Zo. Net terug gekomen van twee weken Tsjechië

Wat we allemaal gedaan en beleefd hebben is eigenlijk te veel om op te noemen, dus ik hou het bij wat hoogtepunten.
Bijna elke dag vierden we of de verjaardag van m'n schoonmoeder (was de eerste zondag jarig), moederdag (tweede zondag uiteraard), of mijn verjaardag (vandaag, maar dat moest al op de eerste maandag gevierd worden en natuurlijk ook nog op de laatste hele dag in het huisje, dus op hemelvaartsdag, afgelopen dinsdag vanwege het cadeau van Wybo voor mij: zwemmen in een zwemparadijs, en gisteren hadden we ook nog een goede reden voor een feestje nodig

). Goed, ik overdrijf wel een klein beetje met 'bijna elke dag' maar zo voelde het wel

Ik heb tussendoor zo'n tien caches gevonden. Bij een ervan was een gigantisch mooi uitzicht, dus de anderen zijn later nog een keer met de auto daar naar toe gegaan. Bij een andere waren schoonzusje en ik aan het zoeken toen het onweer, dat bij de cache die we vlak ervoor gevonden hadden al een beetje begon, echt losbarstte, inclusief flinke regen en windvlagen. Dus wij gauw naar de auto, maar voor we daar waren, lag de plu in duigen en werden we alsnog kletsnat. De auto openden we op het moment dat de regen veranderde in dikke hagel. Zonder overdrijving: hagelkorrels met een doorsnee van 1 tot 2 cm! Dus wij hebben in de auto gewacht tot het alleen nog maar regende. Onderweg zagen we de afgeslagen bloesems en hadden flink te doen met fruittelers (en uiteraard ook met andere telers). Nog wat dichter bij het huisje lagen er niet alleen bloesems, maar ook hagelstenen van het formaat die wij op ons dak gehad hadden, maar nog niet weggesmolten waren. Komen we bij het huisje, lopen we gewoon over een tapijt van die dingen naar de deur! Wij hadden blijkbaar maar een klein buitje gehad vergeleken met die paar kilometer verderop. Volgende ochtend was nog steeds niet alles weggesmolten. Verder was het weer uitstekend, regelmatig zon, veel bewolking, weinig neerslag en elke dag een graadje of 15.
Naar Praag gingen we met de trein vanuit het naastgelegen dorp. Hemelsbreed 1 km verderop, over de weg iets meer dan 2 km... Kaartjes kopen bleek een hele kunst, want wij spraken uiteraard geen Tsjechisch, maar de dame achter het loket sprak niets anders dan Tsjechisch

Maar we zijn er elke keer weer uitgekomen, met duits, engels, gebaren en een keer hulp van een Tsjech die behoorlijk engels sprak.
Aangezien het eten in Tsjechië niet duur is, hebben we ook een paar keer buiten de deur gegeten. Errug lekker trouwens, en voor een prijs waar je bij de Big M of de BK nog maar net een menu kunt bestellen

Praag vond ik wel mooi, vooral van bovenaf gezien of vanaf het water. Zelf door de straten van Praag lopen, vond ik niet echt wat. Veel te druk, veel te veel indrukken. Ben wel in de burcht geweest, heb met name genoten van de tuinen, maar na zo'n anderhalf uur was ik doodmoe en ben ik lekker de stad in gegaan, even zitten internetten en wat gegeten en gedronken.
We zijn ook nog een dagje naar het noorden gegaan. Zijn uiteindelijk beland in Harrachov waar we heerlijk gegeten hebben. En ik heb er een wandelstok en een tas gekocht. Die wandelstok is me bij een paar caches bijzonder goed van pas gekomen. Dwars door een bos en dan opeens op een beekje stuiten of drassig stuk, of een stuk waar ze duidelijk aan het kappen geweest waren en waar de dennetakken een mooi, maar niet al te stabiel tapijt vormden enzo... Dan is zo'n stok erg prettig om je evenwicht te bewaren en te ontdekken waar je je voeten goed neer kunt zetten. En bovendien is het wat makkelijker om caches die onder de humus verstopt zijn te vinden.
Op de terugweg uit Harrachov gingen we de kortste weg rijden. Dat hield dus ook het afsnijden van haarspeldbochten in

Onverharde wegen hadden we wel uitgesloten van de route. Is op zich wel grappig, in de eerste versnelling naar beneden, 30 km/u rijden en moeten bijremmen om niet nog harder te gaan

Op een van de weggetjes omhoog liet Wybo me op een gegeven moment stoppen: hartstikke mooi uitzicht naar achteren toe! Heb daar uiteraard foto's van genomen

Ik had al het zwembad genoemd. Dat was ook heerlijk. Vooral de wildwaterbaan ben ik gek op. Het was dus een flinke teleurstelling dat ie niet geopend was

Tot we wat gegeten en gedronken hadden. Toen bleek ie opeens geopend! Ben er geloof ik wel een stuk of 15 keer vanaf gegaan

De meeste andere glijbanen heb ik maar even laten zitten. Ben er van twee wel af gegaan. De eerste omdat ik mezelf een schijterd vond en niet graag een volgende keer echt niet meer van een glijbaan af zou durven. En de tweede zijn we zelfs twee keer van af gegaan, in een band. Wat namelijk ook meespeelde: schoonzusje was ook mee, maar die had geen badpak mee, dus ik heb haar m'n badpak met verstelbare bandjes geleend en moest zelf m'n oudere badpak aan. Die bleek vrijwel doorgesleten te zijn... En glijbanen zijn niet bepaald geschikt om je badpak mooi te houden

" class="smiley" /> Dat badpak is dus dezelfde avond de prullenbak in gegaan.
Nog een bijzondere dag wil ik noemen, als allerlaatste: we zijn naar Kutna Hora geweest, de zilverstad. Daar heb ik oorbellen, een ketting en een armband met Tsjechische granaten gekocht. Kostte best was, maar mooi! Heb er meteen voor vandaag een leuke rok en een leuk shirtje bij gekocht. En er hing in die winkel nog een leuk shirtje dat ik toen ook maar meegenomen heb. Eerder in de vakantie had ik ook al een leuk bloesje en een leuk jasje gekocht. Vind ik leuker als souvenir dan een of andere snuisterij die je alleen maar ergens neerzet en dan laat verstoffen

Na Kutna Hora zijn we even doorgereden naar het voorstadje Sedlec waar ze iets heel bizars hebben: een kapel met een hele verzameling menselijke botten. En niet gewoon een verzameling, maar er is gewoon een heel kunstwerk mee gemaakt. Er is namelijk bij dat kerkje een begraafplaats die nogal populair was en op een gegeven moment moest er dus ruimte vrij gemaakt worden. Nu liggen er dus de botten van zo'n veertigduizend (!) mensen in die kapel, o.a. in de vorm van een kroonluchter, vier enorme klokken, een familiewapen... Toen ik daar liep heb ik er vooral naar gekeken als naar een kunstwerk. Maar het idee dat je daar kijkt naar de overblijfselen van 40.000 mensen, en dat de kerk toegestaan heeft dat iemand daar een kunstwerk mee gemaakt heeft, is te bizar om goed te kunnen omschrijven.
We zijn op heen- en terugweg in Duitsland in een motel wezen slapen. Gisteravond hebben we in een of ander klein hotel-restaurant heerlijk gegeten. Eindelijk weer gewoon goed Duits gehoord

Op de heenweg hadden we op een gegeven moment een file, zien we aan de andere kant dat er een ongeluk gebeurd is, zegt Wybo uit de grap: zitten wij zeker in een kijkersfile. En ja hoor, na de plaats van het ongeluk reed alles weer goed door! Hij sprong echt ongeveer uit z'n vel!
Vandaag hebben we ook wel een klein beetje file gehad, maar dat kwam door een ongeluk aan onze kant van de snelweg. Verder geen files. Lekker op tijd bij mijn ouders aangekomen. Lekker gebak gegeten, beetje bijgekletst, heerlijke senseo gedronken (o, wat hebben we dat gemist, net als internet en leuke tv

) en om een uur of vijf waren we thuis. Om kwart voor zes zag ik Boomer weer

Die was nadat ie eerst flink tegen me geblaft had omdat ik nu eenmaal dat huis binnen liep, dolblij om me weer te zien. Wist niet wat ie moest doen om z'n aanhankelijkheid te tonen

Wat is zo'n reactie toch heerlijk van je eigen huisdier.
En vannacht eindelijk weer in m'n eigen bed zonder wakker te worden met een verstopte neus ondanks de anti-histaminen

Was 1 keer vergeten m'n tabletjes in te nemen. Toen heb ik 's ochtends Wybo's neusspray gebruikt (dat is tenminste echt sterk spul tegen allergische reacties!) en binnen een kwartier was ik volledig opgeknapt. Denk er nu sterk over om aan de huisarts te vragen of ik die neusspray mag gebruiken op moment dat ik bij anderen logeer en dan geen Kestine meer, of alleen voor als ik thuis, ondanks alles wat we gedaan hebben tegen de huisstofmijt, toch wat last krijg.
Maar al met al hebben we een heerlijke vakantie gehad. Uiteraard ook wel de nodige botsingen die onvermijdelijk zijn als je twee weken lang met z'n vijven in 1 huis zit en allemaal je eigen ritme en je eigen deugden en ondeugden hebt. Maar over het algemeen was de sfeer echt goed en ontspannen. Nu lekker bijkomen van de lange reis (heb de terugweg echt helemaal gereden, heenweg bijna alles, op ongeveer anderhalf uur na) en genieten van het weer thuis zijn, weer gewoon nederlands op de verkeersborden te zien ipv onleesbaar Tsjechisch

je gewoon makkelijk verstaanbaar kunnen maken. Op vakantie gaan is heerlijk, thuis komen is dat ook