quote:
op 03 Apr 2003 15:12:57 schreef Garfield:
Het zou niet best zijn als de kerkenraad niet de baas zou zijn. Maar ik begrijp je bedoeld.
Ook ik vind het principe van kerkenraden wel goed.
't Wordt alleen soms zo'n starre bedoening, lijkt het wel. Een dominee-met-initiatieven wordt terug gefloten door gemeenteleden/kerkenraad. Initiatieven vanuit de gemeente zelf vinden maar moeizaam hun weg. Progressieve gemeenteleden komen niet in de kerkenraad. Dus blijft het een grijze bedoening, waarbij de jeugd niet goed betrokken wordt.
En jeugd die eenmaal het idee heeft dat kerkenraadsleden 'tegen je zijn', breng je niet snel van dat idee af (het duurde bij mij 3-4 jaar). Die ramH lijkt er bijvoorbeeld ook last van te hebben, getuige zijn draad
'huisbezoek' in 'jeugd en kerk'.
Misschien verandert het beeld van kerkenraad normaal gesproken pas als leeftijdsgenoten op tal komen te staan: dat zou jammer zijn in gemeenten waarin het gemiddelde kerkenraadslid 60 jaar is... Dan is het ook logisch dat oudere mensen kritiek durven hebben, en jongeren niet.
't Ironische is natuurlijk dat de jeugd wel een stem kan hebben, iig de jeugd die belijdenis heeft gedaan (ivm stemrecht): Zet namen van fijne jongemannen op tal, voer campagne en zorg zo dat ze in de kerkenraad komen!
Nadat ik uit Hattem vertrokken ben is er trouwens een jeugdouderling aangesteld. Heb dus geen idee of dat werkt... Zie nog wel steeds hangjongeren achterin zitten als ik bij mijn moeke op bezoek ga.