quote:
Het beleid kan de zaak onbedoeld op scherp hebben gezet.
quote:
En wat ik al eerder heb gezegd, politieke en economische motieven speelden ook een rol,
deze site, waarvan de maker voorzover ik dat een beetje proef, uit de 'Jared Diamond school' afkomstig is, beweerd zelfs dat het religieus conflict maar een zeer ondergeschikte rol speelde. Ik vind dat laatste ook weer wat te ver gaan, maar hij onderbouwt het goed.
Verbluffend hoe we een webpagina verschillend kunnen lezen

(ik neem aan dat je deze zinsnede uitsluitend op de aangehaalde webpagina baseert?).
quote:
Waarom denk je dat? Ik denk persoonlijk dat ze doodsbang waren voor het verspreiden van de Albigensische leer, en dat kan ik me goed voorstellen, dat is ook de sfeer die ik uit de bronnen meekrijg.
Ja, vanuit religieus oogpunt. Niet vanuit publieke orde oogpunt.
quote:
Men heeft verschillende keren gedreigt met gewapend ingrijpen o.a. tijdens het 3e concilie van Lateranen en toen kwam er ook niks van. Sowieso was het beleid van de kerk wisselvallig, dan weer verzoenend, dan weer confronterend.
Je zet er nu een mistkanon op. Gemiddeld over de eeuw voorafgaand aan de kruistocht heb je gelijk. Maar het gaat me nu specifiek over de periode 1205 tot aan de dood van Castelnau. En in die periode werd het overduidelijk dat het besluit tot grootscheeps geweld genomen was.
quote:
De meeste (serieuze) online bronnen die stellen vrij expliciet dat hij zich aangetrokken voelde tot de Albigenzen, hij was ook zeker niet de enige edelman die dat deed. Het vervelende van het Albigensianisme was trouwens dat heel wat volgelingen gewoon aan de oppervlakte Katholiek bleven, dus je wist nooit waar je aan toe was.
Nou, ik dacht dat ik tevoren ook een redelijk serieuze online bron had geciteerd waar uit bleek dat hij gewoon katholiek was, en sympathiseerde met mensen met Albigensische overtuigingen (onder zijn verwanten en bondgenoten waren die zeker te vinden), niet zozeer met het Albigensische gedachtengoed. Hij sympathiseerde met zijn onderdanen in het algemeen, en hij dacht dat die niet van oorlog gediend zouden zijn.
quote:
Hoe heet dat boek eigenlijk waar je die informatie uit hebt?
De meeste info die ik hier naar voren breng komt gewoon van het web. Dat boek wat ik memoreerde heb ik niet meer zo bij de hand (geleend en netjes teruggebracht), maar het was een franse biografie van Raymond VI. Kan het wel nagaan, maar dat kost wel een week of twee.
quote:
Dat weten we dus niet, en nou komen we bij het centrale probleem, alle bronnen die we hebben zijn Katholiek, en uit die bronnen blijkt dat hij vermoord werdt door 'religieuze fanaten' waarschijnlijk opgestookt door Raymond, en wat daar nou van waar is en wat niet, dat weten we gewoonweg niet. Je ziet in de meer populaire literatuur trouwens dat men bijna instinctief steeds het tegenovergestelde standpunt aanneemt t.o.v. van die bronnen, wat op zich weer een interessant verschijnsel is. Je ziet dat verschijnsel trouwens ook bij de Branch Davidians en bij de sekte van Charles Manson, kennelijk een menselijke neiging om voor de vermeende 'underdog' te kiezen? Of het bij gebrek aan objectieve informatie, het projecteren van meer eigentijdse conflicten op de situatie in de Langue d' Oc? Ik ben er nog niet over uit, zelf ben ik juist in deze zaak geneigd om dichterbij de oorspronkelijke bronnen te blijven, al is dat dan waarschijnlijk ook ingegeven door ervaringen met hedendaagse gnostici.
Ik ben het helemaal met je eens dat men vaak met de beste bedoelingen ten onrechte automatisch aanneemt dat de underdog het recht aan zijn/haar zijde heeft. Zoiets dient onderzocht te worden, niet aangenomen.
quote:
Het was sowieso een half-anarchische samenleving, de RKK was het enige min of meer stabiele instituut in die tijd.
Nou, zo anarchisch was dat gebied niet als het rijk en welvarend was en de familie van de Comte de Toulouse er zo lang was dat Raymond de VIe van zijn naam was.
quote:
Maar in die tijd was de Katholieke kerk óók een wereldlijke organisatie, van scheiding der machten had nog niemand gehoord, bovendien was het zeker in die tijd de enige niet-feodale machtsfactor, dus een beoordeling van de rol van de RKK zal ook haar politieke positie moeten omvatten
Hm. Het Jodendom had al een duidelijke scheiding tussen koningschap en priesterschap. Jezus gaf ook aan: geef de keizer wat des keizers is. En ook toen het Christendom staatsgodsdienst werd in het Romeinse Rijk, was er een duidelijke scheiding tussen de hierarchie van de staat en die van de kerk. Pas na de ineenstorting van het West-Romeinse rijk begonnen de Pausen te proberen hun wereldlijke macht uit te breiden, in drieerlei zin : de staten onder Pauselijke soevereiniteit in Italie, lenen toegekend aan de kerk, maar vooral het vaststellen van de prioriteit van spirituele autoriteit boven wereldlijke. Maar er bleef een besef van de scheiding tussen de twee. Zo was het bij vervolging van ketters ook altijd zo dat de kerk vaststelde of er sprake was van ketterij, maar dat het aan de wereldlijke macht was om al dan niet te straffen. In de lenen die hij hield van de koning van Frankrijk en de koning van Aragon (?) was Raymond verantwoordelijk voor publieke orde - daar had de Paus niets mee te maken.
quote:
Tja,
Simon was een beetje een 'kat in de zak', hij had juist een hele goede reputatie voor die tijd, het blijft een raadsel waarom hij zo fel was, wellicht ook religieus extremisme?
Dat is in het geheel geen raadsel: pure inhaligheid. Er viel rijke plunder te behalen. En alle landen van Raymond vielen hem toe na diens excommunicatie.
quote:
Niet vergoeilijken, maar wel het wat al te eenzijdige anti-katholieke beeld van tegenwoordig nuanceren, het standaard beeld van de middeleeuwse paus als booswicht mag dan vaak kloppen, in het geval van Innocentius heb ik daar m'n twijfels over.
De schoen van knee-jerk anti-katholicisme past me niet en trek ik dan ook niet aan.
Het verbranden van ketters is niet uitgevonden door Innocentius, en hij is op dat punt niet meer schuldig (of onschuldig) dan tientallen pausen voor en na hem. Het is niet eens specifiek katholiek (Calvijn maakte zich er ook schuldig aan).
The road to hell is paved with good intentions. De fout mag dan hebben gelegen in personeelsbeleid, voorbereiding etc, dat maakt Innocentius niet minder verantwoordelijk voor de ontsporing. Let wel, ik geef geen overall oordeel over Innocentius als mens of als paus, alleen over zijn rol hierin.
Het eindresultaat van deze kruistocht mag verder rustig betiteld worden als een bespotting van alle christelijke beginselen, voordat we nagaan wiens fout dat nou precies is.
Op zich sluit ik overigens niet uit dat ik het debat met Diak2 hervat over de 'genocide van de ziel'. Want daar ben ik nog niet helemaal uit.