Auteur Topic: Wat is 'Spreken in Tongen'?  (gelezen 7243 keer)

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
Wat is 'Spreken in Tongen'?
« Gepost op: maart 19, 2005, 02:07:11 pm »
Ik ben nog niet zo thuis in het Nieuwe testament en kwam geruime tijd geleden de volgende citaten tegen:
1 Korintiërs 14:18 “Ik dank mijnen God, dat ik meer met tongen spreek dan gij allen;”
I Korintiërs 13:1 “Al ware het, dat ik met mensen [tongen] en met Engelen-tongen sprak,...”
...(en soortgelijke citaten).

Het woord ‘tongen’ en ‘Engelen-tongen’ wordt in het Hebreeuws in verband gebracht met het woord ‘talen’ (‘lashon’ betekent zowel ‘taal’, ‘taalgebruik’, als ‘tong’). En voor een Farizeer- Paulus was een Farizeer- werd Hebreeuws als de ‘taal der engelen’ beschouwd; elke andere taal was menselijk.
Aangezien het Grieks dezelfde connectie heeft als het Hebreeuws ("glossa" betekent zowel tong als taal), had ik daarom (tot voor kort) geen reden om te geloven dat ‘spreken in tongen’ iets anders betekende dan de gave spontaan vreemde talen te spreken (bijv. ten gunste van evangelisatie of gebed).
Tot zojuist, want ik vernam van een theoloog dat de betekenis van ‘spreken in tongen’ “onverstaanbare samengevoegde lettergrepen” is. Hij was zeer beslist.
Misschien kan iemand me daar meer duidelijkheid over geven, want- als gezegd: ik ben (nog) niet zo thuis in het Nieuwe Testament.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 02:09:07 pm door Suighnap »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2005, 02:14:32 pm »
Ik denk dat jij er dan meer verstand van hebt, want dit kan hij (de theoloog) niet onderbouwen dan met een enkele tekst uit 1 Kor 14:2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal

Dit is echter heel goed te verklaren uit het feit dat in een Gr. gemeente Grieks werd gesproken en dat men een vreemde taal niet kon begrijpen. Uit de andere teksten blijkt dat je eerste mening juist is. De mensen in Hd kwamen uit div. streken en konden de discipelen gewoon verstaan.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 05:22:30 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2005, 05:27:44 pm »
Het woord 'klanktaal' is trouwens een vinding van de NBV. De grondtekst geeft geen enkele grond voor het anders vertalen van het ene woord tong/taal en het andere woord tong/taal.
Als je verdere interesse hebt, zie hiervoor:
Priscilla en Aquila in "Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelver..." en de volgende posts.

Modbreak:
Topic verplaatst van chat naar BF
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 05:36:01 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2005, 06:31:53 pm »
Ik sluit me aan bij P&A er is geen enkele reden om aan te nemen dat met het griekse woord glossa iets anders bedoeld wordt dan bij het hebreeuwse equivalent.
Dus: spreken in tongen = spreken in een buitenlandse taal. En dat kan je door God ingegeven zijn. Je kunt dus ook opeens in een buitenlandse taal spreken zonder dat je die ooit geleerd heb. Daarvan ken ik meerdere voorbeelden. Het is in ieder geval een bestaande (wereldse) taal.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2005, 08:06:21 pm »
P&A en Roodkapje bedankt. Dit geeft voldoende duidelijkheid. (Ik heb Korintiërs nog eens doorgelezen en kom tot dezelfde conlusie als jullie). Ik zal eveneens de link richting 'Priscilla en Aquila in "Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelvertaling' eens doorlezen.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 08:07:02 pm door Suighnap »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 19, 2005, 08:22:15 pm »
Feit is natuurlijk dat in allerlei gemeenten 'tongentaal' als een grote gave van de Geest wordt gezien, en dan in de praktijk “onverstaanbare samengevoegde lettergrepen” geuit worden.
Dat wordt her en der ook gestimuleerd, heb ik begrepen. Ik weet dat een vriend van mij deze vorm aan het oefenen is/was, en daarbij een diepe band met God voelde.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 19, 2005, 09:23:27 pm »
Ik heb even in de archieven gekeken ;)
Interessante verlopen discussies hierover zijn
Stijlfiguur van overdrijving bij Paulus? *(afgesplitst)
Tongentaal: bestaande of niet-bestaande taal? *(afgesplitst)

In het kort kan hierover gezegd worden (de samenvatting van de discussie destijds):
- Tongentaal is een bestaande taal
- Engelentaal bestaat
- Geen bewijs voor of tegen het idee dat tongentaal ook engelentaal kan zijn.

Noot van mij nu, de opmerking 'tongentaal is een bestaande taal' loopt vast bij een methodologisch artefact, doch bij gebrek aan beter, laten we het maar zo.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 09:24:15 pm door LaNaussee »
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2005, 09:36:40 pm »
Wat is een artefact?

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 19, 2005, 09:50:56 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 19 maart 2005 om 21:23:
Ik heb even in de archieven gekeken ;)
Interessante verlopen discussies hierover zijn
Stijlfiguur van overdrijving bij Paulus? *(afgesplitst)
Tongentaal: bestaande of niet-bestaande taal? *(afgesplitst)

In het kort kan hierover gezegd worden (de samenvatting van de discussie destijds):
- Tongentaal is een bestaande taal
- Engelentaal bestaat
- Geen bewijs voor of tegen het idee dat tongentaal ook engelentaal kan zijn.

Noot van mij nu, de opmerking 'tongentaal is een bestaande taal' loopt vast bij een methodologisch artefact, doch bij gebrek aan beter, laten we het maar zo.
Ik zal de topics eens doorkijken. Bedankt

quote:

(ik moest ook even zoeken voordat ik het begreep :) )  

ar•te•fact (het ~, ~en)
1 prehistorisch voorwerp dat door mensen is gemaakt
2 [med.] kunstmatig veroorzaakte misvorming
3 resultaat van een experiment dat niet voortkomt uit het onderzochte verschijnsel maar uit de onderzoeksopzet
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 09:52:37 pm door Suighnap »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2005, 10:13:15 pm »

quote:

Suighnap schreef op 19 maart 2005 om 21:50:

(ik moest ook even zoeken voordat ik het begreep :) )  

ar•te•fact (het ~, ~en)
1 prehistorisch voorwerp dat door mensen is gemaakt
2 [med.] kunstmatig veroorzaakte misvorming
3 resultaat van een experiment dat niet voortkomt uit het onderzochte verschijnsel maar uit de onderzoeksopzet
Ik zal duidelijker formuleren 8)7
dat stomme vakjargon ook
Ik doel dus op de derde uitleg, waarbij het artefact bestaat uit het idee dat ons ratio als maatstaf voor een dergelijk verschijnsel niet afdoende is.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 10:13:31 pm door LaNaussee »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 19, 2005, 10:54:53 pm »
Rare psychologen ook... Die spreken duidelijk in een taal die niet de mijne is...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 19, 2005, 11:44:34 pm »

quote:

elle schreef op 19 maart 2005 om 20:22:
Feit is natuurlijk dat in allerlei gemeenten 'tongentaal' als een grote gave van de Geest wordt gezien, en dan in de praktijk “onverstaanbare samengevoegde lettergrepen” geuit worden.
Dat wordt her en der ook gestimuleerd, heb ik begrepen. Ik weet dat een vriend van mij deze vorm aan het oefenen is/was, en daarbij een diepe band met God voelde.

Dat lijkt me al het 'vreemde' eraan: Een gave van de Geest krijg je, en het oefenen van het in tongen spreken is voor mij iets wat daar niet bij past.
(Ik ken die verhalen dus ook van: doe je mond maar open en dan komt er wel wat, begin maar wat klanken uit te spreken....)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 20, 2005, 12:11:38 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 maart 2005 om 23:44:

Dat lijkt me al het 'vreemde' eraan: Een gave van de Geest krijg je, en het oefenen van het in tongen spreken is voor mij iets wat daar niet bij past.
(Ik ken die verhalen dus ook van: doe je mond maar open en dan komt er wel wat, begin maar wat klanken uit te spreken....)

Daar zit hem volgens mij het dubbele. Ik ben het helemaal met je eens met dat je de gave krijgt en niet kunt oefenen. Maar als je die krijgt en wil gebruiken, zul je toch je mond open moeten doen en maar vreemde klanken uitspreken.
Voor zover ik weet, komen er wel meteen een heleboel klanken, dus van zomaar proberen of je ook een paar rare klanken aan elkaar kunt plakken, kan volgens mij geen sprake zijn.

NB, vaak wordt de door P&A aangehaalde zin ook gebruikt om mensen over een soort van rationele barrière heen te trekken (het lijkt vreemd). In die zin wordt dus niet op oefenen geduid, maar puur op 'doe het maar gewoon'.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2005, 12:23:37 am »
Ik lees nergens in de bijbel dat het spreken in onverstaanbare onsamenhangende klanken positief beoordeeld wordt. De enige referentie naar een engelentaal is die in 1 Kor. 13. Dit blijkt ook uitgelegd te worden als een verwijzing naar het Hebreeuws. Het zou kunnen zijn dat engelen hebreeuws spreken. Dat is wel een wat gangbare opvatting in charismatische kringen (bijv. in de Laatste Bazuin spreken de getuigen etc. ook hebreeuws, alleen wordt het als Engels verstaan..)

Daar zit wel wat in. Alleen is het gebrabbel in charismatische hoek vaak geen hebreeuws. Er wordt door Paulus de nadruk op gelegd te profeteren ipv te brabbelen. Al met al heb ik dus weinig redenen om aan te nemen dat 'tongentaal' een 'engelentaal' zou zijn en dat je dat kunt aanleren door te 'oefenen'. Ik ken mensen die hun kinderen leren spreken in tongen... Dat gaat helemaal nergens over. Verder is het in het licht van andere gaven ook raar dat je de gave van tongen moet oefenen, terwijl je alle andere gaven krijgt. :?

Ik weet niet wat ik moet vinden van het gebrabbel in charismatische kringen, maar ik weet wel dat dit niet zo in de Bijbel beschreven wordt.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2005, 12:47:16 am »

quote:

LaNaussee schreef op 20 maart 2005 om 00:11:
[...]

Daar zit hem volgens mij het dubbele. Ik ben het helemaal met je eens met dat je de gave krijgt en niet kunt oefenen. Maar als je die krijgt en wil gebruiken, zul je toch je mond open moeten doen en maar vreemde klanken uitspreken.
Voor zover ik weet, komen er wel meteen een heleboel klanken, dus van zomaar proberen of je ook een paar rare klanken aan elkaar kunt plakken, kan volgens mij geen sprake zijn.

NB, vaak wordt de door P&A aangehaalde zin ook gebruikt om mensen over een soort van rationele barrière heen te trekken (het lijkt vreemd). In die zin wordt dus niet op oefenen geduid, maar puur op 'doe het maar gewoon'.

Je hoeft er als het goed is ook niet toe aangespoord te worden in de zin van: Begin nu maar...... Het gebeurde in handelingen. Ze begonnen in tongen te spreken. Ik lees nooit: en men stimuleerde elkaar om in tongen te gaan spreken toen ze de Geest hadden ontvangen in handelingen bv.

Mijn persoonlijke ervaring met dit soort verhalen is een echtpaar wat ik kende en wat het hun kinderen aanleerde.
En verder komt het toetsen natuurlijk om de hoek kijken. Als er een heleboel klanken wel komen... Wil je dan ook weten of het echt tongentaal van God is? (Gewoon nieuwgierigheid, geen veroordeling of zo :) ) Het kan ook andere oorsprongen hebben. (Is het wel eens vertolkt, en zo ja, wat zei men dan)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 24, 2005, 03:27:19 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 maart 2005 om 00:23:
Ik lees nergens in de bijbel dat het spreken in onverstaanbare onsamenhangende klanken positief beoordeeld wordt. De enige referentie naar een engelentaal is die in 1 Kor. 13. Dit blijkt ook uitgelegd te worden als een verwijzing naar het Hebreeuws. Het zou kunnen zijn dat engelen hebreeuws spreken. Dat is wel een wat gangbare opvatting in charismatische kringen (bijv. in de Laatste Bazuin spreken de getuigen etc. ook hebreeuws, alleen wordt het als Engels verstaan..)

Daar zit wel wat in. Alleen is het gebrabbel in charismatische hoek vaak geen hebreeuws. Er wordt door Paulus de nadruk op gelegd te profeteren ipv te brabbelen. Al met al heb ik dus weinig redenen om aan te nemen dat 'tongentaal' een 'engelentaal' zou zijn

Ik heb nog bijna nooit mensen in tongen horen spreken en inderdaad was het toen iets wat op zijn minst leek op hebreeuws. Overigens wel doorspekt met franse woordjes.
Het is verder natuurlijk geen bewijs dat tongentaal niet een engelentaal zou kunnen zijn. Op grond van de tekst in 1 Kor. 13 valt er geen conclusie uit te trekken. Het is aan jou wat je het meest aannemelijk vindt.

quote:

en dat je dat kunt aanleren door te 'oefenen'. Ik ken mensen die hun kinderen leren spreken in tongen... Dat gaat helemaal nergens over. Verder is het in het licht van andere gaven ook raar dat je de gave van tongen moet oefenen, terwijl je alle andere gaven krijgt. :?

Ik weet niet wat ik moet vinden van het gebrabbel in charismatische kringen, maar ik weet wel dat dit niet zo in de Bijbel beschreven wordt.
Ik geloof wel dat je je erin moet oefenen, maar het je aanleren kan niet. Ik bedoel dit: Tongentaal is een gave. Die krijg je! Daarin zit natuurlijk geen leeraspect in. Maar vervolgens moet je wel die gave op een juiste manier leren gebruiken. In die zin moet je jezelf er dus wel in oefenen. Iemand met de gave van pastorale gesprekken begint ook nooit foutloos aan zijn gesprekken. Een dominee moet zichzelf ook steeds blijven trainen in het maken van goede preken. Zo lijkt het mij niet meer dan logisch dat je ook keer op keer moet leren/ bijleren om de gave van het spreken in vreemde talen goed te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2005, 10:55:35 pm door LaNaussee »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 24, 2005, 03:40:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 maart 2005 om 00:47:

Je hoeft er als het goed is ook niet toe aangespoord te worden in de zin van: Begin nu maar...... Het gebeurde in handelingen. Ze begonnen in tongen te spreken. Ik lees nooit: en men stimuleerde elkaar om in tongen te gaan spreken toen ze de Geest hadden ontvangen in handelingen bv.

Ik heb hier twee reacties op. De eerste staat reeds verwoord in mijn reply op Roodkapje (de vorige post, het einde). De tweede is dat tegenwoordig veel mensen (zeker in reformatorische hoek) veel rationele belemmeringen hebben om zichzelf volledig over te geven aan God. Iets wat bij tongentaal ook nodig is. Ik weet niet hoe dat vroeger was in de tijd van Paulus, maar ik denk dat de verlichte mens veel meer moeite heeft om controle over zijn eigen daden los te laten dan de niet verlichte mens. Aansporingen of tips die ik gehoord heb, gingen vaak in de zin van 'laat het maar over je komen', 'Als God je de gave geeft, laat dan je eigen gevoel voor controle niet overheersen'.
Ik heb zelf vrij weinig ervaringen met de meer evangelisch/charismatische hoek, dus ik kan daar natuurlijk geen oordeel over geven, maar wat ik heb meegemaakt ziet er in mijn ogen wel gezond uit.

quote:

Mijn persoonlijke ervaring met dit soort verhalen is een echtpaar wat ik kende en wat het hun kinderen aanleerde.
En verder komt het toetsen natuurlijk om de hoek kijken. Als er een heleboel klanken wel komen... Wil je dan ook weten of het echt tongentaal van God is? (Gewoon nieuwgierigheid, geen veroordeling of zo :) ) Het kan ook andere oorsprongen hebben. (Is het wel eens vertolkt, en zo ja, wat zei men dan)

Helaas is de gave van tongen uitleggen spaarzamer dan de gave van tongen spreken. Ik heb wel eens iemand gehoord die franse woordjes in zijn tongentaal had en die woordjes waren iig gezond, maar wat zegt dat verder?
Ik ben niet voor aanleren, wel voor aanmoedigen ermee door te gaan. En toetsen aan Gods wil lijkt me een vereiste, sowieso voor alles!

Nog even twee vraagjes waar ik wel benieuwd naar ben:
1) Als jij, gericht op Jezus, vervuld met de Geest, als gelovige christen tot God bidt en dat in tongen doet. Heeft de duivel daar dan vat op? Zo ja, waar baseer je dat op? En zo nee, dezelfde vraag.
2) Wat is denk je beter: vol voor God de mist in gaan (tongentaal per ongeluk niet correct gebruiken) of niet durven en daardoor God niet volledig zijn werk laten doen (tongentaal op rationele belemmeringen tegenhouden?
Ik ben benieuwd hoe je tegen deze twee vragen aankijkt!!!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 24, 2005, 10:43:18 pm »
LaNaussee: eerst een wedervraag: waar, in de Bijbel, kom jij het woord 'tongentaal' tegen?

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 24, 2005, 10:54:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 maart 2005 om 22:43:
LaNaussee: eerst een wedervraag: waar, in de Bijbel, kom jij het woord 'tongentaal' tegen?
geen idee, ik heb geen studie gemaakt naar de griekse woorden en qua nederlands scheer ik voor het gemak alle mogelijke vertalingen over één kam, oftewel 'spreken in tongen', 'spreken in vreemde klanken', 'spreken in vreemde talen', 'tongen', 'klanktaal' en wat er verder nog meer is. Tongentaal is meestal wat makkelijker in een zinsconstructie te passen, vandaar dat ik het meestal zo benoem.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 25, 2005, 10:50:31 am »

quote:

Ik lees nergens in de bijbel dat het spreken in onverstaanbare onsamenhangende klanken positief beoordeeld wordt.

1 Kor 14
2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente.

Dit lijkt me toch duidelijk genoeg.

quote:

En als het van G’d is, zou ik het liever niet gebrabbel noemen.

Ik kom zelf uit de Volle Evangelie Gemeente Leeuwarden en daar wordt het spreken in tongen volop beoefend. En ik heb het ook meegemaakt dat als de gehele gemeente dit ging doen, dat er dan een bijzonder warme en liefdevolle sfeer ontstond, net zoiets als wanneer je gezamenlijk G’d vanuit het diepst van je tenen gaat prijzen, dan kan er ineens een wonderlijk mooie atmosfeer ontstaan. Maar je kunt het dus niet ‘oproepen’, het gebeurt nl. niet altijd.

Zelf kan ik het ook, een klein stukje:

koerelei soempara tjangda nandie koeranie lani lamech otsjoera lachea olahim

< Pier >
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2005, 01:53:06 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 25, 2005, 11:27:07 am »
Pier, als je doorleest zegt Paulus:

1 Koriëntiers 14 v.a. vs 6

quote:

6 Stel, broeders en zusters, dat ik bij u kom en in talen spreek. Wat hebt u daaraan, als ik mij niet tevens tot u richt met geopenbaarde kennis of profetische onderrichting? 7 Het is ermee als met muziekinstrumenten, bijvoorbeeld een fluit of een citer. Als die geen duidelijk onderscheiden tonen doen horen, hoe kan men dan weten wat er op de fluit of citer gespeeld wordt? 8 En als de trompet een onherkenbaar signaal geeft, wie zal zich dan gereed maken voor de strijd? 9 Zo is het ook met u: als u met uw tong geen verstaanbare taal spreekt, hoe kan men dan begrijpen wat u zegt? Uw woorden verwaaien in de wind. 10 Er zijn in de wereld ik weet niet hoeveel talen, en geen enkele kan zonder klanken. 11 Maar als ik de betekenis van een klank niet ken, blijf ik voor de spreker een vreemde, en hij voor mij. 12 Ook u moet dus, als u zo op geestelijke gaven gesteld bent, zien uit te blinken in dingen die de gemeente tot nut zijn.
13 Daarom moet hij die in talen spreekt, bidden om de gave van de vertolking. 14 Wanneer ik in tongentaal bid, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand heeft er geen deel aan. 15 Kortom: ik moet bidden met mijn Geest maar ook met mijn verstand, en Gods lof zingen met mijn geest maar ook met mijn verstand. 16 Als u een zegenbede uitspreekt onder invloed van de Geest, hoe kunnen dan toevallig aanwezige buitenstaanders amen antwoorden op uw dankzegging? Zij weten niet eens wat u zegt. 17 U spreekt dan wel een mooi dankgebed uit, maar een ander wordt er niet door gesticht. 18 Ik heb, God zij dank, meer dan wie ook van u de gave om in talen te spreken, 19 maar ik wil in de bijeenkomst van de gemeente liever vijf woorden spreken met verstand, om anderen te onderrichten, dan duizend in tongentaal.
Je kunt wel twee verzen eruitpikken en zeggen dat het positief is, maar laat je ze in hun context staan en lees je het hele stuk, dan is Paulus opeens een stuk minder positief. Dus zo duidelijk is het helemaal niet.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 25, 2005, 11:35:23 am »
Roodkapje, als je goed leest, merk je dat Paulus het in 1 Korinthe 14 heeft over de plek van 'spreken in vreemde talen' in de gemeente (de samenkomsten), of in ieder geval wanneer meerdere mensen aanwezig zijn, zoals buitenstaanders, vs.16. Het zegt vrij weinig over het persoonlijk gebruik van die gave. Paulus legt heel wat beperkingen op voor het gebruik in samenkomsten. Niet voor jezelf thuis. Uit dit stuk zou je wel kunnen halen dat Paulus het verstandig vindt om voor jezelf niet alleen in tongen, maar ook in je moerstaal te bidden.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 25, 2005, 12:03:09 pm »

quote:

Dit deed me denken aan een anekdote die ik in een boek over openbaring las:

quote:

Wrath and Glory - dr. David Reagan
One memorable occasion occurred when I was asked, "What language will we speak in heaven?" I responded by saying I thought it would be Hebrew, and I provided some biblical reasons for thinking so.
When I finished elaborating on my answer, an Hispanic man stood up and said, "Sir, I would like to respectfully disagree with you. I think our heavenly language will be Spanish."
"Why do you think that?" I asked.
"Because it is the most beautiful of all languages," he responded.
I told him I could agree with that observation, but I said I needed some biblical evidence for his answer.
(..)
Years later when I shared this story with a colleague, Arno Frose of Midnight Call Ministries, he responded in his German accent, "Both of you are wrong!"
"Oh?" I said. "What language do you think it will be?"
"German!" He snapped.
"Do you have any biblical basis for that conclusion?" I asked.
"Yes, I do," he replied. "In 2 Corinthians 12 it says that Paul was taken to heaven and that he heard things there that were 'inexpressible.' Doesn't that sound like German to you?"
I had to agree, but I sure hope he is wrong!
_/-\o_

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 25, 2005, 01:22:16 pm »
:D  _/-\o_

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 25, 2005, 02:10:34 pm »
Ik heb vanuit meerdere bronnen gehoord dat Farizeërs, waarvan Paulus er eentje was, naar hebreeuws verwezen als de 'taal der engelen'. Dus als Paulus dezelfde in 1 Kor. 13 gebruikt zou het dus op hebreeuws kunnen slaan. Ik kan echter nergens in de Bijbel bewijsmateriaal vinden dat 'glossa' een niet bestaande wereldse taal, maar een 'engelentaal' is. Dus vandaar dat ik aanneem dat het om een bestaande taal gaat, die voor de toehoorders als een verzameling losse klanken overkomt.

En dat komt overeen met een aantal situaties die ik zelf heb meegemaakt waar een man die Europa nooit was uitgeweest begon te bidden in 'tongen', hetgeen later een of andere Afrikaanse stamtaal bleek te zijn, de moedertaal van iemand anders die in die kerk was. Het gebed ging ook over die ander. Beide mannen kenden elkaar echter niet.

quote:

LaNaussee schreef op 25 maart 2005 om 11:35:
Roodkapje, als je goed leest, merk je dat Paulus het in 1 Korinthe 14 heeft over de plek van 'spreken in vreemde talen' in de gemeente (de samenkomsten), of in ieder geval wanneer meerdere mensen aanwezig zijn, zoals buitenstaanders, vs.16. Het zegt vrij weinig over het persoonlijk gebruik van die gave. Paulus legt heel wat beperkingen op voor het gebruik in samenkomsten. Niet voor jezelf thuis. Uit dit stuk zou je wel kunnen halen dat Paulus het verstandig vindt om voor jezelf niet alleen in tongen, maar ook in je moerstaal te bidden.

Ik ontken ook niet dat het bestaat, maar aangezien Paulus ook zegt dat je je verstand moet gebruiken bij het bidden (ook in persoonlijk gebed) zie ik niet hoe je jezelf kunt stichten met woorden die je niet begrijpt. Verder worden in relatief veel Volle Evangelie en Pinkstergemeentes in de samenkomsten in tongen gepraat en gebeden zonder uitleg. Vaak wordt door hen ter verdediging 1 Kor 14 aangehaald, terwijl daar duidelijk in staat dat dat nou net niet de bedoeling is.

Vraag: hoe kun je weten als je iets niet begrijpt wat je bidt, dat het van de Heilige Geest komt en niet van een andere Geest?
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2005, 02:14:23 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 25, 2005, 02:50:07 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 24 maart 2005 om 15:40:

1) Als jij, gericht op Jezus, vervuld met de Geest, als gelovige christen tot God bidt en dat in tongen doet. Heeft de duivel daar dan vat op? Zo ja, waar baseer je dat op? En zo nee, dezelfde vraag.
2) Wat is denk je beter: vol voor God de mist in gaan (tongentaal per ongeluk niet correct gebruiken) of niet durven en daardoor God niet volledig zijn werk laten doen (tongentaal op rationele belemmeringen tegenhouden?

Hoi LaNaussee, ik heb even niet veel tijd ivm jarigen hier.
Dus niet direct antwoord....

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 25, 2005, 04:05:57 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 maart 2005 om 11:27:
Pier, als je doorleest zegt Paulus:
Je kunt wel twee verzen eruitpikken en zeggen dat het positief is, maar laat je ze in hun context staan en lees je het hele stuk, dan is Paulus opeens een stuk minder positief. Dus zo duidelijk is het helemaal niet.

Roodkapje,

Voor mij is het zo helder als glas: wie in tongen spreekt, sticht zichzelf.

quote:

1 Kor 14:
5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet

18 Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; 19 maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong

Dit slaat dus meer op hoe in tongen spreken zou moeten functioneren in de gemeente, dan is spreken in tongen van ondergeschikt belang omdat het iets is voor jezelf, niet voor een ander.

En Paulus is zelf de draad ook wel eens een beetje kwijt:

quote:

22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.

23 Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt?
24 Maar als allen profeteren en er komt een ongelovige of toehoorder binnen, dan wordt hij door allen weerlegd, wordt hij door allen doorgrond, 25 het verborgene van zijn hart komt aan het licht en hij zal zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden, dat God inderdaad in uw midden is.

Volgens vers 22 is tongentaal een teken voor de ongelovigen, profeteren voor hen die geloven, maar in de volgende verzen draait hij die betekenis juist weer andersom.

Maar Paulus blijft wel overtuigd van tongentaal:

quote:

26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden.

39 Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet.

En er zijn ook tongen die moeten zwijgen:

34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt  :)

< Pier >
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2005, 06:12:54 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 25, 2005, 04:52:00 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 maart 2005 om 14:50:

Hoi LaNaussee, ik heb even niet veel tijd ivm jarigen hier.
Dus niet direct antwoord....

Hoi P&A, gefeliciteerd met de jarigen!!! Wie zijn de gelukkigen?
En dat antwoord, ach, ik ben ook wel eens laat (zie openbaringen).

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 25, 2005, 05:07:47 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 maart 2005 om 14:10:
Ik heb vanuit meerdere bronnen gehoord dat Farizeërs, waarvan Paulus er eentje was, naar hebreeuws verwezen als de 'taal der engelen'.

Standaardvraag van de wetenschapper: welke bronnen?

quote:

Dus als Paulus dezelfde in 1 Kor. 13 gebruikt zou het dus op hebreeuws kunnen slaan. Ik kan echter nergens in de Bijbel bewijsmateriaal vinden dat 'glossa' een niet bestaande wereldse taal, maar een 'engelentaal' is. Dus vandaar dat ik aanneem dat het om een bestaande taal gaat, die voor de toehoorders als een verzameling losse klanken overkomt.

Daar ben ik het mee eens. Je zit echter met het probleem dat op het moment van praten, je geen idee hebt welke taal je spreekt, dus ook niet kan controleren of het een wereldse taal is. Daardoor lijkt het in ieder geval in eerste instantie een niet-bestaande taal.
En wat de engelentaal betreft; als het inderdaad hebreeuws is, dan valt het dus wèl onder glossa. Maar het enige wat ik beweer is dat op grond van 1 Kor 13:1 niet uit te sluiten is dat engelentaal een vorm van tongen kan zijn.

quote:

En dat komt overeen met een aantal situaties die ik zelf heb meegemaakt waar een man die Europa nooit was uitgeweest begon te bidden in 'tongen', hetgeen later een of andere Afrikaanse stamtaal bleek te zijn, de moedertaal van iemand anders die in die kerk was. Het gebed ging ook over die ander. Beide mannen kenden elkaar echter niet.

Dit komt dan overeen met mijn vorige uitleg. In dit geval was er gelukkig iemand aanwezig die kon aantonen dat het een bestaande taal was, maar dat is natuurlijk lang niet altijd het geval. En dan?

quote:

Ik ontken ook niet dat het bestaat, maar aangezien Paulus ook zegt dat je je verstand moet gebruiken bij het bidden (ook in persoonlijk gebed) zie ik niet hoe je jezelf kunt stichten met woorden die je niet begrijpt.

Het grote voordeel is dat de Heilige Geest jou sticht. Je hoeft het zelf niet te doen. Zo kun je bijvoorbeeld waar je eigen woorden tekort schieten in tongen verder gaan. Dat geeft op zijn minst het gevoel alsof je het nu wel juist hebt kunnen zeggen. Dat sticht best wel. Bovendien laat je middels tongen de Geest het gebed leiden en heb je daar zelf geen controle meer over. Zelf dingen los moeten/kunnen laten lijkt me ook zeker iets dat jezelf sticht.

quote:

Verder worden in relatief veel Volle Evangelie en Pinkstergemeentes in de samenkomsten in tongen gepraat en gebeden zonder uitleg. Vaak wordt door hen ter verdediging 1 Kor 14 aangehaald, terwijl daar duidelijk in staat dat dat nou net niet de bedoeling is.

Ik sta ook niet achter dit gebruik in de desbetreffende gemeenten. Mijns inziens zou Paulus daar ook niet blij van worden. Maar dat zij dat mogelijk verkeerd gebruiken, staat natuurlijk los van de tongen an sich.

quote:

Vraag: hoe kun je weten als je iets niet begrijpt wat je bidt, dat het van de Heilige Geest komt en niet van een andere Geest?
Leuke vraag! Namelijk de omgekeerde van wat ik P&A al vroeg. Ik wacht daarom denk ik nog maar even met antwoorden totdat P&A gereageerd heeft. Wel kan ik je nu vast zeggen dat ik vast geloof dat wanneer je in geloof tot Jezus bidt en de Heilige Geest vraag om je opnieuw te vervullen, dat je dan echt wel mag geloven dat Hij dan ook degene is die je gebed bestuurd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 25, 2005, 06:06:39 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 25 maart 2005 om 16:52:
[...]

Hoi P&A, gefeliciteerd met de jarigen!!! Wie zijn de gelukkigen?
Mijn oudste dochter is gisteren 18 geworden. Gisteravond de kamer vol vrienden, vandaag familie...En nummer 6 is vandaag jarig en wordt 6. Dus dat kan ook mooi samen. En zondagavond komt weer een stel.

quote:

En dat antwoord, ach, ik ben ook wel eens laat (zie openbaringen).

Als het dan nog maar komt. :) Maar idd soms schiet iets er dan even bij in. Erzijn dan even andere dingen die de aandacht vragen.
Maar ik ben nog steeds benieuwd hoor naar 'jouw' openbaring. ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 25, 2005, 06:08:24 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 25 maart 2005 om 17:07:
[...]

Standaardvraag van de wetenschapper: welke bronnen?

Antwoord staat hier:

quote: http://www.christianity.c...462%7CCIID1415640,00.html

According to Kaplan, Hebrew was retained as "the language of worship," in contrast to the "foreign vernacular" used "in the home and in the street." Hebrew had declined as the native language of the Judeans but continued to serve as the religious language of Judaism. Philip Birnbaum describes Judean feelings about Hebrew:

The Mishnah refers to the Hebrew language as leshon ha-kodesh--the holy tongue--to distinguish it from the Aramaic vernacular or other "secular tongues" spoken by the Jewish people. . Others have affirmed that Hebrew is God's language in which he gave us the Torah. It was the Hebrew language in which the prophets expressed their lofty ideas and our fathers breathed forth their sufferings and joys [316].

Geoffrey Wigdoer's Encyclopedia of Judaism under the Hebrew language entry reads: "A Semitic language (ivit) traditionally described as 'the Holy Tongue' (leshon ha-kodesh)....The Holy Tongue was the usual designation for Hebrew, and it was even seen as the language of the angels (Hag. 16a)" (330-31).

Throughout their history, Judeans have differentiated between Hebrew, the "Holy Tongue" (leshon ha-kodesh), and other languages (including Aramaic and Greek). Acts 2 is a thoroughly Judean setting; so we should attempt to view the meaning of the phrase "other tongues" from a Judean perspective.

Zie ook:

http://www.christianity.c...462%7CCIID1415642,00.html
http://www.christadelphia.org/pamphlet/p_tongues.htm

B)

Er wordt meermaals opgemerkt dat de engelen in de Bijbel in een gewone wereldlijke taal praten, er wordt nergens expliciet gerefereerd naar een aparte 'engelentaal' behalve in Korinthiërs 13, midden in een stijlfiguur van Paulus. Als je leest wat hij nog meer gedaan heeft (de context) dan wordt duidelijk dat het hier niet om een niet-bestaande 'hemelse taal' gaat, maar om een stijlfiguur. Paulus was vast bekend met de Misnah.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2005, 06:08:49 pm door Roodkapje »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 26, 2005, 01:34:52 pm »

quote:

tnx

quote:

Er wordt meermaals opgemerkt dat de engelen in de Bijbel in een gewone wereldlijke taal praten, er wordt nergens expliciet gerefereerd naar een aparte 'engelentaal' behalve in Korinthiërs 13, midden in een stijlfiguur van Paulus. Als je leest wat hij nog meer gedaan heeft (de context) dan wordt duidelijk dat het hier niet om een niet-bestaande 'hemelse taal' gaat, maar om een stijlfiguur. Paulus was vast bekend met de Misnah.

Het lijkt mij logisch dat engelen in de bijbels een wereldse taal spreken. Hoe zouden wij anders weten wat ze tegen ons zeiden?
Wat de stijlfiguur van Paulus betreft, ik ben benieuwd wat je dan van mijn uitwerking daarvan vindt,

quote:

LaNaussee in 'Stijlfiguur van overdrijving bij Paulus?'
Een stijlfiguur gaat over de vorm waarin het gesteld is, een zogeheten figuur, in dit geval 'al ware het dat'. De verwijzing naar engelentaal en/of mensentaal is een inhoudelijke verwijzing. Een zogeheten tropen. Voorbeelden van tropen zijn een vergelijking en een metafoor. Wanneer Paulus hier kenbaar wil maken dat zelfs het spreken van alle talen niets voorstelt wanneer je de liefde niet hebt, dan geeft hij een inhoudelijk voorbeeld. Was dat niet het geval dan heb je niets over om in te denken hoe belangrijk de liefde is. Het gaat hier dus niet om een vorm, maar om de inhoud. Het is dus geen hyperbool.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders wil ik het nog wel eens op een andere manier proberen duidelijk te maken.

Wanneer het dan om een inhoudelijke argumentatie gaat, nl. spreken in klanken stelt niets voor als je de liefde hebt, dan zie ik niet in waarom Paulus een woord zou gebruiken wat niet bestaat. Twee redenen: Hoe kun je iets aantonen met iets wat niet bestaat? Wie snapt je redenatie wanneer je woorden gebruikt die niet bestaan of geen inhoud hebben? Praktische voorbeelden: Hoe kan ik aantonen dat een tomaat rood is, wanneer de kleur rood niet bestaat? Vanwege de basnageti is een tomaat rood.
Dit zegt overigens verder helemaal niets over of het hebreeuws zou zijn of niet, maar wel over hoe je met de stijlfiguur van Paulus om kunt gaan.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 26, 2005, 01:43:23 pm »

quote:

1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.

vs 1: Ik zie hier niet staan dat de taal van de engelen een niet-wereldse taal is. Het Hebreeuws verdween snel in Paulus' tijd, men sprak vooral Aramees. Dus aan de hand van dat vers kun je niet aannemelijk maken dat hij met de taal van de engelen ook letterlijk een hemelse taal bedoelt.

Evenzo heeft Paulus niet alle geheimen doorgrond, alle kennis van de wereld, kon hij door zijn geloof geen bergen verplaatsen. Hij heeft nooit zijn bezittingen verkocht en zijn lichaam niet prijgsgegeven was daar niet trots op.

Hirt (in: Poetik in Stichworten) noemt als voorbeeld van een tropen een metafoor.

quote:

In antike Stilistik ursrp. jede bildliche Ausdruckweise; Verwandlung der Vorstellung in ein Bild, demnach "secundäre" Gebilde: Schmuckform. Solche Schmuckformen sind in spätere Zeit (Hellenismus) zu Formeln erstarrt und unter Sondernamen eingeordnet worden (Metapher und Metonymie).(p.42)
De tekst van Paulus lijkt meer op een hyperbool, hierover zegt Hirt:

quote:

In der Stikunst Steigerung des Ausdrucks sowohl durch Vergrösserung als auch durch Verkleinerung. (p.52)
Hij overdrijft dus. Het is dus een stijlfiguur van overdrijving, geen inhoudelijke verwijzing, maar een overdrijving. Geen tropen dus maar een hyperbool.
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2005, 01:56:15 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 26, 2005, 01:48:33 pm »
Dit schreven wij in een ander topic hierover:

Paulus heeft niet alle kennis, spreekt niet alle talen, heeft zich niet laten verbranden ..
Zou hij met de taal der engelen kunnen spreken dan ... zegt het niets als het niet met liefde gepaard gaat.
Aangezien Paulus juist wel de gave van het in tongen spreken bezat denk ik juist dat het geen engelentaal was, anders had hij het juist hier niet aangehaald. Het is nl. een overdrijving. en hoe kan het nu een overdrijving zijn als het waar is?
Bovendien spreken de apostelen bij het Pinksterfeest gewoon bestaande talen, dus waarom zou dat nu anders zijn?
Als engelen met mensen spreken dan doen ze altijd in een voor de toehoorder begrijpelijke taal. Hoe ze onderling communiceren wordt nergens verwoord. Als paulus het heeft over de onuitsprekelijke dingen die iemand (hijzelf?) in de derde hemel heeft gehoord dan zijn ze nu toch ineens niet meer uitspreekbaar in de vorm van tongentaal? Dus daar kan het ook niet over gaan.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 26, 2005, 02:25:06 pm »
Roodkapje,

Zelfs als je wel begrijpt wat je zegt, ben je er dan altijd wel zeker van ?

Als ik Paulus' citaat lees, dan lijkt het me dat Paulus spreken in tongen op zich positief ziet, maar dat hij profetie (zeg maar 'verstaanbaar' spreken) hoger schat, omdat
(1) anderen (zowel de gelovigen als ongelovigen) daar ook van kunnen profiteren
(2) zo de groei van je verstand die van je hart en je ziel kan bijbenen.

En aan het eind van 1 Cor 14:

quote:

Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet. Laat alles betamelijk en in goede orde geschieden.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 26, 2005, 02:39:35 pm »
Liudger, als de bijbel het heeft over het spreken in 'tongen' dan wordt daar gewoon mee bedoeld: 'het spreken in (vreemde, maar menselijke) talen.
De discussie tussen LaNaussee en mij gaat daar niet over, dat gaat over het spreken in een of ander brabbeltaaltje waarvan je zelf niet weet wat je zegt en dat zou dan stichtend werken. Dat hele verhaal hangt aan één enkel bijbelvers: 1 Kor. 14:4. Als je dat vers apart van de context blijft lezen, dan zou je dat er inderdaad kunnen uithalen. Alleen is dat vers onderdeel van een betoog geschreven in het Grieks. In het Grieks wordt veelvuldig gebruik gemaakt van stijlfiguren. De brieven van Paulus stikken van de stijlfiguren.

Als Paulus een stijlfiguur gebruikt, moet je die ook als zodanig lezen. Ik zie Paulus nergens positief over tongen praten. Als hij echt positief was, had hij het spreken in tongen niet zo geformuleerd: in een tegenstelling. Dat doet hij op andere plekken ook niet. Dus waarom hier wel?

Het spreken in tongen = het spreken in vreemde talen. Dat MOET uitgelegd worden anders mag het niet (volgens Paulus). En bidden doe je volgens Paulus met je verstand. Je ziel kan wel gesticht worden door gebed maar het bidden zelf dient met verstand te gebeuren (1 Kor 14). Dus je moet je werkelijk in de raarste bochten wringen om te kunnen volhouden dat het brabbeltaaltje wat evangelischen als 'engelentaal' bestempelen (waarvan we net gezien hebben dat daar ook eigenlijk geen bijbels bewijs voor is) goed voor je is, of zelfs dat God dat graag wil. Als mensen dat laatste beweren vind ik dat een schending van het Derde Gebod van de Tien Geboden. Je weerspreekt de Bijbel. Het komt niet van de H. Geest, want de Geest gaat niet tegen de Bijbel in.
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2005, 02:46:15 pm door Roodkapje »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 26, 2005, 02:41:31 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 maart 2005 om 13:43:

vs 1: Ik zie hier niet staan dat de taal van de engelen een niet-wereldse taal is. Het Hebreeuws verdween snel in Paulus' tijd, men sprak vooral Aramees. Dus aan de hand van dat vers kun je niet aannemelijk maken dat hij met de taal van de engelen ook letterlijk een hemelse taal bedoelt.

Dat probeer ik ook niet, dat kan ik ook niet, dat zei ik ook niet. Je kunt in dat opzicht namelijk niets met die tekst, want ook zeggen dat het Hebreeuws is, is inlegkunde, evenals zeggen dat het een hemelse taal is.

quote:

Evenzo heeft Paulus niet alle geheimen doorgrond, alle kennis van de wereld, kon hij door zijn geloof geen bergen verplaatsen. Hij heeft nooit zijn bezittingen verkocht en zijn lichaam niet prijgsgegeven was daar niet trots op.

Hirt (in: Poetik in Stichworten) noemt als voorbeeld van een tropen een metafoor.

[...]

De tekst van Paulus lijkt meer op een hyperbool, hierover zegt Hirt:

[...]

Hij overdrijft dus. Het is dus een stijlfiguur van overdrijving, geen inhoudelijke verwijzing, maar een overdrijving. Geen tropen dus maar een hyperbool.
Nu kan ik geen duits, dus weet ik niet precies wat je bedoelt, maar ik zal voor het gemak even het eerste stukje van mijn quote ook weergeven, dan weet je waarom ik tegen de aanmerking 'hyperbool' ben.

quote:

LaNaussee in een ander topic
hyperbool: opzettelijke overdrijving:
in snelvoetigheid de winden overtreffen hyperbool, tropen etc.

Het spijt me echt maar deze stijlfiguur lees ik niet in 1 Kor 13. Een stijlfiguur gaat over de vorm waarin het gesteld is, een zogeheten figuur, in dit geval 'al ware het dat'. De verwijzing naar engelentaal en/of mensentaal is een inhoudelijke verwijzing. Een zogeheten tropen. Voorbeelden van tropen zijn een vergelijking en een metafoor. Wanneer Paulus hier kenbaar wil maken dat zelfs het spreken van alle talen niets voorstelt wanneer je de liefde niet hebt, dan geeft hij een inhoudelijk voorbeeld. Was dat niet het geval dan heb je niets over om in te denken hoe belangrijk de liefde is. Het gaat hier dus niet om een vorm, maar om de inhoud. Het is dus geen hyperbool.
Mocht ik het verkeerd zien, leg het dan even in het Nederlands uit, dan kan ik er meer mee...
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2005, 02:43:37 pm door LaNaussee »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 26, 2005, 02:45:12 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 maart 2005 om 14:39:
Als Paulus een stijlfiguur gebruikt, moet je die ook als zodanig lezen. Ik zie Paulus nergens positief over tongen praten. Als hij echt positief was, had hij het spreken in tongen niet zo geformuleerd: in een tegenstelling. Dat doet hij op andere plekken ook niet. Dus waarom hier wel?
Zou je dan alle tegenstellingen eens even willen quoten? Ik lees namelijk nergens dat Paulus negatief over tongen is. Hij staat alleen negatief tegenover verkeerd gebruik van tongen, voor zover ik de tekst begrijp.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 26, 2005, 02:53:15 pm »
Het onderwerp van 1 Kor. 14 is profeteren. Dat wordt afgezet TEGEN het spreken van tongen (wat gebeurt in Korinthe). Als je 1 Kor. 14 helemaal leest, dan is Paulus gewoon niet zo positief over het GEBABBEL. Spreken in tongen namelijk is gewoon spreken/bidden in een vreemde taal.

Als ik er in het Nederlands niet uitkom gebruik ik ook wel Duitse woorden, die begrijp ik zelf wel, maar ik denk dat als ik echt in het Duits ga bidden, het op een ander overkomt als vreemde klanken (zeker voor een Afrikaan, waar ik laatst mee bad). Dan is het beter om gewoon in (bijv. het Engels) te bidden, omdat de ander niet gesticht wordt door mijn Duitse gebed (hij verstaat het niet). Als ik voor mezelf bid kan ik wel rustig in het Duits bidden als bijvoorbeeld het Nederlands niet toereikend is.

In het oud-Grieks betekent glossa gewoon 'tong' (lichaamsdeel) of 'taal' (als in: bestaande taal). Ik blijf het hoogst opmerkelijk vinden dat er vertalingen als 'tongen', 'tongentaal' of 'klanktaal' (niet eens een bestaand nederlands woord) gebruikt worden voor een woord dat gewoon 'taal' betekent. 'tongen' is oudnederlands voor taal.

Lees anders de links die ik gegeven heb ook maar door. Het is aan jou of je dat wel of niet aanneemt. Ik kan al het bijbelse bewijs in de wereld aanleveren, maar als mensen per se willen geloven in een goddelijke babbeltaal dan maakt 'bewijs' tegen hun idee niet veel uit. Je gelooft wat je wilt. En waar je hart het meest naar uitgaat, dat is je god.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 26, 2005, 04:29:56 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 maart 2005 om 14:39:

Het spreken in tongen = het spreken in vreemde talen. Dat MOET uitgelegd worden anders mag het niet (volgens Paulus). En bidden doe je volgens Paulus met je verstand. Je ziel kan wel gesticht worden door gebed maar het bidden zelf dient met verstand te gebeuren (1 Kor 14). Dus je moet je werkelijk in de raarste bochten wringen om te kunnen volhouden dat het brabbeltaaltje wat evangelischen als 'engelentaal' bestempelen (waarvan we net gezien hebben dat daar ook eigenlijk geen bijbels bewijs voor is) goed voor je is, of zelfs dat God dat graag wil.

Ik lees geen tegenstelling, ik lees een rangorde; op het eind van hst 12 wordt een opsomming van mogelijke gaven gegeven, dan een aanmoediging om naar de hoogste gaven te streven, en dan komt een rangorde van gaven: liefde eerst (zonder dat ben je nergens), dan profeteren, dan tongen. 'Ik dank God dat ik meer dan gij allen in tongen spreek' is niet negatief', 'Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf', 'belemmert het spreken in tongen niet' geeft aan dat het op zich OK is. Het mag in de dienst, mits niet teveel (2-3) en met een uitlegger. Paulus wil gewoon dat de dienst geen onverstaanbare janboel wordt.

Betreffende 'vreemde taal/engelentaal/brabbeltaal': het feit dat Paulus het over de mogelijkheid van een uitlegger heeft (1 Cor 14:26), lijkt te ondersteunen dat het om een gewone 'andere' taal gaat.  Maar op zich vind ik het wat strak om te zeggen dat mensen niet zodanig door de Heilige Geest in vervoering gebracht kunnen worden dat ze tijdelijk minder verbaal begaafd zijn. Het spreken in tongen is dan meer bijverschijnsel van op zich iets goeds. Maar het oefenen daarop lijkt een poging bliksem te veroorzaken door het te laten donderen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 26, 2005, 05:03:11 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 24 maart 2005 om 22:54:
[...]

geen idee, ik heb geen studie gemaakt naar de griekse woorden en qua nederlands scheer ik voor het gemak alle mogelijke vertalingen over één kam, oftewel 'spreken in tongen', 'spreken in vreemde klanken', 'spreken in vreemde talen', 'tongen', 'klanktaal' en wat er verder nog meer is. Tongentaal is meestal wat makkelijker in een zinsconstructie te passen, vandaar dat ik het meestal zo benoem.

Dat zou je toch eerst moeten nagaan: welke woorden hebben we het over. En hoe worden ze vertaald. Legt ieder daar zijn eigen overtuiging maar in dan klopt er iets niet.
Je moet dit denk ik wel eerst enigszins op een rijtje hebben voordat je conclusies kunt trekken.
Wat ik dan bijvoorbeeld constateer dat geen aparte brabbeltaal wordt genoemd voor tongentaal, maar dat het woord in handelingen en korinthe exact hetzelfde is.

Ik heb zelf een beetje geprobeerd de NBV onder de loep te nemen hiermee:

Priscilla en Aquila in "Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelver..." en de daarop volgende posts.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 26, 2005, 05:30:09 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 26 maart 2005 om 14:41:
[...]

Dat probeer ik ook niet, dat kan ik ook niet, dat zei ik ook niet. Je kunt in dat opzicht namelijk niets met die tekst, want ook zeggen dat het Hebreeuws is, is inlegkunde, evenals zeggen dat het een hemelse taal is.

Voor mijn 'inlegkunde' is meer bewijs aan te voeren dan voor de hemelse taal. Als je weet dat Paulus een farizeeër was, de Mishna kende en daardoor bepaalde kennis had, is de vergelijking niet heel raar. Zie ook de links die ik gaf.

quote:

Nu kan ik geen duits, dus weet ik niet precies wat je bedoelt, maar ik zal voor het gemak even het eerste stukje van mijn quote ook weergeven, dan weet je waarom ik tegen de aanmerking 'hyperbool' ben.

Wat jij een tropen noemt (een inhoudelijke verwijzing) is geen tropen. Een parabel of een metafoor is een vorm van een tropen. (Zo wit als sneeuw).
Wat Paulus doet is overdrijven. "Zelfs al sprak ik de talen van ENGELEN, maar ik had de LIEFDE niet." is een hyperbool, en geen troop. Het is namelijk geen inhoudelijke vergelijking zoals "zo wit als sneeuw..."
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2005, 05:33:27 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 27, 2005, 12:25:21 am »

quote:

LaNaussee schreef op 24 maart 2005 om 15:40:

Ik heb hier twee reacties op. De eerste staat reeds verwoord in mijn reply op Roodkapje (de vorige post, het einde)

Ik geloof wel dat je je erin moet oefenen, maar het je aanleren kan niet. Ik bedoel dit: Tongentaal is een gave. Die krijg je! Daarin zit natuurlijk geen leeraspect in. Maar vervolgens moet je wel die gave op een juiste manier leren gebruiken. In die zin moet je jezelf er dus wel in oefenen.
Vandaar dat er onderwijs is van de Heer in 1 Kor. 14 wat eigenlijk handelt over profetie, maar waar wordt aangegeven dat er veel mis was met het gebruik van de gaven in de gemeente waaronder tongentaal. En wordt er aangegeven hoe je deze gave dan moet gebruiken en wanneer.

quote:

Iemand met de gave van pastorale gesprekken begint ook nooit foutloos aan zijn gesprekken. Een dominee moet zichzelf ook steeds blijven trainen in het maken van goede preken. Zo lijkt het mij niet meer dan logisch dat je ook keer op keer moet leren/ bijleren om de gave van het spreken in vreemde talen goed te gebruiken.

Ik vind het toch aardig 'menselijk' bekeken: trainen in de goede manier van...preken, in tongen spreken etc (Zo klinkt het wel een beetje, bedoel ik.)
Als de Heilige Geest het over jou te zeggen heeft, zal Hij je duidelijk maken

- of je überhaupt in tongen spreekt - want Hij deelt de gaven uit aan wie Hij wil

- en zo ja, of je de gave uit mag oefenen - En 1 Kor. 14 gaat over het gebruik van die gave in de gemeente. Ben je een vrouw, dan moet je sowieso zwijgen in de gemeente, dus kun je ook niet in tongen spreken in de gemeente.

- wanneer op welk moment.  
En is het duidelijk dat het alleen mag als er een uitlegger is. Is die er niet dan moet je zwijgen. (En alleen tot jezelf spreken- conclusie: dat heeft in de gemeente geen nut, want ieder moet stichting ontvangen in de gemeente.)
Het mogen er ten hoogste twee of drie zijn, en dan moet de eerste zwijgen.

quote:

De tweede is dat tegenwoordig veel mensen (zeker in reformatorische hoek) veel rationele belemmeringen hebben om zichzelf volledig over te geven aan God. Iets wat bij tongentaal ook nodig is. Ik weet niet hoe dat vroeger was in de tijd van Paulus, maar ik denk dat de verlichte mens veel meer moeite heeft om controle over zijn eigen daden los te laten dan de niet verlichte mens. Aansporingen of tips die ik gehoord heb, gingen vaak in de zin van 'laat het maar over je komen', 'Als God je de gave geeft, laat dan je eigen gevoel voor controle niet overheersen'.

Ik snap wat je wilt aangeven. Toch durf ik van mezelf te zeggen dat ik dat (probeer) te doen: mezelf overgeven aan God, en sowieso moet je als christen altijd je eigen daden los laten.
Maar dat vind ik toch wel iets anders dan je verstand op nul zetten en alles maar over je te laten komen. Daarom staat er ook in 1 Kor. 14 dat de geesten van de profeten aan de profeten onderworpen zijn. Ook i.v.m. met het niet allemaal tegelijk aan het woord komen, maar ten hoogste mogen het drie zijn.

quote:

Ik heb zelf vrij weinig ervaringen met de meer evangelisch/charismatische hoek, dus ik kan daar natuurlijk geen oordeel over geven, maar wat ik heb meegemaakt ziet er in mijn ogen wel gezond uit.
Het gaat er natuurlijk om of het in Gods ogen en bijbels gezien er goed uitziet. :)
En dan doet het feit zich voor dat ik nog nooit tongen heb horen uitleggen. :?

quote:

Helaas is de gave van tongen uitleggen spaarzamer dan de gave van tongen spreken. Ik heb wel eens iemand gehoord die franse woordjes in zijn tongentaal had en die woordjes waren iig gezond, maar wat zegt dat verder?
Als je in tongen spreekt moet je bidden dat je het ook mag uitleggen. Of er moet een uitlegger zijn.

quote:

Ik ben niet voor aanleren, wel voor aanmoedigen ermee door te gaan. En toetsen aan Gods wil lijkt me een vereiste, sowieso voor alles!
Het vreemde van de tongen van tegenwoordig, is dat men het aan kan leren. Dat is een natuurlijke verklaring dat het dan niet klopt; het zijn dan geen bijbelse tongen.
Verder kun je het op een geestelijke manier nagaan of het goed zit met de tongen die gesproken worden.
Ik bedoelde de geesten beproeven door te vragen op het moment dat je in tongen spreekt om duidelijkheid of het van God is of niet. In andere oosterse godsdiensten kennen ze namelijk precies hetzelfde fenomeen van het in tongen spreken.. En omdat het voor ons onverstaanbaar is, is het niet duidelijk wat je precies zegt.
Zoals dit citaat duidelijk maakt:

quote:

De geestelijke verklaring.
Alhoewel Bijbelse tongen altijd talen waren, is er vandaag de dag kennelijk een
ander soort ‘tongen’ in de wereld aanwezig, maar dit is verre van Bijbels. Dit soort ‘tongen’ is een extatische uiting; er is dus geen sprake van een echt bestaande taal of talen. Maar waar wordt deze andere soort ‘tongen’ gevonden? Het wordt niet alleen onder de charismatischen gevonden, maar tevens onder de aanhangers van valse religies. Extatische uitingen komen voor onder Moslims, Eskimo’s, Boeddhisten, en tevens
onder occultisten.
Indien deze ‘tongen’ de Bijbelse gave van tongen zou zijn, geeft God deze gave dan ook aan navolgers van heidense religies en binnen het occultisme?
Nee, Jezus Christus geeft de geestelijke gaven alleen aan mensen binnen de Gemeente, die behoren tot Zijn lichaam (Ef. 4:7,11,12 en 1 Kor. 12:28).
Omdat dit soort ‘tongen’ dus ook bestaat buiten de christelijke gemeente, kunnen deze ‘tongen’ niet de Bijbelse gave van talen zijn.
Dezelfde geest die de mensen in valse religies verleidt, misleidt ook de gelovigen binnen de charismatische beweging en andere kringen waar men deze praktijken kent .(1
Kor. 10:20
De tongen van vandaag de dag zijn een vervalsing, een soort namaak tongen!

Een citaat geeft het soms wat mooier weer dan dat ik het zelf kan zeggen. :)
Maar de conclusie is dus dat de zgn 'brabbeltaal' of: van een verkeerde geest is, of: suggestie.

quote:

Wat bedoel je precies met dat de duivel er vat op heeft? Dat hij weet wat je zegt? Of dat hij je wat je zegt kan beïnvloeden?
En: bedoel je dit in de samenkomst of ‘privé’?
- In de samenkomst zal ik als vrouw niet in tongen spreken; vrouwen moeten zwijgen in de gemeente. :) Aquila zou dan het wel kunnen mits hij de gave van de Heilige Geest heeft gekregen.
- ‘Privé’, dan vraag ik me af waar men dat vandaan haalt. Het wordt nergens gezegd dit te doen.
- Het in tongen spreken heeft een geheel ander doel (teken voor de ongelovige Joden) maar daar gaat men meestal aan voorbij:
1 Kor. 14
20……wordt in het verstand volwassen. 21 In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here. 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen;

quote:

2) Wat is denk je beter: vol voor God de mist in gaan (tongentaal per ongeluk niet correct gebruiken) of niet durven en daardoor God niet volledig zijn werk laten doen (tongentaal op rationele belemmeringen tegenhouden?)
Moet ik uit twee ‘kwaden’ het beste kiezen? ;) Zo komt die vraag een beetje over.
Ik vind geen van beiden een optie. Dat kan toch ook? In 1 Kor. 14 geeft de Heer aan waar de Korintiers de fout in gingen wat betreft het in tongen spreken. Die punten heb ik al aangehaald. Ik las ergens het volgende:

quote:

Waar wordt in de Bijbel in tongen gesproken?

De plaatsen in de Schrift waar werkelijk in tongen gesproken werd, zijn Handelingen 2, 10 en 19. In geen enkele andere Schriftplaats wordt vermeld dat iemand in (Bijbelse)
tongen sprak.
In 1 Korinthe moest Paulus de gelovigen juist vermanen, omdat zij een tongengave gebruikten die on-Bijbels was; in ieder geval de manier waarop zij die gave gebruikten was niet Bijbels.

De plaatsen waar tongen op een Bijbelse wijze voorkomen en ze niet door de Heer bekritiseerd worden, zijn te vinden in Handelingen 2, 10 en 19.

Hand. 2
In Handelingen 2 zijn de tongen/talen een teken voor ongelovige Joden, die
(nog) niet geloven dat Jezus Christus hun Messias is
.
“En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest, en begonnen te spreken met
andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken (…) En toen deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en stond verbaasd, want een ieder hoorde hen in zijn eigen
taal spreken” (Hand. 2:4,6)
Tongen zijn talen, zoals onze Statenvertaling hier direct al in vers 4 laat
zien. De volgende verzen sommen allerlei volken op, waarvan de talen gesproken werden: “Parthers, en Méders, en Elamieten, en die inwoners zijn van Mesopotámië, en Judéa, en Cappadócië, Pontus en Azië; en Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libyë, dat bij Cyréne ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten; Kretensen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods
spreken” (Hand. 2:9–11).

Hand. 10
In Handelingen 10 zijn tongen/talen een teken voor Joden die niet geloven dat heidenen de Heilige Geest kunnen ontvangen.
In Handelingen 10:44–47 staat: “Toen Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden. En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren,
zovelen als er met Petrus waren gekomen, ontzetten zich, dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd. Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus: Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, die de Heilige Geest ontvangen hebben, zoals wij?”
De gelovigen uit de besnijdenis stonden daar en zagen dat de Heilige Geest uitgestort werd op de heidenen. De Heilige Geest werd daar gegeven aan de heidenen, en zij spraken daarbij in tongen, omdat deze Joden niet geloofden dat een heiden de Heilige
Geest zou kunnen ontvangen zonder de waterdoop van Handelingen 2:38.
In Handelingen 10 ontvangen de heidenen de Heilige Geest dus voordat ze gedoopt worden. Lees de laatste verzen van Handelingen 10 nog eens door.
Die heidenen werden niet eerder gedoopt in water, dan nadat zij behouden waren en de Heilige Geest hadden ontvangen.

Hand. 19
De volgende passage waar in tongen/talen gesproken wordt, is Handelingen 19:1–8.
Wij zien dat Paulus daar discipelen van Apollos ontmoet, en hij vraagt of zij de Heilige
Geest ook ontvangen hebben. Zij hebben zelfs nog niet gehoord van de Heilige Geest
Dan vraagt Paulus: “Waarin zijt gij dan gedoopt?” En zij antwoorden hem: “In de doop van Johannes”. Vervolgens zegt Paulus: “Johannes heeft wel gedoopt de doop der bekering, zeggende tot het volk dat zij geloven zouden in Hem, Die na Hem kwam, dat is, in Christus Jezus”.
Paulus predikt hen Christus, zij geloven in Christus en worden gedoopt, en dan spreken zij in tongen.
Waarom spreken zij daar in tongen? Tongen zijn een teken voor de ongelovige Joden.
De context van Handelingen 19 maakt duidelijk dat het hier gaat om Joodse mannen. Vers 8 spreekt bijvoorbeeld over de “synagoge”.
“De Joden begeren een teken”, en “tongen (vreemde talen) zijn tot een teken”.
De tongen zijn in de Schrift niet één keer bestemd voor gelovigen uit de heidenen, voor christenen. Iedere keer dat deze gave naar voren komt, is het een gave, een teken, voor ongelovige.

quote:

Ik weet niet precies welke kant je eigenlijk uit wilt hiermee. Mij overtuigen van het goede van tongentaal?
Ik heb me ervoor open gezet deze gave te ontvangen MITS HET VAN DE HEER WAS, en het is niet gebeurd. Dat hoeft op zich nog niet erg te zijn, want er staat ook dat niet ieder deze gave krijgt en dat het de laagste is in rangorde, terwijl we worden opgeroepen te streven naar de hoogste gave.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2005, 12:30:21 am door Priscilla en Aquila »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 27, 2005, 10:06:34 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 maart 2005 om 14:53:
Het onderwerp van 1 Kor. 14 is profeteren. Dat wordt afgezet TEGEN het spreken van tongen (wat gebeurt in Korinthe). Als je 1 Kor. 14 helemaal leest, dan is Paulus gewoon niet zo positief over het GEBABBEL. Spreken in tongen namelijk is gewoon spreken/bidden in een vreemde taal.

Laat ik even duidelijk zijn: Ik geloof ook niet dat het één of ander gebrabbel is. Met 'glossa' wordt in principe een bestaande taal bedoeld. Ik wijs echter op een tweetal problemen. Wanneer mijn huisgenote portugees praat, dan klinkt dat mij ook als gebrabbel of als wartaal in de oren. Wanneer iemand in tongen spreekt, dan kan dat dus prima als gebrabbel klinken. Het tweede is een methodologisch probleem. Namelijk dat ik niet kan oordelen of het een daadwerkelijk bestaande taal is. Zodra er uitleg is, dan weet je dat pas. Maar daar er vaak geen uitleg is, kun je dus empirisch gezien nooit hard maken dat het een bestaande taal is. Ik interpreteer dat wel zo, op grond van het woord 'glossa', maar empirisch vaststellen kan ik dat niet. Dus naar menselijke maatstaf kun je niet vaststellen dat het een bestaande taal is en ik heb niet het vermogen om naar een goddelijke maatstaf erop te leggen. Dat is namelijk weer een menselijke interpretatie van iets goddelijks.

quote:

Als ik er in het Nederlands niet uitkom gebruik ik ook wel Duitse woorden, die begrijp ik zelf wel, maar ik denk dat als ik echt in het Duits ga bidden, het op een ander overkomt als vreemde klanken (zeker voor een Afrikaan, waar ik laatst mee bad). Dan is het beter om gewoon in (bijv. het Engels) te bidden, omdat de ander niet gesticht wordt door mijn Duitse gebed (hij verstaat het niet). Als ik voor mezelf bid kan ik wel rustig in het Duits bidden als bijvoorbeeld het Nederlands niet toereikend is.

mee eens, tenzij je natuurlijk toevallig zijn taal als tongen hebt. Maar dat hoor je wel wanneer je hem een stukje in zijn eigen taal laat bidden ;)

quote:

In het oud-Grieks betekent glossa gewoon 'tong' (lichaamsdeel) of 'taal' (als in: bestaande taal). Ik blijf het hoogst opmerkelijk vinden dat er vertalingen als 'tongen', 'tongentaal' of 'klanktaal' (niet eens een bestaand nederlands woord) gebruikt worden voor een woord dat gewoon 'taal' betekent. 'tongen' is oudnederlands voor taal.

Lees anders de links die ik gegeven heb ook maar door. Het is aan jou of je dat wel of niet aanneemt. Ik kan al het bijbelse bewijs in de wereld aanleveren, maar als mensen per se willen geloven in een goddelijke babbeltaal dan maakt 'bewijs' tegen hun idee niet veel uit. Je gelooft wat je wilt. En waar je hart het meest naar uitgaat, dat is je god.

Het klinkt alsof je mij enigzins star of onwillend over wil komen. Dat is echt niet zo hoor!

quote:

Roodkapje, 26 maart, 17.30
Voor mijn 'inlegkunde' is meer bewijs aan te voeren dan voor de hemelse taal. Als je weet dat Paulus een farizeeër was, de Mishna kende en daardoor bepaalde kennis had, is de vergelijking niet heel raar. Zie ook de links die ik gaf.

Ik vind dan ook jouw bewijsvoering aannemelijk en neem het in die zin ook wel aan. Maar daar er altijd een onzekerheid in blijft zitten, laat ik de optie dat het toch hemels zou zijn open. Al doe ik daar niet zoveel mee, daar ik het nog niet ben tegengekomen in bewijs. Dat het geen hemelse taal zou zijn, is bij mijn weten ook nog niet bewezen, wel aannemelijk gemaakt.

quote:

Wat jij een tropen noemt (een inhoudelijke verwijzing) is geen tropen. Een parabel of een metafoor is een vorm van een tropen. (Zo wit als sneeuw).
Wat Paulus doet is overdrijven. "Zelfs al sprak ik de talen van ENGELEN, maar ik had de LIEFDE niet." is een hyperbool, en geen troop. Het is namelijk geen inhoudelijke vergelijking zoals "zo wit als sneeuw..."
Roodkapje, ik geef je notabene nog de internetlink mee om uit te leggen waar ik het op baseer. Kun je mij dan uitleggen waar ik de internetsite verkeerd interpreteer of een link geven van een internetsite die wat anders beweert?
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2005, 10:07:20 pm door LaNaussee »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 27, 2005, 10:20:25 pm »
Ik haal mijn uitleg van stijlfiguren dus uit Hirt´s "Poetik in Stichworten", een wetenschappelijk boek wat gebruikt wordt bij de studie Duitse Taal en Cultuur bij het vak Duitse letterkunde. (Ik heb dat een blauwe maandag gestudeerd).

Maar na enig gevlooi heb ik dit gevonden: hyperbool
Daar valt Paulus' 1 Kor 13 dus ook onder. Hyperbool is de gangbare verklaring (ook onder theologen) voor dit schriftgedeelte (staat ook wel in de links die ik eerder gaf).
Tropen, tropen op zichzelf is geen stijlfiguur, maar, zoals de site al zegt: een verzameling stijlfiguren, waaronder vergelijking, metafoor en metoniem. Als je de tropen vergelijkt met 1 Kor 13 zie je gewoon dat 1 Kor 13 geen vergelijking is. Jij plakt gewoon het verkeerde etiket op die stijlfiguur. That's all

Verder heeft dit als consequentie dat áls vers 1 (net als de rest van 1 Kor 13) een hyperbool is, dat de verklaring voor 'hemelse taal' wel boterzacht wordt, immers, behalve 1 Kor. 13 vs 1 is er geen enkele andere tekst te vinden in de Bijbel die zo'n verklaring ondersteunt. Wel tig teksten de andere kant op. Conclusie: het gebrabbel als 'engelentaal' is niet bijbels. In het hindoeisme kun je ook in tongen leren spreken. En ergens anders op het forum (ik geloof dat het voorbeeld van tikvah of P&A kwam) bleek dat sommige pinksterlui die in tongen spraken vervuld waren van een van de incarnaties van Shiva (toen gevraagd werd aan tongenspreker in welke geest hij sprak). Dus dan zou ik zeggen, samen met het minimieme bewijs uit de bijbel dat dit eerder occult dan bijbels is. Paulus moedigt het nergens aan, laten we naar hem luisteren en als we in tongen willen bidden en niemand legt het uit (en je kunt het zelf ook niet nadat je daarvoor gebeden hebt) het gewoon domweg laten. Dat heeft niks met angst voor overgave te maken (als God mij in tongen wil laten spreken vind ik het prima), maar meer met gehoorzaamheid aan de Bijbel.

Dit is ook één van de redenen dat ik niet bij een kerk wil waar het spreken in tongen (als in: engelentaal) gepromoot wordt (charismatische kerken): het is gewoon niet bijbels, net als het 'vallen in de Geest'. Zo'n kerk houdt zich met occulte zaken bezig en dat kan gewoon niet.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2005, 10:32:19 pm door Roodkapje »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 28, 2005, 12:08:38 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 27 maart 2005 om 22:20:
Ik haal mijn uitleg van stijlfiguren dus uit Hirt´s "Poetik in Stichworten", een wetenschappelijk boek wat gebruikt wordt bij de studie Duitse Taal en Cultuur bij het vak Duitse letterkunde. (Ik heb dat een blauwe maandag gestudeerd).

bon, maar helaas, mijn duits is niet zo goed...

quote:

Maar na enig gevlooi heb ik dit gevonden: hyperbool
Daar valt Paulus' 1 Kor 13 dus ook onder. Hyperbool is de gangbare verklaring (ook onder theologen) voor dit schriftgedeelte (staat ook wel in de links die ik eerder gaf).
Tropen, tropen op zichzelf is geen stijlfiguur, maar, zoals de site al zegt: een verzameling stijlfiguren, waaronder vergelijking, metafoor en metoniem. Als je de tropen vergelijkt met 1 Kor 13 zie je gewoon dat 1 Kor 13 geen vergelijking is. Jij plakt gewoon het verkeerde etiket op die stijlfiguur. That's all

Ik had ook al aangegeven dat tropen an sich geen stijlfiguur is, maar een overkoepelende naam voor inhoudelijke stijlfiguren. Maar precies weet ik het ook allemaal niet meer.

quote:

Verder heeft dit als consequentie dat áls vers 1 (net als de rest van 1 Kor 13) een hyperbool is, dat de verklaring voor 'hemelse taal' wel boterzacht wordt, immers, behalve 1 Kor. 13 vs 1 is er geen enkele andere tekst te vinden in de Bijbel die zo'n verklaring ondersteunt. Wel tig teksten de andere kant op. Conclusie: het gebrabbel als 'engelentaal' is niet bijbels.

zoals eerder gezegd: wat is gebrabbel? zomaar wat rare klanken als engelentaal zien, lijkt mij ook niet kloppen, maar wat als het wel op iets van een (war)taal lijkt?

quote:

In het hindoeisme kun je ook in tongen leren spreken. En ergens anders op het forum (ik geloof dat het voorbeeld van tikvah of P&A kwam) bleek dat sommige pinksterlui die in tongen spraken vervuld waren van een van de incarnaties van Shiva (toen gevraagd werd aan tongenspreker in welke geest hij sprak). Dus dan zou ik zeggen, samen met het minimieme bewijs uit de bijbel dat dit eerder occult dan bijbels is.

De duivel is een ster in kopiëren. Het zou mij niets verbazen dat inderdaad een deel van de tongen, zeker aangeleerde, eigenlijk geen tongen zijn, maar een kopie daarvan. Maar wat dan nog? Een deel blijft wel goed. Moet je dat deel dan ook meteen maar de grond in schrijven?

quote:

Paulus moedigt het nergens aan,

Waar lees je dat? In de Korinthebrief zegt Paulus herhaaldelijk dat tongen goed zijn (vs. 2, 4, 5, 15, 18, 27, 39). Vooral vers 18 in combinatie met vers 19 lijkt mij heel duidelijk.

quote:

laten we naar hem luisteren en als we in tongen willen bidden en niemand legt het uit (en je kunt het zelf ook niet nadat je daarvoor gebeden hebt) het gewoon domweg laten.

Voor in de gemeente geef ik je gelijk. Voor persoonlijk gebed vind ik dit niet opgaan. Uitleg is immers nodig daar de ander er anders niet door gesticht wordt. In persoonlijk gebed hoeft dat ook niet.

quote:

Dat heeft niks met angst voor overgave te maken (als God mij in tongen wil laten spreken vind ik het prima), maar meer met gehoorzaamheid aan de Bijbel.

Dat is mooi, ik hoop alleen niet dat het vastklemmen aan je interpretatie van de bijbel ervoor zal zorgen dat de Geest je de gave van tongen niet geeft.

quote:

Dit is ook één van de redenen dat ik niet bij een kerk wil waar het spreken in tongen (als in: engelentaal) gepromoot wordt (charismatische kerken): het is gewoon niet bijbels, net als het 'vallen in de Geest'. Zo'n kerk houdt zich met occulte zaken bezig en dat kan gewoon niet.

Gebrabbel als promo dat lijkt mij ook niet bijbels. Bij zo'n kerk zou ik ook niet willen horen.

Overigens, ik verdedig nu het spreken in tongen, vooral daar zeker bij de gkv daar te negatief over gesproken wordt en het fenomeen te onbekend is binnen de gkv. En dat vind ik jammer. Het is notabene niet eens zo'n belangrijke gave. Profeteren bijv. is veel belangrijker.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 28, 2005, 12:23:21 pm »
Je vraagt je af of tongen altijd 'gebrabbel' zijn. Als het echte tongen zijn in de Bijbelse zin van het woord, dan is het een onbekende taal die omstanders als gebrabbel in oren kan klinken. Je moet dan bidden om uitleg. Als dat er niet komt hebben jouw omstanders er niks aan en jij ook niet. Paulus zegt dan ook:

"18 Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; 19 maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong.
20 Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen. 21 In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here. 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven."

Dat gaat dus over het profeteren versus het 'spreken in tongen in de gemeente'. Tongen zijn niet voor gelovigen, maar voor ongelovigen. Dan is het dus helemaal raar als je als gelovige voor jezelf in tongen tot God bidt. En Paulus gebruikt hier overal hetzelfde woord voor 'tongen'. En aan de context te zien betekent dat steeds 'vreemde taal'. En niet: engelentaal.

Waar lees jij ergens richtlijnen voor privégebruik van tongen?

Het enige stuk waarnaar altijd verwezen wordt, is weer een stuk met een overdrijving erin:

1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren. 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen. 3 Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend. 4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente.

En realiseer dat dit vlak na een stuk staat waar heel erg de nadruk op het belang van de gemeente bóven dat van je eigen belang wordt gelegd. Ik denk niet dat Paulus hier oproept om maar privé in tongen te gaan bidden, vooral gezien de context van de hele brief aan de Korinthiërs, integendeel zelfs.

Dus: als er in tongen gepraat wordt moet het uitgelegd worden. Je kunt bidden om uitleg, kan na gebed om uitleg niemand het uitleggen dan komt het waarschijnlijk niet van God, omdat God tongen gebruikt om ongelovigen aan te spreken. De 'tongen' komen dan óf uit het vlees of van een andere (occulte) geest.
Immers, God geeft de tongen ter stichting, als niemand het begrijpt kun je er ook niet door gesticht raken. Als je voor jezelf in een vreemde taal bidt neem ik aan dat je dat wél begrijpt, omdat het anders geen nut zou hebben om in een vreemde taal te bidden. Omslachtige verklaringen als 'de Geest geeft je woorden die je zelf niet kunt vinden' etc. zijn nergens in de Bijbel terug te vinden.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 12:31:47 pm door Roodkapje »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 28, 2005, 12:44:32 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 maart 2005 om 00:25:

Vandaar dat er onderwijs is van de Heer in 1 Kor. 14 wat eigenlijk handelt over profetie, maar waar wordt aangegeven dat er veel mis was met het gebruik van de gaven in de gemeente waaronder tongentaal. En wordt er aangegeven hoe je deze gave dan moet gebruiken en wanneer.

Mee eens :)

quote:

Ik vind het toch aardig 'menselijk' bekeken: trainen in de goede manier van...preken, in tongen spreken etc (Zo klinkt het wel een beetje, bedoel ik.)
Als de Heilige Geest het over jou te zeggen heeft, zal Hij je duidelijk maken

- of je überhaupt in tongen spreekt - want Hij deelt de gaven uit aan wie Hij wil

- en zo ja, of je de gave uit mag oefenen - En 1 Kor. 14 gaat over het gebruik van die gave in de gemeente. Ben je een vrouw, dan moet je sowieso zwijgen in de gemeente, dus kun je ook niet in tongen spreken in de gemeente.

- wanneer op welk moment.  
En is het duidelijk dat het alleen mag als er een uitlegger is. Is die er niet dan moet je zwijgen. (En alleen tot jezelf spreken- conclusie: dat heeft in de gemeente geen nut, want ieder moet stichting ontvangen in de gemeente.)
Het mogen er ten hoogste twee of drie zijn, en dan moet de eerste zwijgen.

Wederom zitten we op één lijn :)
Overigens, vind je mijn idee over 'jezelf erin oefenen' als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan raar?

quote:

Ik snap wat je wilt aangeven. Toch durf ik van mezelf te zeggen dat ik dat (probeer) te doen: mezelf overgeven aan God, en sowieso moet je als christen altijd je eigen daden los laten.
Maar dat vind ik toch wel iets anders dan je verstand op nul zetten en alles maar over je te laten komen. Daarom staat er ook in 1 Kor. 14 dat de geesten van de profeten aan de profeten onderworpen zijn. Ook i.v.m. met het niet allemaal tegelijk aan het woord komen, maar ten hoogste mogen het drie zijn.

Ik vind het ook niet echt 'je verstand op nul zetten', maar wel je drive om alles onder controle te houden en het idee dat alles logisch en verklaarbaar moet zijn en dat je exact wilt weten wat je doet, op een laag pitje zetten.
Overigens geloof ik meteen dat je jezelf eerlijk overgeeft aan God.

quote:

Het gaat er natuurlijk om of het in Gods ogen en bijbels gezien er goed uitziet. :)
En dan doet het feit zich voor dat ik nog nooit tongen heb horen uitleggen. :?

Met dat eerste bedoel ik natuurlijk dat ik het niet als onbijbels zag ;)
Dat tweede is een goed punt, dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Maar ja, ik kom ook uit een cultuur waar sowieso bijna niemand in tongen kan spreken, laat staan dat er dan uitleggers zijn...

quote:

Als je in tongen spreekt moet je bidden dat je het ook mag uitleggen. Of er moet een uitlegger zijn.

Binnen de gemeente geldt dit zeker (1 Kor. 14:27), maar geldt dat ook voor je persoonlijk gebed? (1 Kor. 14:28)

quote:

Het vreemde van de tongen van tegenwoordig, is dat men het aan kan leren. Dat is een natuurlijke verklaring dat het dan niet klopt; het zijn dan geen bijbelse tongen.
Verder kun je het op een geestelijke manier nagaan of het goed zit met de tongen die gesproken worden.
Ik bedoelde de geesten beproeven door te vragen op het moment dat je in tongen spreekt om duidelijkheid of het van God is of niet. In andere oosterse godsdiensten kennen ze namelijk precies hetzelfde fenomeen van het in tongen spreken.. En omdat het voor ons onverstaanbaar is, is het niet duidelijk wat je precies zegt.
Zoals dit citaat duidelijk maakt:
[...]
Een citaat geeft het soms wat mooier weer dan dat ik het zelf kan zeggen. :)
Maar de conclusie is dus dat de zgn 'brabbeltaal' of: van een verkeerde geest is, of: suggestie.

Leuk citaat, maar om eerlijk te zijn: wat een bagger redenatie! Omdat iets buiten het christendom ook voorkomt, kan datgene binnen het christendom niet echt zijn :? Klinkt echt een beetje als 'pannenkoeken zijn typisch hollandse kost, maar daar buiten holland ook mensen verzonnen hebben pannenkoeken te bakken, kunnen pannenkoeken geen hollandse kost zijn.
Zoals ik ook al naar Roodkapje schreef, de duivel is heel goed in kopiëren. Ik geloof stellig dat de duivel aan mensen het vermogen geeft zodanig te brabbelen dat het op tongen lijkt. Maar dat wil dan toch niet zeggen dat elke tong van de duivel is? Dat lijkt mij veel te stellig. God kan (en doet) nu ook die gave aan mensen geven.
En dat geldt voor meer gaven. Er zijn mensen die waarlijk de gave van genezing hebben. De duivel heeft echter ook veel namaakfiguren rondlopen, bv. Jomanda. Maar dat wil dan toch niet zeggen dat die mensen die echt de gave hebben meteen occult zijn?

quote:

Wat bedoel je precies met dat de duivel er vat op heeft? Dat hij weet wat je zegt? Of dat hij je wat je zegt kan beïnvloeden?

Ik bedoelde: Als je bidt en je vraagt de Geest om de leiding te hebben in je gebed en je geeft je van harte over aan God, kan dan wat je bidt beïnvloedt worden door de duivel? Of staat de duivel dan knarsetandend toe te kijken omdat hij niets kan? (het maakt mij hier dus niet uit in welke taal gebeden wordt, nederlands of een tong)

quote:

En: bedoel je dit in de samenkomst of ‘privé’?
- In de samenkomst zal ik als vrouw niet in tongen spreken; vrouwen moeten zwijgen in de gemeente. :) Aquila zou dan het wel kunnen mits hij de gave van de Heilige Geest heeft gekregen.

klopt ;)

quote:

- ‘Privé’, dan vraag ik me af waar men dat vandaan haalt. Het wordt nergens gezegd dit te doen.

Hoe verklaar jij dan 1 Kor. 14:15, 28?

quote:

- Het in tongen spreken heeft een geheel ander doel (teken voor de ongelovige Joden) maar daar gaat men meestal aan voorbij:
1 Kor. 14
20……wordt in het verstand volwassen. 21 In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here. 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen;

Is dit het enige doel van tongen? Dit is maar een klein stukje uit 1 Kor 14, bovendien suggereren de daarop volgende verzen (23-25) het tegenovergestelde.

quote:

Moet ik uit twee ‘kwaden’ het beste kiezen? ;) Zo komt die vraag een beetje over.
Ik vind geen van beiden een optie. Dat kan toch ook? In 1 Kor. 14 geeft de Heer aan waar de Korintiers de fout in gingen wat betreft het in tongen spreken. Die punten heb ik al aangehaald. Ik las ergens het volgende:[...]

Nu ja, twee kwaden..., de vraag rees bij mij meer vanuit het idee dat veel mensen die ik ken een behoorlijk fatalistische houding hebben. Aangezien er voorbeelden zijn die niet-bijbels zijn, houden we ons er maar verre van. Ik vraag me af of dat een juiste houding was en heb de neiging om dan maar vol erin te gaan en dan te toetsen of het inderdaad bijbels is/was. Ik vroeg me gewoon af, hoe jij daar tegenaan keek.
Wat het citaat betreft, ik zal nog eens goed studie doen naar Handelingen, maar het klinkt aannemelijk. Wel moge duidelijk zijn dat ik de conclusie betreft 1 Kor. 14 behoorlijk verkeerd verwoord vind. Paulus keurt m.i. de tongen niet af, maar wel de manier waarop ze gebruikt werden.  

quote:

Ik weet niet precies welke kant je eigenlijk uit wilt hiermee. Mij overtuigen van het goede van tongentaal?
Ik heb me ervoor open gezet deze gave te ontvangen MITS HET VAN DE HEER WAS, en het is niet gebeurd. Dat hoeft op zich nog niet erg te zijn, want er staat ook dat niet ieder deze gave krijgt en dat het de laagste is in rangorde, terwijl we worden opgeroepen te streven naar de hoogste gave.

Niet iedereen krijgt elke gave, ook niet als ze zich er eerlijk voor openstellen. Ik ken meer van die mensen. Maar ach, misschien ben je wel zo begaaft dat tongen erbij wel zwaar over de top zou zijn ;)

Ik had overigens absoluut niet de intentie om jou te overtuigen of wat dan ook. Het zijn twee vragen waar ik regelmatig tegenaan loop en hoewel ik het niet altijd met je eens ben, geef je meestal waardevolle antwoorden. Ik stel zodoende jouw mening zeer op prijs. Dat is dan de kant die ik op wil.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 28, 2005, 02:01:46 pm »

quote:

Volgens mij zitten we voor het grootste deel best op één lijn. Spreken binnen de gemeente moet met uitleg, tongen zijn een bestaande taal (ook al kennen we die misschien niet). Opbouw van de gemeente is belangrijker dan opbouw van jezelf.

Echter, je gaat nog steeds niet in op de aangehaalde verzen waar Paulus m.i. positief is over tongen. Daarnaast zijn er meerdere verzen die aangeven dat bidden in tongen niet verkeerd is (vs. 15, 28). Hoe kijk je daar dan tegenaan? Het feit dat de gemeente stichten belangrijker is, impliceert dat dat je dùs jezelf niet mag stichten?
De vereiste voor uitleg bij tongen staat elke keer wanneer gesproken wordt over tongen in de gemeente. Dat zegt dus niets over persoonlijk gebed (vs. 15, 28).
Ook heb ik het idee dat jij 'stichten' ziet als iets rationeels. Op het moment dat tongen je rust geven of dat je er blij van wordt, God ervaart, geldt dat niet als 'stichtend'? Het hele idee van spreken in tongen is dat je er geen klap van begrijpt (vs.2). Dat is volgens mij ook de reden dat Paulus schrijft dat je niet alleen in de Geest moet bidden, maar ook met je verstand.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 28, 2005, 02:46:02 pm »
Je moet vers 15 en 28 in de hele context lezen. En dan wordt het in een tegenstelling gebruikt, zoals ik al vaker gezegd heb. Dus ik lees er niks positiefs in. Het wordt absoluut niet door Paulus gepropageerd. Dat lees ik er gewoon niet uit. En ik ben gewoon de brief aan de Korinthiërs in z'n geheel te lezen, ipv in losse fragmenten. Ik kan uit het hele stuk niets vinden/lezen over het privégebruik van tongen. Imho zegt hij niet dat je moet bidden in tongen voor jezelf, maar dat je de tongen voor je moet houden (dus je mond moet houden) als ze niet uitgelegd worden. Dus plat gezegd: kun je het niet uitleggen, en kan iemand anders dat ook niet, hou dan je klep.

Dat is ook gelijk de reden waarom charismatischen zo aan de haal gaan met dit schriftgedeelte. Het is mij meermaals opgevallen dat zij de gewoonte hebben losse verzen uit de Bijbel te lezen en hele korte stukjes, in plaats van de hele brief. En je moet gewoon de hele brief achterelkaar lezen om te snappen waar Paulus nou heenwil.

En nogmaals (wellicht ten overvloede) Paulus gebruikt hier tongen in de betekenis van vreemde talen en NIET in de betekenis van een onverstaanbare 'engelentaal' (gebrabbel). Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit wel zo is.

Ik ben nog steeds benieuwd naar mijn vraag over het 'jezelf stichten'.
a) Wat wordt daarmee bedoeld?
b) Hoe kun je jezelf stichten als je bidt in tongen, en je niet weet wat je bidt?
c) Hoe wordt dit gezien in het licht van Paulus' uitspraak dat je 'met je verstand' moet bidden. Dit lijkt in tegenspraak met b)
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 02:52:07 pm door Roodkapje »