Auteur Topic: Nieuw hier, en boordevol vragen  (gelezen 2265 keer)

Newby

• Bekijk profiel
Nieuw hier, en boordevol vragen
« Gepost op: maart 26, 2005, 01:01:38 am »
Hallo allemaal,

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, dus alvast excuses als het verkeerd staat.
Zoals de titel (en m'n nickname) al zegt: ik ben hier helemaal nieuw. En niet alleen hier, maar ook in het geloof. Ik kom uit een ongelovig gezin, heb een ongelovige partner, maar begin toch te merken dat ik heel voorzichtig stapjes zet op het pad naar God.
Lastig, omdat er weinig gelovigen in mijn omgeving zijn. Eigenlijk maar 1, en die is lid van de gereformeerde kerk vrijgemaakt, vandaar mijn stap hier naar toe  :)

Zoals ik al zei ben ik niet gelovig opgevoed (wel op een christelijke school gezeten) en ben dus ook helemaal niet kerkelijk. Ik snap niet eens precies de verschillen tussen de kerken, het duizelt me af en toe als ik zie hoeveel "stromingen" er zijn. Ik zou niet weten waar ik bij zou passen.
En dan is het best lastig, om te begrijpen wat God nou van mij wil. Ik lees de bijbel, ik "praat" met God, bid tot hem, vertel hem mijn twijfels en vraag Hem mij te leiden. Maar als ik heel eerlijk ben, heb ik soms het gevoel dat Hij mij niet hoort...
Ik vind het allemaal maar moeilijk. Wanneer weet ik nou of ik iets verkeerd doe, hoe weet ik aan welke kant van de grens ik zit van goed en fout?

Mijn oude leraar van vroeger heeft mij vooral geleerd over hoe goed God is, en dat Hij er altijd is, voor iedereen die daar om vraagt. Hij vertelde mij dat God liefde is, en dat Hij blij is met iedereen die zijn kind wil zijn. Maar waarom merk ik daar dan zo weinig van, waarom heb ik dan zo vaak het gevoel dat Hij mij niet hoort? Soms heb ik het gevoel alsof ik een beetje in m'n eentje tegen de lucht aan het praten ben, als ik bid. En tegelijk schaam ik me daarvoor, en vraag of Hij mij die gedachten wil vergeven.

Waar kan ik nou het beste beginnen met mijn "zoektocht naar God" en waar kan ik mensen vinden die deze twijfels kennen?
Sorry voor het lange verhaal... ik hoop dat jullie de tijd willen nemen om mij een stapje verder te helpen.

Groetjes, newby (die liever nog even anoniem blijft)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2005, 01:06:51 am »
Ik denk dat jij een hele geschikte Alpha-cursist zou zijn! Dus zoek eens uit of er bij jou in de buurt een kerk is die een Alpha-cursus aanbiedt. Dat is een kennismakingscursus met het christelijk geloof en daar kan je al je vragen kwijt.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Newby

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2005, 01:13:49 am »
Daar heb ik inderdaad al eens aan zitten denken, maar ik vind die drempel best hoog. Ik denk dat het een vooroordeel is, maar ik heb ook een beetje het gevoel dat het niet vrijblijvend genoeg is. Daar bedoel ik mee, dat ik bang ben dat de kerk waar ik zo'n Alpha cursus zou volgen, eigenlijk een beetje verwacht dat ik dan bij hun kerk zou willen horen.
Snap je wat ik bedoel?
En het lastige daar van vind ik dat ik door de bomen het bos niet meer zie, als ik ga kijken wat nou precies de verschillen en overeenkomsten zijn tussen de verschillende kerken.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2005, 10:31:40 am »
Dat is nou niet níet de opzet van Alpha :) . De cursus is er om het christelijk geloof uit te leggen aan belangstellenden, niet om zieltjes te winnen. Ik herken je verhaal trouwens wel. Ik kom ook uit een onchristelijk en onkerkelijk gezin en ben ook op volwassen leeftijd tot geloof gekomen. Ik wist helemaal niks van het geloof (heb op een openbare school gezeten) en dan is Alpha wel heel goed :)

Check ook dit topic: Getuigenissen
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2005, 11:31:41 am »
Hoi Newby,

De alpha cursus zou ik je inderdaad aanraden. Er zijn zelfs verschillende uitvoeringen van zoals eentje meer gericht op studenten die hier in Delft wordt gegeven maar mogelijk ook andere varianten. De site van de alphacursus kan je vertellen of er ook 1 bij jou in de buurt wordt gegeven. Natuurlijk nemen de cursusleiders wel hun eigen kerkelijke achtergrond mee maar dat is niet bindend. Je ziet ook mensen soms in het begin van de cursus weer afhaken. Dat kan allemaal, wat jij maar wilt. Want het gaat om jou en God...niet om een kerk of wat de cursusleider nu precies wil. Daarom wordt deze cursus ook door diverse kerken aangeboden. Hier zelfs al eens door 2 kerken in samenwerking.

Een andere stap die ik je zou aanraden is "gewoon" eens naar de dominee te gaan van de kerk waar je belangstelling voor hebt. Dat zal in 1e instantie waarschijnlijk de dominee van je partner zijn. Ikzelf heb het destijds met mijn niet-vrijgemaakte-vriendin ook gedaan. Ik kende zelf de plaatselijke dominee ook niet en vond het misschien nog enger dan mijn vriendin (hoezo vooroordelen?) Het was een gesprek dat op ons beiden een zeer goede indruk maakte. Een dominee is echt een gewoon mens en staat als het goed is ook open voor andere visies op het geloof. De drempel die ik voor die tijd ervaarde bleek nauwelijks te bestaan.

Rest me te zeggen dat ik graag voor jou en je partner zal bidden dat jullie samen verder een weg mogen vinden in je leven met God.

groeten, Zijnkind.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2005, 12:25:41 pm »
Dat zou ik weer niet doen, een dominee van een bepaalde denominatie is altijd gebonden bij de leer die door die denominatie geleerd wordt bij het uitleggen van het geloof. Je krijgt altijd een bepaalde visie op het geloof te horen.
Het voordeel van Alpha tov één dominee is dat het team vaak uit mensen van verschillende denominaties bestaat en je dus meerdere meningen hoort. Hoewel ik de Alpha-cursus een sterk evangelisch tintje vind hebben.

Wat ik destijds gedaan heb is overal goed luisteren naar verschillende uitleggingen en deze toetsen aan wat ik in de Bijbel las. En dan weer om uitleg vragen bij verschillende mensen van diverse 'scholen' of denominaties als er iets niet lijkt te kloppen. De Bijbel wordt gewoon verschillend uitgelegd, en het is imho ieders taak om te proberen zo dicht mogelijk de waarheid te benaderen als mogelijk is. Dat betekent dat je altijd kritisch moet blijven en bepaalde uitleggingen niet klakkeloos aannemen of bepaalde ideeën aannemen omdat ze je persoonlijk aanspreken.

Onderzoek alles en behoud het goede :)
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2005, 12:26:21 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2005, 01:07:35 pm »
Bezoek kerkdiensten van verschillende denominaties, om te zien wat bij je past. De GKV is wat dat betreft laagdrempelig voor je, omdat je dan met je vriend/kennis mee kunt gaan. Maar het is niet vreemd om alleen naar de kerk te gaan en niet gelijk aan alles mee te doen. In het slechtste geval valt het niemand op en in het beste geval wordt je door een gemeentelid 'bij de hand genomen'. Misschien zijn er 'ons kent ons'-kerken, waar vreemden raar bekeken worden, maar ik heb zelf die ervaring in ieder geval niet gehad. Ga trouwens vaker dan één keer naar een dienst van een bepaalde richting, en liefst wanneer er verschillende dominees/pastoors voorgaan, zodat je een beter beeld vormt.

Zelf heb ik wel een kerkelijke achtergrond (Rooms-katholiek), en toen ik gelovig werd (nog maar pas geleden) ben ik weer naar de RK-mis gegaan (kende ik al, dus dat was laagdrempelig voor mij). Verder ben ik diverse malen met een collega naar de GKV geweest en in mijn eentje naar de Hervormde kerk (dat heet nu PKN geloof ik? :-)) en naar de Vrij-katholieke kerk. Ik vind het zeer waardevol om van deze verschillende richtingen 'geproefd' te hebben. Zo kon ik een meer gefundeerde keuze maken waarmee ik verder wilde. Uiteindelijk ben ik zo bij de Vrij-katholieken terecht gekomen

En veel lezen over geloven en kerk, bijv. op discussiefora zoals deze, helpt ook enorm voor je geloofsontwikkeling, ten minste, dat is mijn ervaring daarin. Succes, en God hoort je gebeden zeker, ook al voelt het misschien niet altijd zo.
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2005, 01:07:56 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 26, 2005, 01:12:47 pm »
Het centrale punt in het christendom, het geloof, is Christus. Dus dat is de weg via wie je tot God komt.

(Joh 14,6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.)

Daarom is het belangrijk dat je gaat ontdekken waarom Jezus naar de aarde kwam. Wat was zijn opdracht en waarom was het nodig. Kon het niet zonder.
Maar dan krijg je het verhaal dat God liefde is en van de mensen houdt.

(Joh. 3: 16: 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.)

Helemaal mee eens. Maar het crusiale punt is dat wij mensen niet meer zo zijn als God Adam en Eva had geschapen. Er is de zondeval geweest en dat heeft alles ander gemaakt. De zonde heeft alles aangetast.
Ook de mens is zondig geworden, al doen we nog best wel goede dingen.
Naar Gods maatstaven is het niet zo met ons gesteld, dat we zo bij Hem kunnen zijn want in God is in het geheel geen duisternis en zonde. Bijvoorbeeld.

(1 Joh 1,5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.)

En daar kwam Jezus wat aan doen. Dus liefde maar ook heiligheid waardoor het niet bij ons kon komen.

(Hebr. 10:7 Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen.)

En die barriere hebben we allemaal van onszelf; al houdt God van alle mensen.
En omdat hij van alle mensen houdt, zond Hij zijn Zoon om die barriere weg te halen.

(1 Joh 4,10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.)

En moet je dat aanvaarden om tot de vrijheid te komen: God houdt van mij maar ik ben zondig vanuit mijzelf. En God moet dus iets doen aan dat zondige in mij.
En dan lees je in Genesis 2 al dat het gevolg van de zonde de dood is. En omdat God toch mensen bij zich wil hebben, heeft zijn Zoon besloten om die dood te dragen. De straf die er kwam op de zonde.
En dat is het centrale punt
En door dat te geloven, ziet God jou ook als dood, maar ook weer levend geworden. Zoals Jezus dood ging op goede vrijdag en weer opstond met Pasen. Nieuw leven kreeg, zo mogen christenen geloven dat het zondige gestorven is met Christus, en zij weer opgestaan zijn in een nieuw leven.

(Efeze 2 4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –, 6 en heeft ons mede opgewekt )

Dat heb je gekregen door de Heilige Geest. Die komt wonen in je als je Jezus hebt aangenomen. IN handelingen 2 wordt de Heilige Geest uitgestort en ontvangen de gelovigen die Heilige Geest. En als nu iemand tot geloof komt, geeft God als eerste gave de Heilige Geest aan die persoon.

(Joh 7,39 Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.)

Hierdoor is het nieuwe leven van God in jou gekomen en is de Geest een garantie dat je bij God hoort en later ook bij Hem zult zijn.

( 2 Kor. 1:22 God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.)

Zo in het kort even wat opgeschreven. De teksten erbij zou je zelf op kunnen zoeken wat denk ik een goede zaak is om te doen als je meer van God te weten wilt komen.
En vraag maar gerust als iets niet duidelijk is. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 27, 2005, 02:30:20 pm »
Een korte samenvatting zou ook kunnen zijn: Ken je de Here Jezus? Want je kunt een heleboel weten over God, in de bijbel gaat het om de Here Jezus die je aan moet nemen als je Redder en die een persoonlijke relatie met je wil hebben.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 27, 2005, 05:38:59 pm »
En nu nog een keer, zonder 'zonde', 'Heilig', 'geest', 'zondeval', 'geloof', etc.

d:)b

Dat zijn namelijk allemaal begrippen die uitleg nodig hebben. Hoe goed jullie het ook bedoelen, P&A :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 27, 2005, 05:44:17 pm »
quote:
Zwever schreef op 27 maart 2005 om 17:38:
En nu nog een keer, zonder 'zonde', 'Heilig', 'geest', 'zondeval', 'geloof', etc.

d:)b

Dat zijn namelijk allemaal begrippen die uitleg nodig hebben. Hoe goed jullie het ook bedoelen, P&A :)

Oke, maar wat wil je precies zeggen hiermee, Zwever?
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2005, 05:46:34 pm door Priscilla en Aquila »

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 28, 2005, 11:33:09 am »
Newby,

je kunt ook eens bij een Evangelische boekhandel (De Fakkel bv) binnenstappen en eens wat rondneuzen. Bijbels dagboek is vaak een aanrader om kennis op te doen. Of neem er 2 of 3, altijd verfrissend om meerdere dagboeken met andere stijl en benadering bij  te houden.
Bedenk: de laatsten zullen de eersten zijn: dwz dat je net begonnen bent is voor God geen probleem, er is al gefeest in de hemel om je zoektocht, echt waar.

Bedenkt bij alles dit :
-mensen kunnen je tegenvallen
-je eigen gedrag kan je tegenvallen
-de kerk kan je tegenvallen

maar God zal je nooit verlaten nog begeven, de Geest zal je leiden
en Jezus is je voorbede in de hemel. En wanneer God iets van je vraagt, zal Hij
je ervoor toerusten.

Jeremia 1

Jeremia geroepen
4 De HEER richtte zich tot mij: 5 ‘Voordat ik je vormde in de moederschoot, had ik je al uitgekozen, voordat je de moederschoot verliet, had ik je al aan mij gewijd, je een profeet voor alle volken gemaakt.’ 6 Ik riep: ‘Nee, HEER, mijn God! Ik kan het woord niet voeren, ik ben te jong.’ 7 Maar de HEER antwoordde: ‘Zeg niet: “Ik ben te jong.” Richt je tot iedereen naar wie ik je zend en zeg alles wat ik je opdraag. 8 Wees voor niemand bang, want ik zal je ter zijde staan en je redden – spreekt de HEER.’ 9 En de HEER strekte zijn hand uit, raakte mijn mond aan en zei tegen mij: ‘Hiermee leg ik mijn woorden in jouw mond. 10 Nu, op deze dag, geef ik je gezag over alle koninkrijken en volken, om ze uit te rukken en te verwoesten, om ze te vernietigen en af te breken, op te bouwen en te planten.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 28, 2005, 11:52:05 am »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 27 maart 2005 om 17:44:

Dat ik me afvraag of onze newby iets heeft aan een complete alpha-cursus in 1 pagina. Er worden niet voor niets 10 avonden aan besteed ;)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 28, 2005, 11:53:45 am »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 27 maart 2005 om 17:44:

[...]

Dat je taalgebruik abracadabra is voor de meeste mensen die er niet mee opgegroeid zijn ;)
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 11:54:17 am door Michael »
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Newby

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 04, 2005, 02:31:38 am »
Bedankt voor alle lieve reacties. Ik kon lastig internetten de laatste dagen, dus vandaar dat ik nog niet eerder heb gereageerd.

De begrippen 'zonde', 'Heilig', 'geest', 'zondeval', 'geloof', etc. ken ik trouwens wel hoor  ;)
Ondanks dat mijn ouders niet geloven, heb ik wel op een prot.Christelijke basisschool gezeten. Geen idee wat er protestands aan was, maar Christelijk was het in elk geval wel.
Ik heb "vroeger" keurig elke ochtend en middag meegebeden op school, en er werd regelmatig uit de bijbel gelezen.
Ik heb op een gegeven moment zelfs een kinderbijbel van mijn ouders gekregen toen ik daar om vroeg, en op mijn 11e kreeg ik mijn 1e "grote mensen bijbel" waarin ik trouw ben blijven lezen.

De begrippen en wat er mee bedoeld wordt zijn me dus niet vreemd, maar hoe en wat verder, dat is dan toch weer lastiger.
De stap om "gewoon" eens bij een kerk binnen te stappen vind ik best groot. Ik ken de benamingen niet (wat is het verschil tussen een koster, een dominee, een pater, een priester, en zijn er nog meer?) en ik ken ook het verschil niet tussen de kerken.
Is er ergens een site waar in "lekentaal" staat beschreven wat nou eigenlijk in 't kort de verschillen zijn? Een soort "Kerken voor Dummy's" zeg maar?

Ik weet dat de katholieke kerk aangevoerd wordt door de Paus, en dat die veel met Maria bezig zijn, en deze mensen aanbidden/vereren.
Ik weet ook dat de gereformeerde kerk geen mensen aanbid/vereert in die zin en "strikter"
de bijbel volgt.
Of nou ja, weet.... dat is wat ik denk te weten.
Klopt het, of zit ik nu helemaal verkeerd?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 04, 2005, 09:27:03 am »
Misschien heeft iemand anders het ook al gezegd, maar is een Alpha-cursus niks voor jou?

http://www.alpha-cursus.nl/

jan22

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 17, 2005, 12:54:51 am »
Hey Newby,

Goed dat je zo komt met je vraag. Een alpha-cursus is denk ik een goede start, kan me goed voorstellen dat de drempel best hoog is... maar je moet weten dat je niet alleen gaat!!
En over het stukje dat je schrijft dat je niet goed weet wat het verschil is tussen kerken, stromingen etc... ik kom ook uit een stad met iets van 8 verschillende stromingen en om eerlijk te zijn weet ik vaak ook niet het verschil tussen deze stromingen.
Het is ook toch niet uit te leggen aan een buitenstaander al deze stromingen? Is dit uit elkaar drijven van de kerk ook niet het werk van de duivel?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 17, 2005, 03:42:17 pm »
Dat heeft inderdaad iemand al gezegd: jijzelf namelijk  :D
quote:
Roodkapje schreef op 26 maart 2005 om 10:31:
Dat is nou niet níet de opzet van Alpha :) . De cursus is er om het christelijk geloof uit te leggen aan belangstellenden, niet om zieltjes te winnen. Ik herken je verhaal trouwens wel. Ik kom ook uit een onchristelijk en onkerkelijk gezin en ben ook op volwassen leeftijd tot geloof gekomen. Ik wist helemaal niks van het geloof (heb op een openbare school gezeten) en dan is Alpha wel heel goed :)

Check ook dit topic: Getuigenissen

Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 17, 2005, 04:22:41 pm »
Kun je nagaan hoe enthousiast ik ben O-)