quote:
Nunc schreef op 06 juli 2006 om 00:04:Maar 'een kerk' die de bijbel interpreteert, dat gaat toch precies dezelfde kant op? Er zullen immers ook altijd mensen zijn die elkaar in de haren vliegen, omdat ze 'zus' willen of juist denken dat het 'zo' is?
Ja, maar het verschil is dat de RKK niet de hele Bijbel uitpluist, maar als het ware een soort van kaders zet waarbinnen je de Bijbel tot je kan laten spreken. Dat laat ook de mystieke kant van de Bijbel intact.
quote:
Ook in de RKK zie je steeds weer 'dissidenten'. Heel nederland is vol van katholieken die weinig op hebben met de paus, etc.
Bedoel je de 8 meibeweging en Wir sind kirche? Dat vind ik juist één van de grote wonderen van deze tijd. Als je terugleest hoe groot de druk was om de leer aan te passen aan wereldse verlangens van mensen, en hoe men toch heeft standgehouden tegen alle druk in, wel, laat het dan mijn 'god of the gaps' zijn, maar ik kan dat niet anders verklaren dan bescherming vamn de Heilige Geest. We zijn nu één generatie later en die ooit zo machtige bewegingen zijn doodgebloed, terwijl de leer nog steeds hetzelfde is. Het is trouwens ook geen plicht om de Paus aardig te vinden, door hem dient de leer bewaard te blijven, en uit vroeger tijden blijkt dat puasen die ronduit boeven waren, toch in staat bleken om de leer te bewaken. (ook weer zo'n wonder)
quote:
Het is dus voor zover ik kan zien een vals dillemma, om 'de éne kerk' (rkk) tegenover 'iedereen die ermee aan de haal gaat' te zetten, en dat dan te wijten aan 'sola scriptura'. Immers, we hebben in beide gevallen een "verzameling dogma's", en in beide gevallen zijn er mensen die het niet eens zijn met die verzameling en de gemeenschap verlaten, en/of er een radikaal andere draai aangeven.
Ketterijen zullen er altijd zijn, maar ik heb het idee dat de RKK er wel beter tegen uitgerust is dan de verschillende Protestantse kerken.
quote:
Voor zover ik het kan inschatten, is de reden dat de RKK redelijk stabiel is, te danken aan haar hierarchische machtsstructuur, en niet aan 'Traditie'. Het kan zijn dat een traditie een machtsstructuur voedt, en het kan zijn dat een machtsstructuur tot traditie leidt, maar geen van beide zijn noodzakelijke logische consequenties. De hierarchische machtsstructuur in de RKK kan m.i. verklaren waarom er geen grote versplintering is. Voor andere (bv. wereldse) organisaties geldt ook dat een goede structuur van groot belang is.
En dan vind ik het moeilijk te geloven dat Jezus daar geen rekening mee heeft gehouden, kijk, je zit natuurlijk met de vrije wil van de mens, maar het is mijn stellige overtuiging dat de RKKhet niet alléén maar mensenwerk was en is. Er zijn teveel momenten geweest in de geschiedenis waarin ze het logischerwijs niet had moeten overleven.
quote:
De autoriteit is er wel bij protestanten (in bv. de belijdenisgeschriften), maar omdat er geen cultuur omheen is, kan die 'autoriteit' zich niet sterk laten gelden.
Ik denk dat de Heilige Geest daar net zo goed aan het werk is. Op die manier wordt bijvoorbeeld door schade en schande duidelijk dat gezag en authoriteit ook een functie heeft. Zo hoor je ook geregeld verhalen van mensen die naarmate ze ouder worden van de Pinkstergemeente weer terug gaan naar één van de Gereformeerde kerk, omdat ze de waarde van een gezonde leer en het nut van authoriteit inzien.