor. 12: 4- 11 en 28-31
Na deze brief die de vroegste brief is, komen we in de latere brieven dan ook NIETS meer tegen wat wijst op het nog uitoefenen van die bijzondere apostel- tekenen als 'gave' in de gemeente. Vergelijk maar eens wat er staat in deze gedeelten:
quote:
Rom. 12:
4 Want, gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben, 5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander. 6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.
Efeziërs 4
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
Het in tongen spreken zou een functie hebben zoals die staat in deze verzen:
quote:
1 Kor. 14
5….Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.
…
13 Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen.
Meer heb ik hierover eigenlijk niet kunnen vinden in dit hoofdstuk.