Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Acceptatie

<< < (5/85) > >>

diak2b:
quote:aerandir schreef op 18 juli 2006 om 23:10:
[...]
want is er ooit iemand gestorven omdat die geen Christen is geworden????
--- Einde van citaat ---
Er is meer reden om aan te nemen dat het antwoord op die vraag bevestigend is, dan ontkennend.

Laodicea:
quote:aerandir schreef op 18 juli 2006 om 23:22:
Nee het is een moderne versie van de natuur religies... uitgewerkt door gardner..... onder andere... net zo goed dat het Christendom zich constant van elkaar afsplits om dat het weer anders/beter/ouderwetser etc moet of kan
--- Einde van citaat ---
Daar is het totaal niet mee te vergelijken, omdat die veranderingen in het Christendom allemaal in een direct verband met elkaar stonden, Gardner heeft gewoon een hele hoop bijelkaar verzonnen, dat is ook algemeen bekend, hij stond ook niet in een traditie danwel een reactie t.o.v. van het oude heidendom. Hij heeft daarentegen alles te maken met de gnostiek, de eeuwige vijand van de Kerk.

aerandir:
quote:Laodicea schreef op 19 juli 2006 om 00:17:
[...]

Daar is het totaal niet mee te vergelijken, omdat die veranderingen in het Christendom allemaal in een direct verband met elkaar stonden, Gardner heeft gewoon een hele hoop bijelkaar verzonnen, dat is ook algemeen bekend, hij stond ook niet in een traditie danwel een reactie t.o.v. van het oude heidendom. Hij heeft daarentegen alles te maken met de gnostiek, de eeuwige vijand van de Kerk.
--- Einde van citaat ---

En daar sla je de spijker op zijn kop/// de eeuwige vijand van de kerk.... vandaar ook de vijandigheid..

Natuurlijk is er een hoop gemoderniseert daar wij nu vaak in steden wonen ipv in de bush etc maar de grote lijnen komen nog steeds overeen met hoe de natuur religies werken hoor!

Je schrijft terrecht dat de verschillende stromingen in verband met elkaar STONDEN niet meer staan ook daar zijn de verschillen zeer groot geworden

elle:
quote:aerandir schreef op 18 juli 2006 om 23:21:
[...]

God wenst aanbeden te worden schrijf je ... maar toch niet door mensen die niet in Hem geloven??
Waarom EIST God van ieder aardbewoner dat hij/zij Hem dient??? waar blijft dan je eigen keuze???
--- Einde van citaat ---

Kom op aerandir, dat heb ik je al eerder verteld. God is Schepper van hemel en aarde. 1 van de benamingen van Jezus Christus is 'het Woord'. Daarvan staat beschreven: 1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen. (Joh 1)
Zo machtig is God, dat Hij aan de wieg van alles wat wij kennen staat. Hij schenkt leven. Hij schenkt licht en verdrijft het duisere kwaad. Vind je het gek dat Hij enige credit verwacht voor alles wat Hij ons schenkt?
God is verheven, almachtig. Tegelijk bekommert die God zich nog steeds om Zijn schepselen. Hij wijst ze de weg, zorgt voor ze, zelfs al doen wij dingen die Hem pijn doen, ondanks onze foute keuzes. Hij heeft door de eeuwen heen mensen geinspireerd, heeft mensen Zijn Wil geopenbaard. Dat is opgeschreven in de bijbel. De bijbel is dus geen verzonnen verhaal, maar de weerslag van Gods Inspiratie! In de bijbel kun je lezen wat Gods Wil voor de mensen op deze aarde is. En dat is aanbeden worden, credit krijgen.

Natuurlijk geldt dat dat voor iedereen. Hij is schepper van iedereen. Iemand kan toch ook niet tegen zijn moeder zeggen: 'ik ken jou niet, ik ben gebaard door de buurvrouw'? Vind je het gek dat God zegt dat elk schepsel dat Hem niet wil kennen, ook niet door Hem gekend zal worden in het hiernamaals?
Natuurlijk heb je keuzevrijheid. Dat is juist de hele ellende van deze aarde: je kunt tegen God kiezen, wat hetzelfde is als kiezen voor het duistere kwaad en voor de dood. Genoeg mensen die dat doen, en het gaat oppervlakkig gezien niet eens zo slecht met ze. Maar een keuze om God-loos te zijn, de keuze voor kwaad en dood, blijft niet zonder gevolgen. Vind je het gek dat het hier op aarde zo'n puinhoop is?

Aerandir: het gaat niet om of christenen anderen accepteren. Het gaat om wie door God accepteert wordt.

Liudger:
quote:aerandir schreef op 18 juli 2006 om 23:18:
Daar noem je natuurlijk ook wel wat op!! kannibalisme , vrouwen besnijdenis etc..... maar een x aantal jaar geleden was het voor een katholiek ook nog "not done"om met een protestant te trouwen..... dus ook toen werden de huwelijken bepaald door ouders/kerk etc....
--- Einde van citaat ---

Dit is, met je goedvinden, onzin.

Volgens het Christendom kan niemand je dwingen om te trouwen, en, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet (bv niet al getrouwd zijn, verschillend geslacht) kan niemand je tegenhouden om te trouwen.

En volgens mij is dat al 2000 jaar zo.

Dat daarnaast ouders vonden dat zij een flinke vinger in de pap hoorden te hebben, en dat op allerlei manieren probeerden af te dwingen, dat klopt. Maar dat staat los van het Christendom.  

quote:Natuurlijk kan/hoef je jet niet met alles eens te zijn maar bepaalde aspecten zijn toch juist mooi omdat ze anders zijn?!
--- Einde van citaat ---
Gaf ik toch ook al aan? Dat geldt dan de niet-essentiele zaken. En ik kan best vriendjes zijn met een wiccaan, een moslim of ander volk van heel andere overtuiging dan ikzelf. En dan zal ik ze heus niet dag in, dag uit mijn overtuigingen opdwingen. Maar dat vriendjes zijn dat zal dan wel in het wederzijds besef zijn dat we bv bepaald gedrag heel anders waarderen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie