Auteur Topic: evolutie-theorie stapsgewijs,deel 2  (gelezen 13517 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
evolutie-theorie stapsgewijs,deel 2
« Reactie #100 Gepost op: oktober 23, 2005, 06:11:12 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 oktober 2005 om 16:32:
In dat geval moet irreduceble complexity dus gewoon aan te tonen zijn. Mbv computersimulaties of statistische berekeningen moet je aannemelijk kunnen maken dat iets niet vanzelf geevolueerd kan zijn of dat het niet-reduceerbaar complex is. Uiteraard snap ik dat er een verschil is tussen bewijzen dat iets reduceerbaar is en dat iets dat niet is. Bewijzen dat iets reduceerbaar is, komt neer op het geven van een voorbeeld. Bewijzen dat iets niet reduceerbaar is kan nog wel als het om wiskundige constructies gaat, maar in de natuur vrijwel nooit (er is misschien een kleine kans dat..) maar het kan wel empirisch. Je kunt uitzoeken hoe groot de waarschijnlijkheid is, etc.
Iets aanwijzen als niet-reduceerbaar complex is hetzelfde als zeggen: Ik zou niet weten hoe dit via materialistische wijze ontstaan zou kunnen zijn. Dat is prima, maar dat is geen wetenschappelijke theorie.

quote:

Daarnaast is het een teken van een sterke theorie, dat ze veel uitspraken doet die in principe te falsificeren zijn (i.t.t. bv astrologie of marxisme). ID uitspraken kunnen makkelijk gefalsificieerd worden (geef maar een tegenvoorbeeld hoe het wel te reduceren is).
Ja, en daarmee is de theorie dat kabouters kunnen vliegen ook wetenschappelijk, want de ander kan het altijd falsificeren door een vliegende kabouter te tonen. Nogmaals: falsificeerbaaheid is niet alles wat de klok slaat.

quote:

n.b. 'verificatie' suggereert meer dan het is. Sir Karl Popper heeft hiervoor ooit de term 'corroberatie' gelanceerd. Een theorie komt sterker te staan door feiten die in de theorie passen, maar 100% zekerheid krijg je nooit.
Wederom juist, en wederom hoeven we het daar dus niet over te hebben.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:29:25 am »

quote:

Koerok schreef op 23 oktober 2005 om 18:11:
[...]
Iets aanwijzen als niet-reduceerbaar complex is hetzelfde als zeggen: Ik zou niet weten hoe dit via materialistische wijze ontstaan zou kunnen zijn. Dat is prima, maar dat is geen wetenschappelijke theorie.
Het zal inderdaad geen wetenschappelijke theorie zijn, maar als het echt de conclusie uit een wetenschappelijk onderzoek is dan is het wel een serieus wetenschappelijk resultaat. Het geeft dan op en wetenschappelijke manier aan dat er een grens aan onze kennis is. Vergelijk het maar met Gödel en diens bewijs van onvolledigheid van de wiskunde. Dat geeft een wiskundig argument waarom bepaalde systemen onvolledig zijn (niet bewijsbaar).

Wat jij volgens mij doet is redeneren vanuit het a priori dogma dat de wetenschap uiteindelijk altijd overal een correcte verklaring voor zal kunnen geven. Vanuit dat dogma wijs je mogelijke resultaten die kunnen wijzen op de beperktheid van de wetenschap bij voorbaat af. Er is echter geen bewijs voor dat dogma (axioma, zo je wil), hooguit corroberatie en mogelijkerwijs falsificatie wanneer we met wetenschappelijke methoden op iets principieel -wetenschappelijk- onverklaarbaars stuiten.

quote:

Ja, en daarmee is de theorie dat kabouters kunnen vliegen ook wetenschappelijk, want de ander kan het altijd falsificeren door een vliegende kabouter te tonen. Nogmaals: falsificeerbaaheid is niet alles wat de klok slaat.

De theorie dat kabouters kunnen vliegen is in die zin wetenschappelijk, dat het een wetenschappelijke vraag zou kunnen zijn. Er is inderdaad geen falsificatie voor, maar dat komt in dit geval omdat het een logische uitspraak is over een (waarschijnlijk) lege verzameling. Wat je hier poneert suggereert dus eigenlijk 2 uitspraken: 1.) kabouters bestaan, en 2.) als ze bestaan kunnen ze vliegen. Je moet dus eerst 1.) onderzoeken. Voor 1.) geldt dat er geen falsificatie mogelijk is, dat klopt, maar naar mijn beste weten is er ook nooit corroberatie ('verficitatie'  als jij wilt) voor 'kabouters bestaan' gegeven.

Wat ID poogt is juist die corroberatie voor hun standpunt geven: bewijzen dat een evolutionair proces onvoldoende is om een bepaald complex systeem te maken. Uitspraken dat systeem X niet-reduceerbaar is, kunnen gefalsificeerd worden door een tegenvoorbeeld te geven en worden gecorobereerd door meer argumenten waarom er geen tegenvoorbeeld zou kunnen zijn, en natuurlijk door vergelijkbare systemen Y en Z die ook niet-reduceerbaar lijken. Het is uiteraard geen pure wiskunde, maar dat is niks wat met de echte werkelijkheid te maken heeft. Het bestaan van Quarks kun je ook niet 'bewijzen', hooguit zeer aannemelijk maken door te wijzen op resultaten van experimenten die in overeenstemming zijn met voorspellingen van de theorie met quarks erin.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 10:33:03 am door Nunc »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: oktober 24, 2005, 11:00:49 am »

quote:

Nunc schreef op 24 oktober 2005 om 10:29:
Het zal inderdaad geen wetenschappelijke theorie zijn, maar als het echt de conclusie uit een wetenschappelijk onderzoek is dan is het wel een serieus wetenschappelijk resultaat.
Je zult waarschijnlijk refereren aan Dembski en zijn specified complexity. Dat is echt allang achterhaald Nunc. Het hele verhaal van Dembski komt uiteindelijk op hetzelfde neer als de niet-reduceerbaarheid van Behe: Een argument, niet uit wetenschappelijkheid, maar uit onwetendheid.

quote:

Het geeft dan op en wetenschappelijke manier aan dat er een grens aan onze kennis is.
Wat we echter tot nu toe altijd hebben gemerkt is dat als je maar lang genoeg doorzoekt, er toch vaak een goede naturalistische verklaring blijkt te zijn.

quote:

Wat jij volgens mij doet is redeneren vanuit het a priori dogma dat de wetenschap uiteindelijk altijd overal een correcte verklaring voor zal kunnen geven.
Je kunt het een dogma noemen, ik noem het een basishouding.
Om Vermeersch nog maar eens te citeren:
"...de beste wetenschappelijke houding is te doen alsof het [Koerok: naturalistisch] verklaarbaar is, want als men dit van voren af aan uitsluit, zal men de verklaring natuurlijk nooit vinden."

quote:

Vanuit dat dogma wijs je mogelijke resultaten die kunnen wijzen op de beperktheid van de wetenschap bij voorbaat af. Er is echter geen bewijs voor dat dogma (axioma, zo je wil), hooguit corroberatie en mogelijkerwijs falsificatie wanneer we met wetenschappelijke methoden op iets principieel -wetenschappelijk- onverklaarbaars stuiten.
Dat het principieel onverklaarbaar is is voor jouw rekening.
Aansluitend op Vermeersch: Als je stop met zoeken, dan zul je de eventuele naturalistische verklaring ook nooit vinden. Dan zouden we nu al gewoon hebben aangenomen dat de zweepstaart geen voorloper kan hebben gehad, terwijl inmiddels bewezen is dat dat wel degelijk het geval is.

quote:

De theorie dat kabouters kunnen vliegen is in die zin wetenschappelijk, dat het een wetenschappelijke vraag zou kunnen zijn. Er is inderdaad geen falsificatie voor, maar dat komt in dit geval omdat het een logische uitspraak is over een (waarschijnlijk) lege verzameling. Wat je hier poneert suggereert dus eigenlijk 2 uitspraken: 1.) kabouters bestaan, en 2.) als ze bestaan kunnen ze vliegen. Je moet dus eerst 1.) onderzoeken. Voor 1.) geldt dat er geen falsificatie mogelijk is, dat klopt, maar naar mijn beste weten is er ook nooit corroberatie ('verficitatie'  als jij wilt) voor 'kabouters bestaan' gegeven.
Waarmee je dus beaamt dat wetenschap meer is dan falsificatie, en dat corraboratie een belangrijke rol speelt. En dat was precies mijn punt.

quote:

Wat ID poogt is juist die corroberatie voor hun standpunt geven: bewijzen dat een evolutionair proces onvoldoende is om een bepaald complex systeem te maken. Uitspraken dat systeem X niet-reduceerbaar is, kunnen gefalsificeerd worden door een tegenvoorbeeld te geven en worden gecorobereerd door meer argumenten waarom er geen tegenvoorbeeld zou kunnen zijn, en natuurlijk door vergelijkbare systemen Y en Z die ook niet-reduceerbaar lijken. Het is uiteraard geen pure wiskunde, maar dat is niks wat met de echte werkelijkheid te maken heeft. Het bestaan van Quarks kun je ook niet 'bewijzen', hooguit zeer aannemelijk maken door te wijzen op resultaten van experimenten die in overeenstemming zijn met voorspellingen van de theorie met quarks erin.
Nogmaals Nunc: Het gaat hier niet om het 'bestaan' van iets aan te tonen of dat iets heeft plaatsgevonden. Het gaat er nu juist om dat iets NIET heeft plaatsgevonden. Hoe denk je daar in vredesnaam corraborerende feiten voor te verkrijgen? Hoe bewijs je dat een tussenstap NIET heeft plaatsgevonden?
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 11:37:09 am door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: oktober 24, 2005, 12:27:17 pm »

quote:

Koerok schreef op 24 oktober 2005 om 11:00:
[...]
Je zult waarschijnlijk refereren aan Dembski en zijn specified complexity. Dat is echt allang achterhaald Nunc. Het hele verhaal van Dembski komt uiteindelijk op hetzelfde neer als de niet-reduceerbaarheid van Behe: Een argument, niet uit wetenschappelijkheid, maar uit onwetendheid.

voor zover ik weet is alleen dat mouse-trap voorbeeld 'ontkracht' alhoewel je daar je vraagtekens bij kunt zetten. Cees Dekker wees me er op dat er een logische fout in de ontkrachting zat.

quote:

Wat we echter tot nu toe altijd hebben gemerkt is dat als je maar lang genoeg doorzoekt, er toch vaak een goede naturalistische verklaring blijkt te zijn.

inductie is geen bewijs binnen de natuurwetenschappen. Meta-inductie over theorieen evenmin (als in: we hebben altijd een goede verklaring kunnen vinden dus dat zal ook wel altijd blijven lukken).

quote:

Je kunt het een dogma noemen, ik noem het een basishouding.
Om Vermeersch nog maar eens te citeren:
"...de beste wetenschappelijke houding is te doen alsof het [Koerok: naturalistisch] verklaarbaar is, want als men dit van voren af aan uitsluit, zal men de verklaring natuurlijk nooit vinden."

zoals ik zei: je mag het ook axioma noemen hoor als dat minder religieus klinkt :P
Blijft staan dat als je mogelijkheden principieel afwijst omdat ze niet stroken met je axioma, dat je dan dogmatisch bezig bent. Dat axioma is namelijk een werkmodel.

quote:

Dat het principieel onverklaarbaar is is voor jouw rekening.
Aansluitend op Vermeersch: Als je stop met zoeken, dan zul je de eventuele naturalistische verklaring ook nooit vinden. Dan zouden we nu al gewoon hebben aangenomen dat de zweepstaart geen voorloper kan hebben gehad, terwijl inmiddels bewezen is dat dat wel degelijk het geval is.

Ik zeg niet dat je moet stoppen met zoeken, maar het is mogelijk dat je op een gegeven moment ontdekt dat zoeken niet uitmaakt omdat je zoekt voorbij de grens van het vindbare

quote:

Waarmee je dus beaamt dat wetenschap meer is dan falsificatie, en dat corraboratie een belangrijke rol speelt. En dat was precies mijn punt.

heb ik ook niet ontkend, alleen bestreden dat 'verficatie' een theorie bewijst. Corroberatie is echter wel dé manier om een theorie kracht bij te zetten omdat het anders inderdaad een 'vliegende kabouters' verhaal blijft: iets wat wellicht intern consistent is (wiskundig gezien) maar niet door feiten uit de wereld gestaaft wordt. Overigens is de snaren-theorie ook zo'n voorbeeld. Het is wiskundig zeer elegant maar heeft te weinig connecties met experimenten. Veel natuurkundigen (o.a. het Hoofd) wijzen het daarom af en zien het slechts als leuk wiskundig model, voorlopig zonder werkelijkheidswaarde.

quote:

Nogmaals Nunc: Het gaat hier niet om het 'bestaan' van iets aan te tonen of dat iets heeft plaatsgevonden. Het gaat er nu juist om dat iets NIET heeft plaatsgevonden. Hoe denk je daar in vredesnaam corraborerende feiten voor te verkrijgen? Hoe bewijs je dat een tussenstap NIET heeft plaatsgevonden?

bewijzen dat alle mogelijke tussenstappen niet reeël zijn of dat tussenstappen intern tegenstrijdig zijn? Bewijzen dat iets niet mogelijk is, is lastig maar niet onmogelijk. Gödel bewees zelfs dat bepaalde zaken niet eens te bewijzen zijn.