Door één van de Forumleden werd ik opmerkzaam gemaakt op de 95 stellingen met name het stuk dat handelt over de zienswijze op kinderen in de gemeente. Ik heb met verbazing kennisgenomen, en ben eerlijk gezegd nogal geschrokken.
Ik wil jullie kennis laten nemen van de kijk op knderen zoals wij die hebben in onze ( een willekeurige evangelische) gemeente.
Dit stuk heb ik behandeld in de dienst op de eerst zondag van het nieuwe seizoen, en is met blijdschap in de gemeente ontvangen.
1. Bijbelse opdracht t.o.v. kinderen
Zie Psalm 78:2-7: "Hetgeen wij gehoord hebben en weten, en onze vaderen ons hebben verteld, dat willen wij voor hun kinderen niet verhelen; wij willen vertellen aan het volgende geslacht des Heren roemrijke daden, zijn kracht en de wonderen die Hij gewrocht heeft
Vers 7: : opdat die hun vertrouwen op God zouden stellen, en Gods werken niet vergeten maar zijn geboden bewaren."
Waarom? Psalm 78:7 zegt:
a. Zodat elke generatie zijn vertrouwen op God zou stellen.
b. Zodat zij Gods werk nooit zouden vergeten.
c. Zodat zij Zijn regels zouden naleven.
Zie Spreuken 22:6: "Leer een kind van jongsaf aan de juiste weg te volgen, ook als hij ouder wordt, zal hij er dan niet van afwijken." (Groot Nieuws Bijbel.)
Ouders.
Deze laatste tekst heeft vooral betrekking op ouders. Kinderen hebben ouders om via hen Gods zorg, Gods liefde, Gods troost en correctie te ervaren. Een kind moet van zijn vader leren hoe het Vaderhart van God is. De praktijk is echter dat niet veel vaders (ouders) het vaderhart van God aan hun kind laten zien.
Hoeveel kinderen leven niet in een gebroken gezin (ouders gescheiden), of in een gezin met problemen, waar in ieder geval de liefde van God ver te zoeken is, denk bijvoorbeeld aan drankproblemen, incest, kindermishandeling.
Gemeente.
Als een kind thuis niet leert hoe God wil dat wij leven, dan moet de gemeente voorzien in die opdracht (voor zover mogelijk natuurlijk). Wij allen van de gemeente moeten het geloof voorleven en wij allen hebben de opdracht het over te dragen aan het volgende geslacht. Zie Psalm 78:3 en 4.
Dus elke gemeente die het woord van God serieus neemt, die heeft een bloeiend en fris kinderwerk. (en natuurlijk ook bloeiend en fris tiener en jeugdwerk.)
2. Doel van ons kinderwerk.
Kort gezegd is het: kinderen winnen voor dat ze gekaapt worden!!
3. De noodzaak om kinderen te winnen.
In Nederland zijn er ongeveer 2,5 miljoen jongens en meisjes beneden de 13 jaar. Dat is 20% van de bevolking. Welk karakter zal hun opvoeding krijgen? Zullen ze geleid worden door bijbelse normen en Gods liefde of groeien ze op volgens wereldse maatstaven? Kortom: zullen ze heidenen of christenen zijn? Dat hangt van ons af!
Kunnen kinderen verloren gaan?
Het is geen leuke gedachte, maar Jezus zegt het in Matteüs 18:14: "Zo bestaat bij uw Vader, die in de hemelen is, de wil niet, dat een dezer kleinen verloren gaat." Dat betekent dat ze verloren kunnen gaan. Dat geeft ons volwassenen een grote verantwoordelijkheid. We moeten de kinderen bij Jezus brengen. "Houdt ze niet tegen, want speciaal voor hen is het koninkrijk van God". God wil niet dat er ook maar één van deze kleintjes verloren gaat. Daarom is Jezus juist gekomen, om te behouden en om eeuwig leven te geven. Maar dan moeten wij wel de kinderen bij Hem brengen.
Waarschuwing.
God waarschuwt ons. In Matteüs 18:11 geeft Jezus een oordeel over hen, die kinderen tot zonde verleiden. Zo iemand kan maar beter verdronken worden met een steen om zijn nek. Dat is krachtige taal. Wij zouden dat niet zo gauw zeggen, maar Jezus rekent het heel zwaar toe als iemand een kind tot zonde verleidt.
Wanneer verleid je een kind tot zonde?
Als je hem of haar aanzet tot bijv. crimineel gedrag, stelen, berovingen, geweld, prostitutie, of om drugs te gebruiken, of d.m.v. scheiding (je ontneemt een kind een stuk bescherming), maar je verleidt een kind ook tot zonde als je niks doet! Als je het kind zijn gang maar laat gaan, als je hem of haar aan zijn lot overlaat. Een oud gezegde luidt: "Ledigheid is de duivels oorkussen." De betekenis komt hier op neer: niks doen, niks te doen hebben, je vervelen dus, daarmee nodig je de duivel uit, je zet de deur wagenwijd open voor hem, je zegt als het ware: "Duivel, fluister maar in mijn oor wat ik kan gaan doen." Nou, ik kan u verzekeren, dat laat de duivel zich geen twee keer zeggen. Hele jeugdbendes zijn ontstaan, simpelweg door verveling.
Maar ook kinderen die in een kerk zitten. Veel kinderen vervelen zich het apezuur als ze in de kerk komen. Ouders komen b.v. niet naar de bidstonden omdat ze kinderen thuis hebben, NEEM ZE MEE !! Ouders hebben geen tijd om stoelen klaar te zetten. NEEM ZE MEE !! Ouders gebruiken regelmatig het hebben van kinderen als excuus om dingen niet op te pakken in de gemeente. Neem de kinderen mee, en geef ze een taak die bij ze past! Al moet je zelf alle stoelen daarna weer goed zetten, maar prijs het kind dat hij zo fijn geholpen heeft. Als een kind taken krijgt in de gemeente zal hij zich nuttig voelen, en verantwoordelijkheidsgevoel krijgen. Een goede reden om kinderdiensten zó in te richten dat kinderen wéten dat ze gemist worden als ze er niet zijn. Zet ze op een rooster en deel dat uit!
Verachten.
Jezus zegt ons heel duidelijk: "Zie toe dat je niet één van deze kleinen veracht." (Matteüs 18:10) "Verachten" betekent: wel leuk, maar niet belangrijk. Maar Jezus rekent het heel zwaar toe als je een kind niet belangrijk vindt. Hijzelf vindt een kind zeer belangrijk
Maar verachten wij van tijd tot tijd niet allemaal de kinderen? Zeggen wij niet gauw: "Hij begrijpt het nog niet zo goed, laten we maar wachten tot hij groter is." Of we geven de kinderen zo weinig voedsel, dat ze helemaal niet kunnen groeien en we onderschatten daarmee het grote geloof wat een kind heeft. Wij denken het beter te weten dan de Heer. Ook dat is verachten.
Wij moeten in actie komen, wakker worden.
Geen enkel kind wordt vanzelf christen. We hoeven ook niet te verwachten dat de maatschappij christenen opvoedt. Nee, we zullen moeten vechten voor iedere kinderziel om hem te redden voor de Heer. Lees Spreuken 24:11 en 12: "Red hen die ten dode gegrepen zijn, wend u niet af van hen die ter slachting wankelen. Wanneer gij zegt: Zie, wij wisten dit niet; zal Hij, die de harten doorzoekt, het niet merken, en Hij, die op uw ziel let, het niet weten, en de mens naar zijn doen vergelden?"
Problemen bij volwassenen.
Hoe vaak hoor je niet over volwassenen die problemen hebben in hun leven die vaak ontstaan zijn in hun kinderjaren. Hoeveel ellende had niet voorkomen kunnen worden als ze al op jonge leeftijd met het evangelie bereikt waren. Hoeveel uren, maanden, jaren pastorale hulp zijn we vaak niet kwijt aan volwassenen door hun problemen, die vaak in hun kinderjaren ontstaan zijn.
Nog meer redenen om kinderen jong te bereiken.
- De psychologie wijst uit dat een kind van 7 jaar zijn basisgewoonten al heeft gevormd. De communisten in de vroegere Sovjet Unie zeiden: "Geef mij een kind tot zijn zevende jaar en ik zal hem voor zijn verdere leven beïnvloeden
- - Een Amerikaans onderzoek wijst uit dat 80% van de mensen die Christus niet geaccepteerd hebben tegen de tijd dat ze 18 jaar zijn, dat ook nooit meer zullen doen.
- Daarbij is het belangrijk zo jong mogelijk de kinderen in aanraking te brengen met hun speciale vriend. Nog steeds hoor je mensen zeggen dat je het kind kind moet laten, en ze nu niet al moet vermoeien met de ernstige zaken van het leven. Daar bij vergeten we een belangrijk ding. De duivel wacht ook niet netjes zijn beurt af totdat het kind een jaar of 14 is. Hij is al vanaf de geboorte bezig de kinderen te bewerken en te beinvloeden via t.v., video, spelletjes, boeken etc etc.
-
"Als je een kind ontvangt in Mijn Naam, dan ontvang je Mij." Dat betekent ook, dat als je een kind wég stuurt, alleen maar om zelf een rustige dienst te hebben, je de kans loopt om Jezus daarmee