Het ging hard met de discussie dus mijn ge-editte (?) bericht zet ik nu maar hieronder:
Hoe laat Christus zich kennen?
Lucas 24
25 En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben! 26 Moest de Christus dit niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan? 27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.
28 En zij naderden het dorp, waar zij heengingen, en Hij deed, alsof Hij verder zou gaan. 29 En zij drongen sterk bij Hem aan en zeiden: Blijf bij ons, want het is tegen de avond en de dag is reeds gedaald. En Hij ging binnen om bij hen te blijven. 30 En het geschiedde, toen Hij met hen aanlag, dat Hij het brood nam, de zegen uitsprak, het brak en hun toereikte. 31 En hun ogen werden geopend en zij herkenden Hem; en Hij verdween uit hun midden. 32 En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende?
Vanuit de Schriften en zo nu ook vanuit de Bijbel verlicht door de Heilige Geest.
En dan is de bijbel Gods woord het goddelijke boek waarmee je geen afgoderij kunt bedrijven als je hierdoor Christus beter leert kennen.
Op. 3
8 Ik weet uw werken: zie, Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven, die niemand kan sluiten; want gij hebt kleine kracht, maar gij hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend.
13 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Dat is ook nu zo, de Geest geeft vanuit de bijbel een boodschap aan de gelovige.
Als de bijbel niet belangrijk was en hier een combi wordt gemaakt van Gods woord en de Naam van de Heer (waarin Zijn wezen openbaar wordt - waar Hij voor staat) is mij de bijbel heilig en de Heer is mij Heilig.
Het is met elkaar in overeenstemming: het geschreven woord en het vleesgeworden woord.
Misschien is hiermee te verklaren hoe veel waarde ik aan de bijbel hecht.
Het is een betrouwbaar Woord en alle aanneemeing waard.
Hier staat toch en en openbaart God toch dat er onder de hemel geen andere Naam is waardoor wij behoiuden moeten worden?
En wil je weten wat dat grote werk van Hem inhoudt, zul je in de bijbel moeten lezen en getuigt elke bladzijde van de bijbel van OT t/m NT van Zijn volmaakte Persoon.
Zoals Hijzelf aangeeft dat de Schriften van hem getuigen.
En het woord de bijbel dat ons wast - de wassing met het Woord omdat de bijbel ons laat zien dat we vanuit onszelf nergens toe in staat zijn en alles van Hem komt.
Alles waarmee we nu voor God kunnen verschijnen als gelovigen komt van de Heer Zelf.
En dat het woord ons wast wil zeggen dat je vanuit het Woord tot de ontdekking komt wat er bij jezelf nog aan schort, waar je tewkort bent geschoten. Waar je God nog niet de eer hebt gegeven maar waar het om mijn eigen eer ging.
En zo is het een onuitputtelijke bron waardoor ik Christus beter leer kennen
Fil 3,8
Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen,
2 Petr 3,18
maar wast op in de genade en in de kennis van onze Here en Heiland, Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als tot de dag der eeuwigheid.