Auteur Topic: Avondmaal en al dan niet aangaan  (gelezen 6160 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Avondmaal en al dan niet aangaan
« Gepost op: mei 23, 2005, 09:46:04 pm »
Over enkele weken vieren wij weer avondmaal in de kerk, nu mag ieder belijdend lid daar aangaan en voor zover ik kan zien gebeurt dat ook door vrijwel iedereen. Maar ik vraag me af waarom je - ondanks dat het wel mag volgens de regels - toch niet aan zou gaan. Ik kan dan onder meer bedenken dat je niet aan zou gaan omdat je onder tucht staat of omdat je van jezelf weet dat je in zonde leeft ofzo. Maar wat nu als je een en ander niet gelooft of in ieder geval vragen hebt over het geloof in God in het algemeen en vragen over je eigen geloof in het bijzonder. Volgens een vriendin uit de GerGem zou zo iemand bij haar in de kerk niet aangaan, maar hoe zit dat in de vrijgemaakte kerk?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 23, 2005, 09:52:05 pm »
Als ik zou twijfelen aan het geloof en aan God's liefde dan zou ik niet aan het avondmaal gaan, ook als ik bewust in zonde zou leven en naar eigen inzicht het idee zou hebben dat ik de kracht niet zou hebben het op te geven zou ik het laten...
Ben overigens niet vrijgemaakt (wel geweest) maar lid van de PKN. Maar dat ik er zo over denk heb ik dus wel in de vrijgemaakte kerk geleerd, dat het avondmaal niet iets vrijblijvends is.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2005, 10:42:24 pm »
Zie ook hier.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 23, 2005, 11:14:36 pm »
Ik denk dat mensen in de GerGem een ander beeld van het Avondmaal hebben. Daar ga je aan het Avondmaal alleen maar als je 'goed genoeg' gelooft.

In de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) ga je aan het Avondmaal omdat je weet dat je zelf nooit goed genoeg bent. Je zult nooit in dit leven gelijkvormig worden aan Christus.

In het formulier staat er iets over het gekrookte riet en de walmende vlaspit etc. Juist daarom MAG je aangaan als je twijfelt. Je beseft dan des te beter dat je het niet zelf kunt, maar volledig van Christus' offer afhankelijk bent.

Ik ging in de GKv niet aan het Avondmaal aan omdat ik vond dat de leer van het Avondmaal niet bijbels was (gesloten Avondmaal, alleen belijdende leden mogen aan (waar staat dat in de Bijbel), een formulier dat Bijbels gezien wat uit de context gerukte teksten bevat, maar een paar keer per jaar Avondmaal, ipv iedere week).
Ik mocht wel aan het Avondmaal aangaan, maar ik deed dat niet (alleen bij de Vergadering ging ik wel aan omdat ik dat een Bijbelse Avondmaalsviering vind).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 23, 2005, 11:41:40 pm »
Jezus draagt ons op Zijn offer te herdenken. DOE dit tot mijn nagedachtenis...etc. Het is dus niet vrijblijvend. Het moet.
Zijn offer niet herdenken lijkt me een zware stap die je alleen in zeeer uitzonderlijke gevallen neemt.

@Roodkapje, Ik kan me wel vinden in wat je zegt over het toelatingsbeleid van de gkv maar je visie op de leer over onbijbels of uit context gerukt gaat me te ver. Ik hou het meer op een te beperkte uitvoer van wat verder correct beleden wordt. (waar staat trouwens dat je iedere week de maaltijd zou moeten vieren?)

In mijn visie is de benadering van de ger. gem. ten diepste een minachting van Jezus' offer. Door jezelf voortdurend niet waardig te schatten, schat je je verlossing (en dus ook de verlosser) niet als volwaardig.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2005, 11:42:28 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2005, 12:50:08 am »

quote:

Zijnkind schreef op 23 mei 2005 om 23:41:
@Roodkapje, Ik kan me wel vinden in wat je zegt over het toelatingsbeleid van de gkv maar je visie op de leer over onbijbels of uit context gerukt gaat me te ver. Ik hou het meer op een te beperkte uitvoer van wat verder correct beleden wordt.

@ Onbijbels: Onder andere dit: Als je leest wat Paulus schrijft over de zelfbeproeving en als je leest wat het formulier ervan maakt, dan snap je wat ik bedoel. Paulus heeft het over een Avondmaal dat in plaats van een gedenkmaal een vreet en schranspartij wordt, niet over of je een bepaalde moreel zelfonderzoek moet doen voordat je aangaat.

quote:

(waar staat trouwens dat je iedere week de maaltijd zou moeten vieren?)

De eerste gemeenten kwamen op de eerste dag van de week bijeen om 'het brood te breken' (dus om Avondmaal te vieren). Dit impliceert dat dit wekelijks gebeurde:

quote:

Handelingen 20
7 Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 12:55:56 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 24, 2005, 07:20:24 am »

quote:

Roodkapje schreef op 24 mei 2005 om 00:50:
De eerste gemeenten kwamen op de eerste dag van de week bijeen om 'het brood te breken' (dus om Avondmaal te vieren). Dit impliceert dat dit wekelijks gebeurde:

Roodkapje toch! Dus op basis van één enkele vage aanwijzing trek jij de conclusie dat een gemeente elke week het avondmaal móet vieren? En zelfs, dat als ze dat niet doen, het een argument kan zijn om dan maar helemáál niet mee te doen?

Had ik niet van je verwacht...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2005, 07:21:28 am »
.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 07:21:43 am door Zwever »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 24, 2005, 09:19:28 am »

quote:

Zwever schreef op 24 mei 2005 om 07:20:
[...]

Roodkapje toch! Dus op basis van één enkele vage aanwijzing trek jij de conclusie dat een gemeente elke week het avondmaal móet vieren? En zelfs, dat als ze dat niet doen, het een argument kan zijn om dan maar helemáál niet mee te doen?

Had ik niet van je verwacht...

Er staat ook op tig plaatsen dat we dit steeds moeten doen totdat Christus terugkomt. Steeds (bij samenkomsten) impliceert ook elke week, ipv. een paar keer per jaar. Steeds is geen soms.

Het is één argument, tezamen met andere argumenten is dat één van mijn redenen geweest niet meer aan te gaan. Het Avondmaal is imho 'een hol vat' geworden door standaardizaties en formulieren.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 09:34:19 am door Roodkapje »

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 24, 2005, 09:44:37 am »

quote:

Roodkapje schreef op 24 mei 2005 om 09:19:

[...]

...Het Avondmaal is imho 'een hol vat' geworden door standaardizaties en formulieren.

Tja, en dwars daar doorheen is het nog steeds God die mij aan Zijn tafel uitnodigd...
Daar ben ik steeds weer diep van onder de indruk, de vorm doet er dan niet zo heel veel toe (al is die best voor verbetering vatbaar ;) )
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2005, 10:12:11 am »
er zijn er ook die zeggen dat het steeds gedenken van Christus bij elke maaltijd moet geschieden, met andere woorden: dat iedere maaltijd een Heilig Avondmaal moet zijn, en dat het helemaal niet de bedoeling is om er een sacrale gebeurtenis in een bijeenkomst van te maken.

Ook allemaal op basis van het woordje 'steeds'. Ik vind het een bijzonder dunne theologie.
...

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2005, 11:12:34 am »

quote:

Roodkapje schreef op 24 mei 2005 om 09:19:

[...]

Er staat ook op tig plaatsen dat we dit steeds moeten doen totdat Christus terugkomt. Steeds (bij samenkomsten) impliceert ook elke week, ipv. een paar keer per jaar. Steeds is geen soms.

Het is één argument, tezamen met andere argumenten is dat één van mijn redenen geweest niet meer aan te gaan. Het Avondmaal is imho 'een hol vat' geworden door standaardizaties en formulieren.
Steeds is geen soms, maar soms is beter dan niet, of niet?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 24, 2005, 11:21:12 am »
Wat is er mis met bij elke samenkomst Avondmaal vieren, waar de eerste christengemeenten dat ook deden?

Ik snap de weerstand hier echt niet hoor... :?

Rick

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 24, 2005, 11:38:22 am »
Ik ben opgegroeid in de Christelijk Gereformeerde kerk en onderandere de krampachtigheid waarmee er daar met het avondmaal werd omgesprongen houdt mij nu nog steeds van het avondmaal af. Een soort jeugdtrauma dus.
Met moeite kwam er daar 1 tafel vol, allemaal mensen met zwaar bedrukte gezichten, allemaal 'oudere' mensen ook, griezelig gewoon.

Toen ik een jaar of 12 de switch maakte naar een Hervormde Bondsgemeente, dat was weer het andere uiterste. 5 of 6 tafels, veel jongelui, zag er voor mn gevoel een beetje TE vanzelfsprekend uit allemaal. Het heeft me iig nog niet van mn 'trauma' afgeholpen, hoewel het wel steeds moeilijker wordt om te blijven zitten.

Eigenlijk ist heel simpel allemaal. In het formulier staat duidelijk voor wie het avondmaal is, maar ook zeer duidelijk voor wie NIET. Betrek dat op jezelf, bereid je voor en als de nodiging komt, vertrouw er dan op dat God je de juiste beslissing laat nemen... Okee, ik weet het, klinkt een beetje raar uit de mond van iemand die zich nog steeds laat leiden door ervaringen uit het verleden, maar vlg mij zou het zo moeten. Wie weet kan ik er in de toekomst meer uit ervaring over spreken.

Als je onwaardig eet en drinkt dan eet en drink je jezelf een oordeel, maar wat als je onwaardig afblijft?
No offence, it's just my OPINION

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 24, 2005, 11:44:14 am »

quote:

Roodkapje schreef op 24 mei 2005 om 11:21:
Wat is er mis met bij elke samenkomst Avondmaal vieren, waar de eerste christengemeenten dat ook deden?

Ik snap de weerstand hier echt niet hoor... :?

Nu stel je het anders dan daarnet. Nu zeg je niet meer dat het zou móeten, maar dat je niet snapt waarom het niet gedaan wordt. Dat zijn twee verschillende dingen. In het ene geval zeg je dat het echt fóut is om het niet elke week te doen, in het andere geval is het geen waarde-oordeel meer.
Er werd (volgens mij) zo fel op je gereageerd omdat je het als eis stelde.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 24, 2005, 11:46:37 am »
Ik vind ook dat we de erediensten zo zouden moeten inrichten zoals in de eerste gemeenten gebeurde, waar het door de apostelen is ingesteld. Waarom zouden wij het beter moeten weten dan de 'inner circle' :?

Maar dat is niet dé reden om niet aan te gaan (nogmaals).

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 24, 2005, 11:48:26 am »
Ik heb er geen weerstand tegen, anders dan dat hierdoor andere wezenlijke elementen van de eredienst in het gedrang kunnen komen, én dat het bijzondere van het Heilig Avondmaal langzaam maar zeker minder wordt.
Daarnaast: Ik ben de hele dag beroepshalve met de Nederlandse taal bezig, en ik kan uit het woordje 'steeds' echt niet halen dat het avondmaal in elke kerkdienst gevierd zou moeten worden.
Trouwens, dat moeten, dat was toch iets van voor Christus' komst?
Kijk, als er nu stond:
Gij zult elke week 2 diensten beleggen, en in 1 van die diensten moet wekelijks het avondmaal gevierd worden,

tja. Dan was het lekker duidelijk.
Maar steeds kan ook betekenen:
* Zonder dat er na een paar 100 jaar, of na Christus' sterven een einde aan komt (dus: Vanaf het eerste HA tot Zijn Kruisiging Versus Vanaf het eerste HA tot Zijn wederkomst)
* 'Steeds' in de zin van regelmatig. vgl:

quote:

2 Petr 1,12
Daarom zal het steeds mijn voornemen zijn u hieraan te herinneren, hoewel gij het weet en in de waarheid, die bij u is, versterkt zijt.

'steeds' betekent hier ook niet dat Paulus de rest van zijn leven niets anders doet dan dag en nacht herinneren, maar: op geregelde momenten, vaak, etc.

Ik vind de uitleg  om obv een woordje te zeggen dat het HA elke zondag bedient moét worden. Als je bijv. de NBV leest, staat daar:

quote:

19 En hij nam een brood, sprak het dankgebed uit, brak het brood, deelde het uit en zei: ‘Dit is mijn lichaam dat voor jullie gegeven wordt. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.
...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 24, 2005, 01:10:55 pm »
Bij ons is het Avondmaal gewoon onderdeel van de dienst, is ermee geïntegreerd. Het duurt misschien 15 minuten. :? Waarom zou je met z'n allen per se na een uur weer buiten moeten staan. Bij ons begint het om 10.00 en duurt tot 12.30 ofzo. En dan is er 's middags geen dienst, maar een bijbelstudie ofzo. Net zoals men vroeger gewoon was. Alleen deed men het dan 's avonds rond een uur of acht, omdat christenen overdag gewoon moesten werken.

Dan kan het toch prima wekelijks?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 24, 2005, 01:17:45 pm »
Tuurlijk. alles kan. Maar dat wi niet zeggen data het ook moet, laat staan dat je dat als enige juiste manier van doen bijbels kunt onderbouwen.
Je moet gewoon de invulling van de zondag zo doen als het binnen de gemeente het beste past. Daar moet je imho niet zo geforceerd mee omgaan. De zondag is geen wetjesdag, maar een feestdag.

Ik hou wel van die 2-dienstenritmes op zondag. 2 1/2 uur is gewoon wat te lang. En dan niet weer gelijk hebben over argumenten in de zin van 'dat moet je overhebben voor' en 'hoelang kijk je tv' en dat soort kul.
De mens heeft een beperkt concentratievermogen. En bij mij is het na 1 1/2 uur gewoon op. Dan zit ik liever 2 * ruim een uur fris in de kerk, dan 1 keer brak 2 1/2 uur.
...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 24, 2005, 01:31:01 pm »
Je weet niet eens hoe een dienst er bij ons uitziet. De dienst van het Woord duurt heus geen uren hoor... :?

Maar we gaan behoorlijk offtopic zo. Ik vind zelf alleen dat we Avondmaal moeten vieren zoals de apostelen het hebben ingesteld. Zij hebben dat van Jezus zelf overgeleverd gekregen. Dat is gewoon gehoorzaamheid, heeft niks te maken met 'hoe het bij de gemeente past'. De gemeente dient zich aan de Schrift te onderwerpen... dat is gewoon gehoorzaamheid.

En als in een kerk op een ongehoorzame (eigenzinnige) manier Avondmaal gevierd wordt, dan ga ik niet aan. Vooral als ik weet dat sommige mensen die aangaan in hun hart geen christen zijn, en andere wedergeboren broers en zussen niet aanmogen omdat ze niet lid van dat kerkgenootschap zijn. Dat alles bij elkaar maakt dat ik niet aanga in de vrijgemaakte kerk. Vooral niet als men gaat eisen dat de Drie Formulieren door buitenstaanders onderschreven moet worden als men niet vrijgemaakt is, terwijl de het vrijgemaakte lid mag aangaan als hij/zij die formulieren ook niet onderschrijft. Dat heeft helemaal niks meer met het vieren van het Bijbelse Avondmaal te maken, maar alles met een bepaalde kerkelijke ceremonie die in plaats van het Avondmaal gekomen is.

Ik denk dat veel vrijgemaakten zullen schrikken als ze lezen wat Calvijn allemaal over het Avondmaal te melden heeft. ;)
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 01:36:21 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 24, 2005, 03:24:51 pm »
Over hoe vaak Avondmaal kun je eigenlijk alleen lezen wat er in Handelingen staat en wat Jezus zei bij de instelling ervan.

Hand 2,42
En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.

Alle elementen evenredig vertegenwoordigd laten zijn in de samenkomsten, lijkt me niet gek als ik dit lees.
Misschien kun je het zo zeggen dat er teveel een verschuiving is opgetreden naar alleen het onderwijs der apostelen - d.i. onderwijs, uitleg van de leer. oftewel woordverkondiging.

Over het avondmaal zei Jezus dit:

1 Kor 11
dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, 24 de dankzegging uitsprak, het brak en zeide: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. 25 Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. 26 Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt.

Dus hoe vaak wil je aan Hem herinnert worden en aan zijn lijden en sterven denken en ....
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 03:26:28 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 24, 2005, 04:35:34 pm »
Modbreak:
Dit is het gereformeerd leven forum en verdere discussie die daar niet vanuit gaat zal verwijderd worden. Kritiek op de formulieren is hier niet toegestaan

Back on-topic:

quote:

Harm schreef op 23 mei 2005 om 21:46:
.... Maar ik vraag me af waarom je - ondanks dat het wel mag volgens de regels - toch niet aan zou gaan. ...
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 04:38:10 pm door Zijnkind »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 24, 2005, 04:55:48 pm »
Volgens mij doet in de praktijk gewoon iedereen mee die mag. Tenminste, is mij nog nooit anders opgevallen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 24, 2005, 05:04:11 pm »

quote:

Over enkele weken vieren wij weer avondmaal in de kerk, nu mag ieder belijdend lid daar aangaan en voor zover ik kan zien gebeurt dat ook door vrijwel iedereen. Maar ik vraag me af waarom je - ondanks dat het wel mag volgens de regels - toch niet aan zou gaan. Ik kan dan onder meer bedenken dat je niet aan zou gaan omdat je onder tucht staat of omdat je van jezelf weet dat je in zonde leeft ofzo. Maar wat nu als je een en ander niet gelooft of in ieder geval vragen hebt over het geloof in God in het algemeen en vragen over je eigen geloof in het bijzonder. Volgens een vriendin uit de GerGem zou zo iemand bij haar in de kerk niet aangaan, maar hoe zit dat in de vrijgemaakte kerk?

Het Avondmaal is toch voor onvolmaakte  en zondige mensen bedoelt.
Want het Avondmaal eist toch niet dat we pas aan mogen gaan
als we volmaakt geloven of volmaakt bekeert zijn of geen geloofs
twijfel meer kennen.

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 24, 2005, 08:41:20 pm »

quote:

cyber schreef op 24 mei 2005 om 17:04:
[...]

Het Avondmaal is toch voor onvolmaakte  en zondige mensen bedoelt.
Want het Avondmaal eist toch niet dat we pas aan mogen gaan
als we volmaakt geloven of volmaakt bekeert zijn of geen geloofs
twijfel meer kennen.
Dus we kunnen de tucht afschaffen :?

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 24, 2005, 09:09:43 pm »

quote:

inlijn schreef op 24 mei 2005 om 20:41:
[...]

Dus we kunnen de tucht afschaffen :?
Sinds wanneer worden we getuchtigd tijdens het avondmaal.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 24, 2005, 11:13:01 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 mei 2005 om 13:10:
Bij ons is het Avondmaal gewoon onderdeel van de dienst, is ermee geïntegreerd. Het duurt misschien 15 minuten. :? Waarom zou je met z'n allen per se na een uur weer buiten moeten staan. Bij ons begint het om 10.00 en duurt tot 12.30 ofzo. En dan is er 's middags geen dienst, maar een bijbelstudie ofzo. Net zoals men vroeger gewoon was. Alleen deed men het dan 's avonds rond een uur of acht, omdat christenen overdag gewoon moesten werken.

Dan kan het toch prima wekelijks?
Natuurlijk kan het prima wekelijks. En om ons nog beter aan de Bijbel te houden, vieren we het voortaan 's nachts want dat is het tijdstip waarop Jezus met de discipelen het avondmaal vierden.  O-)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 24, 2005, 11:24:36 pm »
Nope. :)
De sleutel ligt 'em in het wel of niet oprecht berouw hebben over je zonden en onvolmaaktheid. En het wel of niet je toevlucht zoeken bij Jezus je Redder.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 11:25:09 pm door Mezzamorpheus »

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 25, 2005, 12:21:19 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 24 mei 2005 om 23:24:
Nope. :)
De sleutel ligt 'em in het wel of niet oprecht berouw hebben over je zonden en onvolmaaktheid. En het wel of niet je toevlucht zoeken bij Jezus je Redder.

Wat is oprecht berouw? Wat is bewust in zonde leven? Lijkt me niet zo zwart-wit.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 25, 2005, 10:15:08 am »

quote:

Maar wat nu als je een en ander niet gelooft of in ieder geval vragen hebt over het geloof in God in het algemeen en vragen over je eigen geloof in het bijzonder. Volgens een vriendin uit de GerGem zou zo iemand bij haar in de kerk niet aangaan, maar hoe zit dat in de vrijgemaakte kerk?

Er zit verschil tussen het 'een en ander' niet (meer?) geloven en vragen over het geloof in God in het algemeen, en vragen over je eigen geloof.

Het eerste betekent dat je niet meer volledig achter je belijdenis kan staan, denk ik. Tja, in de GKV en andere Gereformeerde/Reformatorische kerken geldt dan, dat je niet aan mag gaan. Maar uiteraard heeft de betreffende persoon daar ook zelf een verantwoordelijkheid in.

Het tweede hoeft niet te betekenen dat je niet meer achter je belijdenis staat, maar het hangt er dan vanaf wat voor aspecten van het geloof in het God vragen opleveren. Een gesprek kan dan duidelijkheid bieden. Bijv. met een ouderling.

Het derde interpreteer ik hier even als het punt van de toe-eigening van het geloof en je geloofszekerheid. Daar kan je over twijfelen, maar juist dan zou ik aanraden om wel aan te gaan. Omdat je door aan te gaan juist met de daad belijdt dat je het niet van je zelf verwacht.

(ik schrijf in de 'je'-vorm, maar ik bedoel dit in het algemeen).
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 25, 2005, 11:39:50 pm »
Calvijn over het Avondmaal (Institutie, boek IV, hoofdstuk 17, paragraaf 43)
Ik heb 'm helaas niet in het Nederlands, kon alleen een online Engelse versie vinden:

[q]43. On the proper celebration of the Lord's Supper

In regard to the external form of the ordinance, whether or not believers are to take into their hands and divide among themselves, or each is to eat what is given to him; whether they are to return the cup to the deacon or hand it to their neighbour; whether the bread is to be leavened or unleavened, and the wine to be red or white, is of no consequence. These things are indifferent, and left free to the Church, though it is certain that it was the custom of the ancient Church for all to receive into their hand. And Christ said, "Take this, and divide it among yourselves" (Luke 22: 17.)

History relates that leavened and ordinary bread was used before the time of Alexander the Bishop of Rome, who was the first that was delighted with unleavened bread: for what reason I see not, unless it was to draw the wondering eyes of the populace by the novelty of the spectacle, more than to train them in sound religion. I appeal to all who have the least zeal for piety, whether they do not evidently perceive both how much more brightly the glory of God is here displayed and how much more abundant spiritual consolation is felt by believers than in these frigid and histrionic follies, which have no other use than to impose on the gazing populace. They call it restraining the people by religion, when, stupid and infatuated, they are drawn hither and thither by superstition. Should any one choose to defend such inventions by antiquity, I am not unaware how ancient is the use of Christ and exorcism in baptism, and how, not long after the age of the apostles, the Supper was tainted with adulteration; such, indeed, is the forwardness of human confidence, which cannot restrain itself, but is always sporting and wantoning in the mysteries of God. But let us remember that God sets so much value on obedience to his word, that, by it, he would have us to judge his angels and the whole world (I Cor. 6:2-3; Gal. 1:8).

All this mass of ceremonies being abandoned, the sacrament might be celebrated in the most becoming manner, if it were dispensed to the Church very frequently, at least once a week. The commencement should be with public prayer; next a sermon should be delivered: then the minister, having placed bread and wine on the table, should read the institution of the Supper. He should next explain the promises which are therein given; and, at the same time, keep back from communion all those who are debarred by the prohibition of the Lord. He should afterwards pray that the Lord, with the kindness with which he has bestowed this sacred food upon us, would also form and instruct us to receive it with faith and gratitude; and, as we are of ourselves unworthy, would make us worthy of the feast by his mercy. Here, either a psalm should be sung, or something read, while the faithful, in order, communicate at the sacred feast, the minister breaking the bread, and giving it to the people. The Supper being ended, an exhortation should be given to sincere faith, and confession of faith, to charity, and lives becoming Christians. Lastly, thanks should be offered, and the praises of God should be sung. This being done, the Church should be dismissed in peace.[/quote]

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 25, 2005, 11:46:30 pm »

quote:

Knee schreef op 25 mei 2005 om 10:15:
Het eerste betekent dat je niet meer volledig achter je belijdenis kan staan, denk ik. Tja, in de GKV en andere Gereformeerde/Reformatorische kerken geldt dan, dat je niet aan mag gaan. Maar uiteraard heeft de betreffende persoon daar ook zelf een verantwoordelijkheid in.
To be honest, volledig heb ik nooit achter mijn belijdenis gestaan. Ik heb altijd getwijfeld, op sommige momente meer dan op andere momenten, maar ik heb nooit volledige zekerheid gehad over noem de avondmaals- of de doopleer. Dat zou beteken dat ik in feite nooit had aangemogen? Dat is een interessante opmerking :D , maar iets voor een ander topic.

quote:

Het tweede hoeft niet te betekenen dat je niet meer achter je belijdenis staat, maar het hangt er dan vanaf wat voor aspecten van het geloof in het God vragen opleveren. Een gesprek kan dan duidelijkheid bieden. Bijv. met een ouderling.

Agreed, dat is dus ook wat ik doe en ga doen :) .

quote:

Het derde interpreteer ik hier even als het punt van de toe-eigening van het geloof en je geloofszekerheid. Daar kan je over twijfelen, maar juist dan zou ik aanraden om wel aan te gaan. Omdat je door aan te gaan juist met de daad belijdt dat je het niet van je zelf verwacht.

Mjah, en daar zit ik dus met de vraag: wat heb ik er te vieren als ik aanga? Ik kan wel heel leuk rationeel vieren dat Jezus voor mij is gestorven, maar als ik daar op dat moment niets bij ervaar en gewoonweg niet zeker weet of dat ook wel voor mij is en of ik wel van God houd? Dan zit er dus iets mis tussen mijn ratio en mijn gevoel en IMHO moet ik dan niet aangaan. Voor mijn gevoel is er vrij weinig te vieren en moet ik dus ook niet schijnheilig gaan doen dat er niets aan de hand is. Het avondmaal is juist bedoeld om mensen ook te laten ervaren, op gevoelsniveau dus, dat Jezus van ons houdt. Dan moet je IMHO ook op die manier benaderen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 25, 2005, 11:53:15 pm »

quote:

Harm schreef op 25 mei 2005 om 23:46:

[...]
To be honest, volledig heb ik nooit achter mijn belijdenis gestaan. Ik heb altijd getwijfeld, op sommige momente meer dan op andere momenten, maar ik heb nooit volledige zekerheid gehad over noem de avondmaals- of de doopleer. Dat zou beteken dat ik in feite nooit had aangemogen? Dat is een interessante opmerking :D , maar iets voor een ander topic.
Doe je dan in de kerk toch wel snel belijdenis omdat dat wordt verwacht op een bepaalde leeftijd?
En op de bel.chatechesatie heb je het daar ook over wat meer dan alleen de 'leer' hoe het volgens de kerkgeschriften allemaal in elkaar zit? (of is dit ook off-topic... ik bedoel hier in dit topic, maar het kan ook gelden voor de belijdeniscatechesatie natuurlijk.)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 26, 2005, 12:09:29 am »
Ik denk dat als je alleen maar belijdenis zou kunnen doen als je bijvoorbeeld volledig achter de doop- en avondmaalsleer staat, er best weinig mensen belijdenis gaan doen.
Ikzelf ken geen vrijgemaakte leeftijdsgenoten die nog strak de 'leer' aanhangen zoals die officieel geleerd wordt. Men relativeert het (gelukkig) enorm. En dat zorgt voor pluriformiteit waar anderen die de leer wel strak volgen soms maar moeilijk mee om kunnen gaan.

Ik heb het meegemaakt dat mensen zich 'bezwaard' voelden als ik samen met hen aan het Avondmaal ging en daarom maar bleven zitten als ik aanging. Dus toen heb ik eieren voor mijn geld gekozen en ben toen bij die kerk weggegaan omdat ik me er niet meer geaccepteerd voelde.

@ Harm. Kijk ook in dit topic: Wat beloof je bij je belijdenis?
Dat gaat over waar je nou precies 'ja' tegen zegt. Het gewone kerklid is dus niet gebonden aan de Drie Formulieren. Dat zijn alleen ambtsdragers. Je zegt 'ja' tegen de Apostolische Geloofsbelijdenis. Je mag met een afwijkend doopstandpunt van de GKv gewoon aangaan (is kerkrechtelijk het een en ander over vastgelegd).

Wat doorsnee vrijgemaakten de leer VINDEN en wat de officiële leer IS, daar wil op dit punt nog weleens een heel groot verschil tussen zitten.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2005, 12:22:10 am door Roodkapje »

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 26, 2005, 01:56:06 am »
Mag ik er even op wijzen wie er bij Jezus' eigen Laatste Avondmaal allemaal welkom waren?
Twaalf "gelovigen"... die Hem allemaal in de steek zouden laten, en waarvan ééntje Hem zelfs zou verraden!

Als Jezus kerkelijke tucht had toegepast, was er nooit een Laatste Avondmaal gewéést.
vriendelijke groet, klaas.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 26, 2005, 08:56:08 am »
De vinger op de zere plek: aan het avondmaal ga je ook niet om aan te geven dat je perfect, zonder zonde bent, maar om te belijden dat je de dood van je Heer nodig hebt, om van je zonden verlost te worden.

'Als Jezus...'  :? Hadden ze die zonden al begaan dan? Wil je de tucht toepassen voordat het feit is gebeurd? Soort 'Minority Report'???
Altijd in voor verbeteringen!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 26, 2005, 10:10:33 am »
Daaropm was ik ook benieuwd hoe dat met belijdeniscatechesatie gaat; is het accent (bijna alleen) op de leer qua feiten, of heb je ook gesprekken over waarom je belijdenis wil doen. Leeft het voor je of zijn het 'dode letters'die je wel kan beamen omdat het zo zit zegt de dominee.

Maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. De leer mag en moet je wel vertellen op bel. catechesatie. Maar daar moet het niet bij blijven. Een predikant moet toch wel door stoten naar diepere dingen en vragen die er liggen over geloof op zich etc. Hoe je dat persoonlijk hebt gemaakt.

Daar ben ik benieuwd naar antwoorden hoe dat gaat. En dan is het even voor mijn vraag nu, niet belangrijk op welk formulier je wel of niet antwoord geef (officieel), maar of er meer aan de orde komt.
Dat als je dan aan het Avondmaal gaat, jij persoonijk weet waarom en wat je dan eigenlijk doet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 26, 2005, 10:13:39 am »

quote:

klaas f schreef op 26 mei 2005 om 01:56:
Mag ik er even op wijzen wie er bij Jezus' eigen Laatste Avondmaal allemaal welkom waren?
Twaalf "gelovigen"... die Hem allemaal in de steek zouden laten, en waarvan ééntje Hem zelfs zou verraden!

Als Jezus kerkelijke tucht had toegepast, was er nooit een Laatste Avondmaal gewéést.

En zo 'simpel' is het natuurlijk niet, want de brieven van Paulus zijn er ook nog over het Avondmaal. En dat is wat Jezus noemt dat de Heilige Geest de discipelen alles zal leren en te binnen brengen hoe de dingen in elkaar zitten.
Anders had het NT ook wel kunnen stoppen na de evangelien en Handelingen. ;)

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 26, 2005, 12:00:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 mei 2005 om 10:13:

[...]

(...) Anders had het NT ook wel kunnen stoppen na de evangelien en Handelingen. ;)

Dat is een goeie van je! Vraag je eens af: iemand die Jezus alleen maar kent vanuit een bundeltje evangeliën, of misschien maar uit één evangelie, zou die toch Christen kunnen worden?
Alleen maar op basis van Jezus' eigen woorden?
En waren de discipelen Christenen? En Stephanus? En Paulus?
Die hàdden nog niet eens evangeliën, laat staan Handelingen en Brieven...
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2005, 12:11:34 pm door klaas f »
vriendelijke groet, klaas.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 26, 2005, 02:13:28 pm »
Modbreak:
Een bericht verwijderd aangezien hier onbijbelse en kwestende dingen werden gezegd over de Here Jezus Die in de Bijbel tot ons komt als de Zoon van God en niet als iemand die afhankelijk is van de omstandigheden en er alles aan moet doen om het juiste scenario te laten slagen.
Uiteraard is dit niet in overeenstemming met de drie Formulieren die hier als uitgangspunt gelden.
Hier zal ieder zich moeten houden aan de policy die hier geldt en zijn dit soort uitspreken niet toegestaan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 26, 2005, 02:29:04 pm »

quote:

klaas f schreef op 26 mei 2005 om 12:00:
[...]

Dat is een goeie van je! Vraag je eens af: iemand die Jezus alleen maar kent vanuit een bundeltje evangeliën, of misschien maar uit één evangelie, zou die toch Christen kunnen worden?
Alleen maar op basis van Jezus' eigen woorden?
En waren de discipelen Christenen? En Stephanus? En Paulus?
Die hàdden nog niet eens evangeliën, laat staan Handelingen en Brieven...

Alleen maar klinkt ook nogal simpeltjes. :).
Jezus heeft veel meer gezegd aan zijn discipelen dan dat wij in de evangelien lezen. En wat we lezen over Stefanus en Paulus, daarvan is duidelijk dat het mannen zijn  die in Handelingen 2 ook de Heilige Geest hadden ontvangen Die hen al heel wat dingen duidelijk maakte over de heilsgeschiedenis en waarom Jezus naar de aarde was gekomen en moest lijden en sterven.
Zie hiervoor: De toespraak van Stefanus in Handelingen 7.
Daar staat aan het eind i.d.d:

Hand 7.
 55 Maar hij, vol van de heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods,

En Paulus is ook iemand waar de Heer aan verscheen en die bijzondere dingen heeft gehoord en geleerd van Hem Zelf; hier heeft hij juist vele brieven geschreven die in het Woord van God zijn opgenomen.

Dit is een andere situatie dan iemand die in deze tijd bijv. alleen het evangelie van Matt. bijvoorbeeld kent. Die persoon kan  er wel van overtuigd raken door dat ene evangelie te lezen, dat de Here Jezus degene is die hij moet aannemen.
Als je dat dan doet, zal God er zeker voor zorgen dat je andere gelovigen tegenkomt die je meer van de weg duidelijk kunnen maken. Zoals je ook leest in handelingen dat er mensen waren die de Heilige Geest nog niet hadden ontvangen als gelovigen, omdat ze niet wisten dat die er was. En er zijn andere gelovigen die hen dit beter uitleggen.

En christen worden kan denk ik pas echt, nadat de heilige Geest kwam.
Pas in Antiochie werden de discipelen voor het eerst christenen genoemd.
offtopic:Maar dit gaat verder off-topic. Als hier over door wilt praten, open dan een nieuw topic in een ander sub-forum.

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 26, 2005, 02:50:50 pm »

quote:

Harm schreef op 25 mei 2005 om 23:46:
[...]
Het hangt er naar mijn mening van af waaraan je twijfelt. Aan het werk van Christus, of aan bijv. de dooppraktijk? En ook hoe je twijfelt. Heb je bijv. moeite te geloven dat Christus idd de enige Verlosser is, of twijfel je er aan dat Hij ook jouw Verlosser is?

In mijn beleving is belijdenis in de eerste plaats een erkennen dat je Christus nodig hebt en dat je Hem aanneemt als je Verlosser.

quote:

Mjah, en daar zit ik dus met de vraag: wat heb ik er te vieren als ik aanga? Ik kan wel heel leuk rationeel vieren dat Jezus voor mij is gestorven, maar als ik daar op dat moment niets bij ervaar en gewoonweg niet zeker weet of dat ook wel voor mij is en of ik wel van God houd? Dan zit er dus iets mis tussen mijn ratio en mijn gevoel en IMHO moet ik dan niet aangaan. Voor mijn gevoel is er vrij weinig te vieren en moet ik dus ook niet schijnheilig gaan doen dat er niets aan de hand is. Het avondmaal is juist bedoeld om mensen ook te laten ervaren, op gevoelsniveau dus, dat Jezus van ons houdt. Dan moet je IMHO ook op die manier benaderen.

En als nu eens niet kijkt naar je gevoel, maar naar je wil, of je behoeften? Zie je in dat je Christus nodig hebt? Wil je Christus aannemen als je Verlosser? Hij is het Brood dat uit de hemel komt. Wil je dat God met zijn Geest in je werkt? De wijn staat voor het bloed (=leven) van Christus, door Zijn Geest. Wil je met Christus verbonden zijn? Neem eenvoudig dat brood en die wijn aan. Het avondmaal is zo een beeld van wat je geestelijk gezien ook kan doen.

Misschien sta je geestelijk droog? Jezus is het levende water. Dus Hem moeten we drinken. Ook dat kun je in doen door die beker aan te nemen en te drinken. In het avondmaal wordt duidelijk gemaakt dat Christus zichzelf aanbiedt. En dat wij Hem heel eenvoudig, zonder poespas of moeilijke dingen Hem mogen aannemen.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 26, 2005, 06:21:44 pm »
Modbreak:
Enkele off-topic berichten aangaande de gereformeerde tuchtoefening verwijderd.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 26, 2005, 11:38:52 pm »
Citaat
Zijnkind schreef op 23 mei 2005 om 23:41:

@Roodkapje, Ik kan me wel vinden in wat je zegt over het toelatingsbeleid van de gkv maar je visie op de leer over onbijbels of uit context gerukt gaat me te ver. Ik hou het meer op een te beperkte uitvoer van wat verder correct beleden wordt. (waar staat trouwens dat je iedere week de maaltijd zou moeten vieren?)

Waar staat dat je 1 keer per 3 maanden avondmaal moet vieren?
Als het een beperkte uitvoer is lijkt het me goed om dit te verbeteren, maar men vind het wel goed zo en er veranderd ook hier niets, helaas
RR

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 26, 2005, 11:47:14 pm »
Rene, het toelatingsbeleid en ook de frequentie van het avondmaal (die bij mij in de gkv vaker is dan 1 keer per 3 maanden) staan niet ter discussie hier. Het gaat erom op wat voor gronden je niet zou aangaan terwijl je wel gerechtigd bent.

Outsidergirl

• doch gij zijt van Christus
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 27, 2005, 11:00:13 am »
Ik denk dat je dan als eerste terug moet gaan naar de reden waarom je wel zou aanzitten. En wat zouden daarbij verhinderingen kunnen zijn? Nu ben ik niet zo heel goed op de hoogte van hoe dat in de GKV geleerd wordt maar ik zou deel willen nemen aan het Avondmaal omdat de Heer mij aan Zijn tafel uitnodigt. De Heer wenst graag dat wij aan Zijn tafel zitten, om gemeenschap met hem te hebben en met elkaar en zo stil te staan bij Zijn dood. Dat was toch wat Hij zei toen Hij het instelde?

Het moet wel iets heel erg belangrijks zijn als je die uitnodiging van de Heer zelf afslaat. Dit is hoe ik het zie. Maar hoe is dat dan bij jullie? Waarom zouden jullie deelnemen aan het Avondmaal?
'Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.' Fil. 1:21

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 28, 2005, 05:55:18 pm »
Modbreak:
Post van Klaas f verwijderd omdat het inging tegen de Richtlijnen Gereformeerd Leven