quote:
Adinomis schreef op 18 januari 2006 om 00:03:Ik heb niet gezegd dat jij geen relatie met God hebt. Dat kan ik niet beoordelen.
Maar ik heb vrienden, waarvan ik merk dat ze een relatie met God hebben en
waarmee ik de dingen samen kan doorbidden. Het samenzijn met deze broeders en zusters is hartverwarmend. (...) Maar ik geloof dat
wij maar niet verder samen over dit onderwerp moeten discusseren. Ik zou het liever
op een andere meer liefdevolle manier doen. Als je het op
die manier wilt doen, vind ik het prima.
Als je dit zo leest, in combinatie met je vorige post, krijg je dan zelf ook niet de sterke indruk dat je in je hart iets anders bedoelt dan dat je hier neerzet? Ik krijg die bijna niet te onderdrukken indruk wel. Dat je met je hart iets anders belijdt dan met je lippen. Misschien ben ik wel te achterdochtig hoor, of lees ik niet goed, maar ik lees het gedeelte met die cursiveringen. En het is mij een raadsel wat je met 'die andere manier' (kennelijk liefdevoller) bedoelt.
Je hebt allemaal broers en zusters, die allemaal anders zijn, andere persoonlijkheden hebben. Ik houd van al mijn broers en zusters, ook van jou. Ik ben het alleen niet met iedereen eens. En bij sommigen keur ik bepaalde gedachtes sterk af. Maar dat betekent niet dat ik die mensen dan als mens, als persoon afkeur. Er is een onderscheid tussen het verwerpen van meningen en het verwerpen van personen.
Ik vind de suggestie dat ik niet liefdevol ben, of dat ik vanuit een 'denksysteem' redeneer, ook nergens op slaan. Niet iedereen gelooft op jouw manier, niet iedereen uit dat op jouw manier, dat maakt ons allemaal op onze eigen wijze uniek. Zo heeft God ons gemaakt. Zo kunnen we van elkaar leren. Ik kan van een gevoelsmens leren gevoelens te uiten, een gevoelsmens kan van mij wat rationaliteit leren. Zo helpen we elkaar.
Ik vind het van jouw kant uit ook niet liefdevol om op deze manier 'op de vrouw' te gaan spelen bij iemand die het toevallig niet met je eens is en in een topic in het subforum "Gereformeerd Leven" op het forum van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) probeert op gereformeerde wijze antwoord te geven op jouw vragen. Ik weet dat ik een ander antwoord geef dan je wilt horen op de door jouw in dit 'Gereformeerd Leven' subforum gestelde vragen, maar dat is het risico dat je neemt wanneer je hier in dit subforum dit soort vragen gaat stellen. Dus ik snap momenteel even niet zo goed wat je wilt. Wil je een gereformeerd antwoord op een vraag die je stelt over de gereformeerde kerken of wil je iets anders. Als je iets anders wilt, wat wil je dan... Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

quote:
Ook die z.g. bewering dat ik precies weet wat Jacobus bedoelt, slaat nergens op. De pot verwijt de ketel dat hij zwart is.
Voordat je gaat verwijten leg ik even uit wat ik ermee bedoel. En ik noem dat 'biblicisme' en daaronder versta ik het volgende:
Stel ik wil erg graag leren van de Bijbel en daarom doe ik elke dag Bijbelstudie, ik lees elke dag een paar verzen. Ik ben daar heel serieus mee bezig en vind dat ik zo nauwkeurig mogelijk moet volgen wat er in de Bijbel staat. Dus als ik lees in 1 Korinthiërs 11 dat vrouwen met bedekt hoofd moeten bidden, dan doe ik dat, 't staat per slot van rekening letterlijk zo in de Bijbel. En als ik ziek ben, dan moet ik bidden, om voorbede vragen en om de zalving met olie vragen door de oudsten. Dat staat er tenslotten óók.
Ik zeg niet dat je dit op die manier doet, maar het komt op mij zo over. Wat je dan eigenlijk doet is de Bijbel heel strak
letterlijk interpreteren. Dus er ontstaat een 1:1 verhouding. Zoals het in de Bijbel staat, zo moeten wij dat ook doen. En als je dat heel consequent doorvoert krijg je Amish en Quaker achtige taferelen. (In de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en in bepaalde evangelische gemeentes kunnen ze er ook wat van). Nogmaals, ik zeg niet dat je dit zo doet, maar dat het zo overkomt. Want: in bepaalde gereformeerde gemeenten en in bepaalde evangelische gemeenten wordt gezalfd met olie en dat beargumenteren ze dan op de manier die ik net uitlegde. Wellicht heb je daar niks mee te maken, maar dat is waarom ik dit specifieke onderwerp en jouw manier van omgaan met het onderwerp associeer met 'biblicisme' (het strak letterlijk willen nemen van de Bijbel als reactie op vrijzinnige 'relativerende' manieren van Bijbellezen).
En daarmee onstaat er een probleem op interpretatieniveau. Je doet dan namelijk alsof jij, als Westers christen door het alleen lezen van een vertaling van een brief die 2000 jaar geleden geschreven is door iemand die jij persoonlijk niet gekend kunt hebben en die ook nog door iemand anders (die jij ook niet kent) vertaald is, precies kunt weten wat die schrijver 2000 jaar geleden heeft bedoeld (en dan is het maar te hopen dat de vertaler dat ook precies weet). We kunnen aan Jacobus niet meer vragen hoe hij het bedoeld heeft, omdat hij dood is. Later op de Jongste Dag kunnen we 't hem waarschijnlijk wel vragen, maar momenteel gaat dat niet.
De enige manier om meer te weten te komen over de ideeën die Jacobus
niet op papier zette omdat het bij zijn publiek bekend was, is door andere bronnen uit die tijd te bestuderen die iets vertellen over hoe de mensen toen dachten over ziekte en genezing, over hun cultuur en over hoe het christelijk geloof onderwezen werd.
Als ik iemand van straat pluk en hem een stukje over zondeval laat lezen, snapt hij het ook niet, omdat hij het hele begrip zonde niet snapt, laat staan het begrip zondeval. Hij zal zonder uitleg nooit snappen wat er bedoeld wordt. Daarom bestaat er naast de Bijbel ook uitleg over hoe de Bijbel door de eeuwen heen geïnterpreteerd is. Daarvoor kun je de oude kerkvaders nalezen, en later ontstonden er ook belijdenisgeschriften en andere documenten waarin uitgelegd werd hoe de Bijbel (die op meerdere manieren gelezen kan worden) werd uitgelegd. Dus stel dat je Jacobus 5:13-19 op vijf manieren kunt uitleggen, dan moet je erachter zien te komen welke van de vijf Jacobus bedoelde. En dat kun je nooit precies weten, maar als je de traditie ernaast legt, kun je wel een aantal uitleggingen uitsluiten, zodat je er nog maar bijvoorbeeld twee overhoudt. En daarom hebben de gereformeerde kerken Belijdenisgeschriften en traditie (en katholieken Apostolische Successie). Dat is omdat zij weten dat je door 'blanco' de Bijbel te lezen nooit precies kunt weten wat de schrijver bedoeld heeft. En dáár heb ik het de hele tijd over.
quote:
Ik heb zelf ervaren om met olie gezalfd te worden. Ook hebben we het onderwerp uitgebreid behandeld op de pastorale cursus met Aad v.d. Sande.
Dat is mooi dat je daar een ervaring mee hebt. Ervaring is belangrijk. Ervaring mag echter nooit een leidraad worden.
quote:
Eén ding moet ik je nageven, dat je met je scherpe kantjes het forum wel levendig houdt. Dat roept altijd reacties op.
Ik vraag me af hoe je dit bedoelt, ik ga er maar vanuit dat je het positief bedoelt.

Als dit uit de wereld geholpen is, kunnen we nu
inhoudelijk verder.