Het komt voort uit de zgn derde golf - de derde charismatische golf met als bekend voorman John Wimber. De Toronto-blessing is hier een uitvloeisel van en hier komt voor het rusten in de Geest/vallen in de Geest.
Ook hierbij is het zo dat men dronken is in de Geest of dierengeluiden maakt etc. of het lachen in de Geest.
Ik schrijf het nu met een hoofdletter, maar wat mij betreft moet het met een kleine letter.
Wat ik ervan gelezen heb is een Hindoe-geest die erachter zit en zich dan ook wel eens zo bekend maakt bij toetsing.
quote:
Over het vallen in de geest
Een andere geest
Ondanks verhalen van geweldige belevenissen zijn er velen, die negatieve resultaten ervaren na het ‘rusten in de geest’. Sommigen beginnen na deze ervaring aan depressiviteit te lijden, of krijgen zelfmoordgedachten. Anderen verliezen het vermogen en verlangen om te bidden en de Bijbel te lezen. Zelfs aanhangers van het ‘rusten in de geest’ geven toe dat sommige ervaringen negatief zijn.
Sommige mensen in Zuid Afrika, die op het gebied van bevrijding geraadpleegd worden, bevestigen dat wedergeboren christenen na zo’n ervaring, of zelfs alleen maar na een bezoek aan zo’n dienst geestelijke of lichamelijke problemen kregen. Na een tijd van gebed nam bij een aantal van degenen die om hulp kwamen, een demon van hen bezit, die zelfs zijn naam noemde: Shakti. Dit is dezelfde naam als de hindoe godin van de vruchtbaarheid. Deze geest manifesteert zich in de persoon en veroorzaakt het vallen. Soms manifesteert zich een andere hindoegeest, Rama Krishna, in de persoon. In één geval kwam deze geest binnen bij een vrouw, toen een andere vrouw haar de handen oplegde voor de ‘doop in de geest’. Deze voorbeelden komt men in geheel Zuid Afrika tegen. ( Ds. D.B. Dick, Slain in the spirit, Greytown Zuid Afrika, z.j., blz. 10 11)
Het is opmerkelijk dat een dergelijk verschijnsel in het hindoeïsme de naam heeft van deze demon ‘Shakti’.
In De goeroe is dood schrijft Rabi Maharaj over het verschijnsel ‘Shakti pat’:
‘Een uitdrukking, die gebruikt wordt voor de aanraking van een goeroe, gewoonlijk met zijn hand, op het voorhoofd van de vereerder, wat bovennatuurlijke effecten teweeg brengt. Shakti betekent letterlijk “macht” en in het toebrengen van de shak-ti pat, wordt de goeroe een kanaal van de oerkracht, de kosmische kracht, die aan het universum ten grondslag ligt en die belichaamd is in de godin Shakti, de gemalin van Shiva. Het bovennatuurlijke effect van Shakti door de aanraking van de goeroe, kan de vereerder tegen de grond doen slaan, of hij kan een helder licht zien, en een ervaring krijgen van een innerlijke verlichting of nog een andere mystieke of psychische ervaring hebben’. (R. Maharaj, De goeroe is dood, Internationale Bijbelbond, Culemborg, 1981, blz.247)
Invloed van het hindoeïsme zou men verder kunnen zien in de verzoeken van de leiders van de ‘rusten in de geest’ diensten. Zij zeggen dat mensen voor wie wordt gebeden op dat moment zelf niet moeten bidden, maar zich open moeten stellen voor ‘de geest’.
Niets is meer onbijbels dan iemand te vertellen dat de Heilige Geest niet werken kan, als men zelf bidt. Steeds weer blijkt dat het ‘rusten in de geest’ zich niet voordoet bij mensen die actief blijven in hun denken door te bidden. Het is niet aannemelijk dat de Heilige Geest hier aan het werk is. Wanneer een persoon zich passief openstelt, kan een boze geest ingang krijgen.
‘Ben je bereid om hetgeen God wil geven te ontvangen, wat het ook is?’ is vaak de onvoorwaardelijke oproep.
K. Koch schrijft hoe hij na een aantal verhalen van christenen gaat twijfelen aan de gaven van K. Kuhlman. In een persoonlijk onderhoud met K. Kuhlman bidt ze plotseling met hem. Ze houdt haar handen vijftien centimeter boven zijn hoofd. Hij bidt in stilte: ‘Heer, wanneer deze vrouw haar kracht van u heeft, zegen haar en mij. Heeft ze de kracht niet van u, bescherm mij er dan voor. Ik wil niet onder een vreemde invloed komen’. Terwijl Kathryn bidt, staan er al twee medewerkers klaar om hem op te vangen. Hij merkt echter niets en blijft staan, zonder zijn bewustzijn te verliezen. Dan volgt een tweede ver-rassing voor hem. Kathryn duwt zacht tegen hem, vermoedelijk om hem te laten vallen. Het lukt haar niet. Ze vraagt hem dan of hij ook gaven van genezing heeft.85( K. Koch, Okkultes ABC, Brunnen Verlag Basel, z.j., blz.179 180)
Een Finse zendelinge bezoekt het (oecumenisch) charismatische congres in Jeruzalem in het voorjaar van 1974, en schrijft aan Koch over haar ervaringen met K. Kuhlman. Deze vrouw vraagt zich af welke kracht aan het werk is. Na de genezings-dienst gaat Kuhlrnan door de rijen. ‘Plotseling voelde ik een innerlijke druk en ik was bang dat ze me zou aanraken. Ik sloot mijn ogen, hief mijn armen en bad in Jezus’ naam dat God me zou helpen. Kathryn kwam voorbij me. Voor een kort ogen-blik greep ze mijn rechterarm stevig vast. Niets gebeurde. Na enige tijd voelde ik een sterke kracht als elektriciteit over me, en kreeg ik het gevoel dat ik moest sterven. Mijn armen waren verlamd, en ik kon ze niet naar beneden krijgen. Sinds die tijd heb ik problemen om te geloven dat haar kracht van God is’. ( K. Koch, Okkultes ABC, Brunnen Verlag Basel, z.j., blz.184 185)
Voorganger S. du Plessis uit Zuid Afrika vertelt:
‘Ongeveer vijfentwintig mensen bezochten mij met problemen nadat ze deze ervaring hadden. Een persoon, die zelf voor anderen had gebeden dat ze zouden vallen, kwam ook bij me voor bevrijding. Toen ik me tot de geest richtte, die veroor-zaakt dat mensen vallen, viel ze achterover. In een andere geval sprak ik een persoon aan in de tong waarin ze sprak. Toen ik haar vroeg waar de geest, die haar bezette vandaan kwam, antwoordde hij: “Ik ben de geest die haar liet vallen, toen de evangelist voor haar bad”. (De persoon die voor haar bad is een zeer bekende evangelist van de “rust in de geest” groep). De geest vertelde toen dat hij een sterke oosterse geest was met de naam Sharabandi. Ik weet niet wat de naam betekent. De geest herhaalde steeds “Ik ben machtig”. Hij zei dat hij een heilige geest was, die uit de tempel kwam. Toen ik hem vroeg: “Geloof je dat Jezus Christus in het vlees is gekomen?” begon hij te vloeken (...)
Niet een van de mensen die mij om raad vroeg, kon getuigen van een blijvende zegen met betrekking tot het “rusten in de geest”. Ik ben daarom niet overtuigd dat deze beweging van de Heer is. Er zijn veel mensen die een tongentaal ontvangen wanneer ze vallen. Wanneer ik de tong terechtwijs, verdwijnt het. De meeste tongentalen zijn van oosterse afkomst...’ (Ds. D. B. Dick, Slain in the spirit, Greytown Zuid Afrika, z.j., blz. 13)
Citaten uit 'In drie golven' - door M. Amesz; hst. 2.4.3.