Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Acceptatie
diak2b:
quote:Liudger schreef op 18 juli 2006 om 10:57:
[...]
Vertel.
Wat ik bedoelde is als we hier zouden stemmen over of met Allah en/of met Shiva God bedoeld wordt, dat je meer stemmen voor Allah dan voor Shiva zult krijgen - denk ik. Dat kan natuurlijk aan onwetendheid liggen. Ik pretendeer niet veel te weten over Shiva.
--- Einde van citaat ---
Stemmen zal inderdaad vooral worden bepaald door aan- of afwezigheid van kennis, mijn stem incluis.
Wat ik bedoel is dit: voor wie, zoals de RKK, gelooft dat ieder godsbeeld een afgeleide is van de enige waarheid, zal dus ook in ieder godsbeeld meer of minder overeenkomst zien met de waarheid zoals diezelfde Kerk het leert. Bij Rooms katholieken, oud-katholieken, oosters katholieken e.d. is die overeenkomst het grootst. Bij de Oosters Orthodoxen (Byzantijns, Russisch, Grieks, etc.) is die vrijwel even groot, zo niet even groot. Bij Lutheranen, Calvinisten (gereformeerden, hervormden, angelicanen, etc., etc.) is die overeenkomst nog steeds bijzonder groot, zo niet volledig, en ook bij de overige christelijke geloofsovertuigingen (evangelischen, pinkster, etc.) is de overeenkomst vrijwel volledig, wellicht volledig. Maar vanaf dat moment komen er verschillen, en wel forse verschillen. Het is dan een beetje afhankelijk van waar je de nadruk op legt. De overeenkomsten met de waarheid (laten we voor het gemak maar zeggen: het christelijke verstaan) zijn groot, als je de nadruk legt op:
- Openbaring via de Bijbel: Jehova Getuigen, Kerk van Jezus Christus van de heiligen van de laatste dagen, 7de dag adventisten
- Teruggrijpen op de God van Abraham: Joden, Moslims
- Monoteïsme: Joden, Moslims
- Trinitair geloof: Hindoeïsme (tenminste de variant waarbij het opperwezen wordt voorgesteld als Schepper, Beschermer en Vernietiger, ofwel Brahma, Vishnu en Shiva)
Kijk je naar andere aspecten, dan is de afstand veel groter. Het is dus deels een kwestie van kennis, deels een uiting van waar je eigen voorkeuren liggen, waar je je eigen accenten legt.
Laodicea:
quote:diak2b schreef op 18 juli 2006 om 14:06:
- Trinitair geloof: Hindoeïsme (tenminste de variant waarbij het opperwezen wordt voorgesteld als Schepper, Beschermer en Vernietiger, ofwel Brahma, Vishnu en Shiva)
--- Einde van citaat ---
Dit onderdeeltje kende ik dus nog niet, de rest wel, ik heb goed opgelet de laatste tijd.
aerandir:
quote:Zijnkind schreef op 18 juli 2006 om 07:19:
Nog steeds begrijp je het niet? God geeft de mens de keuze en wij maken die. Maar wij kunnen hem niet voor een ander maken. We kunnen ons geloof niet eens opleggen. Het wordt/werd wel eens geprobeerd. Ook door andere religies trouwens. Maar dat werkt niet en is in strijd met de wet die we van God hebben om de naaste lief te hebben.
Maar, we moeten anderen er wel over vertellen. Als christen zijn we ervan overtuigd dat we iets belangrijks (levensreddend) te vertellen hebben. Dat hou je uiteraard niet voor jezelf. Zou ronduit aso zijn als we dat wel deden. En het is ons opgedragen door de Heer zelf.
Kortom; Christendom kan prima bestaan in een wereld die voor een deel de Heer afwijst. Het is onze taak om de mensen erover te vertellen maar de keus is aan hen en die keus moeten we respecteren.
--- Einde van citaat ---
Ik begrijp het naar mening heel goed en jij??
Misschien is juist dat "erover vertellen"precies iets wat je niet moet doen maar gewoon voor je houden mits ernaar gevraagd wordt..... maar niet omdat JIJ vind dat het levensreddend is....want is er ooit iemand gestorven omdat die geen Christen is geworden????
aerandir:
quote:Liudger schreef op 18 juli 2006 om 09:50:
[...]
Ja.
[...]
Op dit forum zijn er Christenen die menen dat met Allah en God dezelfde bedoeld wordt, zij het dan dat het beeld wat de Moslims van God hebben verkeerd/onvolkomen is. Met Shiva of Godin wordt het heel wat moeilijker.
[...]
Christenen zullen uiteraard aan hun mening over het juiste inzicht en de juiste levenswijze houden, en hopen dat anderen het Goede Nieuws ooit ook als zodanig zullen erkennen. Als ze wijs zijn, dan zullen ze weten wanneer het zinvol is anderen daar over te vertellen, en wanneer hun mond te houden. Niet elk moment is geschikt. Maar als je mij op de man af vraagt wat ik van jouw overtuigingen en gebruiken vind, dan wil ik je dat best wel vertellen.
[...]
Absoluut, en dat is niet in tegenspraak met de vorige alinea.
[...]
Nee. Hoe kom je daar nou bij? Maar misschien (het hoeft natuurlijk helemaal niet) dat het soort activiteiten dat jou interesseert mij niet zo boeien, en omgekeerd. En dat kan te maken hebben met dat jij Wicca aanhangt en ik niet.
[...]
Ja!
[...]
Nee!
[...]
Er zijn genoeg exotische culturele gewoontes waar ik voor bedank. Zoals kannibalisme, gedwongen huwelijken, clitoridectomie, eerwraak, magie en we kunnen nog wel even doorgaan. Cultuurelementen zijn niet waardeneutraal.
Maar ja, je kunt soms zeker wat leren. Yoga, acupunctuur, kunst - graag.
--- Einde van citaat ---
Daar noem je natuurlijk ook wel wat op!! kannibalisme , vrouwen besnijdenis etc..... maar een x aantal jaar geleden was het voor een katholiek ook nog "not done"om met een protestant te trouwen..... dus ook toen werden de huwelijken bepaald door ouders/kerk etc....
Natuurlijk kan/hoef je jet niet met alles eens te zijn maar bepaalde aspecten zijn toch juist mooi omdat ze anders zijn?!
aerandir:
quote:elle schreef op 18 juli 2006 om 12:47:
[...]
Volgens mij moet je goed onderscheid maken tussen 'christenen' (mensen die Jezus als hun verlosser kennen en Hem willen dienen), 'het Christendom' (iets dat redelijk moeilijk typeerbaar is omdat er nogal veel soorten christenen onder vallen) en 'Christus' ((de Zoon van) God, Degeen die christenen dienen, Degeen die eisen stelt aan de bewoners van de aarde).
[...]
Christenen kunnen prima samenleven naast niet-christenen. Uit principe zullen ze hun niet-gelovige buurman of vrouw geen kop kleiner maken, discrimineren, benadelen of wat dan ook.
Alleen hebben christenen wel moeite met de houding van niet-christenen tenaanzien van God. God laat zich kennen op een bepaalde manier (onder meer via de bijbel), en God wenst aanbeden te worden. Daarom is het dringende advies aan niet-christenen om toch te overwegen om God te gaan dienen. God eist immers van elke aardbewoner dat hij/zij Hem dient. Christenen weten dat God er een probleem van maakt als Hij niet gedient wordt op de manier die Hem welgevallig is. Daarnaast zijn christenen blij met God, en zullen ze die blijheid willen delen, ook met niet-christenen.
Kortom: een niet-christen heeft an sich geen probleem met christenen. Een niet-christen heeft een probleem met God.
--- Einde van citaat ---
God wenst aanbeden te worden schrijf je ... maar toch niet door mensen die niet in Hem geloven??
Waarom EIST God van ieder aardbewoner dat hij/zij Hem dient??? waar blijft dan je eigen keuze???
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie