quote:
P. Strootman schreef op 12 april 2006 om 09:49:[...]
Nunc,
Dat dit laatste simpelweg een veronderstelling is van mij, valt echt wel mee. Als er bijvoorbeeld in Jeremia 10.11 staat: 'De goden, die de hemel en de aarde níet gemaakt hebben....', dan mogen we rustig aannemen, dat het inderdaad goden geweest zijn, die de hemel en de aarde wél gemaakt hebben. Welnu, als er in Mattheus 24.24 staat:'Want er zullen valse christussen opstaan...., dan mogen we rustig aannemen, dat iemand,
waarin de Christus volledig gestalte aangenomen heeft, een Christus genoemd mag worden.
Piet, Piet toch.. je maakt hier weer een cirkelredenering. Je neemt namelijk al aan wat je nog moet bewijzen, namelijk DAT de term 'Christus' slaat op iemand waar de Christusgeest volledig gestalte in heeft genomen. Is het nu echt zo moeilijk om kritisch naar je eigen redenaties te kijken?
En daarnaast probeer je te redeneren vanuit analogie, maar als je die analogie correct doortrekt, dan kom je op één Christus uit. De Joden immers geloofden dat
één God alles had geschapen, terwijl er velen waren die dat niet hadden gedaan (en afgoden zijn).
Dat 'een Christus' dus iemand is waarin de christus-geest volledig gestalte heeft genomen, is nog steeds simpelweg een vooronderstelling.
quote:
Ook is het nog de gróte vraag, Nunc, op het in de Kolossensenbrief werkelijk over de persóón van Jezus gaat? Ik geloof daar niets van. 'Jezus' was immers tot Here en Christus gemaakt (Hand.2.36). En Paulus schreef in 1 Kor.15.45b, dat de tweede Adam een levendmakende Geest is geworden. Jij komt telkens aan met de PERSOON van Jezus. Dat is echter een onmogelijkheid, Nunc! Lees dat eerste hoofdstuk nog eens goed na! Paulus gebruikt twéé keer de drievoudige naam: Here-Jezus-Christus. Dat betekent dus, dat de Geest (de Here) mens (Jezus) werd, om daarná weer Christus (Geest) te worden. Uiteindelijk gaat het dus om die láátste naam, Christus. Dat komt ook weer overeen met vers 4, waarin Paulus schreef:’….daar wij gehoord hebben van uw geloof in Christus Jezus….’. Dat is dus het geloof, dat Christus in je woont.
Piet, je moet secuurder lezen. Je gaat niet in op mijn argumenten, maar somt gewoon een hoop teksten op die ook te lezen zijn vanuit jouw visie. Maar dat die teksten zo te lezen zijn, dat wisten we al. En hoe jouw visie eruit ziet, wisten we ook al. Waar het hier om ging, en waar je met geen woord over rept, is Kolossenzen 2 vers 8-10:
Kolossenzen 2:
"8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10 en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht.". Uit vers 10 blijkt duidelijk, dat het hier niet gaat om een mens waarin de Christus-geest volledig gestalte neemt, omdat de 'Hem' (Christus uit vers 8.)
"hoofd is van alle overheid en macht".
Uitgaande echter van JOUW visie, dat de Christus GEEST is, vraag ik je dan, hoe Paulus kan spreken over het LICHAAM van de Christus. Het gaat hier immers niet om een mens die 'christus' genoemd wordt omdat de Geest volledig in hem gestalte heeft genomen, maar het gaat hier om de Christus-Geest zelf (volgens vers 10).
Je visie is intern inconsistent omdat het o.a. een groot probleem heeft met Kol.2:8, en daarom kan het geen goede interpretatie van de bijbel zijn.
quote:
Vers 16 wordt dan ook veel duidelijker en kan nimmer betekenen, dat ‘het kindje Jezus alles geschapen heeft’ , zoals iemand eens opmerkte. Niet het kindje Jézus heeft alles geschapen, maar álle dingen zijn door het Woord (logos) gewórden. Ja, álle dingen zijn door het Woord geworden!
dit is nu niet terzake doend geneuzel. Je maakt voor de zoveelste keer een karikatuur met 'het kindje Jézus', en ik was niet van plan die nu alweer van een weerwoord te gaan voorzien.