Auteur Topic: Op reis door de woestijn  (gelezen 39599 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #350 Gepost op: juli 05, 2006, 03:57:57 pm »
_/-\o_
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #351 Gepost op: juli 05, 2006, 03:58:32 pm »

quote:

Pleun schreef op 05 juli 2006 om 15:54:
Alles kan in deze tijd, maar het is geen weblog en ik wil mijn gelijk halen.  O-)

Terzijde: JIJ HEBT GELIJK!!  d:)b  :P

(rot-kleur-tags ook)
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 03:59:10 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #352 Gepost op: juli 05, 2006, 04:06:17 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 15:56:
Ik zei al, het zal wel aan mij liggen. Ik trek daar dus mijn consequentie uit, en reageer niet meer.
Als je dat tegenstaat, moet je dat inderdaad niet doen. :)

quote:

Ik heb geen zin me iedere keer een stuip te ergeren, en als ik de enige ben, dan moet P&A vooral zo doorgaan, en zich niets van mij aantrekken he.
Ik vind het ook niet even makkelijk, maar ik heb echt het gevoel dat ze het niet expres doet.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #353 Gepost op: juli 05, 2006, 04:12:16 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 16:06:
[...]
Als je dat tegenstaat, moet je dat inderdaad niet doen. :)
[...]
Ik vind het ook niet even makkelijk, maar ik heb echt het gevoel dat ze het niet expres doet.
Ik heb diverse malen aangegeven waar het punt zit, dat komt ofwel niet over, ofwel wordt om moverende redenen genegeerd. Mag allemaal, maar waarom voeren we deze discussie nog? Ik zei al, ik ben blijkbaar de enige die het zo ervaart, het zal dan zonder enige twijfel aan mij liggen, en daar trek ik de enige logische consequentie uit, ik negeer P&A verder. Wat is daar mis mee? Dingo ergert zich aan mij en negeert mij, ik erger me aan P&A en negeer P&A, zo heeft iedereen wel eens wat he.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #354 Gepost op: juli 05, 2006, 04:40:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 16:12:
Ik heb diverse malen aangegeven waar het punt zit, dat komt ofwel niet over, ofwel wordt om moverende redenen genegeerd.
Ik denk dat laatste.

quote:

Mag allemaal, maar waarom voeren we deze discussie nog?
Om Aafke, P&A reageert op haar, en dan ben ik en/of jij het dan weer niet mee eens en zo ontstaan die discussies. :)

quote:

Ik zei al, ik ben blijkbaar de enige die het zo ervaart, het zal dan zonder enige twijfel aan mij liggen,
Dat hoeft niet, mensenkennis is niet mijn sterkste kant. ;)

quote:

en daar trek ik de enige logische consequentie uit, ik negeer P&A verder. Wat is daar mis mee?
Op zich niets, dat is misschien zelfs het meest verstandig als de discussie er steeds op spaak loopt.

quote:

Dingo ergert zich aan mij en negeert mij, ik erger me aan P&A en negeer P&A, zo heeft iedereen wel eens wat he.
Dat is waar, en het is ook niet lullig aan jouw adres bedoeld, jij doet je best er wel voor, en P&A ook denk ik, maar jullie praten wat langs elkaar heen. Maar goed, er zit niet meer in voorlopig, dat is niemands fout denk ik.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #355 Gepost op: juli 05, 2006, 05:47:38 pm »
Pfffff... kom ik van uit de hitte van buiten (in een hete auto naar de tandarts geweest met het hele gezin) hier in m'n virtuele woestijntje zie ik ineens een aantal "kibbelende" reactie's. :P

Geen weblog, wel weblog. Ach misschien is het waar en moet deze topic een schopje naar elders. Geen idee.. de mod's mogen beslissen. :)

Maar eerlijk gezegt maakt het mij niet zoveel uit, en Pleun je mag je gelijk hebben hoor, ben je nou blij..  :*)  ;)

De weblog voldoet precies aan mijn dagelijks leven, bezig zijn met 'wat geloof ik' en 'waarom'.. het virtuele gesprek wat ik zoek omdat het in het dagelijks leven niet altijd meevalt en bij mij wel de behoefte leeft om dat te doen.
Tja en dat er dan gesprekjes/discussies ontstaan is een gevolg daarvan. Een gevolg waar ik blij mee ben. Niet dat het altijd even gemakkelijk is wat er wordt geschreven maar dat is geen probleem. Hecht zelf waarde aan dit topic, het is voor mij als het wandelen/lopen/zoeken/vertoeven in de woestijn. Met aantal oase-momenten die sommigen mij geven. Wat dat betreft is en misschien een raar soort weblog maar heb het idee dat ik niet de enigste ben die de 'onderwerpen' die voorbij komen interressant en boeiend vinden.

Zo gaan we te samen voort in 'mijn virtuele woestijn'.....

d:)b
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 07:08:26 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #356 Gepost op: juli 05, 2006, 07:26:48 pm »
Edit; reactie verwijdert. Was 'tekort door de bocht'.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 09:20:10 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #357 Gepost op: juli 05, 2006, 07:43:06 pm »

quote:

Aafke schreef op 05 juli 2006 om 19:26:
Het vasthouden aan het onfeilbare, gezagshebbende Woord van God, het vasthouden aan het alleen gezag geven aan de Bijbel maakt dat al het verdere gesprek doodslaat.

Dat is de grootste nonsens die ik ooit gehoord heb.

De Bijbel is HET WOORD van God!

Dat betekent dat alles waaraan je gezag zou kunnen of willen ontlenen de toets aan GODS WOORD zal moeten kunnen doorstaan.
M.i. biedt dat juist vele openingen tot gesprek, maar wèl met de Bijbel als toetssteen http://xsbb.nl/phpbb/uploads/demo/smilies/icon_exclaim.gif

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #358 Gepost op: juli 05, 2006, 07:53:53 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 19:43:

Dat betekent dat alles waaraan je gezag zou kunnen of willen ontlenen de toets aan GODS WOORD zal moeten kunnen doorstaan.
M.i. biedt dat juist vele openingen tot gesprek, maar wèl met de Bijbel als toetssteen [afbeelding]

Natuurlijk is de Bijbel Gods Woord.
Ik denk dat je moet letten op het woordje 'alleen'.

Maar vertel eens, hoe verklaar jij dan dat Jezus zijn apostelen het leergezag gaf. Dat Paulus het had over levende brieven, over mondelinge overlevering die net zo belangrijk was...?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 08:09:31 pm door Aafke »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #359 Gepost op: juli 05, 2006, 08:16:51 pm »

quote:

Aafke schreef op 05 juli 2006 om 19:53:
Maar vertel eens, hoe verklaar jij dan dat Jezus zijn apostelen het Leergezag gaf. Dat Paulus het had over levende brieven, over mondelinge overlevering die net zo belangrijk was...?

Die mondelinge overlevering destijds was geheel in overeenstemming met Gods Woord.
Voor zover de prediking dat vandaag de dag ook is, is er niets aan de hand. RK'ers echter kennen Goddelijk gezag toe aan zaken die de toets aan de Bijbel NIET kunnen doorstaan en dat maakt de RKK nogal twijfelachtig als zijnde DE KERK. Sterker nog, met die claim maakt ze zichzelf zeer ongeloofwaardig, vasthoudende aan dogma's en sacramenten die totaal onBijbels zijn.

Liudger

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #360 Gepost op: juli 05, 2006, 08:18:12 pm »

quote:

Het vasthouden aan het onfeilbare, gezagshebbende Woord van God, het vasthouden aan het alleen gezag geven aan de Bijbel maakt dat al het verdere gesprek doodslaat.

Hoewel ik (al heb laten blijken dat ik) best wel begrip heb voor het betrekken van buitenbijbelse traditie in het gesprek, snap ik absoluut niet waarom er zelfs geen discussie 'met voorbehoud' gevoerd kan worden op grond van de bijbel. Ik krijg de indruk dat er zodra er een bijbelvers wordt aangehaald, de RKK aanhangers hier de kriebels krijgen. Ik hoef Heidi niet tot de uitersten van haar overtuiging te volgen om deze 'afkeer' van het Woord van God vreemd te vinden. Als het OK is om de bijbel te lezen (en ik heb de RKK representanten dat toch zien goedkeuren), dan is het ook OK om daar over na te denken, verbanden te zoeken en af te wegen etc?

Voor mijn part lepelt men gewoon op welke verzen de RKK relevant vindt en welke verbanden de RKK ziet.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 08:21:02 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Liudger

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #361 Gepost op: juli 05, 2006, 08:27:25 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 16:40:
Dat hoeft niet, mensenkennis is niet mijn sterkste kant. ;)
Dat geeft dan veel hoop voor je andere kanten  d:)b

Liudger

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #362 Gepost op: juli 05, 2006, 08:31:40 pm »

quote:

Aafke schreef op 05 juli 2006 om 19:53:
Maar vertel eens, hoe verklaar jij dan dat Jezus zijn apostelen het leergezag gaf.  

Eh, grootste deel NT apostolisch?

quote:

Dat Paulus het had over levende brieven, over mondelinge overlevering die net zo belangrijk was...?
Mits teruggaand op de apostelen, denk ik dan zo. En de apostolische geschriften zijn dan een aardige waarborg.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #363 Gepost op: juli 05, 2006, 08:32:10 pm »

quote:

Liudger schreef op 05 juli 2006 om 20:18:
Hoewel ik (al heb laten blijken dat ik) best wel begrip heb voor het betrekken van buitenbijbelse traditie in het gesprek, snap ik absoluut niet waarom er zelfs geen discussie 'met voorbehoud' gevoerd kan worden op grond van de bijbel. Ik krijg de indruk dat er zodra er een bijbelvers wordt aangehaald, de RKK aanhangers hier de kriebels krijgen. Ik hoef Heidi niet tot de uitersten van haar overtuiging te volgen om deze 'afkeer' van het Woord van God vreemd te vinden. Als het OK is om de bijbel te lezen (en ik heb de RKK representanten dat toch zien goedkeuren), dan is het ook OK om daar over na te denken, verbanden te zoeken en af te wegen etc?

Voor mijn part lepelt men gewoon op welke verzen de RKK relevant vindt en welke verbanden de RKK ziet.
De Bijbel was mijn grootste goed en is het nog steeds. Een kostbaar Iets waar ik graag in mag lezen, verbanden zoeken. Bijbelverzen waar nodig en kan citeren. Daar krijg ik persoonlijk niet de kriebels van. Maar goed.. ik ben dan ook (nog) geen RK. ;)

Als ik in de KKK lees moet je eens zien hoeveel Bijbelverwijzingen ik daar in kan vinden.
Het is en-en volgens mij, zowel de Bijbel, de Kerk, de Traditio. Ze verwijzen als medium naar Jezus. Naar Hem die alle eer en glorie toekomt. Het zijn middelen om Hem te leren kennen en dat mis ik persoonlijk soms zo in deze discussie's waar ik nu zelf ook weer in beland.

Vandaag het hele gedeelte in het Geloofsboek gelezen over de Eucharistie, het hoe en waarom van bepaalde handelingen en gebeden. Als ik daar aan denk word ik gewoonweg stilletjes, heel stilletjes...... (en schaam me een beetje voor dit gehakketak, waar ook ik aan meedoen...) (En begrijp steeds beter waarom diak2b het niet wil insluiten bij het gkv-uitje.)

Els

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #364 Gepost op: juli 05, 2006, 08:44:05 pm »
Voor mij is het de omgekeerde wereld als iemand (P&A) die de bijbel laat spreken, en dat in allerlei onderwerpen, hier aangevallen wordt. Dat bevreemdt mij eerlijk gezegd. Voor mij is de bijbel ook het geschreven Woord en dat lijkt me volkomen in overeenstemming met de traditie van Jezus en de apostelen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #365 Gepost op: juli 05, 2006, 09:09:40 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 19:43:
[...]

M.i. biedt dat juist vele openingen tot gesprek, maar wèl met de Bijbel als toetssteen [afbeelding]
Christus is de toetssteen! Niet de Bijbel, de Bijbel is een middel, geen doel en geen afgod! (tja, als we toch weer met retoriek bezig gaan)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #366 Gepost op: juli 05, 2006, 09:13:39 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 21:09:
[...]

Christus is de toetssteen! Niet de Bijbel, de Bijbel is een middel, geen doel en geen afgod! (tja, als we toch weer met retoriek bezig gaan)

En hoe laat Christus zich kennen?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 09:32:42 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #367 Gepost op: juli 05, 2006, 09:14:24 pm »

quote:

[...]

Ik denk dat ik het wel een beetje begrijp. Er is een onoverbrugbare kloof lijkt het wel.
Welnee. Ik heb hetzelfde probleem niet met anderen die gelijkelijk geloven. Anderzijds, ik vind het véél te kort door de bocht om te beweren dat P&A iets "weigert te zien". Ik zou het waarderen als deze discussie kan stoppen. Er kan alleen maar nutteloze beschadiging uit voortkomen. We verstaan elkaar gewoon niet lekker, en dat is dat.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #368 Gepost op: juli 05, 2006, 09:16:11 pm »

quote:

Ik krijg de indruk dat er zodra er een bijbelvers wordt aangehaald, de RKK aanhangers hier de kriebels krijgen.
Nee, daar gaat het niet om, het is meer zo dat de Bijbel vaak op meerdere manieren te interpreteren is, en dan wordt vaak een nogal twijfelachtige interpretatie met veel hoofdletters en uitroeptekenens nogal dwingend wordt opgelegd. Vergeet niet dat de Katholiek in praktijk het Primera Scriptura hanteert, al staat officieel de Bijbel dan gelijk met de Traditio.

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #369 Gepost op: juli 05, 2006, 09:17:11 pm »

quote:

[...]

Hoewel ik (al heb laten blijken dat ik) best wel begrip heb voor het betrekken van buitenbijbelse traditie in het gesprek, snap ik absoluut niet waarom er zelfs geen discussie 'met voorbehoud' gevoerd kan worden op grond van de bijbel. Ik krijg de indruk dat er zodra er een bijbelvers wordt aangehaald, de RKK aanhangers hier de kriebels krijgen.
Dat zou dan bijzonder onkatholiek zijn. Ik heb er iig geen last van.

quote:

Ik hoef Heidi niet tot de uitersten van haar overtuiging te volgen om deze 'afkeer' van het Woord van God vreemd te vinden.
Afkeer? Doe me een lol zeg.

quote:

Als het OK is om de bijbel te lezen (en ik heb de RKK representanten dat toch zien goedkeuren), dan is het ook OK om daar over na te denken, verbanden te zoeken en af te wegen etc?
Maar natuurlijk. Zoals mijn bisschop recent al zei (en dat was bepaald niet de eerste keer dat zoiets gezegd werd, originaliteit is niet het doel tenslotte): De Schrift niet kennen is Christus niet kennen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #370 Gepost op: juli 05, 2006, 09:18:34 pm »

quote:

Door Zijn Kerk, die dat via de Traditio heeft vastgelegd in de Bijbel, die weer nader is uitgelegd in allerlei concilies e.d. en in de katechismus.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #371 Gepost op: juli 05, 2006, 09:18:53 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 21:14:
[...]
Welnee. Ik heb hetzelfde probleem niet met anderen die gelijkelijk geloven. Anderzijds, ik vind het véél te kort door de bocht om te beweren dat P&A iets "weigert te zien". Ik zou het waarderen als deze discussie kan stoppen. Er kan alleen maar nutteloze beschadiging uit voortkomen. We verstaan elkaar gewoon niet lekker, en dat is dat.
Ok, mijn excuses richting jullie beide. Mijn reactie was te kort door de bocht.

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #372 Gepost op: juli 05, 2006, 09:19:20 pm »

quote:

Els schreef op 05 juli 2006 om 20:44:
Voor mij is het de omgekeerde wereld als iemand (P&A) die de bijbel laat spreken, en dat in allerlei onderwerpen, hier aangevallen wordt. Dat bevreemdt mij eerlijk gezegd. Voor mij is de bijbel ook het geschreven Woord en dat lijkt me volkomen in overeenstemming met de traditie van Jezus en de apostelen.
P&A wordt niet (tenminste niet door mij) aangevallen wegens het beroep op de Bijbel. Het "laten spreken" van de Bijbel is echter iets anders dan de eigen interpretatie daarvan als enige waarheid presenteren. Niet de Bijbel spreekt, maar degene die zich op de Bijbel beroept.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #373 Gepost op: juli 05, 2006, 09:23:58 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 21:09:

Tuurlijk is Christus de toetssteen, maar hoe leer je Hem kennen? Hoe weet je wie Hij was/is en wat Hij deed?

Middels de Bijbel SPREEKT God tot ons, laat Hij zien wie Hij is en wat Zijn bedoeling met ons is. De Bijbel wijst ons de weg tot een levende - nooit ophoudende - relatie met Hem. De Bijbel is doorspekt met beloften die waarheid worden wanneer we daarop pleiten. Etc. etc...

Geen enkele "overlevering", boek of wat dan ook kan daar ook maar voor een greintje aan tippen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #374 Gepost op: juli 05, 2006, 09:27:45 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 21:19:
[...]
P&A wordt niet (tenminste niet door mij) aangevallen wegens het beroep op de Bijbel. Het "laten spreken" van de Bijbel is echter iets anders dan de eigen interpretatie daarvan als enige waarheid presenteren. Niet de Bijbel spreekt, maar degene die zich op de Bijbel beroept.
Precies! dat bedoel ik, ik ben zelf bijvoorbeeld lang niet achterlijk, maar ik sla zelf ook nog geregeld de plank mis als het om Bijbelinterpretatie gaat, en er zijn zát voorbeelden te noemen van uiterst intelligente mensen die elkaar in de haren over hoe je de Bijbel moet interpreteren. Het heeft ook nog eens tot een hoop misstanden geleid (Jehovah'getuiges, mormonen, mensen die geloven dat de Aarde 6000 jaar oud is). Dat loopt nogal gauw uit op een ontheiliging van de Bijbel.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #375 Gepost op: juli 05, 2006, 09:29:24 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 21:23:
[...]

Tuurlijk is Christus de toetssteen, maar hoe leer je Hem kennen? Hoe weet je wie Hij was/is en wat Hij deed?

Middels de Bijbel SPREEKT God tot ons, laat Hij zien wie Hij is en wat Zijn bedoeling met ons is. De Bijbel wijst ons de weg tot een levende - nooit ophoudende - relatie met Hem. De Bijbel is doorspekt met beloften die waarheid worden wanneer we daarop pleiten. Etc. etc...

Geen enkele "overlevering", boek of wat dan ook kan daar ook maar voor een greintje aan tippen.
Ik heb hierboven al wat bezwaren genoemd, maar laat ik het praktischer maken, kan je een land succesvol regeren door alléén een grondwet?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #376 Gepost op: juli 05, 2006, 09:33:23 pm »
Het ging hard met de discussie dus mijn ge-editte (?) bericht zet ik nu maar hieronder:

Hoe laat Christus zich kennen?

Lucas 24
25 En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben! 26 Moest de Christus dit niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan? 27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.
28 En zij naderden het dorp, waar zij heengingen, en Hij deed, alsof Hij verder zou gaan. 29 En zij drongen sterk bij Hem aan en zeiden: Blijf bij ons, want het is tegen de avond en de dag is reeds gedaald. En Hij ging binnen om bij hen te blijven. 30 En het geschiedde, toen Hij met hen aanlag, dat Hij het brood nam, de zegen uitsprak, het brak en hun toereikte. 31 En hun ogen werden geopend en zij herkenden Hem; en Hij verdween uit hun midden. 32 En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende?

Vanuit de Schriften en zo nu ook vanuit de Bijbel verlicht door de Heilige Geest.
En dan is de bijbel Gods woord het goddelijke boek waarmee je geen afgoderij kunt bedrijven als je hierdoor Christus beter leert kennen.

Op. 3
8 Ik weet uw werken: zie, Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven, die niemand kan sluiten; want gij hebt kleine kracht, maar gij hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend.
13 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Dat is ook nu zo, de Geest geeft vanuit de bijbel een boodschap aan de gelovige.
Als de bijbel niet belangrijk was en hier een combi wordt gemaakt van Gods woord en de Naam van de Heer (waarin Zijn wezen openbaar wordt - waar Hij voor staat) is mij de bijbel heilig en de Heer is mij Heilig.
Het is met elkaar in overeenstemming: het geschreven woord en het vleesgeworden woord.
Misschien is hiermee te verklaren hoe veel waarde ik aan de bijbel hecht.
Het is een betrouwbaar Woord en alle aanneemeing waard.
Hier staat toch en en openbaart God toch dat er onder de hemel geen andere Naam is waardoor wij behoiuden moeten worden?
En wil je weten wat dat grote werk van Hem inhoudt, zul je in de bijbel moeten lezen en getuigt elke bladzijde van de bijbel van OT t/m NT van Zijn volmaakte Persoon.
Zoals Hijzelf aangeeft dat de Schriften van hem getuigen.

En het woord de bijbel dat ons wast - de wassing met het Woord omdat de bijbel ons laat zien dat we vanuit onszelf nergens toe in staat zijn en alles van Hem komt.
Alles waarmee we nu voor God kunnen verschijnen als gelovigen komt van de Heer Zelf.
En dat het woord ons wast wil zeggen dat je vanuit het Woord tot de ontdekking komt wat er bij jezelf nog aan schort, waar je tewkort bent geschoten. Waar je God nog niet de eer hebt gegeven maar waar het om mijn eigen eer ging.
En zo is het een onuitputtelijke bron waardoor ik Christus beter leer kennen

Fil 3,8
Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen,

2 Petr 3,18
maar wast op in de genade en in de kennis van onze Here en Heiland, Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als tot de dag der eeuwigheid.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 09:35:43 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #377 Gepost op: juli 05, 2006, 09:49:50 pm »
Het valt me op dat P&A altijd met bijbelteksten lopen te wapperen. Dat gaat wel eens vermoeien.

(Sorry het is warm)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #378 Gepost op: juli 05, 2006, 09:56:12 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 21:29:
Ik heb hierboven al wat bezwaren genoemd, maar laat ik het praktischer maken, kan je een land succesvol regeren door alléén een grondwet?

Je begrijpt best wat ik bedoel ;)
Alles wat in strijd met de Bijbel is, klopt gewoon niet.

Wanneer (om bij jouw praktische - doch onvergelijkbare - voorbeeld te blijven) er dingen ingevoerd worden die de grondwet tegenspreken, welk gezag heeft de regering dan nog? Dan zal de grondwet herzien moeten worden en dat kan.

Maar...de Bijbel is het Woord van God en God verandert nooit. Hij is en blijft van eeuwigheid tot in aller eeuwiheden Dezelfde, zo ook Zijn onfeilbaar Woord!

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #379 Gepost op: juli 05, 2006, 10:08:33 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 21:56:
Je begrijpt best wat ik bedoel ;)
Alles wat in strijd met de Bijbel is, klopt gewoon niet.
Daar ben ik het mee eens.

quote:

Wanneer (om bij jouw praktische - doch onvergelijkbare - voorbeeld te blijven) er dingen ingevoerd worden die de grondwet tegenspreken, welk gezag heeft de regering dan nog? Dan zal de grondwet herzien moeten worden en dat kan.
Maar...de Bijbel is het Woord van God en God verandert nooit. Hij is en blijft van eeuwigheid tot in aller eeuwiheden Dezelfde, zo ook Zijn onfeilbaar Woord!
Dat ben ik ook met je eens, de fout zit ém dus bij de mensen, bij het interpreteren. Want Katholieken beweren dat hun leer de Bijbel nergens tegenspreekt, maar protestanten beweren dat dus wel. Dus sowieso zijn er meerdere interpretaties mogelijk.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #380 Gepost op: juli 05, 2006, 10:23:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 22:08:
Dat ben ik ook met je eens, de fout zit ém dus bij de mensen, bij het interpreteren. Want Katholieken beweren dat hun leer de Bijbel nergens tegenspreekt, maar protestanten beweren dat dus wel. Dus sowieso zijn er meerdere interpretaties mogelijk.

Dus...?

- Geen buitenBijbelse (de Bijbel tegensprekende) leringen aanhangen.
- Niet interpreteren maar de Bijbel voor Zichzelf laten spreken.

Zouden er dan nog verschillen kunnen bestaan?

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #381 Gepost op: juli 05, 2006, 10:33:47 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 22:23:
Dus...?

- Geen buitenBijbelse (de Bijbel tegensprekende) leringen aanhangen.
Zoals Sola Scriptura?

quote:

- Niet interpreteren maar de Bijbel voor Zichzelf laten spreken.
Dat is hetzelfde

quote:

Kennelijk wel, maar de Katholieke leer is intern consistent, consistent met de Bijbel én met de natuurlijke openbaring. Dat kan je van alle privé openbaringen in het protestantisme niet zeggen.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #382 Gepost op: juli 05, 2006, 10:35:21 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 22:23:
En wie weet zijn die geloofsverschillen wel kleiner dan jij en ik denken, de liefde van God voor Zijn schepping, Zijn liefde voor jou en mij en alle andere mensen staat centraal.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 10:35:59 pm door Aafke »

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #383 Gepost op: juli 05, 2006, 10:39:56 pm »

quote:

Aafke schreef op 05 juli 2006 om 22:35:
[...]

En wie weet zijn die geloofsverschillen wel kleiner dan jij en ik denken, de liefde van God voor Zijn schepping, Zijn liefde voor jou en mij en alle andere mensen staat centraal.
:ja:
Ik geloof zelf dat wij dat nog wel meemaken, al zal die eenheid waarschijnlijk noodgedwongen tot stand komen.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #384 Gepost op: juli 05, 2006, 10:42:58 pm »

quote:

Niet persé, zolang een lering in overeenstemming met de Bijbel is, is er geen enkel bezwaar. Je zou dit "een vorm van" Sola Scriptura kunnen noemen  :)

quote:

Dat is hetzelfde

Ja, en?

quote:

Kennelijk wel, maar de Katholieke leer is intern consistent, consistent met de Bijbel én met de natuurlijke openbaring. Dat kan je van alle privé openbaringen in het protestantisme niet zeggen.
Meen je dat nou? Wat te denken van de vele onBijbelse zaken die de RKK leert? Consistent met de Bijbel? Welke Bijbel dan?

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #385 Gepost op: juli 05, 2006, 10:43:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 22:08:
[...]

Angelicanen hebben bisschoppen en een hierarchie. Gereformeerden moeten daar niets van hebben. Angelicanen in de VS wijden een praktizerend homosexueel tot bisschop, angelicanen in "niet-westerse landen" vinden dat zo fout dat een splitsing van die kerk dreigt. Jehova Getuigen belijden op grond van de Bijbel een unitaire God, en de terugkeer van Jezus in 1914. Lutheranen leggen hun overeenkomst met Rome vast, terwijl gereformeerden wel erkennen dat de Heidelbergse Catechismus gewoon fout zit vwb de mis, maar ze laten het toch maar staan. De Russisch Orthodoxen vereren Maria, en schrijven wonderen toe aan iconen, de Quakers moeten van "beelden" niets hebben. Zowel jonge-aarde creationisten, als oude-aarde creationisten, als zij die menen dat Darwin gelijk had, baseren zich op de Bijbel. Esoterische christenen weten zeker dat Jezus een mens was, in wie de Christus-geest aanwezig was. Gereformeerden maken zich los van Hervormden, maken zich vrij van de synode, maken zich vrij van elkaar, komen weer samen in andere verbanden, en gaan weer uit elkaar. In de PKN mogen homo's trouwen, maar alleen als de lokale gemeente het goed vindt. In de OKK worden vrouwen priester gewijd, maar niet in de Autocephale tak. Evangelischen, pinkstergemeenten, gereformeerden in vele variaties, remonstranten, hervormden, bevindelijk of niet, of hersteld, of voortgezet. Allemaal met hun redenen om vooral zelfstandig te zijn. Voor iedere kerkfusie zijn er ontelbare splitsingen.

En allemaal Bijbels, volgens deze of gene canon, in deze of gene vertaling. Allemaal laten ze de Bijbel voor zichzelf spreken. Allemaal zijn ze zo zeker dat zij de waarheid hebben. De Geest heeft het tenslotte zelf ingefluisterd.

En allemaal zijn ze het ook eens. Tenminste, op één punt: niets is zo fout als de RKK. Een steen des aanstoots onder christenen, die RKK. Het is toch wat.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #386 Gepost op: juli 05, 2006, 10:50:44 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 22:43:
En allemaal zijn ze het ook eens. Tenminste, op één punt: niets is zo fout als de RKK. Een steen des aanstoots onder christenen, die RKK. Het is toch wat.
Ah...heb je een knuffel nodig? http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/h020.gif

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #387 Gepost op: juli 05, 2006, 10:55:11 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 22:42:
Niet persé, zolang een lering in overeenstemming met de Bijbel is, is er geen enkel bezwaar. Je zou dit "een vorm van" Sola Scriptura kunnen noemen  :)
Maar nergens staat in de Bijbel dat je de Bijbel alleen aan zichzelf mag toetsen.

quote:

Meen je dat nou?

quote:

Wat te denken van de vele onBijbelse zaken die de RKK leert?
Dat bedoel ik dus, dat vind jij, dat is jouw interpretatie.

quote:

Consistent met de Bijbel?

quote:

Welke Bijbel dan?

Zowel met de echte Bijbel als met de door de protestantse 'aangepaste' versie.

Als je wilt, pik er eens één geval uit dat onBijbels is?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #388 Gepost op: juli 05, 2006, 11:11:08 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 22:55:
Maar nergens staat in de Bijbel dat je de Bijbel alleen aan zichzelf mag toetsen.

Je begrijpt het niet. Aàn de Bijbel dient alles getoetst te worden. De Bijbel is God's onfeilbaar Woord, onveranderlijk, eeuwig. Derhalve dient alles ààn de Bijbel getoetst te worden en wat die toets doorstaat is goed.

quote:

Dat bedoel ik dus, dat vind jij, dat is jouw interpretatie.

Ik heb niks te vinden. Het is zoals het is.

quote:

Zowel met de echte Bijbel als met de door de protestantse 'aangepaste' versie.

Als je wilt, pik er eens één geval uit dat onBijbels is?

Laten we eerst eens vaststellen wat de ECHTE Bijbel is.

OnBijbelse zaken uit de apocriefen zijn zo uit mijn mouw te schudden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #389 Gepost op: juli 05, 2006, 11:22:57 pm »

quote:

Pleun schreef op 05 juli 2006 om 21:49:
Het valt me op dat P&A altijd met bijbelteksten lopen te wapperen. Dat gaat wel eens vermoeien.

(Sorry het is warm)

Waar zal ik dan uit citeren? Uit een boek over Maradonna de voetbalverlosser uit Argentinie? (Schijnt een boek over te zijn zag ik op het sportjournaal een tijdje geleden.... )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #390 Gepost op: juli 05, 2006, 11:26:36 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 23:11:
[...]

Je begrijpt het niet. Aàn de Bijbel dient alles getoetst te worden. De Bijbel is God's onfeilbaar Woord, onveranderlijk, eeuwig. Derhalve dient alles ààn de Bijbel getoetst te worden en wat die toets doorstaat is goed.

[...]

En wat hierbij heel belangrijk is: Ikzelf heb mij ook te schikken naar wat de Bijbel zegt.
Ook als ik daar geen zin in heb. Dus het is niet mijn straatje
Eigenlijk heb IK niets meer te vertellen als je de Bijbelse boodschap hebt begrepen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #391 Gepost op: juli 05, 2006, 11:27:40 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 23:11:
Of jij begrijpt het niet, het toetsen aan de Bijbel alleen, zonder duiding van buiten-Bijbelse bronnen is niet Bijbels.

quote:

Dus de RKK heeft gelijk? :P

quote:

Laten we eerst eens vaststellen wat de ECHTE Bijbel is.

OnBijbelse zaken uit de apocriefen zijn zo uit mijn mouw te schudden.
Nou laten we de Willibrord vertaling eens nemen.

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #392 Gepost op: juli 05, 2006, 11:31:06 pm »

quote:

Heidi schreef op 05 juli 2006 om 22:50:
[...]

Ah...heb je een knuffel nodig? [afbeelding]
mmm, ik was blijkbaar heel onduidelijk.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #393 Gepost op: juli 05, 2006, 11:31:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2006 om 23:26:

[...]

En wat hierbij heel belangrijk is: Ikzelf heb mij ook te schikken naar wat de Bijbel zegt.
Ook als ik daar geen zin in heb. Dus het is niet mijn straatje
Eigenlijk heb IK niets meer te vertellen als je de Bijbelse boodschap hebt begrepen.
Dat is niet helemaal waar, ik kan me nog herinneren dat je aan Mat. 16:18 een geheel eigen interpretatie gaf, die niet strookte met de feiten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #394 Gepost op: juli 05, 2006, 11:36:03 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 23:27:
[...]
Of jij begrijpt het niet, het toetsen aan de Bijbel alleen, zonder duiding van buiten-Bijbelse bronnen is niet Bijbels.

De Bijbel verklaart zichzelf. Oftewel: Schrift met Schrift vergelijken dan moet je tot de betekenis van een tekst of een tekstgedeelte komen.
Buitenbijbelse teksten en uitspraken worden aan de Schrift getoetst op de manier van de Bereeers uit hand. 17:

quote:

Hand 17
10 Maar de broeders zonden terstond in de nacht Paulus en Silas naar Berea, die, daar aangekomen, naar de synagoge der Joden gingen; 11 en dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren.
of zoals Jezus aan de Emausgangers uitlegde vanuit Mozes en als de profeten waarom de Christus moest lijden:

quote:

Luc 24
....dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben! 26 Moest de Christus dit niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan? 27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.
31 En hun ogen werden geopend en zij herkenden Hem; en Hij verdween uit hun midden.
32 En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende?
Jezus gaf ook niet nog een ander geschrift aan buiten het OT van die tijd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #395 Gepost op: juli 05, 2006, 11:36:42 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 23:31:
[...]

Dat is niet helemaal waar, ik kan me nog herinneren dat je aan Mat. 16:18 een geheel eigen interpretatie gaf, die niet strookte met de feiten.

Bron? Quote?

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #396 Gepost op: juli 05, 2006, 11:44:07 pm »

quote:

Hier in dit zelfde topic. Jij beweerde dat Petrus niet de Rots was, en toen kwam ik met overdonderend bewijs dat Petrus wél de Rots was, maar je blijft aan je eigen leer vasthouden.

Els

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #397 Gepost op: juli 05, 2006, 11:51:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 22:43:

En allemaal Bijbels, volgens deze of gene canon, in deze of gene vertaling. Allemaal laten ze de Bijbel voor zichzelf spreken. Allemaal zijn ze zo zeker dat zij de waarheid hebben. De Geest heeft het tenslotte zelf ingefluisterd.
De eenheid is ver te zoeken inderdaad. Zelfs binnen gemeentes en kerken. Ieder heeft zo zijn eigen inzicht en mening. We scheuren liever om "onze waarheid" dan dat we omwille van de liefde en de vrede bij elkaar blijven. Dat zeg ik zeker ook tegen mezelf. Toch ook een belangrijk punt bij mijn overweging om eventueel terug te gaan naar de RK. De mensen van de gemeente waar ik nu kom mag ik niet tekort doen natuurlijk.

quote:

Ja. Wat doe jij daar eigenlijk? :)

diak2b

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #398 Gepost op: juli 05, 2006, 11:55:11 pm »

quote:

Els schreef op 05 juli 2006 om 23:51:
[...]
De eenheid is ver te zoeken inderdaad. Zelfs binnen gemeentes en kerken. Ieder heeft zo zijn eigen inzicht en mening. We scheuren liever om "onze waarheid" dan dat we omwille van de liefde en de vrede bij elkaar blijven. Dat zeg ik zeker ook tegen mezelf. Toch ook een belangrijk punt bij mijn overweging om eventueel terug te gaan naar de RK. De mensen van de gemeente waar ik nu kom mag ik niet tekort doen natuurlijk.
[...]
Ja. Wat doe jij daar eigenlijk? :)
Wat ik daar doe? Ontelbare kerken baseren zich op persoonlijke interpretaties van de Bijbel, en één is een steen des aanstoots? Dat op zich zou imho, juist Bijbels, al teken genoeg mogen zijn. Ik ben niet degene die een knuffel nodig heeft, zal ik maar zeggen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #399 Gepost op: juli 05, 2006, 11:59:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juli 2006 om 23:36:

De Bijbel verklaart zichzelf. Oftewel: Schrift met Schrift vergelijken dan moet je tot de betekenis van een tekst of een tekstgedeelte komen.
Dat lijkt wel een cirkelredenering.

quote:

Buitenbijbelse teksten en uitspraken worden aan de Schrift getoetst op de manier van de Bereeers uit hand. 17:
Dit heb ik al eens eerder aangehaald, dit stukje zegt dat niet, dat gaat over Joden, die de Joodse Schriften, die niet precies hetzelfde zijn als het OT, nagingen of de profetie over Jezus klopt. Als je dit stukje interpreteert als een bewijs voor Sola scriptura, dan is dat inlegkunde, want dat staat er niet.

quote:

of zoals Jezus aan de Emausgangers uitlegde vanuit Mozes en als de profeten waarom de Christus moest lijden:
Vind je het niet frappant dat Jezus hier de Schriften voor hen opende? Oftewel de mens kan het niet alleen, daar heeft hij de Kerk, Christus eigen Kerk, beschermd door de Heilige Geest voor nodig om orde in chaos te scheppen.

quote:

Jezus gaf ook niet nog een ander geschrift aan buiten het OT van die tijd.
Ja zeker wel, want die Schriften zijn niet 1 op 1 hetzelfde met het OT, en bovendien dienen die Schriften als bewijslast, het is een middel, geen doel op zich.