Auteur Topic: Verschillen Gereformeerden en RKK m.b.t. het Kwaad  (gelezen 8011 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Verschillen Gereformeerden en RKK m.b.t. het Kwaad
« Gepost op: juni 09, 2006, 10:48:58 pm »
Hier was ik wel benieuwd naar. Ik heb altijd het idee dat op de één of andere wijze Gereformeerden een beter oog hebben voor het Kwaad in de wereld dan Katholieken, maar ik kan het niet echt hard maken. Misschien een aanzet tot een reflectieve discussie? :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2006, 11:59:19 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 juni 2006 om 22:48:
Hier was ik wel benieuwd naar. Ik heb altijd het idee dat op de één of andere wijze Gereformeerden een beter oog hebben voor het Kwaad in de wereld dan Katholieken, maar ik kan het niet echt hard maken. Misschien een aanzet tot een reflectieve discussie? :)
wat bedoel je met "een beter oog voor het Kwaad in de wereld"?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 10, 2006, 12:08:00 am »
Als Laodicea gelijk zou hebben - dat krijgt hij op voorhand niet van me - dan zouden gereformeerden diepe ernst moeten gaan maken met de biecht.

Nu is zelfs de term 'doodzonde' een onbekend begrip in het gereformeerde wereldje, of het wordt gereserveerd voor kleinigheidjes als het stuk (laten) vallen van een fraai theekopje.  

Rome heeft daarentegen een gedegen klassificatiesysteem ontwikkeld om zonden te duiden!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 10, 2006, 12:20:41 am »

quote:

drentenaar schreef op 10 juni 2006 om 00:08:
Als Laodicea gelijk zou hebben - dat krijgt hij op voorhand niet van me - dan zouden gereformeerden diepe ernst moeten gaan maken met de biecht.

Nu is zelfs de term 'doodzonde' een onbekend begrip in het gereformeerde wereldje, of het wordt gereserveerd voor kleinigheidjes als het stuk (laten) vallen van een fraai theekopje.  

Rome heeft daarentegen een gedegen klassificatiesysteem ontwikkeld om zonden te duiden!
Amen!  8)

Overigens is dat klassificatiesysteem ontwikkeld tussen Trente en Vaticanum II, en sinds Vaticanum II compleet in onbruik aan het raken.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 10, 2006, 03:47:07 am »
Misschien hebben sommigen vooral een erg goed oog voor de zonden van ànderen?
Ik herinner me dat Jezus ooit een verhaal vertelde over een balk en een splinter...
vriendelijke groet, klaas.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 10, 2006, 06:34:16 am »

quote:

diak2b schreef op 09 juni 2006 om 23:59:
wat bedoel je met "een beter oog voor het Kwaad in de wereld"?
Nou, het is niet zozeer een leerstellige kwestie, maar meer het vooroordeel dat Katholieken van die 'vrolijke Fransen' zijn, terwijl gereformeerden dan zo de nadruk leggen op de erfzonde.  Jij had het er bijvoorbeeld een keer over dat je preken door meerderen als 'wat zwaar' werden betiteld en dat je toch vooral aandacht moest hebben voor het feit dat het een 'vrolijk geloof' is. En als het nou een onterecht vooroordeel is, waar komt dat dan vandaan?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 10, 2006, 10:45:07 am »

quote:

Laodicea schreef op 10 juni 2006 om 06:34:
[...]
Nou, het is niet zozeer een leerstellige kwestie, maar meer het vooroordeel dat Katholieken van die 'vrolijke Fransen' zijn, terwijl gereformeerden dan zo de nadruk leggen op de erfzonde.  Jij had het er bijvoorbeeld een keer over dat je preken door meerderen als 'wat zwaar' werden betiteld en dat je toch vooral aandacht moest hebben voor het feit dat het een 'vrolijk geloof' is. En als het nou een onterecht vooroordeel is, waar komt dat dan vandaan?
Een blij geloof. Als ik ook nog vrolijk moet gaan zijn wordt het wel erg veel gevraagd :)

Het is wel interessant overigens, dat vooroordeel, als je praat met katholieken van vóór de jaren zestig. Die hebben bepaald wat angst voor hel en verdoemenis meegekregen over het algemeen.

Wat wel een leerstellige kwestie is, is het verschil tussen:

quote:

Vraag 8: Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?

Antwoord:
Ja, behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw geboren worden.
en

quote:

De genade van bijstand is een bovennatuurlijke hulp, waardoor God ons verstand verlicht en onze wil beweegt en versterkt om het kwade te laten en het goede te doen.

God geeft aan alle mensen minstens zoveel genade, dat zij in de hemel kunnen komen. 'God wil dat álle mensen zalig worden en tot de kennis der waarheid geraken'. 1 Tim. 2, 4.

Om in de hemel te komen is de genade alleen niet voldoende, maar wij moeten ook met de genade meewerken. 'Als Gods medewerkers vermanen wij u Zijn genade niet vruchteloos te ontvangen'. 2 Kor. 6, 1. 'Beijvert u zoveel mogelijk, broeders, om uw roeping en uitverkiezing te bevestigen'. 2 Petr. 1, 10.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 10, 2006, 10:45:43 am »
Ik kan het niet zien zonder te denken aan het verhaal van de groot-inquisiteur. Daar wordt een RK-kerk opgevoerd die de leken onwetend laat (diensten in het latijn ea), een kerk die een toneelspel opvoert. Doel is: de leken in het ongewisse te laten van alle mogelijke zonden tov God, de schuld tov God, de genadevolle vergiffenis van God, zodat ze onbezwaard kunnen leven. In plaats daarvan heeft de kerk een simpel biecht-en-boete systeem, zodat de leek verantwoordelijkheid heeft tegenover de Kerk (ipv God). De leiders van de kerk hebben dan plaatsvervangend verantwoordelijkheid, en door rein en heilig te leven hopen zij dat het wel goed komt met hun vergiffenis. Gevolg is dat het gewone kerkvolk, de leken, relatief vrij en vrolijk kunnen leven.

Is misschien niet helemaal de juiste weergave van het verhaal. En het is wellicht geenszins de juiste weergave van de RKK praxis, mogelijk slechts de pennevrucht van een gefrustreerde Rus.

Maar omdat ik RKK nu eenmaal niet heel goed ken, blijft het doorzeuren.
Zou het kunnen zijn dat door de manier waarop de RKK omgaat met zonde en schuld en boete en vergeving, het gewone kerkvolk een gevoel van verantwoordelijkheid voor eigen daden tegenover God onthouden wordt?
Dat classificatiesysteem van zonden draagt daar ook al aan bij: "oowww... het was gelukkig geen doodzonde." Terwijl imho de bijbel duidelijk is: elke zonde lijdt tot de dood! En geen mens is zonder zonde. Daarom doet het ook af aan de genade: ook voor doodzonden bestaat immers vergeving, in Jezus Christus.

Diak2b ea: fik maar af :)
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2006, 10:47:24 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2006, 10:47:45 am »

quote:

elle schreef op 10 juni 2006 om 10:45:
Ik kan het niet zien zonder te denken aan het verhaal van de groot-inquisiteur. Daar wordt een RK-kerk opgevoerd die de leken onwetend laat (diensten in het latijn ea), een kerk een toneelspel opvoert. Doel is: de leken in het ongewisse te laten van alle mogelijke zonden tov God, de schuld tov God, de genadevolle vergiffenis van God. In plaats daarvan heeft de kerk een simpel biecht-en-aflaat systeem, zodat de leek verantwoordelijkheid heeft tegenover de Kerk (ipv God). De leiders van de kerk hebben dan plaatsvervangend verantwoordelijkheid, en door rein en heilig te leven hopen zij dat het wel goed komt met hun vergiffenis. Gevolg is dat het gewone kerkvolk, de leken, relatief vrij en vrolijk kunnen leven.

Is misschien niet helemaal de juiste weergave van het verhaal. En het is wellicht geenszins de juiste weergave van de RKK praxis, mogelijk slechts de pennevrucht van een gefrustreerde Rus.

Zou het kunnen zijn dat door de manier waarop de RKK omgaat met zonde en schuld en boete en vergeving, het gewone kerkvolk een gevoel van verantwoordelijkheid voor eigen daden tegenover God onthouden wordt?
Dat classificatiesysteem van zonden draagt daar ook al aan bij: "oowww... het was gelukkig geen doodzonde." Terwijl imho de bijbel duidelijk is: elke zonde lijdt tot de dood! En geen mens is zonder zonde. Daarom doet het ook af aan de genade: ook voor doodzonden bestaat immers vergeving, in Jezus Christus.

http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/flamegrr.gif

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2006, 10:55:50 am »

quote:

Ter aanvulling (omdat diak2b een weekje foetsie gaat): '... en mogelijk heeft het feit dat dit verhaal op mijn (erg gereformeerde) middelbare school behandeld is mijn visie ook enigszins ten nadele van de RK gekleurd.' O-)

offtopic:Oohh! Leuke smiley, diak!!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2006, 03:41:37 pm »
Zo, koffers gepakt, en ineens nog wat tijd over...

quote:

Ik kan het niet zien zonder te denken aan het verhaal van de groot-inquisiteur.
Mooi verhaal. Veelzeggend en een literair pakkende waarschuwing.

quote:

Daar wordt een RK-kerk opgevoerd die de leken onwetend laat (diensten in het latijn ea)

Het lastige hiervan is dat historische feiten en protestantse/anti-katholieke propaganda moeilijk te scheiden zijn. Mijn vader, om maar eens een zijstraat te noemen, heeft MULO gedaan, maar beheerste het kerklatijn feilloos. Het is net zoiets als dat moslims die niet arabisch als moedertaal hebben, oha prima overweg kunnen met het arabisch van de Koran. Tot de nogal plotselinge en heftige ineenstorting van de katholieke zuil in nederland, was van "onwetend laten" geen sprake. In tegendeel, de RKK is in de geschiedenis, en wereldwijd, vrijwel altijd herkend als erg sterk in onderwijs. Zo zeer zelfs, dat het katholieken vaak verweten is het onderwijs te misbruiken voor zieltjeswinnerij. Alle bronnen die ik ken onderstrepen hetzelfde beeld: dat gebrek aan kennis, die onwetendheid, is goeddeels een propagandaverhaal van onze broeders uit de reformatie. Echter, ook de meest leugenachtige propaganda kan pas werken als er minstens een verband met de waarheid kan worden gelegd. En dat verband is er zeker.

Om te begrijpen hoe de katholieke wereld werkt, moet je begrijpen dat de RKK bij de ineenstorting en desintegratie van het west-romeinse rijk in vrij hoog tempo nogal wat wereldse voorzieningen heeft overgenomen, of nieuw heeft opgezet. Sociale zorg, economische hulp, bevolkingsadministratie, recht, wetenschap, scholing, allemaal zaken die in de laatste periode van het romeinse rijk aan de RKK werden toevertrouwd, of door de RKK werden opgezet. Bij de feitelijke vernietiging van het wereldrijk Rome, bleven deze structuren overeind, omdat de Kerk van Rome overeind bleef. Andersom hebben wereldse machthebbers zich in meer of mindere mate altijd proberen te bemoeien met de structuren van de kerk, althans vanaf het moment dat die kerk een rol van betekenis kreeg in de wereld. Bijgevolg is er vanaf grofweg Constantijn tot grofweg het concordaat van Worms (het einde van de investituurstrijd) een voortdurende wisselwerking geweest tussen "Rome" (het geestelijke gezag van de latijnse christenheid) en "de keizer" (het wereldse gezag van de latijnse christenheid). Paus en keizer hebben zich constant met elkaar bemoeid op manieren die bepaald ongezond waren van tijd tot tijd.

In het oost-romeinse rijk is dit alles heel anders gegaan. Hier was er lange tijd helemaal geen scheiding van kerk en staat, die er in het westen vanaf het begin van de institutionalisering wel altijd was, met zoals gezegd altijd het nodige schuurwerk. Na de val van het oostromeinse rijk heeft de oosterse orthodoxie vooral veel onderdrukking en vervolging gekend door eerst de Islam, en eeuwen later het communisme.

Deze verschillende geschiedenissen maken dat de beide kerken zich heel verschillend hebben ontwikkeld. In het westen, waar de kerk vrijwel in een constante worsteling was met de keizer, waarbij beiden elkaar nodig hadden, maar waarbij de kerk in vele opzichten meer gezag had dan de keizer, maar beduidend minder macht, werd uiteindelijk het gallische kerkmodel verlaten, vervolgens het conciliaire model, en bleef het ultramontane, centralistische model over. Echter niet zonder dat de andere pool, de keizer, later de natiestaat, haar rol bleef opeisen. In het oosten werd het patriarchale model uit de eerste eeuwen in stand gehouden, maar verbond de kerk zich meer en meer aan de natie-staat. (Vandaar: russisch-orthodox, grieks-orthodox, servisch-orthodox, etc.). De reformatie werd om precies de genoemde strijd tussen paus en keizer nogal gewaardeerd door een aantal wereldlijke machthebbers. Het protestantse kerkmodel kent immers geen serieuze aanspraken op wereldlijke macht, en geen organisatiestructuur die een eventuele aanspraak serieus vorm zou kunnen geven. Andersom was Luther en zijn beweging volstrekt afhankelijk van de bescherming door wereldlijke vorsten, dus die twee vonden elkaar eenvoudig.

Het aardige is dat het theocratische model in de christenheid niet voorkomt, maar dat de twee dominante systemen die zijn van het paus/keizer-model uit de catholica, en het strikt gescheiden model van orthodoxie en reformatie. Daar waar beide systemen elkaar ontmoeten zijn altijd problemen ontstaan. Zo is in de VS altijd een felle antipaapse houding gevoed door het idee dat katholieken de paus belangrijker vonden dan de (democratische) president. De orthodoxie, die zelf tot het extreme nationalistisch is, vind het onaanvaardbaar dat de patriarch van Rome pogingen zou doen zijn invloed uit te breiden buiten de grenzen van het oude west-romeinse rijk. En voor protestanten, die overigens op bijbelse gronden, proberen de dienst aan de keizer los te zien van de dienst aan Christus, is iedere aanspraak op wereldse macht, gezag of invloed, door een institutionele kerk onaanvaardbaar. Andersom is het voor katholieken overigens ondenkbaar om te aanvaarden dat werelds gezag, uiteindelijk, boven kerkelijk gezag zou gaan, aangezien dit laatste op een directere wijze van God komt dan het eerste.

Vanuit deze verschillende visies is de neiging elkaar te verketteren, feiten in de verkeerde context te interpreteren, en elkaar vooral niet te willen verstaan, natuurlijk vrij groot. En dat speelt ook een rol bij Dostojewski, die overigens ook nog eens zwaar getekend is door zijn atheïstische achtergrond, zijn lijden onder de tsaar, en zijn nogal eigenstandige weg naar het christendom. Een belangrijk detail dat je echter moet begrijpen, om de hele kwestie goed te kunnen plaatsen, is dat "de keizer", in casu de Spaanse koning, verantwoordelijk was voor de Spaanse inquisitie, en dat het dus de wereldse macht was, die met geweld en dwang probeerde het katholieke christendom te "verdedigen" tegen de wens van Rome in.

Korter gezegd: je kan de catholica niet begrijpen als je deze wil reduceren tot één structuur, één systeem, één instituut.

quote:

, een kerk die een toneelspel opvoert.
De buitenstaander die de liturgie niet begrijpt, en die noch fatsoen, noch verstand, noch interesse heeft, kan iedere religieuze uiting als toneelspel verstaan, katholiek, gereformeerd, islamitisch of wat dan ook. Tegen domheid is geen kruid gewassen. Maar Dostojewski was alles behalve dom. Giftige onwil is echter nog erger dan domheid.

quote:

Doel is: de leken in het ongewisse te laten van alle mogelijke zonden tov God, de schuld tov God, de genadevolle vergiffenis van God, zodat ze onbezwaard kunnen leven. In plaats daarvan heeft de kerk een simpel biecht-en-boete systeem, zodat de leek verantwoordelijkheid heeft tegenover de Kerk (ipv God).
Het getuigt van een totaal onbegrip van het zondebegrip of het sacramentele bestel van de RKK, maar goed, dat neemt niet weg dat vriend D het mooi wist te verwoorden. Dat er nu nog steeds middelbare scholen zijn die een dergelijke onkundige propaganda hanteren om "kennis" over het katholicisme bij te brengen vind ik tamelijk verachtelijk, maar goed, we hebben vrijheid van onderwijs.

quote:

De leiders van de kerk hebben dan plaatsvervangend verantwoordelijkheid, en door rein en heilig te leven hopen zij dat het wel goed komt met hun vergiffenis. Gevolg is dat het gewone kerkvolk, de leken, relatief vrij en vrolijk kunnen leven.
En hoe combineer je dit beeld met de bezwaren van Luther tegen de Kerk?

quote:

Is misschien niet helemaal de juiste weergave van het verhaal.
Vrij redelijk.

quote:

En het is wellicht geenszins de juiste weergave van de RKK praxis
Wellicht. Wat ik ronduit beangstigend vind, is dat er blijkbaar nog steeds generaties intelligente, tot zelf nadenken in staat zijnde, middelbare scholieren zijn te vinden in dit land, die liever de nogal botte antipaapse propaganda geloven, die tot moordpartijen, diefstal en vernietiging van enorme hoeveelheden kunsthistorische en andere bezittingen, eeuwenlange onderdrukking en, nog steeds!, minachting en marginalisering van landgenoten en geloofsgenoten, heeft geleid, dan op zoek te gaan naar de werkelijkheid, of door die "zoektocht" te gaan vanuit vooringenomenheid en een ter verantwoording roepen. Ik wéét intussen dat jij het zo niet bedoeld, maar probeer deze eens:

"Het doet me denken aan iets wat ik las van XXX, zwarten zijn nu eenmaal niet zo intelligent, en ze zijn uit op vernietiging van het blanke ras. Maar wellicht is dat helemaal niet waar." Noem mij overgevoelig, maar ik zou dat geen prettige formulering vinden, hoe goed ook bedoeld.

quote:

Je mist kennis, en dus blijft leugenachtige propaganda doorzeuren. Dat kan.

quote:

ZOu het kunnen zijn dat de joden uit zijn op wereldheerschappij? Zou het kunnen dat zwarten dom zijn? Oh zeker, er zou veel kunnen. Maar bedenk goed wat je vraagt. Wij leven in een land waarin de vernietiging van de katholieke zuil al zo totaal is, dat weinigen nog zullen vallen over je vraagstelling. Sterker, ik vermoed dat de meeste mensen zullen vinden dat ik zwaar overdreven reageer.

quote:

Waarom? Wat doet het er toe wat jij over de RKK denkt? Je weet er weinig van zoals je zelf zegt, maar dat remt je blijkbaar niet af in je oordeel.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2006, 04:34:20 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 juni 2006 om 10:45:
[...]
Een blij geloof. Als ik ook nog vrolijk moet gaan zijn wordt het wel erg veel gevraagd :)

Het is wel interessant overigens, dat vooroordeel, als je praat met katholieken van vóór de jaren zestig. Die hebben bepaald wat angst voor hel en verdoemenis meegekregen over het algemeen.

Wat wel een leerstellige kwestie is, is het verschil tussen:

[...]
 en
[...]

Wellicht heeft een verschil in definitie van 'goede daden' hier ook nog mee te maken. In dezelfde Heidelbergse Catechismus wordt gezegd op de vraag wat goede daden zijn: "alleen die uit waar geloof, naar de wet van God en tot zijn eer gedaan worden, maar niet op onze eigen mening of op geboden van mensen gegrond zijn."
Ik héb zo'n vermoeden dat de KKK daar een andere omschrijving van heeft.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 10, 2006, 06:15:03 pm »

quote:

E-line schreef op 10 juni 2006 om 16:34:

[...]

Wellicht heeft een verschil in definitie van 'goede daden' hier ook nog mee te maken. In dezelfde Heidelbergse Catechismus wordt gezegd op de vraag wat goede daden zijn: "alleen die uit waar geloof, naar de wet van God en tot zijn eer gedaan worden, maar niet op onze eigen mening of op geboden van mensen gegrond zijn."

Hoe kijk jij dan aan tegen wat Paulus schreef:

Rom. 2
14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Worden hier geen mensen mee bedoeld die vanuit hun geweten goed doen, zonder wet, zonder dat ze ooit van Christus hebben gehoord..?
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2006, 07:29:54 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 10, 2006, 09:00:09 pm »

quote:

E-line schreef op 10 juni 2006 om 16:34:

Ik zou niet weten welke definitie de KKK geeft, maar, naast dat wat Aafke al aangeeft, had Diaken2b het bij mijn weten eens over dat ieder mens God zoekt, en dat God in elk geloof terug te vinden is, hoe gemankeerd en hoe primitief ook.

Protestanten leren toch ook dat mensen die Jezus niet konden kennen (mongooltjes, doodgeboren baby's, mensen die in een niet-Christelijke cultuur geboren worden), gered zouden kunnen worden?

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 12, 2006, 09:17:40 am »
Leuke draad over dat verschil , er worden veel woorden aan gewijd ,maar het verschil is tussen  Gereformeerden en de Katholieke(heb ik het niet over de rooms katholiek)  (want er zijn meer Katholieken dan alleen roomsen) dat  Gereformeerden het kwaad cultuur wordt gemaakt en daardoor onder schuld gebukt gaan , en de Katholiek weet zich schuldig maar  door het scrament van de biecht,maar ook rechtstreeks tot God te gaan door Zijn Zoon Jezus Christus ,weet dat er altijd  een totale vergeving is en daardoor als blij Christen door het leven mag gaan .op weg naar een grote toekomst.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 12, 2006, 10:37:58 am »

quote:

Sacerdos schreef op 12 juni 2006 om 09:17:
Leuke draad over dat verschil , er worden veel woorden aan gewijd ,maar het verschil is tussen  Gereformeerden en de Katholieke(heb ik het niet over de rooms katholiek)  (want er zijn meer Katholieken dan alleen roomsen) dat  Gereformeerden het kwaad cultuur wordt gemaakt en daardoor onder schuld gebukt gaan.

:?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 12, 2006, 11:01:05 am »

quote:

Sacerdos schreef op 12 juni 2006 om 09:17:
Leuke draad over dat verschil , er worden veel woorden aan gewijd ,maar het verschil is tussen  Gereformeerden en de Katholieke(heb ik het niet over de rooms katholiek)  (want er zijn meer Katholieken dan alleen roomsen) dat  Gereformeerden het kwaad cultuur wordt gemaakt en daardoor onder schuld gebukt gaan , en de Katholiek weet zich schuldig maar  door het scrament van de biecht,maar ook rechtstreeks tot God te gaan door Zijn Zoon Jezus Christus ,weet dat er altijd  een totale vergeving is en daardoor als blij Christen door het leven mag gaan .op weg naar een grote toekomst.

Zoals er verschillende 'soorten' katholieken zijn, zijn er ook verschillende 'soorten' gereformeerden. :P
Bij mijn weten wordt er volledige vergeving van schuld gepredikt als men zich richt naar wat er in de belijdenisgeschriften staat.
Er zijn wel andere gereformeerden die niet de zekerheid hebben doordat ze geloven dat je in dit leven niet kunt weten of je behouden bent want het moet je gegeven worden en dat zie je pas als je voor God staat na dit leven.
Dit kun je een half evangelie noemen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 12, 2006, 11:34:18 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 juni 2006 om 11:01:

[...]

Zoals er verschillende 'soorten' katholieken zijn, zijn er ook verschillende 'soorten' gereformeerden. :P
Bij mijn weten wordt er volledige vergeving van schuld gepredikt als men zich richt naar wat er in de belijdenisgeschriften staat.
Er zijn wel andere gereformeerden die niet de zekerheid hebben doordat ze geloven dat je in dit leven niet kunt weten of je behouden bent want het moet je gegeven worden en dat zie je pas als je voor God staat na dit leven.

Sinds wanneer zijn jullie opeens gereformeerd? :? Ik denk dat gereformeerden prima zelf in staat zijn hier antwoord op te geven. Ik vind het nogal aanmatigend om van bepaalde gereformeerden te zeggen dat ze een 'half evangelie' hebben als ze niet stellen dat je in dit leven niet zeker kunt weten dat je naar de hemel gaat.  Ik vind het niet respectvol om zo over andermans geloof te praten. :(

Het klopt namelijk niet wat er staat. Er is volledige vergeving van schuld als je God idaarom vraagt en als je dat doet met berouw van je zonden. (Punt). Schuld wordt niet vergeven als je je maar aan bepaalde regeltjes houdt (uit de Bijbel of ergens anders uit). Als je dingen nalaat omdat ze in de Bijbel staan ben je een wettische Farizeër. Bijvoorbeeld: "ik houd me aan de spijswetten en eet bepaalde zaken niet, omdat dit in de Bijbel staat" is een typische wettische manier van denken. Dat is tevens een volledig ongereformeerde manier van denken. Ik denk dat je de 'ik leef zus en zo omdat de bijbel mij dit voorschrijft' manier van denken eerder terug vindt in evangelische (biblicistische) kringen dan in gerefomreerde kringen.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2006, 12:48:12 pm door stekeltje »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 12, 2006, 12:56:11 pm »

quote:

Laodicea schreef op 10 juni 2006 om 21:00:
[...]
Ik zou niet weten welke definitie de KKK geeft, maar, naast dat wat Aafke al aangeeft, had Diaken2b het bij mijn weten eens over dat ieder mens God zoekt, en dat God in elk geloof terug te vinden is, hoe gemankeerd en hoe primitief ook.

Protestanten leren toch ook dat mensen die Jezus niet konden kennen (mongooltjes, doodgeboren baby's, mensen die in een niet-Christelijke cultuur geboren worden), gered zouden kunnen worden?

Daarover leren protestanten niet zo veel. Wél belijden we (mede op grond van Efeze 2:1-3) dat mensen zonder Christus (die ook niets van Christus gehoord hebben, dat waren de Efeziërs immers) van nature Gods toorn verdienen. Om het met de Dordtse leerregels te zeggen:

quote:

Dordtse Leerregels hoofdstuk 3/4 artikel 2
Zoals de mens was na de val, zo werden ook zijn kinderen: de verdorven mens bracht verdorven kinderen voort (Job 14:4, ps 51:7). Op deze wijze is naar Gods rechtvaardig oordeel de verdorvenheid van Adam gekomen over al zijn nakomelingen - uitgezonderd alleen Christus (Rom 5:12, Hebr 4:15) - en dit niet door navolging, zoals de pelagianen vroeger beweerden, maar door voortplanting van de verdorven natuur.

artikel 3
Daarom worden alle mensen in zonde ontvangen: Gods toorn rust al op hen, wanneer zij geboren worden1. Zij zijn niet in staat ook maar iets voor hun behoud te doen, maar zij zijn uit op het kwaad, dood in zonden en slaven van de zonde2. Zij willen noch kunnen terugkeren tot God en evenmin kunnen zij in hun verdorven natuur verbetering brengen of zich daarop richten, zonder de genade van de Heilige Geest, die opnieuw geboren doet worden3.

1: Ef. 2:3.
2: Ef. 2:1; Rom. 6:16, 17.
3: Joh. 3:3, 5, 6; Tit. 3:5.

artikel 4
Wel is er na de zondeval nog iets van het licht der natuur in de mens overgebleven. Hierdoor behoudt hij enige kennis van God, van de natuurlijke dingen, van het onderscheid tussen wat past en niet past en ook geeft hij er wel enigszins blijk van zich fatsoenlijk en ordelijk te willen gedragen1. Maar de mens kan door dit licht der natuur beslist niet tot heilbrengende kennis van God komen en zich tot Hem bekeren; hij kan immers niet eens in het dagelijkse leven dit licht op de juiste manier gebruiken. Sterker nog, hij vertroebelt het - wat dit licht ook wezen mag - op allerlei manieren en hij houdt het in ongerechtigheid ten onder2. Daarom wordt hem elke verontschuldiging tegenover God ontnomen.

1: Rom. 1:19, 20; 2:14, 15.
2: Rom. 1:18, 20.
En over gestorven kinderen van de gelovigen:

quote:

hoofdstuk 1 artikel 17
Over de wil van God kunnen wij ons alleen uitspreken op grond van zijn eigen Woord. Dit verzekert ons ervan, dat de kinderen van de gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, waartoe zij met hun ouders behoren1. Daarom moeten godvrezende ouders niet twijfelen aan de uitverkiezing en het behoud van hun kinderen, die God zeer jong uit dit leven wegneemt.

1: Gen. 17:7; Jes. 59:21; Hand. 2:39; 1Kor. 7:14.
[/b]
En inderdaad, het staat God vrij om alle mensen te redden die Hij wil. Maar that's not of our concern.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 12, 2006, 01:12:21 pm »

quote:

stekeltje schreef op 12 juni 2006 om 11:34:
[...]

Sinds wanneer zijn jullie opeens gereformeerd? :? Ik denk dat gereformeerden prima zelf in staat zijn hier antwoord op te geven.

Jij was het ook niet las ik laatst :) dus tegenstrijdig ben je dan wel om dit tegen ons te zeggen.

quote:

Ik vind het nogal aanmatigend om van bepaalde gereformeerden te zeggen dat ze een 'half evangelie' hebben als ze niet stellen dat je in dit leven niet zeker kunt weten dat je naar de hemel gaat.  Ik vind het niet respectvol om zo over andermans geloof te praten. :(

Het is algemeen bekend dat er in bepaalde zware gereformeerde gemeenten die gedachte bestaat. Daar hoef ik niet gereformeerd voor te zijn om dat te weten. Ken ook zulke mensen.
De belijdenisgeschriften geven andere dingen aan. Dus wat dat betreft hoor je me niet klagen dat het verkeerd zit.

quote:

Het klopt namelijk niet wat er staat. Er is volledige vergeving van schuld als je God idaarom vraagt en als je dat doet met berouw van je zonden. (Punt). Schuld wordt niet vergeven als je je maar aan bepaalde regeltjes houdt (uit de Bijbel of ergens anders uit). Als je dingen nalaat omdat ze in de Bijbel staan ben je een wettische Farizeër. Bijvoorbeeld: "ik houd me aan de spijswetten en eet bepaalde zaken niet, omdat dit in de Bijbel staat" is een typische wettische manier van denken. Dat is tevens een volledig ongereformeerde manier van denken. Ik denk dat je de 'ik leef zus en zo omdat de bijbel mij dit voorschrijft' manier van denken eerder terug vindt in evangelische (biblicistische) kringen dan in gerefomreerde kringen.

Ik vind ook dat er wel volledige vergeving van schuld is. Als je goed leest zeg ik dus er bepaalde mensen zijn die dit pas na dit leven denken te kunnen weten. En dus hun hele leven onzeker blijven en onder hun schuld gebukt gaan. En dat is heel jammer en ook onnodig.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2006, 02:27:57 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 12, 2006, 03:57:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 juni 2006 om 13:12:

[...]

Jij was het ook niet las ik laatst :) dus tegenstrijdig ben je dan wel om dit tegen ons te zeggen.

Ik denk dat ik als Hervormde dichter bij het gereformeerde gedachtengoed sta dan iemand die evangelisch is. Wij hebben dezelfde belijdenisgeschriften en grotendeels dezelfde traditie. Dus ik denk dat ik hier alle recht van spreken heb.

quote:

Het is algemeen bekend dat er in bepaalde zware gereformeerde gemeenten die gedachte bestaat. Daar hoef ik niet gereformeerd voor te zijn om dat te weten. Ken ook zulke mensen.
De belijdenisgeschriften geven andere dingen aan. Dus wat dat betreft hoor je me niet klagen dat het verkeerd zit.

Dat mensen die toevallig gereformeerd zijn zich op een bepaalde manier gedragen, dat zegt niks over de gereformeerde leer. Als mensen fout zitten, betekent dat niet dat een leer ook fout is. Het zegt imho meer over de (zondige) aard van mensen dan over de leer die in rechte lijn terugwijst naar het onderwijs van onze Heer.

quote:

Ik vind ook dat er wel volledige vergeving van schuld is. Als je goed leest zeg ik dus er bepaalde mensen zijn die dit pas na dit leven denken te kunnen weten. En dus hun hele leven onzeker blijven en onder hun schuld gebukt gaan. En dat is heel jammer en ook onnodig.

Dat weet ik niet, dat hangt van je interpretatie van de Schrift af. Andermans interpretatie als een 'half evangelie' afdoen, en daarmee impliciet aangeven dat jouw interpretatie 'de enige ware' is, blijf ik aanmatigend vinden, en daarmee getuigend van een gebrek aan respect voor andermans visie en beleving.

edit:
Als je belijdt dat alle zonden afgewast worden door het doopwater, dan bedoelt de Gereformeerde Leer daarmee niet dat je de rest van je leven zonder zonden bent. Die afwassing geldt alleen voor de zonden die vóór de doop aan je kleefden. Alle zonden die je daarna doet, daar moet je volledig rekenschap van afleggen. Je kunt zeker vergeving krijgen voor alle zonden waarvan je bij God schuld belijdt, met een 'verbrijzeld hart', zoals David dat zo mooi noemt. Maar dat betekent niet dat je dan 'automatisch' behouden bent: immers, wat gebeurt er met niet opgebiechte zonden? Of met dingen die God zondig vindt, maar waarvan jij vindt 'dat het wel moet kunnen'. Als je daar geen vergeving voor gevraagd hebt, wat dan? Dat is wat er zo 'zwaar' aan die mensen is. En dat slaat dan meer om het 'omgaan met' dan met de leer 'an sich'. Ik vind aan de leer op zich niets onbijbels. En dat mensen geneigd zijn tot alle kwaad en alles weten te verprutsen, dat mag zo langzamerhand wel bekend zijn. Zelfs als je christen wordt ben je daar niet vrij van 'zondig vlees' enzo...
Als ik me niet heel sterk vergis leren de katholieken iets soortgelijks, dus het verschil tussen Gereformeerd en katholiek is miniem op dit punt. Het verschil tussen Geformeerd en Evangelisch is enorm op dit punt. Die leren immers dat je na je doop de H. Geest hebt ontvangen en dat als de H. Geest in je is, je op dat moment niet kunt zondigen, en als je wel zondigt dat je op dat moment niet in Geest was (ofzo :?). Blijf ik enorm wazige leer vinden. Maar goed, ieder zo z'n voorkeur. :)
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2006, 04:23:18 pm door stekeltje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 12, 2006, 04:36:27 pm »

quote:

stekeltje schreef op 12 juni 2006 om 15:57:
[...]

Ik denk dat ik als Hervormde dichter bij het gereformeerde gedachtengoed sta dan iemand die evangelisch is. Wij hebben dezelfde belijdenisgeschriften en grotendeels dezelfde traditie. Dus ik denk dat ik hier alle recht van spreken heb.

[...]

Dat mensen die toevallig gereformeerd zijn zich op een bepaalde manier gedragen, dat zegt niks over de gereformeerde leer. Als mensen fout zitten, betekent dat niet dat een leer ook fout is. Het zegt imho meer over de (zondige) aard van mensen dan over de leer die in rechte lijn terugwijst naar het onderwijs van onze Heer.
En dat is dan ook precies wat ik zeg:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 juni 2006 om 13:12:

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 12, 2006, 05:01:31 pm »
Ik zou het fijn vinden als je ook in zou kunnen gaan op de andere punten die ik had aangedragen. :)

edit:Je zegt: 'de belijdenisgeschriften geven andere dingen aan'. Ik weet niet over welke belijdenisgeschriften jij het hebt, maar de Drie Formulieren van Enigheid (waar ik het over heb) zeggen over o.a. uitverkiezing en redding hetzelfde als wat ik net uiteenzet heb, en wat jij een 'half evangelie' noemt. Het zou je sieren als je het hautain klinkende 'halve evangelie' terugneemt, omdat het uitermate grof en disrespectvol is naar een grote groep mensen toe.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2006, 11:35:37 pm door stekeltje »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 12, 2006, 05:04:11 pm »

quote:

Als je belijdt dat alle zonden afgewast worden door het doopwater, dan bedoelt de Gereformeerde Leer daarmee niet dat je de rest van je leven zonder zonden bent. Die afwassing geldt alleen voor de zonden die vóór de doop aan je kleefden. Alle zonden die je daarna doet, daar moet je volledig rekenschap van afleggen. Je kunt zeker vergeving krijgen voor alle zonden waarvan je bij God schuld belijdt, met een 'verbrijzeld hart', zoals David dat zo mooi noemt. Maar dat betekent niet dat je dan 'automatisch' behouden bent: immers, wat gebeurt er met niet opgebiechte zonden? Of met dingen die God zondig vindt, maar waarvan jij vindt 'dat het wel moet kunnen'. Als je daar geen vergeving voor gevraagd hebt, wat dan? Dat is wat er zo 'zwaar' aan die mensen is. En dat slaat dan meer om het 'omgaan met' dan met de leer 'an sich'. Ik vind aan de leer op zich niets onbijbels. En dat mensen geneigd zijn tot alle kwaad en alles weten te verprutsen, dat mag zo langzamerhand wel bekend zijn. Zelfs als je christen wordt ben je daar niet vrij van 'zondig vlees' enzo...
Als ik me niet heel sterk vergis leren de katholieken iets soortgelijks, dus het verschil tussen Gereformeerd en katholiek is miniem op dit punt. Het verschil tussen Geformeerd en Evangelisch is enorm op dit punt. Die leren immers dat je na je doop de H. Geest hebt ontvangen en dat als de H. Geest in je is, je op dat moment niet kunt zondigen, en als je wel zondigt dat je op dat moment niet in Geest was (ofzo :?). Blijf ik enorm wazige leer vinden. Maar goed, ieder zo z'n voorkeur. :)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, dus als iemand z'n ei kwijt wil of een linkje heeft, graag. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 12, 2006, 05:08:01 pm »

quote:

stekeltje schreef op 12 juni 2006 om 17:01:
Ik zou het fijn vinden als je ook in zou kunnen gaan op de andere punten die ik had aangedragen. :)

quote:

Laodicea schreef op 12 juni 2006 om 17:04:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, dus als iemand z'n ei kwijt wil of een linkje heeft, graag. :)

Ik ben niet gereformeerd dus laat graag een gereformeerde aan het woord.
 :)
Wil ook wel m'n eigen idee geven maar dat staat dan los van mijn post over 'sommige gereformeerden die nooit weten in dit leven of ze behouden zijn'.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2006, 05:08:52 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 12, 2006, 05:14:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 juni 2006 om 11:01:

[...]

Ja, alle gelovigen tezamen zijn een veelkleurig beeld op aarde.

quote:

Nooit geweten dat het zo in elkaar zat, en ik ben nog wel Gereformeerd.

quote:

Ja zij weten zich van God afhankelijk, en dat alles van Hem te verwachten is.

quote:

Ja dat kan, respectloos vind ik het in elk geval.

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 12, 2006, 05:26:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 juni 2006 om 17:04:
[...]

Een veelvoorkomende gedachtengang vind je o.a. in deze links.

Hoe stop ik met zondigen
Ouweneels boek (link van de Vergadering van Gelovigen)

uit de tweede link dit citaat van W.J. Ouweneel:

quote:

Prof. Ouweneel: "Zonde móét een uitzondering zijn, laat ik het zo stellen. Johannes spreekt over de nieuwe mens die niet meer zondigt. Dat is voor mij de norm.

Variaties op dit idee kom je overal in de evangelische hoek tegen, in gereformeerde kring zul je zoiets niet snel horen. Daar leren ze dat je pas ophoudt met zondigen als je in het Paradijs bent. Zolang je hier op aarde rondloopt zul je blijven zondigen, ook als christen.
(Zie ook Mat. 19:28 dacht ik). Dus dat is een groot verschil.

Om ontopic te blijven: http://www.apologetiek.nl...ieven_rechtvaardiging.htm
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2006, 05:32:01 pm door stekeltje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 13, 2006, 09:15:56 am »

quote:

edit:Je zegt: 'de belijdenisgeschriften geven andere dingen aan'. Ik weet niet over welke belijdenisgeschriften jij het hebt, maar de Drie Formulieren van Enigheid (waar ik het over heb) zeggen over o.a. uitverkiezing en redding hetzelfde als wat ik net uiteenzet heb, en wat jij een 'half evangelie' noemt. Het zou je sieren als je het hautain klinkende 'halve evangelie' terugneemt, omdat het uitermate grof en disrespectvol is naar een grote groep mensen toe.

Heb jij zekerheid van je behoud?
Als je dat hebt nu in dit leven, heb je een 'heel' evangelie gehoord voorzover ik dat kan interpreteren.
De bijbel staat er vol van dat al wie de naam de Heren aanroept, behouden zal worden.
Dat is het enige waar ik het hier over heb.
En er zijn gelovigen die vinden dat je dat niet zeggen kunt en hun hele leven in angst en afwachting leven of het ook voor hen is weggelegd.
Dan zeg ik: als je in dit leven niet zeker kunt/durft te zijn van je behoud als je in de Here Jezus gelooft, is je waarschijnlijk nooit verkondigd (of je hebt het nooit opgepikt) dat het evangelie een blijde boodschap is die aangeeft dat er redding is door geloof en niet dat je dat nog maar even af moet wachten om het pas te weten later in de eeuwigheid.

Dit staat bij mijn weten ook in de belijdenis geschriften en dan bedoel ik gewoon de drie Formulieren:

Ned. Gel. Belijdenis:
Artikel 23. Dat onze rechtvaardigmaking bestaat in de vergeving der zonden en toerekening der gehoorzaamheid van Christus.
Wij geloven dat onze gelukzaligheid gelegen is in de vergeving onzer zonden om Jezus Christus' wil, en dat daarin onze rechtvaardigheid voor God begrepen is; gelijk David en Paulus ons leren, verklarende de gelukzaligheid des mensen te zijn, dat God hem de rechtvaardigheid zonder werken toerekent (Ps. 32:2; Rom. 4:6). En dezelfde apostel zegt dat wij om niet, of uit genade gerechtvaardigd zijn, door de verlossing die in Christus Jezus is (Rom. 3:24).
En daarom houden wij dit fundament altijd vast, Gode al de eer gevende, ons vernederende en bekennende zodanigen als wij zijn, zonder iets van onszelven of van onze verdiensten te vermeten* (=roemen op), steunende en rustende op de gehoorzaamheid van den gekruisigden Christus alleen, dewelke onze is, wanneer wij in Hem geloven. Die is genoegzaam, om al onze ongerechtigheden te bedekken, en ons vrijmoedigheid te geven, de consciëntie vrijmakende van vrees, verbaasdheid en verschrikking, om tot God te gaan, zonder te doen gelijk onze eerste vader Adam, dewelke al bevende zich met vijgebladeren bedekken wilde.

Heidelbergse catechismus
Vraag 21: Wat is waar geloof?

Antwoord:
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft1.
Tegelijk is het een vast vertrouwen2, dat de Heilige Geest3 door het evangelie in mijn hart werkt4, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil5 door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus6.

1 Rom. 4: 20, 21; Hebr. 11: 1, 3; Jak. 1: 6. 2 Ps. 9: 11; Rom. 4: 16-21; Rom. 5: 1; Rom. 10: 10; Ef. 3: 12; Hebr. 4: 16. 3 Matt. 16: 17; Joh. 3: 5; Joh. 6: 29; Hand. 16: 14; 2 Kor. 4 : 13; Ef. 2: 8; Filip. 1: 29. 4 Marc. 16: 15; Hand. 10: 44; Hand. 16: 14; Rom. 1: 16; Rom. 10: 17; 1 Kor. 1: 21. 5 Hab. 2: 4; Hand. 10: 43; Rom. 1: 17; Gal. 3: 11; Hebr. 10: 10, 38. 6 Luc. 1: 77, 78; Joh. 20: 31; Hand. 10: 43; Rom. 3: 24; Rom. 5: 19; Gal. 2: 16.

De bijbel staat er vol van gezien de tekstverwijzingen hierboven.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 09:56:01 am door Priscilla en Aquila »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 13, 2006, 09:41:18 am »

quote:

Het zou je sieren als je het hautain klinkende 'halve evangelie' terugneemt, omdat het uitermate grof en disrespectvol is naar een grote groep mensen toe.

Die term lijkt me eerder een oordeel over een gedachtengoed dan over een groep mensen. We zijn hier toch om ideeen te bediscussieren? Als iemand het niet met jouw idee eens is, dan kun je wel om de hete brij heendraaien, maar dit is gewoon eerlijk man en paard noemen.

Ik ga er ook van uit dat Moslims en Joden vinden dat mijn gedachtengoed op cruciale punten fout zit. Ik ga dan ook niet beledigd zijn als ze dat tegen mij zeggen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 13, 2006, 11:19:41 am »
P&A en Stekeltje, Ik wil graag even enkele opmerkingen maken: Zoals ik het zie zijn julie bezig met een welles nietes spelletje of  "houden van regels, om zo heil te verdienen" onderdeel is van de gereformeerde leer in bepaalde groeperingen.

Volgens mij praten julie daarin langs elkaar heen. Mijn visie is dat in theorie het geen onderdeel is van de gereformeerde leer (In die zin dat stekeltje gelijk heeft) Ik denk echter de praktijk weerbastiger is dan de leer.  Er zijn mensen die twijfelen, omdat ze zich niet genoeg aan regeltjes houden. (Dus P&A heeft ook gelijk). Wat ik me nu afvraag is als je deze praktijk onvoldoende bestrijdt: Wordt de praktijk dan niet onderdeel van de leer?

groeten Meindert

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 13, 2006, 11:55:01 am »

quote:

Liudger schreef op 13 juni 2006 om 09:41:
[...]

Die term lijkt me eerder een oordeel over een gedachtengoed dan over een groep mensen. We zijn hier toch om ideeen te bediscussieren? Als iemand het niet met jouw idee eens is, dan kun je wel om de hete brij heendraaien, maar dit is gewoon eerlijk man en paard noemen.

Ik ga er ook van uit dat Moslims en Joden vinden dat mijn gedachtengoed op cruciale punten fout zit. Ik ga dan ook niet beledigd zijn als ze dat tegen mij zeggen.

Als een bepaald gedachtengoed van christenen afgedaan wordt als een 'half evangelie' dan is dat toch tot op het bot toe beledigend? Ik ga toch ook niet van evangelischen roepen dat ze maar een 'half evangelie' prediken? Als een Jood of een moslim zoiets roept, ach nou ja, die weet niet beter. Maar als iemand die er prat op gaat mij als zuster in het geloof te zien gaat roepen dat mijn denkwijze een half evangelie is, dat vind ik ronduit grof en onbeschoft.

Vervolgens worden er dingen over de gerformeerde leer geroepen door een evangelisch iemand die niet kloppen en worden er Belijdenisgeschriften aangehaald waar ik alleen maar van harte mee in kan stemmen als Hervormde omdat ik weet hoe ze geleerd worden.

De Gereformeerde Leer is een leer. Bepaalde subculturen zijn bepaalde subculturen. Dat zijn twee verschillende dingen. En een leer kun je op verschillende manieren benaderen. Ik ga niet roepen dat mijn kerk de 'enige ware' versie/benadering van de Leer brengt. Wel kan ik aangeven dat de karikatuur die P&A in haar gewraakte post maakt, kant noch wal raakt. Als ze zo graag wil meediscussiëren over de Gereformeerde Leer en mainstream cultuur, laat ze zich daar dan eerst van op de hoogte stellen in plaats van gelijk de discussie te vervuilen met stereotyperingen die misschien van toepassing zijn op een kleine groep gereformeerden, maar zeker niet op de overgrote meerderheid.

@Meindertd: ik heb zelf geruime tijd mogen kerken bij de GerGem. Dus ik denk op grond daarvan iets te weten of een bepaald item zo geleerd wordt als P&A beweren. Dat is niet zo. Maar natuurlijk is er altijd verschil tussen wat 'de kerk' leert en wat men daar in de wandelgangen van maakt. Dat heb je overal, dus ook in de GerGem. Verder maakt het enorm uit in welke streek je zit. Dat geeft ook al aan dat bepaalde issues niet 'centraal' zo geleerd worden. Ik zit nu in de Hervormde Kerk die door veel mensen ook als 'zwaar' wordt gekenschetst. Ik heb daar tot nu toe weinig van gemerkt.

P&A stellen dat het om 'het opvolgen van regeltjes' gaat. Uit de Bijbel en uit de Belijdenisgeschriften en dat je er komt door het opvolgen van regeltjes en dat wij geloven dat je volledige vergeving van schuld krijgt als :

quote:

Als dat geen karikatuur is, dan weet ik het ook niet meer. Respectloos is het in ieder geval (die bewuste post).
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 12:02:23 pm door stekeltje »

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 13, 2006, 12:09:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 juni 2006 om 09:15:

Heb jij zekerheid van je behoud?
Als je dat hebt nu in dit leven, heb je een 'heel' evangelie gehoord voorzover ik dat kan interpreteren.
De bijbel staat er vol van dat al wie de naam de Heren aanroept, behouden zal worden.
Dat is het enige waar ik het hier over heb.

En Mattheüs 7 dan? Niet iedereen die Here, Here roept is behouden. Maar kennelijk moet het zo zijn dat als ik de bijbel leest, en dat met jullie bril op doe en jullie conclusies trek, ik pas dan een 'heel evangelie' heb?
Dus Rooms-Katholieken die vol hoop en vertrouwen op God leven en hopen dat ze zo behouden worden, die hebben ook een 'half evangelie'.

quote:

En er zijn gelovigen die vinden dat je dat niet zeggen kunt en hun hele leven in angst en afwachting leven of het ook voor hen is weggelegd.
Dan zeg ik: als je in dit leven niet zeker kunt/durft te zijn van je behoud als je in de Here Jezus gelooft, is je waarschijnlijk nooit verkondigd (of je hebt het nooit opgepikt) dat het evangelie een blijde boodschap is die aangeeft dat er redding is door geloof en niet dat je dat nog maar even af moet wachten om het pas te weten later in de eeuwigheid.

Of het is je wel verkondigt, maar je hebt een andere interpretatie dan de evangelische. Er zijn ook katholieken en (veel) gereformeerden in de wereld die leren dat God verkiest, dat je daar zelf niets aan af kunt doen, dat je het niet kunt verdienen. En dat je gelovig op Hem mag vertrouwen.

quote:

De bijbel staat er vol van gezien de tekstverwijzingen hierboven.
Dat belijdt iedereen ook, ook die zware mensen. Dat is het probleem ook niet. Het probleem is: hoe weet ik dat ik een 'waar' geloof heb, en niet het geloof van de mensen die 'Here, Here' roepen (Mat. 7). Wanneer heb je een 'waar' geloof waarvan HC1 en o.a. de DL spreken? Je mag geloven dat de door de Heilige Doop als babietje het teken van het verbond hebt ontvangen. Maar het is een soort 'verzilveringsbon', die je pas kunt verzilveren als je 'in waar geloof' belijdenis van het geloof aflegt. En het probleem waar die mensen mee worstelen is dat je waar geloof kunt hebben en 'historisch geloof' (gewoon aannemen dat Jezus echt geleefd heeft en dat het wel waar is wat in de Bijbel staat, zonder het op jezelf te betrekken). Als je in een christelijke omgeving opgroeit is een 'cultuurgeloof' aannemen heel makkelijk. Alleen wordt er een 'waar geloof' van je verwacht. En dat is weer een stuk lastiger. Ikzelf heb er geen last van, ik twijfel nooit aan mijn geloof, ik heb meerdere bevindingen gehad en ik zie hoe God met mij bezig is. Toch kan ik niet 100% zeker zijn dat ik ook 'automatisch' word behouden, want ik als gereformeerde blijf een zondaar en zondig elke dag. En ik heb ook boezemzonden die ik niet altijd kan opbiechten met een gebroken hart. En ik word wel geoordeeld. Ik hoop en vertrouw op Jezus voor de zonden die ik wel gedaan heb en niet heb opgebiecht, maar ik kan nu op dit moment nog niet zeggen wat het oordeel dat over mij uitgesproken gaat worden op de Jongste Dag is. Ik ben God niet, ik ben geen Rechter. Ik ben een zondig schepsel dat het van pure genade moet hebben.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 12:15:24 pm door stekeltje »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 13, 2006, 02:05:20 pm »

quote:

stekeltje schreef op 13 juni 2006 om 11:55:
@Meindertd: ik heb zelf geruime tijd mogen kerken bij de GerGem. Dus ik denk op grond daarvan iets te weten of een bepaald item zo geleerd wordt als P&A beweren. Dat is niet zo. Maar natuurlijk is er altijd verschil tussen wat 'de kerk' leert en wat men daar in de wandelgangen van maakt. Dat heb je overal, dus ook in de GerGem. Verder maakt het enorm uit in welke streek je zit. Dat geeft ook al aan dat bepaalde issues niet 'centraal' zo geleerd worden. Ik zit nu in de Hervormde Kerk die door veel mensen ook als 'zwaar' wordt gekenschetst. Ik heb daar tot nu toe weinig van gemerkt.

Als ik de post van P&A lees wordt de leer niet ter discussie gesteld, maar hetgene wat er in de wandelgangen van wordt gemaakt. In ieder geval hoe er door andere kerken tegenaan wordt gekeken. Als je het een karikatuur noemt kan ik me dat wel voorstellen. Maar of je een karikatuur meteen respectloos moet noemen is denk ik overdreven. P&A uit andere posts kennende is altijd zeer respectvol.

Natuurlijk kan het zijn dat gelet op jouw naam je wat teveel geprikkeld bent. ;)  trouwens ik ken ook de karikatuur over de GKV, degenen die altijd met een opgeheven vingertje ..... Deze bijdrage lijkt die karikatuur weer eens te onderstrepen.

Maar ik wilde nog even terug komen op mijn vraag als je teveel nalaat de wandelgangen te bestrijden, maak je de wandelgangen dan niet tot leer?

Dat geld net zo goed voor de karikatuur dat je in deze wereld zondeloos kunt worden. Dat wordt volgens mij ook door buitenstaanders overdreven. Volgens mij is het goed elkaar soms de spiegel voor te houden. Daarvoor zijn karikaturen soms zeer geschikt, mits daarna natuurlijk ruimte blijft voor een open discussie.

groet,

Meindert
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 02:09:37 pm door Meindertd »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 13, 2006, 03:44:15 pm »
@stekeltje

Ik heb het geheel wat hier nu uit ten treure wordt uitgediept, als een simpele opmerking benoemd en bedoelt: dat niet ieder die hetzelfde heet, ook hetzelfde denkt. En er zijn mensen die nooit echt zeker zijn. Anderen zijn het wel. Punt. .
Al zou het als je naar de drie formulieren kijkt eigenlijk wel 'moeten' dat je zeker bent want daarin wordt de zekerheid beleden. Zie mijn quotes daaruit.
En wat mij betreft is de bijbelse boodschap ook heel duidelijk.
Dat was wat mij betreft het onderwerp.

Verder discussie dan ook graag buiten mij om.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 04:08:06 pm door Priscilla en Aquila »

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 13, 2006, 04:06:07 pm »
Dan heb je nog steeds niet begrepen waarover het gaat.

De DL, HC etc. etc. belijden het 'ware geloof', wat dat is wordt in HC 1 uitgelegd. Zoals ik al (ook in den treure) heb gezegd is dat je dat wel kunt vinden dat dat het ware geloof is, maar om dan van JEZELF kunnen zeggen dat je dat ware geloof ook daadwerkelijk hebt is iets anders.

Je krijgt het 'ware geloof' niet door maar schaapachtig 'ja' te antwoorden op de leer, maar dat krijg je van God. En dat is het probleem wat ik schets. NATUURLIJK beaamt iedereen wat er geleerd wordt over het ware geloof. Zelfs die mensen die jij van een 'half evangelie' beticht. Zo half is dat evangelie dus niet (vandaar dat ik er ook zo over val).

Laat ik het eens vanuit evangelisch perspectief benaderen. Dat is net zo als wat ze bij jouw geloof leren: Jullie leren dat je moet geloven dat Jezus Christus persoonlijk voor je zonden is gestorven. En als je dat persoonlijke offer niet aanneemt, je dan niet behouden bent. Dat is toch wat in grosso modo de leer is?
Nou, hoe weet je dat je echt gelooft dat Jezus Christus voor jouw zonden persoonlijk gestorven is? Dan kun je alles beamen wat de evangelische kerk belijdt, maar de twijfel blijft of je geloof wel 'echt' is. Dat komt bij jullie geloof net zo voor als hier. Ik ken ook mensen die  evangelisch zijn, en al bijna 30, van harte meedraaien in de gemeente, maar niet zeker zijn van hun wedergeboorte, dus laten ze zich nog niet dopen. Dat is precies hetzelfde fenomeen, het heet alleen anders, en in evangelische kring uiten ze dat misschien anders. Hebben die mensen ook een 'half evangelie'?

edit: wellicht ten overvloede, maar hieronder de  definitie van waar geloof, zoals beleden wordt in de Heidelbergse Catechismus, zondag 1 (dus alles wat daarna komt en waar over 'geloof' wordt gesproken gaat uit van het geloof, zoals hier gedefinieerd). Als je de tekst goed tot je door laat dringen en overdenkt wat er staat en wat voor consequenties dat heeft, dan snap je de twijfel van die mensen misschien. Ik kan er overigens volmondig 'ja' op zeggen, maar niet iedereen staat zo stevig in z'n schoenen. Cursiveringen van mij: als je het serieus neemt wat er staat, dan ben je er niet zomaar, het probleem van die mensen zit hem niet zozeer in vraag 1, maar bij vraag 2.

quote:

HC Zondag 1Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven a, niet mijn b, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben c, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald d en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft e, en alzo bewaart f, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan g, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet h; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert i, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt k.

a Ro 14:8 b 1Co 6:19 c 1Co 3:23 Tit 2:14 d 1Pe 1:18,19 1Jo 1:7 1Jo 2:2,12 e Heb 2:14 1Jo 3:8 Joh 8:34-36 f Joh 6:39 Joh 10:28 2Th 3:3 1Pe 1:5 g Mt 10:30 Lu 21:18 h Ro 8:28 i 2Co 1:22 2Co 5:5 Eph 1:14 Ro 8:16 k Ro 8:14 1Jo 3:3

Vr.2. Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Antw. Drie stukken a. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde c. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn d.

a Mt 11:28-30 Eph 5:8 b Joh 9:41 Mt 9:12 Ro 3:10 1Jo 1:9,10 c Joh 17:3 Han 4:12 Han 10:43 d Eph 5:10 Ps 50:14 Mt 5:16 1Pe 2:12 Ro 6:13 2Ti 2:15
En natuurlijk formuleert zondag 21 het ook mooi, maar je moet iets van de opbouw van de HC weten. Zonder HC zondag 1 te aanvaarden heeft zondag 21 niet zoveel zin. De HC is één geheel, er wordt vanuit zondag 1 samengevat wat je als Gereformeerde (of Hervormde ;) ) gelooft.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 04:47:49 pm door stekeltje »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 13, 2006, 04:49:11 pm »

quote:

stekeltje schreef op 13 juni 2006 om 16:06:
De DL, HC etc. etc. belijden het 'ware geloof', wat dat is wordt in HC 1 uitgelegd. Zoals ik al (ook in den treure) heb gezegd is dat je dat wel kunt vinden dat dat het ware geloof is, maar om dan van JEZELF kunnen zeggen dat je dat ware geloof ook daadwerkelijk hebt is iets anders.

Je krijgt het 'ware geloof' niet door maar schaapachtig 'ja' te antwoorden op de leer, maar dat krijg je van God. En dat is het probleem wat ik schets. NATUURLIJK beaamt iedereen wat er geleerd wordt over het ware geloof. Zelfs die mensen die jij van een 'half evangelie' beticht. Zo half is dat evangelie dus niet (vandaar dat ik er ook zo over val).

Ik als GKV-er begrijp best dat er onzekerheid kan zijn over het geloof. Die onzekerheid heb ik ook in mijn eigen leven ervaren. En steekt af en toe best wel eens de kop op. Maar het ware geloof zoals beleden in zondag 1 bevat juist niet die onzekerheid. Het spreekt van troost in leven en sterven.

quote:

Dat ik het eigendom ben van niet van mijn zelf maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald.

Volgens mij zit er nog een heleboel tussen een schaapachtig "ja" en een collectief "ik weet het niet zeker". Daarmee houd je volgens mij het geloof dat God geeft tegen. Daar ben ik vaak verdrietig om. Aan de ene kant wil ik niet hard zijn, maar ik wil toch wijzen op Zacharias. Die vroeg om een teken om te geloven dat elizabeth zwanger zou worden.

groeten

Meindert

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 13, 2006, 05:03:01 pm »
Het gaat ook niet om of er onzekerheid in de BELIJDENIS is... dat zeg ik hierboven nou juist. De praktijk is dat vooral vraag 2 van zondag 1 nogal wat van je vraagt. En zoals eerder gezegd: er wordt niet 'van bovenaf' geleerd dat je niet zeker weet / mag weten of je behouden bent. Das is absoluut niet waar (ik herhaal het nog maar eens, kennelijk zijn bepaalde vooroordelen echt hardnekkig). Waar wel voor gewaarschuwd wordt is voor lichtvaardigheid. En als ik naar andere kerken kijk (vooral in de vrijzinnige hoek), dan snap ik best waar dat gehamer vandaan komt. Het is gewoon een reactie op de vrijzinnige hoek.

Daarom vind ik ook dat je wat er geleerd wordt, en wat er door Jan-met-de-pet vervolgens met die leer gedaan wordt uit elkaar halen. Vooral om dat ik uit mijn GerGem tijd weet dat men echt probeert mensen die ermee aan de haal gaan bij te sturen, Maar ook daar is postmoderne invloed: mensen denken het zelf allemaal heel goed te weten en laten zich minder goed leren door de dominee of de ouderling. Het enige waar men op hamert is dat je niet al te makkelijk 'ja' moet zeggen en roepen dat je iets gelooft, terwijl je eigenlijk alleen maar 'de groep volgt'. En daar kun je best bijbelse argumenten voor aandragen (ik neem aan dat iedereen wel een idee heeft welke teksten dat zijn, ikzelf heb een hekel aan met Bijbelteksten strooien). Ik ben het ermee eens dat deze manier van op de loop gaan met de leer niet goed is, maar dat vindt men daar ook. Het zijn anekdotische bewijzen imho.
Aan de andere kant hoor ik van verontruste GKv'ers geluiden dat de leer daar 'uitgehold' wordt en dat er steeds 'vrijzinniger' gedacht wordt. Dat is ook niet goed. Maar ook dat kan wellicht anekdotisch bewijsmateriaal zijn wat op zichzelf niks bewijst. Zo hebben we allemaal wat.

Ons wordt verweten dat we uit de Hervormde Kerk moeten stappen omdat we eigenlijk gereformeerd zijn. Terwijl we zelf meer geloven in het 'luis in de pelsschap'. Toegegeven moet worden dat met de fusie van de Ned. Herv. Kerk met Gereformeerde Kerk en Lutherse Kerk het wel lastiger voor ons wordt. Maar dan nog denk ik aan het hogepriesterlijk gebed en aan het feit dat de Heer blij was in de tijd van Elia dat er nog mensen waren die God aanbaden tussen alle Baälpriesters. Dus ik hou vol en ik strijd dapper mee. Als je weggaat weet je zeker dat de vrijzinnigheid de vrije hand krijgt omdat niemand het meer tegenhoudt.

Verder ben ik het overigens niet eens dat karikaturen discussies bevorderen. Als mensen een karikatuur maken van mij of mijn geloof, dan voel ik me niet serieus genomen en krijg ik niet het idee dat de ander zich serieus wil verplaatsen in mijn denkwereld.
Ik heb ze (bij mijn weten) niet gebruikt, ik heb het idee dat je als christen stoppen kunt met zondigen door maar 'in de Geest te zijn en te blijven' met meerdere links onderbouwd. Het idee wordt o.a. door Ouweneel gepreekt in zijn 'bijbellezingen'. Je kunt meerdere downloaden via de site van de Vergadering van Gelovigen. Dat is geen karikatuur, of je moet vinden dat Ouweneel karikaturiseert (ik zou niet weten waarom hij dat zou doen, maar goed). Het opvoeren van karikaturen en vervolgens die karikaturen aanvallen toont imho maar één ding aan, namelijk dat je de discussietruc van de stropop tot in de finesses beheerst. Discussietrucs zijn leuk bij colleges 'Redeneren en argumenteren', maar ik denk dat ze discussies als deze alleen maar vervuilen.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2006, 05:06:42 pm door stekeltje »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 14, 2006, 03:25:19 am »
Hoi Stekeltje,

Ik weet niet precies wat ik moet zeggen. Ik ben het niet helemaal met jouw eens, maar als ik zou reargeren zoals ik het liefst zou willen dan gaan emotionele argumenten in plaats van rationele argumenten een rol spelen. Ik kan als buitenstaander geen scherp onderscheid maken tussen werkelijkheid en vooroordelen. Je zult het vast met me eens zijn dat we niet moeten discuseren op grond van vooroordelen. Tot nu toe leefde ik in de veronderstelling dat mensen in bepaalde groepen niet durfen te geloven, omdat ze bang geworden zijn voor lichtvaardigheid. Die veronderstelling roept bij mij heftige emotie op. Maar ik zal proberen dat los te laten om dat jij zegt dat men echt probeert mensen die ermee aan de haal gaan bij te sturen.

Tenslote wilde ik nog kwijt dat ik niet heb bedoelt te zeggen dat karikaturen de discusie bevorderen, maar dat het soms een manier is om elkaar de spiegel voor te houden. En ik moet mijn excuses aanbieden dat ik gezegd heb dat jij ook karikaturiseerd. Ik heb de discussie nog eens na gelezen en jij verstrekt op dat moment alleen informatie. (sorry) Ik was in de war gebracht omdat dit bewuste idee wel als karikatuur wordt gebruikt voor "alle evangelische en aanverwante stromingen"

groet Meindert

PS van discussietrucs, en stropoppen ben ik me niet bewust. Ook heb ik geen college "redeneren en argumenteren" gevolgd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 22, 2006, 09:18:36 am »
Vond een citaatje van een dominee als antwoord op een vraag wat nu precies het verschil is tussen hersteld hervormden en gereformeerde gemeenten.
Antwoord:

Het verschil ligt m.i. vooral in de visie op het verbond. Komt het aanbod van genade tot alle kerkgangers of alleen tot de uitverkorenen?

Misschien is dit dan de formulering die ik nu zou gebruiken: In de gereformeerde gemeenten heerst wel de gedachte  dat je na dit leven pas kunt weten of je uitverkoren bent en daarom nu in dit leven niet zeker kunt zijn van je heil. Want dat is verbonden met het uitverkoren zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2006, 09:18:56 am door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 22, 2006, 09:42:00 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 juni 2006 om 09:18:
Vond een citaatje van een dominee als antwoord op een vraag wat nu precies het verschil is tussen hersteld hervormden en gereformeerde gemeenten.
Antwoord:

Het verschil ligt m.i. vooral in de visie op het verbond. Komt het aanbod van genade tot alle kerkgangers of alleen tot de uitverkorenen?

Misschien is dit dan de formulering die ik nu zou gebruiken: In de gereformeerde gemeenten heerst wel de gedachte  dat je na dit leven pas kunt weten of je uitverkoren bent en daarom nu in dit leven niet zeker kunt zijn van je heil. Want dat is verbonden met het uitverkoren zijn.
Welke dominee citeer je, en wat is je bron.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 22, 2006, 10:13:50 am »

quote:

cyber schreef op 22 juni 2006 om 09:42:
[...]

Welke dominee citeer je, en wat is je bron.

Bron refoweb vragenrubriek.
Misschien was het dan toch geen dominee maar de naam is J.M. Strijbis uit Gouda.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 22, 2006, 11:01:06 am »

quote:

[...]
Als ik me niet heel sterk vergis leren de katholieken iets soortgelijks, dus het verschil tussen Gereformeerd en katholiek is miniem op dit punt. Het verschil tussen Geformeerd en Evangelisch is enorm op dit punt. Die leren immers dat je na je doop de H. Geest hebt ontvangen en dat als de H. Geest in je is, je op dat moment niet kunt zondigen, en als je wel zondigt dat je op dat moment niet in Geest was (ofzo :?). Blijf ik enorm wazige leer vinden. Maar goed, ieder zo z'n voorkeur. :)[/edit]
d:)b

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 22, 2006, 12:00:34 pm »
[

quote:

stekeltje schreef op 13 juni 2006 om 12:09:
[...]

En Mattheüs 7 dan? Niet iedereen die Here, Here roept is behouden. Maar kennelijk moet het zo zijn dat als ik de bijbel leest, en dat met jullie bril op doe en jullie conclusies trek, ik pas dan een 'heel evangelie' heb?
Dus Rooms-Katholieken die vol hoop en vertrouwen op God leven en hopen dat ze zo behouden worden, die hebben ook een 'half evangelie'.
:) Rooms katholieken hebben geen rente nodig, schijnt. Hoeveel evangelie ze precies wel of niet hebben weet ik niet, maar ik deel (zoals ook al in een andere draad gepoogd te verwoorden) enige zorg over de neiging om mensen in te delen in "met mij eens" en "dwalend/half evangelie hebbende". Het is de toon, niet de inhoud, die hier een richting op gaat die werkelijk gesprek hindert.

quote:

Of het is je wel verkondigt, maar je hebt een andere interpretatie dan de evangelische. Er zijn ook katholieken en (veel) gereformeerden in de wereld die leren dat God verkiest, dat je daar zelf niets aan af kunt doen, dat je het niet kunt verdienen. En dat je gelovig op Hem mag vertrouwen.
Rooms katholieken die iets van de RK leer leren, leren in ieder geval dat allen van God een verlangen naar God ingeschapen hebben gekregen, dat allen geroepen zijn, dat allen Hem zoeken, en dat het vervolgens een samenspel is. De mens is uitgenodigd door God om een stap in Zijn richting te zetten, zich ahw open te stellen voor God, maar het is in ultimo God die de individuele mens naar zich toetrekt. Daar valt inderdaad, volgens de RK leer, niets aan te verdienen, en daar valt inderdaad vooral veel te vertrouwen.

quote:

Het probleem is: hoe weet ik dat ik een 'waar' geloof heb, en niet het geloof van de mensen die 'Here, Here' roepen (Mat. 7). Wanneer heb je een 'waar' geloof waarvan HC1 en o.a. de DL spreken? Je mag geloven dat de door de Heilige Doop als babietje het teken van het verbond hebt ontvangen. Maar het is een soort 'verzilveringsbon', die je pas kunt verzilveren als je 'in waar geloof' belijdenis van het geloof aflegt. En het probleem waar die mensen mee worstelen is dat je waar geloof kunt hebben en 'historisch geloof' (gewoon aannemen dat Jezus echt geleefd heeft en dat het wel waar is wat in de Bijbel staat, zonder het op jezelf te betrekken). Als je in een christelijke omgeving opgroeit is een 'cultuurgeloof' aannemen heel makkelijk. Alleen wordt er een 'waar geloof' van je verwacht. En dat is weer een stuk lastiger. Ikzelf heb er geen last van, ik twijfel nooit aan mijn geloof, ik heb meerdere bevindingen gehad en ik zie hoe God met mij bezig is. Toch kan ik niet 100% zeker zijn dat ik ook 'automatisch' word behouden, want ik als gereformeerde blijf een zondaar en zondig elke dag. En ik heb ook boezemzonden die ik niet altijd kan opbiechten met een gebroken hart. En ik word wel geoordeeld. Ik hoop en vertrouw op Jezus voor de zonden die ik wel gedaan heb en niet heb opgebiecht, maar ik kan nu op dit moment nog niet zeggen wat het oordeel dat over mij uitgesproken gaat worden op de Jongste Dag is. Ik ben God niet, ik ben geen Rechter. Ik ben een zondig schepsel dat het van pure genade moet hebben.
En, ter aanvulling gezien zowel het topic-onderwerp, als je veelvuldige verwijzingen naar de RK-leer: feitelijk is dit in de RK-leer niets anders. We hebben helaas eeuwen van verwarring over en weer achter de rug, omdat de woordkeuzes verschillen, en we over en weer zaken (te) sterk benadrukt en vervolgens afgewezen hebben. Maar het idee is imho hetzelfde. De RKK leert dat met de doop de zonde wordt afgewassen, en de ultieme consequentie van de erfzonde wordt weggenomen. Wie gedoopt is wordt vervolgens opgeroepen een heilig, zondevrij leven te leiden. Dat kan, met behulp van de genade, maar het is bepaald niet vanzelfsprekend, en dus is een consequent belijden van zonden en zoeken van vergeving wel nodig. Een volmaakt geloof en een volmaakte levenswandel gaan samen (en gaan zonder Gods genade niet gebeuren!), maar de reformatie en de catholica leggen ietwat verschillende nadrukken op de oorzakelijkheid van dit verband.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 22, 2006, 02:16:40 pm »

quote:

Het verschil tussen Geformeerd en Evangelisch is enorm op dit punt. Die leren immers dat je na je doop de H. Geest hebt ontvangen en dat als de H. Geest in je is, je op dat moment niet kunt zondigen, en als je wel zondigt dat je op dat moment niet in Geest was (ofzo :?). Blijf ik enorm wazige leer vinden. Maar goed, ieder zo z'n voorkeur. :)[/edit]
Waar heb je dit idee van de "evangelische leer" vandaan, stekeltje? Voor mij is het niet herkenbaar, hoewel ik al heel wat jaren in een pinkstergemeente kom. Zo heb ik het nog nooit horen vertellen.

Wat ik zelf geloof is dat je op een bepaald moment in je geloofswandel wedergeboren wordt door de Geest. Tenminste ik zelf voel dat zo aan. Zelfs heb ik het idee dat bij mijn zoektocht naar de waarheid over God en ik nog niet wist dat Jezus Gods Lam is Die me verzoenen kon/wilde met de Vader, de Geest mij al heeft geleid om door allerlei belevenissen en ontmoetingen die waarheid te ontdekken. Ik was toen nog niet gedoopt (hoewel... ik was als baby RK gedoopt :)  ).

En wat betreft het zondigen: helaas doe ik dat ook nog steeds, de ene keer wat ernstiger dan de andere keer, maar toch... Ondanks dat weet ik dat ik in de Vader geborgen ben. En Hij Zelf wijst me (liefdevol, maar met vaste hand) op mijn zonden en dan is het aan mij om die dan te belijden en na te laten. Moeilijk maar wel verrijkend.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 22, 2006, 02:40:57 pm »

quote:

Els schreef op 22 juni 2006 om 14:16:
[...]
Waar heb je dit idee van de "evangelische leer" vandaan, stekeltje? Voor mij is het niet herkenbaar, hoewel ik al heel wat jaren in een pinkstergemeente kom. Zo heb ik het nog nooit horen vertellen.
(..)

Wellicht resultaat van het lezen van 1 Johannes 3:

quote:

1 joh.3
7 Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; 8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Het lijkt hier wel te staan he: "Christenen zondigen niet".... Maar eerder schrijft Johannes in dezelfde brief:

quote:

1 joh.1
5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. 6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

1 Joh.1 geeft de context voor hoofdstuk 3. Christenen zondigen volgens Johannes wel degelijk, en dat ontkennen is liegen tegen God (en dus nog een extra zonde). Het lijkt tegenstrijdig, maar volgens mij is dit hetzelfde dillemma als waar Paulus in Rom.7 over schrijft ("ik ellendig mens", etc)

quote:

Rom. 7
14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. 15 Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. 16 Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. 17 doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. 19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!  26 Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

We zouden geen zonden moeten doen, want we zijn uit God hergeboren, maar die oude mens gooit nog wel eens roet in het eten. Het ideaal, wat Johannes in het derde hoofdstuk schetst, is uiteraard dat we zonder zonde zijn, maar de werkelijkheid wordt in hoofdstuk 1 geschetst. Het dillemma is, dat we al wel 'nieuw' zijn, maar nog niet helemaal vrij van onze 'oude ik'.

Ik kan me goed voorstellen dat ongenunceerd gebruik van bv. 1 joh.3 kan leiden tot de karikatuur dat christenen niet zouden kunnen zondigen.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 22, 2006, 05:09:32 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 juni 2006 om 14:40:

Ik kan me goed voorstellen dat ongenunceerd gebruik van bv. 1 joh.3 kan leiden tot de karikatuur dat christenen niet zouden kunnen zondigen.
Ja dat ben ik met je eens. Maar uit de post van stekeltje maak ik op dat dát nu juist door "de evangelischen" wordt geleerd. En ik vroeg waar zij (hij?) dat vandaan heeft?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 22, 2006, 06:08:56 pm »

quote:

Els schreef op 22 juni 2006 om 14:16:
[...]
(hoewel... ik was als baby RK gedoopt :)  ).

Nou, noem dat maar niks!

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 22, 2006, 06:46:10 pm »
@ els,

Ik ben stekeltje wel niet, maar in de links die stekeltje gaf staat dit:

U schrijft. "De zonde is in het Nieuwe Testament een uitzondering, geen regel." Bagatelliseert u daarmee niet de werkelijkheid van de zonde?

Prof. Ouweneel: "Zonde móét een uitzondering zijn, laat ik het zo stellen. Johannes spreekt over de nieuwe mens die niet meer zondigt.Dat is voor mij de norm. Dat is wat anders dan de uitdrukking: je blijft een arme zondaar tot je dood en eens in de hemel zal het andersworden. Dat is de nekslag voor het geestelijk leven. De Bijbel spreektover: "Gij zijt meer dan overwinnaars." Daarin zie ik andere mensen dan christenen als tobberige verliezers, die weinig weet hebben van de mogelijkheid van een overwinningsleven."

Dr. Van Vlastuin: "Dat laatste klinkt me te triomfantelijk. De christen heeft zijn hele leven te strijden met zijn zondige aard, juist ook nazijn wedergeboorte. De Heidelbergse Catechismus spreekt over de bekering als een afsterving van de oude mens en de opstanding van denieuwe mens."

Prof. Ouweneel, interrumperend: "Maar dat is al een gedachte die de Bijbel vreemd is, want de Bijbel spreekt erover dat de oude mens metChristus gestorven is!"

Het hele artikel is te vinden hier:
http://www.vergadering.nu...13rdouweneel-vlastuin.htm

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 22, 2006, 07:35:42 pm »

quote:

cyber schreef op 22 juni 2006 om 18:46:
@ els,

Ik ben stekeltje wel niet, maar in de links die stekeltje gaf staat dit:

U schrijft. "De zonde is in het Nieuwe Testament een uitzondering, geen regel." Bagatelliseert u daarmee niet de werkelijkheid van de zonde?

Prof. Ouweneel: "Zonde móét een uitzondering zijn, laat ik het zo stellen. Johannes spreekt over de nieuwe mens die niet meer zondigt.Dat is voor mij de norm. Dat is wat anders dan de uitdrukking: je blijft een arme zondaar tot je dood en eens in de hemel zal het andersworden. Dat is de nekslag voor het geestelijk leven. De Bijbel spreektover: "Gij zijt meer dan overwinnaars." Daarin zie ik andere mensen dan christenen als tobberige verliezers, die weinig weet hebben van de mogelijkheid van een overwinningsleven."

Dr. Van Vlastuin: "Dat laatste klinkt me te triomfantelijk. De christen heeft zijn hele leven te strijden met zijn zondige aard, juist ook nazijn wedergeboorte. De Heidelbergse Catechismus spreekt over de bekering als een afsterving van de oude mens en de opstanding van denieuwe mens."

Prof. Ouweneel, interrumperend: "Maar dat is al een gedachte die de Bijbel vreemd is, want de Bijbel spreekt erover dat de oude mens metChristus gestorven is!"

Het hele artikel is te vinden hier:
http://www.vergadering.nu...13rdouweneel-vlastuin.htm

[/quote]
Het is goed om de nuance aan te brengen denk ik. Die zie ik bij Ouweneel niet heel erg en het lijkt me zo dat dit zo wordt benadrukt omdat er die andere kant is: Je blijft en zondaar tot je dood helaas. En je daarbij neerleggen.

Je kunt 1 Johannes 3 idd teveel benadrukken. Ik ken ook mensen die gewoon beweren dat we niet meer zondigen als christen.
Dat is natuurlijk niet zo want anders stond er niet (ook) in 1 Joh. 1

quote:

8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

Hst 2
1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.

Misschien is 1 Joh. 2: 1 wel belangrijk. Johannes schrijft dat we onze zonden mogen belijden. Er is dus een uitweg als we falen.
Maar toch roept hij op: Dit schrijf ik opdat je niet tot zonde komt. Je moet het niet maar laten gebeuren want we kunnen toch niet anders dan zondigen
En gaat heel erg uit van de positie die we hebben in Christus.

Als je Romeinen leest worden we ook opgeroepen de leden die op de aarde zijn te doden. En dan volgt er een rijtje zonden.
Je hebt dus wel een actieve wil nodig door de Geest geleid, om de zonde dood te houden.

Maar ik ben de laatste om te beweren dat we in het hier en nu al volmaakt zouden zijn.
Ik kan beamen wat de Here Jezus zegt:

quote:

Johannes 15
3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft,zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.

Dus leef je vanuit de Geest of vanuit het vlees.
En een perfect Christen leeft altijd uit de Geest.
Het moge duidelijk zijn dat die Christen niet bestaat.
Maar het wil niet zeggen dat we maar mogen zondigen (want we kunnen toch niet anders) opdat de genade toeneme. En we maar vleselijke christenen moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2006, 07:37:21 pm door Priscilla en Aquila »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 22, 2006, 07:39:39 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 22 juni 2006 om 18:08:
[...]

Nou, noem dat maar niks!

Toen ik pas tot erkenning van de waarheid van het evangelie van Jezus was gekomen en me toen door onderdompeling heb laten dopen en een hele tijd daarna vónd ik het eerlijk gezegd ook niks. Maar daar ben ik wel van terug aan het komen, hoor. Ik denk -nu- niet dat ik ooit een praktiserende RK zal worden, maar ik heb wel veel meer waardering voor jullie en jullie geloofsbeleving gekregen.