Auteur Topic: Waarom mensen geen christen worden?  (gelezen 3847 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Waarom mensen geen christen worden?
« Reactie #50 Gepost op: april 04, 2003, 04:14:32 pm »
je kunt zo met je muis op de rode link die ik heb opgeschreven klikken.

Cotton Green

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 06, 2003, 12:05:28 am »
Waarom iemand geen christen wordt ? Je kan jezelf pas christen noemen als je in GOD gelooft.
En zo goed als mogelijk naar zijn regels leeft.
Ik ben wel gereformeerd opgevoed maar dan ben je niet automatisch christen.
Het aanvaarden dat GOD bestaat en er voor jou is en ik  hem boven alles en iedereen plaats daar gaat het om en dat lukt mij (nog) niet.
Ik kan heel makkelijk gaan zeggen dat ik een christen ben maar als ik GOD niet ervaren heb en overtuigd  ben van zijn bestaan heeft dat geen zin.
Als ik een christen wil zijn wilik het ook ECHT zijn en geen meeloop christen omdat ik toevallig een gereformeerde opvoeding heb gehad.

Groet CottonG   ;)

Ps dat duivelsmiley vind ik eerlijk gezegd niet echt passen hier :?

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 06, 2003, 12:34:15 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 16:49:30 schreef Ghislaine:
Hoi Lonneke,
Ik geloof dat wij veel gemeen hebben als ik je dingen zo volg want ook jij hebt een vriend die niet gelooft en als ik het goed heb ben je ook niet getrouwd?Hoe voelt dat voor jou geloven en niet getrouwd zijn?En ben jij bij een kerk?Zoja welke?
Ook jij hebt moeite met dat strenge gedoe he?Ik ook vindt het zodra het wettisch wordt eng worden.Maar mogen wij ons dan wel christen noemen?
Oook mijn vriend  is een nobel mens en ik kan niet begrijpen dat hij dus verdoemd is.Maar zo denken de protestanten wel,en is dat wel de waarheid?
Op de site www.adios.nl kun je lezen dat aan jongeren wordt geadviseerd te stoppen met een relatie waarvan de ander niet gelovig is!!!Wat vinden jullie daar nou van?Ik vindt het schandalig anno 2003.Groeten Ghislaine

Wij maken in ons gezin iets soortgelijks mee.
Kan je trouwen met een ongelovige ? Kan je de Here dienen met een
gedeeld hart ?
Volgens mij ga je een leven in met compromissen. Je zal op geloofs gebied vaak water bij de wijn moeten doen.
Hoe deel je de zondag in, hoe ga je om met het samenleven en de sex, hoe besteed je je geld, om maar een paar geboden van de tien te noemen.

Ghislaine, waarom zeg je `ik vindt het schandalig anno 2003`
Wat bedoel je daarmee ?  Denk je dat Gods geboden door de eeuwen veranderen ? Helemaal vebieden durf ik zoiets niet, ik zou wel waarschuwen
en zeggen dat het samen dienen van de Here veel groter feest is.
Ik hoop niet dat ik je met deze reaktie voor het hoofd stoot maar dit onderwerp ligt voor mij nogal gevoelig.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: april 07, 2003, 01:04:18 pm »
zeg Fransje, wat is er mis met de veranderingen in al die tijd hebben plaats gevonden?
het boek dat je aanhangt is 1700 jaar oud en in al die jaren zijn er aan hoop dingen veranderd, lijkt mij
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 08, 2003, 12:41:40 pm »
De bijbel is niet geschreven voor een bepaalde tijd toch?
Als we het daar niet overeens zijn wordt ons gemeenschappelijke basis voor gesprek wel heel smal.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 09, 2003, 08:53:23 am »
Als je de bijbel vandaag de dag had geschreven, had die er dan ook zo uit gezien???
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: april 09, 2003, 05:23:20 pm »
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

pedrokuit

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: december 10, 2003, 10:09:15 am »
Omdat christenen altijd aan het oordelen zijn.

Voorts heeft de kerk/christenen het volgende imago:

Saai
Niet meer bij de tijd, ouderwets
Dominees/voorgangers die met geheven vinger van alles verbieden, maar het intussen zelf wel doen
Geloof veroorzaakt ruzie en zelfs oorlog (kinderdoop, volwassendoop, ruzie over bijbelteksten etc.)
Totaal ongeschikt voor, want geen rekening houdende met, jongeren, (vandaar de opkomst van de jeugdkerken)
Taal uit het jaar nul
et. etc. etc. etc. etc.

Kortom: christenen en de kerk vormen het grootste struikelblok voor niet-christenen om op een positieve manier in aanraking met het geloof te komen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: december 10, 2003, 11:22:24 am »

quote:

op 10 Dec 2003 10:09:15 schreef pedrokuit:
Omdat christenen altijd aan het oordelen zijn.
Christenen en de kerk vormen het grootste struikelblok voor niet-christenen om op een positieve manier in aanraking met het geloof te komen.

:'(

Hoe vaak ben jij al geoordeeld door een christen?
Ik dacht er precies zo over als jij, maar als ik terugdenk door mijn leven ben ik nog nooit door een christen veroordeeld. (andersom wel!) Hooguit zeiden ze dat ze het niet eens waren met de dingen die ik deed.
Bombus terrestris Reginae

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: december 10, 2003, 02:05:52 pm »

quote:

op 10 Dec 2003 11:22:24 schreef Bumblebee:
[...]

:'(

Hoe vaak ben jij al geoordeeld door een christen?
Ik dacht er precies zo over als jij, maar als ik terugdenk door mijn leven ben ik nog nooit door een christen veroordeeld. (andersom wel!) Hooguit zeiden ze dat ze het niet eens waren met de dingen die ik deed.
makkelijk ook, dat je aan iemands neus kunt zien of ie wel of niet een christen is :9
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: december 10, 2003, 02:26:42 pm »
het veroordelen van mensen is heel makkelijk, maar het vergeven is iets niet-menselijks.

(en dat van een gelovige humanist)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: december 10, 2003, 02:36:22 pm »

quote:

op 10 Dec 2003 14:05:52 schreef cheese:
makkelijk ook, dat je aan iemands neus kunt zien of ie wel of niet een christen is :9

Sorry?  :?
Ik begrijp ff niet wat je bedoelt geloof ik...

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: december 10, 2003, 03:00:56 pm »

quote:

op 10 Dec 2003 14:36:22 schreef Bumblebee:
[...]

Sorry?  :?
Ik begrijp ff niet wat je bedoelt geloof ik...

hoe herken jij een christen? aan zijn neus of aan zijn hart :?
of omdat iemand zegt van een kerk lid te zijn?
maw wat zijn jouw beoordelingskriteria om een (ware) christen te kunnen herkennen?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: december 10, 2003, 03:44:52 pm »

quote:

op 10 Dec 2003 15:00:56 schreef cheese:
hoe herken jij een christen? aan zijn neus of aan zijn hart :?
of omdat iemand zegt van een kerk lid te zijn?
maw wat zijn jouw beoordelingskriteria om een (ware) christen te kunnen herkennen?

Ten eerste kan ik niet beoordelen of iemand een "ware christen" is, sterker nog, dat mag niet eens. Het oordeel laten we aan God over.

Ik geloof dat iemand een ware christen is als hij (of zij) aan mij vertelt dat hij/zij gelooft dat Jezus voor hem aan het kruis is gestorven, voor zijn zonden, na drie dagen weer is opgestaan en op die manier de relatie tussen hem en God weer heeft hersteld.

Hoe het dan met zijn hart gesteld is weet ik uiteraard niet.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: december 10, 2003, 10:27:03 pm »

quote:

op 10 Dec 2003 15:44:52 schreef Bumblebee:
[...]

Ten eerste kan ik niet beoordelen of iemand een "ware christen" is, sterker nog, dat mag niet eens. Het oordeel laten we aan God over.

Ik geloof dat iemand een ware christen is als hij (of zij) aan mij vertelt dat hij/zij gelooft dat Jezus voor hem aan het kruis is gestorven, voor zijn zonden, na drie dagen weer is opgestaan en op die manier de relatie tussen hem en God weer heeft hersteld.

Hoe het dan met zijn hart gesteld is weet ik uiteraard niet.
laat je het dan bij vertellen, of zou je ook nog daden willen zien, die staven wat er verteld is :?

kafir

• Ik geloof niet in flauwe kul.
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: december 11, 2003, 01:42:24 am »
N.a.v. een quote van Xgnoom, plaats ik een reactie uit een andere topic hier dan maar:

door xgnoom op 09 Dec 2003 16:14   quote  
Volgens mij gaat dit topic over praten over je geloof binnen de kerk. Het is een beetje uitgewaaierd naar praten over je geloof met niet-gelovigen, zeg maar op straat. Dat is ook wel interessant,

Amara:Ik denk dat twijfel, onzekerheid een issue is waarom praten over je geloof moeilijk is. Ik zie namelijk heel veel christenen die vanuit de bijbel van de goedheid van God willen getuigen, maar in het hier en nu weing getuigen van goedheid en wijsheid m.b.o. wereldlijke issues. En daar bedoel ik heel concreet mee,het aanpassen van eigen (concumptie) gedrag ten bate van een betere, vrediger wereld. Je kunt bijv. wel consequent een donatie na de kerkdienst doen voor een of ander ontwikkelingsprojekt, maar waar koop jij je kleren, koffie e.d.? Je kunt het bijv. met mekaar roerend eens zijn dat milieuvervuiling en dierenmishandeling niet kan en mag, maar waarom niet dat stukje fietsen naar de kerk en een stukje biologisch of geen vlees op je bord? Op die manier getuigt een christen niet van een beter leven (dan een niet-christen) en wordt het praten over je geloof inderdaad door veel niet-christenen als niet serieus genomen en daardoor moeilijk(er) voor de christen zelf.
(Haal eerst de balk uit uw eigen oog, voordat men de splinter etc. ?  )
Het is mijn taak mijn strevingen te leren zich naar de feiten de voegen, niet te trachten de feiten in overeenstemming te brengen met mijn strevingen. Thomas Henry Huxley.

kafir

• Ik geloof niet in flauwe kul.
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: december 11, 2003, 01:43:14 am »
:)
Het is mijn taak mijn strevingen te leren zich naar de feiten de voegen, niet te trachten de feiten in overeenstemming te brengen met mijn strevingen. Thomas Henry Huxley.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: december 11, 2003, 09:18:52 am »

quote:

op 10 Dec 2003 22:27:03 schreef cheese:
laat je het dan bij vertellen, of zou je ook nog daden willen zien, die staven wat er verteld is :?

Liefst wel natuurlijk  ;)

Maar het is altijd gevaarlijk om iemand op zijn of haar daden te beoordelen. Dat kun je dan ook het beste aan God overlaten.
Als ik denk aan mijn oude tang van een mopperpot van een oudtante, die er ook in feite niets aan kan doen dat ze een slecht humeur heeft doordat ze weinig meer kan en altijd pijn heeft van haar rheuma, dan weet ik bijvoorbeeld dat een vriendelijk woord van háár, waarbij ze zich echt geinteresseerd toont in een ander, veel meer waard is dan van mij, omdat ik nou eenmaal een makkelijke kletskous ben.

Wij zien alleen uiterlijkheden, God ziet het hart. Dezelfde daad, of nalatendheid, kan bij de één veel zwaarder wegen dan bij de ander voor God, daarom moeten wij elkaar daar ook niet op beoordelen.