Auteur Topic: Romeinen 2,14  (gelezen 1280 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Romeinen 2,14
« Gepost op: mei 28, 2006, 11:19:53 pm »

quote:

14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.
Misschien een aardig idee om dit vers eens te bespreken? :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Romeinen 2,14
« Reactie #1 Gepost op: mei 28, 2006, 11:59:30 pm »
Wat ik begrepen heb, wordt dit vers nogal eens aangehaald i.v.m. met mensen die Jezus' offer niet kunnen bevatten, (mongooltjes bijvoorbeeld) of er nog nooit van gehoord hebben.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Romeinen 2,14
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2006, 09:33:01 am »
Wordt er niet bedoeld dat er een soort "morele code" is die zo ongeveer overal geldt en die iedereen eigenlijk wel uit zichzelf erkent?

Als je bijvoorbeeld kijkt naar diefstal, er zijn culturen waarbij het is toegestaan om in bepaalde omstandigheden elkaars spullen of vrouwen etc. te roven, hier in Nederland mag dat niet (tenzij het gaat om indirecte uitbuiting van armen in derde-wereldlanden), maar in beide culturen vinden we dat je niet zomaar alles mag nemen wat je hebben wilt. Ook al liggen de grenzen uit elkaar. Doe je het toch, dan wordt je door je eigen geweten tot de orde geroepen, ook al heb je van de tien geboden nog nooit gehoord.
Bombus terrestris Reginae

diak2b

• Bekijk profiel
Romeinen 2,14
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2006, 10:32:32 am »

quote:

Laodicea schreef op 28 mei 2006 om 23:19:
[...]

Misschien een aardig idee om dit vers eens te bespreken? :)
De RKK leert (en ik neem aan dat ze daar niet uniek in is) dat iedereen wordt geboren met basale kennis van goed en kwaad, de natuurwet. Ze leert ook (en dat is voorzover ik weet wat afwijkend van onze protestantse vrienden) dat de zonde niet de overtreding van Gods wet is, maar een bewuste overtreding van die wet. Kortom, anders dan in het werelds recht, waar ieder wordt geoordeeld alsof hij de wet kent (de wet zegt dan ook: iedereen wordt geacht de wet te kennen, kortom, we oordelen iedereen alsof hij de wet kent), geldt in het zondebgrip dat schuld niet objectief is, maar subjectief. Dit past in het idee dat God niet onze hemelse politieagent, wettenmaker, officier van justitie, rechter en beul in-één is, maar onze Vader, onze Bruidegom. Ga maar na: verwijt je je kinderen, je vrouw, je man, je vrienden, je vriendinnen, wat ze doen om de daad, ook als ze zich van geen kwaad bewust zijn? Je kan er pijn van hebben, maar het zou knap eng zijn als je je geliefden veroordeelt om iets dat ze onbewust doen. De joodse Wet is als de wereldse wet: overtreding van de regel maakt je schuldig, en dan kan je hooguit nog geluk hebben dat bij de strafmaat rekening wordt gehouden met omstandigheden. Maar Gods definitieve verbond is anders, daar geldt geen wet, anders dan de wet van de liefde. En de liefde zoekt niet te oordelen en te straffen, ze verdraagt de pijn van de daad, en oordeelt niet. Het is niet God die ons oordeelt, wij zijn het zelf. Want de zonde is niet "een hemels strafbaar feit", het is de straf zelf, het is de verwijdering van God. Niet omdat God ons op afstand zet, maar omdat wij ons op afstand zetten van God.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2006, 10:32:59 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
Romeinen 2,14
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2006, 10:51:40 am »

quote:

diak2b schreef op 29 mei 2006 om 10:32:
De RKK leert (en ik neem aan dat ze daar niet uniek in is) dat iedereen wordt geboren met basale kennis van goed en kwaad, de natuurwet. Ze leert ook (en dat is voorzover ik weet wat afwijkend van onze protestantse vrienden) dat de zonde niet de overtreding van Gods wet is, maar een bewuste overtreding van die wet. Kortom, anders dan in het werelds recht, waar ieder wordt geoordeeld alsof hij de wet kent (de wet zegt dan ook: iedereen wordt geacht de wet te kennen, kortom, we oordelen iedereen alsof hij de wet kent), geldt in het zondebgrip dat schuld niet objectief is, maar subjectief. Dit past in het idee dat God niet onze hemelse politieagent, wettenmaker, officier van justitie, rechter en beul in-één is, maar onze Vader, onze Bruidegom. Ga maar na: verwijt je je kinderen, je vrouw, je man, je vrienden, je vriendinnen, wat ze doen om de daad, ook als ze zich van geen kwaad bewust zijn? Je kan er pijn van hebben, maar het zou knap eng zijn als je je geliefden veroordeelt om iets dat ze onbewust doen. De joodse Wet is als de wereldse wet: overtreding van de regel maakt je schuldig, en dan kan je hooguit nog geluk hebben dat bij de strafmaat rekening wordt gehouden met omstandigheden. Maar Gods definitieve verbond is anders, daar geldt geen wet, anders dan de wet van de liefde. En de liefde zoekt niet te oordelen en te straffen, ze verdraagt de pijn van de daad, en oordeelt niet. Het is niet God die ons oordeelt, wij zijn het zelf. Want de zonde is niet "een hemels strafbaar feit", het is de straf zelf, het is de verwijdering van God. Niet omdat God ons op afstand zet, maar omdat wij ons op afstand zetten van God.
Waarom ben ik toch zo dom dat ik dit elke keer weer vergeet.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
Romeinen 2,14
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2006, 03:54:03 pm »

quote:

diak2b schreef op 29 mei 2006 om 10:32:
[...]
Klinkt plausibel, dat verhelderd ook meteen het concept van een persoonlijke God i.t.t. tot een kracht o.i.d. En die natuurwet is ongeveer hetzelfde als de Joodse Wet?

diak2b

• Bekijk profiel
Romeinen 2,14
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2006, 07:50:08 pm »

quote:

Laodicea schreef op 29 mei 2006 om 15:54:
[...]
Klinkt plausibel, dat verhelderd ook meteen het concept van een persoonlijke God i.t.t. tot een kracht o.i.d. En die natuurwet is ongeveer hetzelfde als de Joodse Wet?
Nee, dat dan weer niet (dan zou de tekst van Paulus wel heel netjes aansluiten :) ). De natuurwet is een meer algemene notie van goed en kwaad, het aanvoelen dat sommige zaken niet deugen, en sommige zaken goed zijn. Het is heel rudimentair waarop het geweten zich baseert als het niks beters heeft.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.