quote:
Edith schreef op 03 mei 2005 om 11:54:[...]
Ik wil hier een onderscheid maken tussen gevoel als (oppervlakkige) emotie om een bepaalde bevrediging of oplossing van een ongemak te verkrijgen (zoals honger, zin in seks, vermoeidheid enz.) en het diepe gevoel van weten, van brede liefde voor God, en voor alles en iedereen (dus niet exclusieve liefde voor bijv. een partner of kind). Die liefde is er nl. niet ter bevrediging van iets (al is het absoluut fijn om dat gevoel zélf te hebben), maar dat gevoel
is er alleen maar. En die liefde, dat weten, is ook de wegwijzer die God je geeft om weer een nieuw stukje van Zijn Waarheid te ontdekken. Dat is zo ik de werking van de Heilige Geest zie

Je kunt dat gezag van Gods Geest noemen, zo je wil. Het is ook onmogelijk om dat gevoel níet te volgen als je het hebt, dus gezag heeft het zeker.
Ik zou dit wat jij hier noemt meer scharen onder de noemer: ' geweten', wat volgens de bijbel ieder mens bezit.
Wel is het zo dat je door bepaald gedrag, je geweten gaat ' dichtschroeien' / 'afstompen'. e wordt dan minder gevoelig voor de signalen van je geweten die jou aanklaagt als je iets doet wat niet goed is. Zoals stelen of bedriegen. o.i.d.
quote:
Rom. 2
15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.
En het geweten klaagt ons aan omdat we die wetten niet kunnen volbrengen. Er is een weten in ons wat goed is. Maar ook een ervaring dat we vaak niet doen wat goed is. Want: ons
geweten getuigt mee en onze gedachten klagen elkaar onderling aan of ook verontschuldigen ze zichAls we alles goed deden, zou dit niet het geval zijn. En God gaat de mensen oordelen volgens hun geweten. Alles wat in het verborgene is, zal aan het licht komen.
Als je gelovig bent geworden (ik bedoel dit nu op de orthodoxe manier

) kan je geweten je nog steeds aanklagen; de duivel speelt hier ook op in. Hij is degene die ons dag en nacht aanklaagt voor God: "kijk eens wat die P&A nu weer gedaan hebben. Dat noemt zich kind van God maar er klopt nog niet veel van'. Zoals ook satan doet bij Job. Hier staat het ook zo:
quote:
Op. 12: 10
want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God,
Maar wij hebben een voorspraak, Iemand die voor ons in de bres springt als dit weer gebeurd (als ons geweten/of satan ons aanklaagt):
quote:
1 Joh 2,1
Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige;
En Hij zegt: Dit is een gelovige, Ik heb de prijs betaald en deze gelovige is nu rechtvaardig.
Hierdoor kunnen we een rein geweten hebben. We hoeven niet meer bang te zijn als we een fout maken; na belijdenis is het weg.
En dat is ook wat de Heilige Geest in ons werkt: Het belijden van de zonden en door Zijn lracht doen wat de wil van God is.
Het werk van de Geest is de vruchten
van de Geest in ons leven te bewerken. Dus niet onze
eigen goedheid, vriendelijkheid etc. Maar
Zijn goedheid liefde blijdschap en vrede etc. (Gal. 5)
En zo'n
rein geweten voor God, hebben we als we zijn wedergeboren/de doop in Zijn dood hebben ondergaan. Dan is wat verkeerd in ons is, onze 'oude mens' gekruisigd. Dood. God ziet die oude zondige mens niet meer. In Christus dood gestorven.
En: Christus is gerechtvaardigd. Hoe weten we dat? Omdat Hij is opgewekt uit de dood. Dat is een teken dat Hij het geheel volbracht heeft, en
rechtmatig is opgestaan uit de dood. Juist omdat Hijzelf helemaal geen zonde had gedaan, en ook niet zondig
was.
Hij heeft dus niets wat Hem aanklaagt voor God. Jezus heeft een rein geweten.
Als wij geloven en meegestorven zijn, is dat oude weg. en staan wij ook op in nieuw leven.
En dat is hetzelfde leven als wat Christus heeft: Het IS Christus in ons (door de Heilige Geest, die de Geest van Christus wordt genoemd).
quote:
1 Petr 3,21
Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,
Wij hebben dus door deze dood en opstanding OOK een rein geweten voor God.
Zijn Geest woont in ons en dat nieuwe leven komt van God, het is Gods Geest. En als we
in Hem blijvern, dat nieuwe leven ook uit laten komen, dan hebben we een vrij geweten.
Dat werkt de Geest in ons.
quote:
Rom 9
1...mijn geweten betuigt mij dit mede door de heilige Geest
Dit reine geweten laat de Heilige Geest ons zien, dat we dat hebben als we gelovig zijn.
In Christus zijn we gerechtvaardigd en God rekent ons de zonden niet toe.