quote:
Dat durf ik te betwijfelen:
- De engel die aan Jozef verschijnt (mat.1) vertelt aan Jozef dat Jezus zijn volk van de zonden zal redden (het evangelie)
- De engelen bij het graf zeggen dat Jezus is opgestaan (mat. 28, mar 16, luk 24)
- de engel die aan Zacharias in de tempel verscheen, identificeerde zich als Gabriel, en bewees z'n afkomst door IN DE TEMPEL een wonder te verrichten (God zou een satans-engel daar m.i. nooit toestaan iets te doen).
- aan Maria wordt door de engel ook het evangelie verkondigd
- de engel in hand.5 die Petrus en de anderen bevrijdt uit de gevangenis, geeft hen de opdracht om in de tempel het evangelie ('al deze woorden des levens') te verkondigen
- de engelen in Openbaring staan onder direct gezag van Jezus blijkt uit de context. In Opb 6 wordt gesproken over een engel die met mensen praat, en zijn opdracht is het evangelie te verkondigen.
Verder kon ik zo snel geen engelen-verschijningen vinden in het N.T. Bovenstaande, opgeteld bij Paulus' waarschuwingen, dat zelfs de satan zich kan voordoen als een lichtende engel, lijken me voldoende om voorzichtig te zijn en 'bron onderzoek' te doen.
quote:
Ik ben (en was) het eens met het gevaar van misleiding. Je hebt eigenlijk ook gewoon gelijk dat je eenzelfde soort toets dient toe te passen op 'loslopende' als 'persoonsverbonden' geesten. De toets zou ik dan gewoon breed trekken - is wat je ziet, hoort, wat je gevraagd/geboden wordt in strijd met het evangelie? 1 Joh 4 heeft het over een specifieke situatie - er lopen mensen rond die zeggen Christen te zijn maar die niet erkennen dat Christus mens werd - en de toets die hij geeft past binnen de bredere toets, maar is specifiek voor die situatie, en dus niet altijd zinnig voor elke situatie.
Waarom zou de toets wel gelden bij mogelijk gevaarlijke en misleidende mensen, en niet bij mogelijk gevaarlijke en misleidende engelen? Aangezien we van beide weten dat ze bestaan!
quote:
Ik zou zeggen dat het handig is als je in een situatie bent waarin je de toets van te voren kunt 'afnemen'. Ik kan me ook voorstellen dat je zo overdonderd bent dat je daar even niet aan toekomt. Dan kan je de toets ook naderhand 'afnemen', door na te gaan of er iets was in de 'visitatie' dat strijdig kan zijn met het evangelie. Johannes noch Paulus geven aan dat de toets 'van te voren' afgenomen moet worden. Je kan dus ook gewoon alert zijn 'tijdens' (= je smiezen erbij houden), of 'toetsen achteraf'.
Als een engel je een boodschap brengt (engel betekent immers 'boodschapper') dan kun je vragen waar de boodschap vandaan komt. Als ik een mailtje krijg zonder duidelijke afzender open ik het niet. Waarom dan wel een boodschap van een engel vertrouwen die zelf geen zekerheid geeft over z'n afkomst? Dat is geen uitgebreide toets, dat is gewoon een simpele en kernachtige vraag.