Auteur Topic: Verschil Christendom - Rooms Katholiek  (gelezen 50949 keer)

Yasmin

• Bekijk profiel
Verschil Christendom - Rooms Katholiek
« Gepost op: oktober 31, 2005, 03:56:09 pm »
Wat ik me nu eens afvraag, wat is het verschil tussen een christen en een rooms katholiek persoon? Heb het hier thuis al eens nagevraagd, maar niemand is echt zeker van zijn of haar antwoord, maar het komt er op neer dat ze denken dat er in het Rooms Katholieke geloof ook nog in Maria wordt geloofd, en in het Christendom niet.

Het is niet echt een brandende vraag, maar ben er toch wel nieuwsgierig naar!

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2005, 03:59:33 pm »
Je bedoelt tussen een Rooms-Katholieke Christen en andere Christenen?
Welke andere Christenen?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:35:13 pm »

quote:

Liudger schreef op 31 oktober 2005 om 15:59:
Je bedoelt tussen een Rooms-Katholieke Christen en andere Christenen?
Welke andere Christenen?
Verschillen tussen protestanten en katholieken bedoelt de TS
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 04:35:28 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:41:06 pm »
Een erg zinnig draadje hierover: Wat is het verschil?

De eerste paar posts tenminste.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 04:42:08 pm door Pooh »

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:45:31 pm »
er zijn veel verschillen tussen protestanten en katholieken. Het meest zinnige lijkt me te lezen op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Christendom ofzo.
geheelonthouder

Carlos Valderrama

• www.godornot.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2005, 10:01:04 pm »
In mijn optiek is het fundamentele verschil tussen het Rooms-Katholieke en het Protestants Christelijke het feit dat RK's het eeuwige leven zelf kunnen verdienen, door middel van aflaat, biechten, enzovoort en dat de PC's (huh) het moeten hebben van het offer van Jezus en alleen daardoor rechtvaardig voor God kunnen zijn.
Dat is iig mijn idee, maar ik hoor het graag als ik ernaast zit!
mine...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2005, 10:08:19 pm »
Je zit ernaast.

Check de Rooms-Katholieke Catechismus maar eens. In grote lijnen geloven Rooms-Katholieken hetzelfde als protestanten, alleen op een andere manier.

Veel dingen bedoelen ze het zelfde, maar zeggen het anders, of benaderen het anders. En anders hoeft niet fout te zijn, alleen ánders.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2005, 10:45:07 pm »
Een citaat van dominee Hegger over en uit de Nieuwe Katechismus van de RK kerk:

Opnieuw wordt ingescherpt dat de mensen het heil ontvangen door de sacramenten van de R.-K. Kerk. Die sacramenten werken ex opere operato, "letterlijk: 'door het feit zelf dat de handeling verricht is'. Ze zijn daarom "heilsnoodzakelijk voor de gelovigen" (nr. 1128, 1129). Dat wordt met name duidelijk, waar de katechismus handelt over de biecht. Die is noodzakelijk voor de vergeving der zonden "voor hen die na het doopsel zwaar gezondigd hebben en die zo de doopgenade verloren hebben. Het boetesacrament biedt hun een nieuwe gelegenheid om de genade van de rechtvaardiging terug te vinden" (nr. 1446). De rechtvaardigmaking kunnen we dus volgens Rome verliezen en we ontvangen ze dan enkel door de bemiddeling van de pastoor of van een andere r.-k. priester weer terug.

Wij kunnen "echte verdienste (Het is de katechismus die deze woorden cursief afdrukte en dus benadrukt. HJH) verwerven" (nr. 2009). Met het concilie van Trente waarnaar overigens vaak verwezen wordt, leert de katechismus" "Wij kunnen de genade verdienen (weer cursief van de katechismus. HJH), die nuttig zijn voor onze heiliging, voor de groei van de genade en de liefde, alsook voor het verkrijgen van het eeuwig leven" (nr. 2010).
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2005, 11:12:47 pm »
Ga je weer overnieuw beginnen, Priscilla, en alle tegenwerpingen die o.a. door Arnout al zijn 'ontzenuwd' cq. weerlegd recyclen? :?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2005, 11:17:16 pm »
't Geeft waarschijnlijkvooral  aan dat ook het belijdenisgeschrift van de katholieken voor meerdere uitleg vatbaar is :+.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 10, 2005, 11:20:09 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 november 2005 om 23:12:
Ga je weer overnieuw beginnen, Priscilla, en alle tegenwerpingen die o.a. door Arnout al zijn 'ontzenuwd' cq. weerlegd recyclen? :?

Ik citeer alleen maar iets waar de TS om vroeg.
En ik denk dat het niet toegestaan is om zo op de man te spelen Roodkapje.
Jij geeft ook een antwoord naar jouw inzicht in deze materie. So do I.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 10, 2005, 11:20:26 pm »
PenA

De quote die jij hebt gepost waar heb je die uitgehaald is dit een boek ??,
of is het een site ?? heb je de url dan ook??

En, zoals ik het zie, haal je 2 dingeen door elkaar, de leer die
Rome leert en de leer die hier door de rkkerk geleerd word,
en daar zit nog al een verschil tussen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2005, 12:05:16 am »

quote:

cyber schreef op 10 november 2005 om 23:20:
PenA

De quote die jij hebt gepost waar heb je die uitgehaald is dit een boek ??,
of is het een site ?? heb je de url dan ook??

Zeg het aan ds Hegger zou ik zeggen. :)
Het citaat komt uit de reactie van ds. H.J. Hegger op de nieuwe katechismus.
Deze reaktie is in april 1995 verspreid door de directeur van de Belgisch Evangelische Zending.

Ik ben enigszins bekend met Hegger, vandaar.
En het ging me alleen om dit citaat hieruit wat hier on-topic is.

Maar ik zal het even nakijken voor je - alleen aan de hand van de citaten uit de Nieuwe Katechismus is het natuurlijk ook goed :) :

1127 Als de sacramenten op waardige wijze in geloof gevierd worden, verlenen zij de genade die zij aanduiden
1128 de sacramenten werken ex opere operato (letterlijk: 'door het feit zelf dat de handeling verricht is')
1129 De kerk verklaart dat de sacramenten van het Nieuwe Verbond heilsnoodzakelijk zijn voor de gelovigen.

1446 Christus heeft het boetesacrament ingesteld ten behoeve van alle zondige leden van zijn kerk, allereerst voor hen die na het doopsel zwaar gezondigd hebben [...] Het boetesacrament biedt hun een nieuwe gelegenheid om zich te bekeren en de genade van de rechtvaardiging terug te vinden.
De Kerkvaders stellen dit sacrament voor als 'de tweede redplank [van het heil] na de schipbreuk, het verlies van de genade'.

2009 [...] kunnen wij - overeenkomstig de belangeloze gerechtigheid van God - echte verdienste verwerven. Dit is een recht door genade, het volle recht van de liefde, dat ons 'medeërfgenamen' maakt van Christus en waardig om de 'beloofde erfenis van het eeuwig leven' te verkrijgen. De verdiensten voor onze goede werken zijn gaven van de goddelijke goedheid

2010 [...] Bewogen door de heilige Geest en de liefde kunnen wij daarna - voor onszelf en voor anderen - de genaden verdienen, die nuttig zijn voor onze heiliging, voor de groei van de genade en de liefde, alsook voor het verkrijgen van het eeuwig leven.         

Voor de duidelijkheid: de RK-kerk leert ook dat Gods genade eerst komt, maar deze dingen hierboven genoemd zijn er bij noodzakelijk. Gods genade is dus niet alleen genoeg.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 12:37:27 am door Priscilla en Aquila »

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2005, 01:57:13 am »
Toch maar is wat echte studie maken van Katholiciteit.

Zonder voorvoegsels.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 02:19:56 am door Sacerdos »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2005, 01:20:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 november 2005 om 00:05:

Maar ik zal het even nakijken voor je - alleen aan de hand van de citaten uit de Nieuwe Katechismus is het natuurlijk ook goed :) :

Kun je ook toelichten waar ik het antwoord kan vinden, op mijn opmerking, in al die citaten uit de catechismus ??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 11, 2005, 01:39:47 pm »

quote:

cyber schreef op 11 november 2005 om 13:20:
[...]

Kun je ook toelichten waar ik het antwoord kan vinden, op mijn opmerking, in al die citaten uit de catechismus ??

Bedoel je deze opmerking van jou?

quote:

cyber:

De citaten is de letterlijke tekst van de leer van de RK-kerk zoals staat in hun Katechismus. Het maakt me nu niet uit of er in elke RK-kerk, precies zo over wordt gedacht, de Nederlandse RK-kerk is nogal vooruitstrevend, maar dit is nog steeds de officiele leer.
En daar ga ik op in. Verder niet.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 11, 2005, 09:17:26 pm »
De RK-Kerk heeft een ander startpunt. Wie zich dat realiseert, snapt beter waarom katholieken leren dat christenen zelf moeten meewerken aan hun genade.

Dat andere startpunt is de vrije wil. Katholieken leren dat God álle mensen in genade wil aannemen. De mens heeft echter een vrije wil, en moet op zijn beurt zélf voor God kiezen. De genade komt van God, maar wie voor God heeft gekozen, wordt alleen deelgenoot van de genadegaven van God door het verrichten van goede werken en door veelvuldige deelname aan de Sacramenten.

Luther erkende als middelen tot 's mensen rechtvaardiging alleen de genade, het geloof en de Schrift (sola gratia, sola fide en sola scriptura).

Calvijn ging nóg verder: hij kwam met de leer der dubbele predestinatie. Vóór de 'grondlegging der wereld' heeft God al gekozen wie hij zou verkiezen en wie verwerpen. De mens kan er zelf niets meer aan doen... Christus is alleen voor de uitverkorenen gestorven; de Kerk is de gemeente van alleen de uitverkorenen.

Ziehier het in mijn ogen voornaamste verschil tussen de RK-Kerk en de PC-Kerken.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 09:17:51 pm door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 12, 2005, 07:32:29 am »
Ik denk dat een belangrijk onderscheid is, dat de Rooms-katholieke kerk leert, dat de zondeval een feit is, maar dat de mens nog steeds naar Gods evenbeeld is geschapen en dus óók goede eigenschappen heeft. De calvinistische leer gaat ervan uit, dat de mens alleen maar verdorven is en uit zichzelf hélemaal niets goeds kan doen. Vanuit die verschillende standpunten is ook het verschillende standpunt over geloof en werken te begrijpen (calvinistisch: alleen geloof, werken doen er totaal niet toe; katholiek: geloof en werken beide nodig).
« Laatst bewerkt op: november 12, 2005, 07:40:54 am door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 12, 2005, 07:38:08 am »

quote:

Yasmin schreef op 31 oktober 2005 om 15:56:
... dat er in het Rooms Katholieke geloof ook nog in Maria wordt geloofd, en in het Christendom niet.
Los van het feit dat de RKK ook christelijk is: dus 'jullie' geloven niet in Maria? Of geloven niet dat Maria geëerd moet worden? Mmm, strange met sola scriptura en Lucas 1:39-55 (vooral 42 en 48), om maar iets te noemen? :)

Mensen, ik nok weer af, want het is hoog tijd voor mijn ochtend-angelus :P
« Laatst bewerkt op: november 12, 2005, 07:38:56 am door wateengedoe2 »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 12, 2005, 10:52:06 am »

quote:

Roodkapje schreef op 10 november 2005 om 22:08:
Je zit ernaast.

Check de Rooms-Katholieke Catechismus maar eens. In grote lijnen geloven Rooms-Katholieken hetzelfde als protestanten, alleen op een andere manier.

Veel dingen bedoelen ze het zelfde, maar zeggen het anders, of benaderen het anders. En anders hoeft niet fout te zijn, alleen ánders.

Hey ik ben het een keertje eens met Roodkapje, woooow!
Ga eens met een echte katholiek praten, die verstand van zaken heeft, en spui je vooroordelen. Ze zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon :) (is mijn ervaring na twee weken pelgrimage met 40 katholieken).
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 12, 2005, 11:26:05 am »
Ook goed is het om de Gereformeerde  Kerkbode  nummer 30 5 augustus 2005 ter hand te nemen.Groot deel van het nummer is gewijd aan  katholiciteit,en met name Katholieken die niet Rooms zijn.

Advies ga is met echt Katholieken praten zowel Orthodox Katholieken, Rooms Katholieken,Oud Katholieken en zie en beleef het Christendom.

OrthodoxKatholieken ,Oud Katholieken zijn Katholieken die niet Rooms  zijn  ,zo ook de Oosters  Orthodoxen .
« Laatst bewerkt op: november 12, 2005, 11:26:55 am door Sacerdos »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 12, 2005, 12:08:42 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 12 november 2005 om 11:26:
Ook goed is het om de Gereformeerde  Kerkbode  nummer 30 5 augustus 2005 ter hand te nemen.Groot deel van het nummer is gewijd aan  katholiciteit,en met name Katholieken die niet Rooms zijn.

Advies ga is met echt Katholieken praten zowel Orthodox Katholieken, Rooms Katholieken,Oud Katholieken en zie en beleef het Christendom.

OrthodoxKatholieken ,Oud Katholieken zijn Katholieken die niet Rooms  zijn  ,zo ook de Oosters  Orthodoxen .

Laat de TS nu een vraag hebben over Rooms-Katholieken.... :)

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 14, 2005, 05:14:51 pm »
In de Katholiciteit  wordt er niet in hokjes gedacht ,van het is een vraag over rooms  katholieken,Katholiek zijn is  wel wat anders dan voorvoegsels.   Liturgie en kerkregering verschillen niet zo ook in leer niet, op zich wat heel kleine verschillen(de eenzijdige afgekondigde dogmas van de Romana even buiten beschouwing gelaten);we zijn verbonden  in de Apostolische Successie ,wat de Universeel Katholieke Kerk een maakt, en altijd geweest is en altijd zal zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 14, 2005, 07:11:39 pm »
Wat voor onderscheiden kerken heb je er dan? Je hebt toch ook oud-katholiek en vrij-katholiek?
Hiervan staat op hun website bv:

quote:

De Vrij-Katholieke kerk staat in de traditie van het Christendom. De zienswijze van deze kerk over God, mens en schepping wijkt echter in een aantal opzichten wezenlijk af van die traditie.

Dus zij zien zich toch wel weer anders.
En over oud-katholieken vond ik dit op internet:

quote:

Door de paus van Rome werd een aantal Nederlandse rooms-katholieken in de ban gedaan, die zich aan de oud-kerkelijke opvattingen wilden houden, waarbij behalve aan ´Rome´ook aan de lokale kerk bestuurlijke macht werd toegekend. Zij richten in 1723 een eigen kerkgenootschap op: de Oud-Katholieke Kerk. Een aantal Delftse rooms-katholieken ging over naar de Oud-Katholieke Kerk.
Zij zijn dus niet zo afhankelijk van Rome, als de 'gewone' Rooms-katholieken....
« Laatst bewerkt op: november 14, 2005, 10:37:49 pm door Priscilla en Aquila »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 15, 2005, 08:15:11 am »
Als je aan mij vraagt: 'wat vind jij écht katholiek', en ik mocht maar één ding noemen, dan zou dat zijn: de eucharistie, incl. het geloof in de waarlijke Tegenwoordigheid van Christus in de geconsacreerde Hostie. En dat vind je in de Rooms-, Oud- en Vrij-katholieke kerk, evenals in de Oosters-orthodoxe kerken. Die zie ik dus als katholiek en de andere (incl. de Anglicaanse kerk) niet. De Lutherse interpretatie van de eucharistie hangt er zo een beetje tussenin (en levert op dat gebied veel meer aanknopingspunten voor oecumene dan het calvinisme), maar het is ook niet katholiek.

Vrij-katholiek:

Bij de aanvang van het ´Consecratiegebed´ vervolgt de celebrant met de opsomming van speciale doeleinden, waarvoor de offergaven worden opgedragen. Dan worden de woorden van de consecratie uitgesproken, door welke plechtige handeling brood en wijn onder hun natuurlijke gedaanten tot Lichaam en Bloed van Christus worden.

Oud-katholiek (ff van een Engelstalige site geplukt):

# The Eucharistic celebration in the Church is not a continuous repetition or renewal of the propitiatory sacrifice offered once for ever by Christ upon the cross [vgl. de Heidelbergse Catechismus!] but its sacrificial character consists in this, that it is the permanent memorial of it, and a representation and presentation on earth of that one oblation of Christ for the salvation of redeemed mankind, which according to the Epistle to the Hebrews (9:11,12), is continuously presented in heaven by Christ, who now appears in the presence of God for us (9:24).
# While this is the character of the Eucharist in reference to the sacrifice of Christ, it is also a sacred feast, wherein the faithful, receiving the Body and Blood of our Lord, have communion one with another (I Cor. 10:17).
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 08:53:28 am door wateengedoe2 »

Parel

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 15, 2005, 10:58:14 am »

quote:

APELDOORN - Er is sprake van een toenemende Mariaverering bij niet-katholieken. Dat meldt het Belgische persbureau KerkNet.

Als voorbeeld noemt het persbureau een protestantse groep uit het Amerikaanse North Carolina. De leden bidden het rozenkransgebed en organiseren Bijbelstudies rond Maria. Zij zien haar als voorbeeld van christelijke heiligheid. Ze dragen T-shirts met haar afbeelding en met teksten over haar. Ook elders komen steeds meer groepen samen om tot Maria te bidden.

Hoewel anglicanen en protestanten theologisch een andere visie hebben op Maria, is er bij hen wel sprake van een groeiende verering van de moeder van Christus. Zo publiceerde een anglicaans-katholieke dialoogcommissie in mei een document waarin benadrukt werd dat zij een belangrijke figuur is voor alle christenen.

Volgens de Amerikaanse anglicaanse priester James Lyon is er niets mis met de verering van Maria, als dat maar op een goede manier gebeurt. „Daarbij moet men voor ogen houden dat zij de weg wijst naar Jezus Christus (...) Maria is een bemiddelaar voor het volk van God, een model van onderwerping en gehoorzaamheid aan de wil van God voor de hele katholieke kerk.”

Volgens Lyon bidden anglicanen regelmatig de rozenkrans, samen met rooms-katholieken van de nabijgelegen St.-Jozefskerk.

Ook bij de Amerikaanse Methodistenkerk wordt Maria steeds populairder en worden er rond haar persoon steeds vaker Bijbelstudies georganiseerd.
zeer opmerkelijk.. dit is toch zeer tegen Gods woord in (het vetgedrukte)?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 15, 2005, 11:17:26 am »
Vereren is NIET hetzelfde als aanbidden (daar zou wél wat mis mee zijn, als je dat met iemand anders doet dan God en Jezus).

De weg wijzen, daar lijkt me ook niets mis mee. Als het maar niet de énige weg is. En dat wordt nergens beweerd.

Bemiddelaar zijn, ook geen probleem. Als ze maar niet een noodzakelijke bemiddelaar is. En waar je ook zoekt in de RK-leer, dat zul je niet terugvinden. Als bepaalde katholieken het wel zo opvatten, hebben ze het mis, as simple as that. Lees ook even door na het laatste vetgedrukte stuk, dan zie je de context waarin dat 'bemiddelaar' bedoeld is: een model van onderwerping en gehoorzaamheid aan de wil van God. Dáárin bemiddelt ze: ze is een inspirerend voorbeeld. 'Mij geschiede naar Uw woord' ... prachtig toch! Moge het voor alle christenen zo zijn.

Jezus heeft de weg vrijgemaakt tot God onze Vader en Maria kan weliswaar mensen inspireren en ondersteunen in hun weg naar Hem toe, maar ze is daar niet noodzakelijk voor. Hetzelfde geldt voor heiligen. Binnen het zoenoffer van Christus is eenieders weg naar God persoonlijk, en ik zie geen probleem met de rol van Maria in veel van die persoonlijke wegen.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 11:23:23 am door wateengedoe2 »

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 15, 2005, 11:22:49 am »
Parel, heb je de discussie die hierover nog niet zo lang geleden is gevoerd, al eens gelezen?
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 11:23:23 am door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Parel

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 15, 2005, 12:07:27 pm »
ja, ik heb lang niet alles gelezen, maar ben het er beslist niet mee eens.. Maria is de moeder van Jezus, de Zoon van God die vlees is geworden. Maria is ook niet zonder zonde en de enige weg tot God is Jezus en alleen Hij is onze middelaar.

Ik merk ook dat je vaak woorden van de Paus citeert, maar ik zou graag citaten uit de Bijbel willen zien.. da's voor mij de enige bron waar ik mij op basseer en niets of niemand anders..
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 12:07:54 pm door Parel »

Parel

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 15, 2005, 12:18:47 pm »
mag ik vragen wat het bemiddelen van Maria precies inhoudt? waarin bemiddelt zij dan?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 15, 2005, 12:24:04 pm »
Hoi Parel  :)

Als jij je ALLEEN op de Bijbel wilt baseren, kom je in een gesprek met een katholiek inderdaad niet veel verder dan "we zijn het oneens"... Dan moet je eerst bespreken of je de Bijbel wilt zien als ENIGE bron van gezag. Katholieken doen dat namelijk niet, dus ook hun visie op Maria is gebaseerd op interpretatie en traditie náást (niet: in plaats van!) de Bijbel.
Bombus terrestris Reginae

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 15, 2005, 12:27:59 pm »

quote:

Parel schreef op 15 november 2005 om 12:18:
mag ik vragen wat het bemiddelen van Maria precies inhoudt? waarin bemiddelt zij dan?

Bumblebee, eens, maar in dit geval spreekt de bijbel zelf ook een aardig woordje mee.

Parel, je citeerde het antwoord op je vraag zelf al, maar dan neem ik wel even de vrijheid om de vetgedrukte passages iets te wijzigen:

quote:

Maria is een bemiddelaar voor het volk van God, een model van onderwerping en gehoorzaamheid aan de wil van God voor de hele katholieke kerk.”
Daarin bemiddelt ze dus: ze geeft een voorbeeldrol en is daarmee een instrument van God om mensen te inspireren en tot Hem te brengen. En waar staat dat in de bijbel? In het begin van Lucas lees je div. passages waarin juist die overgave van Maria aan God blijkt, én dat alle geslachten haar zalig zullen prijzen. Daar heb ik geen paus voor nodig :P

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 15, 2005, 12:31:52 pm »
Ik zie het verschil tussen aanbidding en verering wel. Maar.

Ik zie de Bijbel het hebben over één middelaarsrol. We mogen ons direct tot onze Vader richten, in Jezus' naam (dat wil dus zeggen, je hebt het over 1 en dezelfde Persoon). Waarom zouden we ons dan tot Maria richten? Ik denk dat dat geen meerwaarde heeft en wel risico's met zich meebrengt.

Als ik de Bijbel lees, dan vind ik daar weinig dat mij ertoe brengt om veel aandacht aan Maria te schenken. Ik zie al helemaal aanwijzing voor een middelaarsrol voor Maria. Ik zie zelfs weinig aanleiding tot veel bewondering. Haar uitverkiezing betekent niet dat ze zelf geweldig was. God gebruikt de steen door de bouwers verworpen, God kiest Israel bepaald niet om haar perfectie.

Als je uitgaat van de onaantastbaarheid van de pauselijke ex-cathedra uitspraken, dan valt er weinig te bediscussieren. Maar wat mij betreft zijn de diverse stukjes van de Maria-verering puur uit een combinatie van laat-middeleeuwse pauselijke hoeden getoverd.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 15, 2005, 12:36:39 pm »

quote:

Liudger schreef op 15 november 2005 om 12:31:
Ik zie het verschil tussen aanbidding en verering wel. Maar.

Ik zie de Bijbel het hebben over één middelaarsrol. We mogen ons direct tot onze Vader richten, in Jezus' naam (dat wil dus zeggen, je hebt het over 1 en dezelfde Persoon). Waarom zouden we ons dan tot Maria richten? Ik denk dat dat geen meerwaarde heeft en wel risico's met zich meebrengt.

Als ik de Bijbel lees, dan vind ik daar weinig dat mij ertoe brengt om veel aandacht aan Maria te schenken. Ik zie al helemaal aanwijzing voor een middelaarsrol voor Maria. Ik zie zelfs weinig aanleiding tot veel bewondering. Haar uitverkiezing betekent niet dat ze zelf geweldig was. God gebruikt de steen door de bouwers verworpen, God kiest Israel bepaald niet om haar perfectie.

Ik blijf erbij, dat we allemaal van Maria véél kunnen leren, juist omdat ze zich onvoorwaardelijk onderwierp aan God. En waar in de bijbel zie jij een zonde van Maria 'langsfietsen'? Van Israël vliegen de afgodendienst, moord en doodslag je rond de oren, maar van Maria weet ik zo niets. Dan heb ik het niet over de erfzonde, maar over dagelijkse zondes en doodzondes, zoals de RKK die noemt (gedrag dus).

Heb je het Angelus gelezen (linkje ergens hierboven)? Wat vind je daarvan?

quote:

Als je uitgaat van de onaantastbaarheid van de pauselijke ex-cathedra uitspraken[...].
Ik ben niet zo'n brave katholiek, dus van mij zul je hiervan geen 'last' hebben ;)

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 15, 2005, 12:46:43 pm »

quote:

Edith schreef op 15 november 2005 om 12:27:
Daarin bemiddelt ze dus: ze geeft een voorbeeldrol en is daarmee een instrument van God om mensen te inspireren en tot Hem te brengen. En waar staat dat in de bijbel? In het begin van Lucas lees je div. passages waarin juist die overgave van Maria aan God blijkt, én dat alle geslachten haar zalig zullen prijzen. Daar heb ik geen paus voor nodig :P

Ik kan die betekenis van bemiddelen niet zo plaats. Bemiddelen doe je tussen 2 partijen die niet tot elkaar kunnen komen. Je kunt dan een soort van brugfunctie vervullen.
Ons conflict met God, waardoor wij niet tot Hem kunnen komen, is de zonde. En het hele menselijke geslacht ligt onder de zonde. Een (be)middelaar kan dus geen mens zijn, die enkel mens is. Adam niet, Abraham niet, Mozes niet, en ook Maria niet. Juist daarom was het nodig dat de Zoon van God middelaar werd. De enige mens die tegelijk ook God is.

Wat mij betreft is met Maria als inspiratiebron helemaal niets mis, integendeel. Maar dat geldt voor nog heel veel andere mensen, van sommigen waarschijnlijk nog veel meer dan van Maria. Maria was een mens met een heel bijzondere plaats in de geschiedenis, maar dat is het dan ook.
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 15, 2005, 12:57:58 pm »
Another brick, met niets van wat je schrijft, ben ik het oneens. Ik denk dat het (weer eens ..) de woorden zijn die tot onduideiljkheid leiden. Dat is zo in discussie tussen katholiek en protestanten en dat is bij mijzelf ook een tijd lang zo geweest m.b.t. het orthodoxe christendom. Als je bemiddelaar zo strikt opvat als partij zonder welke de twee andere partijen niet tot elkaar kunnen komen, ja dan heb je gelijk en is Maria geen bemiddelaar. Als je bemiddelaar opvat als partij die het bijeenkomen van beide andere partijen kan stimuleren/vereenvoudigen, dan is Maria wel bemiddelaar te noemen. En uit de context van dat citaat van Parel haal ik het laatste. Misschien is katalysator een betere benaming. W.b. die andere mensen: er zijn vele heiligen die ook die rol kunnen spelen.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 01:10:19 pm door wateengedoe2 »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 15, 2005, 01:09:30 pm »
@Edith:

We zien maar heel weinig van Maria, positief of negatief. Je kunt op grond van het Evangelie onmogelijk een afgerond beeld van Maria krijgen. De Here Jezus geeft zijn moeder ook niet bepaald een ereplaats, integendeel.

Dat punt van die overgave, ok als inspiratiebron. Maar zo eminent als inspiratiebron, voor mij dus need. Je Angelus is een mooie demonstratie van wat je eerder zei, Maria als wijsvinger naar Jezus. Dat is een rol waar ik geen moeite mee heb. Die bemiddelaarsrol dus wel.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 15, 2005, 01:12:07 pm »

quote:

Liudger schreef op 15 november 2005 om 13:09:
@Edith:

We zien maar heel weinig van Maria, positief of negatief. Je kunt op grond van het Evangelie onmogelijk een afgerond beeld van Maria krijgen. De Here Jezus geeft zijn moeder ook niet bepaald een ereplaats, integendeel.

Dat punt van die overgave, ok als inspiratiebron. Maar zo eminent als inspiratiebron, voor mij dus need. Je Angelus is een mooie demonstratie van wat je eerder zei, Maria als wijsvinger naar Jezus. Dat is een rol waar ik geen moeite mee heb. Die bemiddelaarsrol dus wel.
Het is waar, in het evangelie zie je niet zoveel van Maria. W.b. bemiddelaarsrol: zie wat ik daarover aan Another Brick schreef.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 15, 2005, 01:18:14 pm »
Anyway, ik zit weer véél te veel tijd hieraan te besteden :) Volgens mij is dit niet het 'speerpunt' w.b. het verschil tussen Rome en de Reformatie. Hoe we ook over Maria denken, de RKK vereist niet van haar gelovigen, dat ze Maria een grote rol in hun geloof spelen. Wat dat betreft, zou je als protestant zó over kunnen stappen naar de RKK en geen enkel probleem hebben. Wat ze vereist/verwacht van de katholieke gelovige is, dat hij/zij het zoenoffer van Christus accepteert en de eucharistie erkent en meeviert. Dat eerste is kenmerkend voor het gehele orthodoxe christendom, dat tweede is kenmerkend voor het katholicisme (Rooms- en anderszins-). Ik zou me ook geen lidmaatschap meer voor kunnen stellen van een kerk die de eucharistie niet erkent en viert (al ben ik er nog niet helemaal aan uit of ik nou lid wil blijven van de RKK, of toch Oud- of Vrij-katholiek).
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 01:18:53 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 15, 2005, 02:39:30 pm »

quote:

Edith schreef op 15 november 2005 om 12:57:
Another brick, met niets van wat je schrijft, ben ik het oneens. Ik denk dat het (weer eens ..) de woorden zijn die tot onduideiljkheid leiden. Dat is zo in discussie tussen katholiek en protestanten en dat is bij mijzelf ook een tijd lang zo geweest m.b.t. het orthodoxe christendom. Als je bemiddelaar zo strikt opvat als partij zonder welke de twee andere partijen niet tot elkaar kunnen komen, ja dan heb je gelijk en is Maria geen bemiddelaar. Als je bemiddelaar opvat als partij die het bijeenkomen van beide andere partijen kan stimuleren/vereenvoudigen, dan is Maria wel bemiddelaar te noemen. En uit de context van dat citaat van Parel haal ik het laatste. Misschien is katalysator een betere benaming. W.b. die andere mensen: er zijn vele heiligen die ook die rol kunnen spelen.

Ik vind het altijd wel prettig als we weten waar we het nu eigenlijk over hebben. Wat verstaan we onder Maria als middelares, wat is haar rol precies.
Dan is het toch handig die kathechismus op internet: :)

969
'Dit moederschap nu van Maria in de orde van de genade duurt ononderbroken voort, vanaf de instemming die zij bij de boodschap in geloof gaf en waarin zij onder het kruis zonder aarzelen volhardde, tot aan de eeuwige bekroning van alle uitverkorenen. Want na in de hemel opgenomen te zijn heeft zij niet opgehouden deze heilbrengende taak uit te oefenen, maar door haar menigvuldige voorspraak blijft zij voor (...) ons de gaven van het eeuwig heil verwerven Daarom wordt de heilige maagd Maria in de kerk aangeroepen met de titels voorspreekster, helpster, bijstand en middelares'.1    

Met verwijzingen naar deze artikelen:
501
Jezus is de enige Zoon van Maria. Maar het geestelijk moederschap1 van Maria strekt zich uit tot alle mensen die Hij is komen redden: 'Zij baarde de Zoon, die God gemaakt heeft tot 'de eerstgeborene onder vele broeders' (Rom. 8,29), d.w.z. gelovigen, aan wier geboorte en vorming zij met moederlijke liefde meewerkt'.2       

149
Tijdens haar hele leven en tot haar laatste beproeving1, toen Jezus, haar zoon, stierf op het kruis, heeft haar geloof niet gewankeld. Maria heeft niet opgehouden te geloven 'in de vervulling' van het woord van God. Daarom vereert de kerk in Maria dan ook de zuiverste verwezenlijking van het geloof.

1370
Met de offerande van Christus verenigen zich niet enkel de leden die nog hier beneden zijn, maar ook zij die reeds in de heerlijkheid van de hemel verblijven: in gemeenschap met de allerheiligste Maagd Maria en tot gedachtenis aan haar en aan alle heiligen draagt de kerk het eucharistisch offer op. In de eucharistie staat de kerk met Maria als het ware aan de voet van het kruis, verenigd met de offerande en de voorbede van Christus.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 02:40:15 pm door Priscilla en Aquila »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 15, 2005, 02:53:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 november 2005 om 14:39:

[...]

Dan is het toch handig die kathechismus op internet: :)

Zolang hij niet in herdruk is (duurt nog bijna een half jaar) en niet eens tweedehands te verkrijgen is, wél jah ... :( (heb me al een kriek gezocht naar het ding in druk, vooralsnog zonder succes)

quote:

969
'Dit moederschap nu van Maria in de orde van de genade duurt ononderbroken voort, vanaf de instemming die zij bij de boodschap in geloof gaf en waarin zij onder het kruis zonder aarzelen volhardde, tot aan de eeuwige bekroning van alle uitverkorenen. Want na in de hemel opgenomen te zijn heeft zij niet opgehouden deze heilbrengende taak uit te oefenen, maar door haar menigvuldige voorspraak blijft zij voor (...) ons de gaven van het eeuwig heil verwerven. Daarom wordt de heilige maagd Maria in de kerk aangeroepen met de titels voorspreekster, helpster, bijstand en middelares'.1

Ik heb weer even de vrijheid genomen om de cursief-tagjes te verplaatsen naar waar het IMHO om draait, en een paar b-tjes toe te voegen. 'Deze heilbrengende taak' is nl. niet dat zij verzoening met God bewerkstelligt voor ons (dat heeft immers haar Zoon gedaan aan het kruis), maar dat zij als een moeder voor ons is, en een lichtend voorbeeld in haar overgave aan God (zie ook KKK 149 en 501, die hieronder staan). Dus eerder katalysator dan bemiddelaar in die zin dat ze een rol zou spelen zonder welke je onmogelijk tot God kunt komen. Dat kun je immers al vanwege Jezus' offer en dat leert de RKK precies zo. Zoals iemand van een ander forum (die een zéér grote rol in mijn weg naar het orthodoxe christendom heeft gespeeld) zou zeggen: een semantisch probleempje...   

quote:

Met verwijzingen naar deze artikelen:
501
Jezus is de enige Zoon van Maria. Maar het geestelijk moederschap1 van Maria strekt zich uit tot alle mensen die Hij is komen redden: 'Zij baarde de Zoon, die God gemaakt heeft tot 'de eerstgeborene onder vele broeders' (Rom. 8,29), d.w.z. gelovigen, aan wier geboorte en vorming zij met moederlijke liefde meewerkt'.2

Dat verwijst ook naar Joh. 19:26-27:

Jezus zag zijn moeder, en bij haar de leerling van wie Hij hield. Toen zei Hij tegen zijn moeder: ‘Vrouw, daar is nu je zoon.’ Vervolgens zei Hij tegen de leerling: ‘Daar is je moeder.’ Toen, van dat uur af, nam de leerling haar bij zich in huis op.

De RKK vat dit op als zijnde bedoeld voor alle leerlingen van Christus, oftewel alle christenen.

quote:

149
Tijdens haar hele leven en tot haar laatste beproeving1, toen Jezus, haar zoon, stierf op het kruis, heeft haar geloof niet gewankeld. Maria heeft niet opgehouden te geloven 'in de vervulling' van het woord van God. Daarom vereert de kerk in Maria dan ook de zuiverste verwezenlijking van het geloof.

En weer zie ik niet in wat hier mis mee is. 'Uw wil geschiede', dat lees ik erin. Ze heeft bij haar zwangerschap uitstoting en zelfs doodstraf geriskeerd, omdat ze nog niet getrouwd was en Jozef van niets wist. En een goeie 30 jaar later had ze door de Romeinse autoriteiten opgepakt en berecht kunnen worden als oproerkraaister, toen ze overduidelijk haar affectie voor een gekruisigde misdadiger liet blijken. Inderdaad een zeer zuivere vorm van geloof en vertrouwen, waar wij christenen wat van kunnen leren.

quote:

1370
Met de offerande van Christus verenigen zich niet enkel de leden die nog hier beneden zijn, maar ook zij die reeds in de heerlijkheid van de hemel verblijven: in gemeenschap met de allerheiligste Maagd Maria en tot gedachtenis aan haar en aan alle heiligen draagt de kerk het eucharistisch offer op. In de eucharistie staat de kerk met Maria als het ware aan de voet van het kruis, verenigd met de offerande en de voorbede van Christus.
Even de vrijheid genomen om het wezen van de eucharistie (tegenwoordigstelling van Christus' offer) vet af te drukken :) Verder snap ik niet zo goed wat jouw probleem met deze tekst is. Het ís toch gewoon zo? (ja, OK, als je niet gelooft in de eucharistie als tegenwoordigstelling van het offer van Jezus, dan wordt het moeilijk ...) En het spreekt toch ook in niets het zaligmakende offer van onze Heer en Heiland tegen?
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 03:10:07 pm door wateengedoe2 »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 15, 2005, 03:19:52 pm »

quote:

Edith schreef op 15 november 2005 om 13:12:
Het is waar, in het evangelie zie je niet zoveel van Maria. W.b. bemiddelaarsrol: zie wat ik daarover aan Another Brick schreef.

Wat je tegen another brick zei, heb ik begrepen. Maar dat heeft geen raakpunt met mijn argument dat er geen aanwijzingen lijken te zijn voor middelaarsrollen voor anderen dan Jezus (= God).

Dat wil zeggen, middelaars in de zin van een geestelijke entiteit onafhankelijk van jezelf en van God die actief invloed uitoefent op de relatie tussen jou en God. Het is iets anders als je het over een symbool gaat hebben dat jou helpt God beter te begrijpen.

Heb wel vaker het gevoel dat iets wat symbolisch nuttig zou zijn te letterlijk lijkt te worden opgevat in de RKK.

Mm. Je kunt natuurlijk een symbool ook als een onafhankelijke geestelijke entiteit zien ...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 15, 2005, 03:27:28 pm »

quote:

Liudger schreef op 15 november 2005 om 15:19:
[...]Wat je tegen another brick zei, heb ik begrepen. Maar dat heeft geen raakpunt met mijn argument dat er geen aanwijzingen lijken te zijn voor middelaarsrollen voor anderen dan Jezus (= God).

Toch wel, want juist de verschillende uitleg van het woord middelaar is cruciaal (!).

quote:

Dat wil zeggen, middelaars in de zin van een geestelijke entiteit onafhankelijk van jezelf en van God die actief invloed uitoefent op de relatie tussen jou en God. Het is iets anders als je het over een symbool gaat hebben dat jou helpt God beter te begrijpen.

Maria is geen symbool, maar een voorbeeld voor ons en een voorspraak bij God. In die zin oefent ze wel degelijk invloed uit op de relatie van de gelovige die zich tot haar richt met God. Zowel vanwege haar inspiratie voor hem/haar als vanwege haar voorspraak (wat níet wil zeggen dat je niet direct tot God en Jezus zou kunnen bidden, sterker nog: in bijv. de mis is dat de standaard). Dat katholieken en protestanten het woord 'middelaar' niet dezelfde invulling geven, lijkt me uit deze discussie nu wel duidelijk, daar ga ik niet meer verder op in.

quote:

Heb wel vaker het gevoel dat iets wat symbolisch nuttig zou zijn te letterlijk lijkt te worden opgevat in de RKK.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik weet waar je het over hebt ... :D en moet gelijk denken aan de vele passages waarbij het juist andersom is (waar de reformatie dingen letterlijk interpreteert, die de RKK niet zo letterlijk opvat).

quote:

Mm. Je kunt natuurlijk een symbool ook als een onafhankelijke geestelijke entiteit zien ...
Dat kan m.i. niet, en dat doet de RKK ook niet. Een symbool verwijst naar iets anders en is daarmee nooit onafhankelijk.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 03:30:49 pm door wateengedoe2 »

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 15, 2005, 03:39:51 pm »

quote:

Edith schreef op 15 november 2005 om 15:27:
Maria is geen symbool, maar een voorbeeld voor ons en een voorspraak bij God. In die zin oefent ze wel degelijk invloed uit op de relatie van de gelovige die zich tot haar richt met God.

Tsja, die voorspraak zie ik dan toch weer niet zitten. In de Bijbel weet ik zo uit mijn hoofd maar 1 plek waar mensen die al in de hemel zijn tot God spreken over de mensen op aarde:

Openbaringen 6:9-11 (NBV):
Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.

Ik geloof niet dat iemand anders dan Jezus Christus een voorspraak voor ons is bij Zijn Vader. Hij kan dat ook doen omdat Hij met zijn eigen lijden en sterven de rol van onze advocaat op Zich kan nemen.

Ter aanvulling: in 1 Johannes 2 (NBG'51)
1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.  
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 03:42:29 pm door another brick »
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 15, 2005, 03:45:47 pm »
Een heel flauw antwoord wellicht, maar hoe kunnen Maria en de heiligen als voorsprekers in de bijbel genoemd worden, als ze ten tijde van het schrijven daarvan nog leefden of nog niet eens geboren waren?

<ziet nu een lichtelijk sola scriptura vs. traditionele overleving-probleempje aankomen :)>
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 03:46:21 pm door wateengedoe2 »

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 15, 2005, 03:48:13 pm »
Wat volgens mij wel uit die teksten (m.n. uit 1 Johannes) blijkt is dat een voorspraak iemand moet zijn die zelf zonder zonde is. En dat geldt toch noch voor Maria noch voor enig ander mens.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 15, 2005, 03:57:21 pm »

quote:

another brick schreef op 15 november 2005 om 15:48:
Wat volgens mij wel uit die teksten (m.n. uit 1 Johannes) blijkt is dat een voorspraak iemand moet zijn die zelf zonder zonde is. En dat geldt toch noch voor Maria noch voor enig ander mens.

Die tekst van 1 Joh. gaat alleen over Christus, die niet 'zomaar' als voorspraak fungeert, maar die de weg naar God heeft opengelegd voor ons. Hóe wij die weg vervolgens nemen (al dan niet m.b.v. Maria) is voor ieder mens verschillend. Ik ben ervan overtuigd, dat God ons de juiste dingen in handen legt daarvoor (en ik blijf ontzag hebben voor de gigantische logistieke operatie die Hij daarmee heeft :)) Voor bepaalde mensen is dat (o.a.) een band met Maria, waarbij ze om haar voorspraak vragen.

W.b. zondeloos, vergelijk het als volgt: als je als kind een broertje hebt, en je misdoet iets (je laat bijv. de theepot kapot vallen), dan kun je aan hem vragen of hij je ouders alvast waarschuwt over dat 'heugelijke' feit. Zeker als je broertje meer kan 'maken' bij je ouders dan jijzelf, heeft dat zeker nut en kan het hen milder stemmen naar jou toe. Maar mag je broertje dan nooit eerder zelf iets fout hebben gedaan?

Overigens ziet de RKK Maria als zondeloos (onbevlekte ontvangen betekent niet dat ze maagd was, maar dat ze zonder erfzonde geboren is). Mja, zie mijn signature .... M.n. met de dogma's over Maria heb ik het nogal eens moeilijk en gedraag ik me nogal protestants :)
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 03:58:51 pm door wateengedoe2 »

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 15, 2005, 04:15:34 pm »

quote:

Edith schreef op 15 november 2005 om 15:57:
W.b. zondeloos, vergelijk het als volgt: als je als kind een broertje hebt, en je misdoet iets (je laat bijv. de theepot kapot vallen), dan kun je aan hem vragen of hij je ouders alvast waarschuwt over dat 'heugelijke' feit. Zeker als je broertje meer kan 'maken' bij je ouders dan jijzelf, heeft dat zeker nut en kan het hen milder stemmen naar jou toe. Maar mag je broertje dan nooit eerder zelf iets fout hebben gedaan?
Wat betreft dat voorbeeld: ik kan me voorstellen dat dat onder mensen zo geldt, maar bij God denk ik niet dat de ene mens meer kan maken dan de ander. Ik denk dat de rechtvaardigheid van God vereist dat een voorspraak alleen iemand kan zijn zonder zonde en niet iemand met minder zonde dan een ander.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 15, 2005, 04:19:50 pm »
Zo denken we allemaal wat over God, maar feit is, dat niemand het weet :) Uit dat voorbeeld hoeft trouwens niet eens te blijken dat dat broertje minder zondig zou moeten zijn dan jij, alleen dat hij op dat moment een goed woordje voor je kan doen.

Even los daarvan: ik weet dat veel protestanten niet zo happig zijn op mensen die nu al bewust en al in de hemel bij God zouden zijn, maar dat terzijde: als iemand doodgaat in aanname van het offer van Christus, dan geloof jij toch ook dat hij/zij onder vergeving van al zijn/haar zonden tot God komt. Dat God die zonden door de vingers ziet (door het offer van Christus)? Dus ook al zou Maria een (erf)zondige vrouw geweest zijn in haar leven op aarde, wat maakt dat nu nog uit voor God? Idem voor de heiligen (van wie de RKK niet leert dat ze onbevlekt ontvangen zijn, maar wie je wel degelijk om voorspraak kunt vragen).
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 04:22:23 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 15, 2005, 11:37:12 pm »

quote:

Edith schreef op 15 november 2005 om 14:53:

Ik heb weer even de vrijheid genomen om de cursief-tagjes te verplaatsen naar waar het IMHO om draait, en een paar b-tjes toe te voegen. 'Deze heilbrengende taak' is nl. niet dat zij verzoening met God bewerkstelligt voor ons (dat heeft immers haar Zoon gedaan aan het kruis), maar dat zij als een moeder voor ons is, en een lichtend voorbeeld in haar overgave aan God (zie ook KKK 149 en 501, die hieronder staan). Dus eerder katalysator dan bemiddelaar in die zin dat ze een rol zou spelen zonder welke je onmogelijk tot God kunt komen. Dat kun je immers al vanwege Jezus' offer en dat leert de RKK precies zo. Zoals iemand van een ander forum (die een zéér grote rol in mijn weg naar het orthodoxe christendom heeft gespeeld) zou zeggen: een semantisch probleempje...   

Zo zie jij dit want jij bent (vrij)-katholiek. :)
Het is mij toch toegestaan, als gelovige die alleen de bijbel als gezaghebbend beschouwd, wel iets anders tegen dit artikel aan te kijken.
Daarom maak ik dit stukje cursief:

Want na in de hemel opgenomen te zijn heeft zij niet opgehouden deze heilbrengende taak uit te oefenen, maar door haar menigvuldige voorspraak blijft zij voor (...) ons de gaven van het eeuwig heil verwerven. Daarom wordt de heilige maagd Maria in de kerk aangeroepen met de titels voorspreekster, helpster, bijstand en middelares'.

In de hemel is zij toch nog bezig voor ons deze heilbrengende taak uit te voeren - Ik dacht dat alle gelovigen in de hemel rusten van hun werken.
Door haar voorspraak (vele) blijft zij voor ons gelovigen op aarde de gaven van het eeuwig heil verwerven......
Dit is toch duidelijk: Jezus heeft ons verzoend, maar het is en deze gaven van het heil die we moeten verwerven.... en waar zij zich nu in de hemel voor in zou zetten.
Alleen Christus is onze voorspraaak. Hier kom je ook niet uit door te zeggen dat zij voor andere dingen pleit dan Christus doet. Dat zal misschien, maar ze pleit wel en doet voorspraak.
En de titels die ze hiervoor ontvangt van de Kerk zijn duidelijk dacht ik.

quote:

Dat verwijst ook naar Joh. 19:26-27:

Jezus zag zijn moeder, en bij haar de leerling van wie Hij hield. Toen zei Hij tegen zijn moeder: ‘Vrouw, daar is nu je zoon.’ Vervolgens zei Hij tegen de leerling: ‘Daar is je moeder.’ Toen, van dat uur af, nam de leerling haar bij zich in huis op.

De RKK vat dit op als zijnde bedoeld voor alle leerlingen van Christus, oftewel alle christenen.
Maar wat is de betekenis van die tekst: Johannes nam haar in huis om voor haar te zorgen en Jezus geeft dit aan dat hij die taak krijgt op het moment dat Hij sterft en er niet meer voor haar kan zijn op aarde in zijn menselijke - niet verheerlijkte positie.

Maar het geestelijk moederschap1 van Maria strekt zich uit tot alle mensen die Hij is komen redden: 'Zij baarde de Zoon, die God gemaakt heeft tot 'de eerstgeborene onder vele broeders' (Rom. 8,29), d.w.z. gelovigen, aan wier geboorte en vorming zij met moederlijke liefde meewerkt'.

Je draait de boel om als je gaat zeggen dat Maria onze geestelijke moeder is. Zij heeft niet meegewerkt aan mijn wedergeboorte dacht ik. :)
Onze moeder is volgens de bijbel het 'hemels Jeruzalem'.
Jezus geeft juist aan dat Maria zijn aardse moeder is, maar dat dit niet verder gaat. Zogauw Hij bezig is met zijn geestelijke werk, spreekt Hij haar aan met 'vrouw'. En geeft ook aan in de evangelien, dat al wie de wil van Zijn Vader doet, zijn zuster en broeder en moeder is - en weigert daar zijn moeder en broeders naar het vlees, te woord te staan.
Dit om aan te geven dat het niet gaat om de aardse betrekki ngen, maar om geestelijke verwantschap dat aan iedere gelov ige toekomt, en niet exclusief aan Maria.

quote:

En weer zie ik niet in wat hier mis mee is. 'Uw wil geschiede', dat lees ik erin. Ze heeft bij haar zwangerschap uitstoting en zelfs doodstraf geriskeerd, omdat ze nog niet getrouwd was en Jozef van niets wist. En een goeie 30 jaar later had ze door de Romeinse autoriteiten opgepakt en berecht kunnen worden als oproerkraaister, toen ze overduidelijk haar affectie voor een gekruisigde misdadiger liet blijken. Inderdaad een zeer zuivere vorm van geloof en vertrouwen, waar wij christenen wat van kunnen leren.

Daar heb ik ook niets tegen en we kunnen we wat van leren - een heleboel zelfs. :)
Maar ik heb dan ook een ander gedeelte gecursiveerd wat mij opviel. (En heb niet aangegeven of ik het daar wel/niet mee eens was trouwens)

Maria heeft niet opgehouden te geloven 'in de vervulling' van het woord van God. Daarom vereert de kerk in Maria dan ook de zuiverste verwezenlijking van het geloof.

De  uitspraak: 'de zuiverste verwezenlijking van het geloof' vind ik weer wat zwaar aangezet. Dit kun je niet weten of het zo benoemd kan worden.
Maar dit waren gewoon de artikelen die erbij aangehaald werden als je het artikel over Maria als middelares opzocht. Vandaar dat ik ze erbij quote.

quote:

Even de vrijheid genomen om het wezen van de eucharistie (tegenwoordigstelling van Christus' offer) vet af te drukken :) Verder snap ik niet zo goed wat jouw probleem met deze tekst is. Het ís toch gewoon zo? (ja, OK, als je niet gelooft in de eucharistie als tegenwoordigstelling van het offer van Jezus, dan wordt het moeilijk ...) En het spreekt toch ook in niets het zaligmakende offer van onze Heer en Heiland tegen?

Wat is 'gewoon zo'.. ?

Ik moet even m'n eigen post weer opzoeken om te zien watik heb gecursiveerd:

in gemeenschap met de allerheiligste Maagd Maria en tot gedachtenis aan haar en aan alle heiligen draagt de kerk het eucharistisch offer op.

Zijn wij in gemeenschap met Maria als we het Avondmaal vieren? Zij viert het niet samen met ons, want als je in de hemel bent zie je de Heer van aangezicht tot aangezicht en heb je de tekenen van Hem en zijn lijden niet  meer nodig. Er is geen 'vergeten' van de Heer in de hemel omdat Hij daar is en wij daar volmaakt zullen zijn.

quote:

1 Kor 10,16
Is niet de beker der dankzegging, waarover wij de dankzegging uitspreken, een gemeenschap met het bloed van Christus? Is niet het brood, dat wij breken, een gemeenschap met het lichaam van Christus?

Als je 'het lichaam van Christus ook opvat als alle gelovigen die samen het lichaam vormen, kun je toch ook niet zeggen dat je alleen in gemeenschap met Maria zou zijn als je het Avondmaal viert. Je belijdt wel een éénheid met het lichaam van Christus, maar gemeenschap heb je met diegenen die dit ook praktiseren. En dat doet Maria niet meer. Zie vorige opmerking hierboven.'
Als ik het Avondmaal vier, laat ik in eerste instantie zien dat ik gemeenschap heb met het lijden van Christus: Ik ben met Hem gestorven (en weer opgestaan) en hierdoor mag ik dit vieren. Het is mijn reddding geweest.

Is het Avondmaal ter gedachtenis aan Maria en alle heiligen?
In de bijbel staat dit:

quote:

Luc 22,19
En Hij nam een brood, sprak de dankzegging uit, brak het en gaf het hun, zeggende: Dit is mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis.

1 Kor 11,25
Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis.

Over Maria staat er dit in de bijbel en ik kan daar van harte mee instemmen:

Mat 26,13
Voorwaar, Ik zeg u, overal waar dit evangelie verkondigd zal worden in de gehele wereld, zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden van wat zij gedaan heeft.

Ook wordt dat bijvoorbeeld gezegd van onze voorgangers:

Heb 13,7
Houdt uw voorgangers in gedachtenis, die het woord Gods tot u hebben gesproken; let op het einde van hun wandel en volgt hun geloof na

Dus ik ben niet tegen Maria, maar ik ben tegen de positie die ze m.i. onterecht van de R.K. Kerk heeft gekregen.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2005, 11:39:26 pm door Priscilla en Aquila »