Ik twijfel nog.
Aan de ene kant denk ik: je bent als gemeente aan elkaar gegeven. Dat kan enorme botsingen veroorzaken, maar het kan ook geweldig verrijken.
Ik merk dat het echt goed is als ik op mijn huiskring praat met mensen die over heel veel dingen heel anders denken dan ik, die in de kerk moeite hebben met dingen waar ik heel blij mee ben, die willen vasthouden aan vormen die ik niet nodig vind. Want in zo'n gesprek merk je ook dat de basis wel gelijk is: God willen dienen, willen leven uit genade, hart hebben voor je gemeente. Ik ervaar dat zulke gesprekken enorm opbouwen, hoeveel verschillen er ook zijn.
Maar goed, ik ben zelf schuldig, want toen ik hier kwam wonen ben ik niet lid geworden van de gemeente waarin ik op basis van mijn postcode zou moeten zitten, maar van een kerk die qua vormen, mensen en uitstraling beter bij mij past.
Ik bedacht toen dat ik het liefste God zou willen dienen op een manier die bij mij past, met muziek die bij mij past en waarin ik Hem kan aanbidden, en luister naar preken die passen bij mij en mijn achtergrond, in plaats van dat ik steeds in een spagaat zit omdat het wringt, omdat de vormen niet bij me aansluiten, omdat ik bij mijn gemeenteleden niet vind wat ik zoek
Je bent als mensen zo verschillend. Het is soms zo ontzettend moeilijk is om alles in een gemeente naar ieders tevredenheid te laten verlopen. Er zitten zo veel verschillende mensen in een kerk, een gemeente is zo veelkleurig, dat je je soms in rare bochten moet wringen om iedereen happy te houden.
Daarnaast is het belangrijk wat je uitstraalt naar de 'buitenwereld'. Ik vind het belangrijker dat een kerk naar buiten is gericht dan naar binnen. Je wilt delen wat je hebt, met mensen die God nog niet kennen. Misschien is het voor hen nog wel belangrijker dan voor de gemeenteleden zelf dat ze in een kerk terecht kunnen komen waarin ze zich thuisvoelen, niet alleen qua mensen, maar ook qua vormen: muziek die bij ze past, een verloop van een dienst waarbij ze zich goed voelen.
Als er in een stad 3 verschillende kerken zijn, zou het daarom helemaal geen gek idee zijn om ze allemaal een eigen 'kleur' te geven, en de gemeenteleden te laten kiezen naar welke kerk ze gaan, in plaats van ze op grond van hun postcode bij één van die kerken in te delen.
In één van de kerken zou je dan bijvoorbeeld kunnen vasthouden aan traditionele vormen, in een ander zou je meer progressievere diensten kunnen houden.
Je zou je in elk van die drie kerken kunnen richten op een andere groep gemeenteleden, met hun eigen gaven, voorkeuren, achtergronden, interesses. Denk aan verschillende muziekstijlen, of diensten die insteken op verschillende kennis- en opleidingsniveaus, of op evangelisatiediensten tegenover diensten voor mensen die al jaren in de kerk zitten.