Voortbouwend op de vorige reactie:
quote:
op 20 Mar 2003 09:22:41 schreef Berean:
Gezapige rust terwijl Satan de kerk aanvalt heeft niets te maken met de vrede van Christus!!
Er is ook zoiets als "de vrede van Satan" - dat betekent dat mensen onbezorgd doorgaan op een verkeerde weg, door niets of niemand tegengehouden.
Neem nu de stelling waar Aegron over valt:
quote:
Om er even een stelling uit te lichten: stelling h2 "De Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt, maar te vaak doorbreken mensen de grenzen die door de Geest zijn gemaakt." Dit stuit mij tegen de borst en dit is de stelling waaraan ik refereerde toen ik schreef dat ze op Gods stoel gaan zitten.
"En helaas zijn er veel mensen die zich christen noemen, maar die toch het Woord van God aan de kant zetten." Alsof die alleen in niet gv-kerken zitten!
"Maar de meeste kerkgrenzen zijn juist door de Heilige Geest getrokken. Om het volk van God te beschermen tegen dwaalleer en vrijzinnigheid." Waar staat dit in de bijbel? nergens volgens mij! en zelfs als dit er zou staan wie zijn wij om andere mensen te beoordelen? Moeten we dan niet eerst onze eigen balk verwijderen?
Is de stelling nu echt zo stuitend? Doorbreken wij met elkaar dan niet de grenzen die door de Geest zijn gemaakt als we Gods Woord aan de kant zetten? Aegron, je hebt moeite met deze stelling, maar ondertussen geef je zelf aan dat het punt waar de stelling op in gaat, ook van toepassing is op de "gv-kerken". Dan erken je toch dat de stelling relevant is? Nergens in de stelling is gezegd dat deze alleen slaat op allerlei andere kerkgenootschappen. Dus wat dat betreft zijn we het eens.
Maar de vraag is natuurlijk: zetten we Gods Woord aan de kant of niet? Klein citaat uit het rapport van de deputaten echtscheiding (ja, van de "gv-kerken"...):
"Wanneer er vandaag de dag gevallen bestaan waarvan gezegd moet worden: hier bent u niet gebonden aan de regels van Jezus, is het een zaak van de kerken ssamen om dat te onderkennen en uit te spreken". Ik ben ervan overtuigd dat ik deze zin niet uit z'n verband ruk, kijk het zelf maar na (p. 48). Het gedeelte waarin deze zin voorkomt gaat over de mondigheid die wij gezamenlijk hebben. Maar je hebt het ondertussen wel goed gelezen: in de kerk wordt openlijk tegen mensen gezegd dat ze in bepaalde gevallen niet gebonden zijn aan de regels van Jezus.
(NB. Excuus als ik mensen pijn doe met het aan de orde stellen van het onderwerp "echtscheiding", het gaat mij niet om het veroordelen van mensen maar om de vraag of er nog wel echt hulp wordt gegeven in gevallen van echtscheiding, hulp waarbij de vrede van Christus centraal staat.)
Als je verklaart soms niet gebonden te zijn aan de "regels van Jezus", doorbreekt je dan niet de grenzen die de Geest heeft gesteld? De Heilige Geest legt de woorden van Christus toch uit met het doel ons het geloof te geven (Johannes 14: 25 en 26)? Als je de Bijbel aan de kant zet (nu even in het algemeen gesproken), dan wordt daarmee het 'wapen' van de Heilige Geest bedreigd, het middel om mensen tot geloof te brengen. Dat gebeurt structureel in kerken waar het Woord van God verstikt wordt door eigenwillige besluiten. Dan is een kerk ook geen kerk meer. Dan spuwt Christus zo'n kerk of gemeente uit Zijn mond (Openbaring 3: 16 -Aegron, dat is meteen een Bijbelse onderbouwing van de stelling dat de Christus Zelf door Zijn Heilige Geest een grens stelt tussen dwaling en leugen, tussen kerk en valse kerk!) Laten we wel wezen: wat dragen vrijzinnige 'christenen' nu eigenlijk bij aan evangelisatie en zending? Een van de eerste taken van de christelijke kerk vinden zij vaak niet zo nodig. Logisch als je bijvoorbeeld gelooft in de alverzoening, waarom zou je dan nog zendingsactiviteiten gaan ondernemen?
Waar ik nu bezorgd om ben is dat eigenwillige besluiten ook in de "gv-kerken" het Woord van God aan de kant gaan zetten. Dat is nu nog niet definitief het geval. Vandaar deze stellingen. Anders waren ze nutteloos en ging ik weg. Nu vraag ik jullie of we misschien samen vanuit onze eenheid in Christus (!) de grenzen willen bewaken die de Heilige Geest gesteld heeft.