quote:
andries schreef op 16 augustus 2005 om 13:37:In Marcus bijvoorbeeld zie je verwijzingen naar Jezus (meestal met discipelen) op zoek naar een eenzame plaats of een plaats in de wildernis. In alle esoterische tradities is het gebruikelijk om te mediteren op een afgelegen plaats waar de "vibraties" of aanwezigheid van gewone mensen niet storend werken om tot diepere meditatiestadia te geraken. Dit kan een afgelegen oerwoud zijn (zoals vroeger in India) of een woestijn of een plek hoog in de bergen. Door exoterische mensen werden dergelijke plaatsen juist gemeden, vnl uit angst omdat men er kwade geesten (en/of wilde dieren) vermoedde.
Ja, dus als er van iemand gezegd wordt dat ie naar een eenzame plek ging, is dat dus automatisch een aanwijzing dat ie daar gaat mediteren, geen storende 'vibraties' wil ondervinden, ingewijd is in verborgen kennis, etc. Hmmmm dan moet ik mezelf toch eens goed in de gaten houden de volgende keer dat ik weer naar de WC ga
In een maatschappij die heel erg hecht is (zoals de joodse, maar ook onze drukke nederlandse maatschappij) is het toch niet gek dat mensen even de rust opzoeken om:
- gewoon even alleen te zijn
- te bidden
- dingen te overdenken
- van de natuur-stilte te genieten
- om even te rusten
- ...
Verder kunnen mensen ook met een heel andere reden naar een
berg gaan, onder andere omdat God zich in het OT op bergen openbaart, en omdat bergen (in tegenstelling tot het water = chaos, dood, heidense volken) als 'teken' van God werd gezien. Denk aan de 'berg Sion' etc.
quote:
Marcus 1: 8b
"Hij zal jullie dopen met de Heilige Geest"
ja, en? Dat deed Jezus toch ook o.a. met pinksteren?
quote:
Marcus 1: 12, 13
12 Meteen daarna dreef de Geest Hem de woestijn in. 13 Veertig dagen bleef Hij in de woestijn, waar hij door Satan op de proef werd gesteld. Hij leefde er te midden van de wilde dieren, en engelen zorgden voor hem.
er staat toch gewoon waarom Jezus de woestijn in ging: om beproefd te worden (dat was waarom de Geest hem erheen dreef). Overigens is dit een handeling die wel erg parallel loopt met het in de woestijn drijven van het lammetje op de grote verzoendag, het lammetje wat symbolisch de schuld van het volk moest wegdragen.
Daarnaast levert een vergelijking met de parallele passages uit Matteus en Lukas nog iets interessants:
quote:
Matt. 4
8 Wederom nam de duivel Hem mede naar een zeer hoge berg en hij toonde Hem al de koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid, 9 en zeide tot Hem: Dit alles zal ik U geven, indien Gij U nederwerpt en mij aanbidt. 10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan! Er staat immers geschreven: De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen. 11 Toen liet de duivel Hem met rust en zie, engelen kwamen en dienden Hem.
Er staat: "en engelen
dienden hem", terwijl Jezus even eerder nog terecht gezegd had dat we de Here God alleen moeten dienen! Er staat in de tekst van Markus inderdaad
verborgen wijsheid, maar bij Matteus is duidelijk wat die wijsheid is. (overigens zouden Joden uit die tijd de hint bij Markus ongetijfeld ook wel gesnapt hebben, denk ik).
quote:
Marcus 4: 11, 12
11 Hij zei tegen hen: ‘Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld; maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, 12 “opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen.”’
Marcus 4:34
34 hij sprak alleen in gelijkenissen tegen hen, maar wanneer hij alleen was met zijn leerlingen, verklaarde hij hun alles.
En de discipelen kregen de betekenis dus wel te horen
quote:
Marcus 6:31,32, 35, 46. 47
31 Hij zei tegen hen: ‘Ga nu mee naar een eenzame plaats om alleen te zijn en een tijdje uit te rusten.’ Want het was een voortdurend komen en gaan van mensen, zodat ze zelfs niet de kans kregen om te eten. 32 Ze voeren met de boot naar een afgelegen plaats, om daar alleen te kunnen zijn.
....35 Toen er al veel tijd was verstreken, kwamen zijn leerlingen naar Hem toe en zeiden: ‘Dit is een afgelegen plaats en het is al laat.
....46 Nadat Hij afscheid van de mensen had genomen, ging Hij de berg op om er te bidden. 47 Bij het vallen van de avond was de boot midden op het meer, en Hij was alleen aan land.
Markus geeft de reden al aan: het was
zo druk dat ze niet fatsoenlijk konden eten! Als leraren op school in de pauze tussen twee lesblokken naar de
rustige lerarenkamer verdwijnen dan is dat echt niet omdat ze ingewijden zijn in e.o.a. verborgen kennis,
maar gewoon omdat ze ff rust willen hebben. Waarom dan nu hier aannemen dat er meer is?
quote:
Marcus 9:2-4
2 Zes dagen later nam Jezus Petrus, Jakobus en Johannes met zich mee een hoge berg op, waar ze helemaal alleen waren. Voor hun ogen veranderde Hij van gedaante, 3 zijn kleren gingen helder wit glanzen, zo wit als geen enkele wolwasser op aarde voor elkaar zou kunnen krijgen. 4 Toen verscheen Elia aan hen, samen met Mozes, en ze spraken met Jezus.
Geen meditatie of geheime kennis, wel een duidelijk teken van de goddelijkheid van Jezus!
quote:
Lucas 11: 52
52 Wee jullie wetgeleerden, want jullie hebben de sleutel tot de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en anderen die wel binnen wilden gaan hebben jullie tegengehouden.’
Wat heeft dit met esoterie te maken? Uit de context blijkt toch gewoon dat Jezus bedoelde dat de farizeeën door hun eigen wetjes de mensen van God af hielden.
quote:
Lucas 13: 18-21
18 Daarop zei Hij: ‘Waarop lijkt het koninkrijk van God en waarmee zal ik het vergelijken? 19 Het lijkt op een zaadje van de mosterdplant dat iemand meenam en in zijn tuin zaaide, waarna het groeide en een grote struik werd, waar de vogels van de hemel in de takken kwamen nestelen.’ 20 En opnieuw zei Hij: ‘Waarmee zal ik het koninkrijk van God vergelijken? 21 Het lijkt op zuurdesem die door een vrouw met drie zakken meel werd vermengd tot alle meel doordesemd was.’
Op zoek naar afgelegen plekken en een Koninkrijk van God dat vergeleken wordt met het groeien van iets heel kleins (je eigen kleine "ik-bewustzijn") naar iets oneindig groters (God of het totale Bewustzijn). Verwijzingen naar het verborgen (op slot) karakter van de kennis die nodig is om dit Koninkrijk te realiseren. Voor de esoterische lezer zijn deze dingen direct duidelijk.....
Het koninkrijk van God dat vergeleken wort met het groeien van iets heel kleins (een muis) naar iets groters (een olifant) duidt er duidelijk op dat Jezus een vegetarier was, of in ieder geval een dierenvriend

Aangezien er echt nergens in de tekst gerept of zelfs gehint wordt naar 'ik-bewustzijn' of 'God/totale bewustzijn' is het
verder dan ver gezocht om hier dit soort invullingen aan te geven. Er wordt niet eens van iets
"oneindig groters" gesproken, maar van iets wat groter is, zoals een klein zaadje een grote boom wordt. Voor de niet esoterische lezer zijn hier een aantal dingen ook direct duidelijk.