Auteur Topic: Aids - ver van je bed?  (gelezen 8778 keer)

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Gepost op: mei 24, 2005, 01:44:03 pm »
Aids doet het schrikbarend slecht in de kerken. Geen aandacht voor. Beetje vies misschien. Of een soort 'eigen schuld dikke bult'. En misschien nog heel wat andere redenen. Terwijl er 13.000 besmettingen per dag bij komen, dat is 10 per minuut. Africa sterft. Tijd voor actie.

Lilian

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2005, 01:47:39 pm »
ja en wat wil je dan? Wat is de vraag?
Wil je een discussie, of meedenkers voor hoe we actie kunnen ondernemen of ...

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2005, 01:52:53 pm »
Hoi Lilian, wat ik wil is dat kerkelijke gemeentes in actie komen. Van Dorcas weet ik dat er voldoende projecten beschikbaar zijn die zich richten op bijvoorbeeld voorlichting, thuiszorg en aids wezen.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2005, 01:55:30 pm »
en hoe zie je dat concreet?
Just B te W te Ee

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2005, 02:00:48 pm »
Is er enige ziekte dan die aandacht krijgt?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Lilian

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2005, 02:03:33 pm »
misschien dat ik niet ver genoeg doorkijk hoor,
maar op de site van dorcas kan ik nou niet echt dingen vinden waar ik echt wat mee kan...

Vind het eengoed initiatief hoor! maar het moet wel toegankelijk zijn.

En tegelijk, er zijn zo onmenselijk veel goede stichtingen, als die allemaal de aandacht moeten krijgen ben je weer een paar eeuw verder. Niet dat ik dit onbelangrijk vind, maar ik ben blij dat ik niet in een comissie zit die dingen moet uitkiezen... Van waar gaan we ons nou mee bezig houden.

Want als ze hier voorlichting geven, wat hebben ze daar in Azie dan aan?

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #6 Gepost op: mei 24, 2005, 02:04:32 pm »
Geen enkele ziekte is te vergelijken met deze ramp die met name Afrika treft. Maar om toch een parallel te trekken: voor de vogelgriep, MKZ, BSE etc. horen we in de kerken meer dan over Aids. Toch?

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2005, 02:11:15 pm »
He Lilian, bedankt voor je reactie. Voorlichting hier is maar betrekkelijk, maar niet onbelangrijk. Afgelopen zondag is er veel voorlichting over de lijdende kerk gegeven, zodat we kunnen bidden en ondersteunen. Maar ik bedoelde eigenlijk voorlichting in Africa, net als Thuiszorg en opvang/begeleiding van Aids wezen in Afrika.

niels van der Heide

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #8 Gepost op: mei 24, 2005, 02:14:45 pm »
Hoi lilian,

het gaat misschien niet om de goede doelen, maar om HET goede doel; je naaste in nood. Het is wel makkelijk om het daar bij te laten. Jezus zei het zelf; ik was hongerig en jij gaf mij te eten enz.. Aids is een volkeren vernietigende ziekte. Allicht zijn er veel goede doelen, maar als je ziet welke impact deze ziekte heeft, MOET je wel iets doen en Dorcas doet daadwerkelijk iets. kijk maar op de site www.dorcas.nl. Aan jou de vraag of je dit wilt steunen

Lilian

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #9 Gepost op: mei 24, 2005, 02:17:02 pm »
oh oke :)

En dan wilde je een bepaalde zondag hebben om te collecteren, en dat er an ook iets extras in de kerk wordt gezegd ofzo?
Want dat ken ik wel van andere stichtingen die dat doen, en dan houden ze collecte en kunnen daarmee dingen als hulpverlening, voorlichting enzovoort weer betaald worden.

Dat het niet te vergelijken is met enig andere ziekte is niet helemaal waar, want elke ziekte is een ramp op zich (de ernstige ziektes dan he) het is maar net hoe je het ziet...

Lilian

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2005, 02:23:32 pm »
euhm.. ik zit hier als eerste niet om overgehaald te worden :)
Mij aanspreken op het goede doel? Prima.
Maar ik kan niet overal aan doneren.

Zo te merken werken jullie voor dorcas, en ja dan kan ik me voorstellen dat jullie dat als heel belangrijk zien, maar er zijn ook veel andere dingen die ik naast mij zie die ik OOK belangrijk vind.

Ik vind het heel goed om mensen met aids en vooral prefentie daarvan te helpen maar het staat voor mij gelijk aan vele andere organisaties die denken aan de naaste...

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2005, 02:23:28 pm »
He Lilian, oke, was wat gewaagd om ziektes te vergelijken. Forgive me. Je kunt aan allerlei acties denken. Ik kan je wel een pakket ideen toesturen als je dat wilt. En waar ik benieuwd naar ben is hoe jij over Aids denkt. Vergelijkbaar met andere ziektes? Of toch anders?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #12 Gepost op: mei 24, 2005, 02:23:41 pm »
Laat ik het anders stellen.  @dictee.: hoe zie je dat conreet. Het is tijd voor actie, maar hoe dan volgens jou?

Ikzelf zal binnenkort voor 10 maanden naar Kaapstad vertrekken om vrijwilligerswerk te doen, maar je kunt niet verwachten dat een hele kerk dat moet doen... ;)
Just B te W te Ee

niels van der Heide

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #13 Gepost op: mei 24, 2005, 02:24:18 pm »
nou dat is een prima suggestie.

Ik houd me aanbevolen. Belangrijker vind ik, dat de kerken zich er niet van afmaken met een collecte en daarna weer verdergaan zonder om te kijken. Het zou goed zijn als kerken betrokken blijven bij Aids-projecten; zich direct betrokken voelen en uiten naar een Aids-project.

ik ben toch van mening dat Aids een aparte situatie vormt. Deze ziekte roeit, in tegenstelling tot andere ziektes, complete generaties uit in m.n. Afrika. In bepaalde landen i s60 % van de bevolking besmet met het virus. Het treft vooral de doelgroep tussen 20 en 45 jaar, de werkende klasse. Wat voor gevolgen heeft dit voor de economie van zo'n land denk je?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #14 Gepost op: mei 24, 2005, 02:30:26 pm »
Er wordt nu een beetje gesuggereerd dat 'de' kerken niets doen aan voorlichting over AIDS. Toevallig weet ik dat zendelingen die in Afrika werken via De Verre Naasten daar heel veel mee bezig zijn. Je hoeft als kerk hier in Nederland niet mensen voor te lichten over AIDS en dat dit een probleem is, dat weet iedereen hier wel.

Wat de Gereformeerde Kerken doen is daar op het zendingsveld ruime aandacht voor geven. Er wordt hier regelmatig voor oneindig veel goede doelen gecollecteerd, er staan vaak extra collectebussen in de hal, er worden deurcollectes gehouden en mensen worden naar Afrika uitgezonden.

Wat moeten de kerken nog meer doen dan? :?

Ik begrijp echt helemaal niks van de TS... Hoe komt dictee erbij dat men in de kerken iets heeft van 'eigen schuld, dikke bult'. Of dat het 'vies' zou zijn? De meeste particuliere initiatieven op dit gebied komen notabene van kerken of worden via een kerkelijk verband georganiseerd... :?
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 02:38:38 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Lilian

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #15 Gepost op: mei 24, 2005, 02:33:03 pm »

quote:

dictee schreef op 24 mei 2005 om 14:23:
He Lilian, oke, was wat gewaagd om ziektes te vergelijken. Forgive me. Je kunt aan allerlei acties denken. Ik kan je wel een pakket ideen toesturen als je dat wilt. En waar ik benieuwd naar ben is hoe jij over Aids denkt. Vergelijkbaar met andere ziektes? Of toch anders?

Het lijkt me goed om zo'n pakket met ideeen ergens online te zetten, kost jullie weinig tot geen geld, en veel mensen kunnen dan meedenken, mee helpen en actie ondernemen.

Hoe ik over Aids denk? Het is een ziekte die moord, net als kanker vaak kan doen, of copd, of... en ga zo maar door. Daarin vind ik het hetzelfde. Aids een grote omvang? Ja verschrikkelijk groot, maar kijk ook eens naar kanker, alle soorten hoeveel dat om je heen er is...

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #16 Gepost op: mei 24, 2005, 02:39:32 pm »
Okee, sponsor mij voor fietsen tegen AIDS.
Of kijk eens op www.christshope.nl hoe je hen kunt steunen. Christ's Hope is een stichting die doet aan voorlichting, terminale begeleiding, hulp bij begrafenis, heeft weeshuizen. Dit alles vanuit een christelijk oogpunt.
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #17 Gepost op: mei 24, 2005, 03:29:18 pm »
Beste Roodkapje, Don't worry! Vies, eigen schuld etc. zijn wat prikkels en blijkbaar voldoende om je in beweging te krijgen :)  Voor de rest mag je ze vergeten, want voor mij gelden die steekwoorden niet.

Zeker, De Verre Naasten is goed bezig net als tal van andere organisaties. Allemaal prima, maar het slaat blijkbaar weinig aan.

Als Dorcas zitten we in Prisma verband (www.prismaweb.org) met een flink aantal christelijke hulporganisaties (waaronder DVN dus). Vanuit Prisma is er onderzoek gedaan naar de relatie die kerken met het Aids vraagstuk hebben. Van de 427 respondenten uit deze brede achterban geven er slechts 42 aan dat de kerken voldoende aandacht besteden aan het Aids vraagstuk. Dorcas heeft 1 december 2003 (wereldaidsdag) een minisymposium belegd in Amersfoort waar angstig weinig belangstelling voor was. Een Prisma Aids symposium voor kerkleiders leverde vorig jaar maar een paar voorgangers op.

Kortom: Aids is niet in the picture.

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #18 Gepost op: mei 24, 2005, 03:30:17 pm »
He Lilian, Tanx. Goeie tip.

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #19 Gepost op: mei 24, 2005, 03:32:36 pm »
Hoi B te W te Ee, Ik had je nog niet geantwoord... Je vroeg me hoe ik actie concreet voor me zie. Dat kan op allerlei manier. We kunnen je een actiepakket toesturen met oa een DVD / CD-ROM over Aids, projectbladen over Aids projecten en actie ideeën. Bedoeld om in je eigen kerk in actie te komen om fondsen te werven voor deze projecten. Mocht je voor zoiets voelen, laat het me dan even weten.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #20 Gepost op: mei 24, 2005, 05:48:18 pm »

quote:

dictee schreef op 24 mei 2005 om 15:29:
Beste Roodkapje, Don't worry! Vies, eigen schuld etc. zijn wat prikkels en blijkbaar voldoende om je in beweging te krijgen :)  Voor de rest mag je ze vergeten, want voor mij gelden die steekwoorden niet.

Lullige prikkels zeg, als je iemands aandacht op straat wil scheld je hem toch ook niet uit voor *beep* om dan vervolgens met hem/haar een diepzinnige discussie te voeren? 8)7

AIDS kan gewoon niet altijd in the picture staan, gezien er ook genoeg andere erge dingen op de wereld gebeuren die niet "chronisch" zijn zoals AIDS, maar "tijdelijk". Dan raakt het onderwerp AIDS weer even onder gesneeuwt, tot het, zoals nu, weer naar boven gehaald wordt. Niks mis mee, lijkt mij.
Je moet de groenten van Joost hebben!

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #21 Gepost op: mei 25, 2005, 01:26:06 pm »
Beste Appelmoes, Niet iedere forumbezoeker denkt in 'lidwoorden' zoals jij. En voor de rest zie ik ook wel in dat zelfs belangrijke thema's als Aids onderhevig zijn aan conjunctuurgolven.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #22 Gepost op: mei 25, 2005, 05:05:20 pm »

quote:

dictee schreef op 25 mei 2005 om 13:26:
Beste Appelmoes, Niet iedere forumbezoeker denkt in 'lidwoorden' zoals jij. En voor de rest zie ik ook wel in dat zelfs belangrijke thema's als Aids onderhevig zijn aan conjunctuurgolven.

Beste Dictee, het ging mij niet om het "lidwoord" (ik had trouwens alleen maar *beep* staan, dus eigenlijk verzin je dat zelf), maar om het principe dat jij naar mijn mening op een erg rare manier de aandacht probeerde te trekken. Ik dacht dat dit wel redelijk duidelijk naar voren kwam.

Verder kom je nogal beschuldigend over met je zin als: "Niet iedere forumbezoeker denkt in 'lidwoorden' zoals jij.". Dat vind ik een lage manier van de aandacht op iemand anders afschuiven.

Ik vind het best als je AIDS onder de aandacht wil brengen, een nobel streven zelfs, maar van mij mag je het wel wat vriendelijker en subtieler brengen, want hierdoor haak ik af :w

Lilian

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #23 Gepost op: mei 25, 2005, 05:10:03 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 25 mei 2005 om 17:05:
[...]

Beste Dictee, het ging mij niet om het "lidwoord" (ik had trouwens alleen maar *beep* staan, dus eigenlijk verzin je dat zelf), maar om het principe dat jij naar mijn mening op een erg rare manier de aandacht probeerde te trekken. Ik dacht dat dit wel redelijk duidelijk naar voren kwam.

Verder kom je nogal beschuldigend over met je zin als: "Niet iedere forumbezoeker denkt in 'lidwoorden' zoals jij.". Dat vind ik een lage manier van de aandacht op iemand anders afschuiven.

Ik vind het best als je AIDS onder de aandacht wil brengen, een nobel streven zelfs, maar van mij mag je het wel wat vriendelijker en subtieler brengen, want hierdoor haak ik af :w
Appelmoes, ik denk dat hij het lullig bedoeld in plaats van beep *grijns*
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2005, 05:10:15 pm door Lilian »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #24 Gepost op: mei 25, 2005, 05:31:07 pm »
Modbreak:
De toonzetting in dit topic is erg op de manspelrig door enkele personen.. ik hoop dat dat in de rest van dit topic niet weer gebeurd. Op dit forum mag er best scherp gediscussieerd worden, maar wel met respect voor elkaar. Ik hoop dat iedereen zich daar van bewust wil zijn en blijven.
Pinkeltjefan

Zijnkind

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #25 Gepost op: mei 25, 2005, 07:46:18 pm »
Aids is bepaald niet ver van ons bed. De positieve HIV-bevestigingstesten die ik in de loop der jaren zag passeren bij ons op het laboratorium bevestigen dat. Daar zaten idd relatief veel asielzoekers bij maar ook zeker autochtone nederlanders.

Met het verschijnen van steeds betere leven-rekkende medicatie is de voorzichtigheid tov dit virus afgenomen. De kans op besmetting is hier in nederland nog steeds klein. Echter, ook andere soa's worden nog vaak aangevraagd bij ons en dat is toch wel een teken dat men risico neemt. Niet erg verstandig. In afrika spelen daarnaast ook (andere) culturele aspecten en gebrek aan kennis mee.

Als je de kerken wilt inschakelen dan zou ik beginnen met de lokale kerken. Wat doet Dorcas om die te ondersteunen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #26 Gepost op: mei 26, 2005, 01:06:13 pm »
Ik vind het een slechte zaak dat hier in de kerken zo weinig aandacht aan wordt besteed. evenals dat ik het slecht vind dat de paus condoomverspreiding verbiedt. Mensen doen tóch wel aan seks, met of zonder condoom. Verstrek dan in elk geval die condooms, denk ik dan.

Zelf is aids geen ver van me bed show. Alhoewel ik niemand ken met aids ben ik zelf voorzichtig. Ik vrij veilig of niet en laat me voor de zekerheid eens in de zoveel tijd zelf testen op HIV.
Ik begrijp ook niet dat mensen onnodig risico nemen door aan onveilige seks te doen (ik doel dan wel op mensen hier in het rijke Westen en niet in Afrika)

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #27 Gepost op: mei 26, 2005, 06:47:10 pm »
Dat de (voormalige) paus condooms verbiedt vind ik niet zo vreemd, wel dat hij zegt dat AIDS niet door condooms tegengehouden wordt wel |:(

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #28 Gepost op: mei 27, 2005, 10:05:45 am »
Beste ZijnKind, Eens met de notitie over cultuur en kennis. Gelukkig zijn er Aids slachtoffers die stigma's riskeren door op te staan door anderen het 'werkelijke verhaal' te vertellen. In de notitie over cultuur speelt ook de rol van de kerken een belangrijke rol. Waar (kerk)leiders het HIV/Aids probleem bagatelliseren is het moeilijk de bevolking te bereiken.

Dorcas heeft de Aids problematiek gemainstreamd in die zin dat bij elke Project Inventory Questionaire de locale partner die het project wil indienen moet aangeven hoe het project omgaat met de Aids problematiek. Meer concreet reagerend op je vraag: Dorcas voert een aantal projecten op het gebied van voorlichting, thuiszorg en zorg voor Aids wezen in oa South Africa, Kenya en Lesotho die door locale kerken worden geimplementeerd. Ook kerkelijke organisaties implementeren Dorcas HIV/Aids projecten in Africa. Een gedurfde onderneming, juist vanwege de door jou aangehaalde problematieken.

Beste Appelmoes, er is veel die uitspraken van de paus te zeggen. Misschien interessant om te weten dat het gebruik van het condoom de kans op besmetting met 85% vermindert. De kans op besmetting is met gebruik van het condoom namelijk geen 0.4% maar 0.06%.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #29 Gepost op: mei 27, 2005, 07:04:22 pm »

quote:

dictee schreef op 27 mei 2005 om 10:05:
Beste Appelmoes, er is veel die uitspraken van de paus te zeggen. Misschien interessant om te weten dat het gebruik van het condoom de kans op besmetting met 85% vermindert. De kans op besmetting is met gebruik van het condoom namelijk geen 0.4% maar 0.06%.
Even voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, ik zeg dat ik het begrijp dat hij als leider van de RK het gebruik van condooms verbiedt.

Marloes

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #30 Gepost op: mei 27, 2005, 11:07:32 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 26 mei 2005 om 18:47:
Dat de (voormalige) paus condooms verbiedt vind ik niet zo vreemd, wel dat hij zegt dat AIDS niet door condooms tegengehouden wordt wel |:(
Dat heeft hij toch uit onderzoeken die best eens zouden kunnen kloppen? Latexallergie bijv rukt op, en latexvrije condooms beschermen vaak wel tegen zwangerschap maar niet tegen SOA. Dus als hij onderzoeken met latexvrije condooms pakt heeft hij al snel gelijk. :)
[Prediker 7:29]

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #31 Gepost op: juni 01, 2005, 05:30:52 pm »
Maar goed, de discussie over HIV/Aids eindigt maar al te vaak in een discussie over condooms. Belangrijk, maar als je het condoom beschouwt als een onderdeel van de voorlichting & preventie strategie dan blijven er op het punt van zorg, impact mitigation en lobby & advocacy nog heel wat gesprekspunten over. Bijvoorbeeld hoe je goede zorg kunt verlenen zonder gehinderd te worden door de stigmatisering van HIV geinfecteerden.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #32 Gepost op: juni 01, 2005, 05:40:58 pm »
Ik denk dat dictee op zich een punt heeft.
De omvang van de AIDS-ramp in Afrika is vele, vele malen groter dan de Tsunami-ramp van tweede kerstdag, bijvoorbeeld. Toch wordt er ontzettend veel meer geld opgehaald voor de overlevenden van de Tsunami-ramp, dan voor de AIDS-wezen in Afrika. Hoe je het ook wend of keert: er zit iets scheef.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Liudger

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #33 Gepost op: juni 01, 2005, 07:20:36 pm »

quote:

elle schreef op 01 juni 2005 om 17:40:
Ik denk dat dictee op zich een punt heeft.
De omvang van de AIDS-ramp in Afrika is vele, vele malen groter dan de Tsunami-ramp van tweede kerstdag, bijvoorbeeld. Toch wordt er ontzettend veel meer geld opgehaald voor de overlevenden van de Tsunami-ramp, dan voor de AIDS-wezen in Afrika. Hoe je het ook wend of keert: er zit iets scheef.

Mensen zijn veel guller als ze het gevoel hebben dat het geld (1) integer en verantwoord beheerd wordt en (2) het op niet al te lange termijn een effect zal hebben.

Men ziet Africa als een corrupte en bovendien bodemloze put. Het lijkt dus weinig zinvol om te geven.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #34 Gepost op: juni 01, 2005, 07:54:04 pm »
Tja.. er zijn genoeg bijbelvoorbeelden aan te voeren waaruit blijkt dat het niet gaat om efficientie of opbrengst. Lijkt mij geen goed argument.

joepie

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #35 Gepost op: juni 02, 2005, 09:25:07 am »
Tja, om eerlijk te zijn, is AIDS in Afrika inderdaad ver van mij bed.
Kan er niks aan doen, maar ik heb er niks mee.

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #36 Gepost op: juni 03, 2005, 01:50:28 pm »
Even leek het erop dat de Darfur gelden ook voor de Tsunami zouden worden ingezet, maar gelukkig is die ramp tijdig afgewend. Wat was nu het eigene van de Tsunami dat er zo ontzettend veel geld los kwam? Is het toevallig dat de Grondwet zoveel massale nee-energie opriep en Theo van Gogh zoveel gezamenlijke verontwaardiging? Enfin, voordat ik nog verder afdrijf: in hoeverre wordt de/onze aandacht voor ontwikkelingssamenwerking de komende tijd (massa)emotie-gestuurd?

Het is bekend dat 70% van alle particuliere giften uit christelijke handen komt. Dus als Liudger het over 'men' heeft dan betreft dat toch vooral christenen. Die - ben ik het met Elle eens - vanuit Bijbels perspectief toch verder zouden moeten kijken dan ALLEEN de eigen emotie en de zakelijke afweging van het effect. Dorcas heeft tal van sociale projecten, met name in Oost Europa. Sommige heb ik zelf bezocht. Weinig effectief omdat je die gelden beter kunt inzetten op ontwikkelingsprojecten. Maar vanuit christelijk perspectief wel goed. Het omzien naar weduwen en wezen in hun nood, naar gevangenen, hongerigen, dorstenden, zieken etc. etc. is een opdracht die Jezus zelf ons heeft meegegeven.

En verder ben ik benieuwd waardoor Joepie Aids zo ver van zijn bed ervaart. Joepie, je bent een van de weinigen die mijn topic-vraag direct beantwoordt. Je zegt: nee. Vertel even waarom. Want misschien ligt in je antwoord voor mij een mogelijkheid om Aids toch meer en beter voor het voetlicht te brengen.

joepie

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #37 Gepost op: juni 04, 2005, 01:30:45 pm »
Omdat het ook ver van mijn bed is.
Helemaal niet moeilijk te omschrijven.
Voor mij is de nood in nederland dichterbij.
Als ik alleen al denk aan de hoeveelheid doden die er hier vallen tengevolge van het roken, daar maken ook maar weinig mensen zich druk om.
Daarvan vinden we nog steeds dat roken moet kunnen.

Dus voor mij zijn b.v. de doden die vallen ten gevolge van het roken dichterbij dan aids in Afrika.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #38 Gepost op: juni 04, 2005, 01:57:17 pm »
En doden door overgewicht zijn ook dichterbij. De gevolgen van onveilige seks in Nederland zijn ook dichterbij. Terwijl het allemaal veel minder hopeloos is dan de AIDS epidemie in Afrika.

Christenen zijn doorgaans tegen globalisering. Wellicht speelt dat ook hierin door: anders moeten we ons het leed van de hele wereld aantrekken. Onze samenleving (die zich vaak beperkt tot familie en dorp of wijk) heeft genoeg aan zichzelf. Als we dan ook nog over onze grenzen heen moeten kijken, vormt dat een last die niet te dragen lijkt.

Ik net zo. Ik heb ook nog niets over gehad voor Afrika.

joepie

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #39 Gepost op: juni 04, 2005, 02:07:20 pm »
Ik denk ook dat je niet het leed van heel de wereld hoefd mee te dragen.
We krijgen tegenwordig ook gelijk alles op ons netvlied gegooid.
Terwijl dat vroeger niet mogelijk was.
Alles moeten we haast mee beleven.
Alles krijg je te zien.
En voor mij is dat gewoon te veel.
Dus veel kijk ik gewoon niet.
Daarvan denk ik: dat is dan voor de ander.

Maar als er b.v. een actie is voor Metterdaad wat me aanspreekt, en ik heb nog wat over, dan geef ik daar eerder aan dan aan de aids slachtoffers in Afrika.
Voor mij is dat gerichter, en het lijkt me ook inderdaad daar voor te worden gebruikt als er gezegd wordt.
Er zal minder aan de strijkstok blijven hangen zal ik maar zeggen.
Tenminste : dat denk ik.

Liudger

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #40 Gepost op: juni 04, 2005, 06:18:39 pm »

quote:

elle schreef op 01 juni 2005 om 19:54:
Tja.. er zijn genoeg bijbelvoorbeelden aan te voeren waaruit blijkt dat het niet gaat om efficientie of opbrengst. Lijkt mij geen goed argument.

Het schijnt dat door corruptie een bedrag ter hoogte van rond de 50% van de gezamenlijke Afrikaanse schuld overgeheveld is naar Zwitserse bankrekeningen.

Ik geef liever daar waar niet direct de helft van wat ik geef naar een crimineel gaat. Het is gewoon een industrie daar, parasiteren op hulpfondsen. De omstandigheden zijn daar zo waardeloos dat gewoon geven in het algemeen weinig zin heeft.

Kijk nou eens zo'n Mugabe. Maakt eerst zijn eigen land kapot, en als er hongersnood dreigt, mag de wereld smeken om toch alsjeblieft voedselhulp te mogen bieden. Nou, vooruit dan maar zegt Mugabe, onder MIJN voorwaarden. Dwz dat hij die hulp gewoon voor zijn eigen karretje gaat spannen. Hou toch op.

Landen als Nigeria en Angola zwemmen in de olie - maar de gemiddelde inwoner heeft er geen steek aan.  De politieke elites verkwanselen de oliewinning tot ver in de toekomst aan westerse bedrijven om daarmee nu al hun privebankrekening te spekken.  Dat soort zaken moet eerst aangepakt worden.

Het internationale bedrijfsleven speelt hier een zeer kwalijke rol, en stimuleert de locale elites tot schandalig gedrag om het continent leeg te roven.

Westerse regeringen ondermijnen locale bedrijvigheid door eenzijdig te hameren op volkomen vrije handel - iets wat ze zelf stuk voor stuk vermeden tot ze sterk genoeg waren om te concurreren.

Er dient geen geld daarheen te gaan, tenzij naar projecten waar het aantoonbaar direct wordt ingezet (niet aan de strijkstok blijft hangen), en aantoonbaar effect heeft.

Wat nodig is, is politieke actie voeren tegen de opstelling van de Westerse regeringen en het Westerse bedrijfsleven. En elke internationale hulp verbinden aan aanpak van corruptie.

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #41 Gepost op: juni 06, 2005, 09:48:19 am »
Westerse regeringen moeten opstaan om corruptie te bestrijden op G2G niveau. Mee eens. Afgelopen maandag heb ik nog eens van minister Agnes van Ardenne gehoord dat dat een van haar hoogste prioriteiten is en dat ze zorgvuldig de landen selecteert waarmee ze wil samenwerken. Komt er in die landen dan geen corruptie voor? Natuurlijk wel.

Maar om nou de medemens in Africa links te laten liggen omdat hun leiders corrupt zijn? Ik denk juist dat we als christenen een voorbeeldfunctie hebben als het gaat om (onbegrensde) naastenliefde. Toen ik in Bosnie zat kwam direct de vraag op me af of ik naast Moslims ook Serven zou willen helpen. Want als main agressor en verantwoordelijk voor cleansing in tal van dorpen zou je de Serven als volk/etniciteit moeten veroordelen. Een verleidelijke houding totdat je ziet wie je treft: de gewone burger. De man op de straat. De eenvoudige boer Drago Stanivukovic in Bojiste. Die staat ver van de oorlog af, heeft er geen schuld van maar lijdt wel onder de gevolgen. Die mensen kunnen rekenen op mijn steun en de steun van Dorcas.

Wat elle, joepie en liudger vertellen doet me denken aan het 'not in my backyard' idee. Ik kan dat idee moeilijk rijmen met de christelijke houding van zeventig maal zeven maal. Maar misschien heeft het werken voor een hulporganisatie mij gecorrumpeerd... ;)  

Verder spreken de woorden van liudger '(...) tenzij naar projecten waar het aantoonbaar direct wordt ingezet (niet aan de strijkstok blijft hangen), en aantoonbaar effect heeft.' mij bijzonder aan. Om meteen te ontzenuwen: er is een strijkstok. Een onderzoek in Engeland toont aan dat giftgevers aan de ene kant professionaliteit vragen en daar anderzijds niet voor willen betalen. Een wat ambivalente houding. Het CBF keur stelt ons als hulporganisaties enige grenzen aan de dikte van de strijkstok. In ons jaarverslag is te zien dat aan eigen fondsenwerving 15% wordt uitgegeven. De rest gaat naar het veld. En daar moet het gebeuren! Aantoonbaar uitgegeven en met aantoonbaar effect: de spijker op zijn kop. Dorcas verplicht de country coordinators om per kwartaal met resultaten te komen, positief of negatief. Dat is 150 projecten x 4 kwartaalrapporten. Kost heel wat energie, maar je roep om transparantie is terecht. De donateursvereniging reikt momenteel prijzen uit aan organisaties die een transparant beleid voeren. Voor het jaarverslag van 2004 heeft Dorcas de aanbevelingen van deze vereniging nauwgezet gevolgd. Postitieve en negatieve resultaten worden per project genoemd. En zo blijven we altijd bezig om van goed naar beter te bewegen.

joepie

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #42 Gepost op: juni 06, 2005, 11:31:16 am »
Mijn reactie heeft niets te maken met de houding die jij denkt dat het is.
Maar je kunt niet al het leed van de wereld op je nemen.

Er staat niet voor niets : doe goed aan een ieder maar in zonderheid aan geloofsgenoten.
En als daarmee voor jou je mandje vol (of leeg) is, dan is dat zo.
Omdat tegenwordig het leed van heel de wereld op je boterham komt wil nog niet zeggen dat ik ook dat allemaal moet eten.
Ik heb genoeg aan het leed om me heen. En ik denk dat Aids iets is wat toch ook ongelovigen aanspreekt, terwijl er genoeg andere doelen zijn die dat niet doen.
En dan geef ik liever aan zulke doelen dan aan Aids in Afrika.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #43 Gepost op: juni 06, 2005, 05:45:02 pm »
@Joepie: dus je laat het aan ons over? ;)

Ik vind het onbegrijpelijk dat AIDS er nog is, de ziekte is vreselijke makkelijk uit te bannen maar het gebeurt niet. Als ik er aan denk word ik er erg verdrietig om. :'(
Eenheid in verscheidenheid

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #44 Gepost op: juni 06, 2005, 05:57:00 pm »

quote:

Murdoc schreef op 06 juni 2005 om 17:45:
Ik vind het onbegrijpelijk dat AIDS er nog is, de ziekte is vreselijke makkelijk uit te bannen maar het gebeurt niet.

Mwoa, dat is een statement dat ik niet aandurf.
Als je bedoelt dat je HIV kunt remmen met medicijnen zodat zich geen AIDS ontwikkelt: dat kan, maar makkelijk is het niet. Vergt een hoop therapietrouw, en 't zijn nogal smerige medicijnen, dus als je er niet zoveel voor overhebt, zit het met die therapietrouw niet goed.
Voor Afrika ea heb je dan ook nog het probleem van de financiering.

En als je het over HIV hebt: 't is het makkelijkste om Afrika en Azie dood te laten gaan, dan ben je voor het grootste gedeelte van de HIV-besmetten af.
Maar niet helemaal: in bepaalde scenes met een losse moraal is HIV nog steeds een soort taboe, waardoor er veel en vaak onveilig gevreeen wordt. Dus ook in het westen neemt het aantal HIV-besmetten nog steeds toe, ondanks alle kennis en zorg die voorhanden is.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2005, 05:57:52 pm door elle »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #45 Gepost op: juni 06, 2005, 06:11:53 pm »
Ik bedoel condooms. Ik weet het, ik weet het, niet helemaal 100%. Maar das nog altijd beter dan niks.
Eenheid in verscheidenheid

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #46 Gepost op: juni 07, 2005, 05:14:10 pm »
Elle, Africa en Azie dood laten gaan lijkt me geen optie maar dat meende je vast niet. Dus we blijven zorg bieden aan Aids slachtoffers, net zoals we dat in NL gewend zijn. Het condoom zul je - als je er al voor kiest dat middel in te zetten - toch echt moeten inbedden in goede voorlichting (ABC).

Zeg Joepie, ik heb echt het idee dat er ook in Africa geloofsgenoten te vinden zijn. Ook onder de Aids slachtoffers. Ze zullen niet allemaal GKV zijn. Eenheid in verscheidenheid zeg maar.

joepie

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #47 Gepost op: juni 07, 2005, 07:37:20 pm »
Ik vraag het me af. Maar dan nog. Ieder doet naar zijn vermogen.
Maar dat ik niks doe is ook weer niet helemaal waar.
We hebben iemand bij ons uit de gemeente die in Afrika in een weeshuis werkt met kinderen met aids. Ze werkt daar op basis van vrijwilligheid en daar wordt hier in de gemeente ondersteuning voor gegeven.
Dus daar doe ik wel aan mee.

Maar verder heb ik er niets mee.
Als er gezegd wordt dat er zoveel slachtoffers vallen in Afrika aan aids, dan denk ik: Ach, in verhouding vallen er ook veel slachtoffers in Nederland ten gevolge van het roken.
En daar maken maar weinig mensen zich druk om.

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #48 Gepost op: juli 07, 2005, 04:52:11 pm »
Schrijnend dat terrorisme in dit geval waarschijnlijk met name de armen zal treffen omdat de door Live8 gemobiliseerde aandacht nu zal wegebben en de schijnwerpers door G8 volledig op het Londense drama en in het verlengde op internationaal terrorisme zullen worden gericht. Hoe voorstelbaar ook, de arme medemens verdient beter.

Liudger

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #49 Gepost op: juli 08, 2005, 11:53:18 am »

quote:

dictee schreef op 06 juni 2005 om 09:48:
Westerse regeringen moeten opstaan om corruptie te bestrijden op G2G niveau.

Westerse regeringen moeten hun eigen bedrijfsleven maar eens aanpakken.

quote:

Wat elle, joepie en liudger vertellen doet me denken aan het 'not in my backyard' idee. Ik kan dat idee moeilijk rijmen met de christelijke houding van zeventig maal zeven maal. Maar misschien heeft het werken voor een hulporganisatie mij gecorrumpeerd... ;)

Ik erken volledig wat je zegt over wat Jezus van ons verwacht. Echter er staan veel teksten in de bijbel. Paarlen voor de zwijnen is er ook zo een. Het westen heeft onder invloed van de Verlichting in haar misplaatste hoogmoed de laatste paar honder jaar de illusie gehad dat ze alles kon oplossen. De natuur was doorvorsbaar en de mens maakbaar. Het moge zo langzamerhand duidelijk zijn dat daar grenzen aan zijn. Zeker dat laatste. We moeten af van het idee dat de problemen van Africa zo even opgelost kunnen worden. Op zich is het heel goed dat ook regeringsleiders beseffen dat het ziek is dat straatarme landen veel meer aan rente betalen dan ze aan hulp krijgen. Maar Live8 geeft ons de illusie dat als je er maar voldoende geld tegen aan gooit, het probleem opgelost is. Geld is het probleem niet, sommige landen zijn stinkend rijk aan olie. Voedsel is het probleem niet. Het probleem is een volstrekt verknoeide moraal, zowel hier als daar. Daar dient wat aan te gebeuren. Bakken geld lossen niets op. Ik ben niet tegen projecten in Afrika. Het dient kleinschalig te zijn, er dient vooral een morele impuls van uit te gaan, iets dat vanzelf groeit onder de locale bevolking, en het moet niet pretenderen dat het eventjes een probleem gaat oplossen. Een project dient zichzelf te bewijzen door groei onder de locale bevolking. En, ontzettend essentieel, dienen wij ervoor te zorgen dat ons bedrijfsleven en onze regeringen de derde wereld niet leegzuigen in onze naam.

Dit zijn zo maar wat gedachten.

Elders op dit forum staat het blog van Marjan Kroone, die in feite al haar geld en zichzelf heeft ingezet in vrijwilligerswerk in Afrika. Het getuigt van diep geloof en is ongelofelijk dapper, en gaat heel ver in de navolging van Christus. Maar, gaat dit uiteindelijk wat oplossen?