quote:
Dat snap ik. ZOnder dat nootje was met mij sowieso niet te praten geweest

quote:
Want daarbij komt die vergelijking met seks voor het huwelijk inderdaad om de hoek kijken. Eerder niet, m.i.* Waarom zou de aanwezigheid van een protestant bij een mis een kwestie van wat 'uitproberen' zijn?
Ik heb niks tegen protestanten in de mis. Ik zeg alleen dat ik niet "samen ter kerke" ga op die basis, dat is alles. Wat mensen zelf doen moeten ze zelf weten. Maar
ik nodig niemand uit met me mee te gaan, als ik die persoon niet goed genoeg ken, en ik niet een serieus vermoeden heb dat zo iemand enig gevoel heeft voor wat de Eucharistie is. Wat anderen doen moeten ze vanzelfsprekend geheel zelf weten.
quote:
Mij dunkt eerder een kwestie van interesse tonen (zonder indringerig te zijn, wat wel zo zou zijn als je als niet-katholiek te communie gaat). En wellicht - Deo volente - een kwestie van geraakt worden, zoals dat bij minstens één iemand op dit forum eerder is gebeurd. Als een niet-katholiek oprecht de mis bijwoont, kan ik vanalles met hem delen. Hij is een broeder (zij/zuster) van mij in Christus. De mis is breder dan alleen de communie - datgene wat op zo'n moment wel aan mij alleen is voorbehouden.
Ik hou je dan ook niet tegen. Ik blijf het tot in den treure herhalen vrees ik:
ik doe het niet. Wat anderen doen, moeten ze zelf weten.
quote:
Overigens doet me dit wel denken aan hoe het heel vroeger ging: dat de geloofsleerlingen na de Dienst van het Woord werden weggestuurd; dat ze dus de Dienst van de Tafel nog helemaal niet mochten meemaken. Hoe sta jij hiertegenover?
Ik ben daar 100% vóór, maar ik leg me neer bij het feit dat onze moeder anders heeft beslist.
quote:
In jouw post meen ik te proeven, dat dát eigenlijk is wat je bedoelt: de hele Dienst van de Tafel - en niet alleen het te communie gaan - is datgene wat zo intiem is, dat je dat alleen als insider zou mogen volgen. Klopt dat?
Nee, maardat wat ik wel bedoelde levert inderdaad óók deze consequentie op. Imho hebben alleen zij iets te zoeken in de viering van de Eucharistie (woord- en communiedienst) die voldoende "thuis" zijn in het geloof. Maar ik ga dara niet over en ik bemoei me daar dus niet mee. Maar voor mezelf maak ik wel uit in hoeverre ik bepaald gezelschap opzoek, of niet.
quote:
* disclaimer: ook de hele rest van deze post is slechts 'm.i.' en zeker niet bedoeld om jouw overtuiging te 'dissen', diak2b. Ik probeer die overtuiging alleen beter te begrijpen, en mijn eigen overtuiging beter onder woorden te brengen (en, waar nodig, aan te passen - het kan nl. best zo zijn dat ik denk het niet met je eens te zijn, omdat ik je niet goed begrepen heb). Ik zeg dit er expliciet bij, omdat ik niet wil dat door onduidelijkheid er (onnodige) harde woorden vallen over en weer.
dat zie ik vooralsnog niet gebeuren. Jij weet als heel weinig anderen vrij nauwkeurig hoe ik over de Eucharistie denk. Ik geloof niet dat jij en ik er heel anders over denken. Alleen waar jij iets "exhibitionistischer" bent (ik bedoel dat niet negatief overigens, maar juist om hoe ik de Eucharistie zie, denk ik dat je mijn woordkeuze wel zal begrijpen), ben ik wat preutser.