quote:
Het heet niet voor niets "christendom", geen "bijbeldom", geen "apostolische traditiedom". Christus is de kern, de enige weg, het fundament. En alléén Christus. De oude schoolkatechismus leerde dat eigenlijk heel nauwkeurig:
vraag 1: waartoe zijn we op aarde? Om God te dienen (en zo gelukkig te worden)
vraag 2: Hoe weten we dat? Door Christus
vraag 3: Hoe weten we wat Christus leerde?
Pas bij vraag drie krijg je de boeiende discussies over "hoe komen we bij de bron", maar dat is een afgeleide, tot op zekere hoogte een bijzaak. Ik vind het vrij ernstig, heel eerlijk gezegd, dat christenen met elkaar meer tijd schijnen te besteden aan die vraag, dan aan het kernpunt: Christus.
quote:
Het was ook niet zozeer een weerlegging. Ik mag dan Protestants zijn van origine, dat betekent nog niet meteen dat ik hier met het stokpaardje 'de mens is slecht en geneigd tot alle kwaad, dus...' aan kom zetten. Ook de Katholieke leer ziet mensen niet als 'perfect', vernam ik elders op het forum. Het was dus meer een vraag. Maar ik zal me er eerst in verdiepen.
Nogmaals, ik bedoel het niet rot, maar dat is echt een voorwaarde voor een zinnige discussie. Geloof me, zolang ik nog rondliep met het idee "gereformeerd = sola scriptura = individueel, van alle ankers losgeslagen inlegkunde van de Bijbel" had enig gesprek met gereformeerden geen enkele zin. Pas toen me, door studie en geholpen door welwillende broeders en zusters, duidelijk begon te worden hoe de werkelijkheid, heel wat complexer, maar ook heel wat boeiender, in elkaar zit, werd gesprek mogelijk. Dat is in deze niet anders.
quote:
Tja, dat wordt waarschijnlijk weer een interpretatie-discussie.
Nee hoor. Als de Bijbel juist op dit cruciale punt niet evident duidelijk is, is het geen kwestie van interpretatie, maar van een mening, een geloofsartikel, een dogma, waar teksten bijgezocht worden. Geen bezwaar hoor, maar het maakt dat je knap voorzichtig moet worden met het aanvallen van de geloofwaardigheid van de traditie. Ieder argument zal een boemerang blijken.
quote:
Ai, ik dacht nog wel genuanceerd over te komen... als historicus ben ik wel in staat een onderzoek te doen naar de 'ware' gebeurtenissen.
Ga je gang