Auteur Topic: Is Paulus in de fout gegaan?  (gelezen 40769 keer)

Rene Z

• Bekijk profiel
Is Paulus in de fout gegaan?
« Reactie #250 Gepost op: april 11, 2006, 09:27:46 pm »
Even, is Christus niet het zelfde als Messias, en dus gezalfde?
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: april 11, 2006, 10:05:39 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 11 april 2006 om 20:32:
Nunc,

Voor Paulus was de Here de Geest (2 Kor.3.17a)

nee, want hoe kan een Geest nu een Geest hebben? De volledige tekst van het vers luidt: "De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid" (2 Kor.3:17).

Kennelijk bedoelt Paulus hier dus geen identiteit (een 'is gelijk teken') tussen 'Geest' en 'Heer', want anders slaat de opmerking direct erna simpelweg nergens meer op. Dan zou daar staan: "de Geest des Geestes".

Het kan zijn, dat Paulus bedoelt dat de Geest (de heilige geest) Heer is. Een dergelijke zin zou mij niet verbazen, aangezien Paulus Jezus ook 'Heer' noemt, en God ook 'Heer' genoemd wordt. Het woord Heer duidt simpelweg op het feit dat diegene die met 'Heer' wordt aangesproken autorieteit heeft over de spreker. Maar ik hoor graag van iemand die meer verstand van grieks heeft, hoe deze zin in elkaar zit, en wat de bedoeling ervan is.

En daarnaast blijft nog steeds staan, dat Kolossenzen 2:8 erop wijst, dat dé Christus (die jij de Christus-geest noemt) ook een lichamelijk aspect heeft.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: april 12, 2006, 09:49:45 am »

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 16:19:

[...]

Piet, zoals je zelf in je p.s. al opmerkt, gaat het hier -- als we uitgaan van jouw scheiding tussen de vleselijke Christus (= Jezus) en de geestelijke Christus -- om wat jij de geestelijke Christus noemt, want er staat hier aan de Kolossenzen (het evangelie van de heidenen dus) geschreven "en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht.".. Aangezien de heidenen volgens jou geen 'volheid in Jezus' hebben gekregen, en Jezus ook niet 'hoofd is van alle overheid en macht', moet dit over de geestelijke Christus gaan (in jouw visie).

Je eigen visie is dus inconsistent.

[...]

weet ik. Als je m'n post nog eens leest zul je zien dat ik het ook over 'christus' ipv 'christen' heb, en zeg dat 'christus' (vleselijk) hier geen oplossing is:

[...]

Overigens is dit sowieso geen oplossing, omdat in de bijbel nergens gezegd wordt dat iemand in wie de Christus-geest volledig gestalte neemt, een 'christus' genoemd wordt. Dat is simpelweg een vooronderstelling van jouw kant.

Nunc,
Dat dit laatste simpelweg een veronderstelling is van mij, valt echt wel mee. Als er bijvoorbeeld in Jeremia 10.11 staat: 'De goden, die de hemel en de aarde níet gemaakt hebben....', dan mogen we rustig aannemen, dat het inderdaad goden geweest zijn, die de hemel en de aarde wél gemaakt hebben. Welnu, als er in Mattheus 24.24 staat:'Want er zullen valse christussen opstaan...., dan mogen we rustig aannemen, dat iemand, waarin de Christus volledig gestalte aangenomen heeft, een Christus genoemd mag worden.
Ook is het nog de gróte vraag, Nunc, op het in de Kolossensenbrief werkelijk over de persóón van Jezus gaat? Ik geloof daar niets van. 'Jezus' was immers tot Here en Christus gemaakt (Hand.2.36). En Paulus schreef in 1 Kor.15.45b, dat de tweede Adam een levendmakende Geest is geworden. Jij komt telkens aan met de PERSOON van Jezus. Dat is echter een onmogelijkheid, Nunc! Lees dat eerste hoofdstuk nog eens goed na! Paulus gebruikt twéé keer de drievoudige naam: Here-Jezus-Christus. Dat betekent dus, dat de Geest (de Here) mens (Jezus) werd, om daarná weer Christus (Geest) te worden. Uiteindelijk gaat het dus om die láátste naam, Christus. Dat komt ook weer overeen met vers 4, waarin Paulus schreef:’….daar wij gehoord hebben van uw geloof in Christus Jezus….’. Dat is dus het geloof, dat Christus in je woont. Vers 16 wordt dan ook veel duidelijker en kan nimmer betekenen, dat ‘het kindje Jezus alles geschapen heeft’ , zoals iemand eens opmerkte. Niet het kindje Jézus heeft alles geschapen, maar álle dingen zijn door het Woord (logos) gewórden. Ja, álle dingen zijn door het Woord geworden!

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: april 12, 2006, 10:09:29 am »

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 22:05:

[...]

nee, want hoe kan een Geest nu een Geest hebben? De volledige tekst van het vers luidt: "De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid" (2 Kor.3:17).

Kennelijk bedoelt Paulus hier dus geen identiteit (een 'is gelijk teken') tussen 'Geest' en 'Heer', want anders slaat de opmerking direct erna simpelweg nergens meer op. Dan zou daar staan: "de Geest des Geestes".

Het kan zijn, dat Paulus bedoelt dat de Geest (de heilige geest) Heer is. Een dergelijke zin zou mij niet verbazen, aangezien Paulus Jezus ook 'Heer' noemt, en God ook 'Heer' genoemd wordt. Het woord Heer duidt simpelweg op het feit dat diegene die met 'Heer' wordt aangesproken autorieteit heeft over de spreker. Maar ik hoor graag van iemand die meer verstand van grieks heeft, hoe deze zin in elkaar zit, en wat de bedoeling ervan is.

En daarnaast blijft nog steeds staan, dat Kolossenzen 2:8 erop wijst, dat dé Christus (die jij de Christus-geest noemt) ook een lichamelijk aspect heeft.

Wat wil je nu eigenlijk, Nunc. Voor Paulus is de Here de Geest. Zelf citeer je nota bene het vervolg van deze tekst, waar Paulus van die Geest Gods zegt: 'En waar de Geest des Heren (de Geest Gods) is, is vrijheid'.
En wat denk je van Efeze 3.11, waar staat:'....naar het eeuwig voornemen, dat Hij in Christus Jezus, ONZE HERE, heeft uitgevoerd? Is dat niet de Geest? Nunc, in 1 Kor.2.14 staat:'Maar een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is'
Denk er nog eens heel goed over na!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: april 12, 2006, 10:55:08 am »

quote:

P. Strootman schreef op 12 april 2006 om 09:49:
[...]

Nunc,
Dat dit laatste simpelweg een veronderstelling is van mij, valt echt wel mee. Als er bijvoorbeeld in Jeremia 10.11 staat: 'De goden, die de hemel en de aarde níet gemaakt hebben....', dan mogen we rustig aannemen, dat het inderdaad goden geweest zijn, die de hemel en de aarde wél gemaakt hebben. Welnu, als er in Mattheus 24.24 staat:'Want er zullen valse christussen opstaan...., dan mogen we rustig aannemen, dat iemand, waarin de Christus volledig gestalte aangenomen heeft, een Christus genoemd mag worden.

Piet, Piet toch.. je maakt hier weer een cirkelredenering. Je neemt namelijk al aan wat je nog moet bewijzen, namelijk DAT de term 'Christus' slaat op iemand waar de  Christusgeest volledig gestalte in heeft genomen. Is het nu echt zo moeilijk om kritisch naar je eigen redenaties te kijken?

En daarnaast probeer je te redeneren vanuit analogie, maar als je die analogie correct doortrekt, dan kom je op één Christus uit. De Joden immers geloofden dat één God alles had geschapen, terwijl er velen waren die dat niet hadden gedaan (en afgoden zijn).

Dat 'een Christus' dus iemand is waarin de christus-geest volledig gestalte heeft genomen, is nog steeds simpelweg een vooronderstelling.

quote:

Ook is het nog de gróte vraag, Nunc, op het in de Kolossensenbrief werkelijk over de persóón van Jezus gaat? Ik geloof daar niets van. 'Jezus' was immers tot Here en Christus gemaakt (Hand.2.36). En Paulus schreef in 1 Kor.15.45b, dat de tweede Adam een levendmakende Geest is geworden. Jij komt telkens aan met de PERSOON van Jezus. Dat is echter een onmogelijkheid, Nunc! Lees dat eerste hoofdstuk nog eens goed na! Paulus gebruikt twéé keer de drievoudige naam: Here-Jezus-Christus. Dat betekent dus, dat de Geest (de Here) mens (Jezus) werd, om daarná weer Christus (Geest) te worden. Uiteindelijk gaat het dus om die láátste naam, Christus. Dat komt ook weer overeen met vers 4, waarin Paulus schreef:’….daar wij gehoord hebben van uw geloof in Christus Jezus….’. Dat is dus het geloof, dat Christus in je woont.

Piet, je moet secuurder lezen. Je gaat niet in op mijn argumenten, maar somt gewoon een hoop teksten op die ook te lezen zijn vanuit jouw visie. Maar dat die teksten zo te lezen zijn, dat wisten we al. En hoe jouw visie eruit ziet, wisten we ook al. Waar het hier om ging, en waar je met geen woord over rept, is Kolossenzen 2 vers 8-10:

Kolossenzen 2: "8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10 en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht.".

Uit vers 10 blijkt duidelijk, dat het hier niet gaat om een mens waarin de Christus-geest volledig gestalte neemt, omdat de 'Hem' (Christus uit vers 8.) "hoofd is van alle overheid en macht".

Uitgaande echter van JOUW visie, dat de Christus GEEST is, vraag ik je dan, hoe Paulus kan spreken over het LICHAAM van de Christus. Het gaat hier immers niet om een mens die 'christus' genoemd wordt omdat de Geest volledig in hem gestalte heeft genomen, maar het gaat hier om de Christus-Geest zelf (volgens vers 10).

Je visie is intern inconsistent omdat het o.a. een groot probleem heeft met Kol.2:8, en daarom kan het geen goede interpretatie van de bijbel zijn.

quote:

Vers 16 wordt dan ook veel duidelijker en kan nimmer betekenen, dat ‘het kindje Jezus alles geschapen heeft’ , zoals iemand eens opmerkte. Niet het kindje Jézus heeft alles geschapen, maar álle dingen zijn door het Woord (logos) gewórden. Ja, álle dingen zijn door het Woord geworden!

dit is nu niet terzake doend geneuzel. Je maakt voor de zoveelste keer een karikatuur met 'het kindje Jézus', en ik was niet van plan die nu alweer van een weerwoord te gaan voorzien.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 02:13:11 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: april 12, 2006, 11:05:57 am »

quote:

P. Strootman schreef op 12 april 2006 om 10:09:
[...]

Wat wil je nu eigenlijk, Nunc. Voor Paulus is de Here de Geest. Zelf citeer je nota bene het vervolg van deze tekst, waar Paulus van die Geest Gods zegt: 'En waar de Geest des Heren (de Geest Gods) is, is vrijheid'.
En wat denk je van Efeze 3.11, waar staat:'....naar het eeuwig voornemen, dat Hij in Christus Jezus, ONZE HERE, heeft uitgevoerd? Is dat niet de Geest? Nunc, in 1 Kor.2.14 staat:'Maar een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is'
Denk er nog eens heel goed over na!

Goed Piet, wat is dan de "Geest van de Geest" (de geest des heren)?

Wat jij beweert (tenzij ik me vergis), is een identiteit tussen 'geest' en 'here', zoals je een identiteit hebt tussen 'politieagent' en 'diender'.  Een dergelijke identiteit werkt echter niet, omdat er dan onzin staat in 2 Korinte 3:17b, zoals ik hier nogmaals laat zien.

Wat ik voorstel, is gewoon de natuurlijke lezing van het woord 'here'. 'Heer' is niets anders dan een TITEL. Het woord is een stukje titulatuur, zoals je ook over 'minister' of 'juffrouw' kan spreken. Ik kan zeggen "de koningin is Beatrix", maar ik bedoel daar niet een identiteit/gelijkschakeling van de woorden 'Beatrix' en 'koningin' mee. Er kunnen immers meerdere koninginnen zijn. Dat is het normale gebruik van een titel, en dat is dus ook de normale manier om de titel 'here' te begrijpen.

De 'here' is een titel die autoriteit van een hogerstaand 'persoon' onder woorden brengt, en het wordt voornamelijk voor God of Jezus gebruikt.

Als Paulus dus zegt: "De here is de geest", dan kunnen we die zin bv. begrijpen door er een andere titel neer te zetten, bv "president", of "autoriteit" o.i.d. Er staat dan "de autoriteit is de Geest". En uit de zin erna blijkt duidelijk welke Geest Paulus hier op het oog heeft, namelijk 'de Geest des Heren'.

Het blijkt dus, dat jouw methode van lezen, namelijk dat 'geest' en 'here' uitwisselbaar zijn, onzin oplevert, terwijl mijn methode, om 'here' gewoon als titel te lezen, een zinvolle betekenis oplevert. Trek je eigen conclusies maar, voor mij is het duidelijk.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 11:07:17 am door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: april 14, 2006, 07:07:09 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 april 2006 om 11:05:

[...]

Goed Piet, wat is dan de "Geest van de Geest" (de geest des heren)?

Wat jij beweert (tenzij ik me vergis), is een identiteit tussen 'geest' en 'here', zoals je een identiteit hebt tussen 'politieagent' en 'diender'.  Een dergelijke identiteit werkt echter niet, omdat er dan onzin staat in 2 Korinte 3:17b, zoals ik hier nogmaals laat zien.

Wat ik voorstel, is gewoon de natuurlijke lezing van het woord 'here'. 'Heer' is niets anders dan een TITEL. Het woord is een stukje titulatuur, zoals je ook over 'minister' of 'juffrouw' kan spreken. Ik kan zeggen "de koningin is Beatrix", maar ik bedoel daar niet een identiteit/gelijkschakeling van de woorden 'Beatrix' en 'koningin' mee. Er kunnen immers meerdere koninginnen zijn. Dat is het normale gebruik van een titel, en dat is dus ook de normale manier om de titel 'here' te begrijpen.

De 'here' is een titel die autoriteit van een hogerstaand 'persoon' onder woorden brengt, en het wordt voornamelijk voor God of Jezus gebruikt.

Als Paulus dus zegt: "De here is de geest", dan kunnen we die zin bv. begrijpen door er een andere titel neer te zetten, bv "president", of "autoriteit" o.i.d. Er staat dan "de autoriteit is de Geest". En uit de zin erna blijkt duidelijk welke Geest Paulus hier op het oog heeft, namelijk 'de Geest des Heren'.

Het blijkt dus, dat jouw methode van lezen, namelijk dat 'geest' en 'here' uitwisselbaar zijn, onzin oplevert, terwijl mijn methode, om 'here' gewoon als titel te lezen, een zinvolle betekenis oplevert. Trek je eigen conclusies maar, voor mij is het duidelijk.

Als ik dit nu zo nog eens  overlees, dan denk ik: Nunc heeft niet zo erg veel met 'de Geest' Een heel verhaal, maar wat bedoelt hij nu?  Paulus wilde gewoon zeggen: Als ik het nu over de Here heb, dan heb ik het over de Geest. Niet over Jezus! Als hij dus in Efeze 3.11 schrijft:'....naar het eeuwig voornemen, dat Hij in Christus Jezus, ONZE HERE heeft uitgevoerd....', dan heeft hij alleen over de Geest. Daar was jij en vele anderen vanaf het begin tegen, want, zo schreef je: Jezus Christus of Christus Jezus, maakt geen verschil. Wat jij hier zegt, gaat dus zeker niet op:

Jij:
Als Paulus dus zegt: "De here is de geest", dan kunnen we die zin bv. begrijpen door er een andere titel neer te zetten, bv "president", of "autoriteit" o.i.d. Er staat dan "de autoriteit is de Geest". En uit de zin erna blijkt duidelijk welke Geest Paulus hier op het oog heeft.

Niks een andere titel!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: april 14, 2006, 10:45:58 pm »
Een kernvraag in deze discussie, lijkt mij, is wat P. Strootman gelooft over de incarnatie van de Logos, het Woord dat God is en dat God-gericht is (Joh. 1:1).

Dat Woord, Logos, de Christus-Geest voor mijn part, is vlees geworden, wat voor de duidelijkheid betekent dat hij onder ons woonde (Joh. 1:14). Het gaat niet maar om de Geest die in een mens komt wonen, maar om God die lichamelijk, vlees geworden is.

Mogen we dan zeggen dat Jezus = God, of op z'n minst = Christus?

Of is Johannes ook al de fout ingegaan?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: april 15, 2006, 11:43:58 am »

quote:

P. Strootman schreef op 14 april 2006 om 19:07:
[...]

Als ik dit nu zo nog eens  overlees, dan denk ik: Nunc heeft niet zo erg veel met 'de Geest' Een heel verhaal, maar wat bedoelt hij nu?  Paulus wilde gewoon zeggen: Als ik het nu over de Here heb, dan heb ik het over de Geest. Niet over Jezus! Als hij dus in Efeze 3.11 schrijft:'....naar het eeuwig voornemen, dat Hij in Christus Jezus, ONZE HERE heeft uitgevoerd....', dan heeft hij alleen over de Geest. Daar was jij en vele anderen vanaf het begin tegen, want, zo schreef je: Jezus Christus of Christus Jezus, maakt geen verschil. Wat jij hier zegt, gaat dus zeker niet op:

Jij:
Als Paulus dus zegt: "De here is de geest", dan kunnen we die zin bv. begrijpen door er een andere titel neer te zetten, bv "president", of "autoriteit" o.i.d. Er staat dan "de autoriteit is de Geest". En uit de zin erna blijkt duidelijk welke Geest Paulus hier op het oog heeft.

Niks een andere titel!

dit is geen antwoord op mijn vraag, wat Paulus - in jouw visie - met 'de geest van de geest' (de geest des heren) bedoelt.

Dit heeft niks te maken met het wel of niet veel met de geest hebben. Ik wil gewoon weten wat 'de geest des heren' is, als 'here' de 'geest' is.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2006, 11:50:42 am door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: april 15, 2006, 01:08:56 pm »

quote:

Qohelet schreef op 14 april 2006 om 22:45:
Een kernvraag in deze discussie, lijkt mij, is wat P. Strootman gelooft over de incarnatie van de Logos, het Woord dat God is en dat God-gericht is (Joh. 1:1).

Dat Woord, Logos, de Christus-Geest voor mijn part, is vlees geworden, wat voor de duidelijkheid betekent dat hij onder ons woonde (Joh. 1:14). Het gaat niet maar om de Geest die in een mens komt wonen, maar om God die lichamelijk, vlees geworden is.

Mogen we dan zeggen dat Jezus = God, of op z'n minst = Christus?

Of is Johannes ook al de fout ingegaan?

Qohelet,
Als je Johannes 1 heel goed leest, dan kom je tot andere gedachten. Het licht was  komende in de wereld, dat IEDER mens VERLICHT (vers 9). ALLE dingen zijn immers door het Woord geworden. Niets uitgezonderd! Later treedt Jezus op de voorgrond, die het BEWIJS geleverd heeft, dat een mens het Zoonschap Gods zal kunnen bereiken.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: april 15, 2006, 01:09:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 april 2006 om 11:43:

[...]

dit is geen antwoord op mijn vraag, wat Paulus - in jouw visie - met 'de geest van de geest' (de geest des heren) bedoelt.

Dit heeft niks te maken met het wel of niet veel met de geest hebben. Ik wil gewoon weten wat 'de geest des heren' is, als 'here' de 'geest' is.
Daar bedoelt hij de Geest van God mee, Nunc.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: april 15, 2006, 04:17:39 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 15 april 2006 om 13:09:
[...]

Daar bedoelt hij de Geest van God mee, Nunc.

Piet, er staat  'de geest des Heren'. Aangezien bij jou de Here de Geest is, staat er de 'geest van de geest'. Ik wil weten hoe een geest een geest kan hebben.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: april 16, 2006, 10:42:53 am »

quote:

Nunc schreef op 15 april 2006 om 16:17:

[...]

Piet, er staat  'de geest des Heren'. Aangezien bij jou de Here de Geest is, staat er de 'geest van de geest'. Ik wil weten hoe een geest een geest kan hebben.

Nunc,

Wil jij het nu niet begrijpen, of hoe zit dat?
Jezus zei tegen de Samaritaanse vrouw: God is Geest. Eigenlijk staat er GODGEEST. Toch wordt er in de bijbel gesproken over de Geest van God, of 'de Geest Gods zweefde boven de wateren'. Ook heeft Paulus het over de Geest van Christus, terwijl met de Christus ook vaak de Geest bedoeld wordt.

Piet

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: april 16, 2006, 01:22:50 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 16 april 2006 om 10:42:
[...]

Nunc,

Wil jij het nu niet begrijpen, of hoe zit dat?
Jezus zei tegen de Samaritaanse vrouw: God is Geest. Eigenlijk staat er GODGEEST. Toch wordt er in de bijbel gesproken over de Geest van God, of 'de Geest Gods zweefde boven de wateren'. Ook heeft Paulus het over de Geest van Christus, terwijl met de Christus ook vaak de Geest bedoeld wordt.

Piet

En wat is dan de 'Geest van Christus' als Christus zelf ook Geest is (Rom. 8.)? Ik wil weten hoe een geest een geest kan hebben. Jij draait tot nu toe alleen om het antwoord heen.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2006, 03:15:10 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: april 16, 2006, 02:35:26 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 april 2006 om 13:22:

[...]

En wat is dan de 'Geest van Christus' als Christus zelf ook Geest is (Rom. 8.)? Ik wil weten hoe een geest een geest kan hebben. Jij draait tot nu toe alleen om het antwoord heen.

Wat ik al zo dikijls gezegd heb, Nunc, gebruikte Paulus de Christusnaam in TWEE betekenissen, namelijk de Christus wat het VLEES betreft, Jezus) en de cHristus als GEEST.
Hij doet dat niet openlijk, maar 'verbergt' het enigszins. Dat is nu eenmaal de methode van
de bijbelschrijvers. Romeinen 8.10 en 11, zijn daar zprachtige voorbeelden van:

Vers 10:
'Als Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid'

Paulus identificeer de Christus met de Geest, want ALLEEN de Geest kan onze sterfelijke lichaam levendmaken. Opstanding is dan ook geen incidenteel gebeuren, maar een PROCES. Ieder mens heeft immers een ONONDERBROKEN bestaan. Zelfs door het stoffelijk plasma. Zielen zonder een verleden achter zich, uit het NIETS voortgekomen, bestaan ook niet! En als de uiterlijke mens sterft, gaat de ontwikkeling en de vergeestelijking  van de innerlijke door.

Vers 11:
'En als de Geest van Hem, die Jezus (de persoon) uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus (de Geest, die in Jezus was) uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levendmaken door zijn Geest, die in u woont'

Wonderbaarlijk hoe Paulus hier de namen gebruikt. Als de Geest van Hem (dat is de Geest van God), die Jezus (de persoon) uit de doden opgewekt heeft, in u woont, dan zal Hij (God), die Christus Jezus (dat is de Geest van Jezus) opwekte, ook uw sterfelijke lichamen levendmaken door zijn Geest (Gods Geest), die in u woont. En let er vooral op in deze tekst, dat 'Jezus' en 'Christus Jezus' niet hetzelfde is, anders zou Paulus TWEE keer hetzelfde gezegd hebben.
Piet
« Laatst bewerkt op: april 16, 2006, 03:15:21 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: april 16, 2006, 03:41:28 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 16 april 2006 om 14:35:
[...]

Wat ik al zo dikijls gezegd heb, Nunc, gebruikte Paulus de Christusnaam in TWEE betekenissen, namelijk de Christus wat het VLEES betreft, Jezus) en de cHristus als GEEST.
Hij doet dat niet openlijk, maar 'verbergt' het enigszins.
Dat is nu eenmaal de methode van de bijbelschrijvers. Romeinen 8.10 en 11, zijn daar zprachtige voorbeelden van:

Vers 10:
'Als Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid'

Paulus identificeer de Christus met de Geest, want ALLEEN de Geest kan onze sterfelijke lichaam levendmaken.

Paulus identificeert hier helemaal niks. Dat doe jij, en nog incorrect ook. Paulus zet in dit vers 'lichaam' en 'geest' van een mens tegenover elkaar, zoals hij al het hele hoofdstuk doet. De reden dat die geest (van de mens dus) leven is, is vanwege de gerechtigheid (namelijk omdat Christus in ons is). De 'geest' in vers 10 is duidelijk gewoon de menselijke geest.

quote:

(..)

Vers 11:
'En als de Geest van Hem, die Jezus (de persoon) uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus (de Geest, die in Jezus was) uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levendmaken door zijn Geest, die in u woont'

Wonderbaarlijk hoe Paulus hier de namen gebruikt. Als de Geest van Hem (dat is de Geest van God), die Jezus (de persoon) uit de doden opgewekt heeft, in u woont, dan zal Hij (God), die Christus Jezus (dat is de Geest van Jezus) opwekte, ook uw sterfelijke lichamen levendmaken door zijn Geest (Gods Geest), die in u woont. En let er vooral op in deze tekst, dat 'Jezus' en 'Christus Jezus' niet hetzelfde is, anders zou Paulus TWEE keer hetzelfde gezegd hebben.

Paulus zegt wel vaker twee keer hetzelfde, en daar heb ik je ook al vaker op gewezen. In het begin van hoofdstuk 7 doet Paulus dat ook als hij uitlegt wanneer je niet meer aan een wet gebonden bent. Ook als je bv. de psalmen leest zie je dat er vaak van paralelle verzen gebruik wordt gemaakt. En aangezien Paulus een jood (opgeleid als rabbi) was, is het niet vreemd, dat Paulus soms ook van paralelle zinnen gebruik maakt. Deze passage zou dan juist kunnen duiden op de gelijkheid van 'Jezus' en 'Christus'

Overigens heb je eerder beweerd dat Jezus OPGEWEKT werd, terwijl de Christus-geest in Jezus juist zelf OPSTOND.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2006, 03:46:19 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: april 16, 2006, 06:00:56 pm »
Nunc,

Dus jij zegt, dat de levensgeest, die wij GEMEENSCHAPPELIJK hebben met het DIER, dat die geest onze lichamen onsterfelijk zullen maken?
Hoe is het mogelijk?
Piet

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: april 16, 2006, 08:26:44 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 16 april 2006 om 18:00:
Nunc,

Dus jij zegt, dat de levensgeest, die wij GEMEENSCHAPPELIJK hebben met het DIER, dat die geest onze lichamen onsterfelijk zullen maken?
Hoe is het mogelijk?
Piet

Ik zei niet "dat die geest onze lichamen onsterfelijk" zal maken. Ik zei dat het in vers 10 gaat om onze eigen menselijke geest. Niks meer, niks minder. Er staat in vers 10 helemaal niet dat het die geest is, die ons lichaam onsterfelijk zal maken. Er staat, dat als Christus in ons is, dat dan de (onze) geest leven is. Er staat niet dat die geest gelijk is aan Christus, en al evenmin dat die geest het is die het werk doet en ons onsterfelijk maakt. Er staat dat Christus ervoor zorgt ("vanwege de gerechtigheid") dat de (onze) geest 'leven' is.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: april 17, 2006, 10:15:01 am »

quote:

Nunc schreef op 16 april 2006 om 20:26:

[...]

Ik zei niet "dat die geest onze lichamen onsterfelijk" zal maken. Ik zei dat het in vers 10 gaat om onze eigen menselijke geest. Niks meer, niks minder. Er staat in vers 10 helemaal niet dat het die geest is, die ons lichaam onsterfelijk zal maken. Er staat, dat als Christus in ons is, dat dan de (onze) geest leven is. Er staat niet dat die geest gelijk is aan Christus, en al evenmin dat die geest het is die het werk doet en ons onsterfelijk maakt. Er staat dat Christus ervoor zorgt ("vanwege de gerechtigheid") dat de (onze) geest 'leven' is.

'....maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid'

Volgens jou is dit de levensgeest. Welnu, brengt die levensgeest, die ook in het  dier is, voor het dier ook gerechtigheid? (
Pred. 3.18 en 19:
'Wat de mensenkinderen betreft, God wil hen schiften en laten zien, dat zij eigenlijk dieren zijn. Want het lot der mensenkinderen is gelijk aan het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen:gelijk deze sterven, zo sterven genen en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren....'
Is deze adem ook leven vanwege de gerechtigheid? Of is het toch de HEILIGE GEEST, die Leven is vanwege de gerechtigheid? Is het niet deze Geest, die ons onderscheidt van het dier?
Deze Geest komt OOK voor in vers 11, waar staat, dat Hij onze sterfelijke lichamen levend zal maken, door zijn Geest, die in ons woont.

Nu zie je, hoe verderfelijk het is geweest van de vertalers, om 'Geest'  in vers 10 zonder hoofdletter te vertalen. (die komen trouwens helemaal niet voor in de grondtekst. Maar nu bepalen zij, of het de levensgeest was, of de Heilige Geest) Bovendien vind ik, dat jij met jouw intelligentie toch ZELF al  wel kan opmaken uit de zinsbouw van vers 10, dat Paulus NATUURLIJK met die Geest, de Christus bedoelt, die hij even van tevoren noemde.
Ik krijg op den duur de indruk, dat je het gewoon niet wilt!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: april 17, 2006, 10:50:05 am »

quote:

P. Strootman schreef op 17 april 2006 om 10:15:
[...]

'....maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid'

Volgens jou is dit de levensgeest. Welnu, brengt die levensgeest, die ook in het  dier is, voor het dier ook gerechtigheid? (
Pred. 3.18 en 19:
'Wat de mensenkinderen betreft, God wil hen schiften en laten zien, dat zij eigenlijk dieren zijn. Want het lot der mensenkinderen is gelijk aan het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen:gelijk deze sterven, zo sterven genen en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren....'
Is deze adem ook leven vanwege de gerechtigheid? Of is het toch de HEILIGE GEEST, die Leven is vanwege de gerechtigheid? Is het niet deze Geest, die ons onderscheidt van het dier?
Deze Geest komt OOK voor in vers 11, waar staat, dat Hij onze sterfelijke lichamen levend zal maken, door zijn Geest, die in ons woont.

Nu zie je, hoe verderfelijk het is geweest van de vertalers, om 'Geest'  in vers 10 zonder hoofdletter te vertalen. (die komen trouwens helemaal niet voor in de grondtekst. Maar nu bepalen zij, of het de levensgeest was, of de Heilige Geest) Bovendien vind ik, dat jij met jouw intelligentie toch ZELF al  wel kan opmaken uit de zinsbouw van vers 10, dat Paulus NATUURLIJK met die Geest, de Christus bedoelt, die hij even van tevoren noemde.
Ik krijg op den duur de indruk, dat je het gewoon niet wilt!

Piet, als je nog niet eens mijn heldere post correct kunt lezen, hoe kan ik er dan zeker van zijn dat jouw lezing van dit gedeelte van Paulus wel helder is?Ik zei: "Er staat dat Christus ervoor zorgt ("vanwege de gerechtigheid") dat de (onze) geest 'leven' is.". Ik zeg dus niet dat die geest (onze geest) gerechtigheid heeft, of dat het van de gerechtigheid van die/onze geest afhangt. Ik maak toch duidelijk de link met 'Christus'. Het is Christus die er voor zorgt dat onze geest onsterfelijk wordt, en dat doet Hij vanwege de gerechtigheid. Dat er in Rom.8 sprake is van een tweetal geesten, moge toch wel duidelijk zijn uit wat Paulus even verder schrijft? Rom.8:15-16:  "Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn."

Paulus maakt dus onderscheid tussen onze eigen geest (de menselijke geest) en de Christus en de Geest van God. (Nu is het zo dat jij die laatste twee als identiek ziet, maar dat maakt hier niet uit). Het is juist (overigens zelfs in jouw visie) een absurditeit om de 'geest' in vers 10 met 'christus' te identificeren. Jij impliceert daarmee dat de Christus-geest alleen maar levend is, nu ze in mensen aanwezig is. Er staat immers "Als Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid". Deze zin geeft duidelijk aan, dat het levend zijn van 'de geest' gevolg is van het "Als Christus in u is". Als je 'de geest' en 'Christus' gelijkschakelt, dan zeg je dat 'Christus' niet 'leven' is, als Christus niet in ons is. Dat is onzin. Als Christus niet in ons is, zijn WIJ (niet Christus) dood.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2006, 10:54:14 am door Nunc »